شما به دولت وحدت ملی خوشبین هستید؟
دولتمردان " دولت وحدت ملی" باید بسیار جوانمرد و صبور و از خودگذشته باشند که بتوانند با این همه تفاوت عقیده و اختلاف نظر با یکدیگر در زیر سقف ارگ ریاست جمهوری کابل، حکومت را اداره کنند. زیرا خواسته ی غرب از تشکیل چنین ایتلافی، دولتی پر تنش و بی ثبات است نه حکومتی آرام و مستقل 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۰    ۱۳۹۳/۵/۲۱ کد خبر: 77280 منبع: پرینت

پس از چند ماه جار و جنجال سیاسی بر سر موضوع انتخابات ریاست جمهوری و در این اواخر بحث بازشماری صددرصدی آرا، اکنون گفتگو بر سر تشکیل دولت وحدت ملی در جریان است.

بسیاری معتقدند طرح آمریکایی" دولت وحدت ملی" بیش از حد شکننده است و در واقع یک تسکین کوتاه مدت برای چالش به وجود آمده ی دور دوم انتخابات می باشد که آرامش قبل از طوفان محسوب می گردد زیرا دولتمردان ما کسانی نیستند که بتوانند زیر یک سقف با یکدیگر مسالمت آمیز حکومت کنند.

زیرا عبدالله و احمدزی که در راس این دو تیم انتخاباتی وجود دارد، مثل آب و آتش با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاورت را در کمپاین های انتخاباتی آنها به وضوح می شد دید. هر کدام از این نامزد برنامه های کاملا متفاوتی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و بهتر شدن ساختار حکومت در دولت آینده ارایه کرده اند.

نکته دیگر اینکه در میان تیم‌های انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله افرادی هستند که علاقه‌مندی به مشارکت در دولت تحمیلی آمریکا ندارند و نمی خواهند از حقوق حقه ی خود بخاطر تقلب مهندسی شده بگذرند، زیرا دولتی که یک شبه ایجاد شود، یک شبه هم احتمال فروپاشی و بهم ریختن آن وجود دارد.

دولتمردان " دولت وحدت ملی" باید بسیار جوانمرد و صبور و از خودگذشته باشند که بتوانند با این همه تفاوت عقیده و اختلاف نظر با یکدیگر در زیر سقف ارگ ریاست جمهوری کابل، حکومت را اداره کنند. زیرا خواسته ی غرب از تشکیل چنین ایتلافی، دولتی پر تنش و بی ثبات است نه حکومتی آرام و مستقل.

به همین دلیل هم غربیها از هم اکنون در تلاش هستند تا اینگونه جلوه دهند که عده ای از بزرگان دولتی و قومی افغانستان، تمایلی به ایجاد حکومت وحدت ملی ندارند. این سخن را جیمز کانینگهام سفیر آمریکا گفت و افزود: در میان تیم‌های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم افرادی هستند که علاقه‌مندی به ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان نداشته و همکاری‌های مشترک دو نامزد را نیز به دیده شک می‌نگرند.

وی افزود: افرادی که به ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان باور ندارند باید بدانند که اکثریت مردم و جامعه جهانی به ایجاد چنین حکومتی خوشبین هستند.

کانینگهام ادامه داد: بسیاری از مردم بر این باور هستند که به وجود آوردن اصل همکاری در اداره و دولت ناممکن است، من باور دارم که بعضی از این مردم در هر دو تیم انتخاباتی نیز حضور دارند و فکر می‌کنند که این نه تنها ناممکن است بلکه آن را بعیدتر از آن می‌دانند که در موردش فکر شود. اما من در جواب این افراد می‌گویم که باید در این مقطع مهم تاریخی درباره آرزوهای اکثریت مردم افغانستان و متحدین جهانی آن‌ها عمیقاً فکر شود.

سفیر آمریکا در کابل همچنین از دو نامزد خواست به توافقات‌شان در باره ایجاد حکومت وحدت ملی متعهد باقی بمانند تا پس از اتمام روند بررسی و بازشماری آرا، مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید در پایان ماه آگوست انجام شود و رییس جمهور جدید در نشست سران ناتو که در اوایل ماه سپتامبر در «ولز» برگزار می‌شود، شرکت نماید.

ما که از سخنان جناب کانینگهام نفهمیدیم بالاخره اکثریت مردم با تشکیل دولت وحدت ملی موافق هستند یا موافق؟ هرچند که اکثریت از دید آمریکاییها همیشه فرق داشته است. آنها کسانی را که با غرب همفکر، همپیمان و متحد هستند، اکثریت می دانند و کسانی را که مخالف سیاستهای استعمارگرانه غرب می باشند را خاین و ضد دموکراسی می خوانند.

حال به نظر شما آیا می توان به اتحاد سوری میان عبدالله و اشرف غنی خوشبین بود و به آنها اعتماد کرد که دولتی بهتر از دولت کرزی بسازند یا خیر؟

