روزی که هرات از ایران جدا شد
158 سال پیش در چنین روزی براساس معاهده پاریس، دست ایران به کلی از دخالت در افغانستان کوتاه شد تا با جدا شدن هرات از ایران، نفوذ انگلستان در دربار تهران بیشتر از پیش شود 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۹۳/۱۲/۱۴ کد خبر: 90587 منبع: پرینت

امروز مصادف است با انعقاد "معاهده پاریس" بین ایران و انگلستان و جدا شدن افغانستان از ایران در سال 1235 شمسی.

در قرن ۱۶ م. هرات تحت کنترل صفویان ایران قرار گرفت. در دوران صفوی هرات مهم‌ترین شهر و مرکز خراسان محسوب می‌شد. شاه عباس کبیر در این شهر به دنیا آمد و تا پیش از به سلطنت رسیدن در این شهر زندگی می‌کرد.

هرات همواره مورد طمع ازبکان بود حتی چندبار این شهر به دست ازبکان افتاد. اما سلطه ازبکان بر این شهر به صورت کوتاه مدت بود و آنها از دوره‌های فترت در اوایل سلطنت شاه طهماسب اول و اوایل سلطنت سلطان محمد خدابنده و شاه عباس اول استفاده کردند و هر بار برای مدت کمی این شهر را در اشغال داشتند. گفتنی است پس از سقوط صفویان هرات مدتی در اشغال طایفه ابدالی بود و به دست نادر شاه افشار افتاد. پس از مرگ نادر افغان‌ها بر هرات مسلط شدند. در دوران معروف به بازی بزرگ ماموران بریتانیایی در هرات فعال بودند و از جدایی هرات از حکومت ایران پشتیبانی می‌کردند.

در ۱۲۴۹ ه. ق. عباس میرزا از سوی فتح‌علی شاه قاجار مامور پس گرفتن هرات از افغان‌ها شد. مرگ عباس میرزا در راه مشهد این کار را ناتمام گذاشت. محمد شاه قاجار نیز کوششی برای فتح هرات کرد که ناکام ماند. در زمان ناصرالدین شاه قاجار دوست محمدخان، حاکم کابل و قندهار هرات را گرفت. نیروهای ناصرالدین شاه تحت فرمان حسام‌السلطنه هرات را محاصره کردند و در سال ۱۲۷۳ ه. ق. این شهر را گرفتند.

پس از تصرف هرات در افغانستان توسط قوای ناصرالدین شاه قاجار، دولت انگلستان که از این امر ناراضی بود، به ایران اعلان جنگ داد و جزیره خارک و بوشهر را به اشغال خود درآورد. در این حال درگیری‌هایی بین نیروهای ایرانی و انگلیسی روی داد که به شکست سربازان ایرانی انجامید. از این رو مذاکراتی برای صلح آغاز شد که به عقد معاهده پاریس در فرانسه بین ایران و انگلیس انجامید. به موجب این معاهده، دولت ایران تعهد سپرد که هرات و تمام خاک افغانستان را تخلیه نماید و از هر ادعایی نسبت به حکومت خود در هرات و تمامی افغانستان دست بردارد.

معاهده پاریس با میانجیگری ناپلئون سوم در 4 مارس1857م، مطابق با 7رجب 1273ه.ق و برابر با 13 حوت 1235خورشیدی ما بین سفیر ایران در پاریس فرخ خان امین الملك و سفیر انگلیس در فرانسه لرد كاولی در پانزده فصل بسته شد. تنها دستورالعملی كه از تهران از طرف آقاخان نوری به فرخ خان رسید این بود:« شما اختیار دارید در هر مساله ای كه مورد تقاضای انگلیسی ها است موافقت كنید مگر در دو مورد: یكی سلطنت ناصرالدین شاه و دیگری صدارت من.

چرا كه در اوان گفتگوی دو طرف جهت دستیابی به صلح، انگلیسیها خواستار بركناری این صدراعظم روس مآب بودند. طی این عهدنامه كه صلح بین دو دولت برقرار گردید انگلیسی ها متعهد شدند قوایشان را در مدت كوتاهی از خاك ایران خارج سازند در مقابل دولت ایران با خروج نیروهایش از منطقة مورد مناقشه، از هرگونه حق حاكمیت بر هرات و افغانستان صرفنظر كرده و متعهد شد تا در منازعات با افغان ها به دولت انگلیس بعنوان میانجیگر و قاضی رجوع نماید، دولت انگلیس هم تعهد داد تا از هر تشویشی از ناحیه افغانستان برای دولت ایران جلوگیری كرده و مناسبات ایران با افغان ها، شان و حیثیت دولت ایران را رعایت نمایند. همچنین انگلیس حق داشت در هر نقطه از خاك ایران كه صلاح دانست به ایجاد كنسولگری بپردازد. اینگونه ایران استقلال افغانستان را برسمیت شناخت و بدین شكل خاطر انگلیسی ها برای دفاع از هندوستان خیالشان راحت شد.

انگلیسی‌ها نیز پذیرفتند که قوای خود را از ایران خارج کنند و اسرای جنگی ایران را آزاد سازند. این معاهده، دست ایران را به کلی از دخالت در افغانستان کوتاه کرد و باعث نفوذ انگلستان در دربار ایران گردید. بنابراین، هرات به کلی از ایران جدا شد و افغانستان نیز با عنوان استقلال یابی، از ایران استقلال یافت. پس از جنگ هرات بسال ۱۲۴۹ ه‍. ق. قسمت‌های از شرق هریرود به بعد (شامل هرات) به افغانستان ضمیمه گردید.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انگلیسیها برای منافع کشورخود تلاش کردند.ولی میزا نوری به سفیر ایران گفته است صدارت من را حفظ کن ایران به درک .ببینید دولت مردان مارا . اگر نوری از صدارت کنار میرفت چه بسا سفیر ایران میتوانست قرارداد آبرو مندی ببندد افسوس.
لرزاده

>>>   مرور تاریخ گذشته ،هر چند در برخی موارد تاسف به همراه داره (مثل جدایی هرات و بحرین از ایران به خاطر بی لیاقتی پادشاهان وقت ) اما عبرتی ست برای ما و آینده گان .استعمار برای سلطه به منطقه ،همیشه در صدد ایجاد اختلاف بوده و هست .
یه ایرانی

>>>   چرا خبری از شهید افغانی مدافع حرم و فرمانده تیپ فاطمیون(شهید علیرضا یاسینی توسلی) نگذاشتید؟ این شهید در دوران جنگ با شوروی هم خدمات بزرگی به افغانستان کرد.

>>>   ولایات توس و نیشابور نیز از ملک خراسان بوده و باید به افغانستان مسترد گردد
حیدری - مشهد

>>>   شتر در خواب بیند پمبه دانه را. شما نمیتوانید . با چند تا سند صاحب هرات شوید. اگر راست میگویید. هرات ماله شما. و مشهد که قبلا به افغانستان نسبت داده میشود . ماله افغانستان. اگر حاضریت. الله یارتان. بیایید معامله انجام دهیم. ههه ههه ههه.
حبیب الله یوسفزی

>>>   جناب حیدری
کدام مغز خر خورده ای می آید به کشور قرن وسطایی مانند افغانستان بپیوندد! هراتی ها هم مطمئنا از خدایشان است جز کشوری باشند که بتوانند در منزل لوله کوشی گاز داشته باشند. کشوری فقیری مانند افغانستان 50 سال دیگر هم روستای هایش امکانات نخواهند داشت درحالیکه در ایران روستاهای پرجمعیت همه جور امکانات حتی گاز دازند.
یک کشور بر چهار پایتخت عربی مسلط است دیگری حتی در پایتخت خود هم امنیت ندارد! یکی مخاطبش 6 قدرت بزرگ جهان هستند دیگری در حد پیمان استراتژیک!!!
انسان موجودی است که اگر تحقیر بشود ممکن است به توهم روی بیاورد.هر چه تحقیر شدیدتر توهم هم شدیدتر.

>>>   وطن همیشه برایم نشان گنگی است
پر است ذهنم از این واژگان سر در گم
دلم گرفته از این مرز انگلستانی
که خط کشیده میان هویت مردم
هزار سال ستیز و زیاده خواهی و خون
میان خاک پراکنده تکه های تنم
دلم هوای سمرقند و بلخ را دارد
هوای صحبت همسایگان هم وطنم
چگونه میگذرم از کنار انسانی
که بین مرز من آن روز بود و حالا نیست
چگونه چشم ببندم به روی تاریخی
که هیچ صفحه از آن خالی از بخارا نیست
نگاه شرقی هم سرنوشت من نپذیر
دروغ نقشه جغرافیایی خود را
من و تو در همه خاطرات هم وطنیم
بیا و فاش بگو آشنایی خود را

تقدیم به هموطنان دیروز و همسایگان امروز با غم و اندوه فراوان
با خواندن این گزارش احساس شرمندگی دارم.
محمد از ایران

>>>   اولا؛ معلوم نيست كه چه از چه و كه از كه جداشد و گاه مرركزيت در ايران فعلي بوده و گاه در افغانستان فعلي دوما؛
اين حرف ها دردي را دوا نمي كند ممكن است روز همه ازهم جدا شود اگر وضع به همين منوال باشد و ممكن است همه با هم يكي شود اگر قدر همديگر را بدانند و يا آنكه منتظرش هستيم بيايد.
محمد

>>>   نیشا پور و سه ولایت خراسان آن تا آصفها ن با ید پس برای ما مسترد شود که آنها حصه امپراطوري بزرګ ( افغا ن ) بوده اند .
بریا لی

>>>   ندانستم هدف ازین مقاله چیست ؟ سیرتاریخ مراحلی راطی کرده گاهی افغانستان ازایران و گاهی ایران ازافغانستان بود. اینکه حال بعضی هراتیان درتظاهرات اخیرخودبرگشت هرات به ایران خواستاربودندیاگروپ های طرفدارخراسان درافغانستان آیامقدمه چینی تدارک جنگ میان ایران و افغانستان خواهدبود؟ شایدهمچوادعای ارضی و حقوقی رادرموردهریک همسایه مطرح گرددبلاخره باهمه جنگ کنیم تاهمه به قطارمابپیوندد. هنوزنتیجه دقیق ازین مقاله گرفته نتوانستم درهرصورت خداخیرمارادهد.
وطندار

>>>   برادران من شما امروز میبینید ایران چقدر در عراق و یمن و سوریه لبنان و بحرین که آن هم کمی بعد از هرات از ایران جدا شد. نفوذ دارد که اگر ایران نبود تمام این کشور ها بدست داعش و القاعده گرفته شده بود و خود روسای این کشورها از ایران تشکر بسیار نموده و صراحتا گفتند اگر ایران نبود این پایتخت ها سقوط میکرد نتانیاهو اسراییلی از حسد دارد می‌ترکد و برای به هم زدن مذاکرات هسته ای میگوید ایران چهار پایتخت عربی را فتح کرده ست چون رهبر ایران هشدار داده اگر اسراییل کدام غلطی کرده آن را با خاک یکسان میکند و همه موشکها برای تلاویو هدفداری شده ست سیاست ایران معمولا این گونه است که در امور داخلی کشورها دخالت نمیکند در مورد هرات عزیز هم همین است خود مردم هرات تصمیم گیرنده نهایی هستند و میتوانند با یک همه پرسی
برای آینده خود تصمیم بگیرند ولی اگر ایران در مرزهای خود کدام خطری از داعش و طالب احساس کند شک نکنید قطعا ایران وارد ماجرا خواهد شد و به حول و قوه الهی تروریست ها را با خاک یکسان خواهد کرد انشاالله

>>>   آقا یا خانم حیدری از مشهد
متاسفانه تفکرات شما موجب ایجادبدبینی می شود. از این مسائل تفرقه افکن خودداری نمایید. سخنان نابجای شما به دوستی بین دو ملت ضربه می زند.
یک ایرانی

>>>   ولایات توس و نیشابور نیز از ملک خراسان بوده و باید به افغانستان مسترد گردد...
همچنین جاپان و چین و ماچین و هیسپانیه و امریکای شمالی و جنوبی و خاک روسیه و اروپا و قطب شمال و جنوب. البته مریخ هم از افغانستان بوده!! پرسان می کنی در کجا نوشته ؟ در همان جا که گفته ولایت توس و نیشابور از اوغانستان بوده !! شما خیلی هنر داری غلام و مستعمره ذلیل امریکا نباش و استقلال خود ره مسترد کن تا در دنیا منحیث یک برده امریکا بی آبرو نباشی و بتوانی سر خود ره بالا بگیری.

>>>   بدبختانه هرات قربانی بازی بزرگ بین امپراطوری بریتانیا و امپراطوری روس تزاری گردید و از بدنه ایران جدا گردید هرچند که هنوز هم در منطقه جغرافیای خراسان قدیم قرار دارد.
س. هراتی

>>>   انگلیس به خاطر این که سرزمینی حایل بین هندوستان اشغالی«کمپانی هند شرقی= هندوستان انگلیس» در مقابل روس ها داشته باشد شاهان ایرانی قاجار را طی چند مرحله مجبور کرد بلوچستان و خراسان را به مرور تحویل انگلیس کنند در ابتدا ایرانیان بسیاری اعتراض کردند و کشته های بسیار دادند و مناطق را تسلیم انگلیس نکردند اما انگلیس خائن نیروی دریایی خود را وارد خلیج فارس کرد و جزایر کیش و قشم و هرمز و بوشهر را اشغال کرد و تهدید به اشغال کل ایران نمود و نیروهای ایران را مجبور ساخت بدون هیچ جنگی به عهدنامه های ننگین پاریس«جدایی خراسان» و گلداسمیت«جدایی بلوچستان انگلیس»تن دهند و آن روز ها چقدر برای مردمان ایران زمین تلخ بود که به دام استعمار روباه پیر افتادند.

>>>   مقاله کارل مارکس روزنامۀ دیلی تریبون لندن، شمارۀ 5048 - 24 ژوئن 1857 "قرار داد صلح (با ایران) به تاریخ 4 مارس 1857 در پاریس به امضاء رسید و به تاریخ 2 می 1857 در بغداد تصویب شد. این قرارداد شامل چهارده بند است که هشت بند آن همانند شرایط عمومی در قراردادهای صلح است. بند 5 مشروط است به خروج نیروهای کشور ایران از شهر هرات و دیگر مناطق افغانستان(خراسان) که می بایستی ظرف سه ماه پس از رد و بدل نمودن تصویب نامه به اجرا گذاشته شود. طبق بند چهارده مصوبه، دولت بریتانیا متعهد شده است که پس از تحقق یافتن موارد قید شده، نیروهایش را فورا از بنادر و جزایر متعلق به ایران خارج سازد. جالب توجه این است که در مورد خروج نیروهای ایران از هرات، حتی پیش از تسخیر بوشهر باید یادآور شویم که چنین موردی طی مذاکرات طولانی در قسطنطنیه از جانب سفیر ایران، فرخ خان (امین الدوله غفاری) به لرد استراتفورد دو ردکلیف Lord Stratford de Redcliff صراحتا پیشنهاد شده بود. تنها امتیاز جدیدی که انگلستان در کوران این مذاکرات کسب کرد مربوط بود به استقرار واحدهایش در طول بدترین فصل سال و در طاعون زده ترین بخش از امپراتوری ایران. دربارۀ مصیبتی که آفتاب، مرداب و دریا در طول تابستان بر سر خود اهالی بومی بوشهر و محمره نازل می کند، نویسندگان قدیم و جدید به تفصیل نوشته اند. ولی نیازی به چنین مراجعی نیست، زیرا همین چند هفته پیش، سر هنری راولینسوناز مجرب ترین حقوقدانان و از طرفداران پالمرستون، رسما اعلام کرد که واحدهای انگلیسی- هندی در شرایط آب و هوایی دهشتناک، مطمئنا از پای درخواهند آمد. روزنامۀ تایمزلندن نیز به محض اعلان پیروزی در محمره، نوشت که علی رغم قرارداد صلح، برای حفظ جان سربازان ضروریست که واحدهای نظامی تا شیراز پیشروی کنند. خودکشی یک آدمیرال و یک ژنرال بریتانیایی که در رأس واحدهای نظامی گماشته شده بودند، به علت نگرانی و اضطراب عمیقی بود که از سرنوشت قریب الوقوع واحدهایشان احساس می کردند، و این که مطابق با دستورات دولت نمی بایستی فراتر از محمره پیشروی می کردند. به این ترتیب به یقین می توانیم منتظر مصیبت دیگری باشیم که به آنچه در (شبه جزیره)کریمه روی داد، شباهت زیادی دارد، البته با شدّت کمتر. ولی این بار نه به سبب ضروریات نظامی یا اشتباهات مسخره آمیز دستگاه اداری، بلکه به علت معاهده ای که با شمشیر فاتح نوشته شده بود. در بندهای مصوب معاهدۀ مذکور جمله ای هست که اگر خوشایند پالمرستون باشد، می تواند به گشایش بحث و جدل تازه ای بیانجامد.

