اعلامیه كميسيون حقوق بشر در نفی پدیده بچه بازی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۸    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77932 منبع: پرینت

کودکان یکی از آسیب پذیرترین گروه‌های جامعه اند و اما کودکان افغانستان به دلایل مختلف مانند نبود مکانیزم‌های حمایتی لازم، شدت فقر، سطح پایین سواد عمومی و سایر عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باعث شده که آنها بیشتر از همه آسیب‌پذیر باشند.

به گزارش کمیسیون حقوق بشر، کودکان افغانستان با تهدیدات و خطرات جدی مانند اختطاف، قاچاق، تجاوز جنسی و بهره برداری‌های جنسی، اعتیاد به مواد مخدر، قتل، ضرب و جرح به دلیل تداوم منازعات مسلحانه و ناامنی‌ها، کار شاقه و اجباری، استخدام در گروه‌های مسلح، محرومیت از حق آموزش و پرورش و محرومیت از حق صحت و تفریح سالم مواجه می‌باشند.

باید گفت که در حفاظت و حمایت از حقوق کودکان، تلاش‌هایی صورت گرفته و این تلاش‌ها دستاوردهای نیز در پی‌داشته اما این تلاش‌ها به هیچ صورت بسنده و موثر نبوده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان بنابر صلاحیت‌های قانونی خود، تحقیق ملی را در مورد عوامل و پیامدهای بچه‌بازی در افغانستان راه اندازی نمود. نتایج این تحقیق ملی از طریق مصاحبه با عاملان، قربانیان بچه‌بازی و هم چنین آگاهان محلی و شاهدان این رسم به دست آمده است. اين تحقيق با اشتراک حدود ۲۲۰۰ تن بشمول اعضای شوراهای ولایتی، نمایندگان ارگان‌های عدلی و قضایی، ریش سفیدان، کارشناسان، استادان دانشگاه، نمایندگان نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ها، ارگا‌‌ن‌های امنیتی، علمای دینی، ریش سفیدان و متنفذان در ۱۷ ولايات كشور انجام يافت.

بچه‌بازی در قانون افغانستان به طور صریح تعریف نشده است و حکمی در این مورد موجود نیست اما این عمل به دلیل اینکه نوعی از بهره‌کشی و بدرفتاری جنسی است، برخلاف روحیه قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور می‌باشد اما ماده 427 قانون جزا، عمل زنا و لواط با مونث و لواط با مذکر را ممنوع کرده و برای مرتکبان این جرایم جزای حبس طویل را تعیین کرده است. یافته‌های کمیسیون نشان می دهد که 56 درصد عاملان بچه بازی دارای سن 31 تا 50 سال و بیشتر قربانیان بچه بازی، کودکان زیر سن 18 سال هستند.

تبارز و گسترش بچه‌بازی در افغانستان عوامل و زمینه‌های متعددی دارد. عوامل و زمینه‌های چون عدم حاکمیت قانون و فساد اداری، ابهام و خلا قانونی، دسترسی محدود به عدالت، فقر، ناامنی و موجودیت گروه‌های مسلح غیر مسوول در ترویج این عمل موثر بوده است.

در پایان تحقیق پیشنهادات مشخص در رابطه با جرم‌انگاری، شناسایی مصادق بچه‌بازی، بازداشت و پیگرد قانونی مرتکبان و عاملان بچه‌بازی، برگرداندن سلامت کودکان، مبارزه با فرهنگ معافیت از مجازات، تقویت روحیه احترام به حقوق بشر و مسولیت‌پذیری نهادهای امنیتی، کشفی و عدلی کشور با راه اندازی برنامه‌های آموزشی به ارگا‌‌ن‌های دولت و نهادهای جامعه مدنی ارایه گردیده است.


کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جرای شرعی در سابق دیوار را بالای فاعل غلطاندن بود
وحقوق بشر اردواج مرد با مرد را نیکو میداند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است