اسامی غاصبان زمین در هرات افشا شد
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۲    ۱۳۹۳/۹/۲۷ کد خبر: 85827 منبع: پرینت

غصب زمین های دولتی در طول سال های متمادی جریان داشته است و هر کسی که در هرگوشه ای از کشور دستش رسیده، به غصب زمین های دولتی پرداخته است.
زمین های ولایت هرات نیز از دام غاصبان در امان نبوده است. مقام های دولتی در هرات بدین باورند که زمین خواران با حمایت بعضی از حلقات به غصب زمین های دولتی مبادرت ورزیده اند و غصب زمین های دولتی به شدت جریان دارد.
پژوهش های ما در این گزارش نشان می دهد، بیشترین کسانی که دست به غصب زمین های دولتی زده اند فرماندهان...، مقام های دولتی، بزرگان محل، موی سفیدان، قدرت مندان و بعضی از نمایندگان هرات در مجلس می باشند.

به اساس فیصله نمبر 2 تاریخ 29/2/1393 ریاست محکمه ابتدایی شهری هرات هر یک محمد تور تره کی و محمد حلیم تره کی به عنوان غاصب زمین شناخته شده اند. در این مکتوب نشان می دهد که فیصله گردیده است تا این دو شخص مبلغ 21 میلیون افغانی را باید به خزانه دولت تحویل نمایند. اما اسناد نشان می دهد که این افراد نه تها پول را نپرداخته اند بلکه با همکاری بعضی از مقام های دولتی هرات تحت پیگرد قضایی نیز قرار نگرفته اند.

اسناد دیگری که در این پژوهش برای ما رسیده نشان می دهد، که شخصی به نام حسام الدین شمس ولسوال سابق ولسوالی انجیل صد ها جریب زمین را در ساحات مختلف هرات غصب و خرید و فروش کرده است. او در ساحه خواجه ملا کوهی موازی یک شبانه روزآب، دشت علی حیدر هفتاد جریب، قنات علی شمایل چهارده جریب، و در قلعه عطار غصب و به فروش رسانده است.
مکتوب های متعددی که برای ما مواصلت کرده است نشان می دهد که شخص حسام الدین شمس با کمک و همکاری راتب ولد نثار احمد فرزند ولسوال گذره هرات و حاجی وکیل احمد مدیر املاک ولسوالی انجیل این اراضی را غصب کرده است.
مکتوب های که از جانب آمریت قضایای دولت عنوانی فرماندهی پولیس هرات ارسال گردیده است نشان می دهد که افراد زیادی دست به غصب زمین های دولتی هرات زده اند.

طی مکتوب 1863_ 942 تاریخ 8/8/1391 آمریت قضایای دولت عنوانی فرماندهی پولیس هرات چنین نگاشته شده است.
محترما: از اثر مکتوب (21 21 بر 1700) تاریخ 30/ 7 / 1391 ریاست زراعت ولایت هرات و به تعقیب مکاتیب نمبر (1369) تاریخ 23 / 6 / 1391 ( 907) تاریخ 24 / 4 / 1391 ( 342 ) تاریخ 18 / 2 / 1391 و ( 164 ) تاریخ 26 / 1 / 1391 این اداره اینک ضم لیست اشخاصی که اراضی دولتی را در ساحات شمال گمرک غصب نمودند و کار ساخت بالای اراضی متذکره به شدت جریان دارد به شما ارسال گردید که هر چه عاجل داخل اقدام و افراد متذکره را جلب و مورد پیگرد قرار دهید.

در این مکاتیب نام افراد ذیل آمده است که شمال، شرق گمرک هرات را غصب کرده اند:
حاجی نعیم حیدری کل ساحه ذیل را غصب و بالای افراد و اشخاص به فروش رسانده است.
حاجی صالح علیزایی،
زکوم خان علیزایی،
امان الله مکزاده علیزایی،
حاجی حبیب الله، رییس گمرک هرات،
سراج الدین فراهی،
داوود گاز فروش،
انجینیر امیدوار رییس آبرسانی شهرک صنعتی،
حاجی الله داد مرزی،
زبیر ولد حاجی نیک،
محمد فاروق کوهستانی آمر جنایی،
حاجی رشمی،
حاجی سبزی بلوچ،
حاجی گلاب خان و حاجی آزادانی و رضایی، این افراد زمین های شمال، شرق گمرک هرات را غصب و بالای یکدیگر به خرید و فروش رسانده اند.

