طالبان چه می خواهند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۵۱    ۱۳۹۳/۵/۲۹ کد خبر: 77832 منبع: پرینت

اینکه من به صفت شهروند کوچک افغانستانی حرف از سیاست بزنم به مراتب بالاتر از اختیار و سویه من است. چون در محلی سکونت دارم که با مکتبی یا روحانی دانا کمتر روبرو می شوم و اینک کامپیوتر و قیاس و تحلیل وب سایت های مخالف - موافق وعوام الناس محل تا چند صدسلام علیک و آشنادوست گویا متکی به نفوذاجتماعی محلی باقیمانده هستم.

رهبران تبحر سیاسی سهام داران داخلی و خارجی افغانستان بنام های گلوبالیسم تا امارت مسلمین جهان را پیشوایی دارند چیزیست به سطح جهان و منطقه گسترش یافته است اما دور از انگیزه های عوام قرار دارند. اگر این بزرگواران در تعیین سرنوشت ماحرف می زنند. شاید ما هم حق داشته باشیم در مورد سرنوشت خود حرف بزنیم. حال از دریچه این شبکه خواسته و ناخواسته داخل می شوم تادیده شود چندمشت و لگد ادبی از جانب سکولار تا روحانیت به کوپی سرم وارد می شود تا عقل کامل گردد.

این مقدمه چینی را بخاطری سرودم که رهبریت طالبان کرام آزادی بیان را گستاخی آستانه نشین ها دانسته گوینده را پیش از پدر می دانند. تصورفرمایند من طبابت را خواندم و حال نانش را می خورم، پدربزرگوارم هنوز بیسواد اند. آیا من در وقایه تا تجویزدارودرمان را هرلحظه از پدربپرسم یا به عقل خودباورکنم ؟ هنوز چون و چرای این آزادی و گوش بفرمانی را هیچ کسی درخطابه مسجد تا تلویزیونها معین نکرده اند. اگربگویی درحدود شرع شریف حرف بزنم اینجا هم دست و پای خود را گم کردم چون مجاهد سابق پیشوای شریعت بود اکنون باشریعت سروکاری ندارد. چراحکم شرعی اینقدر تغییر کرد؟ طلبای کرام میگفتند ماقدرت و چوکی نمی خواهیم بلکه جامعه اسلامی و تطبیق شریعت می خواهیم. حال آنکه هردفعه آوازه خروج آمریکا اوج بگیرد جنگ هجوم طالب بالای دولت هم اوج می گیرد. در حالی که باید باخروج آمریکا وحدت مسلمانان اوج می گرفت تا کفاردوباره نتواند برگردند. پس طالبان چه می خواهند؟

طالبان کرام درافغانستان دست به جهاد مقدس زده شر و فساد را تا پنجشیر محصور ساختند مگر این شر و فساد هم بنام مجاهد شناخته می شد مگر مجاهد در محو کامل مجاهد کمر بست تا مجاهدسابق از ترس مرگ، آمریکا را دعوت کرد. اینک کار مردم افغانستان آسان شده بود مشکل و مشکل تر شد،
متاسفانه 13 سال جنگ اخیر هنوز پایانش معلوم نیست. کاش بزرگ مردان اسلام بجای محو یکدیگر دوستی و وحدت افغانستانی را اطمینان می دادند تا ازترس عاقبت دوباره پیمان امنیتی با آمریکا را امضا نکرده، آمریکا را برای ابد مسکن گزین افغانستان نسازند.

متاسفانه درشهری که من سکونت دارم اسیر گرفتن رواج نیست یک عسکر عادی هم بدست طالب بیافتد محکوم به اعدام است و عسکر هم از ترس جان خود زنده تسلیم نمی شود. چرا بین دو مسلمان اینقدر دشمنی؟ حتی طالبان درقندهار یک سگ سیاه آمریکا را اسیرگرفته بیک طالب اسیر مبادله کردند. آیا عسکر افغانستان به اندازه سگ آمریکا هم احترام ندارد؟ تفرقه مسلمانان هم باید ازخودحدی داشته باشد. شرایط حضورقوای اشغالگر تا عودت آن فرق دارد. اکنون فرصت تفاهم نزدیک است.

از 16 حمل 93تاکنون پنج ماه سپری شده بین دو تیم انتخاباتی گوشت و خون دارند گویا این چوکی کم است آن چوکی زیاد. ازین حرف تمام مردم جهان فهمید که در اینجا چوکی بیشتر از هر چیز اهمیت دارد. اگر این وضع بیک حکومت موقت نظامی یا کودتای نظامی بیانجامد از جایی که شروع شده بود دوباره ازآنجاشروع خواهد شد.

آیا مسلمان پشتوزبان تا اوزبیک ترکمن و تاجیک برادر همدیگر نمی توانند شوند؟ آیا اسلام به زبان مادری بندگان کدام فرقی دارد؟ اگر فرزندمان مرتکب گناهی شود قتل می کنیم یا اصلاح؟ در تمام جهان هم حتی قاتل را به زندان می اندازند بعد ازسپری میعادجزای معینه شهروند متساوی الحقوق می شود.
چه می شد اگرطالب با رعایت چندچوکی به این مردم ، متحدانه تحت رهبری شریعت اسلامی ازآن کارگیرد و تشویش چوکی را ازسرشان کم کند؟ تا اینکه جریان سیاسی طالبان راجریان یکه تازپشتون تصورنکرده بدون تشویش عاقبت، از امضای پیمان امنیتی منصرف شده این وطن استقلال از دست رفته را بدست آورد و مردم گرسنه و تشنه هم ازجنگ رقابتی نجات یابد.

