هضم این توافق، نیاز به زمان دارد!
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۰    ۱۳۹۳/۵/۲۷ کد خبر: 77657 منبع: پرینت

سیدحسین عالمی بلخی در گفتگو با هفته نامه ایتلاف ملی گفت: اگر تفتیش دقیق شود؛ تیم اصلاحات و همگرایی برنده است!

بعد از جنجال های انتخاباتی و امضای توافقنامه سیاسی به خاطر ایجاد دولت وحدت ملی، تعبیر و تفسیرهایی متفاوت از دولت وحدت ملی و تقسیم قدرت، مطرح می شود. این تفسیرها زمانی ارایه می شوند که در متن ضمیمه اعلامیه مشترک، به صراحت از تقسیم مساویانه پُست های اقتصادی وامنیتی ذکر شده و رهبران هردو تیم، آن را امضا کرده اند.

سید حسین عالمی بلخی معاون اول تیم انتخاباتی صلح و بازسازی در دور اول انتخابات و از حامیان تیم اصلاحات و همگرایی از واضح بودن مساله دولت وحدت ملی و تقسیم مساویانه قدرت میان هردو تیم سخن گفت و افزود: چهارچوب کلی دولت وحدت ملی، در توافقنامه سیاسی ای که ضمیمه اعلامیه جدید شده مشخص است. نامزدی که آرای بیشتر دارد به عنوان رییس جمهور است و رییس جمهور، در اولین فرصت و طی یک فرمان، ریاست اجرایی و مقام اپوزیسیون را ایجاد می کند و رییس اجرایی، وظایف صدراعظم را بر عهده دارد اما در سایر موارد در توافقنامه سیاسی آمده است که پست های امنیتی، اقتصادی و نهادهای مستقل به طورمساویانه میان هر دو نامزد ریاست جمهوری تقسیم می شود.

آقای عالمی افزود: سایرقسمت هایی که مربوط امور امنیتی واقتصادی نمی شود مانند قضات و والی ها، از طرف رییس جمهور و با مشوره رهبر اپوزسیون تعیین می شود. البته در‌ آن جا یک قید ذکرشده است که به صورت عادلانه و منصفانه تعیین شود و این به این معنی است که آرا باید درنظر گرفته شود.

آقای عالمی به این پرسش که با ایجاد پست اجرایی، برخی صلاحیت هایی رییس جمهور به رییس اجرایی داده می شود و آیا از صلاحیت های رییس جمهور کاسته خواهد شد، تصریح کرد که این همان بخشی است که در اعلامیه آمده است. تفصیلات این موضوع توسط یک کمیسیون متشکل از هر دو تیم مورد بحث قرار می گیرد، تا آن توافقنامه سیاسی به یک موافقتنامه تفصیلی و پایدار تبدیل شود.

آقای بلخی در رابطه به حضور جان کری و کاهش خشونت میان هر دو تیم تاکید کرد که جان کری، در سفراول و دوم خویش، بیشتر روی چهارچوب های کلی صحبت کرده و توافق هردو نامزد را حاصل کرده است. اگر توافقنامه ازطرف داکتر اشرف غنی امضا می شد، شاید نیازی به آمدن دور دوم هم نبود. متاسفانه دوستان قسمی رفتار داشتند که حتی روند را بارکود و مشکل مواجه ساختند و در عین حال، در کمیسیون انتخابات، ناظرین سلیقه ای برخورد می کنند، درحالی که اگر روند تفتیش آرا با روحیه درست رفتار شود به خشونت کشانیده نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تعبیرهایی متفاوت ازدولت وحدت ملی و تقسیم قدرت، میان هر دو نامزد اشاره شده است، شما این تفاوت ها را چگونه بررسی می کنید و چرا آنچه که در توافقنامه سیاسی ذکر شده است خلاف آن صحبت می شود گفت: این تفاوت تعبیرها و دیدگاه ها، بیشتر از تحت فشار قرارگرفتن آقای اشرف غنی از جانب اعضای تیم ایشان ناشی شده و هضم این توافق، نیاز به زمان دارد تا تیم تحول و تداوم آن را هضم کند اما خود اشرف غنی درصحبت هایی که باجان کری داشت، همه چیز را پذیرفته و اعلامیه را امضا کرده است. در آن اعلامیه عبارات صریح به کار رفته که هیچ برداشت دیگری نمی توان کرد. فکر می کنم اشرف غنی، تحت یک نوع فشار از سوی اعضای تیم خود قراردارد. چنانچه شنیدیم که در جلسه شورای رهبری تیم تحول و تداوم، بگومگوهای لفظی و صحبت های خشن صورت گرفته است.

