دولت "تحول و همگرایی" به سرانجام نخواهد رسید
شاید عبدالله و اشرف غنی با وعده و وعیدهایی که کاخ سفید به آنها داده و آنها در ذهن خود طرح پوتین- مدودف را می پرورانند، بتوانند یکی رییس جمهور و یکی رییس اجرایی شود، ولی نزدیکان آنها به سهم گیری اندک از دولت پنج ساله پیش رو قانع نخواهند شد و با جان یکدیگر خواهند افتاد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۱۰    ۱۳۹۳/۵/۳۰ کد خبر: 77962 منبع: پرینت

درباره طرح پیشنهادی جناب جان کری وزیر امور خارجه ی آمریکا به عنوان منجی چالشهای انتخاباتی افغانستان، مبنی بر تشکیل دولت وحدت ملی یا همان حکومت شراکتی و ایتلافی بحث و گفتگو فراوان است که نظر اکثریت بر این است که تیم عبدالله با تیم اشرف غنی در یک حکومت جمع نمی شوند چرا که جمع بین ضدین محال است.

همانگونه که نمی شود آب و آتش را یکجا نگاه داشت، جمع کردن حامیان و طرفداران عبدالله و اشرف غنی با یکدیگر در یک دولت هم محال است. شاید عبدالله و اشرف غنی با وعده و وعیدهایی که کاخ سفید به آنها داده و آنها در ذهن خود طرح پوتین- مدودف را می پرورانند، بتوانند یکی رییس جمهور و یکی رییس اجرایی شوند، ولی نزدیکان آنها به سهم گیری اندک از دولت پنج ساله پیش رو قانع نخواهند شد و با جان یکدیگر خواهند افتاد.

دلیل این گفته را می توان در حکومت دوازده ساله ی کرزی جستجو کرد. حکومت افغانستان در این دوران بیشتر دولت ایتلافی بود حتی بخش نظامی اش هم ایتلافی بود. کسانی هم که در ارتش قدرت زیادی دارند دوستان پاکستان هستند و پشت سر آنها آی اس آی است که به نحوی در افغانستان حضور دارند مثل حزب اسلامی که تعدادی از آنها در پاکستان و تعدادی در حکومت فعالیت می کنند، که به راحتی در ارتش ، پولیس و ... نفوذ می کند و افراد خود را به راحتی جابجا می نمایند.

کسانی که قبلا در پاکستان بودند و در آنجا قدرت گرفتند و برایشان احزاب ساخته شد، امروز در افغانستان هستند. آنها که بهانه ایجاد دولت ملی به دولت کرزی پیوسته بودند، اکنون سالها است که به پدر خویش پاکستان خدمت می کنند.

البته باید این را افزود تمام افراد حاضر در نیروهای امنیتی، برده پاکستان نیستند بلکه کسانی که در راس هستند از ریاست جمهوری گرفته تا وزارت خانه ها همه برده هستند و تا زمانی که اینگونه افراد طالب مشارکت در قدرت باشند، باید از پاکستان حمایت کنند چرا که متنفذین حکومت فعلی پاکستانیها هستند.

طالبان امروز به هر نحوی رعب و وحشت ایجاد می کنند، اما به بهانه طرح مصالحه و باز هم تشکیل دولت ملی به رهبری کرزی، هیچ واکنش جدی و اساسی در قبال آنها صورت نمی گیرد. حتی عده ای از آنها که دستگیر می شوند، بعد از دستگیری سرنوشت شان معلوم نیست که به کجا می روند و توسط چه کسی رها می شوند؟

گفته ی کرزی مبنی بر مشارکت همه احزاب در حکومت باعث شده تا در افغانستان تصویری واضح از دوست و دشمن در دست نباشد. هرچند مردم می دانند دوست و دشمن کیست ولی حاکمان نمی خواهند بدانند دوست کیست و دشمن کیست و تنها دنبال کسانی هستند که منافع آنها را بیشتر تامین کنند.

افغانستان کرزی، یک دولت ایتلافی بود که هر کس سهم خود و طرفدارانش را می برد. تمام تیم کرزی را اگر تقسیم کنیم یا طرفدار ایران و یا پاکستان و یا غربی ها بودند که به نحوی شریک هم هستند و در پارلمان هم نفوذ دارند ...

