نقش امنیت در رشد اقتصادی یک کشور
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۳/۱۰/۱ کد خبر: 85947 منبع: پرینت

امنیت یکی از فاکتور های اساسی در رشد و بالندگی اقتصادی هر جامعه و کشور محسوب می شود.

هر گاه به گونه گذرا به کشورهای مترقی و پیشرفته جهان نظر افگنده شود، ملاحظه می گردد که امنیت و ثبات به سببی در آن سامان تامین یافته است که ملت هایشان سهم خویش را در هر برهه ای از زمان در راه نهادینه شدن امنیت به وجه نکو بسر رسانده اند. اغلب اختراعات و پیشرفت های که در بخش های علمی، اقتصادی و اجتماعی نصیب ابنای بشر گردیده، همه از برکت تعمیم صلح و ثبات اقتصادی بوده است.

حالا بر عکس قضیه، کشورهایی که به طمع رسیدن به مدارج ترقی و انکشاف و رشد اقتصادی شب و روز می گذرانند و با تمام جد و جهدِ که از خویش به خرج می دهند، دستیابی را بدان محال می یابند، نتیجه اش همانا عدم صلح و امنیت تلقی می شود. اکثراً کشورهایی که درگیر جنگ و ستیز اند، علاوه از اینکه رشد اقتصادی شان بطی است چه بسا که انکشاف و ترقی اقتصادی هم ندارند، از جانب دیگر عقبگرد اقتصادی را نیز تجربه می نمایند. با دریغ و اندوه کشور ما افغانستان از زمره همان کشورهایی است که سالیان متمادی نزاع و بد امنی در آن جریان داشته است، چنانچه اوضاع و احوال ناگوار اجتماعی باعث کندی رشد اقتصادی شهروندان نیز گردیده است.

در سرزمینی که درگیری و منازعات در آن شعله ور است، علاوه از اینکه سرمایه گذاری آنچنانی صورت نمی گیرد اگر سرمایه اندکی هم در میان باشد، صاحبان اش به هر نحو ممکن به خروج دارایی های شان مبادرت می ورزند. در چنین حالتی که فرار سرمایه جریان داشته باشد، بیگمان فقر و درماندگی گسترش می یابد، از رشد و انکشاف اقتصادی خبری نیست، بازرگانان علاقه ای به سرمایه گذاری ولو که منفعت قابل ملاحظه ای هم برایشان متصور باشد، از خویش بروز نمی دهند. بنابراین اگر می خواهیم که دروازه های ترقی و رفاه اقتصادی به رخ ما گشوده شود، لابد به منظور تامین نظم، ثبات و امنیت در کشور بکوشیم و نگذاریم تا فرصت ها از دست برود و کشور در ورطه بد ثباتی غوطه ور بماند. با توجه به نکات و ادله های که در فوق متذکر شدیم به این نتیجه می رسیم که نقش امنیت در رشد و بالندگی اقتصادی در یک کشور، از جمله فاکتورهای مهم و بنیادی بشمار می رود و نهایت برجسته می باشد.

هرگاه می خواهیم رشد، انکشاف و آسایش اقتصادی شهروندان کشور را به تماشا بنشینیم لابد برای حصول امن و ثبات پایدار در آن تقلا نماییم، باشد تا روزی شاهد شکوفایی عظیم اقتصادی در کشور عزیز خویش افغانستان باشیم.



محمد صادق میر


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اگر امنیت باشد باور کنید افغانستان در منطقه جای خوبی را پیدا خواهد کرد.و سرمایه گزار از افغانستان فراری نمیشود.من خودم به خاطره نا امنی مجبور شدم در یکی از کشورهای همسایه سرمایه گزاری کنم.

>>>   درمناطقی که مانندمناطق مرکزی وبامیان وبلخ که کاملاامن می باشد چراتوسعه صورت نگرفته اشتغال ایجادنشده ووضع اقتصادمردم روبه خرابیست ومافیای اداری وغصب زمین وبیدادمی کند.زراعت انکشاف نیافته صنعت بسیارضعیف است . مهمترین عامل فساداداری مقامات ولایتی ودولتی است البته امنیت بی تاثیر نیست
سیدحسن شیوا.کاندیداحتمالی بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است