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی صد درصد

>>>   ازنظر بنده حکومت وحدت ملی با دو کاندیدی که یکی نظریات اسلامی وجهادی وپایگاه بسیار قوی مردمی دارد ودیگری بانظریات تکنوکراتی وضد دینی باتقلب ونیرنگ خودرا شامل حکومت کرده هرگز نمیتوانند حکومتی کارا خدمت گزار وبه درد بخور بسازند یک حکومت بسیار ضعیف ممکن روی کار آید که افغانستان درتاریخ خود اینگونه حکومت را ندیده باشد زیرا تقلب آشکار درین انتخابات صورت گرفته درچندین ولایت بالاتر از نفوذ اصلی آن درصندوق ها برای یک کاندید رای تخته شده که اگر صد بار این رای ها حساب شود مردم افغانستان قبول نخواهند کرد که ولایت خوستی که 400 هزار تمام نفوس اصلی آن است 450 هزار برگه رای دهی از صندوق های این ولایت ودیگر ولایات مانند پکتیا پکتیکا و.. بیرون میشود که هر ولایت بالاتر از کابل درصندوق ها رای پرکرده شده بناء مردم افغانستان میدانند که درین انتخابات تقلب بسیار وسیع وگسترده شده که تاهنوز جهان نظیر آن را ندیده اگر صد بار هم این رای ها حساب شد قابل قبول ما افغان ها نخواهد بود صرف ضیاع وقت است وحکومتی که ازین انتخابات به میان آید بسیار ضعیف وناتوان میباشد
وکرزی عمدا وقصدا این انتخابات را به چالش کشانید تا از هزاران دوسیه ایکه دارد مانند اختلاس ودزدی ملیارد هادالر فرار زندانیان طالب تروریست ها وانتحاری ها قاچاق مواد مخدر قتل وازبین بردن هزاران عالم دانشمند رهبران قومندانان ....که کرزی درهرکدام آن دست داشت خواست تا یک حکومت بسیار ضعیف را درین کشور بعد از خود حاکم سازد تاکسی نتواند ازین جنایت هایش پرده بردارد این انتخابات قصدا وعمدا توسط کرزی مهندسی وپلان داده میشد وتقلب هم از طرف کرزی رهنمایی وانجام میشد که انتخابات گدود شود

>>>   هرگز . متقلب اول جهان اشرف غنی باید به جرم تقلب و دزدیدن رای مردم به زندان افگنده شود نه اینکه در قدرت سهیم شود.

>>>   کی مذهبی است جایی سوال است؟

>>>   اما از کادر تحصیل کرده و دانشمندان علوم دولت وحدت ملی ایجاد شود بهتر است نه مانند دوستم،احمدضاء،جمعه خان همدرد و لطیف ابراهیمی .

>>>   نه نه صد در صد باز هم نه

>>>   هرگیز نه قدرت تقسیم میشود نه هم حگومت نخست وزیری میشود اینها همه فریب کاری ها است چون اگر مجلس سراسری (لوی جرگه) هم تشکیل شود فرمائشی خواهد بود نخست وزیری را قبول نمیکند آن وقت میگویم که گناهی ما نیست مجلس سراسری بود که قبول نکرد پشتون ها قدرت را تقسیم نمیکننده یاد تان باشد این شما ها هستید که ساد فکرمیکنید
موحب میهنی

>>>   عبدالله عبدالله به اشرف غنی میگه من نگرانم وحدت من تو مسلی حزب وحدت خلیلی
اکبری محقیق نشود اشرف غنی میگه نه خیر جای نگرانی نیست تازه من تو از تجربه
انها استفاده میکنم مواظب باشیم از تجربه انها استفاده خوب صادقانه کنیم کدام غلتی نکنیم
نبی جاغوری

>>>   چگونه به لفظ وقول رهبر متقلبان که صندوق های رای تقلبی را پرکاری نموده اند باور داشت هنوز چند روز از توافق اشرف غنی وداکتر عبدالله نگذشته است اشرف غنی که در بی بی سی نشر شده میگوید که اگر من ریس جمهور شوم قدرت خود را تقسیم نمیکنیم وریس اجرایی زیر امر و فرمان من کار میکند اشرف غنی بخاطر کسب قدرت که تشنه و دلباخته ان است گروپ تقلب کار را ایجاد کرد تا با رای تقلبی خود را به کرسی ریاست جمهوری برساند قول و قرار ان قابل دلبستگی نیست این تشنه قدرت به هر وسیله که باشد هدفش رسیدن بکرسی ریاست جمهوری است نه به سوگند ان و نه به توافق ان ولو که امضا هم کرده باشد و نه در حرف و عمل ان ذره صادقت و راستگویی دیده نشده و نمیشود فقط همه چم و خم کردن های ان وبلند کردن دست رهبر رقیب را از روی تظاهر وفریبکاری بالا کرده نه اینکه باساس خلوص نیت وصداقت واندک رای اصلی که در صندوق بنامش ریخته شده از خودش نبوده بلکه از متحدین ان میباشد زیرا مردم بالای اشرف غنی دوتابیته اعتبار واطمینان ندارند در انتخابات سال 2009 دیدیم که چیزی کم سه فیصد رای را بخود گرفته بود ودر دور اول انتخابات فعلی 31% ورقیبش داکتر عبدالله در حالیکه رای ان را کمیسون انتخابات بخاطر بردن بدور دوم دزدیده بودند 45%را ی حقیقی وبدون تقلب را حاصل کرده بود ودر دور دوم تیم اشرف غنی به همدستی کمیسونانتخابات و حکومت کرزی چنان تقلب درارای مردم را انجام دادند که بوی ان به همه جا بلند گردید وتصویری ملت ما وجهانیان هم دیدند وهم شنویدند وحالا همه خم وچم اشرف غنی ببه رقیبش برای اینست که رای های تقلبی اش اشکار نشود وی ریس جمهوری تقلبی شود چون اشرف غنی تحت تاثیر اقای کرزی وقوم گرایان تیمش که در تخته کردن رای های تقلبی به نفعش مستقیماً دست دارند وهمچنان قاچاقبران تیمش که مصارف هنگفت پولی را در کمپاین انتخاباتی ان مصرف کرده اند و والیان و وزرای کرزی که همه شان به امید گرفتن کرسی های دلخواه شان تپ وتلاش ومصارف پولی به نفع اشرف غنی نموده اند خالی از تاثیرات بالای ان نیستند بدون موافقه انها هیچ چیزی را صلاحیت ندارد گپ هایش وتعهدات اش که بدلخواه انها نباشد جنبه تطبیقی ندارد ونه اعتبار دارد به همین لحاظ اظهارات ضدونقیض مینمایدوصادق به گفتارش نمیباشد اگر اشرف غنی با همین رای های تقلبی بکرسی ریاست جمهوری برسد چوکی نشینی از اشرف غنی وصلاحیت بدست همان اشخاصیکه انرا به چوکی رسانیده اند میباشد یعنی یک مدل وسمبول خواهد بود .

