با این همسایگی و این خون شریکی چه کنیم!
اخیراً کلیپی از توهین یک افسر نیروی انتظامی به مهاجران غیرقانونی افغانستان که در ایران دستگیر شده اند در شبکه های اجتماعی و اینترنت پخش شد که نشانی از انسانیت در آن دیده نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۴۸    ۱۳۹۳/۹/۱۵ کد خبر: 85048 منبع: پرینت

بعد از سی و پنج سال مهاجرت اتباع افغانستان به ایران، دیگر هم‌خانوادگی، هم‌مرزی، همسایگی و... جوابگوی تشریح رابطه خاص ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها نیست. آنها به خون‌شریکی رسیده‌اند. ایرانی‌های در افغانستان برای دفاع از یک آرمان شریک شده‌اند و افغانستانی‌هایی هم در ایران.

قریب دوهزار تن از همین مهاجرین افغانستانی در دوران جنگ تحمیلی عراق در راه دفاع از آرمانهای انقلاب ایران شهید شدند. ایران هم سی و پنج سال میزبان بیش از سه میلیون مهاجر افغانستان بود که در نوع خود کم نظیر می باشد و قطعا نمی تواند خالی از ایراد و انتقاد هم باشد.

از آغاز دولت وحدت ملی در کابل، چندین همایش و نشست درباره مهاجرین در ایران برگزار شده است که در نوع خود سابقه نداشته و نشان از مصمم بودن دولت ایران برای سر و سامان دادن مهاجرین و برطرف کردن مشکلات آنها می باشد. ولی متاسفانه در این میان رفتار سلیقه ای برخی از مسوولین ایرانی همه چیز را خراب می کند.

سایت فرارو ایران در این باره مطلبی به شرح زیر آورده است: اخیراً کلیپی از توهین یک افسر نیروی انتظامی به مهاجران غیرقانونی افغانستان که در ایران دستگیر شده اند در شبکه های اجتماعی و اینترنت پخش شد که نشانی از انسانیت در آن دیده نمی شود.

برخوردهای توهین آمیز این افسر با دستگیرشدگان در حدی است که شخصیت ایشان را به بدترین وجه ممکن خُرد می کند. اتباعی که از سر ناچاری برای یافتن کار به ایران آمده و عمدتاً با لباسهای کهنه، دمپایی و چشمانی ناامید از زندگی، دستگیر شده اند.

افسر مزبور در این کلیپ به جز دشنام ها، گاهی از همه می خواهد که دستها را جلوی صورت شان گرفته و به نشانه احترام به وی، رکوع کنند؛ آن هم نه یکبار، بلکه چندین بار (خدایی که تنها موجود شایسته رکوع است، هیچگاه با بندگانش اینگونه رفتار نمی کند). آنگاه پس از کلی توهین به ایشان، از همه می خواهد که بگویند او آدم خوبی است و او را دوست دارند! و می پرسد «اذیت تان که نمی کنم؟» و از آنها می خواهد که راستش را بگویند و آنها هم تایید می کنند که او اذیت شان نمی کند. سپس از جمع می خواهد که همگی بگویند: «سرکار دوستت داریم» و همه این کار را می کنند.

اگرچه بیشتر این افراد جوان هستند، اما در میان آنان کسانی هم دیده می شوند که سن و سال داشته و حرمت آنها هم نگاه داشته نمی شود. از همه بدتر اینکه افسر مزبور از این رفتار غیرانسانی اش با افتخار تمام فیلم گرفته و طبیعتاً نخستین کسی که آنرا پخش کرده، خودش بوده است.

واقعاً انتظار داریم که این افراد پس از بازگشت به میهن شان چه حسی از ایران داشته باشند؟ و هموطنانشان درباره اینکه ایرانیان با هم تباران قدیمی اینگونه رفتار می کنند، چه خواهند اندیشید؟ کارخانه دشمن سازی ما چه زمانی از کار خواهد افتاد؟

این کلیپ اکنون بر روی صفحات اجتماعی بسیاری از افغانستانی ها و غیرافغانستانی ها در حال بازنشر است و بسیاری از رسانه های افغانستان به آن پرداخته اند. هیچ دور از ذهن نیست که به زودی رسانه های ضدانقلاب هم به آن بپردازند. آیا در آن صورت می توانیم باز هم مدعی شویم که این رسانه ها در پی تخریب چهره نظام اسلامی کشور ما هستند، آن هم در شرایطی که خود ما خوراک تبلیغاتی را دو دستی در اختیارشان قرار می دهیم؟

زمانی که برای نخستین بار از طریق یکی از دوستان افغانستانی از وجود چنین کلیپی آگاه شدم، پنداشتم که همان کلیپ قدیمی مشابهی است که نیروی انتظامی از دستگیرشدگان افغانستان می خواهد خود و نفر جلویی شان را کتک بزنند و به خودشان دشنام بدهند. اما وقتی آنرا دیدم متوجه شدم گویا فیلم گرفتن از چنین صحنه هایی دارد به نوعی تفاخر تبدیل می شود؛ آن هم توسط کسانی که شیوه برخوردشان نشان می دهد عقده های حقارت سراپای وجودشان را گرفته است و ناکامی های زندگی شخصی و اجتماعی شان را می خواهند از این طریق جبران کنند.

اگر با عاملان کلیپهای پیشین (همچون کلیپ بازداشت شدگانی که مجبور بودند خودشان را کتک بزنند؛ یا کلیپ سربازان مرزبانی ای که بالای اجساد کشته و زخمی شدگان افغانستانی ایستاده و می خندیدند) برخورد مناسب می شد، آیا شاهد تکرار چنین رفتارهایی بودیم؟

آیا این بار مسوولین نیروی انتظامی (که خود اصلی ترین ارگان مسوول برخورد با رفتارهای غیرقانونی است)، برای صیانت از اعتبار این ارگان، با افسری که این کلیپ را از رفتارهای آنچنانی اش با افغانستانی ها فیلمبرداری کرده برخورد خواهد کرد؟ آیا مسوولین واکنشی خواهند داشت؟ راستش با توجه به پیگیری های چندساله درباره این دست موضوعات، چندان خوش بین نیستم.

اما شما را به خدا حتی اگر شخصیت این مهاجران برای تان مهم نیست؛ حتی اگر مسایل انسانی را به دیده اغماض می نگرید؛ حتی اگر آموزه های اسلامی چیزی بیش از شعار در ذهن تان متبادر نمی کند؛ حتی اگر تاریخ و فرهنگ و ادبیات و دین و مذهب مشترک مان با این بی پناهان هیچ ارزشی برای تان ندارد؛ دست کم برای پیشگیری از رفتن آبروی مان نزد جهانیان و برای آنکه دیگران از میزان نژادپرستی و ستم مان به مظلومان آگاه نشوند، با چنین رفتارهایی برخورد مناسب انجام داده و مانع از تکرار آنها شوید.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اول باید درستی این قضیه بررسی بشه ،چون کلیپهایی توسط خود افغانیها ساخته میشه و منتشر میشه .اگه درست باشه ،با این افسر باید برخورد قانونی بشه. افرادنیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت و آرامش و حفظ آبروی مردم رو دارن و به هیچ وجه حق توهین به هیچ قشری (ایرانی یا غیر ایرانی ،قانونی یا غیر قانونی ) رو ندارن.
یه ایرانی

>>>   سلام وارادت خدمت تمام هم زبانان
نویسنده ای این انتقاد درد ناک ... لطفا این طرز دید خویش را کتبا به وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران بفرستید تا مقامات هم از بر خوردی غیر انسانی این افسری پولیس مرزی اگاه شوند و جویای قضیه گردند
هم تبار از جرمنی

>>>   من به عنوان یه ایرانی از افرادی که توسط اون سرباز ... مورد بی احترامی قرار گرفتن پوزش میخوام هرچند میدونم معذرت و پوزش من دردی از انها درمان نمیکنه ولی خدا میدونه که قلبا ارزو دارم وضعیت افغانها در ایران بهبود پیدا کنه.اما یه نکته در مورد مهاجران مقیم ایران هم میخواستم بگم و اونم این که وضعیت مهاجران در ایران بخش مهمیش تحت تاثیر روابط دولت افغانستان با ایران هست.الان چند ماه هست که اقای اشرف غنی و عبدالله عبدالله دولت را در اختیار گرفتن.ایشون به عربستان پاکستان آذربایجان نپال چین و ... سفر کرده اند و دیداری با رئیس جمهور ترکیه هم داشتند.سیگنال هایی که دولت افغانستان به ایران ارسال میکنه دوری دو کشور از یکدیگر هست.و نشون میده افغانستان هیچ علاقه ای به رابطه با ایران نداره.برای پی بردن به ضعف روابط ایران و افغانستان میشه اون را با روابط ایران و عراق مقایسه کرد.که عراق با حفظ استقلالش روابط بسیار گسترده ای با ایران در همه موضوعات داره.در موضوعات عمرانی صنعتی نظامی و ... حالا روابط ایران و افغانستان در چه حدی هست؟ در حد این که ایران 4 تا نمایشگاه در افغانستان برگزار کند و مرزبانی 2 کشور با هم یک جلسه برگزار کنند عکس یادگاری بگیرند.این در حالیه که از نظر فرهنگی تاریخی و زبان مشترکات ایران و افغانستان با عراق قابل مقایسه نیست.

