اشرف غنی برنامه های دولت آینده را تشریح کرد
مردم ما از تقسیم قدرت خاطرات خوشی ندارند، در واقع تقسیم قدرت به معنای یک حکومت دو قطبی یا چند قطبی است که این مساله، درگیری های برهان الدین ربانی و گلبدین حکمتیار را به یاد مردم خواهد آورد که چه اتفاقاتی در دوران روی کار بودن آنها به وقوع پیوست و نمی خواهم آنها دوباره تکرار شود 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۱    ۱۳۹۳/۵/۲۸ کد خبر: 77795 منبع: bbc پرینت

داکتر اشرف غنی احمدزی که این روزها به مرد اول رسانه های خبری داخل کشور تبدیل شده و همه جا سخن از خنده های قهقهه وار و سخنان تحریک آمیز وی می باشد، در گفتگویی با تاکید مجدد بر ریاستی باقی ماندن نظام سیاسی در افغانستان گفت: تشکیل حکومت وحدت ملی پنجره‌ای برای مذاکره با طالبان است.

وی با روشن کردن چراغ سبز دولت آینده به روی شبه نظامیان طالبان، اظهار داشت: طرح ایجاد حکومت وحدت ملی پنجره‌ای برای گفتگو با حزب اسلامی حکمتیار و طالبان خواهد بود و من بعد از ایجاد دولت آینده، با آن‌ها تماس برقرار خواهم کرد. زیرا دولت وحدت ملی، دولتی است که باید تمام جناح‌ها و احزاب داخلی را درخود بگنجاند که اصول آن بر اساس قانون اساسی و بر پایه مذاکرات صورت می‌گیرد.

داکتر احمدزی تصریح کرد: در صورت برنده شدن در انتخابات هیچ ترسی از ورود به ارگ ریاست‌جمهوری ندارم، زیرا اگر چنین موضوعی اتفاق بیفتد به منزله مطابقت یافتن با خواسته‌های مردم است و از ادعاهای مخالفان مبنی بر هم زدن نظم عمومی کشور باکی ندارم.

رهبر تیم اصلاحات و همگرایی همچنین اذعان داشت: از نخستین روزی که برای ریاست‌‌جمهوری ثبت نام کردم، گفتم امیدواریم که پیروزی از آن ما باشد، اما ضرورت ایجاد یک حکومت وحدت ملی را از همان آغاز مطرح نمودم، به همین دلیل ما وضعیت فعلی کشور را در همان ایام درک کردیم و چون جامعه افغانستان هنوز پذیرش این را ندارد که برنده همه چیز را در دست داشته باشد متوجه این مساله بودیم که اجماع ملی بر سر تقسیم قدرت صورت نمی‌گیرد.

اشرف غنی ادامه داد: مردم ما از تقسیم قدرت خاطرات خوشی ندارند، در واقع تقسیم قدرت به معنای یک حکومت دو قطبی یا چند قطبی است که این مساله، درگیری های برهان الدین ربانی و گلبدین حکمتیار را به یاد مردم خواهد آورد که چه اتفاقاتی در دوران روی کار بودن آنها به وقوع پیوست و نمی خواهم آنها دوباره تکرار شود.

وی افزود: ما همه دست اتحاد می‌دهیم که با نیرویی که از متحد شدن به دست می‌آوریم، بتوانیم مسایل کشور را بصورت اساسی و بنیادی حل کنیم و در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری‌، بر اساس معیارهایی که پایه ریزی شده قرار است یک حکومت مشارکتی ایجاد شود تا داکتر عبدالله از آن رانده نباشد.

رهبر تیم تحول و تداوم تاکید کرد که اگر به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدم امیدوارم که عبدالله با من همکاری نماید و در برنامه‌های تعیین شده در مورد رییس شورای اجرایی کمال حضور را بهم رساند اما در صورتی که ایشان تمایلی به همکاری نداشت، انتخاب رییس شورای اجرایی در صلاحیت رییس‌جمهور است.

