جرایم اینترنتی دردسر جدید مردم افغانستان!
افزایش جرایم سایبری به حدی است که زنگ خطر را برای مردم و مسوولان به صدا درآورده و به نبود آگاهی کافی از این نوع جرایم و عدم اطلاع رسانی کافی، قربانیان این نوع جرایم را در کنار علاقمندی جوانان به سایت های غیر اخلاقی و مبتذل، هر روز افزایش می‌ دهد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۶    ۱۳۹۳/۷/۲۱ کد خبر: 81396 منبع: پرینت

به لطف دولت کرزی، افزایش استفاده از اینترنت در کشور رشد چشمگیری داشت که شاید جزو تنها نقاط مثبت عملکرد حکومت سیزده سال جناب حامد کرزی باشد که متاسفانه جرایم سایبری و اینترنیت را نیز در پی داشته است.

بنابر آمار وزارت مخابرات در حال حاضر حدود سه میلیون نفر در کشور به اینترنت دسترسی دارند که از این میان حدود 750 هزار نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. اما متاسفانه اینترنت به عنوان یک شبکه ارتباطی بدون دردسر در کشور ما نیست و مردم با پدیده‌ تازه‌ای به نام جرایم سایبری آشنا می‌شوند.

افزایش جرایم سایبری به حدی است که زنگ خطر را برای مردم و مسوولان به صدا درآورده و به نبود آگاهی کافی از این نوع جرایم و عدم اطلاع رسانی کافی، قربانیان این نوع جرایم را هر روز افزایش می‌ دهد و تلاشهای وزارت مخابرات در این زمینه کافی نیست. بطوری که در سال جاری بیش از 100 مورد شکایت در مورد جرایم سایبری به وزارت مخابرات ارسال شده که بیشتر این شکایات مربوط به شبکه اجتماعی فیس بوک بوده است.

این مطالب را بگذارید در کنار گزارش سالیانه گوگل که نشان می دهد کاربران افغانستانی طی یک سال چه واژه هایی را جستجو کرده اند. بر اساس این آمار، افغانستان در جستجوی واژه "کتاب" در میان ۱۳۹ کشور جزو 20 کشور قرار گرفته است که مهمترین علتش این است که مردم افغانستان از نظر اقتصادی این توانمندی را ندارند که کتاب را از بازار بخرند. برای‌همین با جستجو در گوگل، با هزینه کم آن‌ را به‌دست می‌آورند.

افغانستان در جستجوی چند واژه هم در مقایسه با گذشته در صدر جدول قرار گرفته است از جمله کاربران افغانستانی در جستجوی عبارت هایی که شامل واژه سکس می‌شود هم از خیلی کشورها پیشی گرفته اند و رتبه دوازدهم را در میان ۱۴۴ کشور به خود اختصاص داده اند.

با آنکه هنوز کشورهایی مثل سریلانکا، هند، اتیوپی، بنگلادش، پاکستان، سومالی و ویتنام در جستجوی این عبارت، از افغانستان پیش افتاده اند، اما با این وجود خیلی ها از شنیدن این آمار به دلیل فیلتر بودن سایت‌های پورنوگرافی در افغانستان، متعجب شده اند.

کمترین جستجوی اینترنتی برای سکس، در روسیه، چین، اوکراین و بلاروس بوده است که تنها حدود دو درصد محتوای جستجو شده به آن اختصاص دارد. این آمار در حالی منتشر می‌شود که دولت چند سالی‌است بعضی از سایت‌های اینترنتی را فیلتر می‌کند و مسوولان کشور بارها گفته اند که هدف این برنامه بستن سایت‌های "غیر اخلاقی" است.

به گفته کارشناسان مسایل سیاسی، با کمال تاسف چند علت وجود دارد که جوانان افغانستان، اعم از دختر و پسر از اینترنت برای دیدن عکس و فیلم های غیراخلقی استفاده می کنند که بیکاری یکی از این عوامل است. عده‌ای از جوانان به خاطر بالا بودن هزینه ازدواج و محدود بودن روابط جنسی، با دیدن این گونه سایت ها، دست به "خود ارضایی" می‌زنند. این نه‌تنها صدمه‌ جدی بر روح و روان جوانان وارد می‌کند، بلکه باعث گسترش فساد در جامعه نیز می‌شود.

واژه دیگری که بیشتر در کشور پاکستان به عنوان همسایه افغانستان، جستجو شده، واژه "تروریزم" است. پاکستان در میان ۳۹ کشور، برای جستجوی این کلمه در جایگاه دوم قرار گرفته است در حالیکه نام افغانستان اصلا در این فهرست نیامده است.

کاربرد اینترنت در افغانستان هر روز پررنگ‌تر می‌شود. با بیشتر شدن کاربران، کار دولت هم در نظارت بر آن سخت‌تر می‌شود و آنطور که روان شناسان می‌گویند تا وقتی در دنیای واقعی جای بعضی چیزها خالی است، مردم همچنان در دنیای مجازی به دنبالش خواهند گشت.

که امیدواریم این گزارشات زنگ هشداری باشد برای نظارت بیشتر مسوولان مربوطه ی دولت جدید بر فضای مجازی، تا از تکرار این مسایل پیشگیری شود.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   متأسفانه در رتبه بندی آمارسایت های پر بیننده افغانستان سایت های فحشا و شهوانی رتبه بالایی دارد و لزوم دارد این سایت های غیر اخلاقی فیلتر شوند تا جوانان از فساد حفظ و مصون شوند.