به اثر مکتوب 342_ 343 بر 153_ 154 تاریخ 8/ 2/ 1391 آمریت قضایای دولت عنوانی فرماندهی پولیس هرات افراد ذیل به عنوان غاصب زمین معرفی شده است:
آقای بهیر و عوض ترکمن ساحه خواجه ملا کوهی،
حاجی اختر و محمد ظریف ساحه ثم شادی کمر کلاغ،
لطیف، عظیم، نثار احمد، غلام فاروق، احمد شاه، حاجی اسماعیل، حاجی سلطان احمد، آقای لیاقت، خواجه عبدالرحمن و شیر محمد اراضی پشت گمرک هرات را غصب کرده اند.

آمریت قضایای دولت طی مکتوب 164 بر68 تاریخ 26/ 1/ 1391 عنوانی فرماندهی پولیس هرات از نام غاصبان بزرگ زمین در هرات پرده بر می دارد.
در این مکتوب اشاره به نام افرادی شده است که در ساحات شمال گمرک هرات، ثم شادی و خواجه ملا کوهی دست به غصب زمین های دولتی زده اند.
در مکتوب متذکره نامی از این افراد برده شده است:
خواجه عمر دشت لامزروع هزار جریب،
رفیع خان پنج صد جریب،
غلام سخی پنج صد جریب،
نثار احمد دو صد جریب،
سید عثمان دو صد جریب،
سید رسول سیصد جریب
و خدا بخش سیصد و پنجاه جریب زمین را در ساحات شمال مغل بچه غصب کرده اند.

مکتوب دیگری 513 بر 200 تاریخ 4/ 3/ 1392 که به خبرنگار ما از آمریت قضایای دولت عنوانی فرماندهی پولیس هرات رسیده است از شخصی به نام ملا سنگین مشهور به سنگین یکدست به عنوان غاصب زمین های دشت خواجه صاحب یاد کرده است در این مکتوب اشاره به این شده است که آقای یکدست هزاران جریب زمین مربوط به دشت خواجه صاحب را غصب و به فروش رسانده است.

در جریان پژوهش روی غصب زمین های دولتی در هرات اسنادی به ما رسیده است که نشان می دهد هزاران جریب زمین مربوط به زیارت های مولانا عبدالرحمن جامی، سید عبدالله مختار و باره زیارت شهزاده ها نیز غصب شده است.
طی مکتوب 488 بر 384 تاریخ 29/ 2 / 1393 ریاست ارشاد، حج و اوقاف عنوانی ریاست عدلیه هرات آماده است که افراد ذیل دست به غصب زمین های این ریاست زده اند:
عبدالصمد ولد محمد انور وکیل گذر شیخ معروف کروخی ناحیه هشتم،
حفیظ الله ولد شیر محمد وکیل گذر شیخ معروف کروخی ناحیه هشتم،
ظهور الله مشهور به حبیب الله وکیل گذر شیخ معروف کروخی ناحیه هشتم،
ارباب محمد رحیم ولد محمد شریف وکیل گذر نو آباد ناحیه یازدهم،
حاجی محمد طاهر نجفی،
عبدالخالق و عبدالغنی افسر وزارت امور داخله،

این افراد بالای زمین های اوقاف ساخت و ساز انجام داده و چهار دیواری کرده اند و طی همین مکتوب فوق نشان می دهد که افراد دیگری نیز دست به غصب زمین های ریاست حج و اوقاف هرات زده اند:
غلام فاروق ولد صالح محمد،
نور احمد ولد نظر محمد،
نعمت الله ولد محمد رحیم،
خواجه محمد صدیق ولد خواجه محمد حیدر،
محمد آصف ولد محمد عمر،
معلم عبدالغنی ولد عبدالستار،
عبدل ولد سید محمد،
سید یوسف ولد سید عبدالغفور،
سید محمد ولد سید محبوب و محمد ابراهیم ولد عبدالکریم.

غصب زمین های دولتی همواره در افغانستان به عنوان یک مشکل جدی مطرح بوده است اما بررسی نشدن پرونده های غاصبان زمین مشکل اساسی تر سد راه مبارزه با این پدیده بوده است.
اسناد نشان دهنده آن است که زمین های زیادی در هرات یا غصب و یا هم در معرض غصب قرار دارد.
اسنادی که در این پژوهش به ما رسیده نشان می دهد که زمین های شیدایی هرات مربوط به افسران متقاعد می باشد اما مهاجرین بالای این زمین ها چند سال است که سکونت گزیده اند.