اشرف غنی گفت: احتمال اینکه در صورت مخالف داکتر عبدالله برای داشتن سمت ریاست اجرایی، به سراغ احمدضیا مسعود بروم، هست. زمانی که نتایج مشخص شد و من به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدم، هیچ شکی نیست که احمد ضیا مسعود در حلقه کلیدی تصمیم‌گیری دولت آینده نقش اصلی و اساسی خواهد داشت.

داکتر احمدزی در این رابطه افزود: پست‌های وزارتی، صدارتی، ولایتی و ریاست‌جمهوری در مجموع متعلق به مردم کشور است، زیرا در این سرزمین براساس انتخابات مردم، شخصی به عنوان نماینده یا رییس‌جمهور انتخاب می‌شود. در صورت در دست گرفتن سمت ریاست‌جمهوری یکی از طرح‌هایی که مدنظر است، عقد قرارداد مشخص همراه هر یک از وزارت‌خانه‌ها می‌باشد که وزیر و وزارت بطور جمعی مسوول برنامه‌ریزی و عملکرد خود باشند و در بازه‌های زمانی شش ماهه و یک ساله گزارشات کاری خود را ارایه داده تا از طرف شورای ملی، مردم افغانستان و ریاست‌جمهوری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

رهبر تیم تحول و تداوم تصریح کرد: صلاحیت‌هایی که برای رییس شورای اجرایی حکومت آینده در نظر گرفته شده، قابل ملاحظه است و این موضوع توسط رهبران دو تیم انتخاباتی به نتیجه نهایی خواهد رسید و این مساله که رییس اجرایی بخواهد یا بتواند از اختیارات رییس‌جمهور بکاهد به هیچ عنوان مطرح نیست زیرا بسیار واضح است که رییس شورای اجرایی برنامه رییس‌جمهور را عملی می‌کند.

وی ادامه داد: در افغانستان نظام ریاستی حاکم است و در این نظام برنده انتخابات رییس‌جمهور می‌شود و فردی که در جایگاه دوم قرار دارد رییس اجرایی می‌شود و بعد از آن همکاری‌ها مشخص شده و خواسته‌های مردم کشور انعکاس داده خواهد شد.

احمدزی درباره توافقنامه اخیر هم اظهار داشت: تفاهمنامه یک بحث کلی است اما توافقنامه یک موافقت دو جانبه از سوی دو جناح می‌باشد و برنامه‌ریزی و کار ما نیز بر اساس توافقنامه مذکور است که کمیسیون وحدت ملی براساس قانون اساسی آن را نهایی خواهد کرد.

اینگونه که جناب اشرف غنی سخن گفت از هم اکنون مشخص است که رییس جمهور آینده کیست و چه برنامه هایی در سر دارد!!! و البته شاید نیازی به شمارش مجدد آرا نیست.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگرچه فیروزی هریکی بمن تفاوت ندارد چون هر دو دو روی یک سکه اند. مگرموجودیت یک ملیون رای تفاوت موضوع راازاول روشن ساخت. چیزیکه درین برنامه بمن خوشایند بود ادامه نظام ریاستی کشور است تا از خان خانی و مختاریت ولایتی و قریوی جلوگیری کند. مبارزه مشروط به چوکی نیست بسیار آرزوهایی وجود دارد که درین برنامه ها مطرح نیست هر کسی گپ خود را در بین اکثریت جامعه به کرسی شاند کس بخواهد نخواهد رهبر خواهد بود مگر رهبر خود خواند باید خاتمه یابد.
قره

>>>   ... باد عبدالله ... که رای ما مردم را نادیده گرفت وسر تسلیمی را به احمدزی کوچی طالب پرست فرود اورد وبالای اتش خشم هواداران فریب خورده خود اب سرد انداخت ولی مردم دیگر فریب لفاظان حرفوی را نمیخورند در کنار ابر مرد معرکه وسنگردار ننگ ناموس محترم استاد عطا محمد نور تا اخرین رمق استاده میشوند مرزی

>>>   آیا طالبان و القاعده جنایتکار جنگی که ناقض قوانین اساسی و مرتکب جنایات بسیار و مزدور بیگانه هستند یا اپوزیسیون مشروع در چوکات قانون که هنوز برنده نشده آنها را تایید می کنید؟ با وجود حمایت از برنامه های اقتصادی این کاندید بسیار مایوس کننده بود.
نواندیشان بلخ. شیوا

>>>   ... غنی برنامه های شما هم غیر علمی است واقعا استاد عطا محمد نور مرد شجاع هستی، باور کن گپهایت خنجر به سینه دشمنان وطن نوکران پاکستان وحامی طالب زد است .

