جنگ در افغانستان مبارزه با تروریسم نیست
استخبارات پاکستان و مخالفان مسلح ابزارهایی در دست قدرت های بزرگ جهان و مردم افغانستان هم هیزم برای گرم نگهداشتن تنور جنگ در افغانستان هستند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۴۴    ۱۳۹۳/۱۰/۷ کد خبر: 86259 منبع: پرینت

انتحار و انفجار در افغانستان همچنان ادامه دارد و آتش جنگ هر روز گداخته تر می شود. با وجود امضای پیمان امنیتی و حضور نیروهای نظامی آمریکا در کشور در حکومت جدید تغییر مثبتی برای تامین امنیت به وجود نیامده است. به طوری که حدود دو هزار شورشی داخلی و خارجی به ولسوالی دانگام حمله کرده اند، این آخرین موردی است که تاکنون سابقه نداشته است به نقل از قوماندان امنیه ولایت کنر هجوم این افراد از دیروز آغاز شده است و نیروهای امنیتی افغانستان تاکنون هم در حال جنگ و مبارزه با این گروه ها و خرده گروه ها هستند.

جنرال حسین هزاره آگاه امور نظامی در برنامه «نگرش» می گوید: جنگ در افغانستان طی ده سال گذشته جنگ پیچیده استخباراتی است و نظیر آن دیده نشده است. در این جنگ پیچیده استخباراتی کشورهای منطقه ایران، پاکستان، هند، کشورهای آسیای میانه، قطر، امارات متحده عربی، عربستان، اروپا، همه در کشور بی در و دروازه و بی یار و مددکار افغانستان درگیر هستند. آنها در این جغرافیا درگیر هستند و به آن اهداف استخباراتی شان با اهداف متناقض و با منافع متناقض حضور دارند.

وی با ذکر این مطلب که این جنگ جنگ مردم ما نیست اظهار داشت: موضوع دیگر این است که این جنگ، جنگ افغانستان نیست، جنگ مبارزه با تروریزم نیست. ترورزیم یک عنوان است، یک ابزار است. این ابتکاری است برای رسیدن به آن اهداف ژیوپولتیک، ژیوکونومیک و ژیواستراتژیکی که گردانندگان جنگ و تداوم دهندگان بحران در جغرافیای افغانستان دارند. مردم افغانستان قربانی توطئه شدند. این توطئه ای علیه صلح و ثبات و تمامیت ارضی و وحدت افغانستان است.

وی در ارتباط با دلیل حمله مخالفان مسلح به دانگام کنر عنوان کرد: القاعده، آی اس آی، باداران القاعده و حامیان سیاسی و اقتصادی آی اس آی قصد دارند تا جغرافیایی معین در افغانستان بدست بیاورند. آنها سعی دارند نقاط شرقی کشور که کوهستانی است مثل نورستان، کنر که از جنگل ها پوشیده شده و راه های صعب العبور و نقاط پیچیده استراتژیک دارد را بدست بیاورند. این منطقه منطقه ای است که آی اس آی و باداران شان، چچنی ها و صدها گروه دیگر می خواهند از کنر، نورستان و بدخشان افغانستان راهی برای سربازگیری و ترانزیت برای خود بازکنند. اهداف آنها این است که افغانستان را ناامن بسازند تا اهداف خود را بیابند.

این تحلیلگر امور سیاسی عامل بسیاری از این ناامنی ها را حلقات جاسوسان داخلی دانسته اظهار داشت: حلقاتی هم در حکومت کرزی وجود داشت و هم در حکومت جدید وجود دارد که منافع آنها در این است که در افغانستان بحران باشد. منافع آنها مثل دانه های تسبیح به منافع کشورهای منطقه و فرامنطقه گره خورده است. کشور پاکستان هم مامور است که بحران را در افغانستان ادامه دهد. پاکستان مامور است تا از باورهای دینی و اعتقادی مردم افغانستان سوء استفاده کند و از مهاجرین افغانستان سربازگیری کند. چرا که اگر منافع بعضی از دولتمردان در بحران کشورنبود با توجه به کمکهایی که به افغانستان وارد شد، چرا آنها مهاجرین را از پاکستان و ایران به کشور بازنگرداندند تا زمینه سربازگیری دیگران در مخالفت با کشور ایجاد نشود.

وی افزود: حملات در کنر پیش زمینه این تجاوز بود. آنها اهداف بزرگ استراتژیک دارند. حنیف اتمر گفته بود که 45 هزار مخالف مسلح در افغانستان وجود دارد. چگونه می تواینم باور کنیم که این 45 هزار نفر جهان را با این همه تجهیزات مدرن ونیروهای استخباراتی و سربازان به چالش می کشاند. بنابراین یک توطیه جهانی علیه صلح، ثبات و علیه تمامیت ارضی و عزت و وقار مردم افغانستان در جریان است.
آی اس آی و مخالفان مسلح ابزارهایی در دست قدرت های بزرگ جهان و مردم افغانستان هم هیزم برای گرم نگهداشتن تنور جنگ در افغانستان هستند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خوب است که بعداز سپری شدن چهارده سال یکی فهمیده جنگ افغانستان جنگ بین الافغانی نیست ،گفته اند ماهی را هر وقت بگیری باز هم تازه است همین حال ناوقت نشده مردم ما دوست و دشمن خود را بشناسند.

>>>   بلی جنگ در افغانستان استخباراتی است. جناب جنرال صاحب خوب فرمودند پس راه حل کدام است؟؟؟؟؟؟

>>>   همنطوریکه اوضاح حاکم درافغانستان نشان میدهد ادامه جنگ بهانه خوبی برای رشد فاسدین است.

>>>   خوب شد که آگاه مسایل سیاسی ما بعداز14سال فهمید که جنگ افغانستان مربوط افغان ها نبوده ومربوط کشورهای بیگانه میباشد

>>>   راه حل فقط نابود کردن ویا انزوای افراد که از راه حق برگشته و فاسق و بیدین و کافر هستند اما دین و حق را وسیله ابزار برای رسیدن به هدف شخصی قرار میدهند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است