>>>   شعر ملک الشعرا محمد تقی بهار در باب بد عهدی و خیانت انگلیس در تجزیه هرات و استعمار برای تجزیه ایران:
انگلیسا در جهان بیچاره و رسوا شوی
ز آسیا آواره گردی وز اروپا پا شوی
چون به یاد آری ز آبادان و از کشتی نفت
موج زن از شور دل مانند دریا شوی
خطه بحرین را سازی به ایران مسترد
بی نصیب از غولگاه لولو لالا شوی
عشق بلع نفت خوزستان و موصل را به گور
برده و آواره از دنیا و مافیها شوی
هرکجا دیدی جوانمردی وطن خواه و غیور
از میان بردیش تا خود در جهان آقا شوی
عهد بستی بی طرف مانی تو در کار هرات
چون پسندیدی که ناگه بر سر حاشا شوی
آتش جنگ عمومی را نمایی شعله ور
قتل میلیون‌ها جوان را علت اولی شوی.

>>>   همه میدانند که انگلیس و آمریکا بدترین و خطرناک ترین دشمن ملت ایران بعد از اسراییل میباشند چراکه اول ژنرالهای انگلیسی از جمله گلداسمیت طرح های تجزیه ایران زمین در مغز شیطانیشان را روی نقشه پیاده کردند و بعد آمریکاییها با طرح های ننگین خاورمیانه جدید برنارد لوییس رابرت رایت و دیک چنی به دنبال تجزیه بیشتر ایران زمین و سایر مناطق مسلمان نشین هستند اما جالب اینجاست که در طرح ننگین خاورمیانه جدید خیال دارند سرزمینهای دیگری از ایران جدا کنند و هرات و ولایات تابع آن را به ایران کوچک که شیر بی یال و دم شده بدهند!! چون آن احمق ها خودشان میدانند ولایات هرات از سرزمین های اصلی خاک ایران بوده و آن را جدا کرده اند.
البته هیچ غلطی نمیتوانند بکنند و به فضل خدا روز به روز شاهد پیشرفت ایران عزیز خواهیم بود....

>>>   ای برادر تاجیکستان هم خراسان تو است
گر خراسان تن بود این پاره جان تو است
در بخارا و سمرقند و خجند و وخش و چاچ
ریشه فرهنگ اجداد درخشان تو است
کابل و بلخ و هرات و گنجه و مرو و حصار
همچو شیراز و سپاهان است، ایران تو است
مرز و بوم آریانا مرز و بوم حکمت است
گر فرو پاشیده است خاک پریشان تو است
ذره-ذره خاک اورا جمع می باید نمود
قطره قطره آب پاکش اشک چشمان تو است
رستمی باید که باشد حافظِ ناموس و ننگ
ورنه داغ بی وفایی نقش دامان تو است

>>>   انگلیس پس از اشغال جزایر و بنادر جنوبی ایران ،ایران را مجبور به پذیرش یکی از ننگین ترین عهدنامه ها در طول تاریخش کرد در 4 مارس 1857م مطابق با 7 رجب 1273، برابر با 14 اسفند 1235هـ.ش، عهدنامه‌ بين فرخ­ خان و لرد كاولي در يك مقدمه و پانزده فصل به امضاء رسيد و صلح بين دو دولت ايران و انگليس برقرار گرديدكه به پيمان صلح پاريس معروف شد.
مفاد پيمان ننگین پاريس
در مقدمه مشخصات امضاءكنندگان پيمان و علل انعقاد پيمان آمده است.
فصل اول: صلح دائمي بين ايران و انگليس با مبادله اين پيمان برقرار مي‌شود.
فصل دوم: با استقرار صلح قواي انگليس بر اساس شرايط همين پيمان ايران را ترك مي‌نمايد.
فصل سوم: با انعقاد پيمان، اسراي دو طرف آزاد مي‌شوند.
فصل چهارم: دولت ايران تعهد مي‌نمايد كه با امضاي پيمان عفو عمومي اعلام نمايد و همه اشخاصي كه در ارتباط با انگليس يا قواي مسلح آن بوده و يا اتهاماتي در اين حدود دارند مورد عفو عمومي قرار گيرند.
فصل پنجم: ايران متعهد شده كه ظرف سه ماه به تخليه هرات و ديگر نقاط افغانستان مبادرت نمايد. يعني در پايان مهلت امر فوق پايان يابد.
فصل ششم: شاه ايران از هر نوع ادعاي سلطنت و حاكميت نسبت به هرات و ساير قسمت‌هاي افغانستان دست برداشته متعهد مي‌گردد كه از مداخله در امور آن سرزمين خودداري نمايد و هرات و افغانستان را مستقل بشناسد و از امراء آن هيچ­گونه علامت اطاعت مثل سكه و خطبه و باج و خراج مطالبه نكند و دولت ايران تعهد مي‌كند كه اگر اختلافي با امراء هرات يا ساير نقاط افغانستان پيدا نموده قوه قهريه به كار نبرده و موضوع را به اهتمامات دوستانه دولت انگليس رجوع نمايد و دولت انگلستان هم متعهد است كه هميشه نفوذ خود را به كار برده نگذارد از طرف امراء افغان مزاحمتي براي دولت ايران ايجاد گردد.
فصل هفتم: پيشي‌بيني شده چنانچه يكي از امراي افغان به حدود ايران تجاوز نمايد و اقدامات اصلاحي مثمر ثمر نشود دولت ايران خواهد توانست با به كار بردن قواي مسلح از اين تجاوز جلوگيري نمايد مشروط بر آن­كه قواي ايران پس از تأمين منظور و انجام مأموريت خود بلافاصله به خاك ايران مراجعت نمايد و دولت ايران اين موضوع را وسيله و بهانه تصرف شهر يا قصبه‌اي از افغانستان قرار ندهد.
فصل هشتم: دولت ايران متعهد شده پس از مبادله اسناد اين پيمان امراي افغانستان و يا افغان­هايي را كه به دلايل سياسي و يا به عنوان گروگان دستگير نموده بدون اخذ فديه آزاد نمايد و افغان‌ها به همين ترتيب اسرا و محبوسين ايراني را آزاد خواهند نمود. و در صورت لزوم مأموريتي از طرف دولتين ايران و انگلستان جهت نظارت در اجراي اين امر تعيين خواهند شد.
فصل نهم: هر يك از دولتيني انگليس و ايران با توجه به اصل كاملة­الوداد حق دارند در خاك ديگري ژنرال كنسول و كنسول و ويس كنسول و غيره داشته و هر يك از دولتين در مورد مزايايي كه براي تجار اتباع دولت ديگر قايل مي‌شود اصل مزبور را رعايت بنمايد.
فصل دهم: پس از مبادله اسناد بلافاصله سفير انگليس به تهران مراجعت نموده و با تشريفات خاصي كه جداگانه تعيين مي‌شود پذيرفته و مستقر خواهد شد.
فصل يازدهم: دولت ايران متعهد شده ظرف سه ماه بعد از مراجعت سفير مأموري تعيين نمايد تا به اتفاق مأموري كه از جانب سفارت تعيين مي‌شود به دعاوي نقدي اتباع دولت انگليس نسبت به دولت ايران رسيدگي نمايند و هر يك از اين مطالبات كه از طرف كميسيون مزبور تأييد شود ظرف يك سال از نظر كميسيون يك دفعه يا به اقساط پرداخت گردد. در مورد دعاوي اشخاصي كه قبل از تاريخ قطع روابط ما بين دولتين تحت حمايت دولت انگلستان بوده‌اند به همين ترتيب عمل خواهد شد.
فصل دوازدهم: پيش‌بيني مي‌شود كه دولت انگلستان در آتيه از حق حمايت اتباع ايران كه در استخدام سفارت يا كنسولگري انگلستان نباشند صرف نظر نمايد مشروط بر آن­كه به ساير دول خارجي چنين حقي داده نشود و ايران تعهد مي‌نمايد كه هرگونه معافيت و امتياز و احترامي كه براي دول كاملة الوداد و اتباع آنها قابل شود عينا درباره دولت انگلستان و اتباع آن معمول و مرعي دارد.
فصل سيزدهم: قرارداد مورخ اوت 1851م در مورد منع تجارت برده در خليج فاريس تأييد مي‌شود و از تاريخ انقضاء‌ به مدت ده سال تمديد مي‌گردد ولي هرگاه يك‌طرف بخواهد آن­را فسخ نمايد يك سال پس از اعلام فسخ قرارداد فسخ مي‌شود.
فصل چهاردهم: قرارداد مقرر مي‌دارد بلافاصله پس از مبادله اسناد مصدق عهدنامه سربازان انگليس كه در خاك ايران هستند از عمليات خصمانه دست خواهند كشيد و به محض آن­كه خاك افغانستان از سربازان ايران و پذيرفته شدن سفير انگلستان در تهران عملي شد دولت انگلستان نسبت به تخليه خاك ايران اقدام خواهد كرد و در خلال اين مدت فرماندهان انگليسي اقدامي نخواهند داشت كه سبب ضعف اطاعت اتباع ايران نسبت به دولت متبوع خود شود. همچنين دولت انگلستان ترتيبي اتخاذ خواهد نمود كه سربازان آن دولت مزاحمتي براي ايرانيان ايجاد ننمايند. و بهاي آذوقه و وسايلي را كه خريداري مي‌نمايند به نرخ عادلانه بپردازند و دولت ايران هم به مأمورين خود دستور خواهد داد كه در مورد تهيه آذوقه براي سربازان انگليسي تسهيلاتي فراهم سازند.
فصل پانزدهم: مدت سه ماه حداكثر زمان مبادله اسناد پيش‌بيني شده كه بايد در بغداد صورت پذيرد.
پس از امضاي پيمان فوق كه از مفاد آن تحميلي بودن آن پيداست، در مدت كوتاهي (1273هـ.ق يا مه 1857م) وارد مرحله اجرا گرديد. پيمان صلح پاريس در حقيقت قبل از پياده شدن نيرو‌هاي انگليس به خوزستان و تصرف محمره و اهواز امضاء شده ولي به واسطه فقدان وسايل مخابره تلگرافي، خبر امضاي آن به موقع به ژنرال اوترام نرسيده بود.او به محض اطلاع از اين خبر دستور تخليه خاك ايران را داد و در ظرف مدت كوتاهي بوشهر و خارك و اهواز و خرمشهر از قواي انگليسي تخليه شد. حسام­ السلطنه نيز با دستور دولت ايران علي­رغم ميل باطني، هرات را تخليه نمود] با سلطان مسقط هم قراردادي منعقد گرديد كه به موجب آن قرار شد چابهار و بندرعباس به مدت 20 سال به اجاره وي واگذار شود و در مقابل وي سالي شانزده هزار تومان به دولت ايران بپردازد و جزاير هرمز و قشم را هم جزء قلمرو ايران بشناسد و به آنها تجاوز نكند.بلافاصله پس از مبادله اسناد مصوبه عهدنامه صلح كه در بغداد به عمل آمد، سر چارلز مري وزيرمختار انگليس كه با قهر و تعرض و اهانت به ايران و شاه، ايران را ترك كرده بود، به تهران مراجعت و مجددا سفارت را داير كرد

>>>   امضای این قرارداد ننگین از خیانت های وزیر بهایی بی کفایت و جاسوس انگلیس میرزا آقاخان نوری بود که قبل از خودش( با حسادتی که از فرمان قتل فرقه ضاله بهاییت توسط امیر کبیر داشت )نقشه قتل امیر کبیر وزیر شجاع ناصرالدین شاه را کشید به این صورت که وی را مست کردند و در حالت مستی با انگشت شاه کاغذ را مهمور دستور قتل وی کردند و وی را در حمام فین کاشان سر بریدند.
ملت ایران هیچ وقت پلید ترین دشمن های خود از جمله پیر استعمار را فراموش نمیکند و اینها درسی برای آینده ماست.

>>>   خد اوند این انگلیس های خبیث را در دنیا و آخرت خوارو ذلیل کند که بخاطر منافع زود گزد خود سرنوشت ملت ها را خراب میکنند
رحمانی - هرات

>>>   ما در عصر گلوبالیزیشن اقتصاد و سیاست و مهاجرت و غیره عرصه های زندگی بشری قرار داریم. جهان به طرف یک دهکده بزرگ شدن میرود. دیگر ما نمیتوانیم به اساس تاریخ زندگی کنیم، بلکه به اساس تمدن امروزی زندگی میکنیم.
در طول تاریخ امپراطوری های بزرگی ایجاد و نابود شدند و مناطق مختلف دنیا بین این امپراطور ها چندین مرتبه دست بدست شده اند.
حتی تاکید بر عدم شناخت خط دیورند ا طرف افغانستان ،نیز یک عمل غیر معقول است.

>>>   ایـــــــن هــآ افسانه است روزگاری اگثریت سرزمین ایران کنونی زیر تسلط غزنوی ها که مرکز شان شهر غزنی امروزی و طاهریان که از السوالی فوشنج هرات یا زنده جان فعلی بودند و صفاریان که از سیستان با مرکزیت بست وزرنج امروزی بود قرارداشت
حالا ما نمیتوانیم بگوئیم نیشاپور وتهران از مابود !
یا مانند بعضی از ایرانی ها که همه چیز خوب گذشته را به خود مرتبط میسازند مثلا زردشت را که محققین بیطرفغ آنرا از افغانستان میدانند ایرانی ها آنرا ایرانی میگویند
ابن سینا را که دربلخ تولد یافته وبعد با پدرش به سمرقند وبخارا رفته ایرانی ها میگویند از ماست سامانی هارا می گویند ایرانی بوده !!
چندیم مثال اینگونه !
حتی اگر یک هنر پیشه در کدام سریال خوب درخشید نوعی اورا به ایران ارتباط میدهند مثلا می گویند شوهر خرم سلطان ایرانی است !
یا اگر کدام اروپائی اختراعی کرد می گویند همسایه اش ایرانی است
واگر کارمنفی از کدام ایرانی دیده شد می گویند او در ایران زندگی میکرد مگر ایرانی نبود
راستگو

>>>   باید قدرت در کشور متوازن باشد هرات خودش مهمترین شهر بعد از کابل است ولی کدام توجهی به آن نشده است

>>>   خداوند این شاهان قاجاری و پهلوی را لعنت کند که بسیاری از خاک ایران را به روس و انگلیس تسلیم دادند واگر این قرارداد ننگ نبود امروز هرات هم مثل سایر شهرهای ایران پیشرفت کرده بود قراددادهایی که موجب تجزیه ایران در زمان قاجار شد به شرح زیر است :
۱)قرارداد پاریس جدایی هرات ، بادغیس ،فراه ،غور و قسمت اعظم خراسان و بخشیدن آن به انگلیس
۲)قرارداد آخال جدایی ربع مرو خراسان و عشق آباد و خوارزم و ماوراءالنهر و بخشیدن آن به روسها. لازم به ذکر است پس از این قرارداد ترکمن ها شهر مرو قدیمی را نابود کردند و ایرانیان فارسی زبان آنجا را به شهر بخارا کوچاندند و امروز بقایای شهر قدیمی مرو در کنار شهر جدید ماری که با معماری روسی ساخته شده دیده میشود!
۳)قرارداد گلداسمیت بر اساس آن قسمت شرقی مکران یا بلوچستان سرحد از ایران جدا شد و به هندوستان انگلیس ضمیمه شد
۴)قرارداد گلستان که پس از جنگ های ۸ ساله ایران و روس مناطق قفقازی ولایات گرجستان و داغستان و آذربایجان شمالی (باکو و گنجه)به روس واگذار شد
۵) قرارداد ترکمنچای که به موجب آن ارمنستان و شمال تالشستان(لنکران) به روس واگذار شد
۶) در زمان پهلوی شاه ایران از بحرین که استان چهاردهم ایران بود صرف نظر کرد!

>>>   جناب یه ایرانی اگر اجدادتان در مقابل انگلیس پایداری میکردند امروز غم فراق هرات را نمیخوردید دیروز گذشت به فکر فردای خود باشید که آمریکا و اسراییل دوباره بر شما چیزی تحمیل نکنند.

>>>   از آذربیجان ایران کنونی تا ولایت غزنی گوشه ها واکنف این مسیر مال ترکستان است باید به صاحب اصلی اش برگردانده شود!!!
تـرک خـان

>>>   جدا شدن ایران از افغانستان؟ ...

