ایران در افغانستان دشمن تراشی می کند!
برای کشوری که دم از اسلام ناب محمدی و مردم سالاری دینی می زند فاجعه و ننگ است که کارگران درآمدزا و گردانندگان چرخ های سیاه و زمخت صنعت خود را انگل هایی بداند که فرصت شغلی را از کارگران متکبر ایرانی ربوده اند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۹۳/۵/۱۰ کد خبر: 76542 منبع: پرینت

از مهاجران و پناهندگان دوره های گذشته افغانستانی به مرزهای ایران با عنوان کارگران بی جیره و مواجب و آوارگان افغان یاد می شود که بدون هیچ گونه قصد و غرضی حس ناخوشایندی در مهاجران و پناهندگان بر می انگیزد که شایسته ایران با مدعای حقوق بشر و آزادی اسلامی و گفتگوی تمدن ها نیست.

بازگشت به سال 58 و ورود میلیون ها داغدیده افغانستانی به کشور هم کیش هم زبان و هم فرهنگ ایران با تاثیر سخنرانی تاریخی رهبر انقلاب آیة الله العظمی خمینی (ره) و نیز کنکاشی در دولت های سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و تدبیر و امید نسبت به ارتباط با مهاجرین قانونی و غیر قانونی ساکن در ایران در حال حاضر توضیح واضحات است.

آنچه که با عنوان اخراج، ممنوعیت تحصیلی، ممنوعیت اشتغال، ممنوعیت ازدواج با فرد ایرانی و پاکسازی برخی ولایت ها از اتباع افغانستانی در سیاست 35 ساله ایران نسبت به پناهندگان افغانستانی مقیم خود مطرح شده است هرچند کمرنگ اما غباری از کدورت و دلگیری برای مهاجران بر جای نهاده است.

بارز ترین مصداق اختلاف نظر دولت و نهاد های مدنی بر سر کارگران بی جیره و مواجب، ویژه نامه ما و مهاجران افغان خراسان رضوی در برجسته سازی دستاوردها و آثار مثبت همزیستی مسالمت آمیز هزاران تن از اتباع دو کشور در کنار یکدیگر بوده است که به وضعیت نخبگان و سیاست های غلط عدم استفاده از بازگشت کنندگان می پردازد.

در مقابل، خبرگزاری ها و پایگاه رسمی ریاست جمهوری خبر از ممنوعیت اشتغال کارگران افغانستانی در ایران و نیز عدم حق ورود به رفسنجان برای کمک به برداشت پسته می دهد که در نوع خود جای بسی تاسف دارد؛ همین کارگران بی جیره و مواجبی که فقط به کارهای سخت و خطرناک و کم درآمد گماشته می شوند دیگر حق کارگری هم نخواهند داشت.

تعامل ایران و افغانستان 1388، تقابل ایران و افغانستان 1393
بر کسی پوشیده نیست که با مهاجران افغانستانی مقیم ایران برخورد سیاسی شده است بدین معنا که تعامل ایران و افغانستان در سال های دهه 80 با تقابل این دو کشور در دهه 90 منجر به رفتارهای ضد و نقیض و بعضا غیر انسانی با قشری بیگانه از سیاست داخلی افغانستان شده است که تحسین برانگیز نیست.

تمامی قوانین و مصوبات مذکور در مخالفت و ضدیت آزادی و حقوق شهروندی افغانستانی های ساکن در ایران بیانگر دوره های اصطکاک و تنش در روابط تهران کابل یا امتیازگیری های فزاینده نظام جمهوری اسلامی از حکومت جمهوری اسلامی بوده است از آن جمله می توان به سد دوستی برای انتقال آب، جهت گیری کابل بسمت تهران یا واشنگتن و نیز منافع اقتصادی و نظامی ایران از قلب آسیا اشاره داشت.

عدم تناسب جمعیت مهاجران افغانستانی در ایران با جمعیت نخبگان این کشور
هرچند در معدود مواردی، عدم رفتار مناسب با جایگاه انسانی افغانستانی ها و ارزش های اسلامی در ایران منجر به واکنش برخی در داخل افغانستان یا تیرگی موقت روابط کابل تهران گردیده اما نمی توان از این مساله اساسی چشم پوشید که جمعیت نخبگان افغانستانی حاضر در ایران اصلا تناسب و تطابقی با جمعیت مهاجران در این کشور ندارد.

با نهایت احترام و سپاس از تلاش های برخی مسوولان و نهادهای مدنی در حفظ و گسترش روابط حسنه تهران کابل باید اذعان کرد که گماشتن کارگران افغانستانی به کارهای سخت و کم درآمد و مخاطره آمیزی همچون گاوداری، معدن و فاضلاب از یک سو و عدم تسهیل زمینه های ادامه تحصیل یا مهارت های فنی از سوی دیگر منجر به گرایش اجباری این قشر به کارگری های بی جیره و مواجی شده است.

پاکسازی ولایت ها از اتباع بیگانه
بکار بردن صفات و القاب ناشایست و نامناسبی همچون "پاکسازی" برای ممنوعیت تردد و اقامت اتباع افغانستانی در برخی ولایت های شمالی و جنوبی و اینک رفسنجان کرمان، گذشته از تاثیرات سوء آن بر اذهان عمومی ایرانیان، لطمات جبران ناپذیری به اعتماد به نفس و کرامت انسانی اتباع افغانستانی وارد آورده و خواهد آورد.

با تمام این تفاسیر، نسلی که در ایران به دنیا آمده، رشد یافته و زندگی کرده اند؛ با فرهنگ این مرز و بوم خو گرفته اند و هیچ گونه آشنایی با افغانستان ناامن و بی ثبات ندارند منفک از نسلی هستند که به تازگی مهاجرت می کنند یا 35 سال قبل به این کشور پناه آوردند؛ از این رو سیاست ایران نسبت به اقشار مختلف افغانستانی های مقیم در این کشور باید متمایز و متناسب با شرایط آنان باشد نه بر اساس سیاست کج دار و مریز تهران کابل.

که اگر با قوانین تابعیت و حق شهروندی مجامع بین المللی (خاک، خون، مادر) در نظر گرفته شود بسیاری از نسل های دوم و سوم اتباع افغانستانی ساکن در ایران باید شهروندان این کشور محسوب گردند اما قوانین متفاوت و منحصر به فرد ایران برای در نظر گرفتن اصالت پدری این حق را به جوانان افغانستان نمی دهد.

دشمن تراشی ایرانی ها در افغانستان
در حال حاضر 5 میلیون نفر افغانستانی در حال رفت و آمد و تردد در ایران هستند که بدون نظرسنجی کتبی و براساس مستندات و مشاهدات می توان مدعی شد اکثریت قریب به اتفاق آنان دشمنان بالفطره ایرانی هستند. دشمن تراشی ایرانی ها در افغانستان قصه دیروز و امروز نیست و فردا پایان نخواهد یافت.

که اگر نظام جمهوری اسلامی، سیاست منطقی و متوازنی با مهاجران افغانستانی روی دست می گرفت اینک 5 میلیون سفیر صلح و دوستی و حافظ منافع تهران در کابل و ولایات بزرگ افغانستان می داشت نه کینه توزان و فرصت طلبان افروختن آتش عداوت و نه جاسوس هایی خاین به هر دو سرزمین باستانی.

علیرغم کشته و معلول و جانباز شدن هزاران افغانستانی مقیم ایران و حتی مقیم افغانستان در زمان انقلاب و 8 سال جنگ تحمیلی که بیانگر صمیمت و تعلق خاطر افغانستان نسبت به ایران بود اما همواره این کشور به اتباع پناهنده با عنوان بیگانه، مزاحم و حتی انگل نگریست.

فواید و سودهای سرشار اقتصادی و اجتماعی که ایران به منظور بهره کشی از کارگران خدوم و بی مدعای افغانستانی از حکومت افغانستان و از سازمان ملل متحد برده اند و می برند بر کسی پوشیده نیست اما سیاست یک بام و دو هوا در قبال این قشر آسیب پذیر افغانستانی همواره لحاظ شده است.

برای ایران ننگ است که...
برای کشوری که دم از اسلام ناب محمدی و مردم سالاری دینی می زند فاجعه و ننگ است که کارگران درآمدزا و گردانندگان چرخ های سیاه و زمخت صنعت خود را انگل هایی بداند که فرصت شغلی را از کارگران متکبر ایرانی ربوده اند.

برای چنین تمدن و چنین پشتوانه عظیم و مشترک فرهنگی و مذهبی و زبانی ننگ است که آزار و اذیت افغانستانی های اهل سنت در ایران منجر به کشتار بی رحمانه شیعیان درون افغانستان گردد. برای این سرزمین ننگ است که تصفیه حساب های سیاسی خود را بجای حکومت کابل یا کاخ سفید با مظلوم ترین قشر افغانستان انجام دهد.

برای ایران ننگ است که مهاجران افغانستانی که نه شرایط کار و تحصیل و زندگی امن در داخل افغانستان و نه توانایی رفتن به کشورهای اروپایی و امریکایی را دارند ایران را نامناسب ترین جا برای زندگی بدانند؛ ملت ایران نیز به تبعیت از دولت رفتاری نه شایسته یک مسلمان همسایه که شایسته قد علم کردن امریکا در منطقه داشته اند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگه در ایران بی جیره و مواجب کار کردید چرا بر نمی گردید...چرا انقدر دروغگو پر توقع گستاخ و قدرنشناس هستید!!!! دست ایران نمک نداره که تو جرات میکنی اینجور به کشور عزیزم توهین کنی...ننگ بر شما باد که عرضه ندارید برگردیدو کشور خودتونو بسازید. فکر کردید دنیا نوکر دست به سینه شماست که باید به شما سرویس بده تا شما فقط استراحت کنید....جمع کنید این بساط مظلوم نمایی رو تا به کی دستتون به چشم ایرانه؟؟ ایران با کدوم جوانان سنی شما بد رفتار کرده که داعش بخواد انتقام بگیره؟؟!چرا داستان سرای میکنی واسه خودت!! من همین هفته پیش رفتم یه رستوران خیلی شیک در فرحزاد که برای یه خانواده افغانستانی سنی بود...
چرا براتون زور داره که ایران قویه بزرگه با افتخاره در مقابل تمام دنیا ایستاده و سربلنده...امریکا 35 ساله میخواد به هر روشی نابودش کنه اما نتونسته ولی شما دو ماه نشد کشورتونو سپردید بهشون در سال 2001 و نوکریشونو میکنید...
حالا ام باید بدونید در ایران قانون وجود داره هرکی غیرقانونی وارد شده باید کشور رو ترک کنه...اینجا ایرانه...اگه میخواید بدونید چقدر بزرگه از لبنانی ها از سوری ها از عراقی ها بپرسد، از مردم غزه با موشک های ایرانیشون بپرسد...اینجا ایرانه جایی که اسراییل با پدر اجاره ای خودشم با شنیدن نامش میلرزه...