>>>   سخن پوچ غنی کوچی دیگران را به بزکشی یعنی به جنگ و تعصب قومی دعوت میکنند و به حرکات وگپ زدن نه غنی ونه دوستم نمیفهمند .

>>>   عبدالله نامرد بودی رای ما بربادرفــــــــــت
تا سما اوازملت زین همه بیداد رفـــــــــت
ابروئی همتبارم را چرا کردی حـــــــــــــراج
حال دانستم که هوشت در پی اجدادرفت
این همه مکرو فریبی طالبی سحرت نمود
افتخاراتم دریغ از فکر تو شــــــــیادرفــــــت
سرفرود اوردی اخر زیر دستی شان شدی
طرح هائی ان یهودی خواهد از بنیاد رفت
حال نگذارن مردم هرچه میخواهی کــنی
بردفاع ازحق ثابت پیر با استــــــــادرفـــــت
درتفاهم با غنی ننگ است بر وجدان پاک
ان تقلب ها کجاشد مدرک و اسناد رفـــت
مرزی

>>>   باید افغانها با داشتن شخصیت ودانشمند شناخته شده بین المللی چو ن دوکتوراشرف غنی افتخار کرده وبا تمام امکانات دوراو جمع شده وازوی حمایه کنند. یگانه شخصیتی که قادر به نجات افغانستان عزیز از شر معامله گران،... وتفرقه ووطن فروشان حرفوی است، جناب دوکتوراشرف غنی است .
کبیری دانشجوی دانشگاه کابل

>>>   کبیری دانشجوی دانشگاه کابل تفاهم با غنی بی مغز ...مفز و ملکه شدن رولا یهودی در افغانستان به زنان ککودادهای افغانستان ننگ است.

>>>   افراد مسول کمیسون انتخابات مانند یوسف نورستانی عبدالرحمن هوتکی ضیا الحق امرخیل ستار سعادت نور محمدنور از تقلب های سازمان یافته اشرف غنی به سرمایه گذاری اسراییل دشمن اسلام از اشرف غنی داماد یهود نصارا حمایت کرد اند. تقاضای وخواهش تمام مردم افغانستان همین است که باید این مسولین خلاف کاران و قانون شکن و بحران آفرین به محکم داگاه هرچ زودتر کشانیده شوند که تا بدیگران پند شود. اگر در گذشته لودین داود نجفی به محکم کشانیده میشد این آقایون را کسی برای خلاف کاری قانون شکنی خریداری نمی کرد

>>>   کبیری غنی کوچی داشمند نیست او ریشته انسان کوچی شناسی در لبنان خواند است

>>>   به نظر بنده شخص احمدزی یک متفکر است و ما از این سخنان او پشتبانی می کنم او گفت که باید در دولت آینده حکمتیار و طالب هم از همین کشور است و باید در اینده در دولت باشد و همچنان راجع به سلاحیت ریس چمهور اینده که باید دارای سلاحیت فوق باشد کاملا مافق هستیم و اگر تیم اصلاحات در ترس باختن نباشد چرا ایقدر راجع به سلاحیت پست ریس اجرایه است احمد زی صاحب یک شخصیت با دانش است و موفقیت بیشتر برای او و تیم وی می خواهم
داکتر احمد از کابل