>>>   با کسانیکه که با زیرپا گذاشتن قوانین ایران وارد این کشور میشن باید با مشت اهنین برخورد کرد.مماشات دهها ساله باعث نوعی قبح زدایی از نقض قوانین جاری ایران توسط اتباع افغانی شده.یادتون باشه افغانستان همان کشوری است که اب را بر روی ایران بسته و اتباعشان هم مدام به ان افتخار میکنن و مهمتر از ان با امریکا همپیمان است.چطور انتظار دارید به متحد دشمنمان همچنان به دیده دوست بنگریم.از کجا معلوم تبعه کشور متحد امریکا جاسوس یا خرابکار ان کشور نباشد که در چهره یک فرد ساده وارد این کشور میشود.از این به بعد از این کلیپ ها زیاد خواهید دید.از متحدان امریکائیتان بخواهید که حالا ما 3 میلیون اتباعتان را 40 سال نگه داشتیم انها برای چند روز نگاهشان دارند.از یک طرف افتخارتان زدن منافع ایرانیان است و مدام در رسانه هایتان سیاه نمایی میکنید بعد از ان سوی تقاضای کمک از سوی ایران را دارید؟؟!!

>>>   ...بر همچو اشخاص خود خواه و... مانند افسر ایران که باعث ابروریزی به خود ومسلک خود گردیده واین ابرو ریزی را مایه افتخار خود دانسته در حالیکه مایه شرمساری ان است وقتیکه مسلمان در حق مسلم برادر خود چنین جفا کند پس از دیگران چه گله کنیم خداوند وطن ما را ارام واباد کند تا دیگر وطنداران ما مورد توهین وتحقیر هرکس وناکس نگردد.

>>>   به عنوان یک ایرانی متاسفم

>>>   عجیبه ایرانی در کابل پدیده شاندیز می سازد من درقم تلفن همراه ندارم چون کدملی ندارم

>>>   بهتر است گناه یک نفر به حساب همان شخص نوشته شود . افغانستان الان دولت مستقر دارد میتواند از طریق قانونی از مقامات ایرانی اعاده حیثیت نماید و تقاضای تنبیه شخص خطاکار را داشته باشد . خوب است از هیاهو و دستهای ناپاکی که هر از گاهی بهانه ای برای تفرقه و ایجاد بدبینی بین دو ملت پیدا می کنند پرهیز کنیم . گیرم که یک افسری در نیروی انتظامی خطا کرد نباید این را به حساب ملت بزرگ ایران گذاشت . همانطور که ملت ایران وقتی فرزندانش را در مزار شریف طالبان سر بریدند به حساب ملت شریف و مظلوم افغانستان نگذاشت .
یک دوست

>>>   من چنین توهینی را بهیچ وجه تایید نمی کنم اما مهاجرت بی وقفه اتباع افغانستان به ایران ،سی و شش سال است که ادامه دارد.مشکلات ناشی از این موضوع بارها و بارها از طرف مسئولین ذی ربط ایرانی با طرف مذاکره افغانستانی ان ها مطرح شده اما گوش شنوایی وجود ندارد.تعداد زیاد مهاجرین غیر قانونی در کشور های دیگر هم بالاخره ان ها را به واکنش های تند وادار کرد .به مواردرفتارهای بسیار سختی که از طرف کشور های ترکیه ،یونان ،استرالیا و یا قبرس با مهاجرین غیر قانونی می شد توجه کنید.در کشور عراق مجازات چنین مهاجرت هایی بین سه تا ده سال زندان است.ما نظر دهندگان هر وقت این موضوع را یاد اوری می کنیم ،می گوئئد ایرانی ها هم مهاجرت غیر قانونی می کنند.اولا ان ها هم کار بسیار اشتباهی می کند و نتیجه اش را هم در بسیاری موارد می بینند،در ثانی این مسئله ای است بین انها و یک کشور خارجی که در موردشان تصمیم بگیردو نباید توجیهی برای ورود هر روزه اتباع افغانستان باشد.اگر ما مهاجرت میلیونی به افغانستان کردیم و ان ها را راه ندادیم شما معترض باشید.مردم افغانستان نباید راه حل تمام مشکلات اجتماغی ،اقتصادی خود را از ایران توقع داشته باشند. متاسفانه ما شاهد هستیم که حتی مهاجرینی که سال هاست در کشور ما اقامت دارند و از نا امنی و اوضاع بد اقتصادی کشور خود به کشور ما امده و زندگی بدی هم ندارند از ایران و ایرانی بد گویی می کنند.ما هم مانده ایم با این همسایگان نامهربان چه کنیم ؟
از تهران

>>>   من به عنوان ایرانی از همه ی همتبارها ی افغانستانی معذرت میخوام .نگران نباشید به زودی با هم دوباره یکجا میشویم و تمدن کهنمان را دوباره میسازیم .
علی از شیراز

>>>   من از شهر حافظ مینویسم و از همه ی همزبانان عزیز و غیور میخوام رفتار یک ادم ...را به همه ی ایرانیان نسبت ندهند .
محمد از شیراز

>>>   افغانستان سرزمینی که زمانی پاره ی تن ایران بود اما به دنبال زیاده خواهی عده ای پشتون نسب و به دست انگلیس از ایران جدا شد .امیدوارم این سرزمین جوانمردان وپهلوانانی که شاهنامه به ان اشاره کرده دوباره با ایران متحد شود در ضمن از همه ی مسلمانان افغانستان به خاطر رفتار این...عقده ای معذرت میخوام .
سید علی از ایران

>>>   این مردگ که گفته ازین به بعد ازین کلیپها زیاد خواهید دید! و با وقاحت تمام کفته،چهل سال کمک تان کردیم باید گفت اگر همین نیروی عظیم وکم توقع نبود! ایران تان پنجان سال عقبتر بود همینا بودن که با کمترین حقوق برای شماها که...ساخته اند!!!

>>>   دوستان این مشت نمونه خروار است. تازه این رفتار نسبت به رفتارهای دیگه... ناچیز است.

>>>   به امید سربلندی کشور عزیزمان افغانستان و کورشدن چشم همه دشمنان وطن
بهروز

>>>   قابل توجه آقایی که می گویند افغانستان آب را بر روی شما بسته:اولا زمان طالبان این کار اتفاق افتاده و ثانیا شما چطور در فصل سرد و سرمای شدید زمستان تانکرهای نفت و گازوئیل را پشت مرز ماهها نگه داشتید و اجازه ورود به خاک افغانستان را ندادید!!!

>>>   چرا ایران میخواهد مسائل سیاسی را بهانه قرار دهد اگر ایران 30 سال از هم وطنان مان پذیرای کرده درست ما کمال تشکر را از ایشان داریم ولی نباید اینقدر منت بدهند بعدش همیشه ایران مسایل سیاسی دربرخورد با مهاجرین را تحت شعاع قرار میدهند آخر یکی نیست بگویند این مهاجرین بدبخت را چه ربطی به مسایل سیاسی اینها بخاطر مجبوری وفقر از افغانستان آواره شدن اینها هم در وطنشان بد بخت بودن هم درايران من از مسئولین ایران فقط میخواهم خدا را در نظر بگیرن نه مسایل سیاسی ودرین چند روز ترح بگیر بگیر افغانی ها هم در ایران شروع شده و وا بحال این بدبختای مهاجر درین سرمای زمستان که نه در افغانستان جای دارن ونه در ایران ..
ع.ل... من نوشتم از دل پر دردم که خیلی پره ولی نمیشه اینجا نوشت

>>>   سلام خدمت همه دوستان افغانی خودم. من یه ایرانیم.و از طرف همه ایرانیها از تمام همسایگان افغانیم عذرخواهی میکنم.مطمءنم که همه هموطنای من ازین موضوع بشدت ناراحتن.

>>>   اين اقدام محکوم هست و از مسئولان ايرانی می خواهم برای حفظ آبروی ملت ايران اين مسئله را پيگيری کنند و در صورت اثبات صحت ماجرا، فرد مجرم را مجازات کنند. چون به نظرم اين عمل توهينی به همه ی مردم ايران بود.
ولی باز هم معتقدم 10 مليون افغانی در ايران وجود دارد که 1 مليون پناهنده، 2 مليون غيرمجازی و 7 مليون غيررسمی هستند و حضور اين افراد در ايران و مشکلاتی را که برای کشور درست کردند را هم عادلانه و برادرانه نمی دانم و خواهان خروج مسالمت آميز مهاجران از ايران هستم.

>>>   به پوزش خواهي كار به انجام نميرسد در پارك اجازه ورود به مهاجرين نميدهند دليل اش در چه است ؟ ايراني از انسان افغان بالاتر است ؟....

>>>   این آمار دهنده فکر کنم قاطی کرده ...