>>>   به دولت آقای غنی بشرطی خوشبین بودیم که با ... ائتلاف نمی کرد اما حالا خدا میداند، بهرحال ... بر عبدالله که... آبروی ملت افغان را با این ناز و ادا هایش برد. ناگفته نماند که آقای عبدالله... انتخابات افغانستان در کتاب رکورد های گینیس ثبت کرد.
کاکا شیرو

>>>   نخیر چرا که این ها صرف قوم پرستی دیگران را نمی خواهند
احمد مجاهد

>>>   فقط همین قدر میگویم اگر کسی عاقل است بداند که غربی ها میدانند که اشرفغنی پایگاه مردمی ندارد وابدادرافغانستان حکومت کرده نمیتواند به بهانه حکومت وحدت ملی خواستند که اشرفغنی را به قدرت برسانند زیرا همین حالا دربیش از نیم افغانستان عکس های داکتر عبدالله بند شده ونوشته شده رییس جمهور منتخب ما داکتر عبدالله وکسی جرات آنرا ندارد که این عکس را پایین کند زیرا میداند اگر درعکس دست بزند دیگر درین دنیا نخواهد بود اشرفغنی به هیچ عنوان اگرچه تقلب ملیونی کرده باز هم اگر تقلب هم نمیکرد نمیتوانست درافغانستان حکومت کند زیرا مردم افغانستان اشرفغنی را به صفت یک یهود میشناسند وخانم واولاد هایش هم یهود ونصارا هستند به این اساس مردمی که از تروریست ها نفرت دارند ومیدانند که اشرفغنی یک طالب وتروریست است قوای مسلح افغانستان هم اشرفغنی را به خاطر حمایتش از پاکستان تروریست ها وطالبان قبول ندارند به اسن اساس گفته میتوانیم که اشرفغنی هرگز نمیتواند بدون داکتر عبدالله حکومت بسازد

>>>   درصورتیکه بحیث یک افغان وطن دوست مسلمان دوراز تبعیض بالای مردم شریف افغانستان فکر کنند وسیاست های غلط که افغانستان را از مسیر که آرامش نسبی اوجود دارد بیرون نکند مین حیث یک دولت مند مبتکر وفعال بلای وطن فکر کنند میتواند مومیت واقع شود وبخیر فلاح کشور به انجامد خوب است حکومت وحدت ملی.
محمدی

>>>   اگه سرم قار نشوین، بانین پنج سال جنرال صایب دوستم حکومت کنه، اگه از کل اینا کده خوب حکومت نکد، و مردم هم ازش راضی نبودن مره ملامت کنین. جنرال صایب فریب و نیرنگه یاد نداره درون وبیرونش یکی است. آدم جدی است. خائنه جزا میته . کتی طالبا موش و پشک بازی نمیکنه، یا جور میایه یا به زور شانه حل میکنه. کل مردم واقوام کشوره ده یک چشم میبینه، ایکه حلقات استخباراتی ده ذهن قومای جنوب از جنرال صایب یک هیولا جور کده، گپ دیگه است، با وصف ای گپ هم بسیاری از قومای جنوب حقیقه میفامن. جنرال صایب زنان جوانان و متخصصینه قدر میته، مگه قدر واقعی مثل دیگرا واری ده نام اونا دول و دمبک نمیزنه. دیگه ایکه ذهنا جسما و روحا یک آدم کاملا وطنی است، کار غیر وطنی نمیکنه.
بچه وطن

>>>   این دولت ها و حکومتها که ساخته میشوند بنام وحدت ملی اند در عمل فاسد ترین حکومت و دولت خواهند بود این چنین حکومت ها و دولت ها را میتوان شرکا فساد دانست که مانع پیشرفت جامعه میشوند چون تکامل زاده تضاد است بنااء باید دولت وحکومت اپوزیسیون داشته باشد وهردو نیرو برای رفاء ملیت وکشور برنامه های قابل لمس داشته باشند همچنان ایتلافها هم باید به اساس برنامه هاکه شباهت ونزدیکی داشته باشد صورت گیرد.
م.ا.کابل

>>>   جناب بچه وطن ماهم با شما موافقیم اما دوستم خام پورته کد از طالبا ازتروریست ها از قاتلان وطن از یهود ها وبی دینان از پاکستان حمایت کرد آیا دوستم نمیدانست که اشرفغنی ملاعمر پت شده است مردم به دوستم احترام زیاد داشتند همینکه با اشرفغنی (ملاعمر) پت شده ویهود ها یکجا شد گرچند خیلی پشیمان است تمام اعتبار خودرا ازدست داد

