کمیسیون با سرنوشت مردم بازی کرد
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۱    ۱۳۹۳/۵/۲۷ کد خبر: 77712 منبع: پرینت

به نظر می رسد جنجال های انتخابات افغانستان به مشکل جدی در این کشور تبدیل می شود. دبیر کل پیمان ناتو در گفتگو با رویترز هشدار داده است که اگر مشکلات انتخابات افغانستان حل نشود، آنان برای بیرون شدن کامل از این کشور فیصله خواهند کرد. وقت بسیار کم است و افغانستانی ها باید هر چه زودتر جنجال انتخابات را به پایان برسانند. قرار است در هفته اول ماه میلادی نشست سران کشورهای ناتو در مورد افغانستان در لندن برگزار گردد و مساله ی حضور رییس جمهوری افغانستان از جمله مسایل مهم به شمار می رود. ستادهای انتخاباتی به این باور هستند که اگر مشکل انتخابات تا این زمان حل نشود آمادگی ها برای نمایندگان دو ستاد برای حضور در این نشست وجود دارد. فراتر از رکود اقتصادی جامعه افغانستان، صدمات اجتماعی و روانی مردم، شکست اعتماد به ارزش های دموکراتیک و هنجارهای مردمسالاری، هشدار خروج کامل نیروهای بین المللی را از پیامدهای بن بست به ظاهر حل شده ی انتخابات است. امنیت کشور بدون نیروهای بین المللی چگونه خواهد بود؟

احمد سعیدی تحلیلگر مسایل سیاسی در برنامه نگرش گفت: با درد و رنج باید بگویم که کمیسیون بی کفایت و جفاکار انتخابات بر سرنوشت مردم افغانستان آنقدر جفا کرد که امروز هر کس و ناکسی در سطح ملی و بین المللی روی ارزش های افغانستان پا می گذارد، معیارها را مدنظر نمی گیرد و پا را از گلیم خود فراتر می گذارد.

وی در مورد اظهارات اخیر راسموسن گفت: از مدت کاری وی مدت کمی باقی مانده صلاحیت و شایستگی ندارد که در مورد باقی ماندن نیروهای امنیتی ناتو و امریکا تصمیم بگیرد. امریکا از تجربه ی تلخ عراق درس گرفته است و داعشی را که خود زاییده و بزرگ کرده را می بیند، بنابراین این اشتباه را دوبار تکرار نخواهد کرد و از افغانستان خارج نخواهد شد.

سعیدی با انتقاد از عملکرد کمیسیون انتخابات گفت: بازرسی آرا و شمارش آرا به عهده ی خارجی ها و سازمان ملل است و هر دو نامزد هر روز برای خود نتیجه گیری می کنند و کمیسیون انتخابات بدون هیچ کار و خاصیتی همچنان ساکت باقی مانده است. با این عملکرد ضعیف چنان جفایی به مردم افغانستان روا داشتند که پیامدهای منفی درازمدتی در انتظار کشور خواهد بود.

احمد سعیدی تصریح کرد: کسانی که دم از استقلال می زنند به یاد بیاورند که از 13 سال به این طرف هر شخص و هر کسی که به چوکی حکومت افغانستان نشست به دستور پاکستان و امریکا بوده است همچنان که حکومت صبغت الله مجددی در پیشاور بوجود آمد و جنرال جاوید رییس استخبارات پاکستان، مجددی را به تخت کابل نشاند. وقتی حکومت دیگری بین حکمت یار و کس دیگری تشکیل می شد همین جنرال حمیدگل بود که هر روز به قصر صدارت می نشست و یا ملاعمر را همین نصیر الله بابر به تخت عروسی نشاندو به قندهار برد. حامد کرزی را نیز خلیل زاد امریکایی در نشست بن به تخت پادشاهی نشاند. حالا هم امریکا این حکومت را می سازد و دست یکی از نامزدان را می گیرد و روی تخت می نشاند.

