لغو مصونیت قضایی امریکایی ها عملی نیست
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۵    ۱۳۹۳/۵/۲۱ کد خبر: 77284 منبع: پرینت

به تازگی سازمان عفو بین الملل گزارشی را در باره ی تلفات غیرنظامیان در افغانستان تهیه کرده است. در این گزارش آمده است که از سال 2009 تا 2014 حدود یک هزار و یکصد غیرنظامی توسط حمله های هوایی نیروهای امریکایی و ناتو کشته شدند. این گزارش همچنین یادآور شده که هیچ کدام از پرونده های کشته شدگان مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نگرفته است و بازماندگان این قربانیان هیچ گاه به عدالت دست نیافته اند.

فوزیه کوفی عضو مجلس نمایندگان در برنامه ای رسانه ای گفت: عدم پیگیری پرونده های قربانیان ملکی توسط نیروهای ناتو چند دلیل عمده دارد اول، خانواده های قربانیان دسترسی به محاکم نظامی ندارند. فرمانده و هم همقطاران متخلف به علت کمبود وقت و یا حفاظت از همکار خود گزارش نمی دهند.

وی افزود: در تمام جنگ های جهان70 درصد تلفات، ملکی بوده است. در طول این 13 سال نیز در افغانستان بیشترین تلفات ملکی توسط طالبان و گروه های مربوط به آن انجام شده است. متاسفانه در کشور ما فرهنگ جنگ رعایت نشده است. کشتن انسان های ملکی توسط هر گروهی جنایت، خلاف شرع و خلاف قانون ملی و بین المللی است. اگر در یک حمله ی انتحاری ده ها تن کشته شوند مردم و نهادها بسیار عادی برخورد می کنند اما اگر یک غیرنظامی توسط نیروهای امنیتی ملی و یا بین المللی کشته شود همگی در قبال آن اعتراض می کنند و این موضع گیری نادرست است.

کوفی لغو مصونیت قضایی امریکایی ها در افغانستان را عملی ندانست و گفت: تجربه ی بین المللی نشان می دهد که مصونیت امریکایی ها لازمه ی امضای موافقتنامه ی امنیتی است همچنان که در عراق امضا نشد و امریکا از آن جا خارج گردید، بنابراین ممکن نیست امریکا روی این موضوع کوتاه بیاید.

فوزیه کوفی خاطرنشان ساخت: با توجه به موقعیت جغرافیایی افغانستان که بیشتر در کوه ها قرار گرفته و همچنین عدم جنگ ساختاری و منظم در افغانستان باعث شده تا در این جنگ چریکی مسیر و نوع حمله ی دشمن مشخص نباشد، بنابراین در این نوع جنگ بسیار دیده شده که از غیرنظامیان استفاده کنند.

به باور نماینده مجلس از یکسال گذشته حملات هوایی توسط فرمان رییس جمهوری متوقف شده است ممکن است توقف حمله ی هوایی باعث کاهش تلفات غیرنظامی شده باشد اما از طرفی باعث روحیه گرفتن و گسترده شدن فعالیت طالبان شده باشد.

وی تصریح کرد: من با انجام دادخواهی برای تامین عدالت در مورد تلفات غیرنظامی موافق هستم زیرا وجود این دادخواهی زمینه را برای کم ساختن تعداد قربانیان ملکی فراهم می سازد. همچنین باید مکانیزمی سنجیده شود برای بازماندگان قربانیان تا از طریق آن خسارت وارده بر آنان تا حدی جبران شود.

به گفته ی کوفی تمرکز نیروهای امنیتی در موضوع انتخابات و وجود بعضی جنجال ها باعث شد که بیشتر این نیروها مصروف اجراییات روزمره باشند. از سوی دیگر در شرایطی که نیروهای امنیتی افغانستان نیاز به تجهیزات هوایی دارند رییس جمهور کرزی دستور می دهد که از این تجهیزات استفاده نگردد. بهتر است به جای این که تمام تقصیرها را به عهده ی آی اس آی بیندازیم به عنوان دولتی که بیشترین پول کشور را در ارگان های امنیتی به مصرف می رسانیم کاستی های خود بپذیریم.

