کنفرانس مطبوعاتی توشیح قانون معادن برگزار شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77911 منبع: پرینت

کنفرانس مطبوعاتی 26/5/1393 در رابطه به توشیح قانون جدید معادن با اشتراک محمد اکبر بارکزی وزیر معادن و پطرولیم، عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد، شاکر کارگر وزیر تجارت وصنایع، شهزاده مصطفی ظاهر رییس اداره ملی حفاظت محیط زیست، عبیدالله رامین رییس منابع طبعیی، رفاه عامه و محیط زیست، نماینده های دیپلوماتیک کشورهای مختلف، معاونان، وکلای مجلیسن، دونرها ، نمایندگان جامعه مدنی، ریس ابتکار شفافیت در صنایع استخراجی، روسا و کارمندان وزارت معادن و پطرولیم در بالروم هوتل انترکانتینتال تدویر یافت.

به گزارش وزارت معادن، در این محفل محترم محمد اکبر بارکزی وزیر معادن و پطرولیم ج.ا.ا توشیح قانون جدید معادن را گام مثبت در اقتصاد کشور دانست اظهار داشت که این قانون توسط شورای ملی در 20 فصل و 117 ماده به اکثریت آرا تصویب و بتاریخ 18 اسد سال 1393 از سوی محترم حامد کرزی رییس جمهوری اسلامی افغانستان توشیح گردید.

وی گفت: تمامی تسهیلات سرمایه گذاری در قانون معادن افغانستان گنجاینده شده و سرمایه گذاران ملی و بین المللی می توانند در این بخش سرمایه گذاری نمایند.

محترم بارکزی علاوه نمود: در 13سال گذشته به دلیل نبود قانون همه جانبه معادن در افغانستان، سرمایه گذاران بین المللی جرات نمی کردند در عرصه معادن سرمایه گذاری نمایند اما با توشیع قانون معادن تمامی موانع در این راستا برداشته شده است.

محترم وزیر معادن و پطرولیم ضمن اطمینان سرمایه گذاران در عرصه معدن کاری، قانون معادن را جامع خوانده اظهار داشت، بخش معادن یگانه چشم امید مردم افغانستان برای رسیدن به خودکفایی اقتصادی است و از همین رو وزارت معادن و پطرولیم از تمام سرمایه گذاران خرد و بزرگ داخلی و خارجی دعوت بعمل می آورد تا در عرصه استخراج معادن افغانستان سرمایه گذاری نمایند.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد نیز در مورد قانون معادن صحبت نمود و علاوه نمود: در این قانون منفعت ملی، زمینه رشد اقتصادی و سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است که دراین راستا اجرای درست سیاست های اقتصادی در کشور، نیازمند داشتن اداره و مدیریت سالم است. او گفت: در صورتی که روند استخراج معادن با شفافیت و به صورت درست مدیریت نشود، افغانستان به جای سود، صدمه بزرگی خواهد دید.

وزیر اقتصاد از حکومت آینده خواست بیشتر از دیگر موضوعات، روی ایجاد اداره سالم و پاسخگو تمرکز کند. همچینن شهزاده مصطفی ظاهر رییس اداره ملی محیط زیست در مورد گفت: در این قانون در رابطه به مسایل محیط زیست بخش معادن نکات مهم در نظر گرفته شده است. وی همچنان برمدیریت درست در استخراج معدن تاکید کرد.

آقای ظاهر گفت: در صورت نبود مدیریت سالم، مافیا به منابع طبیعی افغانستان دست خواهد یافت و معادن یک مشکل دیگر برای مردم افغانستان خواهد شد.

عبید الله رامین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان، در رابطه اظهار داشت: طی سال های اخیر قانون خوبی در افغانستان به تصویب رسیده اما این قانون ها نتواسته جلوی نابسامانی ها را بگیرد. با تصویب قانون آب و زمین هنوز هم روند غصب زمین ادامه دارد، به گفته وی بلند بردن عواید دولت نیازمند اجرای درست و به موقع قوانین است.

خانجان الکوزی معاون اتاق های تجارت، قانون معادن را در رشد اقتصاد کشور و تجارت بخش خصوصی را با ارزش خواند و خواهان تطبیق هرچه بیشتر آن گردید.

در اخیر محترم وزیر معادن پطرولیم طی مصاحبه های جداگانه با رسانه ها درباره محتویات قانون معادن توضیحات لازم ارایه نمودند.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است