>>>   خودتان گفتید افغانها دشمنهای بالفطره ایران هستند توقع دارید به این دشمنان حق وحقوق هم بدهیم امیدوارم دولت جدید کار افغانها را یکسره کند ما مار در استین نمی خواهیم ایران که نباید جور دولت غربزده شما را بکشد سیاست اسلام نمی شناسد مثل شما که به فکر منافع خود هستید ما نیز به فکر منافع خودیم به مهاجران به گویید مثل مرغ جوجه نکنند وبه کشور خود بر گردندما ایرانیها شما را خوب شناخته ایم حالا بروید پرچم ما را اتش بزنید شما کاری کردید که اعراب و دشمتانمان نکردند

>>>   با سلام
شما افغانها قبلا امتحان خود را پس دادهاید وبرادریتان را با فحش و نا سزا وخدمت ورابطه با دشمنان ایران نشان دادهاید شما هم کشور اسلامی هستید چرا شما ذره ای به اسلام بها نمی دهید وبا دشمنان اسلام رابطه دارید چندی نمی گذرد که سفارت اسراییل هم در کشورتان داشته باشید!
از ما چه توقع دارید از قدیم گفتند برای کسی بمیر که برات تب کنه

>>>   چرا افغان پیپر اخیرا این قدر دو به هم زنی می کند خدمات ایران بر هیچ کس پوشیده نیست وتنها دوست افغانستان ایران است دنبال راه حل باشید واینقدر یقه ایران را نگیرید دولت افغانستان باید برای افغان ها کار جور کند نه ایران مهاجران هم یا برگردند یا شکایت نکنند

>>>   اگر حقوق بشر می خواهید به کشورهای منادی حقوق بشر بروید البته اگر راهتان دادند هیج کشوری کاری که ایران برایتان کرد نمیکند انها تحما هزار افغانی را در کشور خود ندارند چه برسد به این که بی سواد و فقیر هم باشد ,استرالیا یونان ترکیه و........چرا از این کشورها ورفتارشان با افغانها چیزی نمی نویسید کارتان هدفمند است وان هم دشمنی دو ملت است یونانیها افغانها را تارومار کردند چرای برای انها فیلم نمی سازید!!!!!اربابتان امریکا این اجازه را نمی دهد و گفته فقط ایران هراسی کنید !بکنید ما ایرانیها نزدیک به 40 سال است عادت کردهایم وفهمیدیم هیچ دوستی نداریم جز خدا که برای ما بس است

>>>   تا کی منتظر شنیدن خبرهای از دست دادن عزیزانمان باشیم؟ تا کی منتظر شنیدن خبرهای بد و آزار و اذیت مهاجرین باشیم؟ از مسیولین وطن عزیز ؛خواهشمند است که آستینهای همت و تلاش خود را بالا بزنن و یه فکر اساسی بکنن... این خبر رو شنیدم خیلی حالم بد شد...
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ کارگری افغان در عمق 16 متری چاه فاضلاب خبر داد.

>>>   این حرف ها از نظر مسئولین ایران دیگر کهنه شده و تاریخ مصرفش تمام شده است. مردم ما نباید این توقع ها را از ایران داشته باشد. هرکه باید درد خود را دوا کند و درست نیست مردم ما به امید ایران زندگی کند. سرنوشت خود را باید خود شان بسازد. ایران برای ایران افغانستان برای افغانستان این چیری است که باید آن را بپذیریم.

>>>   این 5 میلیون که به اصطلاح این نوشته کینه تو زانه می گوید که دشمن شدن اگر عرضه دارن برن سلاح دست بگیرند و از کشور خودشان در مقابل طالبان و اشغالگران دفاع کنن نه علیه ایران.
ما از دزدی ها و جنایت ها و مواد مخدر و قتل ها و ... افغانی ها در ایران خسته شدیم. دیگه بس است. برگردید کشور خودتان.
بابا لامصب ها مهاجر هم چند هزار نفر نه میلیون نفر. اونم ایران که اصلا مهاجر پذیر نیست و نیروی کار داره.
شما تا بحث مهاجر و اینا می شه بحث اسلام و ... می کشید وسط یا میگید می ریم در دامن امریکا! مگر الان در دامن امریکا نیستید حالا چی نصیبتون شد از امریکا!
مشکل شما افغانی ها نه ایرانی ها هستند و نه امریکایی ها و نه دیگران مشکل شما خودتان هستید و تا وقتی خودتان را مسئول این وضعی که دارید ندانید و دیگران را هر بار مقصر بدانید یا اواره کشورهای همسایه بشید و هزار مشکل واسه اون کشور ایجاد کنید هیچ مشکلی از کشورتان درست نمیشه.
اگر همین الان هم این همه افغانی در ایران هست هم به لطف محبت و اسلامیت و انسان دوستی است اما صبر ادم ها هم حدی داره ما خسته ایم از این همه دزدی و قتل و ... که هر روز در خبرها هموطن های شما دارن می خونن و ماشالله کم هم بچه نمی ارید!
ما را از دشمنی نترسایند که به اندازه کافی دشمن داریم شما هم روش!
بشکنه دستی که نمک نداره! بی چشم رویی هم حدی داره. تاسف هم واسه نویسنده کینه ای این مقاله هم زیاد هست.

>>>   باسلام خدمت همه خوانندگان سایت افغان پیپر واقعا و خلاصه میگویم در ایران نه از حقوق بشر خبری نیست
باتشکر محمدضیا از تهران

>>>   در حديث است كه اذيت واّزار يك مؤمن محاربه با خدا است ,حال كار ودرس خواندن حق هر انسان هست ولو كه مسلمان و شيعه نباشد.

>>>   آقای نویسنده سلام برشما
متاسفانه ما افغانستانی ها عادت کرده ایم باید دیگران را متهم کنیم
ولی هیچگاه نتوانستم خدمات را اصلاح کنیم
من از سن 16 سالگی به ایران آمدم سختی های بسیار زیادی را متحمل شده ام
وهم اکنون در ایران هستم
کشور ایران هم مشکلات خاصی خود شان را دارد
مانباید انتظار بیشتر از این از کشور ایران داشته باشیم
اینکه کشور ما جنگ است یا ناامن بر میگردد به خود ما مربوط به افغانستان است
نه ایران
این لکه ننگ که شما اشاره کردید باز هم برميگردد به خود ما وکشور ما ماوشما باید قبول کنیم که لکه ننگ هستیم
چرا به خاطر اینکه کشور ما ویران است ومردم ما هم آواره
وتا این ویرانه ها آباد نشود ومردم شریف افغانستان به وطن خویش باز نگردد
همچنان این لکه ننگ باقی خواهد ماند
محمد علی حیدری ازاروزگان فعلا درایران

>>>   فقط دعا کنین سرزمین خودمان آباد شود ما که یک عمر است در ایران هستیم روزگار خوبی را سپری نکردیم ای کاش دلهایمان برای خودمان میسوخت البته ناگفته نماند که بیشتر مردم ایران آدمای شریفی هستند این دولت است که خون افغانیها را تو شیشه کردن و اندکی از مردم هم از این فرصت استفاده میکنن و به افغانها ظلم میکنن

>>>   آفرین بر شما واقعا حقایق را گفتید

>>>   من یک ایرانی هستم ... این متن به شدت غیر منصفانه و توهین آمیز است... من خودم شخصا به مهاجرین غیر ایرانی چه افغانی و اهل هرکشور دیگری احترام میگذارم ... اما با خواندن این متن و لحن توهین آمیزش باید یک تجدید نظر جدی در مورد افغان ها بکنم ... واقعا توهین هایی که به کشور من میکنید و این ننگ گفتن ها دیدگاه من را نسبت به شما ها تغییر داد ...گویا شما دشمن تراشی میکنید ... ننگ بر ایران ؟؟؟!!!
کشور ما هر چقدر هم مشکلات و مسایل زیاد اقتصادی و غیره داره اما خوشبختانه سر پا است .ایران من کشوری امن ، رو به پیشرفت و قابل احترام و تحسین است ...

>>>   اول اینکه اصالت پدری منحصر به ایران نیست و در بعضی کشور ها مانند اوکراین اعمال میشه
دوم اینکه متاسفانه بی عدالتی و ازار و اذیت برای افغانی ها مقیم ایران وجود داره ولی در بعضی موارد توقع افغانستان از ایران بیش از حد توان ایرانه و برای من سواله که در قبال کمک های ایران افغانستان چه کمکی به ایران کرده؟
بستن اب بر سیستان ؟ مواد مخدر؟؟ تیر اندازی به کشاورز های ایرانی؟ توهین به ایران در فیس بوک؟ توافق امنیتی با امریکا؟
اگر افغانستان تمایل به نزدیک شدن دو ملت ایران و افغانستان داره بهتر نیست کمی در این مسیر قدم برداره؟؟

>>>   که آزار و اذیت افغانستانی های اهل سنت در ایران این نکته درست نیست وضع برای تمام مهاجرین افغانی یکسان است فرق مذهبی وجود ندارد امااین برداشت
غلط خود مااست یک سنی مذهب ایرانی بسیاربسیارمحترم ترازیک شیخ افغانی است که سالها در
حوضه درس خوانده است . درکل وضعیت مطلوب نیست
اگربابرادری وبرابری خاک خودرا پرورش بدهیم ازهرلحاظ
بهتر خواهد بود.
بااحترام

>>>   جالب اینجاست در بعضی از کشورهای اروپایی دانشجویان ایرانی در سطح بالا که در رشته هسته ای تحصیل میکنند از ادامه تحصیل بازداشته میشود و داد بیداد ایران در آمده که وای حقوق بشر کجاست وای نژادپرستی شده است....
حال آنکه در ایران یک افغان حق ندارد حتی در رشته فنی حرفه ای که بعد از 12 پاس ادامه داده میشود را مانع میشود. و باز ایران می گوید ما حقوق بشر را رعایت می کنیم ما نژاپرست نیستیم این تناقض را کی باید به اینها گوشزد کند وقتی حقوق بشر ایران را متهم میکند داد و بیداد میکند که نه افغانها مثل یک شهروند ما هستند...