>>>   با سلام !
دوستان در اکثر کشور های جهان که احزاب سیاسی دارند و انتخابات بر گذار میشود بعد از اینکه یک حزب نمیتواند اکثریت لازم آراء را بدست آورند با یک ویا دوحزب دیگر ائیتلاف نموده و دولت را تشکیل میدهند که نمونه های آن به خصوص در اروپا خیلی ها زیاد میباشد . ولی این همه طمطراق ، تبلیغات و سبک و سنگین کردن ها در کشور ما نمیدانم که از برای چه است . یک وقت در خانه مور شبنم آمده بود مور فریاد میزد که او مور های محترم جهان به کام آب فرو رفت و غرق شد و دنیا به آخرش نزدیک شده است این مثل در کشور ما نیز صادق است . خیریت خو هست ؟ چرا نمیتوانند هردو تیم یک جا کار نمایند .باز ما چه کار داریم در کشور خود ؟ کاسه گدائی را یک نفر نه بلکه دونفره برای جهانیان پیش کنند یکی آن به انگلیسی پشتو گونه کمک بخواهد و دیگر آن به انگلیسی پنچشیری وارو . که قیامت نمیشود و در داخل هم چوکی های پر در آمد را مساویانه تقسیم نمایند که نه سیخ بسوزد و نه کباب الله و اکبر.ملت که ازین ها آرزو و امید پیشرفت ، ترقی ، تعالی ، صلح ، امنیت ، عدالت ، مساوات ، رفع نابسامانی و از بین بردن فساد اداری را ندارند . گفته اند که سالی که نیکوست از بهارش پیداست . این کشمکش های انتخاباتی و این دویدن ها و این داد و فریاد میرساند که ایشان برای کار نه بلکه تداوم عملکرد باند کرزی و یارانش میباشد و بس .
با احترام . خلیل خاوری از مزار شریف

>>>   با سلام !
بک وقت در یکی از مجالس عروسی دهل و سرنا را آورده بودند که مجلس را گرم نمایند . در صحن حویلی بزم را آراسته بودند ودر بام های اطرف حویلی دختر خانم ها به لباس های رنگارنگ جلوه گری مینمودند دراین حین سرنی چی متوجه شده در صدای سرنی برای رفیق دهل چی خود پوف کرد که بالا ره سیل کو بالاره سیل کو!!! دهل چی به طرزنواختن دهل برایش فهماندکه (( مه دیدم // مه دیدم کارییته کو ))اکنون این مثل در کشور ما صدق میکند تمام کشور وملت میگوید که در انتخابات تقلب صورت گرفته تیم داکتر غنی + کری میگویند ما میدانیم و برای کمیسون میگویند که کاریته کو کاریته کو یعنی که طوری فرموله به کمپیوتر شامل بساز تا تیم حکومتی برنده شود .
خاوری از مزار شریف

>>>   هر گز نه وحدت ملی تداوم چپاولگران در حکومت اینده است.

>>>   بهترین گزینه حکمتیار است برای یک دولت موقت ویکساله که زمینه انتخابات را مساعد کند وبس ولی خودش دوباره خودرا کاندید نکند از حکومت وحدت ملی چیزی ساخته نمیشود

>>>   اینها بچه های جان کری اهستند هر روز اینها ره پدر اصلی ایشان میایه آشتی می اندازه شرم است به اینها که خود را مسلمان و افغان میگیرند نام افغانستان را به کلی بد کرد این دو بچه جان کری .
سلیم

>>>   درصورت تشکیل حکومت اشتراکی ضرورت به انتخابات نبود حالاکه ګلمرجان بازنده است چاپلوسی میکند تا یګان وزارت رابرای شان بدهد
مصطفی کمالپوری ازهالند

>>>   خیر

>>>   این نظریات خواهشات و پروپاگنده ها شورای نظار = شورای چور و کفار که در صحفه وزین شما نشر و بیان می شود همه و همه از قلم یک یا دو نفر از دفتری مطبوعاتی شورای نظارتحت رهنمای ریگستانی چاپ و تحریر می شود... اما این دزدان و بیخردان بی خبر این که دیگر ملت تاریخ کشور و مردم رنج دیده و پریشان ان حوصله صبر و تحمل این را ندارند بنام وحدت ملی صاحب دولتی شوند که عالم دانشمند وتحصیل کرده وطن از کار خدمت و اداره بیرون و دزد قاچاقبر کلینر و موتروان از قریه پنچشیر وزیر ریس و صاحب قدرت باشد... ما و شما سیزده سال حکومت مصلحت گرا تقسیم گر و وحدت ملی را تحت ریاست اقای کرزی که حتی شصت فیصد ان را دزدن شورای نظار تشکیل می داد تجربه کردیم و دیدیم که به ملت و کشور نه نام ماند و نهم نشان از دارای عامه شروع تا کمک های خارج همه را چور کردن در جهان ملت مظلوم را بنام ملت فاسد معرفی کردند در دوبی کابل پنجشیر و لندن قصر ها ساختند.. خون اشک دارای و زمین ملت را مکیدن و چور کردن و ازنام... مردم سو استفاده عیش نوش و لنکروزر دوانی کردنند...در شرایط فعلی کشور و با در نظر داشت تاریخ پر مصیبت پر از خون و پیچیده چند ده کشورحکومتی وحدت ملی به مهفوم و معنی واقعی ان راه نجات و مصلحت کشور است..در مشوره با نماینده گان اقشار کشور و تماما نخبگان اهل کتاب مردم پاک صادق با خدا و با ایمان که محبت خدا ج ووطن در دل شان خانه و مکان داشته باشد دولتی ملی را بدون فاسدین نظام کرزی و دزدان غارت گران و قاچاقبران شورای نظار که مردم تاریخ کشور و جامعه جهانی که از نام بد زشت و تاریک شان درحراس و بی خواب اند تشکیل و پایه گذاری گردد..
حیات الله رنجبر از فیض اباد.

