باید از لحن و گفتگوی اختلافی بپرهیزیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۵    ۱۳۹۳/۵/۱۹ کد خبر: 77082 منبع: پرینت

جان کری برای بار دوم به کابل آمد و موفق شد نامزدان را مجاب به امضای اعلامیه ای مشترک کند. وی با تاکید بر این که ایجاد جایگاه ریاست اجرایی به معنای تشکیل حکومت پارلمانی در افغانستان نیست و صلاحیت های رییس جمهوری مانند گذشته می باشد، نامزدان را قانع ساخت تا روی لایحه ی سازمان ملل در چگونگی بازرسی و پذیرفتن نتیجه ی انتخابات توافق کنند. گفته می شود در این اعلامیه به موارد ابهام آلود توافق اولیه پاسخ داده شده است.

طاهر زهیر عضو ستاد انتخاباتی اشرف غنی در برنامه انتخابات 93 گفت: من سخنان داکتر اشرف غنی را تاکید می کنم که باید بعد از این از لحن و گفتگوی اختلافی بپرهیزیم زیرا اکنون که چندین ماه از انتخابات کشور گذشته از ادبیات انتخاباتی استفاده نکنیم به یقین که به نفع مردم و نامزدان خواهد بود.

وی افزود: اختلاف بین نامزدان در موضوع انتخابات وجودداشت در غیر این صورت نیازی به آمدن جان کری و میانجی گری وی نمی بود. جای خوشحالی است که اعلامیه ی مشترکی که دارای سه بند است توسط نامزدان امضا شد. ماده اول این اعلامیه التزام و تاکید جدی هر دو طرف بر رعایت قانون اساسی است. دوم، تاکید بر بکار بستن چارچوب توافقی که قبلاً بین نامزدان و در سفر اول جان کری تهیه و تدوین شده بود. در ماده سوم، تاکید شده بر پروسه ی تفتیش آرا و پذیرش نتیجه ی انتخابات و ایجاد تیمی که روی بعد سیاسی موافقتنامه، گام به گام کار را به پیش ببرد و زمینه برای هیچ اختلافی باقی نماند.

زهیر، جان کری را دوست خوبی برای ملت افغانستان خواند و گفت: افغانستان برای امریکا اهمیت زیادی دارد و بنابراین نمی توان به امریکا انتقاد کرد که چرا به افغانستان می آید و قصد میانجی گری بین نامزدان را دارد. هرچند که با وجود مذاکرات فشرده بین دو تیم انتخاباتی شاید در روزهای آینده بدون حضور جان کری نیز این اعلامیه به امضا می رسید.

به باور طاهر زهیر، دیدگاه های دو تیم انتخاباتی تا حد زیادی نسبت به یکدیگر نزدیک شده است. موارد ابهام آلود زیادی باقی نمانده است. وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور نیز ایجاب می کند که هر چه زودتر پروسه ی انتخابات به پایان برسد. متاسفانه یأس و ناامیدی بر روح و روان مردم افغانستان چنان سایه افکنده که بیشتر مردم به فکر فرار از کشور هستند. با درنظر داشت این وضعیت هر دو نامزد متعهد به آن است که مفاد این اعلامیه و مفاد چارچوب اولیه ی توافق باید به کار بسته شود. مردم افغانستان بیش از این مستحق رنج و زحمت و شکنجه روحی توسط انتخابات نیستند.

عضو ستاد انتخاباتی داکتر اشرف غنی تصریح کرد: مشکل جدی بر سر جزییات بوجود نمی آید. ابهام و تردیدی در موافقتنامه وجود ندارد و عزم و اراده ی نامزدان نیز برای پیشبرد بازرسی استوار است. جان کری ممکن است بر اساس ضرورتی که پیش می آید باز هم به کابل بیاید ولی امیدوارم که سفر بعدی برای تسریع پروسه و دادن مشاوره به نامزدان باشد و نه برای حل بن بست انتخاباتی.