>>>   اقا ي نويسنده درست است كه ايران بر مهاجريني جفا كرده ولي. همچنين بسيارى را هم سر به راه کرده
ما ايرانيان به خدا قسم خود را جداي مهاجران و اوارهگان شما را هموطن سابق و کنونى خود داريم
يعنى اکثر هموطن ايرانيان اين چنين نظرى دارند فقط يعنى مواقع
هموطنان شما در ايران دست به کارهايى زدند مهاجران نظرى هموطن ايران را از خود گرداندند الان شما کارگران خود را در ايران شرح مى دهيد و فرض ميکنيد در ايران انگل خ وانده ميشوند هرگز اينچنين نبوده و نخواهد بود ولو اينچنين کثر شان از طرف خودتان هست که
مهاجران را انگل و کارگران ايران را متکبر فرض ميکنيد
اگر مثال درست به مسابه صحبت هاى شما اشاره کنم اين است که
مهاجران در ايران همچون يک جنگل ميدانيم در اين جنكل قطعا شاخه و برگ سبز زيادى وجود دارد ولى شاخ هايى خشک همچون وجو د دارند ولى اگر در اين جنگل بسوزند خشک و از باهم ميسوزند.
اين است داستان هموطنان شما
اين کارگران متکبر ايرانى که شما ميگوييد هيچ وقت قصد دشمنى نداشته اند اينها هم براى يک لقمه نان در کشور خودشان زحمت ميکشند
محسن اکرامى يک ايرانى

>>>   یک متن بلند بالای بی ارزش که فقط دنبال توجیح کردن حضور غیر قانونی و پر هزینه میلیون ها نفر تبعه افغانستان در ایران است. این کارگران را کسی به زور به ایران نیاورده. از ابتدا قرار بود بعد از اینکه به اشتباه درهای کشورمان را به رویتان باز کردیم بیایید و بروید .اما مهمان انقدر ماند که فکر کرد صاحبخانه است.
سخت گیری های اخیر دولت ایران ناشی از خواست عموم ملت ایران برای برخورد با اتباع بیگانه است که سالها مشکلات اقتصادی و امنیتی و بهداشتی برای این کشور بوجود اورده اند.جالب انست که افغانی ها اینهمه ادعای مزایا داشتن برای ایران دارند.خب برادر من این سود و مزایایت را بردار و برو به کشورت یا هر جایی که دوست داری.
چرا اینقدر نگران ملت ایران هستی؟؟؟؟افغانستان گذشته کشوری جنگ زده بود با میلیونها نفر که جانشان تهدید میشد. ایران انقلابی سال 58 هم دنیا را نه از دیدگاه منافع ملی که با تصورات دیگر نگاه میکرد. اما در این سالها بخصوص بعد از بستن اب به روی ملت ایران و پیمان بستن با امریکائیها و مهمتر از ان پایان جنگ داخلی در افغانستان دلیلی برای بودن این حجم تبعه بیگانه در ایران وجود ندارد.امنیت ملی و رفاه ملت ایران بازیچه نیست که با بودن بی حساب و کتاب اتباع خارجی به خطر بیافتد.
از طرف خودم از دولت جمهوری اسلامی ایران بابت سخت گیریهایی که نسبت به اتباع بیگانه غیر قانونی انجام میدهد تشکر میکنم.
امیدوارم اقدامات جدی تری هم در راه باشد.

>>>   اشرف غنی رییس جمهور می شود و روابط ما با تهران کاملا قطع می شود و فصل تازه ای را در روابط با غرب آغاز می کنیم.از شرق که به ما سودی نرسید.

>>>   هى برادران افغانستانى من ايران خودش در منجلاب تحريم هست
دانشجويان فارغ التحصيل ايران بيکارند
فشار روحى بسيار بدى بر ايران ساکن است
ايران با همين حرفهاى شما دومين کشور غمگين دنياست
لطفا ديگه نمک بر زخم ما نپاشيد يک کم هم از دولت خودتان که مورد حمايت مستقيم امريکا هست کمک بخواهيد
خودتان هم توکل بر خدا کنيد و استين همت را بالا بزنيد وکشورتان را اباد کنيد از ناسزا گفتن و فرياد در سکوت چيزى بدست نمى اد
سعيد از کاشان ايران

>>>   خدا انگل ملتى را سرورى داد
که تقديرش به دست خويش بنوشت
به ان ملت سر وکارى ندارد
که دهقانش براى ديگران کشت
خدا بزرگه خودتون سعى کنيد
به اميد افغانستان اباد
اسماعيل از شهرستان سرخس ايران

>>>   باکمال تاسف همینطور است

>>>   راهای رشد ونموی خودشان را خودشان جستجو کنند
والی توقع داشتن ازدیگران ازجمله گناهان کبیره است

>>>   ای ایران!بااین کارها آینده ات راخراب میکنی.بنده اشرف غنی وعبداله وکرزی رامقصراصلی میدانم.کاظمی درایران چوپانی کندواشرف غنی درافغانستان حکومت. واقعا خنده آور است.خداوند رحمت کند امام خمینی راد مرد بزرگ به عنوان یک افغانستانی به امام خمینی احترام قایلم. و اما...
فرشته عجمی تهران

>>>   بسیار کار خوبی میکنن.خب پناهندگان افغانی نباید نگرانی داشته باشند چون خودشان بارها ادعا کرده اند در ایران به انها سخت میگیرند و حق و حقوقشان را نمیدهند.حتی کسانی ادعا میکنن که ایرانیها به زور انها را نگه داشته اند!!!هر نوع طرح برای محدودیت یا دستگیری و اخراج اتباع افغانی موجب میشود به افغانستان یا هر جای دیگر دنیا بروند و مشکلاتشان از بین برود!! اما در جواب به خط اخر نویسنده حمایت چند رسانه محدود از اتباع بیگانه نشاندهنده واقع بینی نیست.در ایران ازادی وجود دارد و هر کسی میتواند نظرش را بیان کند.انچه مهم است دیدگاه اکثریت جامعه ایرانی است که خواهان برخورد با اتباع همیشه میهمان خارجی است.و البته به نظر اقدامات چند سال اخیر نشان داده این فشار افکار عمومی در حال نتیجه دادن است.

>>>   ...افرینتان که مظلومیت ما مهاجرین را رسانیی کدین
سفیر وطن

>>>   قصد ایجاد اختلاف دارید ؟ ایران به اندازه کافی نیروی متخصص بیکار داره ( به علت سیاست های غلط اموزشی ) طبیعیه که کمبود کارگر را با نیروی مهاجز جبران کند

>>>   اين كه شما بگوييد کشور مهاجر پذير بايد بگوييد اصلا ايران کشور نيست که برنامه اي براى مهاجرپذيرى داشته باشد چون ايران جمعيت نسبتا زيادى دارد.
و مردم ايران نوعى ترس از تروريزم دارد که فکر ميکنند مردم مهاجر حامل اين تروريزم هستند و رسانه هايى ايران به اين مسايل دامن مى زننند
البته ريشه يابى شود مردم ايران چرا با مهاجران عراقى که دشمنانشان بودند ترسد نداشتند ولى رفتار اينگونه با افغانستانى هايى مهاجر دارند
مجيد خراطها. ايران

>>>   شما در ايران کارگرى ميکنيد ميگيد که کشور شما رو اباد کرديم.
پسر واى به حال من اگر شما دکتر و مهندس بشيد اون روز به من چى ميگيد.
همايون از کرج

>>>   با سلام
عمرى در ايران زندگى كردم و با ديدن هموطنانم كه تحقير بالايشان صورت ميگرفت، اشفته و پريشان بودم. ناگفته نماند كه هنوز هم باعث تشويش است براى تمام مردم ما.اما چيزى كه مرا هميشه شگفت زده و پريشان نگاه كرده، ايست كه چرا ما افغان مردم به هوش نمياييم و به حال خود فكرى نميكنيم.
مردم افغانستان اينده خود را خود رقم ميزند، پس شكايت از ايران و پاكستان براى چى. گرچه من از سياست اين دو كشور در قبال افغانستان بيزارم.
اما حقيقت اينست كه مردم ما بايد به فكر خود باشند...
اميد به پيروزى مردم افغانستان

>>>   سلام دوستان ایرانی ام
می خواهم این برخورد مولا امیر المومنین را نسبت به یک نصرانی بخوانید و بعد آن را با برخورد شما با هزاران جوان مهاجر افغانستانی که در سر کارهای طاقت فرسای شما معلول شده و یا حتی جانشان را از دست دادند و اگر هم زنده مانده اند اکنون به سن پیری و کهولت رسیده است، بخوانید و منصفانه قضاوت کنید:
این هم روایت با آدرس:
حضرت‌ مولا امیر المومنین علیه السلام پیر مرد از کار افتاده‌ نابینایی‌ را می‌بیند که‌ از مردم‌ تقاضای‌ کمک‌ می‌کرد مشاهده‌ نمود بی‌درنگ‌ از حال‌ وی‌ جویا شد و یکی‌ از اطرافیان‌ خود را مأمور رسیدگی‌ به‌ حال‌ و وضع‌ وی‌ نمود. او پس‌ از تحقیق‌ گزارش‌ داد که وی‌ نصرانی‌ است‌ و از مردم‌ درخواست‌ کمک‌ می‌نماید، امام‌ از شنیدن‌ این‌ سخن‌ آثار خشم‌ در چهره‌اش‌ آشکار گردید و فریاد برآورد: او تا جوان‌ بود او را به‌ کار کشیدید و از نیروی‌ او بهره‌ گرفتید و اکنون‌ که‌ پیر و ناتوان‌ گشته‌ وی‌ را به‌ حال‌ خود رها نموده‌ و از احسان‌ و کمک‌ خویش‌ محرومش‌ می‌نمایید؟ آنگاه‌ این‌ فرمان‌ ماندگار را صادر نمود که: «انفقوا علیه‌ من‌ بیت‌المال: برای‌ وی‌ از بیت‌المال‌ مستمری‌ قرار دهید.»(عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعة، ج 15، ص 66، مؤسسه آل البیت، قم، 1409ق).
با احترام مهاجر ایران

>>>   عزيزم به خود ايرانيا كه فارغ التحصيل شدن كار واسهشون پيدا نيست بعد شما چه چيزهايى که نمى گيد
ايرانيا همه فرار مغزها ميکنند...
بعدشم ازحق نگزريم شما يک جور ادمايى خاصى هستيد
ما مونديم کدوم حرفتون رو باور کنيم
شهسوار محمدى

>>>   از ایرانی های عزیز خواهش میکنم یا نظر ندهند یا اگر نظر میدهند منطقانه و خردمندانه و بیطرفانه نظر دهند.در این جا و دراین مسِله جایز نیست تعصب بیجا داشته باشید شما این تعصب را باید در برابر اعراب بکار ببرید
بهروز

>>>   سلام انسانها: من یک ایرانی افغانیول اصل هستم البته به حساب خودم. درایران از پدری افغانی و مادری ایرانی متولد شدم در زادگاهم {ایران} تحصیل کردم والان هم مشغول کار هستم . نه بیمه دارم نه خیلی از حقوق اولیه ..... حالا شما ادمها : با هر رنگی سوال میکنم شما هم منصفانه خودتونو جای من بگذارید یا به امثال من تو بقیه کشورها فکر کنید و مقایسه کنید. من که اینجا متولد شدم و حتی مادرم هم ایرانه حتی طبق قانون اساسی هم باید دارای تابعیت ایران بشم و حقوق مساوی داشته باشم چرا؟ قضاوت با خودتون شاید من اشتباه فکر میکنم؟!!!

>>>   دستت درد نکند مهاجر هموطن از ایران با این روایت عبرت آموز "

>>>   من هم مانند بسیاری از هموطنان در ایران مهاجر هستم، بعد از سی سال زندگی در ایران، هنوز هم نتوانستم حقوقی برای خود ترسیم کنم، رانندگی که شغل بسیار پیش پا افتاده ای هست برای ما قدغن است اگر ماشینی سوار شوی، سر و وضع شیکی داشته باشی آن وقت باید منتظر نیش و کنایه هایشان باشی، به راستی مسلمانی را کنار بگذاریم که در درجه ای اعلی تر است انسانیت کجاست، اگر اعتراضی بکنی با فحاشی و زورگویی جوابت را می دهند، چون همیشه احساس می کنند که حق این کار را دارند، و می دانند که نه تنها بازخواست نخواهند شد بلکه مورد حمایت حداقل بخشی از جامعه هستند، من دوستان ایرانی زیادی دارم و می دانم که بخش بزرگی از جامعه نیز با این نوع برخورد مخالف است. اما متاسفانه شاید بیش از نیمی از جامعه برخورد با مهاجرین را از کودکی از تلویزیون و رادیو و سینما و مسئولین یاد گرفته اند و با آن خو گرفته اند. این است وضع جامعه مهاجر ایران.