>>>   بـــه ((یکی مخاطبش 6 قدرت بزرگ جهان هستند دیگری در حد پیمان استراتژیک!!))
این واقعیت است که ایران درجهان منزوی است همه جهان یک طرف ایران طرف مقابل ! تجربه تحقی را شما خوب بلد هستید چپون بارها انگریز ها ورومی ها شمارا تحقیر کرده اند مثلا انگلیس به صلاحیت خود یک شاه شمارا تبعید وبجایش کسی دیگری را برتخت نشاند مقصد پهلوی ها محمود افغان هم تاج شاه شمارا برسرخود گذاشت ! شما در زمان قاجار با انگریزتعهد نامه را برضد ما امضاکردید که افغانستان هیچ وقت چنین کاری نکرده دران زمان شاه افغان می خواست انگریزرا از هند بیرون سازد اما سفیر انگلیس تعهدی از ایران گرفت که اگر افغانستان برضداگلیس حمله کند ایران به خاک افغانستان حمله میکند به قولش عمل کرد شاه زمان افغان مجبورشد دوباره از پشاور برگردد واز جنگ با انگریز ... صرف نظر کند همان انگریزکه شما با او یکجا تعهد نامه امضا کردید پیمان پاریس را به شما مکافات داد اگر پول باد آورده نفت که در اختیار ایرانی هاست... در احتیار افغانستان میبود ما حالا با هند واروپا رقابت می کردیم ! درحالیکه مردم شما فعلال هم در تنگدستی بسر میبرند
راستگو

>>>   افغانستان مقتدر امروز در زمان های گذشته هزاران جانباز وطن دوست داشته و دارد کاش خاک خراسان واقعا به خراسان طعلق میگرفت یک افغان از قم فکر کنم کاملا خاک هرات به هرات باز پس داده نشده

>>>   افغانستان مقتدر امروز در زمان های گذشته هزاران جانباز وطن دوست داشته و دارد کاش خاک خراسان واقعا به خراسان طعلق میگرفت فکر کنم کاملا خاک هرات به هرات باز پس داده نشده
یک افغانی از قم

>>>   دوستان عزیز!
ما هم عجب مردمانی هستیم، زندگی ما در امروز است و نه در گذشته! در ادوار مختلف تاریخی، امپراطوریها، قلمروها و کشورهای مختلفی وجود داشته اند که بسیاری شان امروز وجود ندارند.99،9 فیصد سرحدات این کشورها و قلمرو ها امروز دیده نمیشوند. اگر امروز دعوای مناطق مختلف را به اساس آنزمان کنیم دیگر هیچ کشوری با سرحدات امروزی اش وجود نخواهد داشت. بازماندگان چنگیز، سکندرمقدونی، عربستان، انگلیسها، فرانسویها، آلمان نازی و ... همه دعوای مالکیت مناطق و کشورهای مختلف را خواهند کرد و نتیجه فقط جنگ و دعوا خواهد بود. امروز قوانین بین المللی ملل متحد که کشور ما نیز عضو ملل متحد است، سرحدات امروزی را برسمیت میشناسد و همه آنرا قبول دارند. انترنیت باید وسیله آموزش، تفاهم، مباحثه مثبت، همکاری، نزدیکی و دوستی انسانها باشد نه وسیله تشدید اختلافات و دشمنی. انسانها موجودات اجتماعی اند و تنها همکاری و کمک متقابل باعث پیشرفت ما شده میتواند و نه دشمنی و بدبینی!
احمد سیر لوگری

>>>   بله راستگو با این نظرت کاملاً موافقم وجواب به ایرانیها مگم ما کشته شویم که هرات را از افغانستان بگیرین وکشته شدن در راه وطن وخاک خودش کمال افتخار است

>>>   جناب یه ایرانی اگر اجدادتان در مقابل انگلیس پایداری میکردند امروز غم فراق هرات را نمیخوردید دیروز گذشت به فکر فردای خود باشید که آمریکا و اسراییل دوباره بر شما چیزی تحمیل نکنند.این چه استدلالی هست که شما بیان کردید؟خب در جواب شما ما الان هم قدرت اقتصادی داریم هم قدرت نظامی و هم برای حق خودمان در مقابل 5قدرت جهان ایستادگی کردیم پس با توجه به حرف شما در اولین فرصت با نیروی نظامی هرات را پس بگیریم!!!نه داداش سرنوشت هرات و بقیه افغانستان به خودشان بستگی دارد ولی اگر هرات از ایران جدا نمیشد الان در این ثبات و امنیت ایران شریک بود.این ثبات و امنیت امروز ایران بخاطر فداکاری و تلاش تمام اقوام ایرانی میباشد.فارس و ترک و لر و کرد وبلوچ و عرب و ترکمن و... در کنار هم ایستادگی کردند.در کشور شما چطور؟؟

>>>   ترک خان ،این نظرت منو کشته

>>>   جناب راستگو خان خوب است بدانی افغانستان خودش صد و پنجاه سال بیشتر سابقه ندارد و قبل از آن قرنهای قرن خراسان بوده و اکنون هم خراسان است در ثانی اگر حکایت و آثار همین علما و حکما و بزرگان و شعرا را بخوانی به خوبی در می‌یابی همه شان با افتخار خود را ایرانی میخوانیده اند چون آن روز افغانستانی نبود ! اگر خواستی باز گوی تا برایت آثارشان را با منبع و ماخذ ردیف کنم?
حقیقت

>>>   هرات هر قدر زودتر از افغانستان جدا شود همون قدر به نفع هرات است .. ازموده را ازمودن خطاست....

>>>   پس معلوم است انگلیس دوست افغان ها بوده که برایشان هرات و خراسان را هدیه فرستاده است و امروز اشرف غنی خان باید خوب از انگلیس شکر گزاری کند
طرفدار آزادی هرات

>>>   راستگو خان به گمانم تا بحال یک بار شاهنامه فردوسی دیوان اشعار سنایی غزنوی یا رودکی سمرقندی یا ناصرخسرو بلخی ظهیر فاریابی سعید هروی عطار نیشابوری و فرخی سیستانی ابوشکور بلخی فرخی سیستانی نظامی گنجوی یا کتب ابوریحان بیرونی و خوارزمی یا بو علی و ''' را نخوانده ای چون ایشان باکمال و تمام ایران خویش را ستوده اند و آن روز ندانم افغانستان کجا بود!!!!!!!!

>>>   ما هنوز به بازگشت هرات به وطن مادری امید داریم اگر جرات ددارید خوب یک پرسان عمومی کنید

>>>   آری ایران بدون جنگ الان بر چهار کشور عربی تسلط دارد اما افغانستان چون اتحاد ندارد وهر کس به فکر ملک خویش است ره به جایی نخواهد خورد در جواب ان که گفت مشهد جز افغانستان است باید بگویم احتمال دارد خواب زیاد دیده باشد و نصیحت میکنم به جای چشمداشت به ملک دیگران نوکری آمریکا را کنار بگذارید و طبق گفته امام خمینی آمریکا هیچ غلطی نمیتاند بکند
علی از خراسان

>>>   هرات . هرات افغانستان است ایرانی ها حتی فکر این را هم نکنید ......
( هراتی )

>>>   شــــــاهــــآن قـــاجـــآری وصــــفـــــوی ایــــــران تــصــمــیــمات ســیـــاســی شـــانــرا به اســــاس اســـــخـــاره وتـــعــبـــیــر خـــواب می گرفتند وعــمــلــی مــیــکردنــد

>>>   از جدای خراسان از افغانستان چقدر سال میگذرد؟

>>>   از انگلیس تشکر میکنم که هرات را از ایران جدا کرد.به افغانستان پس از این مثلا استقلال نگاه کنید کدام پیشرفت و توسعه را به دست اورده اند غیر از انکه یک روز زیرسلطه انگلیسی بودند روز دیگر زیر سلطه امریکایی.امروز ما در ایران ملتی متحد هستیم که در مسیر پیشرفت قدم بر میداریم.امروز امنیت ایران در منطقه بی نظیر است.انگلیس اگر از حمایت جماعتی از این مردمان برخوردار نبود امکان نداشت موفق به تجزیه هرات از ایران شود.حال که نتیجه ان را چشیدن یادشان امده اهل کجا هستند.بچشید مزه اقدامات اجدادتان را که این سرنوشت کسانیست که با امپراطوری کفر متحد میشوند.هرات به ایران بپیوندد تا بعد از انکه ان را مثل ابرشهرهای ایران توسعه دادیم دوباره دنبال جدایی بروند.ایا غیر از اینست که این عاشق ایران شدن دوباره برخی بخاطر فقر و فلاکت گسترده ای است که سالها است دست از سرشان برنمیدارد.مردمانی که قبلا چنین خیانتی کردند چه تضمینی است که دوباره مرتکب ان نشوند.نه برادران افغانی تمام خاک افغانستان ارزانی خودتان.ما به تمامیت ارضی شما با همه وجود احترام میگذاریم بیخیال این مباحث شوید که این الحاق تنها باعث میشود دهها میلیارد دلار خرج کنیم که یک روستای بی امکانات که نامش را شهر گذاشتید را به حداقل امکانات شهرهای ایران برسانیم اخرش هم معلوم نیست فیلتان دوباره یاد هندوستان نکند و از خوشی هایی که پیش از این الحاق اشتید برایمان نگوئید و یک اشوب دیگر در این سرزمین امن ایجا نکنید.

>>>   جناب راستگو
می خواستم می طلبی را اول خدمت هموطنان ایرانی خودم و بعد شما همزبانان افغان عرض کنم.امروز کسی می تواند فرهنگ خود را در دنیا بگستراند که اقتصاد داشته باشد.مگر آمریکا پیشینه ای دارد ولی ببینید که چگونه دنیا(شامل اروپا) بعد از جنگ جهانی دوم تحت تاثیر فرهنگ آمریکا قرار گرفته اند. گیرم که پدر تو فاضل بود از فضل پدر تو را چه حاصل؟ تا به کی باید به پدران خود آویزان باشیم؟ باید روی پای خودت بایستی و برای خودت صاحب احترام و شخصیت باشی باید تو مایه افتخار پدرت باشی نه اینکه بخواهی افتخار را از پدرت بگیری. اصلا برای من هم نیست اینها همه مال تو.چرا؟ چون دنیا برمبنای رئالیسم می گردد.با اینها می خواهی چه کنی؟ اینها نه امنیت می شود نه نان و آب.آن غربی ممکن است بیاید بر اساس اینها فیلم هم بسازد سودش را هم ببرید.باید دید چه کسی می تواند براساس اینها فیلم بسازد.مهم این است که چه کسی عرضه استخدام این ها را دارد....
آمین

>>>   اگربه گپ ایران باشه تمام دنیا مال ایران است وهمه دنیا بدهکارش است وهرچه پیشرفت وعلم هست میگن سرچشمه اش مال ایران است ویک فکاهی هم دارن که میگن هنر نزد ایرانیان است وبس ودیگر مردم از هنر بی بهره اندوتنها چیزیکه ایران زبانش سر افغانستان باز است در باره محاجرین است که هر بحثی شود میکشانند به محاجرین افغان وما مردم هم آرزو مندیم که خداکندشرایط محاجرین در افغانستان به زودترین فرصت فراهم شود ویک لحظه هم محجرین در ایران نمانند.
دره صوفی

>>>   اين حرف ها مانند باد هواست ؛ بلكه به هيچ نمي ارزد.
محمد

>>>   بــه (( راستگو خان به گمانم ))
بلی همین هارا خواندم اما از جمله محققین وتاریخ نویسان یکی هم نویسنده محترم ایرانی بنام (یار شاطر ) است که میگوید ذکر ایران در شهنامه یا شعرای دیگر در اصل همین موقعیت افغانستان فعلی است مثلا یکی از شعرا محمود غزنوی را شاه ایران می خواند درحالیکه مرکزش همین غزنی فعلی بود!
بــــه دوست محترم ((آمین))
گفته شما صد فیصد درست است البته که این نوشته ها جنبه اختلاف یا برای بهتربودن یا کهتر بودن کسی نه بلکه صرف یک مباحثه جهت آگاهی بهتر از حال وگذشته خویش وخواندن افکار طرفین است
راستگو

>>>   بــه ((حقیقت))
حقیقت را گفتی افغانستان در 1747 بوجود آمد پیش ازان خراسان با وسعت بیشتر همین نام فعلی راهم مورخین از جمله پروفیسور لعل زاد از زمان احمد شاه درانی نه بلکه از زمان عبدالرحمن خان میداند

>>>   بــه (محمد)
این حرفها بهترین نحوه آگاهی از گذشته واندیشه مردمان خوب همسایه ما ایران هست که شکل تبادل نظرات دوستانه را دارد که باعث آگاهی بهتر ی بعضیها از تاریخ میشود مثلا در بالا ببین کسی می پرسد افغانستان چی وقت از خراسان جداشد؟؟ او جوابش را از لابلای این نوشته ها در می یابد

>>>   جناب دره صوفی دیر آمدی چند روزه منتظرت هستم!خب تو سروکله هم بزنید.بلایی سرتان آوردیم که تا ابد با هم دشمن بمانید.چون اگر شما فارسی زبانان با هم متحد و یک دل باشید سیاست ما راه بجایی نبرد!
(یک انگلیسی)

>>>   افغانی و ایرانی باهم برادر بوده و هست
پسر مهاجر افغان در ایران

>>>   اگر به دوران امپراتوری حساب کنیم ایران که هیچی اکثر هند هم مال افغانستان است چون محمود غزنوی هند راتصرف کرده بود ودرباره هرات ایرانیها ماشاالله خیلی خوش خواب تشریف دارن ایران هرات مال شما مشهد نیشابور سمنان مال افغانستان واگر شما با زور میخواهید بگیرید هرات را که اینرا خوابشه ببینید صد سال دیگم اگرپیشرفته باشین باز هم ایرانی پیش افغانی درجنگ دوام آورده نمیتواند وباید هزار سال پیشرفت کنه تا خوابیکه درباره هرات میبینه عملی شوه وافغانستان هم به امید خدا مشهد نیشابور سمنان را به وطن اصلیش خراسان یک جا میکند.
دره صوفی

>>>   ایرانیها این قدر که صدای امنیت وپیشرفتان دنیا را کر کرده واین قدر خودتان خودتانه قبول دارین طوریکه من ایرانه دیدم چیزی نداره بغیر از بیابان به جز شمالش وشهرتهرانش هم آنقدر پیشرفته نیست از کابل ما کلانتر است واین قدرلاف ابر شهرش را میزنید انگار که ندیده باشد اینجا اکثر کسانیکه از ایران انتقاد میکند ایران را دیده اگر خوب بود که انتقاد نمیکرد ...من گمان نمیکنم اینطور باشه ودر بحث پیشرفت چه قدر پیشرفته هستین به نظر من هیچ ولی شما ایرانیها خودتان قضاوت میکنید وخودتان هم باور میکنید.
دره صوفی

>>>   راستگو خان به گمانم تا بحال یک بار شاهنامه فردوسی دیوان اشعار سنایی غزنوی یا رودکی سمرقندی یا ناصرخسرو بلخی ظهیر فاریابی سعید هروی عطار نیشابوری و فرخی سیستانی ابوشکور بلخی فرخی سیستانی نظامی گنجوی یا کتب ابوریحان بیرونی و خوارزمی یا بو علی و ''' را نخوانده ای چون ایشان باکمال و تمام ایران خویش را ستوده اند و آن روز ندانم افغانستان کجا بود!!!!!!!!

>>>   راستگو خان خواب و خیال زیادی دیده ای بیدار شو ! به عمل کار برآید به سخنرانی نیست فعلا که بحمدلله واقعیت چیز دیگری را نشان میدهد قصد تحقیر ندارم مگر نه جزئیات واقعیات افغانستان و ایران کنونی را برایت باز میگفتم تا بدانی گرسنه کیست صد هزار مرتبه شکر به دستور قرآن و اهلبیت ما زیر بار یهود و نصاری نرفتیم و خداوند به ما عزت داد و الحمدلله روز به روز پیشرفت میکنیم چون تکیه و توکل ما بر خداوند است نه قدرت های شیطانی و پوشالی و فراماسونرها و صهیونیستها ،مردم هرات هم خودشان تصمیم خواهند گرفت چه کنند و هیچ کس برایشان تعیین تکلیف نتواند کرد.
والسلام

>>>   ...بدانید که ایران سرزمین آریایی هاست وافغان ها در سرزمین پارت ایران می زیند ما ذباهم برادریم وخراسان تا آذربایجان ایران است وروزی سروری کورش بر جهان تکرار میشود از تاجیک وهند تا آذربایجان

>>>   کی از کی جدا شده ؟ ایران از افغانستان یا افغانستان از ایران ؟ در شاهنامه فردوسی آمده "چو ایران مباشد تن من مباد_ بدین بوم و بر زنده یک تن مباد" و فردوسی شاهنامه را 1000 سال پیش سروده. پس کلمه ایران قطعا" و یقینا" (حداقل )هزار سال تاریخ قدمت دارد (بیسوادها می گویند قدامت). اما کلمه افغانستان را نایب السلطنه انگلیس در هند اختراع کرد و بالای خراسان جدا کرده از ایران گذاشت و قدمتش کمتر از 170 سال است. هر کس مخالفت دارد همو قسم که مه سند شاهنامه را نشان دادم سند بیاورد که در کتابی مربوط به مثلا" 1100 سال پیش (یعنی قدیمی تر از شاهنامه ) کلمه افغانستان آمده باشد. نمیشود همچو کتابی را با دوصد سال قدمت پیدا کرد چه رسد به 1000 یا بیشتر. پس ایران کهن است و افغانستان کشوری قلابی و ساخته استعمار انگلیس. مشکل در اینجاست که در مکاتب افغانستان نیرنگبازان جعلیات را در کله محصلین می کنند و آنها در وقت کلان شدن می فهمند عده ای نیرنگباز از یک قوم خاص یکمشت دروغ را به اسم تاریخ در کله آنها کرده اند. در خارج از افغانستان هیچکدام از این بحثها نیست چون برای همه ماجرا کاملا" روشن است و اظهر من الشمس. ضمنا" افغانستان را با ایران مقایسه نمی کنند که خیلی مزه دار و خنده دار است. در دنیا افغانستان با بنگلادش و متباقی مستعمرات خرد مقایسه میشود.