عالمی بلخی علاوه کرد: چند روزقبل نیز درخانه داکتر صاحب عبدالله وقتی از داکتر اشرف غنی به امضای موافقتنامه دعوت شد، ایشان مهلت خواست و با امضای موافقتنامه مخالفتی نداشت. در این مهلت می خواست که با اعضای تیم خویش نشسته و برای آنها توضیحات دهد. فکر می کنم زمان نیاز است تا داکتر اشرف غنی، بااعضای تیم خویش نشسته توافقی را که انجام داده است، توجیه کند تا در داخل تیم آن ها قابل هضم باشد.

آقای بلخی داکترعبدالله عبدالله را درتصمیم گیری و مشوره با اعضای تیم اصلاحات و همگرایی بهتر خواند و گفت: داکترعبدالله عبدالله نسبت به داکتر اشرف غنی، برای تصمیم گیری مشترک بااعضای تیم خویش بهتر رفتار کرده است. یعنی از ابتدا تمام امور را با اعضای تیم مطرح کرده و با مشوره تیم خود تصمیم گرفته است. فعلا نیز برای اجرایی ساختن آن مشکل نداشته و ضرورت به هیچ توجیه و تفسیری ندارد اما داکتر اشرف غنی به خاطر مشکلاتی که در داخل تیم خود دارد، اظهاراتی می کند که کاملا متفاوت با متن توافقنامه ای که ضمیمه اعلامیه است می باشد.

در فرجام آقای بلخی تاکید کرد که اگر تفتیش آرا به صورت درست صورت گرفته، لایحه موثر ابطال آرا، واقعا آرای تقلبی را باطل ساخته و در عمل تطبیق شود، تیم اصلاحات و همگرایی برنده است. چنانچه رییس کمیسیون اظهار داشت که از برخی ولایات، آرا بیش از واجدان شرایط رای دهی آمده است که این چندین ولایت است. اگر این موارد شناسایی شده، آرای تقلبی از آرای غیرتقلبی جدا شود، ماهیچ تردیدی نداریم که تیم اصلاحات و همگرایی برنده است.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام
کدام هضم ؟ تا چه اندازه وقت ؟ آخر ! اقتصاد مردم بد بخت وبیچاره از بین رفت .
کشور به بالاترین حد بی ثباتی رسیده . روز چندین نفر در هرات ترور و به قتل میرسد.
مردم از بی امنیتی ، بیکاری و بی سرنوشتی به ستوه آمده اند.
از خدا بترسید با سرنوشت این مردم مظلوم از این بیشتر بازی نکنید.
با هم متحد شوید ، سلیقه های حزبی ، خودهای بی مورد را کنار بگذارید.
الکوزی هرات

>>>   آغای الکوزی قهر نکن اشرفغنی مشکل دارد، تیمش قبول نداره، مجبور است از غم قهقه خنده کند...در غیر آن اگر خودت هم قهر کنی فکر میکنم مشکل معده اش بیشتر میشود.

