القاعده، کارت برنده ی افغانستان نبود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۵    ۱۳۹۳/۵/۲۶ کد خبر: 77594 منبع: پرینت

در سال 1947 کشوری به نام پاکستان در پاسخ به خواست مسلمانان هند در داشتن جغرافیای مستقل بوجود آمد. این کشور از گذشته تا به امروز ثبات سیاسی نداشته و حکومت های این کشور با کودتای نظامی تغییر می کرده و همواره دشمنی با هندوستان و نوسان در دوستی و دشمنی با افغانستان را در کارنامه ی خود دارد. سوال اصلی این است که گره های اصلی میان کابل و اسلام آباد در چیست؟

شاه گل رضایی عضو مجلس نمایندگان در برنامه ای رسانه ای گفت: ما با کشور پاکستان هیچ مشکلی نداشتیم و نداریم ولی کشوری که با افغانستان مشکل داشته پاکستان بوده است. پاکستان همواره تلاش کرده است که به هدف خود یعنی استقرار حکومتی دست نشانده در افغانستان برسد. در اواخر نیز در جنگ های سنگین ولایت هلمند و ننگرهار دیدیم که فرماندهان پاکستانی دستگیر شدند که به زبان اردو گپ می زدند.
بعد از 11 سپتامبر، این کشور سیاستی دو پهلو با ما داشته است. فشارهای بین المللی باعث شد که پاکستان به صورت تاکتیکی چرخشی در قبال افغانستان برای جلب حمایت جهانی و همچنین برای جذب کمک های جامعه جهانی در زیر نام مبارزه با تروریزم داشته باشد. هر چند که این کشور همچنان بهشت امنی برای طالبان و گروه های تروریستی است.

وی افزود: رییس جمهوری با انجام بیش از 20 سفر به اسلام آباد گام های زیادی را در راستای حسن نیت از سوی افغانستان برداشته است اما جواب پاکستان، استراتژی واحد مبنی بر خصومت دولت های متعدد پاکستان در قبال ما بوده است.

رضایی روشن نبودن خطوط اصلی سیاست خارجی را مشکل اصلی در روابط افغانستان با پاکستان دانست و گفت: در طول 14 سال گذشته بسیاری از مسایل مهم حکومتی تعریف ناشده باقی مانده اند از جمله خطوط اصلی سیاست خارجی کشور. در قانون اساسی روشن شدن خطوط اساسی سیاست خارجی جزو وظایف اصلی حکومت است. در مجلس دور 15 و 16 هر چه تلاش صورت گرفته تا این خطوط روشن شوند متاسفانه این کار انجام نشد. مصوبه ای فرستاده شد اما به علت این که شکل و شمایل سیاست خارجی را نداشت مورد پذیرش و تایید مجلس قرارنگرفت.

شاه گل رضایی با انتقاد از عدم دیدگاه کارشناسانه و دقیق نسبت به پیچیدگی روابط دو کشور افزود: در چند دهه ی گذشته دولت افغانستان نتوانسته دیدگاه کارشناسانه و دقیقی نسبت به روابط پیچیده ی دو کشور داشته باشد. بنابراین برخوردها مقطعی بوده، گاه پاکستان برادر و گاه دشمن خوانده شده است. افغانستان هیچ گاه نتوانسته در امور پاکستان و یا هر کشور دیگری امکان مداخله نداشته است زیرا دچار ضعف های درون حکومتی زیادی بوده است.

به باور نماینده مجلس، یکی از کارت های برنده حکومت افغانستان در یک دهه ی گذشته موضوع القاعده و تروریست بود. رهبری القاعده در چند قدمی ارگ پاکستان کشته شد و دولت افغانستان می توانست از این به عنوان کارت برنده استفاده کند تا بر پاکستان فشار وارد کند، اما این کار انجام نشد.
بحث دوم، ظرفیت بین المللی موجود در افغانستان است، هنوز معضلی به نام تروریست حل نشده و فضایی که خصوصاً بعد از 11 سپتامبر در کشور بوجود آورده متحدین قدرتمند بین المللی زیادی را با دولت افغانستان همراه ساخته است. این نیز کارت برنده ای در دست حکومت است که می تواند به نفع خود استفاده نماید. دولت ضعف های زیادی از جمله نداشتن تحلیل مشخصی از اوضاع دارد بنابراین نتوانسته حداقل اجماع سیاسی در خطوط اساسی را کسب کند. همچنین باید به سیاست دوامدار با پاکستان بیندیشد و از سیاست مقعطی صرف نظر نماید.