>>>   انگلیس ها همین را میخواستند که مردم ایران زمین همچو روزی بینشان اختلاف بیفتد و همدیگر را عتاب و خطاب کنند و خوب به هدف ننگشان رسیدند بس کنید و صلح و آشتی قبل را بین قلوبتان محکم کنید بجای این که مرز زمینی را بردارید مرز میان دلهایتان را بردارید و محبت و دوستی خود را بیش کنید اگر اجداد ما همچو روزی را میدیدند چه از بلخ و بخارا و غزنی بودند یا تبریز یا اهواز و شیراز و ری به حال امروز ما میگریستند که بر سر چه دعوا میکنیم!!!
حق گو

>>>   اینقد حرص نخورید چایی بنوشید
از طرف یک لر

>>>   انگلیس خوب کارش را بلد هست هندوان را به هند و پاکستان و بنگلادیش و کشمیر جدا کرد و بینشان را دعوا کرد و ایرانیان را به ایران و افغانستان و تاجیکستان و کردستان و بلوچستان و آذربایجان جدا کرد و بینشان را دعوا کرد و مملکت عربها را بیست تکه کشور کرد!! حال شما به خواب عمیق فرو روید و صبح تا شام با هم دعوا کنید تا اروپا با هم متحد شده اتحاد تشکیل دهند و دنیای اسلام متفرق مانده و همیشه بینشان جنگ باشد!!
روشنفکر

>>>   جناب دره صوفی (مهاجرین) درست است نه (محاجرین)

>>>   در جواب راستگو . گفتید که ایران با وجود پول نفت فقیر است بهتر است گاز را هم اضافه کنی این گفته ات را قبول دارم گل گفتی هم زبان ...
لرزاده

>>>   به دره صوفی
1.اولا وسعت ایران امروز به حدی کافی هست و اضافه شدن مناطق بیشتر جز دردسر نیست.امپراطوری های امروز برمبنای اقتصاد و تکنولوژی بنا می شوند نه خاک زیاد.
2.در مورد انزوا،فکر می کنی چرا نتانیاهو از مذاکره با ایران عصبانی است و چرا اوباما با ایران مذاکره می کند.چون چاره دیگری وجود ندارد. معنی قرارداد بستن با ایران یعنی پذیرش ضمنی نظم مورد نظر ایران در خاورمیانه.
3.شما نفت نداشتید اما نفت نداشتند توجیه قرون وسطایی بودن نیست.
4یکی از نشان های قرون وسطایی بودن هم افکار عجیب قریب است.
5.افغانستان کشوری است که آینده اش اصلا مشخص نیست معلوم نیست که این دولت وحدت ملی به کجا می رسد یا جنگ با طالبان چه زمان پایان خواهد پذیرفت.
6.شما طالبان را شکست بدهید گرفتن خاک ایران پیش کش!
7.منافع ایران در وجود یک افغانستان با ثبات است اما بالفرض محال محال محال که ایران زمانی بخواهد افغانستان را تجزیه کند هیچ کاری برای ایران ندارد.در کشوری که بر مبنای قومیت و تعصب شکل گرفته کافی است به یک تعداد حسن قلی خانی از داخل افغانستان اسلحه بدهد همه چیز از هم می پاشد...

>>>   در جواب به دره صوفی
خیلی جالب است که اعتراف میکنی قبلا در ایران بوده ای و مزاحم این ملت شده ایی. که رسم همیشگی افغانی ها است.نمیدانم افغانی چه طلبکار است که 40 سال باید انها را تحمل کنیم.ثانیا ایران پیشرفته است یا نیست اصلا به افغانی چه مربوط است؟؟اصلا در دنیای امروز افغانستان کجای عالم است غیر از یک سزمین اشغال شده که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا است و هر روز خبرهای انفجار و اشوبش به دنیا مخابره میشود و میلیونها پناهنده و اواره که داد جهانیان را دراورده اند.ما در سرزمین خود به اسایش زندگی میکنیم و احساس پیشرفت داریم انوقت تو خلاف ان نظر داری.به راستی که بسیار خنده اور است.همین کافی است که امروز در حال کار برای پرتاب انسان به فضا هستیم و عمران هر چه بیشتر و مذاکره مان با 6 قدرت برتر دنیا بر سر قدرت اتمی است.امروز فکر و مشغله تو و هموطنانت در افغانستان چیست غیر از سربازان بیگانه و کاپیتولاسیون و فقر و فلاکت تمام نشدنی و دخالت کشورهای بسیار فقیر و ضعیفی مثل پاکستان و دنبال راهی گشتن برای فرار به دیگرممالک که البته طبق معمول تنها جایی که راحت سفره پهن کرده ایران است.افاغنه نیاز نیست ادعای تاریخ و ملک و میراث کنند پیش از هر چیز 3 میلیون اتباعتان که هر روز هم بر تعدادشان افزوده میشود را از این کشور بیرون برید خیلی افتخار کسب کردید.ادعای جدایی و ...میکنید اما به زندگی که میرسد ایران میشود هم فرهنگ و هم زبان.دیگر بخصوص با این حرفها و تهدید علنی تمامیت ارضی ایران که البته این تهدید از سوی یکی از فقیرترین و عقب مانده ترین کشورهای دنیا علیه یکی از بزرگترین قدرتهای دنیا تنها باعث خنده ما میباشد نشان میدهد هر ملتی اگر در جایگاهی قرار میگیرد بر اساس لیاقتش بوده.ما لیاقتمان را نشان دادیم و از ان راضی هستیم .لیاقت شما را هم داریم میبینیم.فقط اگر شر هزاران تن مواد مخدر و تروریسم و میلیونها نفر اواره را حل کنید حتی علاقه نداریم وقت خود را صرف بحث با شما کنیم.امروز تنها عامل ایجاد این مباحث مشکل افرینی تمام نشدنی شما برای ایران بزرگ است و چقدر ما خوش شانس بودیم که همسایگان ما شده اند افغانستان و پاکستان و عراق سه تا از کشورهایی که در لیست اشوب زده ترین کشورهای دنیا قرار دارند!!

>>>   بــــه ((والسلام ))
از خوشبخت بودن واقعی مردم خوب ایران ماهم خوش میشویم اما طوریکه میدانیند با وجود محدودیت ها وتحریم های غربی ها روزانه 87 ملیون دالر از بایت نفت عاید دارد اما در رسانه ها وقتی خواندم یکی ازهنرمندان محلی بنام حسین سمندری تا وقتی جوان بود حکومت اورا برای کسب افتخارات به کشورهای خارج اعزام میکرد اما زمانیکه به کهولت رسیبد دیگر فراموش شد تا جائیکه مجبورشد دوترش را که پنجاه سال با خود داشت برای بدست آوردن نان بخور نمیر سربازار بفروشد وازاین بابت اخوان ثالث روزگار را نکوهش کرده که چرا یک هنرمند با این شهرت به این روزی میرسد ؟ در کشورما با همین وضعش چنین کسانی که زمانی در دلهای مردم جا داشتند واکنون از دست وپا افتاده اند حکومت برای شان به اصطلاح شما حقوق ماهوار مقرر کرده تا دچار تنگدستی ومحتاجی نشوند اگر مریض میشوند وزیر فرهنگ به عیادت شان بیمارستان میرود وتیم تلویزیون وزورنالست هاراهم باخود میبرد حتی اگر اینگونه افراد مریض شوند گاهی جهت تداوی به خارج از پول حکومت فرستاده میشوند اما از بابت خارجی ها همین انگریزها بودند که روزگاری سرنوشت شمارا هم رقم میزدند مثلا مصدق را نخواستند خلع کردند شاه را نخواستند تبعید کردند وپسرش را بهتر تشخیص دادند حالا با ما بازی میکنند مشکلات ما از بابت اسرائیل هم مرزما پاکستان است هرزمانی حکومت ما بپای خود ایستاده شد خارجی ها بدنبال کارشان میروند وهرگز دوباره برنمیگردند مثلا روسها در هرمجلس زیرهرعنوانی که باشد خواه روز مادر باشد خواه روز صحت یا هربابت دیگری دران جلسه حتما یکبار می گویند دیگر به افغانستان سرباز نمی فرستیم ! ما حالا خیلی بهتر ازده سال پیش هستیم یک جز مثلا ما انترنت وایمکس استفاده می کنیم شما DSL البته ما با ایران رقابتی نداریم چون کشورما یک منطقه که 60 فیصد اراضی آنرا کوه ها تشکیل داده از چهار طرف به خشکه محصور است واز بخت بد اسرائیل ثانی دوهزار کبلومتر باما مرز مشترک دارد ده سال بعد به موقعیت خیلی بهتر از امروز خواهیم بود
راستگو

>>>   بازهم به ((والسلام))
شعر مهدی اخوان ثالث :
قربان زخمه های تو خون پاش و نغمه ریز
"سبز پری" ست اینکه زنی یا "شتر خجو" ؟
تو با دو سیم محشر کبری به پا کنی
شش تار خویش من شکنم . یا نه ؟ هان بگو
از پنجه ی تو زخم جگر، خون دل چکان
مضراب من برنجی و مومی ست ، سیم مو
تو زیر آب می بری و می دهی به دشت
دارد شتر خجوی تو حکم شتر گلو
استاد بی نظیر، حسین سمندری
پر از کدام چشمه و دریا کنی سبو ؟
سر حدی عجیب تو فریاد قرن هاست
در آن دوتار گشته نهان، گرم های و هو
در پهلوی دوتار تو، شش تار بی گمان
چون کله ی انشتن باشد برِ کدو
از من به "شیخ احمد جام" تو صد سلام
ساز عزیز خویش شنیدم فروختی
کارزان تری از آن بخری، بر فلک تفو
راستگو

>>>   آنقدر این بحث و جدل به نظرم کودکانه و بی منفعت رسید که هر چه فکر کردم نتوانستم خودم را قانع کنم در آن داخل شوم .
یک دوست برای مردم افغانستان - ایران

>>>   ای وای این چه هلهله را انداختید! کمی صبر کنید داعش خراسان را ایجاد میکند و همه دوباره یکجا میشوید.

>>>   خجالت بکشید با این همه بحث های بیهوده. هرات مال افغانستان و مشهد مال ایران است و خواهد بود. به جای همکاری دو ملت برخی ها دائما بر سر و کله هم می زنند.
یک ایرانی

>>>   ( ایرانیها این قدر که صدای امنیت وپیشرفتان دنیا را کر کرده واین قدر خودتان خودتانه قبول دارین طوریکه من ایرانه دیدم چیزی نداره بغیر از بیابان به جز شمالش وشهرتهرانش هم آنقدر پیشرفته نیست )
کدام کشور اسلامی بیشتر از 90 فیصد باسواد است ؟
کدام کشور اسلامی بیش از 4 میلیون دانشجو دارد ؟
کدام کشور اسلامی دهها دانشگاه معتبر دارد؟
کدام کشور منطقه می تواند شتابدهنده ذرات اتمی بسازد؟
صدها نفر از مهندسین کدام کشور در سازمان NASA امریکا کار می کنند ورئیس پروژه مریخ نورد امریکا از کدام کشور است؟( داکتر نادری از مشهد)
دانشجویان کدام کشور هر سال در جهان رتبه های اول فیزیک و کیمیا و ریاضی و کمپیوتر را در مسابقات جهانی می گیرند؟
در مسابقات آسیایی ورزشکاران کدام کشور رتبه 4 شدند؟
وزنه برداری و والیبال و کشتی و فوتسال و کاراته و جودو ... کدام کشور در جهان جزو اول نمرات است؟
قویترین مرد جان پس از "حسین رضازاده" از کدام کشور است؟
کدام کشور دنیا سریعترین رشد علمی را در جهان دارد؟
کدام کشور اسلامی از لحاظ صنعتی و علمی از متباقی پیشرفته تر است؟
کدام کشور بهترین و حاذق ترین جراحان قلب و مغز و اعصاب دنیا را دارد ؟ قسمی که از اروپا برای تداوی به آنجا میروند.
در کدام کشور اسلامی هرسال بیشتر از 50 هزار عنوان کتاب ( در میلیونها نسخه ) چاپ میشود (یعنی بیشتر از فرانسه) ؟
کدام کشور اسلامی بیشتر از 95 فیصد دواها و داروها را خودش میسازد؟
چند کشور اسلامی تمام دانش اتمی را از استخراج یورانیوم تا ساخت نیروگاه اتمی دارند؟ ( حتی پاکستان ندارد و نمی تواند نیروگاه اتمی بسازد)
کدام کشور اسلامی انواع قطارها و راه آهن را خودش میسازد؟
کدام کشور اسلامی در زیر شهرها و در عمق 100 متری زیرزمین دهها کیلومتر قطارزیرزمینی(مترو) اعمار کرده؟
چند کشور اسلامی می توانند سده و بندهای آبی عظیم را هم طراحی و هم خود بسازند؟
چند کشور اسلامی می توانند انواع کارخانه ها مثل فابریکه سمنت و فابریکه های عظیم ذوب فولاد را خود بسازند؟
کدام کشور اسلامی کشتی های اقیانوس پیما بطول 200 متر و بیشتر میسازد؟
کدام کشور منطقه می تواند کشتی های جنگی عظیم بسازد؟
کدام کشور انواع زیردریایی را طراحی و میسازد؟ (ترکیه صرف زیردریایی های طراحی آلمان را مونتاژ می کند)
کدام کشور منطقه انواع توپ و چندین نوع تانک جنگی میسازد؟
کدام کشور منطقه انواع موشکهای جنگی با برد تا 3000 کیلومتر میسازد؟ موشکهای کدام کشور تابستان امسال به تل آویو و حیفای اسرائیل خورد؟
کدام کشور منطقه انواع طیاره های بی پیلوت را میسازد حتی طیاره بی پیلوت با برد 2000 کیلومتر و 30 ساعت مداومت پرواز = فطرس).عکس (پهپاد فطرس) را حتما در گوگل یا ویکیپدیا ببینید.
_کدام کشور اسلامی تاکنون با موشک ساخت خود ماهواره و شادی به فضا فرستاده؟ یکی از ماهواره های آن هنوز در حال چرخش بدور زمین است که حدود یکماه قبل پرتاب شد.....
اینها اگر علامت پیشرفت نیست پس علامت چیست ؟
اما 2 نکته دیگر. اول اینکه امریکا به هیچیک از تلویزیون ها و روزنامه های افغانستان اجازه نمیدهد تا چیزی درباره پیشرفتهای علمی و صنعتی ایران نشر کنند. اگر کسی مثلا بخواهد درباره موشک کروز اعجاب آور جدید ایران ( که یکهفته پیش از زیر خلیج فارس به بیرون آب پرتاب شد) اطلاعاتی بدست آورد باید در گوگل جستجو کند ("موشک جدید زیرآبی ایران") و فلم این موشک اعجاب آور را که در دنیا نظیر ندارد تماشا کند. موشک های زیردریایی پرتاب روسی یا آمریکایی با فشار هوا به بیرون از آب پرتاب میشوند و پس از بیرون آمدن از آب موشک روشن میشود ولی این موشک با آتش فراوان همچو اژدها غرش می کند و از آب بیرون می آید.بنائا" چنین چیزی در کدام تلویزیون امریکایی افغانستان نشر نشده و هرگز نشر نخواهد شد.
اما نکته دوم و اصلی. این پیشرفت های کلان علمی و صنعتی سرجای خود. هیچ کشور اسلامی چنین پیشرفتهایی ندارد. ولی یک چیز مهمتر از همه اینها است که آن دلیل اینهمه پیشرفت ایران است. آن چیست ؟ آن استقلال ایران است. بدلیل استقلال سیاسی ایران است که این کشور برپای خود ایستاد است و با وجود 8 سال جنگ ( عراق+ امریکا+ شوروی + اروپا + همه کشورهای عربی جز لیبی و سوریه) و تحریم همه چیز از سوی غرب این کشور این قسم پیشرفت کرده. کشوری که (استقلال سیاسی) ندارد هیچ ندارد و در چشم مردم دنیا ذلیل و عاجز و بی آبروست و تا دوصد سال دیگر هم به آنجایی که امروز ایران ایستاده نخواهد رسید. این است عاقبت ذلت و مستعمره و غلام اجنبی شدن.