تحلیلگر مسایل سیاسی ارگ ریاست جمهوری را دخیل در وضعیت آشفته ی کشور دانست و گفت: دو نامزد محترم متوجه باشند که در آخرین روزهای حکومت فعلی، کرزی چنان وضعیت کشور را آشفته می سازد که اگر هر دو مانند برادر تا چند سال آینده با یکدیگر متحد باشند و کارهای کشور را به پیش ببرند نمی توانند کشور را آباد کنند. افغانستان دچار کسری بودجه ی شدیدی و مشکل امنیتی است. هر نامزدی که کامیاب شود نمی تواند امور کشور را به خوبی اداره کند.

به باور وی نشست لندن و یا هر نشست دیگری را باید مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم. کشورهای ناتو ابتدا منافع ملی، منطقه ای و فرامنطقوی خود را در نظر می گیرند. فقط برای آن ها اهمیت دارد که کسی که به عنوان رییس جمهور افغانستان به این نشست وارد می شود چه کسی است و چه حرف هایی می زند. آیا مانند کرزی حرف می زند و به مانند وی سیاست خواهد کرد یا خیر. آن ها علاقمند هستند تا چهره ی جدید رییس جموری افغانستان را ببینند.

سعیدی خاطرنشان ساخت: خارجی ها می خواهند هر چه زودتر گلیم غم انتخابات کشور جمع شود تا به کار خود برسند برای آن ها فیصله ی به حق و بازرسی آرا مهم نیست.

احمد سعیدی در پایان افزود: کمیسیون باید بداند که با سرنوشت مردم بازی و به ارزش های آنان خیانت کرده است پس باید خجالت بکشند و در خانه بمانند. هر دو ستاد نیز از عملکرد کمیسیون درس عبرت بگیرند و انتخابات را به خوبی به پیش ببرند.

کد (26)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احمد سعیدی
زمانیکه اکثریت مردم افغانستان با یکدلی با برادری وبرابری در ۳۴ ولایت افغانستان به فرزند صدیق وبرومند خود داکتر عبدالله رای دادند ومی خواهند که او رییس جمهور شان باشد. خوشبختانه دیگر جایی برای کسانیکه بخواهند سنگ اندازی کنند از مردم ما به نام قوم استفادهء سوء نمایند باقی نه می ماند. داکتر صاحب عبدالله فردی است که دارای اکثریت قومی بوده و سوابق روشنی در امور اداره افغانستان وهم در عرصه سیاست داخلی و خارجی و هم در امور اقتصادی و امنیتی دارد.

>>>   افراد مسول کمیسون انتخابات مانند یوسف نورستانی عبدالرحمن هوتکی ضیا الحق امرخیل ستار سعادت نور محمدنور از تقلب های سازمان یافته اشرف غنی به سرمایه گذاری اسراییل دشمن اسلام از اشرف غنی داماد یهود نصارا حمایت کرد اند. تقاضای وخواهش تمام مردم افغانستان همین است که باید این مسولین خلاف کاران و قانون شکن و بحران آفرین به محکم داگاه هرچ زود تر کشانیده شوند که تا بدیگران پند شود. اگر در گذشته لودین داود نجفی به محکم کشانیده میشد این آقایون را کسی برای خلاف کاری قانون شکنی خریداری نمی کرد

