استقلال 1919 چگونه رقم خورد؟
من خودم و مملکت خودم را از لحاظ داخلی و خارجی کاملاً مستقل و آزاد اعلام نمودم. به هیچ نیرویی به اندازه یک سر مو اجازه داده نمی شود که در امور داخلی و خارجی افغانستان مداخله نماید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۳/۵/۲۸ کد خبر: 77730 منبع: پرینت

بعد از اینکه امان الله خان در سال ۱۹۱۹ میلادی زمام شاه افغانستان اعلام شد، آزادی و استقلال کشور را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد.

شاه امان الله خان زمام حکومت را زمانی بدست گرفت که تحولات سیاسی و ایدئولوژیکی در سراسر قاره آسیا حکمفرما شده بود. نهضت آزادی خواهی و مشروطه خواهی در بیشتر کشورهای آسیا از جمله امپراتوری عثمانی (ترکیه امروزی) ایجاد شده بود که هدف آنها خارج شدن از وضعیت حکومت مطلقه به سوی یک حکومت مشروطه و نظام مند بود.

تحولات فکری در سطح منطقه بالای افکار و اندیشه شهروندان افغانستان نیز تاثیر گذاشته بود. جوانان از طریق نشریه سراج الاخبار سیاسی شده بودند و آنان نیز خواهان مشروطه خواهی و همچنان استقلال کامل کشور بودند.

امان الله خان یکی از شاهان مشروطه خواه و آزادی طلب بود. او از اغاز سلطنت موضوع استقلال افغانستان را در صدر برنامه های کاری اش قرار داد. امان الله خان زمانیکه در ۳ مارچ ۱۹۱۹ تاج شاهی را به سر می کرد، چنین اعلام نمود:

” به آن شرط این تاج و تخت را می پذیرم که شما با اندیشه ها و افکار من همکاری کنید. حکومت افغانستان باید از نگاه داخلی و خارجی کاملاً مستقل و آزاد باشد.”

امان الله خان در ۳ مارچ ۱۹۱۹ طی نامه ای به حکومت بریتانیا از مرگ امیر حبیب الله خان و استعفای نصرالله خان از قدرت به نفع خودش، اطلاع داد و ضمناً از بریتانیا خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت شناخته و عهد نامه های جدید میان افغانستان و بریتانیا امضاء شوند.

امان الله خان قبل از دریافت جواب نامه از سوی حکومت بریتانیا، در تلاش ایجاد روابط با دیگر کشورهای جهان شد و از آنها خواست تا استقلال افغانستان را به رسمیت بشناسند و با افغانستان توافقنامه های همکاری و بازرگانی عقد کنند.

امان الله خان برای جنگ سوم افغانستان-انگلیس آمادگی گرفته بود و به نیروهای نظامی افغانستان که در جنوب و شرق کشور مستقر بودند دستور داده بود تا برای مقابله با نظامیان انگلیسی آماده باشند.

موضوع استقلال افغانستان و جنگ سوم افغانستان-انگلیس از سوی بریتانیا کم اهمیت و خیلی کوچک جلوه داده شد، با وجودی که جنگ سوم افغانستان-انگلیس از جمله جنگهای بزرگ به شمار می رود که در آن بیش از ۱۶ میلیون پوند خسارات مالی به کشور بریتانیا وارد شد و حدوداً ۲۰۰۰ افراد نظامی آنها نیز در این جنگ هلاک شدند.

بعد از اینکه نیروی افغانستانی در جنگ سوم پیروز شدند، امان الله خان در ۱۸ اگوست ۱۹۱۹ میلادی استقلال رسمی افغانستان را اعلام کرد و این روز را که مطابق به ۲۸ اسد است رخصتی عمومی اعلان کرد و گفت: من خودم و مملکت خودم را از لحاظ داخلی و خارجی کاملاً مستقل و آزاد اعلام نمودم. به هیچ نیرویی به اندازه یک سر مو اجازه داده نمی شود که در امور داخلی و خارجی افغانستان مداخله نماید و اگر کسی به چنین امری اقدام کند، گردنش را با همین شمشیر خواهم زد.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب. ولی کرزی را انگلس از قولش گرفته به تخت شاند
بدخشانی

>>>   افغانستان با وجودی که منحیث یک منطقه بیطرف بین امپراطوری بریتانیا و امپراطوری تزار روسیه ایجاد شده بود، اما با وجود آنهم گاهگاهی در اثر رقابت هایی که بین هردو امپراطوری در جهانگشایی وجود داشت، در افغانستان مداخلاتی از هردو جانب صورت میگرفت که از طرف انگلیس با فرستادن قوا در داخل افغانستان بطور آشکار صورت میگرفت، اما از طرف روس ها با مسلح ساختن مردم تحت نام جهاد علیه انگلیس ها صورت میگرفت.
با ختم جنگ جهانی اول و تضعیف شدن امپراطوری های اروپایی و بمیان آمدن دولت جدیدی در روسیه تزاری بنام سوسیالیزم، جنبش های آزادی بخش ملی بر ضد امپراطوری ها اوج گرفت که در نتیجه کشور های اروپایی که در اثر جنگ اول جهانی ضعیف شده بودند،نتوانستند جلو آن را بگیرند و افغانستان نیز با کمک تسلیحاتی دولت جدید شوراها استقلال خود را بدست آورد.
در آغاز امان الله خان یکی از پیروان جدی دولت شوراها و سوسیالیزم بود، اما زمانی که دولت شوراها سرزمین های آسیای میانه را تصرف کرد،امان الله خان زنگ خطر را در گوش خود حس کرد، درنتیجه روابط گرم قبلی بین او و دولت شوراها نماند و به سیستم ترکیه و اتا ترک روی آورد.
در نتیجه به مخالفت هردو قدرت منطقه یی یعنی انگلیس و شوروی قرار گرفت و توسط توطُه هردوی شان علیه او از طرف مردم جهاد اعلام شد و او مجبور به ترک افغانستان شد.

>>>   گدایی باعث سلب آزادی میگردد.
بریالی

>>>   کدام استقلال!!! از دست شما به مردم مظلوم ما نه حکومت مانده نه وطن نه غیرت نه عزت تمامش از دست شما از بین رفت بنام... آرمانهای خارجیان را بر اورده ساختین خون شهدای استقلال را به تمسخر گرفتین روح پدر کلان های ما از داشتن همچو نواسه نا ارام است شما بجای یک انگلیس و روس صدها روس و انگلیس را در وطن ما اوردید وطن را به نام...بالای امریکا انگلیس و 28 کشور کفری فروختید تا شما بر سر قدرت بمانید عطا شما وطن را ... فروختن به... پاکستان دالخور وطن را به ویرانه کشاندن اردوی مجهز مردمی ما را از بین بردید دارایی وطن را به تاراج بردید مردم را به شهادت رساندید از دست جنگهای تنظیمی تان تحریک طالبان ظهور کرد که تا حال از دستش ارام نیستم حال شما از کدام استقلال حرف میزنید 28 کشور کفری را اوردید وطن را اشغال کردند بیدون مشوره انها از خانه بیرون نمیشوید بخاطر انتخابات کاکا جان بی ادبی معاف را از امریکا خواستید شما کجا استقلال دارید کمی استقلال که داشتیم شما از بین بردید اگر به جای شما بودم یک کپه مرگ موش را نوش جان میکردم تا از خیانت های که کرده بودم رهای میافت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است