>>>   تا جمهوری اسلامی ایران هست ، یک میلی متر از خاک ایران کم نمی شود ، و ما که یک عمر در خارج از ایران زندگی کردیم به وضوح دیدیم که پوز تمام استعمار گران به خاک مالیده شده وخیانت پادشاهان بی لیاقت در گذشته هیچ ربطی به جمهوری اسلامی ندارد ، این ضرورت تاریخی ست که افغانستان بدون حضورفعال استعمار روی پای خودش بایستد ، تا کی این خارجی ها می خواهند آنجا باشند ، به نقشه افغانستان نگاه کنید که چقدر شبیه یک برگ درخت است ، این برگ سالهاست از درخت افتاده ، اما نقشه ایران که شبیه یک گربه است بر پشت بام ایران کمین کرده........،آقای دره صوفی فردی که با نام « یک انگلیسی» جواب شما را داده بخدا از سیلی بد تراست ، کمی به خود بیا و برای بیرون کردن خارجی ها از کشورت تلاش کن ، آنها برای نجات شما نیآمدند بلکه برای تکه کردن آن برگ درخت آمدند ، آمریکا اقرار کرد که در کودتای ۲۸ مرداد ایران دست داشته و ما هم به این شفافیت قانع هستیم ولی دارو دسته شاه سابق هنوز بر دروغ قیام ملی سوار هستند ، آنها بعد از ترک ایران بد جوری تحقیر شدند امریکا به خود شاه که هواپیمای او ۴۸ ساعت سرگردان بود و کلی پول در آنجا داشت پناه نداد ، از وقایع تاریخی باید درس بگیریم ، معنی استقلال این نیست که خارجی ها در کشورتان باشند ، استقلال یعنی مردم افغانستان یک صدا و متحد روی پای خودش بایستد حتی اگر زندگی را از صفر شروع کند و تحقیر را رد کند ، روزی که سربازان امریکائی روی اجساد کشته شده طا لبان ادرار کردند و باز در جائی دیگردرکنار اجساد دیگری عکس هائی به قصد تمسخر گرفتند در واقع توحین به همه شما شد ، آیا شما این پیش بینی را می کردی که یک روز با طا لبا ن دوست از آب در بیایند و تازه هیچ کس هم مجازات و زندانی نشود واز همه مهم تر اینکه داعش هم وارد ای کش مکش های بی پایان شده برای کشتار بیشتر ، از نظر شما اینست استقلال ؟

>>>   دره صوفی
نظرت را برای خود نگهدار که نظر یک تبعه از یک کشور عقب مانده که از عقب منده ترین کشورهای افریقایی هم عقب مانده تر است برای ما ارزشی ندارد.حتما پیشرفت ایران را نمیبینی نه از ان بابت که نیست از ان بابت که از حسادت چشمانت تاب دیدن ندارد.تو از پیشرفت چه میفهمی؟؟؟در پیشرفت ما همان بس که بیگانگانی چون تو حاضرند هر جور شده ولو با مخفی کاری و خطر مرگ خودشان را به ایران برسانند بلکه دوره ای بتوانند زندگی انسانی را تجربه کنند.با میلیونها نفر جنگ زده سربار ایران چقدر زبانشان هم دراز است.

>>>   دره صوفی با هرات چه کار کردید که ادعای مشهد و نیشابور و سمنان هم میکنید هر کجا رفتید خرابی و نا امنی به بار آوردید مردم هرات خودشان عقل دارند و خودشان برای خود تعیین تکلیف میکنند هیچ کس به جای ایشان تعیین تکلیف کرده نتواند.
طرفدار آزادی هرات

>>>   بله ایران کشورخوبی است واقعا ازهرلحاز کشوراسلامی است ...

>>>   استاد خلیل الله خلیلی ملک الشعرای معاصر افغان در سوگ ملک الشعرا محمد تقی بهار این چنین میسراید:
دریغا كه آن ماه تابان نشسته
بلند آفتاب خراسان نشسته
دریغا كه ملك سخن بی ملك شد
كه از تخت معنی سلیمان نشسته
وزید از كجا تندباد خزانی
كه از پا درخت گل افشان نشسته
مهین اوستاد سخنگوی طوسی
چرا این چنین زار و نالان نشسته
مگر لب فروبسته از گفت و گو شیخ
كه افسرده اندر گلستان نشسته
مگر خشك شد زنده رودش كه صائب
چنین خشك لب در صفاهان نشسته
سیه پوش گشته سخنگوی سرخاب
مگر در غم مرگ خاقان نشسته
بهاری فروچید زین باغ دامن
كه از نغمه ي مرغ سحرخوان نشسته
بزرگ اوستادی كه در ماتم او
قلم تا دم حشر گریان نشسته
نه در ماتمش مویه ایران كند سر
كه افغان هم از غم در افغان نشسته
ز آغاز تاریخ، ایران و افغان
سر خوان دانش چو اخوان نشسته
سخنور نباشد به یك مرز منسوب
چو تاجی ست بر فرق كیهان نشسته
ملك رخ به تهران نهفت و من این جا
ستایشگر وی به پروان نشسته

>>>   آری خو افغان هم یکی از اقوام ایرانی است مانند بلوچ و کرد و تاجیک ولی امروز دیگر از ایران فعلی مستقل شده است

>>>   دره صوفی واقعا کودک و بیکار هستی چون این لجبازی ها و توهمات فقط از یک کودک یا یک بیکار... برای اختلاف افکنی بر می آید و بس.... این قدر سعی نکن سیاست اختلاف بیانداز و حکومت کن انگلیسی ها ی خبیث را اجرا کنی.... هیچ خیری در این تفرقه افکنی ها نیست فقط و فقط باعث ایجاد تفرقه و دوری و تنفر میان ملت ها می شود.... به جای مطرح کردن این مسائل مناقشه انگیز باید به این بیاندیشیم و مباحثه کنیم که چه طور باید با اتحاد و یک دلی و با تاکید بر وجوه اشتراکمان به پیشرفت و توسعه کشور هایمان کمک کنیم....دوست من کمی فکر کن، اگر خیرخواه باشی متوجه خواهی شد که اصلا مطرح کردن این مباحث نه به نفع ملت ایران است و نه به نفع ملت افغانستان و هیچ دانش به درد بخوری را بر آن ها نمی افزاید بلکه فقط به نفع بدخواهان این دو ملت است......ان شاء الله در ایجاد وحدت و همدلی موفق باشید و در ایجاد تفرقه و مناقشه ناکام باشید
ایرانی

>>>   ... افغانستان و ایران . همه فارس زبانان زنده باد
یک افغان

>>>   بس کنید...مهم مردم هرات می باشند... مهم اینست که مردم هرات خوشحال باشند چه فرقی میکند به اسم چه کشوری.

>>>   اگر افغانستان وارث خراسان بزرگ قدیم است. پس چرا اسمش خراسان نیست. کسی که یک نام با افنخار وهزار ساله را تغییر میدهد واسم یک قوم تازه به قدرت رسیده را بران میگذارد. باید خجالت بکشد ودیگر اسمی از خراسان نبرد.اگر امروز مولوی بلخی یا ناصر خسرو بلخی یا سنایی غزنوی یاجامی هروی سر از خاک بلند کنند، وبرایشان گفته شود که شما افغان هستید ، از خنده دل درد شده، دوباره میمیرند

>>>   بحث دره صـــوفـــی وجـــواب دهنده بی نامش نا مناسب است طوریکه دیده میشود سوادهردو هم ضعیف است چون املا نادرست می نویسند افکارشان هم همانطور ناسالم است
این بحث ها باید جنبه دوستانه داشته باشد نه تحقیر وتهمت ودشمنی ودشنام !

>>>   یاد آوری کوتاه از وضعیت شاهان صفوی وقاجار:
شاه سلطان حسين در زمان حکومتش اين بود که به جاي سپهسالاران افرادي چون منجمان، حکيمان و ملايان را به دور خود نشاند و درباره مسائل بسيار جزئي و پيش پا افتاده به بحث بپردازند. مثلا در غيرموقع فصل سال، براي شاه خربزه مي‌آورند. اين جماعت تشکيل جلسه مي‌دادند و حکيم‌باشي بر روي سرد و گرم بودن يا قابض و مسهل بودن آن نظر مي‌داد و منجم هم براي قاچ کردن و خوردن خربزه اسطرلاب مي‌انداخت و مورد ساعت سعد و نحس را مطرح مي‌کرد و بعد ملا‌ها بايد فتوا مي‌دادند که اين خربزه پاک شرعي است يا خير؟ و بخورد يا خير؟ و پس از اين نظريه چند دعا قبل از خوردن بخوانند و ساير جزئيات در خصوص چگونگي آوردن خربزه و در کدام سيني و ظرف و با چه کاردي قاچ شود نيز آن‌ها نظر مي‌دادند. گاه در دربار، بين منجمان و طبيبان درگيري و مراوداتي صورت مي‌گرفت و به ظاهر منجمان مقتدر‌تر و عزيز‌تر از طبيبان بودند. في‌المثل پزشکان در تداوي بيماران بر حسب عوارض و علائم امراض و خصوصيات مشهود مرض اقدام مي‌کردند و دارويي تجويز مي‌نمودند، در صورتي که منجمان با اين اقدامات مخالفت مي‌ورزيدند و مي‌گفتند: بايد چرخ و سير کواکب را نيز نگريست تا معلوم شود که آيا مراجعه به پزشک و تداوي سعد است يا نحس؟

>>>   بـــه برادر ایرانی !
اینکه امریکائی هابا اجساد چی کردند مربوط به اخلاق انها میشود همانطوریکه نوشته های من وتو نمایانگر شخصیت ماست مشکلات داخلی در هرکشوری بوده مثلا ترک ها پاکستانی ها تاجک عراقی ها سوری ها لیبی هاا واز جمله مشکل ایرانی ها در دهه شصت با کردهای شان وبلوچ ها مثل ریگی ! این بحث هرات صرف یک یاد آوری از گذشته تاریخی ومشترکات دوملت است نه ایران با ما دعوای ارضی دارد نه ما با ایران !

>>>   به دوست ایرانی !
چیزهای راکه برشمردی واز تخنیک دیگران کاپی شده کشورهند در نزدیک شما صد مرتبه پیشرفته تر از شماست چین هم چنان وزیر دفاع شما یک ماه پیش برای گرفتن راکت اس سه صد به روسیه رفت در حالیکه حکومت شما قبلا ادعا داشت سامانه بهتر از 300 ساخته اند!!

>>>   دوستان من با درود به آقای دره صوفی و شیواجان ، من بعد از دیدن و خواندن تاریخ تازه چشم و گوشم باز شد و برای اینکه بعضی از برادران ایرانی از توهم خارج شوند و به این باور برسند که برای پیشرفت کردن اولین قدم این است که خودت و واقعیت های رخ داده در پیرامون خود را بشناسی دیدم بهتر است یک بار دیگر تاریخ را مرور کنم ، کردم و به این چند روایت رسیدم :
روایت اول : در غرب آسیا سرزمینی را که از شمال به کوههای قفقاز ، از جنوب به خلیج افغان و دریای عمان از شرق به فلات پامیر و ترکستان و از غرب به کوههای زاگرس میرسد فلات افغانستان نامیده اند . نزدیک به سی قرن پیش یک افغانی به نام دیااکو در همدان اولین حکومت ثبت شده نژاد افغانی این فلات را تشکیل داد . در پانصد و سی و شش قبل از میلاد یک مهاجر افغانی به نام کورش حکومت هخامنشی را در این سرزمین تشکیل داد . از آنجائیکه نام پدر کورش ، کبیر کابلی بود او را کورش کبیر هم گفته اند . هخامنشیان اولین امپراطوری جهانی به آن وسعت در تاریخ است که از رود جیحون در شرق تا رود دانوب در غرب ، از اوستیا در شمال ، تا صحرای نوبه ( در سودان ) از متصرفات هخامنشیان بوده است . جالب است که داریوش در سنگ نبشته اش بعد از معرفی خود و خاندانش خود را افغانی نامیده است . اسکندر مقدونی با لشکری اروپائی از غرب به افغانستان حمله کرد و حکومت افغانی هخامنشیان را از بین برد . هشتاد سال فلات افغانستان جولانگاه یونانی ها بود تا اینکه یک افغانی دیگر به نام اردوان که از مردمان خراسان بزرگ بود و در نزدیکی عشق آباد کنونی ( پایتخت ترکمنستان ) که آن زمان جزو افغانستان بود حکومت اشکانیان را برقرار کرد . دسته ای از یونانی ها در بلخ حکومت غربی باکتریا را از تصرف و دست اندازی پارتی ها ( اشکانیان ) محافظت می کردند .
چند قرن بعد یک افغانی به نام اردشیر حکومت ساسانیان را در استان فارس که یکی از بخش های امپراطوری افغانستان است تشکیل داد . جد اردشیر موبد بزرگ آتشکده بزرگ فارس بود . ساسانیان زرتشتیان معتقدی بودند و برای استواری دین همشهری افغانی اشان زرتشت مجاهدت می کردند . والریانوس امپراطور روم به همراه شصت هزار از لشکریان خود اسیر شاپور اول افغانی شد و بیشتر دوران ساسانیان به جنگ سرد و رویارو با رومیان گذشت . انوشیروان افغانی و خسرو پرویز و بهرام گور و شاپور و اردشیر معروفترین این شاهان افغانی بودند . در همین زمان دسته ای از زرد پوستان ترکستان در بامیان و غور و بخش هائی از شرق فلات حکومت کوشانیان را تشکیل داده بودند و به رواج بودائی گری می پرداختند. حکومت ساسانیان که بر بخش عمده ای از فلات افغانستان حکومت می کردند با ظهور اسلام از بین رفتند .
پایان روایت اول

>>>   روایت دوم : پس از اسلام یکی از نزدیکترین یاران حضرت محمد ( ص ) سلمان افغانی بود . پیامبر ( ص ) در مورد ایشان فرمودند سلمان از اهل بیت من است و نیز در مورد قوم افغان فرمودند اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از قوم افغان بدان دست می یابند . از زمان خلیفه دوم فتح سرزمین های امپراطوری افغانستان آغاز شد و در زمانی کمتر از هشتاد سال به دست مسلمانان افتاد و به جزوی از امپراطوری اموی تبدیل شد . امویان با زحمات یک افغانی به نام ابومسلم خراسانی سرنگون شد و جای خود را به امپراطوری خلافت عباسیان داد . حکومت طاهریان اولین حکومت افغانی شناخته شده در دوران اسلامی است در همین زمان فرزندان سامان خداة در ماورالنهر حکومت افغانی دیگری تشکیل دادند و به بسط فرهنگ و زبان افغانی اهتمام ورزیدند .
غزنویان اولین حکومت ترکی را در فلات افغانستان تشکیل دادند اما زبان و شیوه حکومت داریشان افغانی بود و دبیران در این حکومت به زبان افغانی می نوشتند و شعرا به به زبان افغانی شعر می سودند .صفاریان ، آل بویه ، غوریان ، بادوسپانان و نوشیروانیان آل زیار و سلجوقیان و خوارزمشاهیان و دیگران آمدند و رفتند و به سبک افغانی حکومت کردند و شاعران به افغانی سرودند و نویسندگان به افغانی نوشتند و همه هم خود را افغانی دانستند تا اینکه سر و کله چنگیز پیدا شد و بساط همه را برچید و نواده اش هلاکو بساط خلافت را از بغداد جمع کرد و حاکمان فلات افغانستان شدند نوادگان چنگیز و نوادگان سرداران چنگیز یعنی ایلخانیان و تیموریان و اتابکان ها و قره قویونلوها و آقویونلو ها و ازبک ها و غیره .
پایان روایت دوم