>>>   برادر عزیز افغانم بعد از این همه سال وقت ان نرسیده که همه چیز را از کشور خود و از خود بخواهید نه از کشورهای همسایتان وقت ان رسیده که دولت خودتان برایتان ایجاد کار کند دولت ما هم برای ما هزینه ایجاد کار در هر کشوری خیلی زیاد است واین توقع بیجایی است که کاری که خود هزینه و ایجاد کردیم برای جوانان خودمان دو دستی به شما تقدیم کنیم و مطمين باشید کسانی مثل اقای محقق همیشه در سر ما جای دارند و این قانون برای این است که شغلها توسط مهاجرین اشغال نشود وگرنه افغان هایی که متخصص هستند در ایران تابعیت دارند چند پزشک را می شناسم به هر حال شما افغانها خود باید به فکر خو باشید هیچ کس جز خودتان به فکر شما نیست همانطور که شما افغانها به فکر ایرانی نستید و اد و این را در سیاستهای دولتتان به وضوح می شود دید و می گویید افغانستان اول به فکر منافع خود است در رابطه با امریکا

>>>   من فکر میکنم شما افغان ها با خود رودر بایستی دارید برادر من اگر در ایران به شما بد می گذرد و فکر میکنید که جوانیتان هدر میرود عقل سلیم می گوید که انجا را ترک کنید و به کشور خود بر گردید حال این که چرا افغانها در ایران می مانند و نمی روند دو حالت میتوان داشته باشد: یا در ایران زندگی خوب و ارامی دارند ( که افغان هایی که من به شخصه دیدهام این گونه اند) و فقط برای بر انگیختن احساسات هموطنان خود در افغانستان و این که بگویند ما نیز ما نند شما در این سی و اندی سال بدبختی کشیدهایم دروغ ومظلوم نمایی می کنندو یا دچار خود ازاری هستند کدر کشوری که اینقدر عذاب می کشند مانده اند که دیگر خودشان مقصرند نه من و شما

>>>   مهاجر افغان روایات اسلامی نگفته صاحبخانه راضی نباشد ماندن جایز نیست یا فقط این احادیث مال ما ایرانیهاست

>>>   وَمَكَرُوا مَكْرًا وَمَكَرْنَا مَكْرًا وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ ﴿٥٠﴾ النمل
و دست به نيرنگ زدند و [ما نيز] دست به نيرنگ زديم و خبر نداشتند.
مهدی سرخجویی

>>>   ۱. وَلِلَّـهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّـهِ إِنَّ اللَّـهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ ﴿البقرة: ١١٥﴾
2 . إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّـهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَـٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيرًا ﴿النساء: ٩٧﴾
كسانى كه بر خويشتن ستمكار بوده‌اند، [وقتى‌] فرشتگان جانشان را مى‌گيرند، مى‌گويند: «در چه [حال‌] بوديد؟» پاسخ مى‌دهند: «ما در زمين از مستضعفان بوديم.» مى‌گويند: «مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن مهاجرت كنيد؟» پس آنان جايگاهشان دوزخ است، و [دوزخ‌] بد سرانجامى است.
امام صادق علیه‌السلام فرموده است: آنگه که بلا و گرفتاری به شما روی آورد به قم پناه ببرید. همانا قم پناهگاه فرزندان فاطمه(س) و راحت‌سرای مؤمنان است. هر ستمگری بخواهد بر این شهر و مردمش جفا کند خداوند او را خوار و از رحمتش دور می‌سازد.
گروهی خدمت امام صادق(علیه السلام) شرفیاب شدند و گفتند:ما از مردم «ری» هستیم، حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از «اهل قم». آنان چند بار تکرار کردند: ما از «ری» خدمت شما رسیده ایم. حضرت نیز سخن نخست خود را تکرار میکرد. آنگاه فرمود: حرم خداوند مکه است؛ برای رسول خدا نیز حرمی در مدینه است؛ کوفه حرم امیرالمؤمنین است و حرم ما (اهل بیت) شهر قم است. و به زودی دختری از فرزندانم به نام فاطمه در آن دفن می شود،
مهدی سرخجویی

>>>   تا دیروز که می گفتید همتان کارگر و عمله اید ودر ایران چیزی جز چاه کنی نیاموخته اید حال این همه استاد دانشگاه و شاعر و متخصص از کجا سبز شد خودتان دروغهای خودتان را رو می کنید خیلی از افغتها در ایران با سواد شدند وبه دانشگاه رفتند ومتخصص شدند و در ایران زندگی خوبی دارند به همین خاطر است که می خواهند در ایران بمانند ولی دروغهای رسانههای افغان و سیاهنمایی ایران موجب شد که هم دولت هم مردم ایران از این همه نمک نشناسی و بی لطفی خسته شوند و خواهان بازگشت افغانها باشند شاید دیگر حای گله ای باقی نماند و روابط دو کشور بهتر شود به هر حال خود کرده را تدبیر نیست.

>>>   سلام برادران افغان :ایران کشپر مهاجر پذیری نیست افغانها هم که بیش از سی سال در ایران هستند پناهنده اند که قرار بود برکردند به کشورشان اما نه تنها بر نمی گردند بلکه روز به رپز به سمت مرزهای ایران روانه می شوید و بدتر اینکه در ایران حس مالکیت و حق اب و گل می کنید وخواستار نماینده در مجلس ایران هستید به همین خاطر است که دولت میخواهد شما برگردید ومطمینم دلیش رفتار و گفتار خود افغان هاست

>>>   من اطلاع دقیق دارم فقط کسانی که غیر قانونی وارد شده اند مورد پیگرد قرار میگیرند کسانی که کارت شناسایی دارند کاملا محترم هستند
در مورد رفتار با مردم افغانستان نیز باید بگویم من از رفتارهای بعضی از اهل افغانستان و همچنین بعضی از ایرانیها خوشنود نیستم ولی خودم همیشه رفتارم با مردم افغانستان چه هزاره چه تاجیک چه پشتون کاملا محترمانه و محبت آمیز بوده است چون آنها را هم مسلمان ایرانی میدانم که با توطئه انگلیس در آنسوی مرزها قرار گرفته اند و از وطن مادری خود ایران که هزاران سال در آن میزیسته اند جدا گشته اند

>>>   مهاجران غیر قانونی با اشغال شغل و خروج دلار استفاده از امکانات دولتی بدون پرداخت مالیات به اقتصاد ایران ضربه می زنند بعد از دولت ایران توقع اموزش و ایجاد شغل هم دارند؟؟؟ ( البته دولت ایران نباید هیچ تبعیضی برای مهاجران قانونی قائل شود ) ( ایران کشور مهاجر پذیری نیست و شرایط مشخصی برای زندگی دارد اگر کسی با این قضیه مشکلی داره به ایران مهاجرت نکنه )

>>>   ما به ایران نه پی حشمت و جاه آمده ایم
از بد حادثه اینجا به پناه آمده ایم
ایران هر کاری که میخواهی بکن چون از انسان های مجبور بسیار استفاده کردید اکنون هم دوام دهید...
نمیتوان در این صفحه کوچک راجع به آن نوشت

>>>   در جواب ایرانی های که نظر میدهند
با این دلایلی که می اورید معلوم میشود که یا سطح سوادتان بسیار پایین است یا تعصب را جایگزین انصاف و منطق کرده اید.هرکاری بکنید نمیتوانید... سرپوش بگذارید.خودتان هم این را به خوبی میدانید . پس دست از سیاه کاری بردارید
ایمان

>>>   در جواب به نظر دهنده ای که ایرانیها را بی سواد یا متعصب نامید...
اولا سطح سواد و دانش ایرانیها حداقل در منطقه برای همه روشن است.چنانکه ما بر خلاف برخی که هنوز نمیدانن برای چه زنده هستند با دنیای غرب بر سر بخشی از همین دانشهایمان داریم مذاکره میکنیم.جالب است که نزدیک 70 درصد از پناهندگان افغانی در ایران هم باسواد شده اند و با مقایسه ای با سطح سواد این ملت در افغانستان مشخص میکند تفاوت تا کجا است.
اما در مورد تعصب.بله ایرانیها به سرزمین خود بسیار متعصب هستند و جانشان را برای ان میدهند.دهها سال پیش با تصوراتی غلط مرزها را باز کردیم و ملت خود را گرفتار میلیون ها نفر تبعه بیگانه مثل تو کردیم ولی حالا فهمیده ایم این کار نتیجه ای جز طلبکاری و حق نشناسی این اتباع خارجی نداشت.
بنابراین دوره مظلوم نمایی و به قول خودت سیاه کاری به پایان رسیده و دولت ایران باید تحت خواست افکار عمومی علاوه بر بستن مرزها تمامی بیگانگان غیر قانونی را هم از ایران اخراج کند.که البته خیلی خوب هم شرایط این کار را داره اماده میکنه.

>>>   حقوق بشر به هیچ عنوان در ایران رعایت نمی شود این تنها بخش کوچکی از مشکلات مهاجرین در ایران است
ایمان

>>>   35 سال است مهاجرين در اين سكونت دارند ولي از حق تعيين سرنوشت كه از حقوق تعيين شده بين المللي براي افراد جوامع بشريت است محروم ميباشند به جز اعتراض علني در مقابل پارلمان ايران و دفتر سازمان ملل نميتوان اميدوار بود ايران حق مهاجرين را به آنها پس بدهد

>>>   بگذارید واقعیتهایی رابگوییم
تحریمهای اقتصادی واجتماعی وفرهنگی همه جانبه علیه افغانهاحتی افغانهای پناهنده باهدف های مختلف باج خواهی از کمیساریا و یا کسب درامد و استثمارجدید به گونه ناخواسته برسر خودآنهاامده است چندمثال ممانعت ازتحصیل دررشته های خاص افغانهاباممانعت از تحصیل ایرانیان در رشته های مرتبط با انرزی هسته ای دراروپا و امریکا ممانعت ازسرمایه گزاری و...باممانعت از تجارت ایرانیان دوستی عنوان کرد که ایرانیان دوبی ازمن درخواست می کردندتذکره افغانی جعلی و پاسپورت تجارت افغانی برایشان درست کنم چراکه انهادرمحدودیت شدید هستند اینجاست که چوب خدا صدا ندارد.
نهاد نواندیشان .شیوا

>>>   ایران از این رفتار خود نه تنها هیچ خیری نمی بیند بلکه قهر خدا را به سوی خود متوجه می کند. ایران در دنیا تنها کشوری است که رباره افغانی ها نه قانون بین المللی در این کشور تطبیق می شود و نه قانون اسلامی بلکه روش سوم که به سلایق شخصی ربط پیدا میکند در باره افغانی های عملی می گردد.