>>>   دیده میشود که همه مردم سراسیمه و شتابان اند. نویسنده مقاله هم ازین امر مستثنی نیست. باری از داکتر اشرف غنی بحیث رهبر اصلاحات و همگرائی و باری هم بحیث رهبر تحول و تداوم یاد میکند. نمیدانم این همه شتاب زدگی برای چي؟اگر از تعصب، خود پرستی و خود شیفتگی بگذریم باید اعتراف کنیم که هر دو کاندید قابلیت های خوبی دارند و از قابلیت هایشان برای عمران وطن باید استفاده شود نه برای ویرانی وطن. هرکسی که تابعیت افغانستان را دارد و قانون اساسی افغانستان را قبول و بالای خود تطبیق میکند حق دارد در سرنوشت وطن سهیم باشد. افغانستان خانه همۀ ماست و ما باید از دل و جان برای امنیت و آبادی آن کوشا باشیم.
احمد

>>>   خندیدن اشرفغنی به سخنان استاد عطامحمد نور
شخصیت شناسی بر اساس نوع خندیدن ولبخند زدن/لبخندیکه خیلی سریع ظاهر میشود و بیشتر از یک لبخندطبیعی است-لبخند ساختگی و مصنوعی نامیده میشود. احتمالا فردیکه این قسم خندیدن را برلب دارد-به اجبار باشماموافق شده ویا به زور شما را تحمل میکند.این نوع لبخند را معمولا کسانی انتخاب میکنند که از فشار عصبی رنج میبرند.
از کاربران مریم

>>>   ... کنجاره خواب میبیند.
کابلی

>>>   غنیکک
طالبان و پاکستانیها و القاعده نخواهند توانست ترا برما تحمیل کنند.اگر میتوانستند- قبل از سیزده سال حکومت طالبانی را تحمیل مینمودند- اما مقاومت ضد پاکستانی /هرگز آنوقت به پاکستانیها اجازه نفس کشیدن را نداد- حال تو کوچیکک مریض -دل به باداران پنجابیت مبند.
بهسودی

>>>   کبیری بچو
این دانشمندت حرفهایش طالبانی و القاعدویست.آیا سخنان کوچی غنی را در مورد بچه های پنجابیها یعنی طالبان بیفرهنگ مرور نمودی یا توهم از همان اولادهای پاکستانی هستی؟؟؟
دانشجوی دانشگاه کابل

>>>   آغای کبیری دانشجویی را بس کن و از سر مکتب بخوان چون هتوز باسواد نشده یی و جایت در دانشگاه نیست.

>>>   خداوند در جریان زمان نشان داده است که مکاره را در لحظه که او فکر میکند با مکارگی به پیروزی رسیده نابودش میکند مثل نمرود در نزد خداوند اسان است که بمرض اشرف شدت بخشد و تمام مکارگی اون را خنثا بسازد

>>>   اقای کبیری
اشرف غنی نه تنها که افتخار افغان ها نبوده ونخواهد بود بل شرم است که این تقلبکار وفریبکار وقومگرا را بنام افغان یاد کنیم اصل مردم افغان قول وقرار شان قسم ووعده شان پرجا میماند ولی این (اشرف غنی)شخص فریبکار مکار وعهد شکن دشمن پرور ملت وکشور ما به هیچ یک حرف ها وتعهد ها وعقد های خود پابند نبوده ونی است وتمام حرکات وسکناتش از طرف مشاور خارجی اش ترتیب وتنظیم میگردد اشرف غنی اراده استوار نداشته وندارد اشرف غنی بغیر از حرف های تفرقه انگیز یک پهلو خود خواهانه بی ربط وبی معنی وحرکات ناموزون وبی مورد دیوانه وار چیزی دیگری ازسخنان وخطابه های ان برداشت شده نمیتواند بخوبی دانسته میشود بعضی کسان از روی ترحم وبععض از روی بغض وکینه رقیبش اشرف غنی را گاهی فیلسوف جهان وگاهی با با گاهی هم نابغه خطاب میکنند اوصاف که خلاف شان غنی احمدزی است در 13 سال حکومت کرزی از وزیر مالیه وریس دانشگاه گرفته تا مشاور اقتصادی ریس جمهور و ریس انتقال قدرت نظامی از قوای خارجی به ارتش ملی شریک در همه امور کرزی بوده کدام دستاورد نداشته که منافع ملت را نشان بدهد پس چگونه بیک شخص مانند اشرف غنی افتخار چی کار نیکوی انرا کنیم جز اینکه کشاندن دولت به بی ثباتی و ایجاد فساد در ارکان دولت وچور وچپاول وفقر زدایی ملت با وصف ملیارد ها دالر که در افغانستان سرازیر شد ولی با انهم اکثریت ملت شب ها سر سفره شان نان ندارند وگرسنه می خوابند بازم اشرف غنی دندان ها را تیز کرده ودر استخوان ملت چسپانده تا با رای تقلبی اش زمام قدرت سلطنت را بگیرد .

