کمیسیون حقوق بشر و تبلیغ بچه بازی
آیا بجای دامن زدن به چنین رسوم ناپسندی با تبلیغات و شناساندن آن به مردم دیگر ولایات، شایسته تر نیست که با فرهنگ سازی های اصولی و مدون در میان همان اندک قبایل متحجر از سوی نهادهای حقوق بشر، این غده سرطانی کوچک را در جا خشکانید و مانع سرایت آن به مرکز کشور شد؟! 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۴    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77940 منبع: پرینت

دزدی، قتل، غارت، تجاوز به زنان، خشونت، فساد اداری، مواد مخدر، روند صعودی مهاجرت غیرقانونی جوانان به دیگر کشورها، بیکاری، فقر، ناامنی، بی ثباتی سیاسی و سرگردانی عمومی اینها مسایل روز افغانستان هستند.

برای پرداختن به یک پدیده ناهنجار یا به اصطلاح معضل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در افغانستان اصلا نیازی به مطالعات ریشه ای و ماه ها زمان و هزینه نیست؛ چرا که به وضوح سبک زندگی مردم و فشاری که بر آنان وارد می شود خود گویای نقاط کور زندگی آنان است.

با این مقدمه می رویم به سراغ چرایی پرداختن به معضلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی یا فرهنگی که دو حالت دارد: در نیمه پر لیوان، کسانی و نهادهایی صرفا به واکاوی یک پدیده ناهنجار و فراگیر در جامعه می پردازند تا راه حلی برای آن بیابند و از این طریق بر استانداردهای زندگی در آن بیافزایند.

و اما در نیمه خالی لیوان که متاسفانه در نگاه اول به سهولت تشخیص داده نمی شود کسانی و نهادهایی به منظور بزرگ جلوه دادن معضلات محلی و کوچک و بغرنج نمایاندن اوضاع در جامعه ای، مبادرت به تبلیغات سیاه برای آن بصورت واکاوی و انتشار گزارشات فراگیر و عمومی در این خصوص می ورزند.

در نتیجه، نهادهای مدعی حقوق بشر که هم استقلالشان از سیاست مورد سوال است و هم دستاورد قابل اتکایی تاکنون نداشته اند بار دیگر با انتشار گزارشاتی همراه با طول و تفصیل درخصوص پدیده کمرنگ و محلی بچه بازی چه نیتی می توانند داشته باشند جز رواج این معضل و نیز تشویش اذهان عمومی؟!

در همین راستا، پرداختن به مسایلی درجه چند در اجتماع با وجود بیداد معضلات اقتصادی و سیاسی و امنیتی در افغانستانی به بن بست رسیده چه لزومی دارد؟! مگر نه اینکه فقر و ناامنی و بی ثباتی زندگی مردم ملکی را فلج خواهد کرد نه بچه بازی برخی قبایل دور افتاده و بشدت سنتی افغانستان؟!

آیا بجای دامن زدن به چنین رسوم ناپسندی با تبلیغات و شناساندن آن به مردم دیگر ولایات، شایسته تر نیست که با فرهنگ سازی های اصولی و مدون در میان همان اندک قبایل متحجر از سوی نهادهای حقوق بشر، این غده سرطانی کوچک را در جا خشکانید و مانع سرایت آن به مرکز کشور شد؟!

نهادهای حقوق بشری که صلاحیتشان برای تغییر سبک زندگی مردم ملکی و بهبود فرهنگ افغانستان تاکنون تایید نشده است و صرفا حقوق بگیران سازمان ملل و البته جیره خوران حکومت هستند با سوء استفاده از فضای متلاطم و جو متشنج این ماه های کابل به معضلات این چنینی دامن می زنند تا به عهد خود در برابر غرب وفا کرده باشند بنابراین این یک تهدید است نه فرصت!

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خود این آدم (سیما سمر)سمبول جاسوسی است. این پول های هنگفتی که ازامریکا میگیرد برای بازی دادن مردم به کارمیرود.

>>>   از سیما و چهره خود سیما ثمر رییس حقوق بشر افغانستان معلوم میشود که خودشان ... درجه یک است و شاید این سروی را هم به شوق ذوق و سلیقه و میل خود انجام داده باشد تا از یک طرف در مقابل انجام دادن همچو یک سروی مزخرف برای خود پول کمایی کرده باشد و از طرف هم برای خود بچه ها را در نظر ګرفته باشد
شهروند غریب وبیچاره کشور

>>>   آفرين نويسنده ... شما گويا مسلمان، آيا داستان قوم لوط را نخوانده ايد! اين پديده كه خدا عاملان آن را نفرين مي فرستد وقوم لوط را به غضب خود گرفتارساخت. آفرين اين پديده به نظرشما خيلي كوچگ است.امروز نمي شود كه همه مشكلات را چي اجتماعي وچي غيراجتماعي خورد بدانم، اما اگر هركدام ما به عنوان انسان ها ونهادهاي آگاه، حتي يك قدم كوچك هم برداريم شايد دركوتاه مدت ويا دراز مدت مشكلات اجتماعي ما آهسته آهسته برچيده شود. قسميكه درديگر كشورها هم شهروندان ويا نهادها مي پردازند به بررسي مشكلات اجتماعي.