>>>   میدونی لجم از چی میگیره از این که بزرگان ایران دم از حقوق بشر و مبارزه با نژاد پرستی و حمایت از مظلوم و اسلام میزنند در حالی که خیلی راحت حقوق مارو زیر پا میزارند خدا شاهده وقتی این چیزهارو از تلویزیون میبینم میخام منفجر بشم من 27 ساله که ایرانم همین جا بدنیا اومدم حق انجام هیچ کاری رو ندارم هر چی فکر میکنم چرا باید اینجوری باشه من با مردم ایران عادت کردم گناه ما چیه که ایران بدنیا اومدیم

>>>   تمامی مسوولان دخیل درامور مهاجرین هم قوانین ایران وهم قوانین بین المللی کمیساریای پناهندگان ویاحداقل حقوق امسانی رامی فهمندوباتوجه به تذکرات مستمر ما در این سایت و سایتهای خبری دبیگرضرورتی به یاداوری نیست العاقل بالاشاره
امااینکه عمل نمی کنندازجهل نیست بلکه نوعی استثمار اقتصادی و پولی واستکبار و غرور کاذب و عدم تقید به اخلاق وبخل می باشد
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   تعصب ایرانی ها برای ما افغانی هاست اون عراقی هایی که ریختن تو کشور شان دختر های معصوم را بزور از مدارس می بردن عراق امروز جلوی حرم بی بی معصومه و امام رضا لنگ های لخت شان را دراز به دراز کردن و کسی جرات ندارد چیزی بهشان بگوید. افغانی تو نمک نشناس تو عمله تو عامل خطرناک تو دزد تو قاتل تو....ماشاید گول خوردیم سیاست که پدر مادر ندارد. یاعلی

>>>   از اسرائيل وغربي ها كه كله وشكايت نيست زيرا كافر ودشمن دين واسلام ومسلمانان اند ,اما خيلي جاي تأسف از دولت ومردم است كه ادعاي كشور اسلامي وعمل به اّموزه هاي اسلامي را ميكند ,اّيا منع كار كردن و...يك مسلمان و برادر ديني شما هم از اّموزه هاي اسلامي است!!!

>>>   معلوم است ترس بر اتباع افغانی غلبه کرده.شنیده اند که مرزها در حال بسته شدن است.هر روز با طرح هایی مثل ازاد کردن یارانه ها دستشان از شراکت در ثروت ایرانیان کوتاه تر میشود و راهی جز فرار به دیگر کشورها و سربار انها شدند ندارند.
مثل اینکه دوره خوشی داره به سر میرسه که برخی اینگونه بد ایران و ایرانی را میگویند.
به زودی این بد وبیراه گفتنهایتان بیشتر هم میشود .صبر داشته باشید!!!!!!!!
مخالف اتباع غیر قانونی بی گانه

>>>   اقایی که از ایران لجت گرفته لطفا خودت را کنترل کن و لجت نگیره دولت ایران به شما پناه داد تا بعد از جنگ برگردید ای تقصیر والدین توست که با کمال پرویی در ایران ماندند و زادو ولد کردند ما به شما پناه دادیم شما دم از حقوق بشر می زنید خود سازمان ملل بارها از ایران تشکر کردهایران خواستار بازگشت شماست البته میدانم حرفهایم برای شما افغانها یاسین خواندن است به نظر من ایرانی شما افغانها بی منطق ترین و بی انصافترین و طلبکارترین انسانها هستید کمی از احادیثی که دایما به خورد ما می دهید خود جامه عمل بپوشانید

>>>   دولت ایران از شما خواست پیمان استراتزیک با امریکا امضا نکنید شما گفتید افغانستان به فکر منافع خود است حال ما نیز منافعمان در این است که شما در ایران نباشید چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران بپسند امیدوارم درک کرده باشید که شما اگر جای ایران بودید همه ما را می کشتید انهایی هم که می گویند تحریمهای اقتصادی ایران به خاطر اجحاف در حق افغانهاست باید بگویم خیر به خاطر این است که در مقابل امریکا سر خم نکردیم تا سوارمان شود چون به کشورمان تعصب داریم نه مانند شما این قدر اسلام را قاطی مسایل نکنید خودتان را اصلاح کنید

>>>   نهاد نو اندیشان بلخ شیوا شاید تو راست بگویی که این تحریمها علیه ایران به خاطر ظلم به افغانها است که البته واقعیت چیز دیگری است پس به من بگو این همه بدبختی و اوارگی که نصیب افغانها شده به خاطر ظلم به چه کسی است شاید به خاطر کشتار مردم اصفهان توسط محمود افغان و تجزیه طلبی شما باشد

>>>   ما ایرانیها از این تحریمها ناراحت نیستیم چون این تحریمها به خاطر این است که زیر بار حرف زور واستکبار نمیرویم تا مثل شما تبدیل به یک کشور مستعمره شویم که حتی از عهده یک انتخابات ساده هم بر نیاییم این لوده گریها و مزخرفاتی که بعضی شما افغانها(شیوا) میگویید به درد خودتان میخورد ما ایرانیها از یک سوراخ دوبار نیش نمی خوریم شما افغنها قبلا امتحان خود را پس دادهاید اگر پناهتان دادیم به خاطر رضای خدا بود که فکر می کنم اشتباه کردیم چون الان شما ادعای حقوق مکنید ودایما بدی ایران را می گوییدبه خدا ما اشتباه کردیم

>>>   سلام به برادران افغان شما افغا نها اگر می خواهید در ایران تابعیت بگیرید و حقوقی داشته باشید حداقل این قدر بدی ایران و ایرانی را نگویید برادری خودرا ثابت کنیم تا وقتی ادعای مالکیت کنیدوبه دولت بدو بیراه بگویید وضعتان از بدتر می شود به هر حال کسانی از سیاسیون هستند که این سایتها واین کامنتها را زیر نظر داشته باشندتا به حال از خود پرسیدهاید چرا به عراقیها وپاکستانیها وهندیها وفلیپینیها کره ایها کاری ندارند وتابعیت میدهندولی به شما نه?! من به شما می گویم چون انها دایما در حال بدوبیراه گفتن وفحش دادن واتش زدن پرچم ایران نیستندکمی به خودتان رجوع کنید

>>>   یک سیاه پوست در کشوری که رییس جمهورش سیاه پوست است کشته می شود تمام رسانه ها فلان کشور ان را خلاف حقوق بشر می زنند حال در همان کشور.....

>>>   اقا برگردید. تو را به خدا برگردید. جنگ در افغانستان تمام شده و ایران مسئولیتی در قبال شما نداره. بیکاری در ایران بیداد میکنه و مردم در اثر تحریم ها در فشار هستند. برگردید افغانستان و دست از سر کچل ما بردارید.

>>>   افغانی ها باید از ایران اخراج بشوند.تنها هنر افغانی قاچاق مواد مخدر و تروریسم است.

>>>   ایران تمام قد جلو زیاده خواهی آمریکا و غرب و مداخله آنها در امور منطقه و جهان ایستاده است و استکبار جهانی را به خشم آورده تمام تبعات آن را نیز پذیرفته است متأسفانه بسیاری از مسایل در رسانه های افغانستان وارونه جلوه داده می شود بسیاری از اهل افغانستان هم در ایران به موفقیت های زیادی در علم و دانش دست یافته اند طبیعی است که کسانی که تخصص و مهارت های لازم را نداشته باشند نباید انتظار وضع بهتری داشته باشند
نابرده رنج گنج میسر نمیشود. مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد
کسانی که به دروغ حقایق را وارونه جلوه می دهند و باعث اختلاف و بد بینی بین مردم ایران زمین میشوند چه پاسخی در برابر خداوند متعال خواهند داشت؟
>>>   غير قانونى وارد نشويد تا مشکلى پيش نياد

>>>   گفته های جامعی بود و هیچ چیزی فروگذار نمانده بود منتهی کینه و خصومت اهل سنت در برابر شیعیان ارتباطی با ایران یا عوامل خارجی دیگر ندارد.حکومت های افغانستان از زمان استقلال به این سو هیچ گاه از هزاره ها به عنوان شهروند یاد نکرده است.علاوه بر ضدیت قومی ،هزاره ها در تنگنای مذهبی نیز قرار گرفته اند.تفکرات نسل کشی هزاره ها از نسل های قبل در اذهان حاکمان نقش بسته بوده.
محسن شریفی

>>>   بارک الله به طرز دید و ماشاالله و پر فیض باد قلمت ای نویسنده گرای و ناشر عزیز !
در تجارب مبارزات واقعی اسلامی و سردادن ها در راه خدا :
میگفتند - ز هر کشته شود سود اسلام است - اگر شهیدی و یا غازی!
ولی حال با تن بی سر افغانیت و با بی ارزشی خون و رگ و پود افغان سرگردان بی وطن ؛
افقانی را که باز هم و بازهم جان میدهد و دَور جهان میگردد و فغان ندارد به پشیزی نمیخرند.
اما چه والاست که پلان کشور همسایهٔ دوستدارما؟ تحت عنوان (( کمیتهٔ امداد حضرت والای
امام خمینی و یا دانشگاه معظم ختم النبییین(ص) جناب حضرت آیت الله ُُ عظما محسنی
و جلو داریهای نشراتی درین سرزمین مصیبت رسیدهٔ همیشه فاتحه گیر ما -
چه بد از خوب تشخیص میدهند و چه بازیی نیست که براه نمی اندازند
بیا کین داوریها را به پیش داور اندازیم ! ! ! !

>>>   افغانپيپر ايران لشکر اينترنتى بزرگى. داره. لطفا ديگه از اين مسايل اختلاف اميز. نزن جوابت رو ميگيرى نظرات مشخصه

>>>   ننگ بر ادمهای نمک نشناس ننگ بر انسان بی منطق ننگ بر انسان بی چشم و رو ننگ بر دولت افغانستان امیدوارم هرچه زودتر تمام افغانها از ایران اخراج شوند به امید ان روز

>>>   شما افغانها باید از خود شرم کنید با این مقاله ای که نوشتید دیگر حتی نمیتوانم یک افغان را تحمل کنم من را بگو که دلم برایشان می سوخت به شما افغانها رو دهی ما ایرانی ها را نیز از کشور خودمان بیرون می کنید ننگ بر خود شما باد امیدوارم خدا جواب این بی حرمتی ها واین زجرهایی که ما در این سی و اندی سال از دست شما کشیدیم بدهد که فکر میکنم این همه بد بختی افغان ها به خاطر همین بدی و تزویر شماست

>>>   ای کاهش این همه مقاله که علیه ایران می نویسید وایران را بازخواست می کنید چند مقاله در نکوهش دولت خود می نوشتید تا حالا جواب می داد امیدوارم دیگر در ایران افغانی نبینم

>>>   باسلام واحترام.
بله.نبایدازحق بگذریم.ایران به ماافغانیان کمک کرده است.ودرست است که بامهاجرانی که ورودغیرقانونی دارندمقابله کندولی نه به این شکل که آنها را بی خبر به اردوگاه آن هم برای چند روز ببرد بدون اینکه خانواده های آنان مطلع شود.به نظر شما سر آن خانواده بی سرپرست چه خواهد امد؟؟؟خانواده های افغانی هم که کم بچه ندارند.آن سرپرست بیچاره بعد از برگردانده شدن به افغانستان بایدبه مدت یک سال سخت کار کند تا بتواندخرج ویزای بازگشتش به ایران را مهیا کند تا به عنوان سرپرست بالای سرخانواده اش باشد. من در ایران بزرگ و متولد شدم.خود من رافقط به خاطر اینکه مهلت اعتبار کارتم گدشته بود از سر کلاس بیرون کردند. من یک ماه ازمدرسه اخراج شدم.هیچ وقت نگاههای پر از تحقیر همکلاسان ایرانیم رافراموش نمیکنم.با این که نمونه ترین شاگرد مدرسه و منطقه بودم با این اتفاق و مشکلات دیگری که سرراه تحصیل ما اغغانیا در ایران هست من حالا یک خانه نشین هستم وحتی حق بازکردن یک حساب بانکی درایران راهم ندارم.فقط به خاطر اینکه میگویندب ایدکارتت حداقل6ماه اعتبارداشته باشد و این عملا ممکن نیست چون خانواده ما یک خانواده پرجمعیتست و تا نوبت کارت دهی ما برسدچیزی حدود 3ماه تا پایان اعتبار کارتمان مانده. هموطنان عزیزاغغانی بیایید آستین همت رابالا بزنیم رخت بندیم و از این کشور ...فرار کنیم. ببینیم باز هم چرخ صنعتشان (خیاطی،کفاشی،ساختمان سازی،....)می چرخد؟؟؟ درکل من و خانواده ام فامیل و دوستان به هیچ وجه از نحوه برخورد در ایران راضی نیستیم.اینجا اصلا انسانی با ما برخورد نمیشود. نمونه اش همان اولین نظر که به این مطلب داده شده.(مگردرایران بی جیره ومواجب کارمیکنید....)(مگرخودشماافغانیانگفتیدکه دشمن.....)ازمسولان سایت خواهش میکنم ان نظر را اولین نظربگذارند تا بقیه مردم جهان بفهمندکه مردم ایران چه برخوردوچه فرهنگی دارند. آقای محترم این طرزبیان آن هم دریک سایت پربیننده فرهنگ وادب شمارانشان میدهد.

