محتوای مقاله خبرنگار نیویورک تایمز!
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۲    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77953 منبع: پرینت

محتوای این مقاله چه بود که مقامات افغانستان را تا این حد خشمگین کرده که تصمیم به اخراج خبرنگار نیویورک تایمز گرفته اند؟

ماتیو روزنبرگ در مقاله‌ ایکه روز سه شنبه در نیورک تایمز به چاپ رسید، نوشته بود، شماری از مقام های ارشد دولت افغانستان برای شکستن بن بست انتخابات، مشغول گفتگو در مورد ایجاد دولت موقت هستند.

او در مقاله زیر عنوان 'بن بست انتخاباتی و درخواست‌ها برای تشکیل دولت موقت در افغانستان' نوشت: یک حلقه‌ از وزرا و مقامات قدرتمند دولت افغانستان که روابط مستحکمی با نیروهای امنیتی دارند، تهدید کرده اند که اگر بن بست انتخاباتی که این کشور را فلج کرده، به زودی حل نشود، آنها قدرت را بدست خواهند گرفت."

آقای روزنبرگ که از این مقامات نام نبرده است، افزوده که آنها همه تاکید داشتند که امیدوار اند تنها تهدید به تشکیل دولت موقت، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی، نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را ترغیب کند تا با هم سازش کنند و به بحران نقطه پایان بگذارند.

در این مقاله همچنین توضیح داده نشده که این مقامات در چه سطحی هستند اما یکی از آنها به نیویورک تایمز گفت: شماری واقعا در مورد آن (دولت موقت) جدی هستند. این تنها تاکتیکی نیست، واقعی است و این بخاطری است که خاطره سال های بحران در دهه نود هنوز تازه است و آنها نمی خواهند افغانستان دوباره در آن مسیر حرکت کند.

ماتیو روزنبرگ، خبرنگار نیویورک تایمز در کابل
در این مقاله همچنین به موانع و مشکلاتی که روند گفتگوهای دولت وحدت ملی میان تیم های عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی و بررسی آرای دور دوم انتخابات افغانستان همه روزه روبرو می‌شود، نیز اشاره شده و آمده که همین ها باعث شده که بحث‌ها در مورد تشکیل دولت موقت بالا بگیرد.
در مقاله آمده که سه مقام ارشد افغانستان به نیویورک تایمز گفته اند که برای مطمین شدن از ادامه حضور نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان پس از ۲۰۱۴، موجودیت یک دولت جدید تا میانه‌های سپتامبر امسال لازمی است. آنها گفتند انتخابات جدید ریاست جمهوری می تواند سال آینده همزمان با انتخابات پارلمانی برگزار شود.

در بخش دیگری این مقاله از عمر داوودزی، وزیر داخله افغانستان نقل قول شده که این بحث (تشکیل دولت وحدت ملی) وجود دارد و مردم حق دارند روی آن بحث کنند، مخصوصا وقتی با یک چنین بحران مهم ملی مواجه می‌شوند اما من شخصا ترجیح می‌دهم و به سود منافع ملی ما است که یک نتیجه از این انتخابات بدست بیاید، هر چه که باشد، دولت وحدت ملی باشد یا تقسیم قدرت باشد، چون این بر بنیاد قانون اساسی است.

در هیچ جای این مقاله گفته نشده که حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان از این طرح حمایت می‌کند یا هم از آن اطلاع دارد ولی در بخش‌های پایانی مقاله آمده که مقاماتی‌که از رویدادهای داخل کاخ ریاست جمهوری آگاهی دارند، گفته اند که آقای کرزی بالاخره از دولت موقت حمایت خواهد کرد و در روزهای اخیر پافشاری کرده که فرقی نمی‌کند که بحث انتخابات به کجا می‌کشد اما او در اواخر ماه جاری کناره گیری خواهد کرد.

در پایان این مطلب نیز واکنش ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور کرزی آمده که گفته حامد کرزی از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند و بحث‌ها در مورد تشکیل دولت موقت شایعاتی بیش نیست.


هموطن


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پشک بندازند هر ...که افتاد ریس جمهور شود/
ملابرجان

>>>   حتی ناتو هم ازمنافع خوداحساس خطر کرده وبیم آن هست درصددطرح کودتایی باشند. این چوکی طلبان که به فکروطن نیستندوحرص جاه طلبی ومقام انهاراکور ساخته .
نهاد نواندیشان بلخ.سیدحسن شیوا

>>>   نامزد هاي محترم انقدر به احساسات مردم افغانستان بازي كرديد كه مردم حالا قبول دارند يكى روي كار بيايد حتى اگر شود مك بزنيد يكى برنده شود و ديگري بازنده، مقصد افغانستان يك مديريت پيدا كند كه در خارج از افغانستان به صفت نماينده پزيرفته شود، در داخل افغانستان انقدر مردم را اذيت كرديد كه همه ديوانوار مانند خليفه غني احمدزي به حالتان ميخندند، لالا عبدالله هم به يك حال نيست، هم خندهاي غني او را سرگرده كرده و هم اختارهاي بحچه كانه ماما عطا ؟
عبدالله ريحان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است