در این اسناد والی های هرات آقایان انوری، نورستانی و داوود صبا طی مکتوب های مختلف به فرماندهی پولیس هرات هدایت داده اند که مهاجرین شیدایی را از بالای زمین های افسران متقاعد دور بسازید اما در این زمینه هیچ نهاد امنیتی کاری کرده نتوانستند.

یکی از این افسران متقاعد که خواسته در این گزارش از او نامی گرفته نشود می گوید مولوی خداداد صالح رییس شورای علمای حوزه غرب از این مهاجرین حمایت می کند و اجازه نداده است تا این مهاجرین را فرماندهی پولیس هرات از این ساحه دور بسازند.
این در حالی است که ریاست مهاجرین هرات و دفتر یونیما می گوید در هرات هیچ گروهی تحت نام مهاجر و بیجاشدگان وجود ندارد.

اسناد دیگری که برای ما رسیده نشان می دهد که ورثه های محمد عظیم خان از روبروی ساختمان حقوق بشر، اطراف سرک 64 متره غوردرواز، اطراف فلکه مولانا جامی و چهار اطراف گمرک تا شرق رود قارون و اطراف تپه سید عبدالله مختار کاملا فروخته و صد ها منزل و گاراج ساخته شده که بیش از سه هزار جریب زمین را احتوا می نماید.

در این اسناد به صراحت دیده می شود که بستر رود قارون، شمال سرک هرات، اسلام قلعه و کمر کلاغ که حدود یک هزار جریب زمین می شود ورثه های محمد عظیم خان،
حاجی گل احمد مقیمی،
حاجی بصیر احمد اچگزی،
علی احمد حیدری وکیل گذر محل کاظمی و حاجی رسید وکیل گذر سعادت،
حاجی عوض خاوری؛
ملا صمد، جعفری،
حاجی عبدالمجید،
حاجی غوث الدین و ارباب محمد حنیف و اطرف ترمینال باربری که هزار ها جریب زمین می شود بالای افراد و اشخاص فروخته و مورد غصب قرار داده اند.

در همین اسناد، شخصی به نام علی جمعه محبی متهم به غصب زمین های قنات ماهیان و چشمه قلم فور و قنات میفروش می باشد.

طی مکتوب541 ریاست دانشگاه هرات تاریخ 8/ 6/ 1393 عنوانی ریاست عدلیه هرات آمده است که موازی 152.89 جریب زمین مربوط ریاست زراعت هرات که تحویل شده است به ریاست دانشگاه هرات، اخیر اداره اراضی بدون دلیل در اراضی متذکره به کمک غاصبین تعدیل آورده است که موازی 12.42 جریب در 152.98 تعدیل آمده است.
موازی 5 جریب برای عبدالبصیر عزیزی و 7.42 برای محمد رضا خوشک ولد دیدار علی داده شده است.

در این مکتوب ریاست دانشگاه هرات از ریاست عدلیه خواسته که جلوی غصب زمین مربوط به دانشگاه هرات گرفته شود.
سید فضل الله وحیدی والی هرات می گوید: بیش پنجاه هزار جریب زمین در هرات غصب شده است که از این ارقام یک و نیم هزار جریب از غاصبین واپس گرفته شده است. او می گوید: با غاصبان زمین به صورت جدی مبارزه می کند از هر طیفی که باشد.
او در این گزارش از سید حسین انوری والی پیش هرات و یوسف نورستانی به عنوان غاصب زمین یاد می کند.
وی می گوید این دوشخص در زمان موریت شان در هرات زمین غصب کرده اند.

در عین حال سد گل آقا هاشمی رییس تحقیقات جنایی هرات می گوید: افرادی که از جانب آمریت قضایی دولت به آنها معرفی شده اند بزودی دستگیر خواهند شد.
او می گوید: پرونده های غاصبان زمین زیر تحقیق این ریاست قرار دارد.
وی با شاره به نام علی جمعه محبی و سنگین یکدست می گوید این افراد گرفتار شده اند و بعد از تکمیل تحقیقات بسیاری از غاصبان زمین به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

در کنار این همه فردی که در اداره اراضی هرات کار می کند خواسته از او نامی برده نشود می گوید مقام های دولتی، اداره اراضی هرات و بعضی از شخصیت ها از غصبان زمین در این ولایت حمایت می کنند.
او می گوید این اداره لیستی از غاصبان زمین در دست دارد که کسی این افراد را مورد پیگرد قرار نمی دهد.
حال پرسش اساسی این است که این افراد چگونه دست به غصب زمین های دولتی در هرات می زنند؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عاجل همه دستگیر و زندانی و تحقیق آغاز گردد و زمین های به زور حصول گردد .