>>>   فقط می خواهم یک چیز بگویم با خواندن این مقاله دیگر نمی خواهم در ایران افغانی ببینم

>>>   شما افغانها جواب نا سپاسی که در حق ایران می کنید خواهید دید

>>>   ننگ است وننگ است وننگ! چند تا ایرانی پیله کرده برگردید کشور خودتون. اگر دم از خمینی میزنی.اسلام مرز ندارد. شما حرف خمینی را زیر پا گذاشتید....
سلطان جنگل

>>>   ایا این حماقت و نادانی نیست که با کشور و ملتی که هیچ ارزشی برای مهاجرین افغان قائل نیستند و به دیده تحقیر و نژاد پرستی به مهاجر افغانی نگاه میکنند باز سنگشان را به سینه زد.و دوستی کرد و هیچ کینه ای به دل نگرفت.شما ایرانی ها انتظار دارید اگر به روی ما سیلی زدین ما طرف دیگر صورت را پیش بیاوریم و باز سیلی بخوریم.به نظر من کشوری محترم است که من و هموطنانم را محترم بدارد نه کشوری که سالها هموطنان ما را در عقب ماندگی اقتصادی و علمی قرار داده.و با استفاده ی سرشاری که از مهاجرین دارد باز با پررویی انها را انگل و مانع پیشرفت خود بدانند

>>>   سلام من نمیدونم این مطالب رو از کجا گیر میارید اگه منبع درستی دارید روو کنید اگه بی احترامی به مردم افغان در ایران شده در یه فیلم نشون بدید این همه عزت این همه احترام به افغان ها تو ایران میشه بشکنه این دست ها که نمک نداره...
سهیل از تهران

>>>   سوال امروز:چرا ایرانی ها افغان هارا از کشورشان بیرون نمی کنند؟ 1)آنها دلشان برای افغان ها می سوزد.(باتوجه به توهین های رسانه ای و محدودیت های هر روزه) 2)می خواهند به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کنند.(با توجه به ممنوعیت تحصیل و اشتغال و رفتار های ناشایست) 3)مجبورند چون اقتصادشان فرو می پاشد.(بنا به گفته های رئیس پلیس ایران) شما می توانید با پاسخ به این سوال دو ملت را از سردرگمی نجات دهید.
اداره استفتائیه

>>>   باسلام به تمام دوستان ایرانی نظردهنده
صرف نظر ازقوانین اسلامی که حد و مرز را در اسلام جایز نمی داند قوانین و معاهدات کنوانسیونهای دهه 50و60سازمان ملل متحد صراحت در موضوع دارند
برادران ایرانی یا با حقوق اشنایی ندارند یا تحت تاثیر شایعات کاذب واقع شده یاحس غرور وحسادت و خود برتر بینی بر انها غالب شده
معمولا درکشورهای جهان پس از5سال یا پناه جو را تابعیت می دهند یا اخراج می کنند نه اینکه دو نسل انها را به گروگان بگیرند و در اخر یک ایرانی که هیچ حقی ندارد بگوید خارج شو فراموش نکنید رئیس جمهور امریکا و بسیاری از وزرای اتحادیه اروپاخارجی هستند. اما دریغ از یک کارمند افغان که متولد ایران است.
نهاد نواندیشان شیوا

>>>   ما اگر اهل باج دادن بوديم به امريكا و اسراييل باج ميداديم نه مشتي افغاني

>>>   نمی دانم چرا شما ایرانی ها فکرمی کنید که هرکی به شما انتقاد کرد،دشمن شماست؟ این چه منطقی است، ادم حیران می ماند!!!مگر شما ازهیچکس انتقاد نمی کنید؟ (هیچ کس از انتقاد بری نیست جز اءمه الطاهرین).
رضا غزنوی

>>>   اینقدر که شما ایرانی ها از بیکاری وگرفته شدن کار توسط اتباع مینالید،بدانید... از بچگی نذاشتن درس بخونیم، هر جا میرفتیم یه فیلترینگ می گذاشتن،یه سال نمی گرفتن،یه سال شهریه هنگفت میگذاشتن که کسی نتونه ثبت نام کنه، شرط معدل ،ثبت نام نکردن تو هنرستانها و ثبت نام نکردن در کنکور و شرط معدل دانشگاه...همچین آدم هایی کار دیگه ای جز کارگری می تونن انجام بدهن؟اگر درس میگذاشتن بخونن الان بعضی ها که نه خیلیا اینجا حمالی نمی کردن!
مهدی حسینی

>>>   از افغان پیپر تشکر میکنم که اینگونه شجاعانه تنها بخشی از مشکلات مهاجرین را بیان کرده
محمود

>>>   دست این نویسنده را میبوسم واقعا از دل مامهاجرین نوشته
متین

>>>   برادران ایرانی که از گفتن حقایق برآشفته میشوید ، و زبان توهین ، تحقیر و نیش و کنایه تان را برسر مظلومان و مهاجران میریزید ، و با گفتن بدترین فحش و ناسزا ... به یاد داشته باشید این حقایق را نه تنها افغانستانیها درک کردن بلکه دانشمندان بدون تعصب شما مانند استاد زیبا کلام نیز آن را منتشر نموده و زبان به شکوه گشوده اند ، استاد زیبا کلام در نامه سرگشاده خویش به روحانی رئیس جمهور ، صراحتا بیان میکند که ما مانند اسرائیل و بد تر از آن در قبال مهاجرین رفتار نموده ایم ، این براداران ایرانی که از جرم و جنایت افغانها در ایران گفته اند ، به این اقایان باید گفت ، واقعا دروغ گوی هم حدی دارد ، آمار واقعی را منتشر نمایید آنوقت خواهید فهمید که پرافکنی نظام چه قدر برخلاف واقع است ، خوب به یاد دارید که خفاش شب را افغانی معرفی کردید و ودر طی یک هفته ده ها خانه مهاجرین در شیراز و اصفهان و کرمان به آتش کشیده شد و بعد از یک ماه معلوم شد طرف ایرانی الاصل از بیرجند بوده است و هرگیز به خاطر این خبر دروغ عذر خواهی صورت نگرفت و صد ها از این موارد این را مهاجرین بیچاره تحمل کردند و سخن نگفتند چرا که اصولا اجازه داد خواهی داده نشده است ، وشاید به قول شما که اگر داد خواهی صورت میگرفت مهاجرین پر رو میشدند ، از غیرت ایرانیها و از بی غیرتی افغانها گفته اید ایا واقعا چنین است ؟ امریکا و ده ها کشور اروپایی در افغانستان نیرودارند ، و نزدیک 13 سال است در کشور ما گرفتار شده اند ، و هر روز کشته و زخمی میدهند و تا هنوز موفق نشده اند مصونیت قضایی را بر ما تحمیل کنند و در گذشته نیز انگلستان را با ذلت تمام ار کشورمان برون کردیم و امپراتوری شرق یعنی شوروی را به زانو در آوردیم و باعث فروپاشی آن شدیم و یک وجب از خاک مان را به دیگران تقدیم نکردیم اما شما چه ، شما برادارن ایرانی که زبان توهین گشوده اید ،تاریخ را برای یک بار مرور کنید ، از زمان قاجار دو کشور روسیه و انگلستان کشور شما اشغال کردند و ده ها سال بر شما حکومت نمودندو سرزمین های زیادی را از شما جدا کردند مانند بحرین ، ترکمنستان و اذر بایجان و...، و در زمان شاه امریکا حجاب را از سرزنان تان بدور انداخت ، مصونیت قضایی را بر شما تحمیل کرد و ...حالا شما بگید مابا غیرت هستیم یا شما؟ ، و اگر غیرتی در دوران انقلاب به وجود آمد از نفس قدسیه امام خمینی و تئوری پردازی شهید مطهری بود .... متاسفانه هروقت از حق و حقوق مهاجرین گفته میشود و از بدرفتار سخن به میان میاید ،به قبای دوستان ایرانی بر میخورد و کلام را برزبان می آورند که برخلاف اموزهای اسلام و عرف بین المللی است و آن اینکه چرا به کشورتان برنمیگردید ، البته گیله ای نیست چون عرف ایرانی جماعت، با عرف بین الملل فرق میکند ، این سخن مثل اینست که تبعه ای خارجی از تبعه ای مقیم پیش قاضی شکایت برد و علا رغم محیق بودن فرد خارجی قاضی به او بگوید به کشورت برگرد ، راستی که عجب منطق نابیست ، دوستان ایرانی ما از رفتار بد رفتاری کشورهای اروپای با مهاجرین گفته اند ، فقط به این برادران میگویم خودتان را به کری وکوری نزنید برای یک بارهم که شده از دوستان مهاجرتان سوال کنید . به امید جهان پر از عدالت .

>>>   باید به این سوال پاسخ بدهیم که چرا افغانهای مقیم پاکستان از پاکستان شاکی نیستند و از مردم پاکستان راضی هست با وجود این که در این کشور هیجگونه امکانات رفاهی وجود ندارد و چرا افغانی ها از ایران شاکی هستند. وقتی افغانی به کشور خود شان بر می گردند به آنها برچسب می زنند ... می گویند تو ایرانی هستی یا جاسوس ایرانی... همین بدبختها در ایران به نام افغانی تحقیر می شوند. چرا مردم از ایران ناراضی و از پاکستان راضی اند. البته این اواخر پاکستان بسیار نا امن شده است و کمتر کسی جرئت می کند به این کشور سفر کند.