شاید آقای گلبدین حکمتیارپیشتازاین کارشده مبتکرجامعه افغانی شناخته شود. چرا تاحال بجای اوج جنگ افغانستان تفاهم همگانی نتوانسته ایجاد شود؟ اگر بعد از عودت اشغالگران شوروی تمام مجاهدان متحد می شدند اصلا هیچ یک این جنگ ها شاید نمی بود و مردم تاحال چقدر خوب زندگی می کردند. مگر همان تفرقه قبلی بعداز عودت اشغالگران امریکا نیز تکرار دارد. پس دوباره این مردم مظلوم مانند گذشته به جنگهای قومی پایان ناپذیر دچارشده مجددا استقلال را شاید برای مدت طولانی ازدست بدهیم. ایندفعه این مسوولیت بدوش چه کسی خواهد بود؟ بازهم همین مجاهدان مخالف موافق پیش مردم مسوول خواهند بود.

من با عقل کم خود تصور می کنم موجودیت 350000 نفرنظامی، مافیای میلیونر قدرت، دخالت صدها کشور خارجی، سرمایه گذاری و امیدواری های سرمایه غول جهانی موفقیت جنگ یکه تازی طالبان رابه این زودیها مجال نمی دهند. گرفتن یک یاچندین ولایت شاید برای طالبان سهل باشد مگرسکونت درآن سهل نیست امادولت کنونی تنها محصورب ه کابل هم بماند در آغوش یاران خودحکومت را ادامه می دهد. عملیات های نظامی تا بمبارد و توپ کاری های پایگاه های نظامی آمریکا مانند 13 سال گذشته کورکورانه بالای خانه های مردم بی دفاع ادامه خواهدداشت. تا زمانی که تفرقه بین مسلمانان وجوددارد دست دشمن دراز است. پس این جنگ شاید سال های دیگری در فضای نامطمین ادامه خواهد یافت. آیا ارزش آن را دارد که ملت ها را بعد از عودت خارجی ها برای سالها زیرتیغ ساتوردشمن قرار داده تباه و بربادسازند؟ بدون شک حکومت از کابل سقوط می کند از قریه ما سقوط نمی کند.

دولت دردست مردم قریه نیست. اگرجنگ چریکی به هدف ضربه زدن به دولت باشد، جنگ جبهه ای قریه جات، خودبخود ضربه زدن به مال مردم، حیات مردم و سرنوشت مردم است چون درصورت فتح یک قریه یا یک شهر چند روز بعد زیر عملیات تهاجمی دولت قرار گرفته مردم طالب را عامل این تلفات خواهند دانست.

فکر می کنم بجای اوج جنگ جبهه ای ایجاد فضای اعتماد ذات البینی به نفع همه مسلمانان و مردمان رنجدیده افغانستان خواهد بود. بازهم گستاخی من را معذور دارید.
ومن الله توفیق


تینگداش


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان میگویداوزبیک به اوزبیکستان, ترکمن به ترکمنستان, تاجیک هم به تاجیکستان برود. باهمین اندیشه ضداسلامی سالهاست ملت پشتون خودرابه قتل عام سردچارکرد.
قره

>>>   طالبان اگربه ملتهای دیگرجایی نشان داده مگرگفته هزاره به گورستان رود. اگرمرگ ناجوانمردانه نمیخواهیدبرویدبه صف حزب جنبش اسلامی تابه همکاری شما جزای طالب رامکمل تربدهد که به جزای سابق قناعت نکرده است.
شاداولله خان

>>>   بیادرطالب به عقل توضرورت ندارد .طالب همان طالب سابق است که به سمت شمال بازهم هجوم آورده تا ملیت های غیرپشتون را سرکوب کند . هرکس تشویش داشته باشد برود به صف حزب جنبش ملی تا به همکاری شان طالب را درس خوبتر بدهد .
رحمت الله

>>>   اینک شاهدحالم که طالب ریش سفیدان اندخوی رامتهم به همکاری دولت توهین و تحقیرکرد. گویاطالب برضدهمه ملت اوزبیک و ترکمن توایستاده تاسرکوب کنددلت هرچه کردی.
حجت الله

>>>   طالبان اولین کسانی بودند که غیر مستقیما از اشرف غنی حمایت کردند او را پیروز انتخابات خوانده و از او بخاطر رهایی زندانیان جنایتکار شان تشکر کردند و مطمنا جناب اشرف غنی همه زندانی های شان را رها ساخته و پنجاه درصد حکومت را برای شان تقسیم خواهد کرد.
بصیر بیگ

>>>   طالبان اندخوی جناب سلطان سنجرولسوال شهراندخوی را به نشان دادن جسدقاری زمان درشهراندخوی گنهگاردانستند مگر چراخودشان نبی پیزندو ثارنوال عزیزالله را 5 ساعت دردشت ها پشت موتربسته روی زمین کش کردند تا توته های گوشتش درنوک بته ها بماند هنوزطالبان گنهگارنیستند ؟ آیا جسدبنده خداحقارت نشد ؟ اگراین گنهگاران کارخرابی کرده بودند طالبان کاربمراتب خرابتری کردند پس دولت بمراتب بهترازطالب بوده است .بخداقسم که هرلحظه درهرجاکه طالب را ببینم به دولت اطلاع میدهم .
منصف بیطرف

>>>   مجاهدین سابق درپناه اسلام بجای شوروی سابق امریکاو49کشوردیگرراآورد.اکنون طالبان هم. چندکشوردیگری رابجای امریکامیاورد. اوبه وحدت مسلمین افغانستان نیازی نداردازخوددوستان دیگری دارد.
پیرواسلوب بخارایی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است