نقش پرندگان در گسترش ساحه سبز
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۳۹۳/۱۱/۵ کد خبر: 88031 منبع: پرینت

پرنده به جانورانی که بدنشان پوشیده از پر است و خون گرم هستند و توان پرواز دارند گفته می شود. همه پرندگان تخم گذارند و در داخل تخم جوجه ها پرورش و رشد می یابند تا موقعی که سرانجام بزرگ شده و تخم را می شکنند و بیرون می آیند.

پرندگان در سطح وسیعی از مناطق خشک و بیابانی، نواحی جنگلی، سواحل، جزایر و دریاچه های زندگی و زاد و ولد می کنند. تنها با توجه به نقش پرندگان در طبیعت است که می توان به ارزش وجودی و اهمیت واقعی آنها پی برد. گسترش مطالعات اکولوژیک زمینه و امکانات بسیاری برای آشنایی با نقش ویژه و با اهمیت پرندگان فراهم کرده است، مطالعه در زمینه کنترل بیماری ها و آفات کشاورزی توسط پرندگان اهمیت آنها را دو چندان کرده زیرا بطوری که آشکار شده، پرندگان در زمره مهم ترین عوامل کنترل کننده آفات نباتی قرار دارند، آفات نباتی یکی از غذاهای آنها به شمار می رود.

پرندگان علاوه بر دانه خواری و نتیجتا کنترل علف های هرز ناقلان بیماری و بسیاری از حشرات مضر را نیز کنترل می کنند. تنوع و افزایش گونه های پرندگان به معنی پایدار بودن محیط زیست در جهت تعادل طبیعت می باشد. برای نمونه در یک اکوسیستم به دنبال شکار بی رویه پرندگانی که از ملخ ها تغذیه و شکار می کنند، از نبود پرندگان جمعیت ملخ ها به طور بی رویه افزایش می یابد و ملخ ها برای تامین غذا به طور دسته ای به مزارع کشاورزی حمله ور می شوند. این تخریب مزارع حاصل برهم زدگی تنوع زیستی و تعادل اکوسیستم است.

پرندگان در انتشار دانه ها و میوه ها و هم در طبیعت، بعضی دانه ها و میوه ها را برای خوراک زمستان در زمین پنهان می کنند ولی دوباره آنها را نمی توانند پیدا کنند. این دانه ها در مناطق مختلف در بهار سبز می شوند و به این ترتیب پرندگان در گسترش, ساحه سبز نقش مهمی دارند. در تالاب ها و جنگل های افغانستان در حود 500 نوع پرندگان گوشت خوار و غیر گوشت خوار شناخت شده مانند باز, باشه, زاغ, بوم, شاهین، عقاب, کبک دری, مینا, بلبل, کبک, طوطی, سی سی, هدهد, زندگی می کنند.

حکه و زاغ در انتقال دانه ها میوه از یک محل به محل دیگر برای گسترش درختان میوه دار جنگلی رول اساسی دارند. پرنده شاهین پرنده کوچک خوار و حشره خوار است زاغ ها اکثر لاشه خوار و دانه خوار اند.

هو بره و میش مرغ، این دو پرنده از جمله پرندگان نادر و با ارزش حیات بومی غرب کشور ما افغانستان است که با تاسف این دو پرنده نادر از طرف اداره مسوول افغانستان حمایت و مورد حفاظت قرار نگرفته اند. متاسفانه علاقه شیخ های عرب اقدام به زنده گیری این دو جانور از طرف شکارچیان حرفه ای از سوی عرب ها دستور شکار به آنها داده می شود و شکارچیان حرفه ای این دو مرغ نادر را به و سیله چال (تله) مخصوص دام گیری مرغان وحشی در دشت های غرب کشور شکار می کنند.

افراد سودجو و فرصت طلب که در قالب باندهای حرفه ای در تماس با قاچاقبران، این مرغان صید شده را جمع آوری و زنده به پاکستان در قفس های مخصوص انتقال می دهند.

کبک دری پرند بوی افغانستان است و نه آنقدر و سیعی در مناطق افغانستان دیده می شود و غالبا در مناطق بسیار مرتفع کوهستانی زندگی می کند. این پرنده در ارتفاع کوهستان های صخره ای خاواک پنجشیر، دره آرزوی پنچشیر، اند آب، سالنگ، غوربند و قلل سلسله کو بابا و در میان سنگ ها و در لب صخره های مرتفع آشیانه می سازد. نزدیک شدن به آن بسیار دشوار است. از تماشاگر فرار و احساس خطر بیشتر می کند و به سرعت به بالای کوهستان پرواز می کند.