>>>   اين بي سوادي ومظلوميت ما هم خواهد گذشت واين با سوادي وقهرماني شما هم خواهد گذشت، اما كلاه خود را قاضي كنيد كه شعارتان چيست؟ والان در دنيا دوست ودشمنتان كيست؟

>>>   افغانی اجازه کار کردن و نداره نمیخواد شما کاری بهش بدید وقتی یه افغانی ماشین مدل بالا میخره شما مثل کسی که از فضا اومده بهش نگاه نکنین وقتی یه افغانی تو رده های بالای تحصیلی میبینین تعجب نکنین وقتی مبینین یه افغانی داره پیشرفت میکنه شاخ درنیارین که چون افغانی و شما اینقدر بهش سخت گرفتین باز اونو نتونستین از پا در بیارین به ولای علی قسم 4 سال رفتم به زور و با مشکلات زیاد مالی درس خوندم آخرش که میخان مدرکمو بدن میگن چون افغانی بخشنامه اومده که نمیشه مدرکتو بدیم جرمم افغانی بودنمه اونوقت میگین چرا افغانیها خلاف میکنن مگه شما اجازه کار قانونی رو بهش میدید انصافه که همه ما بریم تو باغ یا کارای بنای کنیم انصاف که تو هر ارگان دولتی بریم مثل... با ما برخورد کنن یکی میره زیر آفتاب پدرش در میاد تو چند سال کج و کوله میشه اونوقت یه عزیز ایرانی میاد بهش میگه تو هر چی که داری از منه انصافه خدایش دنیا اینجوری نمیمونه اینو مطمئن باشین

>>>   از اشغال فرصت ها تا جاسوسی
با وجود اعلام آمار وحشتناک جرم و جنایت و دزدی توسط افاغنه در استان کرمان اما همچنان شاهد رشد فقارچ گونه باشگاههای بدون مجوز و فعالیت های غیرقانونی آنها هستیم .
مسئولان و مردم کرمان به خوبی می‌دانند افاغنه در بروز بسیاری از جرائم خشن در استان کرمان نقش دارند. حضور اتباع بیگانه به خصوص آنها که غیرمجاز وارد شده‌اند درکرمان مشکلات فراوانی را ایجاده کرده است آمار جرائمی که توسط این افراد رخ می‌دهد رقم بالایی است. اگر از آمار هم چشم بپوشیم پرونده‌های قتلی که در دادسرای انقلاب کرمان باید به آن رسیدگی شود نیز خود گواهی بر این موضوع است. اوایل اسفند در یک کارگاه پسته در کرمان دختری به شکلی بی‌رحمانه به دست سه نفر افغانی کشته شد.
رئیس کل دادگستری کرمان نیز با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار افغانی در کرمان گفت: بیش از نیمی از این افراد افاغنه غیر مجاز هستند.
حجت الاسلام علی توکلی اظهار داشت: بسیاری از مشکلات استان کرمان ناشی از حضور افاغنه در استان کرمان است.
وی ادامه داد: در استان کرمان ۲۰۰ هزار نفر افغانی وجود دارد که از این تعداد تنها ۷۵ تا ۸۰ هزار نفر آنها مجوز دارند و بیش از نیمی از آنها غیر مجاز هستند.
یداله موحد دادستان کرمان نیز با یادآوری اینکه تفاوت عمیق فرهنگی و مذهبی با کشور مهاجر پذیر زمینه ارتکاب بزه را نیز ایجاد می کند ، تصریح کرد : اکنون ۳۰ درصد جرائم استان کرمان از سوی اتباع افغان صورت می گیرد .
موحد با بیان آمار رسمی به ثبت رسیده در چهار ماهه اول سال گذشته خاطر نشان کرد : در این مدت ۴۳۹ افغان از سوی مراجع قضایی به زندان های استان معرفی شده اند که ۵۱ نفر به اتهام قتل و مشارکت در قتل ۲۱۶ نفر در حوزه مواد مخدر ، ۷۸ نفر در حوزه سرقت که ۳ فقره از سرقت ها مسلحانه بوده ، ۱۰ نفر در حوزه بزه محاربه و اقدام علیه امنیت ملی و همکاری و مشارکت مسلحانه با گروهک القاعده ، ۴ نفر به اتهام آدم ربایی و ۸ نفر جاسوس و یک نفر هم به علت حمل و نگهداری سلاح جنگی روانه زندان شده اند.
دادستان کرمان گفت : اکنون ۲۵۰ تبعه افغانستان در زندان مرکزی شهرستان کرمان در حال تحمل کیفر هستند وی تأکید کرد : به طور کلی اتباع افغانستان در۵ حوزه جعل اوراق هویتی , خرید مال مسروقه در کارگاههای ضایعاتی ، جرائم منافی عفت ناشی از تفاوت های مذهبی ، مواد مخدر و جاسوسی ، رقم قابل توجهی از مجرمان را به خود اختصاص می دهند. وی با بیان اینکه نگهداری هر زندانی برابر با تحمل هزینه های زیادی برای کشور است ، تصریح کرد : درکنار هزینه های معمول ، از آنجا که رعایت بهداشت زندانیان یکی از ضرورت های زندان است و با توجه به اینکه وضع زندانیان افغان از نظر بهداشتی مطلوب نیست ، نگهداری این زندانیان هزینه مضاعفی را به کشور تحمیل می کند .

>>>   لطفا بفرماييد ايران بايد به چه ساز شما برقصد؟ چند وقت پيش در همين سايت مطلبي درج شده بود كه ايران از افغانيهايي كه در ايران است سوء استفاده مي كن و آنان را براي جنگ در سوريه و عراق مي فرستد . امروز مي فرماييد كه ايران دارد در افغانستان دشمن تراشي مي كند يادم باشد به آقاي روحاني رئيس جمهوري ايراني بگوييم بفرمايند پست رياست جمهوري را تحويل برادران افغاني ما بدهند تا نكند خدايي ناكرده دوستان افغاني ما ناراحت شوند اصلا دستور دهند تمام جوانان ايراني را بيكارنموده و برادران افغاني را جايگزين آنان نمايند. در ضمن اون افغانيهايي كه درايران در زمان جنگ كشته شدند در جبهه ها كشته نشدند چون طبق قانون آنها حق شركت در جنگ را نداشتند آنها توسط بمباران موشكها و هواپيماهاي عراقي در شهرها كشته شدند. يك مطلب ديگه خدايي دختران و زنان شما انقدر كه در ايران امنيت دارند در افغانستان امنيت دارند ؟ اون بدبختها كه حتي مدرسه هم نمي توانند بروند....

>>>   دوستان ایرانی که اینجاکامنت می گزارید، خیلی تند نروید، حرف های من راهم بشنوید:
خیلی از دوستان ایرانی به افغان پیپر ایراد گرفته که چرا این چیز ها را می نویسید.
برادر محترم ایرانی، اینجا ایران نیست؛ اینجا آزادی بیان را قانون اساسی ما به رسمیت می شناسد. هیچ کسی نگفته ایران بهشته، و برای این بهشت باید سر دست شکست.
یک عده ای هموطنان ما به هردلیلی- که شما می گید، ما اشتباه کردیم- حرفهای شما را باورکرد، و راهی ایران شد. خودتون می دانید، وقت کسی یک جای میره، خواه نا خواه، به نحوی صاحب یک نوع زنده گی میشه. به همین آسانی هم نیست، که هر...هر ساعت بیاد بگه برو؛ باید ،هر تصمیم مرحله ای، عاقلانه، انسانمدارانه باشد.
در مورد جامعه جهانی، بله مگه ما از شما چه دیدیم، که به جامعه جهانی که به کمک ما آمده پشت کنیم. شما که می گید: ما اول انقلاب یک اشتباه کردیم، شما را گفتیم دولت وقت خود را به رسمیت نشناسید، بیایید ایران. مگه ما بچه بازی و آله دست شما هستیم؛ اشتباه نکردید، اون موقع ترس از روس ها داشتید، حالا آن نگرانی را ندارید. دوست دارید مایک بار دیگر آن اشتباه را تکرار کنیم؟ به جامعه جهانی - که شما با آن مشکل دارید، "نه" بگیم. که شما خوش حال شید، به به و چه چه کنید!! بعدش که سرکله اونا گم شد، بگید اشتباه کردیم، بازی تمام شد.
در ثانی، این قدر نگید بار مارا بر می دارید. می دانید از مهاجرین چقدر پول می گیرید؟ نه می دانید، بروید تحقیق کیند. می دانید، سالانه بیش از دو میلیارد دلار (آری دو میلیارد دلار) کالا به افغانستان صادر می کنید. می دانید آب شرب مشهد تان از هرات تامین می شود ( آب هلمند سر جاش). اینها را برای این گفتم که خیلی تان فکر می کنید، در قبال افغانستان زیاد از حد مایه گذاشته اید، و مغبون هستید!!! باید به "برد برد " فکر کنید؛ نه به " برد باخت".
شما های که به مهاجرین به این وضع رفتار می کنید، دچار توهم هستید؛ افغانستان، افغانستان 13 سال پیش نیست؛ بنابر این، چشم های تانرا شسته قسم دیگر به آن نگاه کنید. چهار عرب سوسمار خور مزدور را برای ما مثال نیاورید، که کشور شان را برای شما خراب می کنید-- کار که ما 30 سال پیش کردیم-- ما به شما احترام داریم؛ و این احترام باید متقابل باشد. مانند دو همسایه خوب ( همزبان هم که هستیم؛ هرچند حالا عربهای چاپلوس برای شما از ما بهتر شده است). اون انتظاری را که از چهار تا عرب خایین دارید، ما نداشته باشید. و در آخر، در کشور ما بیش از 25 میلیون نفر زنده گی می کنند؛ ازین تعداد فقط یک میلیون دویست هزارنفر در ایران هستند، که به هیچ وجه مفت از شما نه می خورند. شنیده شده اخیرا، موقع بستن بودجه سالان تان، رو در آمد از سوی مهاجرین خوب حسای می کنید.
درود بر افغان پیپر!

>>>   در حال حاضر من آمريكا را سوار بر كل جهان مي بينم پس در اين مورد هيچ نگو منتها فرقش اين است كه يكي را همه مي داند ويكي را خودش هم نمي داند به بيگانه سواري مي دهد. در مورد ساير مطالب بهتر است اين عزيزان اندكي در مورد بخل تحقيق كنند. آخه انسان بخيل از خودش دريغ مي كند چه رسد به ديگران

>>>   حساب ایرانی ها راازاین مسولان ... جداکنیم خود ایرانیها 8500000مهاجردرکشورهای دیگردارداگه باشماها هر رفتاری توی کشورهای دیگرجهان کردند بامن افغانی بکنید حیف... انسانیت پشت نقاب نژآدپنهان شده درود برشرف انسانیت و وجدانهای بیدار

>>>   آقای که نوشتی: "در ضمن اون افغانيهايي كه درايران در زمان جنگ كشته شدند در جبهه ها كشته نشدند چون طبق قانون آنها حق شركت در جنگ را نداشتند آنها توسط بمباران موشكها و هواپيماهاي عراقي در شهرها كشته شدند." می خواهی برایت عکس بزارم که افغانها در قالب بسیج در جنگ ایران وعراق "شهید "شدند؟ همانهایکه امروز دم تیر داعشی در سوریه می برید؛ فردا میگید، ببخشید، بازی تمام شد.

>>>   دوست من! حل این مسئله بدین فکر خطا نتوان کرد...

>>>   اگر مردم افغانستان به خاطر اسلام شوروی را بیرون نمی کردند الان شرایط ایران وافغانستان کاملا بر عکس بود
اما حیف که این ملت از انقلاب هایش فقط ذلت نصیبش شد حیف....
البته یادمان باشد بر اساس فرمایش امام علی ع دنیا بهشت کافران وزندان مومنان است
یک مهاجر...

