مردم از این وضعیت به ستوه آمده اند
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۶    ۱۳۹۳/۵/۱۹ کد خبر: 77086 منبع: پرینت

ادامه ی روند بازرسی آرا بدون کارشیوه ی جامع و مورد توافق برای جداسازی آرای تقلبی از آرای پاک امکان پذیر نخواهد بود. هرچند توافقی بظاهر صورت گرفته اما دسترسی به ارای پاک و بدور از تقلب تقریبا کاری نا ممکن است.

غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان در برنامه آخر خط گفت: اگر روی کارشیوه ی بازرسی و ابطال آرا به صورت دقیق و درست کار شده باشد و تمام جوانب را در نظر گرفته شده باشد به طور یقین می تواند اثر گذار باشد و آرای پاک از ناپاک را جدا کند، اما اگر این کارشیوه نتواند آرای تقلبی سازماندهی شده را تشخیص بدهد موثر نخواهد بود. نه تنها آرای پاک را از ناپاک جدا نمی کند بلکه این روند با مشکل جدی روبرو و در نتیجه ی آن افغانستان یکبار دیگر با کشمکش و جنجال مواجه خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه من در جریان این لایحه نیستم اما ای کاش هر دو تیم و سازمان ملل توافق تکنیکی و سیاسی را با جزییات مطرح می کردند و عجولانه تفتیش آرا را آغاز نمی کردند. سازمان ملل باید فرصت می داد تا کارشیوه ی بازرسی مورد توافق دو نامزد، تصویب می شد و سپس کار را شروع می نمود. با نهایی نشدن کارشیوه و شروع عجولانه دیدیم که چندین بار روند متوقف شد و می تواند این توقف تاثیر منفی روی جایگاه و حیثیت بین المللی افغانستان داشته باشد. در این فرصت هم اگر دقت لازم صورت بگیرد و گفتگوها بین دو تیم و سازمان ملل اثربخش باشد روند تفتیش به زودی آغاز می شود و تا پایان کار همچنان ادامه می یابد.

مجروج ایجاد این کارشیوه توسط سازمان ملل و با پیشنهادهای دو تیم انتخاباتی را بیانگر کمرنگ بودن نقش کمیسیون در انتخابات دانست و گفت: به این معنا که تصمیم گیرنده کسانی هستند که آرا را تفتیش می کنند و کمیسیون انتخابات فقط نقش لوژستیکی دارد. اگر کمیسیون انتخابات تصمیم گیرنده می بود نیازی به این همه سروصدا و تفتیش آرا و ناظران بین المللی نمی بود. وقتی که ستاد انتخاباتی می تواند روند را متوقف کند به این معنا است که تصمیم گیرنده ستادها و ناظران جهانی هستند.

غلام فاروق مجروح اظهار داشت: مهم نیست که ابطال آرا به نفع کدام نامزد است بلکه مهم این است که این کارشیوه بتواند آرای تقلب سازماندهی شده را شناسایی و آن را جدا کند. وقتی کمیسیون انتخابات نقش کمرنگی در انتخابات دارد و تصمیم گیرنده ی اصلی نیست بنابراین نمی تواند در روند انتخابات نیز تاثیرگذار باشد. این روند توسط ناظران ملی و بین المللی نظارت می شود و در پایان کمیسیون انتخابات اعلام نتیجه را بر عهده دارد.

عضو مجلس نمایندگان بحث رییس جمهور کرزی در انتخابات را پیچیده خواند و افزود: همه می دانند وقتی رییس جمهوری شخص اول کشور نتوانست مشکل انتخابات را حل بسازد و یک کشور خارجی با وجود روابط سرد بین دو کشور توانست این مشکل را یک شبه حل کند به طور یقین برای رییس جمهور خوب نیست. این احتمال وجود دارد که ارگ ریاست جمهوری تلاش کند تااین توافق به نتیجه ی دلخواه نرسد و مدیریت کرزی زیر سوال نرود.

وی بی تفاوتی کرزی نسبت به مشکل انتخابات را بیانگر علاقمندی وی به قدرت دانست و گفت: اعلام نتیجه ی دور دوم انتخابات هنوز نامشخص بود که رییس جمهور کرزی روز برگزاری مراسم تحلیف را مشخص ساخته بودو حتی کارت های دعوت مقام های دیگر کشورها نیز آماده ی فرستادن بود. به جای این که کرزی هرروز روز مراسم تحلیف را برای مردم یادآوری کند بهتر بود کرزی کاری را برای رفع نگرانی های مردم در موضوع انتخابات انجام می داد.

مجروح در مورد تاکید سازمان ملل روی سرعت بخشیدن به پروسه ی بازرسی آرا با ایجاد سه شیفت در کمیسیون انتخابات گفت: این کار می تواند عملی شود در صورتی که دو تیم روی کارشیوه به توافق رسیده باشند و بر روند نظارت کنند. اگر این روند با توقف های گاه به گاه تیم ها مواجه شود برایند این اتفاق می تواند آینده ی کشور را دچار مشکل جدی کند. بهتر است هم اکنون تمام مسایل به فیصله برسد.

غلام فاروق مجروح در پاسخ به این سوال که تنش آفرینی ها از سوی کرزی چه پیامدی می تواند داشته باشد، گفت: ما نمی توانیم قصد کرزی را از معین کردن روز مراسم تحلیف و اظهار عدم آمادگی برای تداوم قدرت بفهمیم ولی می توانیم حدس بزنیم که رییس جمهور افغانستان قصد دارد افکار مردم افغانستان را متوجه خود بسازد و نشان بدهد که حاضر است قدرت را تسلیم کند ولی این دو نامزد ریاست جمهوری نمی توانند با یکدیگر سازش کنند. به طور یقین این افکار به نفع کرزی خواهد بود.

به باور وی هر روزی که از این کشمکش ها و چالش ها می گذرد و این وضعیت تداوم می کند جایگاه دو نامزد در بین مردم کاهش می یابد و افکار عامه بر علیه آن ها تحریک می شود. کرزی سعی می کند تا این توافق به نتیجه نرسد و یا حکومت ضعیفی به مراتب بدتر از حکومت کرزی بوجود آید تا نواقص حکومتداری وی به چشم نیاید.

نماینده ی مجلس در پایان خاطرنشان ساخت: متاسفانه این وضعیت تاثیر منفی خود را روی زندگی مردم افغانستان گذاشته است. امروز وضعیت مردم از لحاظ اقتصادی و امنیتی به قدری نامناسب است که مردم به ستوه آمده اند. اگر قرار باشد بدون همراهی یک تیم انتخاباتی روندادامه داشته باشد نتایج منفی روی کشور خواهد گذاشت. اگر این روند ناموفق باشد اعتماد جامعه جهانی از افغانستان و ظرفیت نهادهای این کشور سلب خواهد شد. بنابراین کمک های جهان برای برنامه های انکشافی و امنیت افغانستان کمتر خواهد شد و وضعیت بدتر خواهد شد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به خدا از بيني ام بگيري نفس ام مي برايد

>>>   گرگ در میهن ما جامه چوبان دارد .دالر امریکه در استر تنبان دارد.بول تریاک و هرویین که فراوان دارد. سهم از ریشوه ی هر دفت ر و دیوان دارد . چه خبر از دل اشفته و از حال یتیمان .دارد.مست واسوده چه بروای هم و غم دارد .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است