>>>   همچون رفتار ها متاسفانه در جامعه ایران مخصوصا در قبال افغان ها به یک فرهنگ تبدیل شده و این موضوع مربوط به یک شخص و یا یک افسر خلاصه نمیشود این موضوع ریشه در طرز تفکر خود دولتمردان ایران دارد مثلا ببینید یک دولتی که مدت 8 سال با عراق جنگید و خیلی تلفات سنگینی را متحمل شد امروز ان دولت به یک نزدیکترین دوست تبدیل شد ه و عملا در رسانه ها که قبلا هر روز درباره تجاوز عراق و از این قبیل موضوعات پخش میشد حالا پخش نمی شود و امروزه بر عکس کارهای عمرانی که ایران در حال اجرا است را در رسانه پخش میکند خوب افغانهای که به ایران در طول سالها مهاجرت کردند همیشه از یک طبقه خاص افغانستان و انهم کارگران هستند که به خاطر جویای کار و هم زبانی که وجود دارد ایران را هدف خود قرار دادند و در مقابل ایران هم با اینکه در حال رشد اقتصادی و در حال توسعه است نیاز شدیدی به این نیروی جوان و ارزان دارد که این موضوع توسط خود مسولان ایران به بارها در رسانه ها گفته شده و دیگر اینکه کارهای شاقه ای را افغان ها حاظر به انجام ان هستند هیچ ایرانی حتی با مقابل دستمزد چند برابر حاظربه انجام ان نمیباشد ومثله بعدی تضاد فرهنگی که در بعضی موارد وجود دارد این موضوع زمانی حاد میشود که طبقه خاص یک جامعه با ان دچار شود کارگرانی که از افغانستان به ایران میروند اکثر یا سواد ندارند و یا هم کم سواد هستند در مقابل در ایران به کسانی کار میکنند که دارای وضع مالی خوب هستند و دارای امکانات زندگی زمانیکه مردم ایران طریق زندگی مردم افغانستان را میبینند باعث میشود که فکر کنند که تمام افغانها اینگونه زندگی میکنند و یا طرز تفکر همه افغانها این گونه است و باید در بعضی موارد باید حق را به ایرونی هاداد چون هموطنان ما در انجا یا خواسته و یا نااگاهانه در بعضی موارد دست به کارهای میزنند که خود افغانها هم از انها نفرت میبرند حال یک افسر یا یک سرباز نمیتواند مانند که یک کارگر نمیتواند آیینه فرهنگ و یا رفتار یک ملت باشد مردم ایران مردمی هستند که سالها در کنار مردم افغانستان قرار داشتند و هستند و نشر و پخش اینگونه فیلم هاو موضوعات نمیتواند چه ما خواسته باشیم و چی نخواسته باشیم دو ملت را از هم جدا کند شاید از لحاظ جغرافیا جدا شویم ولی از ریشه و اجداد یکی هستیم و خواهیم بود

>>>   شمااین یکی رادیدی من خیلی زیاد دیدم به چشم من ملت ایران رادوست دارم حالا عده ای هم بودند که نزاد پرست بودند هرکشور خوب وبد دارد ...

>>>   ... بر دشمنان مشترک ایران و افغانستان و کسانی که باعث این اختلافات میشوند .
جعفر از همدان

>>>   دوستان افغانی من یک مشهدی هستم که از وجود افغانها در مملکت وشهرم به تنگ آمده ام اگر این کارگرهای افغانی با حقوق مفت حاضر به کارگری نباشند جوانان ایرانی بیکار نمیشوند افغانها خودشان معتاد نیستند اما جوانان ما را اول از کار بیکار میکنند بعد جوانان بیکار را معتاد میکنند افغانی های مشهد که به بربری ها معروفند مورد خشم مردم شده اند سالها پیش میگفتیم اینها برادر ومسلمان هستند حمایتشان کردیم وامروز همین برادرها ما را بدبخت کردند

>>>   همين رفتار را اگر کشور ديگری با شما داشت نه اعتنايی می کرديد بلکه حتی طرفداری هم می کرديد. اگر غير از اين هست بگوييد.
برای افغانی وقتی فيلم تجاوز آمريکايی به ناموسشان هم در اينترنت پخش میشه نه تظاهراتی می کنند نه اعتراضی می کنند حتی توجيه هم می کنند.
ولی همان هفته وقتی ايران جلوی قاچاق سوخت يارانه ای که مال ملت ايران هست را بگيرد تظاهرات مليونی راه می اندازند؛ هزاران دروغ و سياه نمايی نثار ايران می کنند و چيزی نمانده کنسول گری ايران را با خاک يکسان کنند.
از قديم گفتند الناس علی دين ملوکهم
شما دشمن ايران هستيد و نبايد از ما انتظار دوستی داشته باشيد.
وقتی يک کشوری به چند نفرتان تابعيت ميده يا مبلغ ناچيزی پول کمک می کنه چيزی نمانده پای آن ها را ببوسيد ولی خوب اين همه رنج و کمک های ايران را بی منت می کنيد. در ايران مايه ی ناامنی و سربار جامعه هستيد و با دروغ پردازی برای دشمنان ما خوراک تبليغاتی درست می کنيد و ذهن دنيا را نسبت به ايران منفی می کنيد.اين قدر لاف برادر و خواهری و مسلمانی نزنيد که ضررتان بيش از سودتان هست.

>>>   بر فرض صحت چنین ادعای یک سوال از برادران افغان دارم آیا زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از خاک افغانستان به ایران تجاوز می کند و هیچ عکس العملی چه از ناحیه دولتمردان و حتی مردم و رسانهای آن واکنشی نشان داده نمی شود آیا اگر شما هم جای ما بودید برای تامین امنیت خود از تمام ابزارها استفاده نمی کردید. ایران پس از انقلاب به آمریکا که هیچ به هیچ ابرقدرتی اجازه دخالت در امورش را نمی دهد این حاصل خون شهداء و رهبری می باشد که برخاسته از اسلام و خون سیدالشهداء می باشد.
سوال دیگری که از شما برادران افغان دارم این است به جای این که ما تمام مشترکات فرهنگی داریم و می توانیم از تمام ظرفیتها و امکانات خود در جهت توسعه استفاده کنیم متاسفانه حضور آمریکای اشغالگر در کشور شما طی 13 سال گذشته نه تنها توسعه پیدا نکردید بلکه هر روز مردم شما کشته و یا به ناموس شما تجاوز می شود اما دریغ از یک اعتراض چه در سطح حکومت و مردم. اگر اعتراضی هم بشود تاثیری ندارد و آنها کار خود را می کنند و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

>>>   بعضی نظرات شمشير را از روی بستند. من در کشور خودم اگر بدانم جايی تحويلم نمی گيرند حتی مسافرت هم نمی کنم. ارزش پولتان که 100 برابر ايران هست. بيکاری و تورمتان هم که بهتر از ايران هست. به جز بد و بی راه گفتن به اين کشور هم که کار ديگری نداری. پس مگر مرتاض هستی که باعث زحمت خودت و ديگران میشی؟ با اين ديدگاهی که داری حتی اگر شناسنامه بگيری محکوم هستی به اين که تا آخر عمر افسرده باشی چون بيشتر اين مردم دارن سختی می کشن با اين که متعلق به اين آب و خاک هم هستن.

>>>   دوست عزيز مهاجرت غيرقانونی ربطی به دوستی و دشمنی نداره.
همين کشور کردستان عراق اگر يک کرد ايرانی غيرقانونی وارد کشورش بشه زندانی ميشه اگرچه تمام خانوادش شناسنامه ی اقليم کردستان عراق را داشته باشن.
ما بخيل که نيستيم اگر ظرفيتش وجود داشت مخالفتی با مهاجرت نداشتيم.
چند مليون نفر از عراق و سوريه آواره شدند هيچ کدام را ايران راه نداد چون ظرفيتش را نداشت. اين دو کشور از ساير ظرفيت های ايران استفاده می کنند که افغانستان نسبت بهش بی اعتنا هست. حتی ترکيه و کشورهای عربی و اروپايی، چين، ژاپن و.. هم ارزش ايران را بيشتر از افغان ها می فهمند چه دولت چه مردم و چه مهاجران.

>>>   درستی و راستی این کلیپها مشخص نیست چون باره شاهد بودیم که کلیپ های ضد ایرانی توسط خود افغانها ساخته شده است ولی اگر درست باشد کار غیر انسانی ان سرباز را توجیه نمی کند وباید با ان سرباز برخورد قانونی صورت گیرد افغانها هم نباید غیر قانونی وارد یک کشور شوند هر چند محتاج و از سر نداری باشد
با احترام ایرانی

>>>   نمی دانم رسانهای افغان اگر ایران نبود روی چه چیز مانور می دادند و برای جلب بینندگان از چه اخباری استفاده می کردند به خدا اینقدر که شما افغانها از ایران بد و بیراه می گویید ما در رسانها اسمی از افغانستان نمی شنویم فقط انتخابات ریاست جمهوری با یک خبر یک دقیقه ای منتشر شد دولت ایران اگر بخواهد مثل افغانها مقابله به مثل کند و مثل رسانه های افغانستان دایما در حال سیاه نمایی باشد و جرم و جنایت بی اندازه افغانها را و مشکلات حاصل از مهاجرت این سیل میلیونی را بازتاب دهد مردم ایران تاب نمی اورند ویا حداقل غیر فارسی زبانان اجازه بودن یک افغانی را در ایران نمی دهند دولت ایران مثل دولت افغانستان دایما در حال یاوه گویی نیست بلکه با سیاست خارجی قوی که دارد پاسخ می دهد و مطمین باشید درس خوبی به اشرف غنی خواهد داد