>>>   احساس میشود که اشرف غنی شخصی است.. و عامل بیګانه بنابران افکار تریک آمیز را در این مقطع خاص پیګیری میکند که خانه اش را خود خراب خواهد کرد.
لطیف ننګرهاری

>>>   اشرف غنی زاده !
داکتر عبدالله در داخل و خارج از افغانستان افغان های دانشمند از تیمه او حمایت می کنند و خود داکتر عبذالله یک سیاست مدار مدبر با اخلاق است و قابلیت های خوبی کاری هم دارد و از قابلیت شان برای عمران وطن باید استفاده شود نه برای ویرانی وطن. هرکسی که تابعیت افغانستان را دارد و قانون اساسی افغانستان را قبول و بالای خود تطبیق میکند حق دارد در سرنوشت وطن سهیم باشد. افغانستان خانه همۀ ماست و ما باید از دل و جان برای امنیت و آبادی آن کوشا باشیم.

>>>   غنی بابا افتخار جهان و فرشته نجات افغانستان است.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل

>>>   خوانندگان محترم
از نشر نظرات تکراری معذوریم
با احترام: مسوول مربوطه

>>>   این جدیت داکتر اشرف غنی در حال حاضر چندان زیبنده نیست، این جدیت در همان اوایل انتخابات چربش خود را داشت اما اکنون یک افسانه است! اگر داکتر اشرفغنی جدیتش را حفظ میکرد، باید هرگز سر تسلیم به خواستهای عبدالله عبدالله خم نمیکرد، باید تأکید مینمود که شمارش آرأ مطابق به قانون صورت میپذیرفت، برندۀ انتخابات اعلان میشد، سوگند وفاداری بجا میشد و بعد میتوانست از جانب مقابل دعوت مینمود اما اینک همه افسانه است، مردک از زورش منتدار است، حال هریک در هرجا غر و فش دارند، در یکطرف عطا نور، در طرف دیگر عبدالله عبدالله و سایر تیمش، داکتر اشرف غنی هم میتواند این شهامت را داشته باشد زیرا نیرویکه در دنبال ایشان است چهاریکش با عبدالله عبدالله نیست اما میگویند فرماندۀ نالایق مورال شکن است و اشرف غنی با عقبنشینی مفرطش مورال همه را شکست و شکست خورده ها را مورال داد.
میهن زرغون

>>>   تو پای خود را به پای برهان الدین ربانی دراز نکن او جهاد کرد و بزور قدرت را بدست گرفت تو چابلوسی کردی و از زن یهودت کمک خواستی تا به بادارنت بگویند که تو را ریس جمهور کند
بدخشانی

>>>   اشرف غنی شخص دلسوز وطن است واگر بتوانند تمام متخصصین پاک نفس را ازهر جناح که باشند گرد هم جمع کنند مملکت را ازبحران سیاسی واقتصادی نجات داده میتوانند به شر ط اینکه یکی از شرایط مهم جابجا ساختن مسئولین پک نفسی ووطندوستی واحترام به منافع ملی باشند وکسانیکه چنین شرایط ندارند لطفا به خاطر وطن بگذارند خدمتگاران واقعی این کشور را ازمحتاج یهود ونصارا وهمسایه های توطئه گر نجات دهند .

