آکسوس، راهی به سوی فرهنگ سازی
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۲۲    ۱۳۹۳/۸/۲۶ کد خبر: 83700 منبع: پرینت

زمانی که از مقابل این نهاد فرهنگی می گذشتم، نام آکسوس من را به گذشته غنامند تاریخی کشور ما برد. به دوره یونان و باختری افغانستان باستانی و ابهت سرزمین آریانا.

از این نهاد دیدن نمودم و کتاب ها را که از لحاظ موضوعی در الماری ها، ردیف بندی شده بود، توجه من را جلب نمود.

دریای آمو که یونانی ها آن را به نام اکسوس و عربها آن را به نام جیحون یاد کرده اند، بزرگترین دریای این حوزه است که از پامیر خورد سرچشمه می گیرد و در جهیل ارال می ریزد. این دریا از زرقول تا خم آب به طول ۱۲۰۰ کیلومتر سرحد طبیعی میان افغانستان عزیز و جمهوری تاجکستان، ازبکستان و ترکمنستان را تشکیل می دهد. معاون های آن از خاک افغانستان دریای قندوز و کوکچه است.

آرزو دارم تا همه موسسه های نشراتی در افغانستان با انتخاب نام های تاریخی که بیانگر هویت تاریخی افغانستان است، مبادرت ورزند و فرهنگ سازی را از خود باید آغاز نمود.

بازگشایی و افتتاح این نهاد را به به دوست ارجمندم محترم حمید ناصری موسس بنیاد انتشاراتی (آکسوس) تبریک و تهنیت گفته، آرزومندم این نهاد در جوار دانشگاه کابل، مرکز و ماخذ علمی برای محصلان و همه علاقمندان افغانستان بوده و به فعالیت های نشراتی خود ادامه دهد.


تنویر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جایی به نام (سرزمین آریانا) وجود نداشته که باابهت باشد یا بی ابهت. این تاریخ جعلی را انگلیس ها برای ما جور کردند. مستندات این گپ ها کجاست؟ این (آریانای باستان باشکوه) دروغین از کجا آمد؟ از کتاب های تاریخ مکاتب ما !!

>>>   ازینکه یک موسسه نشراتی اقدام به فعالیت کرده افتخارتمام افغانستان است . اما موسسه نام خودرا اکسوس گذاشته حفظ اعتبارشان تضمین ندارد که برای ابد نام اکسوس را بی آلایش نگهدارد .درکشورهاییکه قانونیت جاری باشد نام شخصیت بزرگ ، نام کشورونام شهرها امثالهم برای شرکت تجارتی مجاز نمی باشد .اگرنام موسسه بنام مبتکرآن یا بنام افتخاری یا منعکس کننده یک معنی خوب به اوتوریته شان خوبترازین بود.
وطندوست

>>>   نویسنده راست میگوید. یکی ازین نام ها نیز افغانستان است، که در اصل یک کلمه انگلیسی استoff guns town که نظر به توافق بین انگلیس ها و روسیه تزاری، بخاطر جلوگیری از تقابل هردو امپراطوری در برابر هم( به حیث یک منطقه آتش بست)، ایجاد شده بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است