>>>   فقط خواندن کامنت های افغانی ها گویای نوع نگاه شان به روابط انها با ایران و ایرانی است.واقعیت انست که افغانی زمان طالبان دشمن قسم خورده ایران بود و افغانی ها باید برای همیشه تاریخ شرمنده قتل عام دیپلماتهای ایران در مزار شریف در کشورشان باشند که اگر بزرگواری ملت و دولت ایران نبود نشانی از افغان و افغانی در ایران نمی یافتید و حالا هم که مثلا به قول خودتان طالبان رفتند حکومتی دارید که متحدانش میشوند امریکا و انگلیس و پاکستان و عربستان وهابی.رفتارتان در بستن اب به روی ملت ایران و توجیح های غیر منطقی و گاها حتی افتخار کردن به ان و نقض حریم مرزهای ایران با ورود غیر قانونی و اتفاقی که اخیرا در 13 حرم افتاد که عده ای از وهابیونتون مراسم عروسی برگزار کردند که البته پاسخش را هم گرفتن و .....خود نشانگر انست که سیاست های ما در دوستی با افغانستان کاملا راه اشتباهی را در پیش گرفته.افغانی همان زمان که پشت دروازه های هرات به سوی لشگر ایران اتش گشود و بیرق ضد ایرانی در دست گرفت نشان داد هیچ نسبتی با ایران و ایرانی ندارد.این کمک ها هم در نهایت با بد و بیراه گفتن و زدن برچسب های نامطلوب منجر شده و به نظر میرسه دولتمردان ایرانی بعد از سالها حرف ملت بزرگوار ایران را دارن میشنوند که دست از سیاست مماشات با اتباع بیگانه بردارید.خوشبختانه حضور امریکا در افغانستان و اقدامات تروریستی از خاک پاکستان باعث شد که مرزهای رها شده در شرق مورد توجه قرار گیرد و اولین اقدام عملی در کنترل ورود و خروج اتباع بیگانه انجام بشه.اخراج گسترده افاغنه از ایران در اینده نزدیک اغاز خواهد شد چنانکه به گفته وزیر کشور ایران مشکل ما درمورد افغانی ها ان است که با اخراج تعدادی از انها تعداد بیشتری غیرقانونی وارد میشوند و وقتی که مرزها تحت کنترل کامل قرار بگیرد این مشکل حل خواهد شد.
دولتمردان و افغانی هایی که علاقه شدیدی به ضد ایرانی نشان دادن خود دارند به زودی خواهند فهمید اقدامات عملی ضد ایرانی انقدر بهایش سنگین است که نتنها ورود یک هیئت که حتی امدن شخص رئیس جمهورتان هم در رفع ان افاقه نخواهد کرد.حرکت این مامور نیروی انتظامی ایران هم چجیزی جز عصبانیت از رفتارهای کینه توزانه افاغنه نسبت به ملت ایران و اعتراض که ایرانیها نسبت به اقدامات خصمانه شما دارند نیست که هر وقت دنبال زندگی و رفاه هستید ایران عزیز میشود یاد اسلام و نداشتن مرز و هم فرهنگ بودن و...می افتید ولی وقتی پای حق ابه ایران میرسد مثنوی هفتاد من کاغذ برای توجیح اقدامتان می خوانید!!!

>>>   این کلیپ ساختگی توسط مهاجران داخل ایران است از این فتنه انگیزی ها زیاد می کنند تا ترحم هموطنان خود را داخل افغانستان جلب کنند نمی دانند با این کارها تیشه به ریشه خود می زنند

>>>   از قدیم گفتند برای کسی بمیر که برات تب کنه شما افغانها در حق ما چه کردید جز سیاهنمایی ایران منتی بر سر شما نداریم ولی می خواهیم دست از سر ما بردارید شمارو به خیر و مارا به سلامت

>>>   در جواب «به نظر دهنده هفتمی» عرض کنم که مشکل ما افغان‌ها این است تمامی رئیس‌های ما خائن است نه بخواست مردم و ملت به ریاست رسیده‌اند و نه به انتخاب مردم. لذا این روأسا؛ انتخاب دولت آمریکاه است نه انتخاب مردم لذا از یک رئیس که انتخاب مردم و ملت نباشد چه انتظار می رود؟. خود این روأسا هم از خود اراده ندارند، این‌ها فقط دستورات آمریکا را عمل می‌کند در واقع این‌طور باید بگویم غلامان حلقه به گوش آمریکا هستند. این یک طرف قیضه..
طرف دیگر این است که روأسا افغان‌ها همه دوزد هستند، کرزی 13 سال بر مردم افغانستان حکومت کرد که شخص خودش در یکی ایالات آمریکا پیتزافروش بود، به اعتراف خودش 13 هزار یور که تمامی دارایی‌اش بوده وارد ریاست شد. الآن میلیاردها کمک‌های جهانی را به جیب زده در جمیره دوبی ویلاهای کذایی دارد.
همین اشرف غنی، سابقه نوکری یهودی داشته، زنش از طرف مادری اسرائیلی است. اصلا باید بگویم تربیت شده مخصوص برای چنین روزها است. در زمان انتخابات ریاست جمهوری در قندهار افغانستان به سرماخوردگی جزیی مبتلا شد، تیم پزشکی آمریکایی با تمامی تجهیزات ،از دوبی وارد قندهار شد، هزینه یک میلیون دولار در کوچک‌ترین مسئله هزینه کرد، تمامی هزینه‌های انتخاباتی این شخص را آمریکا پرداخت کرد. با تقلب آشکار که همه مردم و ملت افغانستان می دانند رئیس جمهور شد.ازاین افراد خائن چه انتظار دارید؟ به غیر از حرکت به هدف های اربابش.
اما مسئله مهم این است که در تمامی دوره های جنگ هزینه را مردم مظلوم پرداخت کرده است. مانند گوسفند هم در عزا و هم در عروسی قربانی شده اند. این ملت و مردم مظلوم راهم آمریکایی و هم طالبان و هم دولت افغانستان کشته اند و می کشند.
حالا شما قضاوت کنید، سیاسی کردن مسئله مهاجرین و ربط دادن آن به سیاست خائنانه اشرف غنی، به نفع که می باشد؟؟، این جدای سازی ملت افغانستان از ملت ایران دسیسه کدام دشمن است؟.
فرید.

>>>   شما مردم شریف افغانستان به جای اینکه با کامنت های خود دایما دولت و ملت ایران را نکوهش کنید بهتر است دولتمردان خود را به باد انتقاد بگیرید و اینقدر از مهاجرین غیر قانونی حمایت نکنید ما می دانیم که این مهاجرین از سر نداری و بد بختی به ایران می ایند ولی خوب ما چه کنیم ما نیز ظرفیتهایی داریم ما که نمی توانیم ضعف دولت شما را دایما پوشش دهیم وکاری که دولن خود شما باید ان را ساماندهی کند ما به دوش بکشیم نزدیک به چهل سال اینکار را کردیم و منتی نداریم در عوض دولتمردان شما چه کردند پیمان را با امریکا امضا کردند و گفتند منافعمان در ان است ما هیچ نگفتیم .پرچممان را اتش زدید وبه بزرگان ما بی احترامی کردید هیچ نگفتیم در تلوزیونها ورسانه هایتان از ایران سیاه نمایی کردید تا دل شرکا غربیتان را به دست اورید هیچ نگفتیم اب را به رویمان بستید و با قلدری تمام گفتید در اینباره مذاکره نمی کنیم هیچ نگفتیم صبر ما هم حدی دارد رییس جمهور شما به تمام کشورهای بی اهمیت لشکر کشید حتی به اذربایجان که ایران حسابش نمی کند رفت وبه ایران با پررویی تمام گروه اعزام می کند تا در رابطه با مهاجرین صحبت کند !!! حال شما اگر جای ایران بودید با این همسایه نمک نشناس وپر مدعا چه می کردید!اشرف غنی نمی اند در کجای دنیا ایستاده است وانچنان باد به غبغبش انداخته که نمی داند با بزرگترش چگونه صحبت کند ایران قدرت منطقه ای است و دولتمردان شما نمی خواهند این را درک کنند شما مردم عزیز افغان بهتر است اول سنگهایتان را با دولتتان وا بکنید بعد از ایران شکایت کنید
با تشکر

>>>   افغانها ودشمنان ایران از این کلیپ های دروغین زیاد می سازند باور نکنید قضیه افغانهای ایران داستان چوپان دروغگو شده است افغانهای مهاجر در ایران اینقدر با فتوشاپ و سایر نرم افزارها دروغ پراکنی می کنند که ما دیگر باور نمی کنیم ولی اگر یک درصد هم خبر راست باشد این رفتار سرباز ایرانی را را تقبیح می کنیم ولی افغانها هم باید یاد بگیرند به قوانین ایران احترام بگذارند مهاجر غیر قانونی در هیچ کجای دنیا احترامی ندارد نمونه اش را در یونان و ترکیه و استرالیا دیدید ولی تعجب می کنم چرا افغانها در مقابل ان کشورها سکوت می کنند وحتی طرف کشور میزبان را می گیرند ولی به ایران که می رسد همه داعی حقوق بشر می شوند ویاد خاطره های نداشته و دروغیشان از ایران می افتند و با سوز تمام تعریف می کنند بهتر است کمی منصف باشید و از افراد مجرم حمایت نکنید در ضمن چه کسی گفته سیاست ربطی به مهاجران ندارد این نمی شود که دولت شما هر کار خواست بکند ودر عوض ایران برادران بار دولت افغانستان را به دوش بکشد برادران کاری که عوض دارد گله ندارد طبق قانون نیوتن برای هر عملی عکسالعملی است.
با تشکر

>>>   شما آب بر ایران بسته اید و با دشمنان ایران پیمان دوستی میبندید و پایگاه نظامی در اختیارشان قرار میدهید مثل امریکا و ترکیه
هر چه میتوانید به ایران توهین میکنید و آه و فغان از بدی ایران میکنید
بدون اجازه صاحب خانه به خانه دیگران که حرمت کعبه دارد وارد میشوید بعد هم طلب کارید که چرا شما را در ایران به جای وزیر و وکیل و پزشک قرار نمیدهند در حالی که سطح سواد مردم شما در جهان در رده پایین ترین هاست
خود و دولت خود را سرزنش کنید که از ماست که بر ماست
ما با دشمنانمان دشمنی میکنیم و با دوستانمان دوستی
مهاجران شما هم به ترکیه و آمریکا بروند که دوست و برادر و هم فرهنگ شما هستند و آنجا رییس جمهور شوند.