>>>   ,ولو اگر کسی هچ کرده بتو انند با لای همین غا صبین
تا یک تغیر در نظا م نبیا ید هردو رهبر ما نند زن هستند
جرحت ند ارند من از نگاه علم ریا ضی بر ای شما ابراز می نما یم

>>>   تا فغلا چند وزیر را هر دو رهبر تعین نتوانستد دیگه انها هچ کاری کرده نمی تو انند خاطر جمع با شید
انشا لله و تعاله که عمر این حکومت بسیار کوتاه است من خواب شان

>>>   خـــــــــــوب کـــــــــــــــردند وقتی خکومت بانک راچور میکنند آنها هم به سهم خود وبه اندازه صلاحیت شان

>>>   ببینید اکثر این غاصبین خدا ناترس ، حاجی ها هستند، واقعا که شعر سعدی در اینجا صدق میکند که.... گرش به مکه بری----- چون بیاید هنوز ... باشد.
مرد سبیلو

>>>   به مین غصبی نماز روانیست غاصبین باید مجازات وعاملین (مامورینیکه ) به غاصبین زمینه راساختند رسوا ومجازات شوند

>>>   ای کاش تمام انسانهای مستضعف وبی سرپناه هرکدام به اندازه سرپناهی گرفته باشند . برعکس آن ملیون ها انسانیکه نان صبح وشام ندارند کاروباری ندارند وبه خانه های کرائی زنده گی میکنند . وزمین های دولتی توسط تعداد محدودی مافیا که مامورین خائن وجنایتکار از آنهاپول گرفته وآنهارا زورمند نامگزاری میکنند هزارها هکتار غصب شده که لعنت خداوند عاملان وغاصبان را به قهر خود گرفتار کند .

>>>   فاروق کوهستانی آمر جنائ را دقیق میشناسم که از جرمنی به تصمیم چورو چپال آمده بود ولی خوشبختانه در دوزدی های کلان به دام افتاد مدتها را در زندان تیر کرد دوباره بوطن اصلی خود برگشت کرد. ای کاش حکومت نو عدالت را بر سر همه دوزدان جاری کند.
خواجه ابوبکر

>>>   سلام بزگترین غاصب بلکه بزگترین دوز های درمنطقه حاجی صالح >وامان الله ملک زاذه وزکوم میباشد تشکر ازافغان پیپر
مجاهد راه حق

>>>   آقای سنگین یک دست، یک قاچاقچی است که سابقه ای عضویت در رژیم طالب را هم دارد، در زمان آقای کرزی رابطه خیلی تنگا تنگی با احمدولی کرزی داشت، این شخص از ولایت فراه است، اصلن در شهر هرات قانون و حاکمیت وجود ندارد وگرنه دشت خواجه عبدالله انصار که جای معلوم داری است، زمین های که آقای سنگین غصب کرده و فروخته است باز همان مردم هم هر کدام چند هزار متر دیگر را مفت دیوار کرده اند به بهانه این کی دیوار های خود را راست کنند، دولت باید جلو غصب این شخص را بگیرد و پول که از ناحیه فروش این زمین کسب کرده باید به بیت المال/ بودجه دولت واریز شود و زمین های اضافه ای که مردم در این ساحه مفت اطراف اش را دیوار کرده اند باید مبلقی پول به پردازند.
شهروند هرات..

>>>   ماریا بشیر غاصب درجه یک چرا در لست نیست

>>>   چرا ازشهرک کهدستانی که توسط یک نفر ( عبدالستارپهلوان) به همکاری قدرتمندان حدود ده هزار جرییب غصب شده گزارش داده نشده مگرملک شالیکار موروسی اش بوده یا زمین دشت ریگی وبدون آب ؟ اینکه ثابت است دولتی بودن اش ولی چون ازهرات تا مرکز پول زیادی مصرف کرده کسی اشاره هم نکرده است .

>>>   یک بار به بدخشان هم سر بزنید ببنید که شهردار و والی چه کارهای را انجام دادن . خانه های مردم را بزور دکان توضیع کردن
بدخشانی

>>>   حاجیان ازمکه ومنا برگشتند / مار رفتند اژدهای دوسر برگشتند
این خانه خرابان همه شان حاجی اند...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است