رییس جمهور کرزی در ایران...
در پي به رسميت شناخته شدن نوروز از سوي سازمان ملل متحد، رییس جمهور کرزی برای شرکت در نخستین جشن جهانی نوروز وارد ایران شد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۶    ۱۳۸۹/۱/۷ کد خبر: 8890 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، رییس جمهور کرزی صبح امروز شنبه، 7 حمل به دعوت رسمي محمود احمدي نژاد،رییس جمهور ایران برای شرکت در جشن جهانی نوروز به ایران رفت .

در این جشن روسای جمهور تاجکستان، ترکمنستان، عراق و نمایندگان بلند پایه 20 کشور منطقه که نوروز در آنها تجلیل می شود، نیز اشتراک دارند.

در پي به رسميت شناخته شدن نوروز از سوي سازمان ملل متحد، نخستين جشن جهاني نوروز امروز ‬در ایران برگزار مي‌شود تا عاملي براي تقويت و استحكام هر چه بيشتر روابط و صلح و ثبات و دوستي ميان ملت‌هاي منطقه و جهان باشد.

سازمان ملل روز چهارم حوت 1388 با صدور قطعنامه‌اي نوروز را به عنوان يك جشن و مناسبت جهاني به رسميت شناخت و آن را معرفي كرد.

گفتنی است که اين سفر علاوه بر اينکه پاسخي به دعوت رسمي احمدي نژاد، رییس جمهور ایران است، مطابق تصميم دو سال قبل رهبران افغانستان، ايران و تاجيکستان خواهد بود که از اين پس، هر سال مراسم مشترک نوروز در يکي از سه کشور برگزار شود که سال قبل با حضور وزرای خارجه سه کشور در مزارشريف برگزار شد.

رئیس جمهور کرزی دراین سفر یک روزه اش به تهران، ضمن ایراد بیانیه ای در مراسم جشن جهانی نوروز با سید علی خامنه ای رهبر مذهبی، داکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران ملاقات و گفتگو می کند و همچنین با سران دول برخی از کشور های اشتراک کننده نیز دیدار خواهد کرد.

شمارى از آگاهان بر اين باورند که رئيس جمهور کرزى قصد دارد از طريق سفر به کشور هاى همسايه، روابط خوب را تحکيم نموده و اطمينان دهد که از خاک افغانستان عليه کسى استفاده نخواهد شد.

رئيس جمهور کرزى در تاريخ ١٩ حوت به پاکستان سفر کرد و سپس به چين رفت و اکنون نیز به دعوت رئيس جمهور ايران، به این کشور سفر نموده است.

برخی از آگاهان سیاسی براین عقیده اند که چنين سفرهایی براى تامين صلح و ثبات افغانستان ضرورى است و باید به این سياست هشت سال قبل توجه می شد.

گفتنی است که رییس جمهور از چندی بدین سو روند مذاکره با مخالفين را آغاز کرده و براى اينکه تلاش هاى ياد شده نتايج خوبی داشته باشد؛ ضرورى است که حمايت کشور هاى همسايه را به دست آورد.

پیش از این نیز رییس جمهور ایران به دعوت حامد کرزی به کابل سفر کرد و در این سفر احمدی نژاد از حضور امریکا در افغانستان شدیداً انتقاد کرد و این مساله انتقادات شدید حلقات سیاسی و کارشناسان افغان را نیز در پی داشت.

در رابطه با سفر رییس جمهور کرزی به ایران نیز تحلیلگران نظرات مختلفی دارند برخی می گویند که گرمی روابط میان کابل و تهران می تواند تاثیرات منفی بر روابط افغانستان و آمریکا و سایر متحدین آن کشور داشته باشد. برخی نیز چنین سفرهایی را براى تامين صلح و ثبات افغانستان ضرورى می دانند.

این درحالی است که رئيس جمهور کرزى چند روز قبل در يک کنفرانس ويديويى با بارک اوباما رئيس جمهور امريکا در مورد نگرانى هاى مردم افغانستان که کشور به ميدان جنگ هاى رقابتى کشور هاى ديگر تبديل نشود، صحبت نموده و هردو رهبر نظر مشابهی داشتند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است