>>>   درامد سرانه ایران در بین کشورهای جهان منطقه از جمله 173 کشوردرجه 96 را دارد که از جمله همه کشورهای عربی منطقه واسرائیل وخلاصه 96 کشور از ایران جلو است :
1- موناكو با درآمد سرانه 183 هزار و 150 دلار در سال، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
2- كشور ليختن اشتاين با 137 هزار و 70 دلار
3- سرزمين برمودا با درآمد سرانه ساليانه 89235 دلار
4- نروژ با درآمد سرانه ساليانه 87350 دلار
5- لوكزامبورگ با درآمد سرانه ساليانه 76 هزار و 980 دلار
6- قطر با درآمد سرانه ساليانه 72 هزار و 532 دلار
7- سوئيس با درآمد سرانه ساليانه 71 هزار و 520 دلار
8- دانمارك با درآمد سرانه ساليانه 59 هزار و 400 دلار
9- كويت با درآمد سرانه ساليانه 51 هزار و 365 دلار
10- سوئد با درآمد سرانه ساليانه 50 هزار و 110 دلار
11- سن مارينو با درآمد ساليانه سرانه 50 هزار و 400 دلار
12- هلند با درآمد ساليانه سرانه 49 هزار و 30 دلار
13- فنلاند با درآمد ساليانه سرانه 47 هزار و 57 دلار
14- آمريكا با درآمد ساليانه سرانه 47 هزار و 340 دلار
15- اتريش با درآمد ساليانه سرانه 47 هزار و 30 دلار
16- جزاير فارو با درآمد ساليانه سرانه 46 هزار و 300 دلار
17- استراليا با درآمد ساليانه سرانه 46 هزار و 200 دلار
18- بلژيك با درآمد ساليانه سرانه 45 هزار و 840 دلار
19- آندروا با درآمد ساليانه سرانه 41 هزار و 750 دلار
20- كانادا با درآمد ساليانه سرانه 43 هزار و 250 دلار
21- آلمان با درآمد ساليانه سرانه 45 هزار و 70 دلار
22- فرانسه با درآمد ساليانه سرانه 42 هزار و 370 دلار
23- امارات متحده عربي با درآمد ساليانه سرانه 41 هزار و 930 دلار
24- ژاپن با درآمد ساليانه سرانه 41 هزار و 850 دلار
25- ايرلند جنوبي با درآمد ساليانه سرانه 41 هزار و 820 دلار
26- سنگاپور با درآمد ساليانه سرانه 40 هزار و 70 دلار
27- انگليس با درآمد ساليانه سرانه 38 هزار و 200 دلار
28- ايتاليا با درآمد ساليانه سرانه 35 هزار و 700 دلار
29- ماكوئو با درآمد ساليانه سرانه 34 هزار و 880 دلار
30- هنگ كنگ با درآمد ساليانه سرانه 32 هزار و 780 دلار
31- ايسلند با درآمد ساليانه سرانه 32 هزار و 640 دلار
32- برونئي با درآمد ساليانه سرانه 31 هزار و 800 دلار
33- اسپانيا با درآمد ساليانه سرانه 31 هزار و 750 دلار
34- قبرس با درآمد ساليانه سرانه 29 هزار و 430 دلار
35- نيوزيلند با درآمد ساليانه سرانه 28 هزار و 770 دلار
36- يونان با درآمد ساليانه سرانه 26 هزار و 950 دلار
37- گرينلند با درآمد ساليانه سرانه 26 هزار و 20 دلار
38- اسلووني با درآمد ساليانه سرانه 23 هزار و 900
39- باهاماس با درآمد ساليانه سرانه 22 هزار و 240 دلار
40- پرتغال با درآمد ساليانه سرانه 21 هزار و 870 دلار
41- كره جنوبي با درآمد ساليانه سرانه 19 هزار و 890 دلار
42- مالت با درآمد ساليانه سرانه 19 هزار و 130 دلار
43- عمان با درآمد ساليانه سرانه 18 هزار و 620 دلار
44- جمهوري چك با درآمد ساليانه سرانه 17 هزار و 949 دلار
45- اسلواكي با درآمد ساليانه سرانه 17 هزار و 840 دلار
46- عربستان سعودي با درآمد ساليانه سرانه17 هزار و 190 دلار
47- بحرين با درآمد ساليانه سرانه 17730 دلار
48- ترينيدادو توباگو با درآمد ساليانه سرانه 15 هزار و 380 دلار
49- گينه استوايي با درآمد ساليانه سرانه 14 هزار و 550 دلار
50- استوني با درآمد ساليانه سرانه 14 هزار و 460 دلار
51- كرواسي با درآمد ساليانه سرانه 13 هزار و 890 دلار
52- كشور باربودا با درآمد ساليانه سرانه 13 هزار و 380 دلار
53- مجارستان با درآمد ساليانه سرانه 12 هزار و 860 دلار
54- باربادوس با درآمد ساليانه سرانه 12 هزار و 660 دلار
55- لهستان با درآمد ساليانه سرانه 12 هزار و 440 دلار
56- ليبي با درآمد ساليانه سرانه 12 هزار و 320 دلار
57- جزيره سنت كيس ونويس با درآمد ساليانه سرانه 11 هزار و 830 دلار
58- لتوني با درآمد ساليانه سرانه 11 هزار و 620 دلار
59- ونزوئلا با درآمد ساليانه سرانه 11 هزار و 590 دلار
60- ليتواني با درآمد ساليانه سرانه 11 هزار و 390 دلار
61- اروگوئه با درآمد ساليانه سرانه 10 هزار و 590 دلار
62- شيلي با درآمد ساليانه سرانه 10 هزار و 120 دلار
63- روسيه با درآمد ساليانه سرانه 9900 دلار
64- تركيه با درآمد ساليانه سرانه 9890 دلار
65- جزيره سيشيل با درآمد ساليانه سرانه 9760 دلار
66- برزيل با درآمد ساليانه سرانه 9390 دلار
67- مكزيك با درآمد ساليانه سرانه 8890 دلار
68- لبنان با درآمد ساليانه سرانه 8880 دلار
69- آرژانتين با درآمد ساليانه سرانه 8620 دلار
70- روماني با درآمد ساليانه سرانه 7840 دلار
71- مالزي با درآمد ساليانه سرانه 7760 دلار
72- مائوريتوس با درآمد ساليانه سرانه 7750 دلار
73- گابن با درآمد ساليانه سرانه 7740 دلار
74- قزاقستان با درآمد ساليانه سرانه 7590 دلار
75- پاناما با درآمد ساليانه سرانه 6970 دلار
76- گرنادا با درآمد ساليانه سرانه 6930 دلار
77- كاستاريكا با درآمد ساليانه سرانه 6810 دلار
78- بوستاوانا با درآمد ساليانه سرانه 6790 دلار
79- دومينيكا با درآمد ساليانه سرانه 6760 دلار
80- مونته نگرو با درآمد ساليانه سرانه 6750 دلار
81-سنت ويسنت با درآمد ساليانه سرانه 6300 دلار
82- بلغارستان با درآمد ساليانه سرانه 6270 دلار
83- آفريقاي جنوبي با درآمد ساليانه سرانه 6090 دلار
84- سورينامي با درآمد ساليانه سرانه 5920 دلار
85- بلاروس با درآمد ساليانه سرانه 5959 دلار
86-صربستان با درآمد ساليانه سرانه 5810 دلار
87-مالديو با درآمد ساليانه سرانه 5750 دلار
88-كوبا با درآمد ساليانه سرانه 5520 دلار
89-كلمبيا با درآمد سرانه ساليانه 5510 دلار
90-جمهوري آذربايجان با درآمد ساليانه سرانه 5330 دلار
91-جمهوري دومينيكن با درآمد ساليانه سرانه 5030 دلار
92-جامائيكا با درآمد ساليانه سرانه 4800 دلار
93-بوسني و هرزگوين با درآمد ساليانه سرانه4770 دلار
94- پرو با درآمد ساليانه سرانه 4700 دلار
95- مقدونيه با درآمد ساليانه سرانه 4570 دلار
96- ايران با درآمد ساليانه سرانه 4520 دلار
97- ناميبيبا با درآمد ساليانه سرانه 4500 دلار
98- الجزاير با درآمد ساليانه سرانه 4450 دلار
99- اردن با درآمد ساليانه سرانه 4340 دلار
100- چين با درآمد ساليانه سرانه 4270 دلار
101- تونس با درآمد ساليانه سرانه 4160 دلار
102- تايلند با درآمد ساليانه سرانه 4150 دلار
103- آلباني با درآمد ساليانه سرانه 3960 دلار
104- آنگولا با درآمد ساليانه سرانه 3940 دلار
105- اكوادور با درآمد ساليانه سرانه 3850 دلار
106- تركمنستان با درآمد ساليانه سرانه 3790 دلار
107- فيجي با درآمد ساليانه سرانه 3630 دلار
108- ال سالوادور با درآمد ساليانه سرانه دلار
109- كوزوو با درآمد ساليانه سرانه 3290 دلار
110- توئگابا با درآمد ساليانه سرانه 3380دلار
111- ارمنستان با درآمد ساليانه سرانه 3200 دلار
112- اوكراين با درآمد ساليانه سرانه 3 هزار دلار
113- مراكش با درآمد ساليانه سرانه 2850 دلار
114- سوريه با درآمد ساليانه سرانه 2750 دلار
115- گواتمالا با درآمد ساليانه سرانه 2740دلار
116- پاراگوئه با درآمد ساليانه سرانه 2710 دلار
117- گرجستان با درآمد ساليانه سرانه 2690دلار
118- اندونزي با درآمد ساليانه سرانه 2500 دلار
119- مصر با درآمد ساليانه سرانه 2420 دلار
120- عراق با درآمد ساليانه سرانه 2340دلار
121- سري لانكا با درآمد ساليانه سرانه 2240 دلار
122- كونگو با درآمد ساليانه سرانه 2150 دلار
123- فيليپين با درآمد ساليانه سرانه 2060 دلار
124- بوتان با درآمد ساليانه سرانه 1870 دلار
125- هندوراس با درآمد ساليانه سرانه 1870 دلار
126- مغولستان با درآمد ساليانه سرانه 1870 دلار
127- مولداوني با درآمد ساليانه سرانه 1810 دلار
128- هند با درآمد ساليانه سرانه 1330 دلار
129- جيبوتي با درآمد ساليانه سرانه 1270 دلار
130- ازبكستان با درآمد ساليانه سرانه 1280 دلار
131- سودان با درآمد ساليانه سرانه 1280 دلار
132- غنا با درآمد ساليانه سرانه 1230 دلار
133- فلسطين با درآمد ساليانه سرانه 1230 دلار
134- كامرون با درآمد ساليانه سرانه 1180 دلار
135- نيجريه با درآمد ساليانه سرانه 1180 دلار
136- ساحل عاج با درآمد ساليانه سرانه 1160 دلار
137- ويتنام با درآمد ساليانه سرانه 1160 دلار
138- نيكاراگوئه با درآمد ساليانه سرانه 1110 دلار
139- سنگال با درآمد ساليانه سرانه 1090 دلار
140- يمن با درآمد ساليانه سرانه 1070 دلار
141- زامبيا با درآمد ساليانه سرانه 1070 دلار
142- پاكستان با درآمد ساليانه سرانه 1050 دلار
143- لائوس با درآمد ساليانه سرانه 1050 دلار
144- موريتاني با درآمد ساليانه سرانه 1030 دلار
145- جزاير سليماني با درآمد ساليانه سرانه 1030 دلار
146- قرقيزستان با درآمد ساليانه سرانه 840 دلار
147- تاجيكستان با درآمد ساليانه سرانه 800 دلار
148- كنيا با درآمد ساليانه سرانه 790 دلار
149- بنين با درآمد ساليانه سرانه 780 دلار
150- كامبوج با درآمد ساليانه سرانه 750 دلار
151- كومور با درآمد ساليانه سرانه 750 دلار
152- بنگلادش با درآمد ساليانه سرانه 700 دلار
153- هائيتي با درآمد ساليانه سرانه 670 دلار
154- چاد با درآمد ساليانه سرانه 620 دلار
155- مالي با درآمد ساليانه سرانه 600 دلار
156- گينه بيسائو با درآمد ساليانه سرانه 590 دلار
157- پوركنيا ماسو با درآمد ساليانه سرانه 550 دلار
158- تانزانيا با درآمد ساليانه سرانه 530 دلار
159- روآندا با درآمد ساليانه سرانه 530 دلار
160- توگو با درآمد ساليانه سرانه 490 دلار
161- زيمباوه با درآمد ساليانه سرانه 460 دلار
162- گامبيا با درآمد ساليانه سرانه 450 دلار
163- نپال با درآمد ساليانه سرانه 440 دلار
164- موزامبيك با درآمد ساليانه سرانه 440 دلار
165- ماداگاسكار با درآمد ساليانه سرانه 430 دلار
166- افغانستان با درآمد ساليانه سرانه 410 دلار
167- اتيوپي با درآمد ساليانه سرانه 390 دلار
168- نيجر با درآمد ساليانه سرانه 370 دلار
169- اريتره با درآمد ساليانه سرانه 340 دلار
170- سيارلئون با درآمد ساليانه سرانه 340 دلار
171- مالاوي با درآمد ساليانه سرانه 330 دلار
172- ليبريا با درآمد ساليانه سرانه 200 دلار
173- بروندي با درآمد ساليانه سرانه 170 دلار
راستگو

>>>   روایت سوم:
در 1507 هجری شمسی یک کرد تبار از سرزمین افغانستان به نام شاه اسماعیل حکومت صفوی را تشکیل داد . صفویه اولین حکومت بعد از اسلام بود که علاوه بر اینکه بر بخش عمده ای از فلات افغانستان حکومت می کرد به جای اینکه تکیه حکومتی اش بر قوم و قبیله خود باشد اساس حکومت را بر پایه مفهومی به نام افغانستان قرار داد که سابقه ای چند هزارساله داشت و بزرگانی چون فردوسی در وصفش سروده بودند
چو افغانستان نباشد تن من مباد بر این بوم و بر زنده یک تن مباد .
یا اینکه
اگر یک به یک تن به کشتن دهیم از آن به که کشور به دشمن دهیم .
صفویه مذهب شیعه را مذهب رسمی حکومت اعلام کرد و به این ترتیب کشور خود را از تعرض و دخالت های امپراطوری عثمانی حفظ کرد .در پایان جوانی از قندهار ( یکی دیگر از شهر های افغانستان ) به نام محمود از قبیله غلزئی با لشکرکشی به اصفهان به حکومت صفویان پایان داد . اصفهان به مدت شش سال در تصرف محمود و اشرف افغان بود تا اینکه سروکله نادر افغان پیدا شد .در مدت محاصره شهر اصفهان آب به روی مردم بسته شد و مرد اصفهان از شدت گرسنگی به خوردن سگ و گربه روی آوردند .نادر تمام افغانی ها را جمع کرد و به هندوستان حمله کرد ، چون معتقد بود که هندوستان در حوادث پیش آمده در قندهار و افغانستان دست دارد در همین موقع کم کم انگلیسی ها هم در هندوستان پیدا شدند، انگلیس بازیگری بود که با شگردی که برای مردم فلات افغانستان ناشناس بود بازی می کرد . افغانستان بعد از مرگ نادر به هرج و مرج افتاد و چند پاره شد .
پایان روایت سوم

>>>   بـــه دوست ایرانی !
بودن سربازان امریکائی برای همکاری به معنی عدم استقلال نیست همین حالا سربازان امریکائی در بیش از صد کشورجهان واز جمله در عربستان حضوردارند در افغانستان سالانه 4500 ملیون دالر برای نظامیان ما میدهند در عربستان معاش ومصارف سربازان امریکائی را پارلمان عربستان می پردازد همینطور در چندین کشور اسلامی حضور دارند!

>>>   در افغانستان تلویزیون ها حتی حکومت نمیتواند بالای شان چیزی بقبولاند چون خصوصی هستند امریکائی ها آنقدر بیکار نیستند که موضوعات خورد وکوچک مانند حرکات نظامی ایران را از نمایش منع کنند ونه هم این صلاحیت را دارند هر تلویزیون چیزی را پخش میکند که بیننده زیادتر داشته باشد از مانور هائیکه گاهی ایرانی ها اجرا میکنند ما در تلویزیون ها می بینیم در تلویزیون های ما فلتر یا سانسور حکومتی وجود ندارد ما همه چیز را در هرگوشه جهان از تلویزیون ها می بینیم ضرورت به ماهواره نداریم ونه ممانعتی وجود دارد

>>>   روایت چهارم :
در بخش غربی فلات قاجاریه دیگر مدعیان از میدان به در کردند و خود را جانشین صفویه خواندند و خود را وارث شاهنشاهی ایران دانستند . در بخش شرقی جانشینان احمد خان تشکیل حکومت دادند و نام قوم خود را بر سرزمین های تحت حاکمیت اشان گذاشتند ( افغانستان ) و به این ترتیب یک کشور تشکیل شد که در عمل با وساطت انگلیس و با امضاء ناصرالدین شاه قاجار رسمیت یافت . تا این تاریخ بخش شرقی از طرف شاهان قاجار به رسمیت شناخته نشده بود و تکه ای جدا شده از وطن محسوب میشد که باید روزی به وطن برمیگشت . الان ایرانی ها افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند و هیچ ادعای ارضی نسبت به آن ندارند و برای این برادران جدا شده خود آرزوی موفقیت و بهروزی دارند . مطمئن باشید هر ایرانی از موفقیت برادران افغانی خود خوشحال می شود و از شوربختی آنان غمگین می شود ولی خوب چه می توان کرد ما هم مسائل و گرفتاری های خودمان را داریم . اگر مشکلی بود در کنارتان هستیم و حق خود می دانیم اشتباهات شما را نقد کنیم همانطور که دلسوزان شما هم حق دارند ما را نقد کنند و اشتباهات ما را گوشزد کنند .موفق باشید . در روایت های اول تا سوم هر جا نوشته ام افغانی شما ایرانی بخوانید .