>>>   مهاجرت غیر قانونی بد است اما بدتر از آن رفتار وقیحانه این افسر است.اگر هزران سال پیش فرعون ادعای خدایی میکردفرعون قرن بیست و یک را ببینید که از ایران سر بیرون کرده و یک مشت مظلوم را وادار به تعظیم در مقابل خویش میکند.کاش به جای جوال دوز زدن به پلیس آمریکا یک سوزن به خودتان بزنید ...

>>>   آمار شهدای افغان در جنگ تحمیلی طبق گزارش بنیاد شهید 314 نفر هست و خانواده جانبازان و شهدای افغان حقوق و مزایای خود را از بنیاد دریافت میکنند پس به دروغ آمار ندهید.

>>>   بهتر هست در افغانستان همه پرسی برگذار بشه برای يکپارچگی با ايران. اون وقت هر جا خواستيد بريد هر چی خواستيد از امکانات اين جا استفاده کنيد و کاسه کوزه يکی بشيم ولی اين جوری قبول نيست.

>>>   از حق نگذریم ایران کاری بس بزرگ در زمینه پذیرش اتباع غیر ایرانی انجام داده که حقیقتا قابل تقدیره.
به نظر من ایران باید مهاجرین غیر قانونی را اخراج کنه و مرزش را هم ببنده تا قاچاقی وارد نشند. ورود غیر قانونی ها برای ما قانونی ها هم داره بد تموم میشه.
ایران هم یه کشور جهان دومیه و نباید ازش انتظار داشتن امکانات رفاهی هم سطح کشور های ادونسد را داشت.
امید علامه 19 ساله ساکن گلشهر مشهد

>>>   سلام دوستان من خودم یک دانشجوی افغانی هستم و از زمان تولدم در ایران زندگی میکنم والان نزدیک 23 سالم هست باید بگم ایران خودشو برتر و بالاتر از ما افغان ها میدونه و حتی تو حرف زدنشون به ما میگویند افاغنه که واژه ی اشتباهی هست ایرانیان خودشون رو مردم بافرهنگ میدونن ولی نمیدونن ملت افغانستان هم خیلی با فرهنگ و تمدن غنی دارن ایران میگوید ازادی هست ولی ازادی وجود ندارد من که دلم خیلی پره فقط میخام زودتر درسم تموم بشه و بیام وطنم.
محمد رضا ایران

>>>   آدمهای عقده ای و بی شخصیت متاسفانه در قشر نظامی خصوصا نیروی انتظامی ایران زیاد پیدا می شود نه فقط افغانستانیهای مجترم بلکه خود مردم ایران هم ترس دارند از برخورد با نیروی انتظامی چون هر آن احتمال بی احترامی و تحقیر کردن وجود دارد از قدرت لباس و پستی که دارند برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند....برای ورود به اینچنین ارگانها در ایران برای انجام دادن یک کار اداری معمولی حتما باید رابطه ای (پارتی) در کار باشد شرمنده

>>>   این کلمه « خون شریک » که میفرمائید از نوع تعارفات بی مزه است ، مثلا در ایران، یک نفر که آفتابه به دست دارد و کنار مستراح ایستاده ، میخواهد برود تو، شما را می بیند و پس از احوالپرسی میگوید: بفرما آقا!( خوب من بفرمایم کجا؟؟؟)
خون شریک چه جوری: در ایران ، در رادیو و منبر میگویند،ازدواج با افغانی یعنی جرم!
هیچ افغانی، در بیمارستان نمیتواند( در اوپریشن) از عضو ایرانی استفاده کند ولواینکه در حال نزع باشد و اقارب این افغانی، قبلا ده ها عضو( کلیه، دست ، قلب ) به ایرانی، اهداء کرده باشد!
یک افغانی گفت، رفتم پبش رئیس دفتر اتباع، وقتی کنار میز واایستادم وتعرفه بانک را سر میزش گذاشتم ، گفت، عقب، عقب، بازهم عقبتر، جای ایستادن یک افغانی، کنار در ورودی است؛نباید نزدیک من واایستی !!
در بعضی نانوایی ها، یا به افغانی، نان نمیفروشند یا فقط دوتا میدهند!

>>>   کاش این همه جوال دوزی که رسانه های ایران به پلیس آمریکا بابت بد رفتاری به سیاهپوستان میزنه یک سوزن هم پلیس خودشان بزنه بابت این رفتار زشت

>>>   از نظر قانونی هر شخصی که غيرمجاز وارد خاک کشوری بشه بايد زندان بشه نه رد مرز. وقتی ايران ظرفيت مهاجر نداره ورود اجباری، زورگويی هست.
البته اين را هم بگم ايرانی بودن يا افغانی بودن تأثيری در رفتار نيروهای نظامی ايران نداره. من هم ايرانی هستم چند بار در عمرم برای گواهی نامه و گذرنامه يا حتی دانشگاه های نظامی مجبور شدم با نيروهای مسلح روبرو بشم حتی يک بار هم نديدم که رفتار درستی داشته باشند. اصولاً فرهنگ حاکم در اين جور مراکز اين هست که آن قدر به افراد سخت می گيرند تا تابع بشن و هر دستور را اجرا کنند. سعی کنيد هيچ موقع با نيروهای نظامی روبرو نشيد.

>>>   آقای محمدرضا من نه خودم را بالاتر از افغان ها می دانم و نه منکر تمدن افغانستان هستم فکر نمی کنم هيچ ايرانی هم اين جوری باشه. ولی چرا 160 کشور جهان همه ی شما را راه نميدن؟ حتماً مشکلاتی داشته که راه نميدن ديگه درسته؟ ضمناً از شما که تحصيلات دانشگاهی داری بعيد هست که هنوز نمی دانی افاغنه مانند ارامنه، اکراد، الوار، اتراک و اعراب جمع عربی هستند و دشنام نيستند.

>>>   محمد رضا قول بده درست تموم شد حتما برگردی خوب شما مهاجرین افغان در ایران خوب دروغگویی ولاف زدن را بلدید بله مردم ایران بت فرهنگ و تمدنند می توانی یه سرچ تو گوگل بزنی تا تمدن و غنای فرهنگ ایران را ببینی در ضمن ما خودمان را برتر از هیچ انسانی نمی دانیم این حرفهای مهاجرینی مثل توست برای سیاه نمایی در ضمن نمی دانم منظورت از ازادی چیست ولی ما ایرانیها از امنیت وازادی که داریم راضی هستیم در ضمن در ایران انقدر ازادی هست که افغانهای نمک نشناسی مثل تو خیلی راحت به ایران و ایرانی بد وبیراه می گوییدنمی دانم در اروپا هم مهاجران می توانند هم لعنت به کسور بگویند و همدر انجا زندگی کنند محمد رصا ادمهایی مثل تو که تعدادشان در ایران زیاد هم هست حتی در
وطن هم هم دچار مشکل می شوید پس بهتر است دیدت را تغییر دهی وبه چشم انصاف به اطرافت بنگری

>>>   اگه ايران اون قدر توان داشت که به مهاجران خدمات بده احتمالاً تا حالا دور تا دور مرزهاش برج ديدبانی گذاشته بود تا هيچ کسی نتونه غير قانونی وارد کشور بشه مثل اتحاد جماهير شوروی سابق. يا پروژه ی ايران رود را اجرا می کرد. الان مشکل ايران بی پولی هست و به همين خاطر میگيم که ظرفيت مهاجرت در ايران نيست.