>>>   بی معنا ترین جمله که تا کنون در ارتباط مسایل سیاسی خواندم .
سعیدی خاطرنشان ساخت: خارجی ها می خواهند هر چه زودتر گلیم غم انتخابات کشور جمع شود تا به کار خود برسند برای آن ها فیصله ی به حق و بازرسی آرا مهم نیست.
احمد سعیدی در پایان افزود: کمیسیون باید بداند که با سرنوشت مردم بازی و به ارزش های آنان خیانت کرده است پس باید خجالت بکشند و در خانه بمانند. هر دو ستاد نیز از عملکرد کمیسیون درس عبرت بگیرند و انتخابات را به خوبی به پیش ببرند.اگر تمام مضمون شما را به انتقاد بگیرم باید چندین صفحه بنویسم.میخواهم یک تبصره کوتاه برجملات بالایی که از نوشتار شما کاپی کردم داشته باشم. کدام اصول دپلوماسی اجازه میدهد که شما وقتی انتقاد سیاسی دارید جانب مقابل را به خجالت کشیدن بخوانید؟ایا سیاست خجالت را میپذیرد ؟ایا در سیاست کلمه بنام خجالت وجود دارد؟ایا سیاست نصیحت پدر به پسرش است؟شما که همیشه ... وقتی درباره خارجی ها صحبت میکنید چطور که حالا هردو کاندید را غیر مستقیم تشویق میکنید که عجله کنید مسله انتخابات را فیصله کنید که خارجی ها میخواهند گلیم غم انتخابات جمع شود. ایا این است سیاست؟فکر میکنم تصور شما این است هر کس دست وبینی خود را سیاه کرد مسگر خوانده میشود.

>>>   مسئله شمارش انتخابات از یک از مشکلات اساسی برای انتخابات شده حالا رای دادن یک طرف ماجرا و شمارش آن طرف دیگر. این مسئولین بی کفایت که آرای مردم را شمار نمی تواند به مردم بگوید که سال های بعدی مردم ده بیست نفر شرکت کند که آنها شاید شمارش اعدادشان زیر صد باشد بیشتر از آن یاد ندارن!!
خلی خلی مسخره است که مردم برای انتخابات لحظه شماری کند و شمارش آرای اینها یک سال طول بدهد.

>>>   مردم در برابر تقلب اماده قیام شدند اما عبدالله مانع شد زیرا از جانب امریکا پیام امتیاز دهی و مذاکره ان هم نیرنگی و فریب دیگری برایش مواصلت کرده بود و به ساده گی هوا خواهان گول خورده خود را بسردمداران طالبان و قبیله سالاران تسلیم نمود که این خود بازی به سرنوشت رای ملیونی مردم است
مرزی

>>>   هموطنان گرامی:
این یک واقعیت است و همه مردم میدانند که در انتخابات تقلب صورت گرفته و هر دو تیم تقلب نموده اما به اندازه ایکه تقلب انعکاس داده میشود به آن اندازه نبوده و در انعکاس دادن آن تبلیغ و اغراق نه بلکه غلو صورت گرفته.
راست گفته اند "تا زمانیکه راست میاید،دروغ وطن را خراب میکند". واقعیت بعد از تفتیش 100 در صد صندوق ها برملا میشود. بخاطریکه در حضورداشت نمایندگان هر دو کاندید و جامعه بین المللی صورت میگیرد.
سیاسیون ما نباید به اندازه ئی دون همت باشند که برای رسیدن به قدرت از واقعیت ها چشم پوشی کنند، مورچه را فیل نشان دهند و تشکیلات خیالی بنام مثلت ، مربع و مستطیل بسازند و اگر به هدف نرسند بطرف کثر الاضلاع حرکت کنند.
در قدم اول امرخیل متهم شد، بعدآ کمیسیون انتخابات، به تعقیت آن کرزی و ارگ نشینان هم شامل شد. فعلا جان کری و ایالات متحده هم شامل گردیده. فردا اتحادیه اروپا و پس فردا یقینا ملل متحد نیز شامل این حلقه خواهد شد. مردم چشم دارند و میبینند. مغز دارند و فکر میکنند و بلاخره قضاوت میکنند.
چرا چنین فکر میکنیم؟ آیا همه دنیا خائن است؟ چرا به واقعیت تن نمیدهیم؟ دیده میشود که یکعده اشخاص صاحب نظر و سیاسیون ما دانش و تیوری و علمی را به سطح حفظ و دانستن فراخوانده اند. فقط چند کلمه را قسمیکه تیوری را از کتاب خفظ کرده اند میگویند نه در باره تطبیق آن میدانند نه در بارۀ عملی بودن آن نه ارزیابی میتوانند و نه کدام ابتکاری دارند. جناب سعیدی صاحب، رحیمی صاحب و یون صاحب را میتوان در بسیاری موارد بعنوان مثال همچو اشخاص ذکر کرد.
توصیه برایشان چنین است که مسایل افغانستان را دور از دیدگاه تعصب و عمیق تحلیل کنند و دربارۀ مشکل وطن فکر کنند نه در باره مشکل فردی، یک قوم و گروه بالخاصه.
داوود

