اعلام جنگ به ضرر پاکستان است
احتمال اعلام جنگ رسمی پاکستان علیه افغانستان بسیار پایین است اما پاکستان طالبان را مورد حمایت بیشتری قرار داده تا مناطق بیشتری را در کنترل طالبان دربیاورند 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۳/۵/۲۰ کد خبر: 77201 منبع: پرینت

یک مقام ارشد افغانستان گفته که پاکستان در پیامی هشدار آمیز اعلام کرده است که اگر افغانستان به خواست های وی پاسخ مثبت ندهد به این کشور حمله ی نظامی خواهد کرد. پاکستان مدعی است که پس از حمله بر ضد طالبان در وزیرستان شمالی، طالبان پاکستان در مناطق سرحدی افغانستان پناه گرفته اند و مراکز نظامی ایجاد کرده اند. افغانستان این ادعا را رد کرده و گفته اند که این پناهندگان، غیرنظامی هستند.

صدیق الله توحیدی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه فراخبر گفت: پاکستان از مشکلات حال حاضر افغانستان سوءاستفاده کرده تا حکومت و کشور افغانستان را زیر فشار قرار دهد. پاکستانی ها می دانند حمله ی تمام عیار نظامی به افغانستان برای پاکستان خطرات جدی در پی خواهد داشت. ممکن است این کشور در سرحدات شرقی و جنوبی افغانستان علیه طالبان پاکستانی اقداماتی را انجام دهند اما از آغاز جنگ رسمی ابا خواهند ورزید.

وی حمله ی نظامی پاکستان به خاک افغانستان را غیرعملی دانست و افزود: در صورت اعلام جنگ، واکنش های جدی مردم افغانستان علیه پاکستان بوجود خواهد آمد و هم در داخل پاکستان، مردم علیه حکومت واکنش شدیدی نشان خواهند داد. از سوی دیگر حضور نظامیان بین المللی مانعی بزرگ برای رسیدن پاکستان به اهداف نظامی خود در افغانستان است. در حال حاضر پاکستان بدون اعلام جنگ نیز در شرایط جنگی قرار دارد و نمی تواند خود را درگیر جنگ بزرگ دیگری کند.

به باور توحیدی، در دوران مقاومت نیز حضور نظامیان و مشاوران پاکستانی در کنار طالبان افغانستان چشمگیر بود. در حال حاضر هم پاکستان طالبان افغانستانی را تجهیز و تمویل می کند. پاکستان توسط جاسوس ها و عاملان خود در افغانستان به هر کاری که می خواهند دست می زنند و نیازی به حضور نظامی در کشور ما ندارند.

صدیق الله توحیدی تصریح کرد: ضعف حکومت افغانستان سبب شده که پاکستان بتواند بیشتر ما را زیر فشار قرار دهد. با وجود اسناد کافی در موضوع مداخله ی پاکستان در امور کشور ما، هیچ گاه این اسناد افشا نشد. در نشست های سه جانبه ی افغانستان، پاکستان و امریکا این مداخله ها از طریق رسانه ها پیگیری نگردید. حکومت افغانستان هیچ گاه درخواست جدی برای رسیدگی به مداخله های پاکستان در امور افغانستان ارایه نداد. پاکستان به این نتیجه رسید که افغانستان دارای پالسی فعال در مورد تجاوز نیست به همین دلیل به صراحت ما را تهدید نظامی کرده است. اما تاکید می کنم که منطق پاکستان حکم می کند از اعلان رسمی جنگ پرهیز نمایند.

تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار داشت: بحث دیورند از مسایلی بود که پس از تشکیل اداره ی موقت باید با پاکستان شریک ساخته می شد. برخی افراد از داخل افغانستان از این موضوع، تابوی بزرگی ساخته اند. از طرفی رییس جمهور در طی این سال ها به آسانی از کنار این مساله گذشت و به آن بی توجهی کرد. خط دیورند مرز رسمی و شناخته شده است. اگر ما این مرز را نمی پذیریم به معنای این است که ادعای ارضی داریم. در این صورت باید ادعای خود را در مجامع بین المللی مطرح می کردیم و بالاخره هر دو کشور روی آن به توافق می رسیدند. در نتیجه این بهانه ای برای مداخلات پاکستان نمی شد.