>>>   اقای محترم وقتی از قوانین بین الملل چیزی نمی دانی عقده پراکنی نکن در هیچ کجای دنیا عضو پیوندی به اتباع بیگانه داده نمی شود این از ایندروغ.....دوم چرا اینقدر دروغ می گوییددر نانواییها شما افغانها از همه بیشتر نان می گیرید پس چرا دروغ می گویییدشما مهاجرین افغان در ایران ایتاد دروغ پراکنی و یک کلاغ چهل کلاغ هستیداخر برادر می گویی یک افغانی رفت پیش ریس دفتر چنین شد و چنان شد ایا خود دیدی ایا مطمینی که می ابی در اینجا این مطلب را می نویسی از خدا بترس

>>>   ازدواج با افغانها جرم است چون هموطنان شما با ازدواج با ایرانی می خواهند تابعیت بگیرند در ضمن بعد از ازدواج با زن ایرانی خلاف می کنند وسریع به افغانستان بر می گردند وزن وبچه را بی سرپرست می گذارند وعواقبش را دولت و ملت باید بکشند چند وقت پیش در رسانها خواندم که یک افغانی زن و بچه ایرانیش را هشت سال در زیرزمین در یکی از سهرهای افغانستان زندانی کرده بود که این زن توانسته بود فرار کند وخلاصه اگر بخواهم بگویم مثنوی هفتاد من کاغذ است دوستان افغان اگر می خواهند مطلبی بنویسند تمام مسیله ومشکل را بیان کنند نه فقط یک قسمت از ان را که برای خوانندگان ایجاد شبه کند سیاست مهاجرین افغان در ایران مثا سیاست بی بی سی فارسی است قصیه را ناحق به نفع خود و به گونه ای وارونه جلوه می دهند

>>>   افغانهای مهاجر در ایران واقعا در دروغگویی ووارونه جلوه دادن حقایق نظیر ندارند نمی دانم در طلب چه هستند شاید اندکی حس ترحم از سوی هموطنانشان ولی باید بگویم که انها با اینکار نه تنها به جایی نمی رسند بلکه رابطه دو ملت را ویران می کنند
مهاجر سابق

>>>   راه حل
افغانستان باید تجزیه بشود بعد از اون فارسی زبان ها و تاجیک هزاره بیان جز ایران بشن
پشتون ها هم یک کشور برای خودشان داشته باشند و در آنجا به انتحار و جنگ و خونریزی وطالبان بازی مشغول بشوند.

>>>   درجواب ایرانی محترم که گفته امریکا به ناموس افغانی تجاوز میکند باید بگویم اگر مدرکی معتبر دراختیار داری نشان بده وگرنه اخبار کذب را نشر نده.سربازان ایالات متحده امریکا بسیار باشرف تر و بافرهنگ تر از این گپ هاست

>>>   خبرگزاری های غربی بارها به بی ناموسی سربازانشان اشاره کردند(اینترنت سايت فارسی همین خبرگزاری ها). موردی که من گفتم دقيقاً زمان اعتراضات ضدايرانی در افغانستان بود و همه نسبت بهش بی اعتنا بودند يا توجيه و دفاع می کردند و واقعيت هم همين هست که رفتار يک نفر به کل کشور مربوط نيست ما هم گفتيم که عمل يک نفر را نبايد به همه نسبت داد.به نظرت انصاف هست که با دست خودت ثروتت را به اين و آن ببخشی و آن وقت بیای در روزی ما شریک شی؟

>>>   منم به عنوان یک افغان به نوبه خود واقعا خجل هستم ازاینکه بار دوش کشور دوست وهمزبان ایران بزرگ هستیم اگرچه خودم سالها پیش بازگشت نمودم ولی از طرز بود وباش برخورد وفرهنگ افغانها در ایران ناراض هستم چون آدم های خوب خراب دربین این مهاجرین وجود داره اما بیشتر شان جرم های گوناگون را انجام میدن علیه ایرانی ها والبته برعکس هم هست از طرف ایرانی ها بهرحال به امید آن روز که تمام مهاجرین به وطن برگردند و ازبار دوش ایرانی ها ی مهربان ومهمان نواز کاسته شود

>>>   محمدرضا که در ایران دانشجویی
چطور دانشجو شدی؟ مگر نمیدان ایرانی ها افغان ها به پارک راه نمیدهند و مهندسین و داکتر های افغان در ایران کارگری میکنند
چطور در ایران به دانشگاه رفتی؟
در جواب دوستی که گفت کجا آمریکایی ها به زنان افغان تجاوز کرده اند هم میگویم که در انترنت جستجو کن تا مستندات را ببینی اگر کور نباشی و نه تنها تجاوز کرده اند بلکه کشته اند و اعضای بدن آنها را قاچاق کرده اند
کشته اند و در صورت مردم ادرار کرده اند
بدتر از آن ... پرورش داده اند که در نبودنشان کشور را به کثافت بکشند
چشمت را باز کن!

>>>   شما مردم شریف افغانستان به جای اینکه با کامنت های خود دایما دولت و ملت ایران را نکوهش کنید بهتر است دولتمردان خود را به باد انتقاد بگیرید و اینقدر از مهاجرین غیر قانونی حمایت نکنید ما می دانیم که این مهاجرین از سر نداری و بد بختی به ایران می ایند ولی خوب ما چه کنیم ما نیز ظرفیتهایی داریم ما که نمی توانیم ضعف دولت شما را دایما پوشش دهیم وکاری که دولن خود شما باید ان را ساماندهی کند ما به دوش بکشیم نزدیک به چهل سال اینکار را کردیم و منتی نداریم در عوض دولتمردان شما چه کردند پیمان را با امریکا امضا کردند و گفتند منافعمان در ان است ما هیچ نگفتیم .پرچممان را اتش زدید وبه بزرگان ما بی احترامی کردید هیچ نگفتیم در تلوزیونها ورسانه هایتان از ایران سیاه نمایی کردید تا دل شرکا غربیتان را به دست اورید هیچ نگفتیم اب را به رویمان بستید و با قلدری تمام گفتید در اینباره مذاکره نمی کنیم هیچ نگفتیم صبر ما هم حدی دارد رییس جمهور شما به تمام کشورهای بی اهمیت لشکر کشید حتی به اذربایجان که ایران حسابش نمی کند رفت وبه ایران با پررویی تمام گروه اعزام می کند تا در رابطه با مهاجرین صحبت کند !!! حال شما اگر جای ایران بودید با این همسایه نمک نشناس وپر مدعا چه می کردید!اشرف غنی نمی اند در کجای دنیا ایستاده است وانچنان باد به غبغبش انداخته که نمی داند با بزرگترش چگونه صحبت کند ایران قدرت منطقه ای است و دولتمردان شما نمی خواهند این را درک کنند شما مردم عزیز افغان بهتر است اول سنگهایتان را با دولتتان وا بکنید بعد از ایران شکایت کنید
با تشکر

>>>   اگر این کلیپ منطبق بر واقعیت باشد، من به عنوان یک ایرانی جز آن که سرافکنده مهمانان افغانمان باشم و از مشاهده این زشت رفتاری ها، عرق شرم بر پیشانیم بنشیند، چه کنم و چه دارم که بگویم؟
محمدنادر اخباری

>>>   اینکه گفتیار رودوش همسایه هستیم فکر نکنم افغانی باشه چرا چون همین افعانی هاستند که مثل بلدوزر برای آنها با قبمت کم و ساعات کاری زیاد کار میکنند فاضلاب شهری شان را زودتر از موعد مقرر آماده میکنند برای آنها درجنگ هشت ساله هزاران شهید....بار رودش نیستیم بار از دوششان بر میداریم

>>>   باز هم يک افغانی که از بی نوايی خودش نيست روی زرد؛ بلکه غم بی نوايان رخش را زرد کرده.
برادر، ايرانی ها به افغانی ها دختر ميدن تازه دولت هم مجبور ميشه بهش شناسنامه هم بده اتفاقاً اين مسئله ازدواج ايرانی با افغانی مورد تنفر و اعتراض فراوان ايران ستيزان افغان هم هست.
لازم به ذکر هست ممنوعيت گرفتن زنان ايرانی به دنبال فروش همسران ايرانی به روسپی خانه های پاکستان صورت گرفت ولی در عمل اجرا نميشه.
پيوند اعضای بدن هم به راحتی انجام ميشه به شرطی که مدارک اقامت داشته باشی. قيمت اين عمل ها هم خيلی بالاست و مجانی برای کسی انجام نميشه مخصوصاً برای شما که حق بيمه نميدی چندين برابر تموم ميشه
ممنوعيت نانوايی، ورود به پارک و سيم کارت ايرانسل و ورود به دانشگاه هم شايعاتی هستند که خودتان برای هم تعريف می کنيد و به افسانه بيشتر شبيه هستند.
به خدا اگه هر ايرانی بدونه پشت سر ايران چی داريد نميذاره کار به اين جا بکشه.