>>>   به نام او لطفا پیرامون این مسئله بهتر و دقیقتر وارد شوید و اینکه رسیدن به کمال در دنیا و اخرت باورود به سایت های غیراخلاقی و مانند ان مانع از ان میشود علاو بر ان اگر به فکر پیشرفت دنیوی و رسیدن وفتح کردن قله های علم هم باشیم باید حکومت که مسئول ان است فکر جدی در این زمینه داشته باشد و روح و روان جوانان با اینها خراب نشود و نیز روحانیون و مبلغین عزیز نیز دست از اختلافات بی مورد خود دست بر دارند و نسبت به مسایل اخلاقی و روانی تعمق بیشتری داشته باشد و مردم و جوانان عزیز را به این تهاجم و شبیخون فرهنگی اگاهی دهند

>>>   کدام کارشناس ؟، گوگل بد کرده با این امار امریکا با داشتن یک سایت پورن به ازای هر پنج نفر اصلآ در لیست نیست ببین فقط کشور های مسلمان کلمه سکس را جستجو کردند ، عجیب اس شما هم کاپی پیست امریکا سالانه چند میلیارد از تولید فلم های پورن بدست میاورد حالانکه خود امریکا بزرگترین ترویج کننده ، تولید کننده فلم عکس داستان مستحجن در جهان اس

>>>   متسفانه این دولت نتوانست که راهای درست را برای هر سکتور به خوبی به ارمغان بیاورد

>>>   خطاب من به همه جوانان کشور این است که این شعر سعدی شیرازی را در عمق جانان خویش فرو برند و از او پند گیرند.
ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد
قدر فلک را کمال و منزلتی نیست در نظر قدر با کمال محمد
وعده‌ی دیدار هر کسی به قیامت لیله‌ی اسری شب وصال محمد
آدم و نوح و خلیل و موسی و عیسی آمده مجموع در ظلال محمد
عرصه‌ی گیتی مجال همت او نیست روز قیامت نگر مجال محمد
وآنهمه پیرایه بسته جنت فردوس بو که قبولش کند بلال محمد
همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد
شمس و قمر در زمین حشر نتابند نور نتابد مگر جمال محمد
شاید اگر آفتاب و ماه نتابند پیش دو ابروی چون هلال محمد
چشم مرا تا به خواب دید جمالش خواب نمی‌گیرد از خیال محمد
سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی عشق محمد بس است و آل محمد

>>>   همان مقدار فيصدي كه از بابت جستجوي كتاب را نشان داده اقلا پنج در صد آن منربوط من ميشود كه همين حالا صد ها كتاب به لسان فارسي از سايت هاي سخاوتمند مردم خوب ايران دانلود كردم حتي قانون اساسي افغانستان را من از سايت هاي ايراني دانلود كردم چون سايت هاي افغاني خود ما مصروف دشنام دادن تهمت بستن وتخريب يك دگر هستند در تمام سايت هاي افغاني يك سايت يافت نمنيشود كه اقلا يك كتاب 20 صفحه ئي را خودش ترتيب و ازطريق دانلوددر اختيار ديگران قرارداده باشد بجز نوشته هاي يك قوم عليه قوم ديگر بنام تحقيق وتاريخ نويسي ودامن بالا كردن كتاب هاي كه در كتابخانه دانشگاه كابل قراردارد از طريق شايت هاي ايراني ميتوانيم دانلود كنيم يك ايراني محصل دانشگاه در مورد يك موضوع خوب مثلا كمپيوتر برق يا ساير مضامين با صد زحمت وكوشش يك كتاب خوب وصد صفحه يا بالاتر را آماده واز طريق دانلود در اختيار ديگران قرار ميدهد سايت ديگرش سافت وير را آماده ميكند رهنماي فعال سازي اش را نوشته ميكند وبعد در اختيار ديگران ميگذارد يك سايت افغاني كه چنين كاري مفيد را كرده باشد وجود ندارد صد ها سايت مو جود است اما همه در 1ي تخريب وتهمت ورسوا ساختن يكدگر اند
راستگو

>>>   ای دل اگر عاشقی در پی دلدار باش
بر در دل روز و شب منتظر یار باش
دلبر تو جاودان بر در دل حاضر است
روزن دل برگشا حاضر و هشيار باش

نيست کس آگه که يار کی بنمايد جمال
ليک تو باری به نقد ساخته ی کار باش

لشگر خواب آورند بر دل و جانت شکست
شب همه شب همدم ديده ی بيدار باش

گر دل و جان تو را دُر بقا آرزوست
دم مزن و در فنا همدم عطار باش
عطار نيشابوري

>>>   من با آقای راستگو موافقم ای مردم واقعا بیایید اختلافات را کنار زنید و مثل مردم ایران وقت خود را مصروف علم و دانش کنید از سایت های برادران ایرانی هم توانسته استفاده کنید
امیر

>>>   ایران همیشه به افغانها خوبی کرده وما جز خوبی ندیدهایم از برادران ایرانی تشکر می کنم

>>>   استفاده نادرست و نا معقول از شبکه های اجتماعی همه مربوط میشود به اخلاق و کرکتر اشخاص و افراد که چگونه و با چه معیاری با آن برخورد کنند اگر ما خود را با شیوه درست و مثبت و مناسب با در نظرداشت اخلاق اجتماعی عیار سازیم و تمام موارد را با دلایل معقول و قانع کننده حل نمایم و در مورد بعضی مسایل اگر راه حل نداشته باشد خاموش مانده و طلب کمک کنیم در آن صورت هرگز ضرورت به ایجاد مزاحمت ها و صحبت های خشن نخواهد شد. وسلام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است