کبک خوش آوز در منطقه وسیع افغانستان زندگی می کنند. شکارچیان بومی بعضی از نواحی افغانستان این دو پرنده نادر کبک دری و کبک خوش آواز را بوسیله چال (تله) بشکل بی رویه بی رحمانه در طی این سال های آخیر به مهمانان مقام های دولتی و مسوولان موسسه های خارجی شکار می کنند. در برخی از نواحی شکارچیان بومی وجود دارند و با شکار بی رحمانه جانواران به حیات وحش منطقه ضربه ای بزرگ وارد کرده اند ولی تا اکنون اداره محیط زیست نواحی کدام تدابیر لازم برای جلوگیری از شکار پرندگان و جانواران روی دست نگرفته است در حالی که شکار و قاچاق پرندگان و جانوران بر اساس فرمان رییس جمهور منع اعلام شده است.


داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کسانی که مشاور خاص امیر امارات را برای شکار بیرویه حیات وحش و پردنگان نادر افغانستان مجورز ورود بداخل کشور ما را با تفنگ های شکاری وپرنده های شکاری شان داده است جه ریس جمهور غنی باشد با جنین کاری برای شان ننگ و خاک فروشی است.

>>>   داکتر صاحب متخصص حفاظت محیط زیست من همیشه نوشته های زبیا از ادابیات شرین از دانش طبیعت شانسی شما محترم را مطالعه مینمایم و بخدا کیف می نمایم واقعا چهره زیبای افغانستان را برای سیاحت گردشگری با م.ج.دیت حیات وش وپرندگان نادر آن در سطح کشور های و منطقه به تصویر کشیده اید و مقاله های علمی شما محترم خلیلی مفید وسودمند امروز برای محیط زیست کشور ما ارزیابی شده است و به همین ترتیب ام وز هم در این مقاله زیبا تان از نقش و ارش حیات و حش ناب کمیاب افغانستان و پرندگان آواز خان نادر و نباتات بومی نعمت خدا داد آن در مقاله های زبیا یت با سخنان دلنشین می نویسید و می گوید.
یک جهان تشکر

>>>   دکترصاحب باتاسف که در ادارات محیط زیست ولایات هیچ فرد مسلکی محیط زیست تقرر نگردیده است و ریسان ادارت محیط زیست ولایات از مسئولیت خود آگاهی در قبال شکار بی رحمانه حیات وحش بخصوص مرغان وحشی و کبک ها ی وحشی ندارد . اداره ملی حفاظت محیط زیست کابل تا اکنون کدام تدابیر لازم برای جلوگیری از شکار پرنگان و جانواران با تائسف روی دست نگرفته است . هو بره و میش مرغ، این دو پرنده از جمله پرندگان نادر و با ارزش حیات بومی غرب کشور ما افغانستان است که با تاسف این دو پرنده نادر از طرف اداره ملی حفاظت محیط زیست افغانستان حمایت و مورد حفاظت قرار نگرفته اند. متاسفانه علاقه ... عرب بخصوص مشاورخاص امارات اقدام به زنده گیری این دو جانور از طرف شکارچیان حرفه ای از سوی عرب ها دستور شکار به آنها داده می شود و شکارچیان حرفه ای این دو مرغ نادر را به و سیله چال (تله) مخصوص دام گیری مرغان وحشی در دشت های غرب کشور شکار آنها امروز به دعوت دولت ادامه دارد.

>>>   داکتر صاحب تحلیلی تان درمورد نقش پرندگان خیلی عالی است و هم تقرر شما از طرف اشرف غنی ریس جمهور و عبدالله ریس اجرایی دولت وحدت ملی به کرسی ریاست ادره ملی حفاظت محیط زیست برای بهبود محیط زیست افغانستان وحفاظت آن خیلی سودمند است.

>>>   داکتر صاحب محترم در حال حاضر و آینده شکوفایی افغانستان در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلفی از حیات اجتماعی با رشد اقتصادی نیاز مبرم و انکار ناپذیر به حضور و فعالیت دانشمدان این کشور ما چه در داخل وچه خارجه زندگی دارند دارد.

>>>   بلی داکتر جان دلسوز وطن ، علی رغم دریافت صد ها ملیون دالر، مسؤولان و کارمندان ریاست عمومی "محیط زیست" بدون کدام کار عملی با معاشات بسیار گزاف چند ده هزار دالری با صرف ملیون ها دالر عملاً درین زمینه و برای جلو گیری از وقوع فاجعۀ بزرگ انسانی و محیط زیستی کاری نکرده و هیچ دستآوردی ندارند.

>>>   کجا شد شایسته سالاری حرف های ریس جمهور غنی ! ریس جمهور غنی سه ماه و قت داشت برای تعین کابینه شایست سلار میتوانست از مطالعه نشر مقالات دانشمندان در شبکه های افغانی افراد شایسته تجربه کار را در یافت و معین می کرد.

>>>   آغای دکتور یارمحمد چرا خود را درد سرمید هی دولت نا آگاه از ارزش های حیات چش در طبیعت ، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یک امر بی‌اهمیت می‌دانند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است