>>>   اگر دزدان... 35ساله افغانستان ازتشکیل دولت قانون مند نمیترسد پس چه موانع در برابر تفتیش انتخابات ایجاد میکند

>>>   خانم اشرف غنی احمدزی رولا ادامه داده بود: من در طول ده سال گذشته از فعالیت برخی گروه های تبشیری مسیحیت در مناطق مرکزی، شمال و کابل به صورت غیرمستقیم حمایتهایی داشته ام. در صورت حضور در کاخ ریاست جمهوری به طور حتم این کار را گسترش خواهم داد تا مردم افغانستان بدانند مسیحیت آن چیزی نیست که ملاها در مغز آنان وارد کرده اند.وی زنان افغانستان را به آزادی تشویق کرده گفت: آزادی زنان به قدری شیرینی خواهد داشت که به خودی خود، موضوع مسیحی بودن من حل خواهد شد

>>>   اشرف غنی متقلب دلسوز آمریکاست

>>>   داشتن خانم یهودی گناهی ویاجنایتی نیست.
آن ....کمونیست که با منافقت باروسها وبعدا" امریکایی ها وانگلیس ها همدست میشوند گنهکاران،...هستند.کسانیکه بیشرمانه از دین منحیث وسیله کهنه انگلیسی غرض اغوای اذهان مردم بیسوادواحساساتی استفاده کرده وظاهرا" نشان میدهند که ضد یهود هستند، خودنوکران رژیم صهیونیستی امریکا هستند.هیچ یک ازین معامله گران اسلام (به شمول... کاکا عطا) تا امروز یک کلمه انتقادی علیه اسراییل نگفته اند...
کبیری دانشجوی دانشگاه کابل

>>>   اشرفغنی اگر دلسوز میبود- از طالبان بیفرهنگ طرفداری نمینمود.اشرفغنی کوچی در سیزده سال حکومت کرزی -بیشتر از کرزی سلاحیت داشت و همه کاره بود از پخش اقتصادی تا امنیتی و تحصیلی / حتی به گفته خودش تا حال همه ای زندانیان پاکستانی عرب -چچنی و طالبان بیفرهنگ را از زندانها آزاد ساخته و اگر رسمآ اداره کشور را بدست بگیرد/ بطور حتمی کشور را به وزیرستان و صوبه پنجم پاکستان تبدیل خواهد نمود.
فروزان

>>>   اگه ب یه سوال من جواب بدین عبدالله هم رییس جمهور میشود.....
در طول 13 سال گذشته...بخصوص عبدالله و محقق و عطا محمد که ادعا میکنن که جهاد کردن....پیشرفتی هم داشتن؟توانستند گلی ب سر خودشون بزنند؟ملت ک پیش کششون!فقط خرابی ب بار آوردن....حالا دیگه ملت بیدار بشین....بخدا خودتون درست نکنین کشورا دیگه کسی نمیاد درست کنه!هوشیار باشین!فکر و تامل داشته باشین!احساسات را بیخیال....

>>>   اشرف غنی شخص مستعد، عالم با عمل و مدیر مدبر است. امیدوارم افغانستان را ازین بحران نجات دهد.

>>>   سلام : خوب است که آغای غنی زی از جنگ های حکمتیار یادش هست . همه مردم افغانستان میداند که حکمتیار و طالبان مسؤل هزاران هزار خون است، که بنا حق ریخته اند . چگونه ممکن است بازم همان ها بیایند در حکومت سهیم باشند... بر آنها باد

>>>   غنی وطرفدارانش آنقدر دیده درا اند که حتی خلیلزاد سفیر ونماینده بوش و همصنفی و همقطارش یعنی کوچی غنی را ضد امریکایی و ضد انگلیسی جلوه دهند.
بهر رنگی که خواهی جامه میپوش
من از طرز خرامت میشناسم
کوچی غنی با کدام زور و کدام زر تقلب نموده و کیها ویا کدام کشورها از تقلباتش چشم پوشیده و بازی تفتیش آرا را براه انداخته است؟؟؟؟؟؟
وای برحال شما .
فرهنگستان تقلب تازه با مغز متفکر دنیا در کشور افتتاح شده است و کسانی خود را دانشگاهی میگویند از جمله تدریس کننده گان این فرهنگستان در آینده این کشور بلاکشیده اند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است