شاه گل رضایی در پایان خاطرنشان ساخت: مشخص است که جنگ نیابتی در افغانستان در جریان است ولی حکومت افغانستان نتوانسته است از ظرفیت های موجود به نفع خود استفاده کند. حتی در مقابل روابط عمق استراتژیک با پاکستان، سیاست های عمیق و طولانی مدت نداشته است.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خانم رضایی چه اینقدر از القاعده وتروریست ها گپ میزنی خودت با رهبر تروریست ها (اشرفغنی) ویگانه حامی تروریست ها یکجا شده واز آن دفاع میکنی فعلا اشرفغنی برای شما دو وزارت ولی برای این تروریستان 5 وزارت را درکابینه خود درنظر گرفته که از همه خوب تر شما اطلاع دارید اما مردم مظلوم هزاره وبامیان مارا که توسط این تروریستان قتل عام شدند فریب میدهید. مانند شما هم دوستم پاچا هم فریب خورد بجای اینکه با تیم مردم افغانستان یکجا شود برخلاف میل اکثر ازبک های افغانستان با اشرفغنی (ملاعمر پت شده) ایتلاف کرد شما کسانی هستید که برخلاف میل واراده ملت ومردم تان دانسته با تروریست ها وطالبان وپاکستان یکجا شدید وعواقب آنرا بزودی خواهید دید

>>>   خانم رضایی منحیث یک فرد افغان اظهار نظر نموده نه منحیث عضو تیم این و یا آن شما نمیتوانید مظهر اراده مردم افغانستان باشید در تیم که شما لاف میزنید تمامش کسانی اند که طی 20 سال افغانستان را ویران ساختند ولی هنوز هم تشنه ریختاندن خون مردم بی دفاع افغانستان هستید لطفاً ازین حرف های کج و راست بگذرید به منافع علیای کشور بشکل افغانستان شمول به اندیشید در تیم شما 99 فیصد مردم تکراری و چهره خسته کن شامل اند که هرگز از تاریخ افغانستان پند نگرفته اند اگر واقعاً افغان استید و در فکر افغان بسر میبرید این تیم و آن تیم نگوید بروید خدمات عالی و شایسته و دور از امتیاز را انجام بدهید تا مردم بالای تان فخر کند رفتند بسیار زورمندانی که هرگز خود را فنا پذیر نمیدانستند ما بشریت خاکی استیم صرف الله "ج" ذات ابدی است و بس.

>>>   جانم رضایی زمانی که خودت از یک طرف حجاب میپوشید واز یک طرف از نماینده های یهود ها واسراییلی ها درافغانستان اشرفغنی وخانمش حمایت میکند تعجب میکنم اگر مسلمان هستی درتیم مسلمان ها باش اگر نیستی پس حجاب چرا میپوشی؟

>>>   بمجردیکه از خلا ها .مشکلات تیم قبیله گرا ویا شخص واشخاص ان که باهم چمع شده اند تا با رای تقلبی زمام امور را بدست بگیرند ودوام حکومت کرزی را دنبال کنند با یکنوع حرکات خاص طقلانه خودشان انرا با الفاظ نادرست وجانبداری از تیم شان (تداوم وتحول) ابراز نظر کننده را با طرزی که گویا بیطرف از هردوتیم است مورد نکوهش قرارداده و نصیحت پدرانه مینمایند ای کایش از همین نصایح خودشان هم اندک انرا در خود عملی میکردند وقتیکه حرف وعمل یکسان نباشد سود ان چه خواهد بود .

>>>   خانم رضایی نظر شما در باره پاکستان تا حدی حقیقت دارد کشور پاکستان یگانه کشور است که با افغانستان دشمنی نموده وبه هر طریق که بتواند ضربه به افغانستان وارد نماید

>>>   بانو رضایی
نظرت درمورد حرفهای کوچی غنی در مورد رهایی زندانیان القاعده و طالب بیفرهنگ و پاکستانی درین سیزده سال از زندانهای افغانستان توسط شخص خودش یعنی کوچی غنی - که از زبان خودش درقندهار بیرون شده چیست؟؟؟؟؟ چون شما هم همنظر و هم کاسه وی هستید چرا دو روی و یک سکه هستید؟؟؟ و مردم را با وجودیکه خودی شما شخصآ طرفدار القاعده و طالب و همتیمی آنها در انختابات هستید فریب میدهید؟؟؟
باچه هزره قلعه شاده

>>>   بلقيس يك زن شجاع و غيرتي است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است