وی خاطرنشان ساخت: در فضای موجود برای پیشرفت در انتخابات به تغییر در گفتار، نگرش و کردار خود نسبت به اوضاع و احوال نیاز داریم. در صورتی که ما همچنان مانند زمان رقابت های انتخاباتی با توسل به هر ابزاری طرف مقابل را تخریب کنیم طبیعی است که روند بازرسی به بن بست کشانده می شود. بنابراین باید برای بهبود و به سرانجام رسیدن پروسه در گفتار و کردار خود تغییر ایجاد کنیم.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر زهیر !
اشرف غنی در حالل حاضر او یک متهم می‌باشد که یک پروسۀ بزرگ مردمی را با تقلب به بن‌بست کشانده است. کار چنین فردی نباید دست کم گرفته شود، زیرا دست‌کاری در یک پروسۀ مردمی به سود یک نامزد مشخص، یک خیانت ملی پنداشته می‌شود و قانون نیز دربارۀ خاین صراحت دارد. بنابراین، آقای امرخیل هر چه زودتر به دادگاه معرفی شده و پس از بررسی‌های دادخواهانه به کیفر برسد

>>>   اوازه است كه در وقت شمارش ارأ در يك صندق اشيأ مانند يك قطي نسوار يكجوره چبلك ويك دانه اريكين برامده وششصد قطعه ارأ آن صندق شامل ديتابيس هم گرديده بخدا كه شرم است بروي خارجي ها وستاد انتخاباتي داكتر عبدالله چطور مينگرير آفرين به اين غيرت شما ؟
اقبال

>>>   ظاهر زهیر اجیر اشرف غنی است ؛ وی میداند هزاره در دنیای فاشیزم پشتون به عنوان انسان شمرده نمیشود و در پیش چشمان ظاهر زهیر هزاره ها ګلچین شده به رګبار بسته میشوند ولی زهیر با کنایه های دلخراش هزاره ها را هنوز هم نا انسان تر جلوه میدهد؛ بنابران این ظاهر زهیر ... ترین انسان نزد انسان محسوب میشود .
وحیده کبرا درواز بدخشان

>>>   اشرفغنی یهود با این تقلبات گسترده وملیونی خود میخواهد که رییس جمهور افغانستان شود ههههه اگر مرد هستید یکبار اعلان کنید که تا چرکستان مردم افغانستان شمارا خواهند دواند زیرا حالا گپ از گپ گزشته تمام مردم بخاطر ازبین بردن تقلب وتقلب کاران وآرای پاک شان سلاح برداشته اند واجازه نخواهند داد که دزد رای مردم تقلب کار ویک...رییس جمهور شان شود

>>>   ظاهر زهیر آقای احمدزی باری در مصاحبه‌ای با یکی از تلویزیون‌های افغانستان در بارۀ زندانیان بگرام گفت:«آیا این متعادل است که فقط ۹۸ درصدِ زندانیان بگرام، گویندۀ یک زبان [زبان پشتو] باشند؟ آیا این متعادل است که اکثریت حملات شبانه بالای خانه‌های گویندۀ یک زبان صورت گیرد؟ معلوم‌دار که متعادل نیست.»
این حرف اشرف‌غنی به خوبی نقاب از چهرۀ واقعی‌اش برمی‌دارد و نشان می‌دهد که او تا چه حدی قومی می‌اندیشد. او می‌خواهد جنایت و تروریسم و هراس‌افگنی هم بر اساس درصدِ نفوس اقوام در افغانستان، میان مردمان این آب و خاک، توزیع عادلانه! شو

>>>   خواهر گرامی
وحیده کبرا درواز بدخشان
آقای طاهر زهیر یک شخصیت فعال در افغانستان است
هزاره در دنیای فاشیزم پشتون بعنوان انسان شناخته میشوند یا نه زیاد اهمیت ندارد
چون که هزاره ها یک قوم بزرگ درافغانستان است ازقبل شناخته شده است
درمورد شهدا ولایت غور همه مردم افغانستان میداند که کار کی بوده است
نمی توانیم همه پشتونهارا دخیل این موضوع کنم
امیدوارم مردم افغانستان همدیگر را بچشم برادر ببینید تا کشور ما آباد شود
اگر خدایی نکرده مثل قدیم با هم دشمن یا تعصب داشته باشد بدانند حچ کدام شان خیر خود را نخواهد دید که تابه امروز ندیده
محمد علی حیدری ازاروزگان فعلا درایران

>>>   باعرض سلام :شما که حرف از گفتار تحریک امیز بر علیه یکدیگر میگوید لطفأ به مثاحبه های خود توجه کنید ببینید که چقدر افتضاع است روس ها مثلی داشتند (هیچ وقت خود را به ....کسی اویزان نکنید چون اخر کار جای شما در بین... است) اقای زهیر ایا این تقلب که در انتخابات صورت گرفت بخشودنی است مردم فراموش خواهند کرد میگذاریم به قضاوت مردم وسلام

>>>   زنده باد هزاره گان وطنپرست چون ظاهر! من بحیث یک پشتون بر چنین وطنداران خود افتخار میکنم!
زلمی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است