گزارش نیویورک تایمز درباره یک کودتاه
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۲    ۱۳۹۳/۵/۲۹ کد خبر: 77856 منبع: پرینت

رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که با اعلان نتایج نهایی انتخابات، قدرت بگونه مسالمت آمیز از سوی حامد کرزی به رییس جمهور آینده انتقال خواهد یافت.

آقای اسپنتا گفت: رییس جمهور کرزی تا تکمیل شدن پروسه انتخابات، از قدرت کنار نخواهد رفت. این یک موضوعی است که خبرنگار نیویورک تایمز کشف کرده اما ما هیچ دلیلی در این مورد نداریم و از طرف دیگر نمی شود که افغانستان هر ده سال درگیر یک بحران و کودتا شود و ارزش ها، مبانی و قوانین ان ادامه پیدا نکند. ما معتقد هستیم که هیچ نیازی به حکومت موقت و دوران گذار نیست و آقای کرزی وظیفه دارد که مسوولانه کار و مسوولیت را به جانشین خود تسلیم نماید که بزدوی چنین کاری خواهد شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به روز دوشنبه گزارش داد که شماری از وزرای بخش امنیتی افغانستان بفکر انجام یک نوع کودتاه و ایجاد حکومت موقت هستند. ماتیو روزنبرگ، خبرنگار نیویورک تایمز از قول مقام های افغان که نامی از ایشان نبرده گزارش داده که بحران سیاسی برخاسته از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سبب اصلی این نگرش در میان مقام های امنیتی افغانستان است.

شکریه بارکزی، عضو مجلس افغانستان می گوید حتی اگر رییس جمهور کرزی پیش از حل بن بست انتخابات از قدرت کنار برود، مطابق قانون اساسی افغانستان، یکی از دو معاون او باید تا معلوم شدن نتایج نهایی انتخابات، رهبری دولت را بعهده بگیرد.

خانم بارکزی گفت: مطابق به قانون اساسی افغانستان پست های انتخابی اول هیچگاه خالی نمی ماند بخاطر اینکه رکود و سکتگی بوجود نیاید و تداوم از بین نرود و دوم در صورتی که رییس جمهور استعفا کند، کشته شود و یا محکمه شود قانون اساسی تعیین کرده که چه کسی زمام امور را بدست گیرد تا هیچگاه خلای قدرت احساس نشود که آن توسط یک اداره موقت یا انتقالی رهبری شود.

رییس جهمور کرزی بارها تاکید ورزیده است که نتایج نهایی انتخابات باید تا آخر ماه اگوست اعلان گردد. آقای کرزی آشکارا از تمایل اش برای کنار رفتن از اریکه قدرت حرف زده است اما داوود شاه صبا، والی پیشین هرات و آگاه امور سیاسی می گوید که ایجاد یک حکومت انتقالی تنها جنگ های داخلی در افغانستان را تکرار کرده و دموکراسی نیم بند در کشور را از بین خواهد برد.

آقای صبا گفت: من فکر می کنم یک چالشی که امروز ایجاد شده یک چالش تکنیکی است و راه حل های آن وجود دارد و هر کسی که فکر کند قانون افغانستان را زیر پای بگذارد در حقیقت به اراده ملت این کشور، به دستاوردها و خون شهدای دهه های گذشته توهین خواهد کرد و این خلاف منافع مردم است و بی نتیجه خواهد بود و افغانستان را وارد یک بحران دیگری خواهد کرد که نسل امروزی و نسل های بعدی تحملش را نخواهند داشت.

حکومت افغانستان به نشر گزارش نیویورک تایمز با حساسیت تند برخورد کرده است. دادستانی کل افغانستان ماتیو روزنبرگ، خبرنگار نیویورک تایمز در کابل را ممنوع الخروج اعلان نموده و او را برای استجواب فراخوانده است. سازمان خبرنگاران بدون مرز این اقدام دادستانی را تقبیح نموده و خواستار رفع هرگونه ممنوعیت بر آقای روزنبرگ شده است.


هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انچه در مسایل سیاسی کشور در گذر است خارجی ها بهتر از حکومتی ها میدانند وگذارش گر نیویارک تایمز از نزد خود چیزی نمیگویدوحرف مفت را هم بیان نمیکند او برای مردم یک سوژه میدهد که یک نوع برنامه وپلان در مورد کودتا ویا حکومت مئوقت هم است که باید اگاه باشید خارجی ها میدانند که اشرف غنی نه پوزیشن ریاست جمهوری افغانستان را دارد ونه هم صحت وسلامتی او ایجاب میکند که در راس این امر مهم قرار بگیرد تمام تقلب ها وزحمات انها این است که جهادی ها ومسلمانها را کنار بزنند انها مسعود وربانی واستاد مزاری را روی همین منظور به شهادت رسانیدند و به باز مانده های انها نیز هیچ گاه اجازه نمیدهند تا امور کشوری ولشکری را عهده دار شوند
ازینرو انچه توافق نامه های جان کری است عمدا به ناکامی کشیده میشود ودوره ای قانونی اقای کرزی هم که بهترین انتخاب خارجی ها بود به اتمام رسیده یگانه گزینه برای شان تشکیل حکومت مئوقت وبمیان امدن عناصر مرغوب خودشان چون وزیر داخله وهمراهان او میباشد که این کار را حتما عملی مینمایند وانجام میدهند
تبنگ چی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است