>>>   این آخرین چالهای اوغانی -پاکستانی و انگلیسی است/ که نفسهای آخر خود را میکشند/ من به عبدالله هم باور ندارم و بعضآ فکرمیکنم که عبدالله نیز از همان هم تیمیهای خلیلزاد و تدامگران نظام قبیلوی باشد- با وجود آنهم حمله انتحاری قبل از دور دوم انتخابات را بجان او تنش های قومی محمدزایی و سدوزایی و پولانزایی و زیی میدانم/ اما به این باورم که بازهم عبدالله دانسته میدان را به غنی رها ساخت و از تقلبات کوچی غنی چشم کور نمود و گذاشت که بازهم مانند دور کرزی - غنی قدرت را غضب نماید-اما آیا اگر مردم غیر اوغان متفق باشند- چهار یا پنجسال بعد که انتخابات صورت گیرد و درمقابل کوچی غنی یک غیر پشتون تمام عیار بایستد و غیر پشتونها متفقآ آن غیر پشتون را حمایت نمایند- آیا غنی میتواند آنوقت بازهم با ارای شتری و گوسفندیش حاکمیت را غضب نماید؟؟؟؟ آیا امریکا آن قدرت و توان را دارد که درمقابل همه ای مردم افغانستان بایستد و یک اسراییلی و یهودی را تحمیل ما نماید؟؟نه خیر به هیچ وجه .

>>>   وحدت دوتیم وحدت ملت نیست بسیارکسانی وجوددارد که هنوزشامل این دوتیم نیست به کدام حزب دیگر یا اصلا عضویت حزب را هم ندارد. وقتی این دو تیم به سر چوکی پر درآمد وزارت مالیه و خارجه سر همدیگر را کپاند غیر ازین دو تیم درین منفعت طلبی سهمی ندارد و اکثریت مطلق مردم مخالف منفعت طلبی های اینهاست پس حکومت وحدت ملی غلط است فقط یکی کامیاب شود تا در آینده مسولیت کار بدوش او قرار گیرد تیم دیگر فعالیت اپوزیسیون را بپذیرد تا مردم در انتخابات آینده هم چانس انتخاب خوب و بد را داشته باشد.
وطندوست

>>>   شرم آور است !!!!

>>>   سلام : از هر کس که یاد میکنید درست است ولی از محترم انجنیر صاحب سخن نگوید که اگر در چوکی تیکه زد شاهی چه بلکه امپراطوری اعلان خواهد کرد زیرا دیر سال است که شعار یا ارگ و یا مرگ را میسراید .
از برادران آزرده خاطر

>>>   من با نظر برادریکه فرموده یک حکومت موقت زیر نظر حکمتیار ساخته شود که برای یکسال باشد مگر درآینده خودش یا از حزبش کسی را کاندید نکند ومانند کرزی یک طرف را حمایت نکند زیرا دیگر درافغانستان سیاست مداری که نفوس داشته باشد باقی نمانده اگر حکمتیار بخواهد خدمت کند این بزرگترین خدمت برایش خواهد بود که افغانستان را از پارچه شدن واز بحران رفتن نجات دهد دیگر درتمام عمر درخانه بشیند وشوق قدرت را نکند زیرا کشور مارا کرزی به حالتی رسانیده که هرلحظه امکان انفجار وازبین رفتن آن میرود واولین کسی که باید اعدام شود باید کرزی باشد که کشور را توسط کمیسیون انتخاباتش به طرف بحران برد واز تروریست ها ودشمنان افغانستان حمایت وپشتیبانی کرد

>>>   نخیر ما به دولت وحدت ملی خوشبین نی بلکه خجالت میکشیم ما به هران دولت که ... دران سهم میداشته باشد ۱۰۰٪مخالف هستیم ما دولت رامیخواهیم که به اکثریت ارا مردم افغانستان به وجود بیاید ما دولت رانمی خواهیم که به میانجګیری جان کری به وجود امده باشد ما افراد درحکومت اینده تحمل کرده نمی توانیم که به جان کری ګفته باشد که شما امید ما هستید شما نور هردوچشم ما هستید این ګونه مردم را چطور در دولت اینده تحمل کنیم ما افراد دزد و سرباند سر قطها و اختطاف چیان را نمی خواهیم به هرصورت طوری که ۱۳سال ګذشت این ۵سال هم تیرخواهند شد وبالای مردم افغانستان تحمل میشود ولی بازهم این ګونه مردم ملت افغان رای نمی دهد همیطوری شرمنده ورسوا میباشد درطول تاریخ انی افراد شرمنده ورسوا هست هیچ کس بالای شان اعتماد نخواهندکرد
بهرام قل

>>>   بلی، آری، بلی و آری

>>>   در صورتیکه همه جناها اشتراک داشته باشند خوب و اگر همین دو تیم باشد هرگز نی و اوضاع از این بدتر می شود
فرید از کابل

>>>   این نوع حکومت را حکومت بینی خمیری می نامند. چون در کشوری مانند افغانستان چاره دیگری وجود ندارد. در این دوره هم مجبوریم با چنین نظامی سازش کنیم

>>>   بچه گگ وطن، آیا دوستم غنی را نمی شناخت کی است؟ ویا برعکس آن، غنی دوستم را نمی شناخت؟ بالای این دو معامله گر دیگر اصلاً اعتماد نیست۰ دوستم تمام احترامش نزد من را از دست داده۰
کابورا