>>>   جلب توجه به نویسنده گان دوستان ایرانی دولت ودولت مردان ومردم عوام افغان هیچ وقت درطول تاریخ تا بحال علیه هیچ کشور رفتار دوگانه ویا جاسوسانه نداشتند حتی در دوران گذشته ها که سرپای خودش ایستاده بود ودر مقام بهتر قرار داشت بر عکس این از سادگی وشرافت خود ما بود که فعلا به این حال رسیدیم واز گذشته بدینسو از طرف کشور های منطقه که نام شانه یاد آورنمیشوم مورد حمله آشکارا ومخفیانه قرار گرفتیم وداریم والبته درحال بهبود شدن هستیم انشا الله این یگانه راه حل بود که با جامعه جهانی وناتو پیمانهای ره امضا کنیم وشما هم مطمین باشید که هرگز از طرف مردم ومردم سالاران افغان مورد شکار و یا حملات دشمنان شما از خاک افغانستان صورت نخاد گرفت این امر را ما از سابق باخود داشتیم و خاد داشتیم ولی بعضی شما البته نه همی شما لطفا منصفانه قضاوت کنید
با ابراز تشکر

>>>   باهمه ضعف موجود در افغانهی مهاجر وافغانستان معاصر موجود باید باید گوشزد کرد که اگر ندای روح بخش ان رهبر سفر کرده نبود وانقلاب او اسلامی نبود ودر انقلاب او رهبران روحانی در مشی رهبری او همراه او نبودند افغانها هم نتیجه دست به به جهاد علیه اتحاد جماهیر شوروی که کاملا بر بلوک شرق جان حاکم بود نمی زد وانگاه روسیه نرسیده به ابهای گرم زمیمن گیر نمی شد بگونه ای که استراتیزیستای روسیه سابق گفته بودن افغانستان فقط برای عبور است انها با عبور از افغانستان شاید ایران وژاکستان را هم اشغال می کردند حال که معما حل گشت همه چیز اسان شد حا شوروی ازهم تکه تکه شد برادران ایرانی مان شیر خوانی می کنند چه زود فراموش کردید سه هزار شهیدمان در جنگ تحمیلی تان را که که بنا بر فتوای خمینی کبیر این جنگ جنگ اسلام وکفر است وهمین خمینی بود که فرمود چریکهای قدرتمند افغان چنان سیلی بر روی شوری زد که دیگر نباید سرش را بالا کند ایا تاحال شوری دیده اید ما با جهادمان با شوروی شانزده جمهوری مستعمره را از شوروی سابق ازاد کردیم وانها امروز به این مطلب اذعان دارن .ترکمنستان اذبکستان ارمنستان اذربایجان شیعه ووووو وحتی المان را روسها به دو بخش تقسیم کرده بودند نیم ان از شوروی بود ونیم ان غربی که بعد از فروفشی شوروی انها دیوار بتنی مردمشان شکستند که این مسایل بسیار بین المللی است واحترام المانها به افغانها اینکه گفتی خون شهدا دیگر نگو که شهیدان فرواز کردند با ارمان اسلامی بر اندیشه یکی از رهبران جمهوری اسلامی بنا شهید محمد منتظری را بخان انوقت متوجه می شوی اسلام وانقلاب ایران وارماش چیست وچه بوده ودر اخرین سخن تیف ابوذر رابرسی کن که افغانی است وامروز نیز برای دفاع از ارزشهای انقلاب همین جانبر کفان افغان است که در سوریه مقاومت می کنند تو کجایی نهایت چیزی که به اطلاع شما عزیزان انصار برسانم اینست که وصیت نامه سیاسی الهی امام را مراجع کنید وانگاه ارتباط افغانها بامام وجمهوری اسلامی را خواهید دید چون این وصیت مانند وصیت رسول الله به خلافت علی است والبته بدانید که این دوره مهاجرت افغانها برای امتهانی بود که خدا شمارا امتحان کرد واین مهاجرت تمام خواهد شد
طلبه افغان از ایران

>>>   چرا بار روی دوش ما هستید وبه ازای کاری که می کنید مزد می گیرید مزدتان هم خود تعیین می کنید چه بسا اگر مزدتان طبق معیار و استاندارد باشد کارگر ایرانی بیکار نمی ماند و کارفرما از شما به عنوان نیروی کار استفاده نمی کند پس بار روی دوش ما هستید درو بر شرف ان برادر افغان که واقعیت را می بیند و بیان می کنددر ضمن امارشهیدانتان در جنگ هشت ساله کمتر از چهرصد نفر بود که بنیاد شهید تمام مزایا را برای خانوادهایشان در نظر گرفته در ضمن تو از خون شریف ان شهدا برای خودت و امثال خودت مایه نذار و ارزش کار انها را پایین نیاور انها به خاطر دینشان و به خاطر اعتقاداتشان به جنگ علی باطل رفتند نه برای دریافت شناسنامه پس بیش از این یاوه نگو و سعی کن قدردان باشی و واقعیات را ببینینه فقط از دید خود به دنیا ننگری
ایرانی

>>>   برای این برادران مهجر در ایران هرچه می گویی ... برادر چرا نمی خواهی بپذیری که روی دوش ما سنگینی می کنید اگر همین بار سنگین بود خیالی نبود دشمنیها و کینه توزیهای شما ودروغ بافیها محمل گویی هایتان و از پشت خنجر زدتان سنگینی این بار را را دو چندان می کند

>>>   محمد رضا مگر افغانها در ایران به مدرسه یا دانشگاه می روند!!!!!مگر نه اینکه ایران شما را به کارگری می گیرد !!!!مواظب باش دلت خیلی پر نشود چون ممکن است منفجر شوی دروغگو از خودتان خجالت بکشید افغان پیپر لطفا نشان بده

>>>   با سلام
راستش با خواندن این کامنتها متوجه شدم که افغانهای مهاجر ساکن در ایران علت عمده ایجاد کینه و بغض میان دو ملت هستند انها با بزرگنمایی اتفاقات و نشر نقل قولهای بی پایه و اساس و به اصطلاح یک کلاغ چهل کلاغ ویا ساخت کلیپهای دروغین که بارها در فیسبوک شاهد ان بو ده ایم قصد در ایجاد یک جور ترحم از سوی هموطنان خود در افغانستان هستند نمی دانند که با این کارشان هم از چشم هموطنان خود در افغانستان افتاده اند ودر انجا جایی ندارند هم از چشم مردم ایران وهم خدا را از خود نا خشنود کرده اند به جای این که در این سالهایی که افغانستان کمی ارام شده به کشور خود برمی گشتند و در ساختن کشور خود می کوشیدند به زور در ملکی ماندند که صاحبش ناراضی است ویا عازم اروپا و امریکا می شوند که ان بلایا بر سرشان می اید برادران چرا به وطن خود بر نمی گردید مگر انهایی که در افغانستان زندگی می کنند خدا ندارند لابد الان می گویید چرا ایرانی ها مهاجرت می کنند !! انها یا نخبه هستند یا میلیونر و سرمایه دار کشورهای اروپایی به مانند ایران محض رضای خدا کسی را راه نمی دهندایرانیانی که در امریکا هستند همگی ثروتمندند وکارهای مهم در امریکا دارند یک محله ثروتمند امریکا متعلق به ایرانیان است به نام تهرانجلس می توانید در گوگل سرچ کنید داماد وزی خارجه امریکا ایرانی است ایرانیان از لحاظ اقتصادی و علمی در امریکا تاثیر گذار هستندو نقش عمده ای در تولید علمشان دارند انها کسانی مثل من و شما را نمی خواهند نتیجه اش را هم که در یونان و استرالیا و ترکیه دارید می بینید پس بهتر است با شرافت در کشور خودمان زندگی کنیمو در این دو روز دنیا خود را سرگشته و اواره نسازیم و بیش از این تخم نفاق و کینه و دشمنی را در دل هم نکاریم
دانشجو از ایران

>>>   ای بی خبران وغافلین بیگانه بیگانه است چه عربی پاکستانی ،امریکایی،روسی ،چینی وغیره باشد هیچ کس اینها به مردم کشور ما دلسوزی ندارند وهمه شان کوشش می نمایند که دست گدایی ما به طرف شان دراز باشد وهمیشه محتاج ایشان باشیم بیائید دست به دست هم بدهید وکشور تان را اباد سازید ویقین داشته باشید که هیچ کس کشور شما را اباد نمی سازد

>>>   ازماست که برماست .
کجای دنیامهاجر35ساله داره .مهاجرپس از5سال مقیم می شودنه آنکه نگهداری وبیگارشودوهرروز بااوفیلم بازی کنند. این ضعف دولتمردان افغان درحمایت ازحقوق انسانی وقانونی وعزت اتباع افغان درسراسرجهان که ازوظایفش است رامی رساندوهرروز بایک معامله گری آنهارامی فروشد.
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   سلام
آقای یه ایرانی که نفر اول پیام داده اید می شود شما پول بگیرید و یک همچنین کلیپی بسازید.

>>>   در جواب به ...جلب توجه به نویسنده گان دوستان ایرانی دولت ودولت مردان.....
برادر چرا چیزی را بیان میکنید که در عمل غیر ممکن است.این کسانیکه شما به انها پایگاه نظامی دادید از امدن در افغانستان هدفی دارند.انها که نیامدن فقط چهارتا طالب را بکشند که اگر می خواستند به راحتی امکان پذیر بود چون ریشه ان سازمان های اطلاعاتی خودشان با همکاری رزیم های عربی و پاکستان است.به این فکر کن چرا اینقدر به داشتن پایگاه دائمی در افغانستان اصرار دارند.شما باید زورت به اینها برسد که بتوانید دیگر کشورها را از عدم تجاوز اینها از خاکتان مطمئین کنید.مساله انست که دولتمردان شما با امضای قرارداد حضور ناتو را در مرزهای ایران و چین و روسیه رسمیت قانونی داده اند.و حاکمانتان رفتارشان به گونه ای است که بوی تخاصم میدهد که خب با این حاکمان و قدرتی که امریکائیها نسبت به افغانی ها دارند چطور این عدم اجازه به تعرض به خاک ایران از سرزمینتان را میتوانید تضمین کنید؟؟؟؟ایا اگر جای ایرانیها بودید به صرف همین حرفها دست روی دست میگذاشتید.با این کشور و حاکمانشان چگونه رفتار میکردید؟؟

