نظام سیاسی افغانستان فرورفته در بی ارادگی محض
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۲    ۱۳۹۳/۵/۲۲ کد خبر: 77348 منبع: پرینت

بعد از سه سال تداوم حملات پاکستان به جغرافیای افغانستان و وجود مدارک غیرقابل انکاری مبنی بر دست داشتن حکومت پاکستان در تجهیز و حمایت از جنگ طالبان در افغانستان بالاخره شورای امنیت ملی اعلام کرد که نظامیان و مشاوران پاکستان در صفوف طالبان در جنگ با حکومت افغانستان حضور دارند. همچنین تاکید کرد که پس از این حملات موشکی این کشور به افغانستان بی پاسخ نخواهند ماند.

سلمان علی دوست زاده آگاه امور سیاسی گفت: من به شورای امنیت افغانستان به علت موضع گیری اخیری که در قبال حملات موشکی پاکستان داشت تبریک می گویم هر چند که متاسفانه ما مردم افغانستان از قاعده ی زمان عقب هستیم. جغرافیای ما در طول سه سال مورد آماج حملات روزانه موشکی پاکستان قرار گرفته است ولی پالسی و سیاست روشنی که می باید در اوایل حکومت انتقالی و ابتدای حکومت کرزی می داشتیم نداشتیم. در نتیجه ی فقدان استراتژی بلندمدت در قبال دشمن، امروز کشور و ملت افغانستان با تحمل ضربات خردکننده، تاوان آن را پرداخت می کند.

وی افزود: اگر دولت افغانستان همواره مجبوریت های خود را در تحمل این حملات سنگین دشمن توجیه نماید بهانه ی بیشتری به پاکستان برای تداوم این حمله ها می دهد. دو موضوع روشن است اول، اراده ی سیاسی قوی برای دفاع از حریم جغرافیا و حاکمیت در نظام سیاسی کشور وجود نداشته است. دوم، دستگاه و نظام سیاسی تا هنوز سردرگم و بدون موضع مشخص است. این وضعیت بیانگر بی مسوولیتی حکومت در قبال مردم است. به این معنا که حکومت در طول 13 سال تعریف درست و روشنی از دوست و دشمن ارایه نداده است. نظام سیاسی افغانستان متاسفانه در یک بی ارادگی محض فرو رفته است.

دوست زاده اظهار داشت: یک طرف قضیه دولت پاکستان است که هر روز وحشت و ترور را با پشتیبانی استخباراتی در افغانستان نهادینه می سازد و از سوی دیگر در طول 13 سال جامعه جهانی برای انکشاف افغانستان بیش از صدها میلیارد دالر مصرف کرد و همچنین در مقابله با تروریست ها صدها قربانی داد اما هنوز برای ما مشخص نیست که این سربازانی که برای امنیت افغانستان قربانی داده اند و در این کشور میلیاردها دالر مصرف کرده اند دوست ما هستند یا پاکستان که فرزندان ما را هر روزه می کشد.

سلمان علی دوست زاده خاطرنشان ساخت: وزارت خارجه ی افغانستان تا اکنون در خواب غفلت بود و به همین دلیل تاوان سنگینی را بر مردم تحمیل کرده است. اگر وزارت خارجه سیاست بازدارنده را در راس هرم سیاست های خود قرار می داد امروز پاکستان نمی توانست از سیاست یک بام و دوهوا استفاده کند. ما اسناد و مدارک فوق العاده زیادی مبنی بر اثبات دخالت و پشتیبانی عوامل و استخبارات پاکستان از طالبان در جنگ افغانستان داریم که شورای امنیت درصدد انتشار این مدارک است. اگر تجاوز نظامی پاکستان به افغانستان در طول سه سال جریان داشته مداخلات پاکستان 30 سال در امور افغانستان تداوم داشته است.

به باور وی در زمان جهاد افغانستان متاسفانه اسناد محرمانه ی خودرا در اختیار پاکستان قرار می دادیم و اسناد بربادی افغانستان را به عنوان تحفه به مقامات پاکستان پیشکش می کردیم. پاکستانی ها از سال ها قبل زمینه ی دخالت خود را در امور افغانستان فراهم ساخته و برای آن سرمایه گذاری کردند.

آگاه مسایل سیاسی گفت: هر اندازه منافع منطقه را بر منافع ملی خود لحاظ کنیم به همان اندازه به تحلیل می رویم. یکی از اشتباه های جدی سیاستمداران ما این بوده که منافع کشورهای همسایه را بر منافع ملی افغانستان ترجیح داده اند. متاسفانه در راس برنامه های سیاستمداران افغانستان عمق استراتژیک منافع کشورهای همسایه در امور افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است. پاکستان به این بهانه که روابط ما با هندوستان در سطح خوبی قرار گرفته زیرساخت های افغانستان را مورد هدف قرار می دهد و برای تخریب نهادهای ما هزینه می کند.