>>>   نگارنده ی این متن.. کمسیون که کاری بدی نکرده است. زیرا، گزارش دهی چالش های حقوق بشری یکی از وظایفِ کمسیون اس و بچه بازی یک نوع چالش حقوق بشری است تا یک سنتِ رایج در اطراف و اکناف افغانستان. اگر نویسنده ی محترم این موضوع را خیلی دستِ کم می گیرند باید مطالعه کند و بداند که نتایجِ زیان باری که از لحاظ روان کاوی و جامعه شناسی؛ بچه بازی دارد، تروریزم، فقر و غیره ندارد. ....

>>>   این یک واقعیت مسلم است که پسر های نیمه جوان ما روز مره مورد تجاوز جنسی در اطراف و اکناف کشور ما قزار میګیرند و ما باید چهره های کثیف انها را افشا نمایم تا اندازه از این عمل ناپسند جلو ګیری نمایم خاموشی ما موجب ازدیاد این عمل شده می تواند بد بختانه عمل لواطت در بین اردوی ملی و پولیس ملی ما ازدیاد یافته در مورد شکایات و دوسیه های آنها پیګیری نمی شود بس ما مجبور هستیم که به حقوق پشر مراجعه نمایم و صدا خود را به جهانیان برسانیم اګر این عمل بالای شما و یا اولاد شما صورت بګیرد چه خواهید کرد
خواهر شما

>>>   آن فرقه ای که دم ز حقوق بشر زنند
هر جا بشر عیان شده سنگش به سر زنند
آنانکه پرده بشریت دریده اند
دیگر چگونه دم ز حقوق بشر زنند؟
مستکبران به جشن نشینند و عیش و نوش
مستضعفان به لجه خون بال و پر زنند
گردانده اند واژه حق را به ضد حق
تا خود برند نفع و به مردم ضرر زنند
گویی بشر به شوکتشان ثبت گشته است
کاین سان به دامن بشریت شرر زنند
جز آن گروه هر که بگوید منم بشر
گر دستشان رسد به سرش با تبر زنند!
نامرد ها برای هوا و هوس مدام
بر شیشه هویت زنها حجر زنند!

>>>   فقد گفتن است و بس. شما کی را میتوانید دستگیر گرد فقد شعار است و بس . بچه بازی توسط قدرتمندان امروزی قوماندان های محلی وکیل های مجلس. بزرگان قومی صورت می گیرد نه توسط افرادی عادی . حقوق بشر آیا شما مردم افغانستان را بعنوان بشر حساب می کنید؟ اگر بشر هستن پس چرا حق شان تلف میشود. آیا تجاوز به کشور حقوق بشر است. پس است خانم سمر خیلی پول جمع کردی مردم را با این گذارشات ات رسوا نساز همه کاره خود شما و کسانی هستن که سالها خون مردم را خوردن پس زورت نمی رسد به جهانیان ما ره بچه باز معرفی نکن
بدخشانی

>>>   هر یک برای رسیدن به اهداف خود تلاش میکند. اینکه هدف سیما سمر چیست تعدا معلوم خواهد شد اما این عملکرد مشابه عملکرد تیم اصلاحات و همگرائی است که میخواهند برای نیل به هدف معضلات خورد و کوچک را بزرگ جلوه بدهند و برای آن شاخ و پنجه خیالی بسازند و خود را تا اندازه ئی در آن فکر دروغین غرق کنند که حتی خودشان فراموش کنند که دروغ گفته اند.
در انتخابات چند فرد تقلب کرده و آنرا تقلب گسترده و مهندسی شده انعکاس دادند. در شمال چند تفنگ دار بچه بازی میکند و آنرا منسوب به همه مردم شریف شمال نمودند. بسیار جای خجالت و تاسف است.
ما باید کوشش کنیم که از راه های اصولی و درست به حل معضلات بپردازیم و کاری کنیم که فردا از کرده خود پشیمان نباشیم.