وی بر اهمیت گفتگو در موضوع خط دیورند تاکید کرد و گفت: افغانستان اکنون در موقفی نیست که بتواند سرزمین های از دست رفته ی خود را به دست آورد. پاکستان با درک این موضوع و با بهانه قرار دادن این موضوع که افغانستان سرحدات این کشور را به رسمیت نمی شناسد به افغانستان تجاوز می کند و قناعت پاکستانی ها را نیز حاصل می نماید.
دوستانی که از موضوع خط دیورند به عنوان مساله ای مهم و عرق وطنی نام می برند ای کاش می توانستند درک کنند که کشور در چه وضعیتی قرار دارد و نباید بهانه را به دست مقامات سیاسی و نظامی پاکستان برای مداخله و تجاوز به افغانستان داد. متاسفانه استخبارات پاکستان توسط ستون پنجم خود اطلاعات دقیقی از مسایل سیاسی و نظامی افغانستان دارد. با حل مساله ی دیورند ظاهراً بهانه ی ارتش پاکستان برای مداخله در افغانستان گرفته خواهد شد.

به گفته ی توحیدی در صورت اعلام جنگ پاکستان علیه افغانستان، افکار عمومی بر ضد پاکستان بسیج خواهد شد، عده ای که سنگ پاکستان را به سینه می زنند خلع سلاح خواهند شد و تشنج بسیار جدی در منطقه ی پشتون خواه و بلوچستان بوجود خواهد آمد و این به ضرر پاکستان خواهد بود. به همین دلیل احتمال اعلام جنگ رسمی پاکستان علیه افغانستان بسیار پایین است اما پاکستان طالبان را مورد حمایت بیشتری قرار داده تا با بیرون شدن نیروهای بین المللی مناطق بیشتری را در کنترل طالبان دربیاورند. آن ها همچنین تلاش می کنند تانظام سیاسی افغانستان ضعیف و ناکارا باشد. آن ها علاوه بر افغانستان، به بازارهای آسیای میانه نیز چشم دوخته اند. در طول 13 سال در دکتورین سیاسی و نظامی پاکستان نسبت به افغانستان تغییری بوجود نیامده است.

صدیق الله توحیدی در پایان خاطرنشان ساخت: همان طور که بیشترین سفر رییس جمهور کرزی به اسلام آباد بوده و نه کشورهای دیگر، این رفت و آمدها نه تنها مفید واقع نشد بلکه زمینه ی دخالت بیشتر پاکستان را در امور داخلی کشور ما فراهم ساخت. امیدوارم که حکومت بعدی سیاست روشنی در قبال پاکستان داشته باشد. سیاست روشن زمینه ساز مذاکرات جدی میان دو کشور است. نه برادر خواندن پاکستان و نه سفرهای متواتر به اسلام آباد مفید واقع خواهد شد و نه نشست های سه جانبه تاثیری خواهد کرد. طالبان همواره مورد حمایت پاکستان خواهند بود و افغانستان نیز مورد فشار انتحاری ها و حمله های طالبان باقی خواهد ماند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   حالا دیگه خوب شد افغانستان می گوید که پاکستات طالبان افغانی آموزش می دهد و پاکستان می گوید که افغانستان طالبان پاکستانی را آموزش می دهد! ای کاش می شد که طالبان افغانی و پاکستانی رو در روی هم قرار می گرفتند و مردم ما از شر آنان نجات پیدا می کردند.ولی نه این گونه نمی شود طالبان پاکستان و افغانستان با هم یکی هستند و این دولتهای پاکستان و افغانستان است که هردو طالب پرور هستند. حالا چه منافعی رای در این کار جستجو می کنند نمی دانم . ولی به هر حال پاکستان برنده میدان است چرا که دولت افغانستان ترسو تر از آن است که در برابر پاکستان قرار بگیرد زیرا این دولت از همان قومی حمایت می کند که طالبان را در خود رشد می دهد و هر گز طالبان را دوست ندارد از بین بروند.

>>>   سلام برشما هموتنان عزیز
آقای توحیدی اینکه پاکستان به افغانستان حمله نظامی بکند قبر شان را به دست خود شان کنده اما این ادعا غیر قابل باور است اما اظهاراتی پاکستان در مورد آنسوی مرز کاملا بجاست افغانستان از حال خود بی خبر است حکومت زعیف افغانستان دشمن خود را نمی شناسد آنهایی که از آن سوی مرزفرارکرده اند اکثریت شان طالب است
محمدعلی حیدری ازاروزگان فعلا درایران

>>>   بي ادبي معاف باشد افغانستان همراي چه ...پاكستان را تهديدنمايد از تفنگچه گرفته تا اسكارد داشتيم همين مسئولين فعلي كشور اين سلاح هارا به طول آهن كهنه به پاكستان فروختند بخدا اگر كمي وجدان ميداشتند زهر ميخوردند حتا در ميدان هوائي قندهار از طرف نيروهاي حزب اسلامي طياره ميگ 23 فعال كه تازه به نيروي هوائي داده شده بود جهت اينكه مال روس است انفجارداده شده المونيم آنرا بوزن آهن به پاكستان فروختند.
اقبال


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است