>>>   برادر این ها ره لاف کشته و ماره غریبی الایشان بدهید هر چه که میکنند بکنند غیر از آن نه حرف مردم را کسی میشنود نه بجای هم میرسد ما و شما حیثیت هزم را داریم این اقایان خود را با سوختاندن ملت گرم میسازند ولی روزی این هزم خرمن همه این نا سپاسان را به آتش مبدل خواهد ساخت وقت آن فرا میرسه ما خواسته باشیم یا نه این همه رسیدنی است.
شما ببینید که طی سالهای متمادی چه ساخت و بافت های با این چهره های تکراری نشده نه نسل جدید پا به عرصه سیاست گذاشت و نه هم کسی راه را برایشان باز گذاشت فقط تا زمانیکه این ... اند ما باید خود را صرف بیننده ...تلقی کرده از آن لذت ببریم. بخدا قسم است اضافه تر از سی سال شده همه چیز را فقط مانند پرده سینما میبنیم فقط این فلم میرود و آن فلمی ساخت فلان کمپنی میاید باز که کهنه شد مردم خسته میشوند باز فلمساز دست به ساختن فلم جدیدی میزند ولی بازی کنان شان همان حلقه ای است که به ندرت چهره هایشان تبدیل میشود با تفاوتی اندکی که سفیدی موی بروی و سر شان اشکار میشود. اگر کدام چهره جوانی هم پدید آید آنهم از قماش خودشان است نه از کسی دیگری ما به ناحق میگفتیم که ظاهر شاه شاهی مطلقه این و آن ولی این آقایان از شاهی مطلقه گذشته اند حتی برای حیوانات شان هم تخت پادشاهی میخواهند روزی خواهی گفت در قانون اساسی باید ماده اضافه گردد تا حیوانات شان امتیازات بالاتر از انسان های عادی جامعه داشته باشند چون اینها این کردن و آن دیگر مردم از... طیاره افتاده اند بیاید واقعیت ها را به زبان ساده بیان کنیم عوام فریبی در قاموس کلمات پرداختن تعبیرات و استفاده از کلمات مقدس بخاطر رهایی این و یا آن جنایت همه و همه بوسیله پول و دارایی اینها خرید و فروش میشود ولی خداوند همه چیز را میداند و در روز محشر این همه چهره ها به صدای رسا خواهی گفت که ما چه کردیم و چه نکردیم هیچ کس بداد شان نمیرسد. بگذارشان هر چه میخواهند بکنند ولی مردم ما یکروزی به هدف شان خواهی رسید آن روز آمدنی است و اینها باید ترس در اندام شان حکمفرما باشد. انسان بلاخره طمع مرگ را میچشد خوشا بحال کسی که با وجدان پاک و ایمان راسخ راهی عالم ابدی میشود و بدا بحال کسی که مانند عصر کنونی زمین را با خون مردم بی دفاع همیشه رنگ کرده اند. چون هنوز هم هضم شان صقلت دارد. وسلام

>>>   اميد آرا همه كامل شود وبه سبب آراي مردم رييس جمهورى روي كار آيد كه درد ملت را دوا كند،حالا مردم همه به فغان امده وناله شان به ثريا رسيده،خداوند شايد اينهمه نابكاري ها است؟
عبدالله ريحان

>>>   جمع اوری و تنظیم تیم نامتجانس تحول و تداوم بخاطر خدمت بوطن ومردم نبوده بلکه بخاطر کسب قدرت وجوکی واستفاده جویی از چوکی ومقام باهم گری خورده وپوست های کلان دولتی دربین اعضای تیم شان تقسیم بندی شده داکتر اشرف غنی که شایق ودلباخته مقام ریاست جمهوری است ومی خواهد به شکلی که میشود کرسی ریاست جمهوری را اشغال کند به همه شان تعهد تسلیمی چوکی های دلخواه شان را در صورت پیروزی رسماًداده است گرچه اشرف غنی به تعهدات خود وفادار نیست ولی از ترس اینکه در صورت جدا سازی اعضایش پلان ان برای همه مردم .جهان افشا نشود فعلاً با بستن تعهد جدیدش که در حضور وزیر خارجه امریکا ورسانه ها در پای تعهدش امضا کرده با اعضای تیم خود سخت دچار مشکلات گردیده است وترفند جدید را پیش گرفته در حضور اعضا و گفتگو ها رسانه ها مطابق نظر اعضای خود سخن میگوید ودر مقابل تیم رقیب وفا داری وپایداری خود را با تعهدات امضاشده ان اعلان میدارد در اخر ببینیم که نتیجه ان چه خواهد بود منتظر پایان کار هسیم

>>>   درود بر سید حسین عالمی بلخی عالم بلخ تحلیل شما کاملا درست است خداوند شما را حفظ کند که مایه افتخار مسلمانان هستید

>>>   آقای بلخی صاحب!
شما که نام خدا آدم عالم و دانشمند هستید!!! چرا با این موضعگیری خود را کوچک کوچک ساختی و ما را شرماندی؟؟؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است