>>>   نه تنها خوشبین نیستم بلکه از ان اکراه و نفرت هم دارم !!! چون اساس بربادی کامل افغانستان ګذاشته میشود!!!! امید داشتیم که از دست دزدان داریم کم کم خلاص میشویم!!! ولی دیدیم که داکتر عبدالله چنان خود را به...زده که ارمانهای مردم را به یاس و نا امیدی مبدل ساخت!!!!
در

>>>   این حکومت وحدت ملی با حکومت کرزی به مردم یکی است. صرف کلاه کرزی به سر احمد زی گذاشته میشود و متباقی همان دزدان و چپاولگران شامل حکومت میشوند.که کمافی السابق نزد مردم یک حکومت غیر مشروع و یک سهامی غنی و با شورای نظار و دیگر...هاست.
ناظر

>>>   حکومت وحدت ملی واژه خوبی است.
اگر حکومت وحدت ملی روی کار بیاید درین وقت اپوزیسیون و یا مخالفین دولت کمرنگ میشود . ولی وقتی یکی از این کاندیدان پیروز شود تنها تیم بازنده را نباید اپوزیسیون بشمارد. تمام احزاب سیاسی - افراد مستقل سیاسی و فرهنگی که در هیچ تیمی حضور ندارند اپوزیسیون است وباید مطابق به روحیه موافقتنامه جایگاه همه به صورت یک سان به اساس اصل شایسته سالاری و صداقت ووطن پرستی افراد در نصب و جابجایی کادر ها در مقامات اقدام و در نظر گرفته شود.
حبیبی

>>>   در کشور ما بیشتر از یکصد و چند حزب سیاسی موجود است.این احزاب از هر تیمی پشتیبانی کرده و مخالفت نشان داده اند. شامل اپوزیسیون است. لازم دانسته میشود رهبران این احزاب رسما شامل ثبت و شمار اپوزیسیون گردند. و خواست های شان در حکومت وحدت ملی شنیده شود و جایگاه شان در دولت وحدت ملی مشخص گردد.دران صورت این حکومت وحدت ملی از اهمیت و ارزش قابل ملاحظه برخوردار میباشد. در غیر ان نمایشنامه بیش نیست.
با احترام.

>>>   آقای غنی در صورت با این تقلب گسترده پیروزی شوید سپسالار نور شمار با ارگ اجازه نخواهد داد از صلاحیت یک رهبر قدرت عمل می کنند.

>>>   این دوکاندید انتخابات را بد نام ساخته بهتر خواهند بود هر دو با کمیسیونها یک جا کنار روند و دولت موقت روی کار ایند هر زمانی که این دو نامزد دموکراسی را یاد گرفت بعدآ خود را کاندید نمایند در غیران نامهای شان در لست سیاه کمیسیون درج گردند

>>>   به حکومت وحدت ملی که فرصت را برای آینده و انتخابات آینده مساعد بسازد و دریاین زمان بتواند کمک های جهانی را حصول و هماهنگ سازد و جلو فساد را بگیرد خیلی مهم و ضروری است چون یک تعداد افرادیکه به چورو چپاول عادت کرده اند به تشنج خوش هستند و به همه چیز و همه کس تهمت میبندند تا آب را خت کرده ماهی بگیرند.

>>>   ضرب المثل معروف هست که میگویند:(سال که نکوست از بهارش پیداست) بنظرم دولت وحدت ملی جائی را نخواهم گرفت، در این دو روان(پنج سال پیش رو) بسیار یک حکومت پر تنش خواهم داشت، چرا چون از یک طرف حوکومت متزلزل و از طرف دیگر روز به روز طالبان و داعش در افغانستان نفوذ بیشتری میکنند، و از طرف اسم این دولت وحدت ملی هست در واقع دولت اختلاف ملی هست یک روز این دولت برخی اقدامش بر ضرر برخی از طوائف باشد آن هم در دوره محدود قطعاً دولت توان اصلاح را ندارد با کوچک ترین اختلاف قومی به هم میرزد. امید هست عقلا قوم فکر بهتری بکنند تا مایه اختلاف و تزلزل حکومت نشود.
م - ترکمنی

>>>   شرم آور است.????