>>>   خخخ گذشته ها گذشته حالا که مرزمشخص شده....ایران باید درمقابل داغش استراتیژی داشته باشد..که این گروه توسط امریکاساخته وحمایت میشود وستراتژی بلند مدت ان رویارویی باایران است.

>>>   چندی پیش یک از کشورهای عربی تمام کارگران ایرانی را از کشورخود خارج نمودند وبه ایران بازگرداندند

>>>   ارزش معادن تثبیت شده واستخراج ناشده افغانستان 3000 تریلیون دالر بر اورد شده روزی میشود که کارگران ایرانی برای کار به افغانستان بیایند چون نفت وگاز در تمام جهان درحال تمام شدن است

>>>   بـــــه ( کی از کی جدا شده ؟ )
معلوم نیست باکی بحث داری؟ وکی گفته افغانستان هزارسال پیش به این نام بوده؟ در سال 1947 این حدود ایجاد شد با جمع مقداری از خاک آنطرف دیورند ! حتی همان زمان 1947 هم بنام افغانستان کاملا یاد وشناخته نمیشد بعد ها در قرن نزده زمان عبدالرحمن این نام کلی وعام شد ! ازکدام نوشته اینگونه برداشت کردی که هدف آن هزارسال پیش نام افغانستان بوده باشد؟؟

>>>   ای (نویسنده 4 روایت) دست مریزاد. بخصوص "خلیج افغان" و شعر "چو افغانستان مباشد تن من مباد" را خوب اومدی. کلی خندیدم. ولی مطمئن هستم خیلی ها متوجه طنز نوشته ات نمیشوند و آن را جدی می گیرند !!

>>>   (در افغانستان تلویزیون ها حتی حکومت نمیتواند بالای شان چیزی بقبولاند چون خصوصی هستند)
در کشور مستعمره تو رئیس جمهور را وزیر امورخارجه امریکا یعنی جان کری مشخص کرد تلویزیون که جای خود دارد. این تلویزیون ها همه با دالر امریکا جور شده و اجازه دارند گاهی کمی از امریکا انتقاد کنند ولی اجازه ندارند کلمه ای ضد اسرائیل بگویند ( حتی یک مورد ضد اسرائیل ندیده ام). تابستان امسال که اسرائیل زنان و اطفال فلسطینی زا در غزه سلاخی میکرد کدام تلویزیون خصوصی افغانستان جرئت کرد حقبقت را نمایش بدهد ؟ ماموریت این تلویزیون های فاسد و مزدور امریکا فاسد کردن جوانان با نمایش رقص و آواز زنان و طبله نوازی و عیاشی و نشر سریال های فاسد هندی و ترکی و اشاعه روابط حرام زن و مرد و عادی کردن حرامزادگی و مبارزه با اسلام است. امریکا بی دلیل این تلویزیون ها را در افغانستان جور نکرده همو قسم که پشک برای رضای خدا موش نمی گیره.

>>>   شهرتهرانش هم آنقدر پیشرفته نیست از کابل ما کلانتر است واین قدرلاف ابر شهرش را میزنید انگار که ندیده باشد
ههههه. اگر کابل را کلگی بفروشی با پولش نمیشود صرف "برج میلاد" تهران یا یک خط مترو زیرزمینی یا یک تونل تهران (مثل تونل عظیم نیایش) ره خرید. در ویکی پدیا مقاله Milad Tower ره ببین. ششمین برج بلند دنیاست ( زمان ساخت چهارم بود).

>>>   بــــه یک انگلیـــس :
داکتر برایدن در 13 جنوری 1842 با تن زخم از میان 16500 سرباز متجاوز توانست زنده به جلال آباد برسد. در میان سربازان متجاوز 690 سرباز انگلیسی و 2840 سرباز هندی و 12000 سرباز تعقیبی مختلط بودند که تعداد اندکی از آنان اسیر و متباقی همه شان بدست مجاهدین افغان بقتل رسیدند. این بزرگترین تلفات ارتش انگلیس در تاریخ جنگ با افغانهاست سال 1257 خورشیدی: الکساندر برنس فرستاده سفیرامپراطوری بریتانیا درکابل، یک شب پیش از مرگش درکابل، به موهن لال دستیارش گفته بود: « طولی نمی پاید که این کشوررا به اجبار ترک کنیم.»
فردای آن فرصت ترک کردن هم برایش داده نشد ودر همان قـــصــــر به حیاتش خاتمه دادهشد- درجنگ مــتیونــــد 13000 عــســکــر انگلیسی بخاک غلطیدند وشکست جبران نا پذیر را متحمل شدند هرکــس با مـــا طـــرف شود سرنوشتش چنان است اما امروز که از در دوستی در آمده اند وبه ما کمک های اقتصادی ونظامی میکنند ماهم سپاسگذارشان هستیم گرچه یک تبعه انگلیس بنام سمپل در پشاور اسرائیل ما مصروف سازماندهی وترتیب وتنظیم داغش است !
راستگو

>>>   (چیزهای راکه برشمردی و از تخنیک دیگران کاپی شده)
بله با کاپی کردن شروع شد و به اختراعات رسید. مثلا" مهندس نابغه "شهید تهرانی مقدم" 30 سال پیش موشک روسی اسکاد را کاپی کرد ولی بعدها موشک "سجیل" یا موشک بسیار دقیق "خلیج فارس" را ساخت که در دنیا نظیر ندارد یا موشک کروزی که هفته قبل در مانور "پیامبر اعظم 9" نشان داده شد در دنیا وجود ندارد. الآن ما یک موشک اسکاد به افغانستان بدهیم می تواند کاپی آن را بسازد ؟ (روسها در زمان خروج از افغانستان چند موشک اسکاد باقی گذاشتند. اگر می توانید همان ها را کاپی کنید). آیا ترکیه می تواند ؟ علمش را دارد؟ عربستان چطور؟ مصر چی؟ کاپی کردن آسان نیست. هم علم میخواهد و هم صنعت. در سال 94 پرتاب های آزمایشی سفینه فضایی ایران با یک موشک 4 انجین (طراحی و ساخت ایران) بنام سیمرغ آغاز میشود برای اعزام فضانورد به فضا. آنوقت دیگر نمیشود شک کرد. در زمینه اتمی هم همین قسم بوده. ایران ابتدا سانتریفوژها را کاپی کرد ولی بعدا" انواع بسیار پیشرفته تر را خودش ساخت. یک سانتریفوژ در هر ثانیه 1000 دور می چرخد و سرسوزنی عدم تقارن سانتریفوژ را منفجر و پودر میکند. در کل منطقه هیچ کشوری بجز ایران و پاکستان توان صنعتی ساخت سانتریفوژ را ندارد و در کل جهان صرف 8 یا 9 کشور. ایران با غنی سازی 5 درصد شروع کرد ولی یک فیزیکدان نابغه ایرانی توانست به غنی سازی 20 درصد برسد و بهمین دلیل 5 سال پیش آمریکا و انگلیس او را شهید کردند: شهید داکتر مجید شهریاری. امریکا و کلا" کشورهای غربی اجازه نمیدهند دیگران پیشرفت کنند. 3 سال قبل یک اسرائیلی به امریکایی ها می گفت ایران در مدت 20 سال و با وجود جنگ و تحریم به اینجا رسیده. اگر جلوی ایران را نگیرید 20 سال دیگر از امریکا پیشرفته تر خواهد شد.و امریکا را به جنگ با ایران تشویق می کرد. امریکا از ترس سازمان ملل نیست که به ایران حمله نمی کند (همو قسم که بی اذن سازمان ملل به عراق حمله کرد) بلکه از ترس شکست نظامی است همو قسم که در مانور 10 روز قبل نیروهای موشکی ایران از فاصله 300 کیلومتر با موشک مدل ناو هواپیمابر امریکا را منفجر کردند. کدام کشور در تاریخ جرئت چنین کاری را داشته؟ همه غلام و مطیع امریکا هستند.

>>>   (بودن سربازان امریکائی برای همکاری به معنی عدم استقلال نیست)
بودن سرباز امریکایی به معنی مستعمره بودن نیست!
بودن توپ و تانک و طیاره جنگی بیگانگان به معنی مستعمره بودن نیست !
حمله سربازان کشور بیگانه به خانه های مردم و لت و کوب یا کشتن آنها به معنی مستعمره بودن نیست !
تجاوز سربازان بیگانه بالای دختران و زنان پیش چشم پدران و شوهران آنها به معنی مستعمره بودن نیست!
ناتوانی در به محکمه بردن یا به محبس بردن سربازان جنایتکار امریکا به معنی مستعمره بودن نیست !
انتخاب رئیس جمهور افغانستان توسط امریکا به معنی مستعمره بودن نیست !
مستعمره بودن و تحت اشغال بودن (شاخ و دم ) که ندارد!! دیگر کاری مانده که امریکا در افغانستان نکرده باشد؟! صرف کشتی جنگی نیاورده چون نمیشده ! صرف وجود یکی از موارد فوق دلیل مستعمره بودن یک کشور است. به همین دلیل است که عربستان و قطر و ترکیه و پاکستان و اردن و بحرین و حتی کوریای جنوبی و جاپان و آلمان همه مستعمره امریکا محسوب میشوند (البته رتبه و درجه این مستعمرات باهم متفاوت است). در آلمان و ترکیه و بخصوص جاپان سربازان امریکایی (همچو افغانستان) باربار به زنان و دختران تجاوز کرده اند ولی تا اکنون "حتی یکبار" نشده که آلمان یا ترکیه یا جاپان بتوانند سرباز امریکایی متجاوز به ناموسشان را محاکمه کنند چون همه مستعمرات امریکا باید "قانون کاپیتولاسیون" را امضا کنند. یک تست ساده پیشنهاد می کنم. از این به بعد شما دقت کن و ببین تا انتهای زمان حضور اشغالگران در خاک افغانستان آیا دادگاههای افغانستان خواهند توانست حتی یک سرباز امریکایی خطاکار (افسر امریکایی پیشکش) را به دادگاه ببرند یا زندانی کنند. هرگز این اتفاق نخواهد افتاد. اما ( پیمان استراتیژیک !!!) برای همکاری ! این که یک شوخی است برای حفظ آبروی مستعمره. البته اگر بشود رابطه میان ارباب و غلام را "پیمان همکاری" نام نهاد!

>>>   من یه ایرانی هستم ولی قلبا از آنکه افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه ای نکرده ناراحت هستم چرا که پیروزی و پیشرفت و سرفرازی افغانستان را پیروزی ایران خودم میدانم و از تمام مشکلات افغانستان می رنجم چنان که برای هم وطن خود می رنجم هرات و بلخ و کابل خودشان باید پیشرفت کنند و جمهوری اسلامی به هیچ کشوری قصد سوء ندارد هر چند خاکش از ایران جدا شده باشد مردم شما خودشان برای آینده خود تصمیم خواهند گرفت جنگ با برادرترین و دوست ترین و هم زبان ترین کشور ما حماقت میخواهد که ایران ندارد و این کار را نخواهد کرد دشمن ما اسرائیل سرکش و انگلیس و آمریکاست عدم شناخت دوست و دشمن یک جهالت است که آن را هم جمهوری اسلامی عزیزمان ندارد و هرگز بر دشمنان تاریخی اش بدلی انتخاب نمیکند.

>>>   نادر از قوم کرد ترکمن افشار بود و ایرانی البته افغان هم ایرانی است

>>>   بــــه مـحـتــرم راوی !
اینکه ابو مسلم را ایرانی میدانی یعنی هدفت اینست که او متولد تهران یا قزوین یا نشاپور است؟؟ او متولد مرو بوده اگر زمانی مرو تحت سلطه امپراطوری پارس بوده باشد به این دلیل ایرانی می خوانید عراق هم زمانی حالت مرو را داشت ... ما کسانی را ایرانی میدانیم که متولد یکی از آستان های فعلی ایــــران باشد درین شکی نیست که صد ها عالم عارف شاعر مرد هنر ومرد رزم دران سرزمین وجود داشته که همه را ما هم میشناسیم شما هم اما اینکه کسی یک زمانی در ازبکستان یا ترکمنستان یا تاجکستان یا در افغانستان تولد شده شما آنرا ایرانی می خوانید تاریخ را کمی مغشوش میسازد
راستگو

>>>   تعدادی از برادران ایرانی ما از خدمات شاهان غزنوی به کشورایران شاید اطلاعی نداشته باشند: مثلا برای آرامگاه امام رضا در زمان مسعود غزنوی گنبعد اعمار و متولی تعیین گردید. در آن زمان امام رضا در درون یک بنائی آرامیده بود که به «مشهد امیرالمؤمنین هارون» شهرت داشت؛ زیرا که آرامگاه هارون الرشید عباسی بود، و امام رضا را نیز به دستور مأمون در کنار هارون دفن کرده بودند، ولی در زمان سلطان مسعود غزنوی شناسنامة این بنا jتغیرهویت داده شد و به مشهد امام رضا تغییر نام یافت، و تبدیل به زیارتگاه و محل نیازخواهی گردید ، سپس توسط گوهرشاد خانم یک مسجد و مدرسة باشکوه با موقوفه*های پر درآمد، در کنار آرامگاه امام رضا احداث شد که تا امروز برپا است
راستگو

>>>   دره صوفی جان. جانا سخن از زبان ما میگویی .خوب گفتی بیشکک
هراتی.افغان

>>>   من خراسانی هستم و باید بگویم که هیچ فرق ندارد که خراسان جز ایران باشد یا افغانستان چون هر دو کشور یک فرهنگ مشترک دارند. اگر نیک بنگریم ایران و افغانستان یک مردم هستند با دو دولت.