>>>   ایران کاملا ملی گراست.
-۲ایران با تمدن دنیای مدرن هزاران فرسخ فاصله دارد وفقط ادای آن را در می آورد
۳_کسانیکه دراین سایت فحش وتوهین نوشته اند معمولا ؛ از طوائف محروم ایرانند یا از اقلیتهای مذهبی و الا فارسهای اصیل ایران مردمان نجیبند و از واقعیتها بر افروخته نمی شوند.

>>>   ایرانیه اول برو ادب یاد بگیر بدن بیا باهم حرف میزنم!!!! دوم تو غلط کرده که مگه افغان ها همش خلاف مکند!!!!!!!! سوم افغان های بدبخت همش دنبال کار و زندگی هست نه دنبال خلاف !!!!!! چهارم شما از کجا خبر دارین کی این همه جنایاد در کرمان توسود افغان ها صورت گرفتن !! خودم با یک از دفتر های اداره مخاجرات سویدن کار مکنم دلم مخاد بیام یه سر از اون کشور تان بزنم میخوام بدونم دلیل این همه بد رافداری تان با افغان ها عزیز چی هست!!

>>>   با تشکر از برادر عزیزی که به بخش کوچکی از مشکلات امنیتی و بهداشتی و اقتصادی وجود افغانی ها در استان کرمان اشاره کردن.که همین عوامل باعث شده امسال تعداد بیشتری از شهرستانهای این استان برای ورود اتباع بیگانه ممنوع شود.مشت نمونه خروار است.
اما در پاسخ به کسی که برای ما از زیبا کلام و تاریخ گفت:
جالب است کسانیکه که برای خودنمایی حرف های نسنجیده به زبان می اورند پیش افغانی میشوند دانشمند.ما که ایرانی هستیم جایی ندیدیم که زیبا کلام را دانشمند خطاب کنند. این فرد برای انکه روی خط رسانه باشد ادعاهایی را بیان میکند.قبلا هم سرنگونی هواپیمای ایرباس توسط امریکا را توجیح کرده بود. پس خیلی دل به نظرات این فرد خوش نکنید چون کسی در ایران ارزشی برای حرفهای جنجالی او قائل نیست.در کشور ما ازادی است و هر کس میتواند نظرش را بگوید.
اما در مورد تاریخ اولا تاریخ باشکوه ایران بر همگان روشن است.نیاز نیست در مورد واضحات کسی سخنی بگوید.اتفاقا حالا که خیلی دوست داری از تاریخ بشنوی همان شوروی که کشورت را اشغال کرد که اگر کمک های مالی و تسلیحاتی ایران و غربیها نبود هرگز موفق به بیرون کردنش نمیشدید جرات کوچکترین تجاوزی به ایران را نداشت. چطور است که دوره قاجار که جنگ های ایران و روس اتفاق افتاد را میدانید اما از بقیه دورانها که تمام غرب اسیا زیر پرچم ایران بود خبر ندارید. از قراداد پاریس چه اطلاع دارید؟؟؟ ایا غیر از این است که دویست سال پیش با کمک همان انگلیس سلاح به دست گرفتید و دروازه های هرات را به روی هموطنانتان بستید و با سرباز هموطن با کمک بیگانه به جنگ پرداختید که در نهایت منجر به قرارداد پاریس شد.خب مستقل شدید که واقعا خدا را شکر میکنم که این اتفاق افتاد وگرنه اکنون جز هزینه چیزی برای بقیه ایرانیها نداشتید.حالا که بعد از اینهمه مدت نمیتوانید ارزوهای خود را براورده کنید دم از دوستی با ایران و استفاده از امکانات این سرزمین را میزنید؟؟!!
قابل توجه شما و هموطنانتان ایران متعلق به ایرانیها است. ثروت و اقتدارش هم در دنیا مشخص است.برخلاف برخی کشورها که از فقیر ترین کشورهای افریقایی هم فقیرتر هستند و جمعیت اندکشان به ساده ترین چیزهایی که برای زندگی قرن بیست و یکمی یک چیز پیش پا افتاده است هم دسترسی ندارند.کشوری محصور در خشکی که به ابهای ازاد هم راه ندارد.قراداد کامپیتولاسیون را با امریکائیها می خواهند امضا کنن و هزاران نیروی خارجی در ان سرزمین است.بنابراین سعی کن از این به بعد در مورد چیزهایی نظر بدهی که در اندازه ان باشی.
در همین مقاله کینه توزانه اصلا فرض میگیریم این 5 میلیون نفر همگی دشمن ایران شوند.خب چه اتفاقی می افتد؟؟دوست یا دشمن بودن افغانی ها در دنیا چه تاثیری دارد.مثلا در تولید مواد مخدر در دنیا بجای اولی اولتر میشود یا قرار است ابی که سالها است به روی ایران بسته اید را بسته تر کنید.یا پایگاههای امریکا در افغانستان پایگاهتر میشود.
حداقل سود امدن امریکا در افغانستان برای ما انست که تهدیدات امنیتی ناشی از ان باعث شد که مرزهای رها شده شرق با سیستم های پیشرفته در حال مسدود شدن باشد و با اخراج بخش اعظم اتباع بیگانه رفاه و امنیت ایرانیها افزون تر شود.شما افغانی ها نگران چرخش صنعت ایران و ابادانیش و امنیتش نباشید.

>>>   از اذیت و آزار کوچه و خیابان هم بنویسید:
- موبایل افغانی را از جیبش به زور چاقو گرفته اند؛
- ساعت را به زور از دستش در آورده اند؛
- انگشتر؛
- پول که الی ما شاءالله؛
کتک های مفصل بدون جرم و تقصیر الی ماشاءالله.
می دانم که جواب شما این است که بر گردید کشور تان، اما این پاک کردن صورت مساله است.
غفور از بندر عباس

>>>   ایرانی ها کارشان شده فرافکنی به ابهامات جواب دهید آقاجان طلب رفتار انسانی پر رویی نیست بلکه شما تصور می کنید با رفتار انسان دوستانه کم می آورید.

>>>   ده کشورجهان راسفرکردم مثل مردم ایران مردم تنگ نظر،حسود،بدون اطلاعات ندیدم. دریک فیلم ایرانی یک افغانی بنام،نیسان است. و در فیلم دیگر پنجشنبه، آیا این از اطلاعات مردم ایران است. یا از فرهنگ شان. فرضأ شما را جای خود بگذاریم. در یک فیلم شما را تراکتور صدا کنیم. خوب است. و دیگر در کشورهای قرن21 هرکه در کشوری متولد شود تبعه آنجاست. و حق تحصیل، ازدواج،کسب را دارد.
محمدباقرسلطانی

>>>   سایت هایی همانند افغانپیپر به دنبال جذب مخاطب هستن و برای رسیدن به این هدفشون از نشر هیچ عنوان یا مطالبی ابایی ندارن
فقط اینجا خواننده محترم است که باید هدف و مقصود اصلی نویسنده رو درک کنه
اگه دوس دارین مهاجرین رو بیرون کنن بازم ازین مطالب جنجالی نشر کنین
من جدا از برادران ایرونی عذر میخام حالا نویسنده شاید جوون باشه شما ببخشین بازم معذرت میخام
من خواهش میکنم از ادمین های سایت اینطوری برا خودشون داستان سرایی نکنن
هزاره نژاد از غرب خراسان قدیم

>>>   افغان پی پر
ازشما بعید است
این دوهمزنیهارا جمع کنید.
واقعا موضوعات تاریخ گذشته را دوباره رو نکنید .
قبلا بحث شده وصحبت شده است کافی است .
ماهمیشه ممنون دارجمهوری اسلامی ایران هستیم من وتمام مهاجرین افغانی ساکن دراین خاک.

>>>   با سلام و درود به وطنداران عزیز افغانم در سرتاسر جهان و تشکر از afghan paper که در این خصوص مقاله ای را نشر دادن که جای غور وبررسی دارد اما چند نکته را بهتر است بدانیم
1-اینکه دقیقا دولت ایران بعد از حمله امریکا به افغانستان بارها به مهاجرین افغان توصیه کرد که الان کشور شما به مجاهدت وباز سازی نیاز دارد وبرگردید تعدادی برگشتند اما همه نه.
2-هر کشوری برای خود مقررات وسیاست خاصی تعریف کرده که باید حقوق این کشور را محترم انگاشت.
3-اینجانب بخشی از تحصیلات خود را در ایران سپری کرده ام وبا توجه به اینکه سنی مذهب بودم هیچ فرق وتبعیضی با دیگر دانشجویان شیعه افغان نداشتم هرچند تحصیل حتی برای خود ایرانیها وبخصوص در دانشگاه ازاد با صرف هزینه همراه است.
4-اینکه گفته شود ایران مهاجران را محدودیت قائل می شود پروپاگاندی بیش نیست و شغل در ایران برای اتباع بیگانه متناسب با سواد وتخصص انهاست انتظار نداشته باشیم کسی که هیچ سوادی ندارد برود عمل جراحی بکند.
5- جریانی مشکوک با درج اینگونه مقالات سعی در بهم زدن روابط ودوستی ملت افغان با ایران داردکه محترم گردانندگان سایت بایستی حواس شان باشد
6-برای دولت ایران هیچ فرقی ندارد که چه کسی به ریاست جمهوری در افغانستان برسد وبارها این کشور تاکید بر رای مردمی از طریق انتخابات مسالمت امیزنموده است
7-خوبست تنبلی ،راحت طلبی ،وبی فکری خود را به گردن این وان نیندازیم
8- عوض اینکه از ایران تشکر کنیم که در چند سال گذشته با همه مشکلات از مردم اواره ما پذیرایی کدن از این گپ های تفرقه امیز نزنیم که عاقبت دودش به چشم خو دمان میرود.
9-در این صحنه سیاستهای دشمنان اسلام که ریشه اسلام ومسلمانان را دارند می زنند بهتر است حد اقل به فکر منافع ملی خود بوده و یک کشور دوست که در موارد بسیاری در مشکلات در کنار ما بوده را برای مبادا نگهداریم.
عبدا لحکیم فعلا ساکن منچسترانگلیس

>>>   من یک کارمند هستم حد اقل تا همین 6/7 سال پیش ما چندین نفر کارمند افغان داشتیم اما با شرایطی که برای کشور ما پیش آمدبا آنها تصویه حساب گردید کشور ایران کشور پهناوری است دومین ذخایر گاز جهان را دارد سومین ذخایر نفت جهان را دارد اولین تولید کننده پسته و زعفران و خرماو فرش و دهها مورد دیگر که رتبه اول تا دهم جهان را دارا هستیم پس دنیا هم به ما نیاز دارد 35 سال است استکبار در صدد نابودی ایران برآمده نتونسته کاری از پیش ببره حالا با نوشتن یک مقاله میخواهی چی رو ثابت کنی برادر. کمی به خود بیایید عوض خرده گرفتن به این و آن کشورتونو بسازید که باعث افتخار ما هم خواهد بو چرا که شما فارسی زبان و هم دین و مسلک ما هستید.
نادر از زاهدان

>>>   با سلام كشور ايران مسلمان است وبه نظر من از كشورهاي. غربي دور بهتر است. يك گلايه از اموزش و پرورش ايران دارم.
با تشكر. ازهمه خوانندهاي عزيزميخواهم به حق افغانستان دعاء كنند.
محمدولي امامزهي زرند كرمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است