فوزیه کوفی در پاسخ به این که افزایش تلفات غیرنظامی در حملات رودررو بیانگر چیست، گفت: دلیل آن عدم تدابیر نظامی و بازدارنده علیه دشمن است. با نبود تدابیر پیشگیرانه، دشمن قوی تر شده و به جنگ تن به تن با نیروهای نظامی و غیرنظامی روی می آورد.
ممکن است بعد از پایان یافتن پروسه ی انتخابات، تعداد حملات دشمن و تلفات غیرنظامیان کاهش یابد اما قوی ساختن استخبارات کشور و تغییر در استراتژی جنگ می تواند تاثیر مثبتی روی کاهش قربانیان داشته باشد.

عضو مجلس نمایندگان با انتقاد از عملکرد دولت در عملی کردن تعهداتش گفت: در کشوری در حال جنگ وقتی پروسه ی انتقال صورت می گیرد تمام وعده های این پروسه باید عملی می شد. اول، عملی شدن مجموعه انکشافی در منطقه ای که انتقال صورت می گیرد تا مردم به علت فقر و بیکاری مجبور به پیوستن به طالبان نشوند. دوم، ازدیاد نیروهای امنیتی ملی در این مناطق و تجهیز آنان. متاسفانه هیچ کدام انجام نشد.

کوفی در پایان گفت: در افغانستان به علت عدم آمار دقیق از نفوس و تقسیم جغرافیایی نفوس، تحقیقات، معیاری نیست. عدم مرجع واحد جمع آوری اطلاعات، متدلوژی مورد استفاده، عدم دسترسی به مناطق مختلف کشور از مواردی است که استاندارد بودن و معیاری سازی تحقیقات در افغانستان را با آمارهای گوناگون مواجه می سازد.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یک هیله گری دیگر در اذهان مردم.
تا به مردم وانمود شود که وکیل های شان در غم انهاست. وکلای امریکایی دولت لیبیا را بعد از چندین سال به خاطر سقوط طیاره مسافر بری امریکا محاکمه کردند و به خانواده های قربانیان بلیون ها دالر از دولت لیبیا گرفتند اما در افغانستان بسیار به مشکل برای خانواده های کشته شده گان بیگناه فقط چند هزار افغانی میپردازند ان هم به خواست خود نه به اساس فشار شما وکلا.دلایل که شما در نوشتار تان اورده اید هیچ ارتباط برای برای عدم اقدام قانونی در برابر این جنایات دارد.
مهمتر از ان وکیله صاحبه!!!! وقتی توافقنامه (سوفه) امضا میشد در کدام خواب خرگوش بودید؟شما برات نامه این جنایات را خودتان امضا کرده اید چرا به چشم مردم خاک میزنید؟

>>>   مصونیت قضایی امریکایی درپیمان امنیتی فروش حیات مردم افغانستان است . حال قتل افراد ملکی ازراه وحشیگری یا بمبارد کور طیارات امریکا و سایرین از طرف سازمان ملل قابل پذیرش نبوده مگر با امضای پیمان امنیتی همچو قتل ها مجاز دانسته شده قابل پیگرد نمیباشد. اما خانم کوفی فقط در نکاح خط خارجی حیات به سرمیبرند بدون حضورخارجی سایر زنان و مردان همکیش خانم کوفی خود را در حلقوم مرگ احساس میکنند . اگر ملت را راضی کرده اند حضور چند طالب اهمیتی نداشت پس خاین خایف است.
وطندوست

>>>   اگر این قانون تصویب بشود افغانستان در طول تاریخش بخاطر این تصویب سرافکنده خواهد شد دقت شود.
یک هزاره

>>>   فوزیه کوفی مثل که از آمریکایی خوشت آمده که از ماندن آن ها در کشور حمایت می کنی. حضور آمریکایی ها جز طالب پروری و نسل کشی و چپاول سرمایه ملی هیچ فایده ای ندارد. اگر این قدر عاشق آمریکایی ها هستی خودت برو آمریکا چرا آنها را دعوت می کنی به این کشور مگر افغانستان ملک شخصی شماست؟ اتفاقا آمریکایی ها از رفتن شما یه کشور شان استقبال می کند!!!
کافی برای کوفی

>>>   فوزيه كوفي عاشق امريكاهاي است و هميشه از آنها دفاع مي كند در غم ملت بيجاره كه توسط بمباردمان كشته مي شود هچ در غم آنها نيست
عاطف از كابل

>>>   افوزیه کوفی!!!
درباره "مصئونیت قضائی" برادرانت قاچاقبران هیروئین چه میگوئید هه!!!!!! هیچوقت درین باره و یک سلسله مسایل!!! دیگر پاسخ نگفتی!!!!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است