>>>   بسیار خوب شد که این کمیسیون آواز خود را بلند کرد. این یک واقعیت تلخ جامعۀ ماست و باید پیگیری شود. این یک سوء استفاده آشکار از بچه های خورد سال است. حکومت موظف است تا از همه انواع خشونت و سوءاستفاده از اطفال و زنان جلوگیری کند. لواطت آخرین عملی است که توسط یک بچه باز پست همت انجام میابد. باید قانون از مراحل ابتدائی سو استفاده اطفال هم جلوگیری کند و آنرا شامل قانون جزا بسازد. رقصاندن بچه، لمس کردن بچه، به آغوش گرفتن و حتی به نظر بد دیدن بطرف یک طفل همه و همه باید قانونا مجازات شوند. درغیر آن شاهد عروسی زورمندان و لوطی ها با بچه ها خواهیم بود.

>>>   كسانيكه خود شان از اين عمل ننگين و شرم اور خود لذت ميبرد و نمي خواهد كار هايشان افشأ شود باز حقوق بشر را بد ميگويند و سيما ثمر كه يك زن است يك مادر نفرت دارد از اين عمل او را بد گويي ميكنيد باز هم پاي غرب را در ميان ميكشيد هيچ چيز بالاي خود قبول نمي كنيد فردا روز قيامت باز روز منكري نيست شايد ان جا هم سيما ثمر بد بگويد وبالاي غربي ها ختمش كنيد.

>>>   دوستان عزیز و مخصوصا برادر محترم نویسنده مقاله
بیایین اگر برای یک بار هم که میشه، مشکلات اجتماعی خوده ده یک چارچوب افغانی و معیار وطنی انداخته و بررسی کنیم. چه سیما سمر بگوید، چه کسی دیگه پدیده شوم، ننگین، و شرم و آور بچه بازی چون لکه ننگی بر دامن جامعه افغانی چسپیده است. چه لزومی داره که به جای مبارزه با آن و پیدا کردن راه حل های منطقی و مؤثر، موضوع رسانه ای شدن آنرا پروژه امریکایی بدانیم. فرق کار سیما سمر با دیگران فقط در این است که او این موضوع را برای اولین از طریق یک ارگان رسمی به نشر رسانده، در حالیکه هزاران ویدبو وفلم از محافل بچه بازی حتی قبل ازینکه کمیسیون حقوق بشر تأسیس شوه، در کشور وجود داره و به ساده گی هم از ویدیو فروشی ها قابل دسترس است. بچه بازی یک مشکل فرهنگی اجتماعی است که باید، به طور کارشناسانه با آن برخورد و مبارزه صورت بگیرد، ما به جایی اینکه خجالت بکشیم فورا به سیما سمر تاخته و آنرا پروژه امریکایی به اثبات میرسانیم. آیا آن محافل را خود مردم آن محل راه اندازی کرده اند، یا سیما سمر و امریکایی ها تمامی زیر بنا های اقتصادی، علمی، اقتصادی مملکته خود ما از ریشه از بین بردیم، به خاطر برائت خود پاکستان و ایرانه مقصر قلمداد میکنیم. بیایین برای یک بار هم که شده خوده ملامت بدانیم.
یخن امریکا ره گرفتیم که ماره یک دفعه ای 300 تا طیاره جنگی بتی، که ما مردانگی کده اردوی خوده از بین بردیم؛ آیا او داده میتانه، ایره فکر نمیکنیم که یک مملکت ده طول صد سال کم کم پول ذخیره کده بری اردوی خود تانک و طیاره میخره یک دفه ای نمیتانه یک خانواده، ده طول پنج شش یا ده سال یک دفه یخچال میخره، یک دفه ماشین کالا شویی، یک دفه فرش، یک دفه ظرف ، یک مرتبه زمینه تحصیل یک اولاد خوده فراهم میکنه، چند سال بعد از دیگرش ره.ما عادت کدیم خرابی ره خود ما میکنیم گناهشه ده گردن دیگرا می اندازیم. خدا کنه سرم قار نشوین یا هم مره هم ده امریکایی بودن و اینا متهم نکنین، مه هرگز خارج نرفتیم. بودن ده همی وطن بریم مزه داده و همیشه اینجابودیم
بچه وطن

>>>   هموطنان گرامی:
آیا بچه بازی عمل خوب است؟
آیا بچه رقصاندن خوب است؟
آیا استفاده سو از یک طفل درست است؟
آیا یک طفل را به زور به فحشا کشاندن خوب است؟
نه نه هرگز نه
من مطمئن هستم که ۹۹.۹ در صد مردم با من همنواست.
اگر یکعده محدود و انگشت شمار با استفاده از سلاح، زور و زر
اطفال معصوم را به بیراحه میکشانند ما باید به یک آواز برضد آنها قدعلم کنیم و دلایل بیجا نیاوریم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است