>>>   افغانها باید یاد بگیرند که به قوانین کشورها احترام بگذارند

>>>   من ازتمام ایرانیهایی که اظهارتاسف کردندتشکرمی کنم وموضع انسانی آنهارامی ستایم .برخی افرادایرانی که می گویندقانو ن کشوررااحترام بگذارندآیاکشورش باید قانون انسانی رااحترام بگذارد؟.دراخلاق وانسانیت نباید بایک یهودی چنین برخوردی داشت که نشان ازشخصیت وفرهنگ خودهمان توهین کنندگان دارد.
شیوا

>>>   شیوا تو خود یک عامل فتنه بین ایران و افغانستان هستی

>>>   شیوا انسانی که مثل دزد وارد یک کشوری می شود در هیچ کجای دنیا برخورد انسانی نمی بیند این را سعی کن درک کنی کسی که غیر قانونی وارد یک کشور میشود شخصیت وفرهنگ خودش را نشان می دهد وبا او همانگونه رفتار می شود

>>>   شیوا جان هیچ کجای دنیا مهاجر 35 ساله نداره چون شما پناهنده ای و قرار بود برگردیدافغانها در ایران پناهنده اند این را بفهمید فرق است بین مهاجر و پناهنده . درک این موضوع اینقدر برای شما مشکل است!!!!
شما افغانها به زور ماندگار شدید و نمی روید کسی برایتان دعوت نامه نفرستاده قرار نبود 35 سال بمانید ولی از انجا که به هیچ قانون و اصولی پایبند نیستید مثل چسب به ایران چسبیده اید و بدی ایران را می گویید کمی خجالت بکشید . من امیدوارم هر چه زودتر تمام افغانها از ایران بروند تا این بحث های خسته کننده به پایان برسد ورابطه دو ملت دیگر تحت تاثیر حرفهای مغرضانه انسانهایی مثل شیوا قرار نگیرد
با تشکر

>>>   ایران در دارد غیر قانونی وارد نشوید

>>>   آیاایران ازتمام توان خودبرای اخراج افغان هااستفاده نکرده .این امربخصوص دردولت قبلی مصداق دارد که حتی باتجاوز به حریم خصوصی انسانهاوواردشدن به خانه هاانجام شدواعتراضات جهانی درپی داشت ودرمورد پناهندگان قانونی چون چاره ای نداشتن مالیاتهای میلیونی بستندحتی ازامواتشان هرکدام غیرازقبر ودفن وکفن 2750000تومان عوارض شهرداری انهم برای قبرهای وقفی درقم می گیرند.دیگرغیرمجازی نرااخراج می کنند.حالاچه کنندکه نظرچندکامن گزاربیکاررافراهم کند.

>>>   شیوا اگر دولت ایران به همه ی افغان ها هم شناسنامه بده من اعتراضی نمی کنم.
ولی کمی فکر کن شناسنامه گرفتن این افراد به معنی سلب تابعیت افغانستانی آن هاست و دیگر هیچ گاه اجازه ورود به افغانستان را ندارند يعنی به عاقبت فلسطینی ها دچار میشن.
ولی اگر برگردند افغانستان به صادرکننده ی محصولات نساجی، فرش و نجاری تبدیل خواهد شد. افغانستان به این همه نیروی تحصیل کرده نیاز شدید داره ولی در ایران در همه ی قشرها بی کاری هست.
نگاه کن ملیون ها پاکستان و بنگلادشی دارن وارد کشورتون میشن که با تو هیچ قرابتی ندارند ولی فرصت های شغلی شما را گرفتند و احتمالاً تابعیت هم دریافت می کنند این هم یعنی اسرائیل دوم در افغانستان.

>>>   افغانی ها توجه کردند که چرا وقتی با یک غیر افغانی بحث میکنید همه اش میشود قاچاق مواد مخدر و تروریسم و پناهجوی غیرقانونی و.......به این فکر کنید که در قرن بیست و یکم چه چیزی برای عرضه به دنیا دارید و چرا بحث با شما فقط در مورد این مسائل است.به این خوب فکر کنید بعد متوجه میشوید مشکلتان چیست و ایا دیگران که به شما پناه داده اند و حالا دیگر صبرشان در حال تمام شدن است مشکل دارند یا خود شما.همین چند روز پیش طرح راه اهن ایران ترکمنستان و قزاقستان هم تکمیل شد و قزاقستان تصمیم دارد به چین وصل شود یعنی کالا از چین و اسیای میانه می اید به ایران و از اینجا میرود به ترکیه و از انجا به اروپا.یعنی یک درامد چندین میلیارد دلاری ترانزیت.
حالا به نقشه نگاه کنید ببینید افغانستان در کجای عالم قرار گرفته و بعد فکر کنید چرا نتنها نتوانستید ایران و چین را برای ساخت راه اهنی از خاکتان که با مسافت کمتر نسبت به قزاقستان و ترکمنستان چین را به ایران و در نهایت به اروپا وصل میکند ترغیب کنید بلکه کاری کرده اید که همان خطی که ایران قرار بود برای کمک به ملت افغانستان به هرات بسازد هم روی هواست.حالا هم با تکمیل این راه اهن دیگر صرفه اقتصادی ندارد یک راه جدید از طریق افغانستان ساخته شود و این یعنی از دست رفتن درامد ترانزیتی میلیارد دلاری و شغل بسیار برای مردمتان.چرا مسئولان افغانستانی نخستین سفرهای خارجی شان میشود دو کشور بی اهمیت پاکستان و اذربایجان!!!و سفر به همسایه بسیار قدرتمند غربیتان محدود به یک هیئت میشود انهم با کلی جوسازی مغرضانه رسانه ای که مطالب بیان شده در این اینجا فقط بخش کوچکی از ان است.دادن پایگاه به امریکای متحد اسرائیل.ندادن حق ابه.سیاه نمایی های رسانه ای در افغانستان و توسط اتباعش و این رفتار جدید حکام افغانستانی چه پیامی برای ایران و ایرانی دارد؟؟؟وقتی اولویت های شما چیزی غیر از منافع واقعی شما است.وقتی سیاستگذاری شما بجای ایجاد روابط دوستانه با کشورهایی که با توجه به سابقه شان اماده سرمایه گذاری و کمک به کشورشما هستند میشود تامین منافع کشورهای فرامنطقه ای و استحکام روابط با دست نشانده های انها و تیره کردن روابط با دشمنان انها انتظار دارید کشورتان پیشرفت کند.خب معلوم است هر روز عقب تر میروید و خواهان فرار از افغانستان.حالا اینکه دیگر ملت ها نخواهند شما را در رفاهشان سهیم کنند مشکل انها نیست.وقتی رهبرتان میشود امریکا و انگلیس و دوستانتان میشود پاکستان و عربستان باید بدانید که انکه باد میکارد توفان درو میکند.
یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران!!

>>>   بعنوان يك ايرانى، از رفتار غير انسانى مأمور مرزبانى ايران متاسفم و اميدوارم از مقام خود اخراج شود.
مقصر اصلى برخى دولتمردان فاسد در افغانستان هستند كه خود خواهانه فقط به منافع شخصى شان مينگرند و بفكر مردم رنجديده كشور خود نيستند.
مقصر بعدى دلتمردان ايران هستند كه با افكار زورگويى انهم به يك پناهنده مقابله نميكنند.

>>>   اگر ایران مهاجری را از کشورش بنابر نداشتن ویزای قانونی اخراج میکند حق دارد. اگر مهاجری بخاطر ارتکاب جرمی مطابق قانون (!) مجازات میشود کاملآ درست است. اما وقتی افسران نیرو های انتظامی مهاجران را تحقیر و توهین میکنند، آنها را لت و کوب میکنند این کار شان درست نیست و خلاف قوانین ایران و قوانین بین المللی، خلاف اسلامیت و خلاف انسانیت است و آنها نیز باید مجازات شوند.
منع ورود مهاجرین افغان به پارکها، منع اجازه خرید سیم کارت، منع خرید خانه، عدم اجازه ازدواج با ایرانی ها، منع گرفتن اجازه نامه موتررانی، منع پیوند اعضای بدن بومی به مریضان مهاجر، منع تحصیلات عالی برای مهاجرین، تحقیر و توهین و ... همه قابل انتقاد است و یک نوع نژاد پرستی است که خلاف قوانین اسلامی، مدنی و انسانیت است.ما باید مردانگی حق گفتن و تقبیح و نکوهش ناحق را داشته باشیم.
علی حسین بامیانی

>>>   آقای علی حسین بامیانی من بند اول حرف های شما تأیید می کنم ولی بند دوم کامنتتان ادعاهای خلاف واقعیت را طرح کردید. تنها یک بار چند سال پیش یک دفتر پستی در گیلان پشت مغازه اش نوشته بود به شهروندان خارجی سیم کارت نمی فروشه همان زمان هم مسئولان گفتند این کار خلاف هست اگر باز هم تکرار شد شکایت کنید ولی متأسفانه برخی هموطنان شما با نشر اکاذیب کار را به جایی رساندند که برخی افغان ها سیم کارت را به نام یک دوست ایرانی می خرند در صورتی که از نظر قانونی این می توانند به نام خودشان بخرند. دود این شایعات اول از همه به چشم خود مهاجران میره بقیه ی مسائلی که مطرح کردید شایعه هست اگر تمایلی داشتید برایتان بنویسم که از پای سؤبرداشت و غلط هست و یک حادثه ی خاص را به حساب قوانین کشوری گذاشتید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است