رونمایی از نخستین ارتش ربات‌های جهان
 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۳۵    ۱۳۹۳/۵/۲۷ کد خبر: 77716 منبع: پرینت

نخستین ارتش بزرگ رباتی جهان در دانشگاه هاروارد مونتاژ شد.

در این ارتش، چنانچه دستور «یک ستاره دریایی را بسازید» با استفاده از نور مادون قرمز به 1024 ربات کوچک فرستاده ‌شود، آن‌ها به یکدیگر چشمک می‌زنند و سپس به تدریج خود را به شکل یک ستاره پنج گوشه آرایش می‌کنند.

همچنین چنانچه فرمان «یک K را تشکیل دهید» به آن‌ها ارسال شود، ربات‌ها خود را به شکل این حرف آرایش می‌کنند. K نشان‌دهنده کیلوربات (Kilobots) و اسم این ربات‌های بی‌نهایت ساده است که هر یک فقط چند سانتی‌متر عرض دارند و روی سه پایه سنجاق‌مانند خود می‌ایستند. به جای وجود یک ربات بسیار پیچیده، این کیلوربات‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند و پلت‌فرمی ساده را برای اجرای رفتارهای پیچیده تشکیل می‌دهند.

درست همان‌طور که تریلیون‌ها سلول منفرد می‌توانند به شکل یک موجود زنده هوشمند مونتاژ شوند، این ربات‌ها نیز با همکاری یکدیگر اشکال مختلف را شکل می‌دهند. آن‌ها نشان می‌دهند چگونه پیچیدگی می‌تواند از رفتارهای بسیار ساده‌ای که در یک جمعیت اجرا می‌شود، ایجاد شود. برای دانشمندان رایانه‌ای، چنین دستاوردی نشان‌دهنده موفقیت مهمی در توسعه هوش مصنوعی جمعی است.

این کیلوربات‌ها زمانی که دستوری را دریافت می‌کنند، نیازمند هیچ‌گونه میکرومدیریت یا مداخله‌ای نیستند و برای کاهش بهای ساخت آن‌ها هر ربات با استفاده از دو موتور ارتعاشی حرکت می‌کند که به آن‌ امکان حرکت در سطح بر روی پاهای سختش را می‌دهد. یک فرستنده و گیرنده مادون‌قرمز نیز به آنها امکان برقراری ارتباط با تعداد معدودی از همسایه‌ها و اندازه‌گیری فاصله آن‌ها را می‌دهد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است