مردم ما در طول تاریخ اثبات کرده اند که همیشه با دست خالی وطن و مردم را نجات دادند. در افغانستان سربازانی وجود دارد که سینه خود را در سرحدات سپر می کنند ولی متاسفانه در حکومت ایتلافی هر کس با صداقت کار کند، حکومت آنها را از کار برکنار و خانه نشین می کند چون دست آنها برملا می شود.
تا وقتی افراد حکومتی ما زیردستان کشورهای دیگر باشد ساختن ارتش و پولیسی که بتواند مانند سی چهل سال قبل از افغانستان دفاع کند، بسیار مشکل است.

این واقعیتی از حکومت شراکتی است. حال باید این را اضافه کرد که دولتمردان کرزی با دولتمردان دولتی که قرار است عبدالله و اشرف غنی رهبری آن را بر عهده بگیرند، بسیار متفاوت است. دولتمردان کرزی طی این سالها چشم و گوششان از ثروت و قدرت پر شده، اما کسانی که به تازگی و با خوش خدمتی می خواهند به نان و نوایی برسند، به این آسانی ها فرصت پیش آمده را از دست نخواهند داد.

به هر حال این وعده ای را که عبدالله و اشرف غنی مبنی بر تشکیل دولتی بر پایه ی تیم " تحول و همگرایی" داده اند، با این شرایط به سرانجام نخواهد رسید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   داکتر صاحب عبدالله پیشتاز 45 فیصد رای پاک مردم شریف مسلمان افغانستا ن غنی کم مغزه تو اشنایی کامل از جامعه اسلامی افغانستان کی داری این زنان با افتخار پاکدامن ککوداد های پرورش یافت افغانستان حق زن اول و ملکه شندن را در افغانستان دارنند نه رولا یهودی .
ین ککوداد های حق زن اول وملکه شندن است
خانم بلقیس روشن
لیلما احمدی
فاطمه گیلانی
ناهید فرید
فوزیه کوفی
ملای بهادری
فتانه گیلانی
ملایی جویا
سمین بارکزی
نیلوفر ابراهمی
مریم حرم
جمیله بیاض
حمیرا نور زایی
سیما صمر
ثریا پرلیکا
حمده یوسفی
فاطمه عزیز
سیده مژه گان مصطفوی

>>>   سرانجام تیم اصلاحات و همگرای میخواهند که ارمان دشمنان افغانستان به کرسی برسانند یعنی خواب ایشان تقسیم افغانستان به دو حصه شمالی وجنوبی میباشد واین هدف را نوکران حلقه به گوش شان یعنی تیم اصلاحات و همگرائی بااهداف شوم خود دشمنان افغانستان را به کرسی میرسانند انوقت دیده شود که ایشان غلامی کدام کشور انجام میدهند

>>>   خدا نکند تحلیل این نویسنده جامه عمل بی بوشد که دران صورت ؟ .قدر مسلم اینست که جامعه افغانستان از جنگ بیزار است که گمان نمیکنم هیچ نیروی بیتواند این ملت را بار دیگر در سنگرها بی کشاند مردوم به این دو نامزد رای داده اند . که ریس جمهور شوند وبرای ملت خوشی وسرفرازی بیاورند وارامش ایجاد شود نه اینکه انها افغانیستان را بدهه های ماقبل بر گردانند ودو باره برادر کشی ایجاد کنند وافغانستان را بسوی بحران سوق دهند.ممکن است دو نامزد برای بد ست گرفتن قدرت چانه زنی های داشته باشند ولی این را باید بدانند که ملییت ها با رهبران خود ساخته هیچ نوع تعهدی ندارندویار روزگار وابسین انها نخواهد بود . بس تا دیر نشده بایداین بزرگواران دست از لجاجت بر دارند وزمینه را برای بازگشت بد خواهان شان هموار نسازند .

>>>   میدانید معلم عطا چرا از سمت خود برکنار رفت؟
او میداند که عبدالله بازنده است و اکثریت مردم به تیم داکتر اشرف غنی رای داده است. از بهانه های مختلف استفاده کردند تا اذهان مردم را مغشوش کنند اما نتیجه نداد. حالا از وظیفه خود را کناره کرده و تصمیم دارد که بعد از اعلان نتایج در شمال تشکیل پاچا باشد اما فراموش کرده است که دیگر مردم خریدار همچو نظریات نیست و وحدت ملی میخواهند و ...

>>>   زنده باد غنی بابا ما تا قطره آخر خون از بابا دفاع میکنیم این چند... هیچ کار کرده نمیتوانند دستشان خلاص تا بادارانش.
غیرت خراسانی از پوهنتون کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است