هند در افشای پاکستان در افغانستان فعال است
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۵    ۱۳۹۳/۵/۲۳ کد خبر: 77441 منبع: پرینت

چک هیگل وزیردفاع امریکا در سفر خود به هند با مقامات این کشور در مورد افغانستان گفتگو کرد. گفته می شود امریکا تلاش دارد تا روابط خود را با تریندارا مودی بهبود بخشد. روابط افغانستان از دیرباز با هندوستان خوب بوده و این مساله همواره نگرانی پاکستان را برانگیخته است. از سویی امریکا نیز بزرگترین متحد نظامی و تمویل کننده ی اقتصادی افغانستان به شمار می رود و نزدیکی این دو کشور می تواند در بهبود جایگاه ما موثر واقع گردد.

سید مسعود استاد دانشگاه در برنامه ای رسانه ای گفت: عمدتاً افغانستان در سیاست خارجی امریکا و هند جایگاه خاصی دارد. هند دوست ما محسوب می شود. هند صرف نظر از امارت اسلامی طالبان با تمام نظام های حکومتی افغانستان روابط نزدیکی داشت. این کشور بر اساس منافع ملی خود، افغانستان را به عنوان نیروی بازدارنده ای در مقابل پاکستان، تقویت می کند.

وی افزود: هندوستان بعد از امریکا و بانک جهانی در بازسازی افغانستان در جایگاه سوم قرار دارد. هندوستان، ایران و افغانستان در پیمان هایی که با یکدیگر امضا می کنند قصد دارند بندرهای جدیدی را چون چابهار جایگزین بندر کراچی نمایند. سرمایه گذاری هند در افغانستان خصوصاً با رقابتی که با کشور چین دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در حال حاضر هند شریک استراتژیکی امریکا است.

مسعود اظهار داشت: هند با داشتن یک پالسی مدرن و خوب و دموکراسی خوب در دنیا، روابط خوبی با روسیه و همزمان با امریکا دارد. موضوع پاکستان و وجود بعضی تروریست ها در هند و بعضی مسایل دیگر باعث شده تا این کشور نسبت به تروریسم بسیار حساس باشد. وجود بعضی مشکلات مشترک در هند و امریکا باعث شده تا روابط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

سید مسعود تصریح کرد: نزدیکی روابط امریکا با هند به معنای فراموش کردن پاکستان نیست. پاکستان در سیاست امریکا همواره جایگاه خود را داشته است. از سوی دیگر هندوستان علاقمند نیست که حکومتی در افغانستان روی کار آید که صددرصد از منافع پاکستان حمایت کند و زیر تسلط پاکستانی ها باشد.

به باور وی هندی ها بخصوص برای افشاساختن فعالیت های پاکستان در افغانستان بسیار فعال هستند و در این بخش سرمایه گذاری زیادی نیز کرده اند. البته نباید احساساتی شویم و هند را به منزله ی همه چیز بدانیم زیرا نزدیکی بیش از اندازه با هندوستان به پاکستان انگیزه منفی برای فعالیت در افغانستان می دهد. وقت آن رسیده که مقامات حکومت افغانستان یک سیاست متوازن خارجی را در پیش بگیرند.

استاد دانشگاه مدیریت صحیح فضای رقابتی کشورهای منطقه و جهان را یگانه فرصت استثنایی افغانستان دانست و افزود: در صورتی که حکومت افغانستان با هوشیاری از رقابت روسیه و امریکا، هند با پاکستان، هند با چین و امریکا با ایران سیاست خارجی خود را مدیریت کند در ظرف 5 سال می تواند از یک کشور عقب مانده به کشوری در حال انکشاف تبدیل شود.

مسعود خاطرنشان ساخت: جبر جغرافیایی افغانستان را در کنار پاکستان قرار داده ولی با تقویت اقتصاد، افزایش دانش، وسعت بخشیدن به روابط بین المللی و ایجاد دوستان بین المللی می توان به طرف مقابل نشان دهیم که نمی تواند هر کاری خواست انجام دهد.
حکومت تا سال های 2004 و 2005 یک سیاست متوازن بین المللی داشت که یکی از بهترین سیاست ها به شمار می رود. خارجی ها صادقانه کمک می کردند، حکومت سرسختانه کار می کردو کشورهای همسایه نیز دخالت نمی کردند. بعد از این سال ها یک چرخش در سیاست کشور بوجود آمد. به اشتباه فکر کردیم که دموکراسی در کشور نهادینه شده، قدرت اپوزیسیون دولت از بین رفته و شروع به یکه تازی کردیم تا جایی که بزرگترین متحد افغانستان ما را نادیده گرفت.

مسعود با انتقاد از سیاست خارجی حکومت پس از سال های 2005 گفت: در حالی که در سیاست خارجی یک کشور هوشیاری سیاسی بسیار مهم است ما در بیشتر موارد این هوشیاری را از دست دادیم. با اطلاعات غلطی که به مقام های حکومتی داده شد شروع به مخالفت با امریکا و غرب نمودیم و پاکستان را دشمن خود اعلام کردیم. در حالی که در سیاست خارجی دشمن را باید دشمن دانست ولی آن را هرگز به زبان نیاورد.

سید مسعود در پایان گفت: من به آینده خوشبین هستم زیرا اگر بدبین باشیم سرانجامی جز فنا نخواهیم داشت. شرایط ما با سال های 2001 و 2002 تفاوت دارد ما اکنون دستاوردهای خوب هر چند نیم بندی داریم. نامزدان ریاست جمهوری هر دو با تجربه هستند ولی باید توجه داشته باشند که نباید اشتباه را تکرار کرد. یک اشتباه دیگر می تواند افغانستان را به عراق تبدیل کند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است