تبدیل 50 هکتار زمین در هرات به تاکستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77910 منبع: پرینت

در آستانه برگزاری جشنواره انگور در شهر هرات, مسوولان دولتی از افزایش تاکستان ها در این ولایت خبر می دهند.

گفته هایی وجود دارد که اضافه از 50 هکتار زمین از سوی زمین داران در ولایت هرات در سال روان به تاکستان تبدیل شده است. با احداث این تاکستان ها میزان اراضی باغ انگور در ولایت هرات به 7950 هکتار زمین رسید.

با کفیت بودن میوه انگور, وجود مارکت مناسب برای فروش این محصول و تقاضای زیاد بازار با قیمت مناسب، از جمله عواملی ذکر شده که در افزایش ایجاد تاکستان ها در این ولایت نقش داشته است. این در حالی است که فردا نخستین جشنواره انگور در شهر هرات برگزار خواهد شد. تاکستان های ولایت هرات عمدتا در ولسوالی های انجیل, گذره, پشتون زرغون, کرخ و زنده جان موقعیت دارد.

ادریس زلال مدیر عمومی باغداری ریاست زراعت می گوید: با وجود کاهش 20 درصدی محصولات انگور در سال روان از ولایت هرات 95 هزار و 400 متر یک تن انگور پس از برداشت به بازار محلی و داخلی وارد شده است، سال گذشته میزان برداشت این محصول 118هزار و 650 متر یک تن اعلام شده بود.

عده ای از باغداران هرات می گویند: انگور برداشتی آنان در سال روان با قیمت مناسب در بازار محلی و ولایات همجوار به فروش رسیده است و آنان علاقمند به افزایش تاکستان های خود می باشند. باغداران هرات سرمای بیش از حد هوا در فصل رویش دانه های این میوه و بارش تگرگ ها را از عواملی می دانند که در کاهش سطح تولید این محصول نقش داشته است. در عین حال با توجه به اهمیت این میوه در هرات ریاست زراعت هرات نیز در سال روان صدها تن از باغداران این میوه را تحت پوشش دوره های آموزشی نحوه نگهداری از باغ ها و محصول انگور قرار داده است و در نظر دارد تا سطح برداشت این محصول را در هرات افزایش دهد.

آقای زلال امیدوار است تا با بهره برداری از سردخانه بزرگ هرات که در جوار میدان هوایی ایجاد می گردد راه بهتر برای صادرات این میوه به خارج از کشور نیز جستجو شود.

او می گوید: هم اکنون انوع کشمش از میوه انگوردر هرات تهیه و به برخی از کشورهای خارجی صادر می شود. هرات ولایت غربی کشور و از جمله مناطق غنی از میوه است که از جمله ١٢٠ نوع انگور در این ولایت، انگورفخری، لعل، کشمشی، عسکری، پوشنگی، حسینی، روچه، لوغی، صاحبی، آبی، مسکه و شنگول خانی معروف و مشهور است.


صمدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   صدهاهزارهکتارزمینهای شمال وبادغیس را که در جوار دو آبب مشترک هستند چرا تبدیل به باغات وواگزار به مردم نمی کنند.
نواندیشان بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است