دوست زاده تصریح کرد: از بازی حکومت هیچ اطلاع دقیقی در دست نیست اما سیاست مماشات حکومت با پاکستان آن هم در این شرایط حساس که کشور در آستانه ی بحران انتخابات قرار دارد آیا به معنای خنثی کردن انتخابات نیست؟آیا بین حکومت افغانستان و پاکستان یک تبانی صورت نگرفته تا جنگ سفارشی را در مدت کوتاه راه اندازند تا پروسه ی انتخابات را با بن بست و بحران مواجه کنند تا برای اعلام شرایط اضطرار آماده بسازد.
سلمان علی دوست زاده با انتقاد از عملکرد دولت گفت: وقتی تا این اندازه نسبت به حاکمیت خود بی اعتماد هستیم مولفه ی وحدت ملی برای حفظ کیان کشور نیز شکل نخواهد گرفت. امروز توپ اطمینان در زمین حکومت قرار دارد. مردم افغانستان در هر شرایطی آمادگی دارد تا از شرف، ناموس و کیان کشور دفاع کند ولی این حکومت است که فضای بی اعتمادی را بوجود آورده و بسیاری از نگرانی ها را بر مردم تحمیل کرده است.
ما با جامعه جهانی جاده یکطرفه داشتیم به این معنا که زمانی که آن ها ادعای دوستی کردند ما نسبت به اهداف آن ها بدبین بودیم و اعلام خط قرمز کردیم. زمانی که امریکا خواست تا از افغانستان به مواضع طالبان و تروریست ها در پاکستان حمله کند ما از پاکستان دفاع کردیم و مانع این عملیات شدیم. حکومتی که با تمام ضعف های موجود قدرت و توانمندی مقابله با امریکا و جامعه جهانی در ممانعت از حمله ی آن ها به پاکستان را دارد، این توجیه ناپذیر است که در مقابل حمله های پاکستان اعلام کند که به علت عدم تجهیز جامعه جهانی ما توان ایستادگی در برابر پاکستان را نداریم.

وی در پایان گفت: امریکا سالانه بیش از 8 میلیارد دالر به پاکستان باج می دهد تا مقامات این کشور را مجاب سازد بر علیه تروریزم مبارزه کنند. مقامات پاکستان با زیرکی تمام از امریکا باج می گیرد تا هم ظرفیت های کشور خود را افزایش دهد و هم از امکاناتی که امریکا برای مبارزه با تروریزم می دهد برای تقویت تروریزم در منطقه استفاده کند. مقامات افغانستان متاسفانه که در طول 13 سال که از کمک ها و حمایت های جامعه جهانی برخوردار بود نتوانست این ظرفیت را داشته باشد که برای محو تروریزم، جامعه جهانی را در کنار خود حفظ نماید.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اقای دوست زاده ! خرسند نگردید وپریشان هم نباشید اکثریت شورای امنیت شما به شمول رئیس این شوری به نحوی به ای اس ای ارتباط داشته وازانجا معاش میگیرند وپریشان بخاطری نباشید که پاکستانی ها هم باراده ای خود عمل نمیکنند برایشان از بیرون دستور داده میشود اگر اینها توان اشغال واراده ای اشغال افغانستان را میداشتندفبل از سقوط برج های امریکا عملا کنترول 98 درصد خاک کشور ما را زیر سیطره وکنترول خود داشتند ولی به یک قومانده ویک شبه نیروهای ویژه ای خودرا از طریق فضا ومابقی را از طریق زمین بیرون نمودند اینکه چه گیم وبازی درین سناریو در جریان است نه تومیدانی ونه من ولی اینقدر میدانیم که فوق{ کل ذی علم علیم}است ودستی بالای دستی وجود دارد وبرنامه وپروگرام ها فرا مرزی و فرا افغانستانی میباشد و گروپ های پاکستان و القاعده و حکمتیار و طالب وداعش ارگ کابل وشورای امنیت کابل همه منبع واحد ومشترک دارند یکی اسیر مینمایسد ودیگرش رها میکند به این هم سامان وسایل میدهند وبه ان نیز مصرف هر دو جانب از یک بودجه پرداخت میگردد شورای کویته را هم تاسیس و تقویه نمودند و ارگ کابل را نیز بنیاد گذاشتند و ریمود کنترول همه جوانب به دست خودشان است خدا کند که چنین نباشد اما است
شیخ علی بلخابی سرپلی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است