>>>   داود جان ملل متحد و ناظرين بين المللي قبلآ شامل تقلب كاران شده اند نميدانم كدام فرشته را دعوت براي تشخيص سره از ناسره كنيم

>>>   همه مردم حیران مانده اند که چی کنند.
برخورد فزیکی در کمیسیون انتخابات یکبار دیگر ماهیت و اهلیت ما را نشان داد. یکی از دوستانم دیروز نوار تصویری تقلب گسترده را که در ولسوالی اندراب به نفع داکتر صاحب عبدالله صورت گرفته بود شریک ساخت که در پهلوی تقلب الفاظ بسیار رکیک و ناشایسته علیه داکتر صاحب اشرف غنی استعمال میکرد.
به تعقیب آن اظهارات ظاهر را شیندم که بازهم از لغات توطئه مهندسی شده در کمیسیون انتخابات حرف میزد و میگفت به اثر آن کارکنان کمیسیون لت و کوب شدند.
هموطنان گرامی باید بدانند که این همه اعمال نمایندگی از همان اشخاص میکند نه از همه تاجک ها. این اعمال چند نفر ...است که برای ماندن در قدرت تلاش دارند و نمیخواهند قدرت را از دست دهند و در تلاش اند که سیستم را مانند دوران کرزی نگهدارند که یک برادر در دولت و برادر دیگر در صف مخالفین باشد. آنها به هیچ وجه از ملت تاجک نمایندگی نمیکنند و ما به تاجک بودن آنها شرمسار هستیم.

>>>   درست فرمودید برادر محترم. جهان هم حیران مانده که چی کنند. در جهان هم هیچ آبرو برای افغانها باقی نماند.

>>>   این نظردهنده اول به گفته مشهور " دروغگو حافظه ندارد!!!!در سه خط چنان تناقضگویی کرده اند که هیچ آدم باسوادی نمیکند. او در یکجا چنین میفرمایند:
"خوشبختانه دیگر جایی برای کسانیکه بخواهند سنگ اندازی کنند از مردم ما به نام قوم استفادهء سوء نمایند باقی نه می ماند." یعنی اینکه ایشان ضد قوم پرستی هستند!!!!! ولی بلا فاصله چنین ارشاد فرموده اند: "داکتر صاحب عبدالله فردی است که دارای اکثریت قومی بوده و سوابق روشنی ...."یعنی که قوم و قومپرستی در خاک و گل تان خمیرشده است
ماما مونجانی

>>>   اقای سعیدی شما باید یک انجمن نویسندگان ایجاد نمایید تا روزانه نوشته جات جمع اوری شده با موضوعات مختلف تجزیه وتحلیل گردد واز ان یک قرار مهم صادر گردد.درغیر ان به هوا پف کردن است. مردم هم ازینهمه نویسندگان بیرسالت که گپ سان بالای حکومت تا ثیر نداشته باشد خسته شده اند.مثلا یکنفر را ریس انتخاب نمایید تا هفته دو باربا اقای کرزی دیدارداشته باشد.واقای کرزی به سوالات اساس جواب قانع کننده ارایه کندوازانطریق به اذهان مردم رسانده شود.
هموطن

>>>   احمد سعید در وقت ثبت نام کرسی ریاست جمهوری وقتی که میدان را خالی دید خود را به صفت معاون یکی از کاندیدان ریاست جمهوری نامزد ساخت زمانیکه دید کاندیدان مطرح ثبت نام کرد میدان را رها کرد وحالا از قانون صحبت میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است