>>>   تاریخ طولانی وکشمکش های سیاسی افغانستان در حکومات گذشته نشان داده است که هیچ حکومت تنها بااشتراک اقلیت از قشر مردم نمیتواند یک حکومت خوب ومورد نظر اکثر مردم افغانستان را بوجود بیاورند.حتی حکومت دورا ن محمد داود خان که یک حکومت نسبتا خوب گفته میشد وقتیکه محمد دواد حزب ملی غورزنگ را تاسیس کرد خیلی مردم محدود در آن عضو گردید وتاسیس حزب غورزنگ ومحو احزاب دیگر درکنار حکومت محمد داود زمینه سقوط دولت محمد داود را مساعد کرد.گرچه ظاهرا حکومت محمد داود توسط ح.د.خ.ا سرنگون شد ولی علت واقعی آن همانا محو احزاب دیگر در قالب حکومت محمد داود خان بود.دوران حکومت آقای ربانی نیز به همین مشکل مواجه گردید که متاسفانه تمامی دوران حکومت آن باجنگ داخلی گذشت.درزمان حکومت امارت اسلامی طالبان نیز بابه دور راندن احزاب جهادی وبقیه احزاب سیاسی حکومت طالبان را در داخل ودرنزد جامعه جهانی به انزوا کشانیدند.وقتیتیکه آقای ربانی باردوم رییس جمهور شد علنا اعلان کرد که هیچ حزب به تنهای نمیتواند درافغانستان حکومت کند.همان بود که احزاب دیگر درافغانستان بوجود آمدند ودر وزارت عدلیه ثبت گردید.اکنون طرح وتطبیق حقیقی حکومت وحدت ملی مقتدر مبنی برعدالت اجتماعی، رشد اقتصادی، مشارکت ملی، امنیت سرتاسری ورشد متوازن ویکسان در تمامی نقاط کشوربهترین ونخبه ترین حکومت درتاریخ سیاسی افغانستان خواهد بود.هموطنان وسیاستمداران افغانستان با درنظر داشت حقیقیت پذیری وشرکت همگانی ملت شریف و احزاب سیاسی درکنار دولت آینده افغانستان زمینه چنین حکومت را فراهم سازند تا منحیث نخبگان اصلی سیاستمداران افغانستان نام های شان باخط زرین ثبت تاریخ گردند.ازخداوندکریم (ج )توفیق مزید اینهارا درین مسیر وانجام وظایف ملی وتاریخی شان درین مقطع مهم تاریخ کشور خواهانم.ومن الله التوفیق.
الحاج انجنیر عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   بهترین کار برای نجات افغانستان از تجزیه وپارچه شدن بوجود آمدن یک حکومت موقت است مگر به رهبری حکمتیار که آدم قاطع است وحکومت کوقت وشخص حکمتیار زمینه انتخابات آزاد وشفاف را برای سال آینده مساعد سازد درغیر آن حکومت ایتلافی اصلا درافغانستان امکان ندارد زیرا نظزیات اشرفغنی با تیم داکتر عبدالله بسیار متفاوت است .
اول - اشرفغنی سخت از حامیان وطرفداران طالب ها وتروریست ها وپاکستان است درحالیکه تیم داکتر عبدالله سخت ازین ها نفرت دارند
دوم - تیم اشرفغنی اکثرا خلقی های بسیار بدنام افغان ملتی های بسیار فاشیست وغربی های تند رویکه درجامعه افغانی جای پا ندارند تشکیل شده درحالیکه تیم داکتر عبدالله همه از مجاهدین ساخته شده که در عقاید هیچ یکدیگر هیچ مشکلی ندارند
سوم - داکتر اشرفغنی کوشش میکند تا طالبان وتروریست هارا را مانند کرزی اززندان ها رها نموده وطالبان را درحکومت خود سهیم سازد وهفت ولایت را را برای طالبان تسلیم کند درحالیکه تیم داکتر عبدالله شدیدا درشامل شدن تروریست ها وطالبان درحکومت افغانستان مخالف هست همچنان بارهایی زندانیان طالب از زندان ها ...به این اساس حکومت وحدت ملی یا ایتلافی با نظریات مختلف قابل درد افغانستان رادوا کرده نمیتواند واین کشور را به طرف بحران وتجزیه میبرد زیرا این خواست کرزی هم بود که با کمیسیون انتخابات خود افغانستان را تباه وبرباد ساخت

>>>   بلی خوشبین هستم تا صلح در کشورم بیاید .

>>>   ما به دولت وحدت ملی خوشبین هستیم این حقیقت را کتمان نکند چرخ این حکومت وحدت ملی را بگردانند تا مانند حکومت کرزی ناکام نشود بودن این اشخاص مجرب در حکومت آینده میتواند بسیار مفید و مهم باشد ...
داکتر رنگین دادفر اسپنتا
داکتر ظاهر تنین
داکتر زلمی خلیل زاد
داکتر امین الله حبیبی
داکتر یارمحمد
داکتر داود صبا
داکتر محمد آصف بکتاش
داکتر ذبیح الله مجددی
داکتر عبیدالله عبید
داکتر داوود مرادیان
داکتر علی احمد جلالی
داکتر شیما غفوری
داکتر سخی اشرف زی
داکتر صادق مدبر
داکتر امین الله همکار
داکتر صاحب نظر مرادی
داکتر انوارالحق احدی
داكتر جمراد جمشيد
داکتر شمس الحق آرین فر
دكتراندس نبي هيكل
دکتر اسذ محسه زاده
داکتر عبدالقیوم سجادی
داکتر بشیر مومن
داکتر سرور دانش
داکتر کبیر
داکتر مجیب الرحمن رحیمی
داکـتربصیرکامجــو
داکـتر فـریار کهـزاد
داکتر بیژن باران
داکتر خلیل وداد
داکتر محمد امین فرهنگ
داکتر غلام محمد ییلاقی
داکتر غلام محمد دستگیر
داکتر رحیم رامشگر
داکتر محمد عابد حیدری
داکتر محمداعظم سیستانی
داکتر جلیله سلیمی
داكتر راضيه هوتكى
ډاکتر لمر
داکتر شفیق الله انوری
داکتر آرین رشاد
داکترعا طف پو پلزی
داکتر عارف پژمان
داکتر عبدالعزیز عازم
داکترمحمد شعیب مجددی
داکترﻟﻌﻞ زاد
داکتر محمد سالم " امانی"
داکتر »مل«
دکتر حمیدالله مفید
داکترنجیب الرحمن
داکتر رازق رویین
داکتر انور ترابی

>>>   دولت ائتلافی یاهمان وحدت ملی،دولت ضعیف و شکننده است و با اندک حادثه‏ ی از هم می پاشد؛بنا براین این دولت هیچ کاری برای مردم نمی تواند.
الف.م.از دایکندی.

>>>   برادری که لطف نموده لست داکتران را نوشته باید گفت : بزرگان گفته اند که :از بحر علم کرده یک قطره عمل بهتر است و از بحر عمل کرده یک قطره اخلاص
بهترین چیز برای ما اخلاص است ماداکتران زیادی داریم که حتی قرآن را تاهنوز خوانده نمیتوانند مانند اشرفغنی .کسی که قرآن را خوانده نتواند آیا دانشمند وداکتر گفتنش گناه ندارد تنها گناه ندارد بلکه اگر ماچنین داکتران ساخت دستگاهای غرب ویهودیت را داکتر ودانشمند مسلمان بگوییم حتی کافر میشویم زیرا شاگردان صنف اول ودوم مکتب بسیار به آسانی میتوانند قرآن کتابی که ما به آن ایمان داریم را بخوانند اما هستند داکتران تقلبی ساخت یهود واسراییل که اصلا به دین اسلام نه عقیده دارند ونه باور وبه همین خاطر تاهنوز قرآن را یاد ندارند ما به دانشمندان مسلمان وصادق ودلسوز ضرورت داریم نه به داکتران ساخت یهود وفراشوتی وضد دین و فرهنگ خود

>>>   من به قول و وعده عبدالله باور ندارم بخاطر که در تیم وی دزدان حرفوی حضور دارد
سید علی

>>>   تقلب کاران همه باید اعدام گردند امروز صد ها هزار پاکستانی که درانتخابات شان تقلب را احساس کردند بعد از یکنیم سال نواز شریف رادراسلام آباد محاصره کردند چرا ما افغان ها هم دست به اعتصاب وتظاهرات مدنی علیه تقلب وتقلب کاران وتیم تقلب نزنیم آیا ممکن است که ولایت خوست 450 هزار رایداشته باشد ازین کرده تقلب واضح وروشن درجهان دیده شده که دوبرابر نفوس اصلی یک ولایت درصندوق ها برای یک کاندید رای تخته شود پس تمام افغان هاییکه میخواهند ازرای خود حفاظت کنند باید با استاد عهطامحمد یکجا شکند تا پوز تقلب کاران را بخاک بمالیم وبه جرم خیانت ملی همه را بدار بزنیم زیرا این یک وظیفه اخلاقی ایمانی ووجدانی ما است که ازرای خود حفاظت وحراست کنیم ونگزاریم رای های گوسفندی رییس جمهور گوسفندی بزاید

>>>   مانند این داکتر ها درهر شفاخانه وکلنیک ما هزاران داکتر طب داریم که داکتران طب لایق ترین وباهوش ترین شاگردان مکاتب میباشند

>>>   حکومت وحدت ملی صرف یکنام است عبداله صرف برای یک قوم مشخص ویک ولسوالی کوچک کار میکند که یکزاویه خارجی دارد (معلم عطا) وحدت ملی صرف پنجشیر نیست باید همه اقوام سهم مساوی داشته باشد من پیشنهاد میکنم برای هر ولایت یک وزارت بدهد چونکه تعداد ولایت ها بیشتر از وزارت ها است بنآ ولایت های جدید ما نند ولسوالی پنجشیر باید در سهم شامل نشود
تخاری

>>>   قابل توجه هردو نامزاد محترم ریاست جمهوری دولی اسلامی افغانستان .
در لست تمام داکتران علوم ما قابل احترام است ولی داکتر صاحب یارمحمد داکتر صاحب انور ترابی در شرایطی فعلی که مردم افغانستان ما قرادرد ، دعوت محترم داکتر یارمحمد وداکتر صاحب انور تورابی برای کار در حکومت وحدت ملی اشدی ضروری است. بخاطریکه داکتر یارمحمد متخصص حفاظت محیط زیست است و داکتر صاحب انور ترابی داکتر علو م طب است. حفاظت از محیط پاک نگهداری محیط خود یک طب معالجوی است. به طور قطع یکی از اموری که زمینه ساز سعادت و کمال انسان داشتن محیطی سالم و امن است، که انسان بتواند در پناه آن، به تربیت جسم و جان خویش بپردازد محیط زیست طبیعی سالم تأثیر شگرفی بر روح و روان آدمی دارد. محیط پاک و آراسته و خرّم، زندگی را شاداب و معطر می سازد.

>>>   هردو نامزد محترم خواهش می کنیم که استفاده از این لست دکتران علوم درحکومت آینده افغانستان میتواند بسیار مفید و مهم برای ترقی وشاداب افغانستان باشد. اشخاص دانشمد مجرب خوب هم در عرصه ساست، اقتصاد، زراعت، آبیاری، حفاظت محیط زیست، طب، تاریخ و ادبیات و غیر.. از روی مقاله های آنها در شبکه های افغانی دیده شده و آشکار هم است.

>>>   درصورت بودن صداقت واعتماد متقابل بدون درنظر داشت مسایل قومیو ملیتی میتوانند کارنمایند

>>>   پس انتخابات چه شد وحدد ملی نشانه از دموکراسی نیست
جوزجانی

>>>   باعرض سلام برتك تك هم میهنان عزیز هرشخص نظری دارد درنظر بنده کرزی از قبل مربی غیر اسلامی داشته وتاهنوز امورا تکه ازقبل طراحی شده بازهم میکوشدتا افغانستان رابهرانی تر سازد 80درصدملت بنام دموکراسی ازدین اسلام به سمت دین تازه تاسیس که عبارت ازقانون اساسی روی اورده اندشما ملت افغان بعد از اینکه به خاک دفن شوی باز بیدار میشوی بیائید ازخدا بترسیم ودر بیچاره گی خود فکر کنیم

>>>   هرگز نهههه

>>>   محترم دکتر یارمحمد شخصيت عالم با تقوا مدبر با دانش وداراي همه خصوصيات عالي است. حتمی در راس ادره حفاظت ملی محیط زیست قرار گیرد خوب خواهد شد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است