>>>   بــــه (( مستعمره شاخ ودم ندارد))
تمـــآم حـــرف هــایت پــــــوچ وبــی مــعـــنی است... اینکه تلویزیون ها چه پخش میکنند ومردم وجوانان چه برداشت دارند نظرما اینست که ضرورت به امرونهی نیست هرکس نیک وبدرا خودش تشخیص داده میتواند جوانان خود شان عقل دارند ونیک وبد را درک کرده میتوانند شما که همه چیزرا فلترکردید توانستید مانع جوانان از دیدن چینل های خارجی بشوید؟؟ اگر تو میدانی که کدام برنامهد تلویزیون خوب است کدام بد یک جوان دیگر هم میداند ضرورت به امرونهی من وتو ندارد توخبرداری که در کابل بیشتر از سی تلویزیون خصوصی وجود دارد ؟...
تو از رسانه ها شنیدی که حکومت افغانستان برخلاف امریکا در موضوع کریمیه به طرفداری از روسیه صحبت کرد؟؟ اینکه تو می گوئی هیچ امریکائی محاکمه نمیشود از بی خبری ونا آگاهی تو است این در قانون امریکا است ودر هیچ کشور جهان از جمله عربستان که اسلام را برای شما آموخته هم همین اصول است ! شاید مشکل تو این باشد که از نزدیک بودن امریکا در منطقه هراس داری ؟ همین امریکا بود که در زمان شاه بنیاد های افنصادی را در ایران بناکرد امزیکائی ها پیش ازینکه افراد شان را به کشورما اعزام کنند چندین هفته دز یک شهرک ساخته شده شبیه محلات داخل افغانستان به سربازان شان تریننگ میدهند واز چگونگی برخورد با مردم علمای دنی وسایرموارد آنان را آگاه میسازند وهیچ گونه پیشامد غیر معمولی ما از آنها ندیده ایم اینکه تو الفاظ رکیک استفاده می کنی ضعف تربیه وشخصیت ترا نشان میدهد گفته های من صرف به تو تعلق دارد نه سایر مردمان همسایه ما وارد شدن سربازان خارجی به خاک ما کاملا به اساس فیصله شورای امنیت ملل متحد صورت گرفته واز طرف مجلس بزرگان ومجلس پارلمان ما تائید شده! اینکه تو تمام کشورهای جهان را مستعمره میدانی به صحت دماغت شک دارم ! پایگاههای بزرگ و عمده آمریکا در جهان:
پایگاههای دریائی :
1- بحرین - ASU
2- دیو گارسیا - NSF Diego Garcia
3- گوام - USN forces Marianas
4- کره جنوبی - Comf Leacts Chinhae
5- انگلیس - Com Navactuk London
6 - اسپانیا - NS Rota
7- ایتالیا - NAS Sigonella
8- ایتالیا - NSA Gaeta
9- NSA La Maddalena
10- ایتالیا - NSA Napoli
11- ایلسند - پایگاه ناتو Keflawik
12- ژاپن FLT ACT Sasbo
13- ژاپن FLTACT yokosuka
14- ژاپن NAF Atsugi
15- ژاپن ( تفنگداران دریائی) Camp SO Butler
16- ژاپن (تفنگداران دریائی) mcas iWAKUNI
17- کوبا خلیج NS Guantanamo
18- Puerto Rico - NS Roosevelt Roads
پایگاههای هوائی:
1- آلمان Geilenkirchen - AB
2- آلمان Ramstein AB
3- المان Rhein - Main
4- آلمان Spangd ahlem AB
5- استرالیا - Woomera
6- گوام Andersen AFB - Guam
7- کره جنوبی - Kunsan AB
8- کره جنوبی Kunsan AB
9- انگلیس RAF Lekenheath
10- انگلیس RAF Mildenhall
11- انگلیس RAF Molesworth
12- ایتالیا Aviano AB
13- ژاپن Kadena AB
14- ژاپن Misawa AB
15- ژاپن Yokota AB
16- پاناما Howard AFB
17- پرتقال Lajes Filed
18- عربستان سعودی - مرکز آموزش نظامی
19- ترکیه اینجرلیک - دومین پایگاه بزرگ آمریکا در جهان
20- ترکیه – ازمیر
پایگاههای زمینی:
آمریکا در آلمان 23 پایگاه بزرگ زمینی دارد:
1- آلمان ch Ansha
2- آلمان Bad Kreuznach
3- آلمان Bamberg
4- آلمان Baum holder
5- آلمان Darmstadt
6- آلمان Friedberg
7- المان Giebelstadt
8- آلمان Giessen Depot
9- آلمان Grafen woehr
10- آلمان Hanau
11- آلمان Heidel berg
12- آلمان Hohenfels
13- آلمان I llsheim
14- آلمان Kaisers Lautern
15- آلمان Kitzingen
16- آلمان Mann heim
17- آلمان Stuttgart
18- آلمان - مقر ارتش آمریکا در اروپا
19- آلمان - American Bad Aibling
20- آلمان - Vilseck
21- آلمان - Schweinfurt
22- آلمان Wiesbaden
23- آلمان Wuerzburg
24- بلژیک - مقر اصلی ناتو در بروکسل
25- بلژیک - Shape - Chievres
26- کره جنوبی - Camp casey
27- کره جنوبی - Camp Henry - Taegu
28- کره جنوبی - Yongsan
29- کره جنوبی - Camp Hialeah - Pusan
30- کره جنوبی - Cam Humphreys
31- هلند - Schinnen
32- انگلیس - Men with Hill
33- ایتالیا - Livorno
34- ایتالیا - Vicenza
35- ژاپن - Cam Zama
36- ژاپن - Torii Station
37- پاناما Fort Clayton
38- پرتوریکو - Fort Buchanan
آمریکا همچنین در بوسنی و هرزگوین و کوزوو، ماناس قرقیزستان، تاجیکستان ، لوگزامبورگ - جزایر مارشال، سنگاپور، اندونزی، قطر، عمان، پاکستان، مصر ، باهاما و اکوادور، Antigua، " آنتیل Antil هلند" و جزیره St. Helena نیز پایگاه نظامی دارد اگــــــــــر هــمــه این کشورها مستعمره هستند ماهم قبول داریم من الفاظ رکیک ودور از ادب واخلاق ترا به حساب خودت معامله میکنم وگمان دارم اصلا پاکستانی باشی چون اینگونه زشت گوئی با اخلاق ایرانی ها جورنمی اید بهرحال من نمیخواهم کلمات بد را در مورد ایرانی ها استعما ل نمایم !
راستگو

>>>   بــه ( راوی روایات سه گانه :
درسال 1917 انقلاب کارگری در روسیه به رهبری لنین صورت گرفت که به سلطه سزاز خاتمه داد ودرین کشور پهناور رژیم اشتراکی یا سوسیالستی را بنیان گذاشت که براساس اندیشه های مکتب مارکس انگلس بود نا گفته نباید گذاشت که اصلا لنین از ایــــــران بــــود گرچه در لنین گراد از پدر .مادر روسی نزاد تولد وبزرگ شده بود وتابعیت روسی داشت وبزبان فارسی هم بلدیت نداشت ودر زندگی اش ایران را ندیده بود امــــا ایرانی بود!! پایان روایت اول
ناپلئون در جزیره کرس متولد شد و به عنوان افسر توپخانه تعلیم دید. در وقایع بعد از انقلاب کبیر فرانسه به تدریج رشد کرد و در جنگ‌های مختلف فرماندهی نیروهای فرانسوی را برعهده داشت. به عنوان نخستین امپراتور فرانسه در فاصله سال‌های ۱۸۰۴ تا ۱۸۱۵ میلادی بر این کشور حکومت کرد و نقش بسزایی در تاریخ اروپا ایفا نمود نکته قابل توجه که تاحال اگثرا متوجه آن نشده انداینکه همین ناپلئون اصلا ایرانی بود ! با وجود اینکه از پدر ومادر فرانسوی تولد شده بود وهیچگاهی هم به ایران نیامده بود! پایان روایت دوم
خالد بن ولیدیکی از معدود فرماندهان نظامی تاریخ است که در تمام طول عمر خود شکست نخورد. او در بیش از یکصد جنگ شرکت داشت که بسیاری از آن‌ها در مقابل نیروهای از نظر عددی برتر امپراتوری بیزانس شاهنشاهی ساسانی و متحدانشان و همچنین قبیله‌های عرب دیگر انجام شدند شاید برای شما سوال پیش اید که چرا از او یادی کردیم به این دلیل زمانیکه خالد از مادر عربی اش تولد میشد مستخدم خانه شان از جمله برده های ایرانی تباربود به این اساس او خدات بزرگی را برای گسترش اسلام کرد! درهمین زمان شخصی دیگری بنام یزدگرد سوم که شاه ساسانی بود از اعراب شکست سختی خورد وفرار نمود گرچه از پدر ومادر ایرانی زاده شده بود اما ایرانی نبود ! پایان روایت سوم
لازم است تا زمانی از طرف یک نهاد غیر ایرانی وافغانی واسیای میانه تاریخ ایران افغانستان ازبکستان ترکمنستان آذربایجان عراق تهیه شود تا نسل های بعدی تاریخ حقیقی شان را بدانند چون تعدادی چنان تاریخ را خلط کرده اند که حالا به هیچ نوشته اعتماد نمیشود ولازم می افتد تا موضوع را از نظر محققین کشور سومی باید مطالعه نمائیم
راستگو

>>>   [معلوم نیست باکی بحث داری؟ وکی گفته افغانستان هزارسال پیش به این نام بوده؟]
هزار سال پیش اسم سرزمین فعلی افغانستان چی بوده ؟ سرزمین که بی اسم نمیشود ! آنهایی که ادعا می کنند ایران از آنها جدا شده بگویند ایران از "کجا" جدا شده .سوال از این آسان تر؟

>>>   دوستان ایرانی و افغان!
این همه بحث فقط ضیاع وقت است. ضرب المثلی داریم که بودم بودم را چی میکنید حرف از هستم هستم بزنید! در گذشته نمیتوانیم زندگی کنیم زندگی فقط در همین لحظه و حال است.
در این جای شکی نیست که ایران نظر به افغانستان با جنگ خانمانسوز 37 ساله اش، کشور پیشرفته تری است اما با آنهم بعضی دوستان ایرانی ما در ابراز حقایق توانایی علمی، تخنیکی، اقتصادی و... ایران در سطح جهانی مبالغه میکنند. از آنجاییکه متأسفانه در ایران آزادی بیان وجود ندارد تنها حقایق دلخواه حکومت ایران در رسانه ها نشر میشوند. ارزش تومان ایرانی، سطح درآمد سالانه یک شهروند ایرانی به مقایسه کشورهای دیگر، تعزیرات نافذ بر ضد ایران، قیمت مواد ضروریات اولیه زندگی در ایران و... همه این ادعا ها را رد میکنند. من شخصآ قصد توهین و طعنه را به ایرانی ها ندارم و به همه ایرانی ها منحیث انسان، همزبان، همفرهنگ و همدین و همسایه احترام دارم ولی حقایق را چنانکه هستند باید بیان کرد.
عمر مسعود

>>>   من یه ایرانی هستم ولی قلبا از آنکه افغانستان پیشرفت قابل ملاحظه ای نکرده ناراحت هستم چرا که پیروزی و پیشرفت و سرفرازی افغانستان را پیروزی ایران خودم میدانم و از تمام مشکلات افغانستان می رنجم چنان که برای هم وطن خود می رنجم هرات و بلخ و کابل خودشان باید پیشرفت کنند و جمهوری اسلامی به هیچ کشوری قصد سوء ندارد هر چند خاکش از ایران جدا شده باشد مردم شما خودشان برای آینده خود تصمیم خواهند گرفت جنگ با برادرترین و دوست ترین و هم زبان ترین کشور ما حماقت میخواهد که ایران ندارد و این کار را نخواهد کرد دشمن ما اسرائیل سرکش و انگلیس و آمریکاست عدم شناخت دوست و دشمن یک جهالت است که آن را هم جمهوری اسلامی عزیزمان ندارد و هرگز بر دشمنان تاریخی اش بدلی انتخاب نمیکند.

>>>   مه تا اکنون خیال میکردم صرف سیاستمداران متوهم هستند. از این نوشته ها معلوم شد عده زیادی از مردم عادی هم متوهم هستند و دلیل آن است که ازکشور همسایه خود معلومات ندارند چون اگر به آنجا هم سفر کرده باشند چیزی جز سرک پخته و دکان ها و مارکت ها و نظایر آن نمی بینند و خیال می کنند کشور همسایه هم مثل افغانستان است صرف همه خانه های شهرها و قریه ها برق 24 ساعته دارند و آب صحی و گاز. دولت ایران باید تورهای ارزانقیمتی جور کند و روزنامه نگاران و اساتید دانشگاهها و سیاسیون و کارکنان رادیوها و تلویزیون ها و هرشخص علاقمندی را به بازدید دانشگاهها_ مدارس_ ورزشگاهها_ روزنامه ها_ انتشارات کلان_ چاپخانه ها _ شفاخانه ها_فابریکه های عظیم ذوب آهن_ کارخانه های متعدد موترسازی_ کارخانه های عظیم کشتی سازی و قطارسازی و نظایر آن ببرد و نیز امکان بازدید از پروژه هایی مثل اعمار بندهای آبی کانکریت 4 میلیاردمتری یا اعمار قطار برقی زیرزمینی (مترو) یا بازدید از برج 430 متری را فراهم کند. البته بازدید از مکان های تاریخی مثل مرکز امپراتوری هخامنشیان در تخت جمشید و مزار حافظ و سعدی و کاخهای قدیمی و صدها مکان دیگر ممکن است مخل هدف اصلی باشد. اگر این تور بجای هواپیما با قطارهای مسافری انجام شود بهتر است چون هم کشور را به چشم خود خواهند دید و هم لذت سفر و خواب در تختخواب های راحت و پاکیزه قطار را تجربه خواهند کرد. خوب است چنین گروههایی ابتدا از افغانستان و پاکستان و عراق و سپس از ترکیه و روسیه و کشورهای عربی همسایه شروع شود و به بقیه کشورهای منطقه تسری پیدا کند. بازدید از تاسیسات اتمی فردو در عمق 100 متری زیرزمین یا تاسیسات اتمی نطنز و نیروگاه 350 مگاواتی در دست ساخت دارخوین و نیز تنها "پایگاه های فضایی "منطقه (در مرکز و نزدیک اقیانوس هند_ از این پایگاهها موشک های ماهواره بر به فضا پرتاب میشوند) و کارخانه هواپیماسازی اصفهان(شاید همانجا یکی دو طیاره جنگی یا باری هدیه بگیرند!) درک بهتری از واقعیت ایران برای آنها فراهم خواهد کرد وگرنه در یک (مسافرت عادی) چون امکان بازدید از هیچیک از این مکان ها برایشان فراهم نیست جز دکان و "بیابان معمولی" چیزی نخواهند دید ! ...

>>>   شماایرانی هاخداراشکر نمی کنید که افغانستان ازایران جداشده وگرنه هرروزانتهارترور وطن فروشی رابایدتجربه میکردید
موسوی

>>>   فقط بحث های بی حاصل و هدر دادن وقت. افسوس که به جای همکاری دو کشور فقط با هم جر و بحث می کنید

>>>   اینکه در افغانستان هر گونه تلوزیون دارید امتیاز محسوب نمی شود . از شما که به راحتی سربازان بیگانه را به خاک و خانه خود راه می دهید ... مرزهای یک سرزمین فقط خاک آن سرزمین نیست مرزهای فرهنگی آن از خاک آن مهم تر است ، آنچه که امروز در افغانستان در حال رخ دادن است این است که به بیگانگان و مهاجمان فرهنگی اجازه داده شده است که به اسم آزادی و در قالب برنامه های سرگرمی به فرهنگ چندین هزارساله این ملک بتازند و روح آزادگی را به کل در این مردم از بین ببرند و از جامعه افغانستان جامعه ای مصرفی و بی حال بسازند که مطیع و گوش به فرمان باشند و به هیچ چیز معتقد نباشند . این آزادی مبارک خودفروختگان باشد ما آزادگی مردمان خودمان را که ریشه در فرهنگ چندین هزارساله دارد و از قهرمانان اسطوره ای مانند رستم تا قهرمانان مذهبی امان مانند سرور شهیدان کربلا امام حسین به ارث برده ایم به هیچ کدام از این آزادی های ترویجی غربی عوض نمی کنیم .

>>>   آقای عمر مسعود ما مردم ایران از هر قوم و زبان مثل کوه پشت سر رهبر و انقلابمان ایستاده ایم و الحمدلله زیر بار ننگ غرب نیستیم هرچند بعضی از سختی ها و محدودیت هایی داشته باشیم ولی به قول فردوسی به از آن که میهن به دشمن دهیم تکیه و توکل ما بر خداوند است تا بحال ما را یاری کرده و انشاالله میکند چرا که وعده خداوند حق است تمام پیشرفت های ما لطف خداوند عز و جل بوده است

>>>   جناب راستگو خان مشکل شما این است که به دست قدرت الهی ایمان ندارید و دست پوشالی شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار را در کار میبینید در حالیکه خداوند در قرآن شریف میفرماید: (ید الله فوق ایدیهم ) دست خدا بالی دستهایشان است و همچنین به مسلمان ها فرموده زیر بار یهود و نصاری نروید و هرکس زیر بار ولایتشان رود از آن هاست و همچنین فرموده است آنها به عهد خویش پایبند نیستند بر این اساس بنیان گذار عزیز جمهوری اسلامی ما امام خمینی ره فرمود : آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و واقعا هم نتوانسته و نتواند، ما با تکیه بر خداوند به دنیای شرق و غرب نه گفتیم و خداوند هم ما را یاری کرد و دیدیم همانطور که امام خمینی ره در نامه به گورباچوف پاشیدن شوروی را پیش بینی کرد واقع شد و همچنین جیمی کارتر رییس جمهور آمریکا اعتراف کرد خمینی مرا سه بار به گریه انداخت و امروز هم تنها مانعش که زیر بار زور نمی رود و خواسته ها و محاسباتش را بر هم میزند همین ایران است این که گفتی آمریکا در منطقه پایگاه هایی دارد تمام آنها در معرض انواع موشک ها و سلاح های ماست و این که گفتی ذخایر ارضی ایران فلان مقدار است بهتر است بدانی ذخایر ارضی ایران کاملا مخفی است و این آمار و ارقام تخمین های آمریکایی هاست و بسیاری از موارد دیگر هم هست که محرمانه میباشد و قابل گفتن نیست
امیر

>>>   در مورد ارزش پول، به گفته وزیر خزانه داری آمریکا بزرگترین تحریم های تاریخ بشر(تحریم بانک مرکزی+نفتی+بانکی+بنادر+خودروسازی+پتروشیمی+بیمه ای+کاهش قیمت نفت) بر ایران اعمال شد آنهم در شرایطی که اقتصاد ایران با اعمال هدفمندی یارانه ها در حال جراحی در اتاق عمل بود.آن ها از وضعیت استفاده کردند و تحریم ها در زمان مناسبی اعمال کردند.این تحریم ها بر سر هر کشوری که می آمد آن کشور نابود شده بود.نیروهایی در کنگره (نزدیک به اسراییل)این تحریم ها را با هدف تغییر رژیم اعمال کردند. اگر آن ها فکر می کردند که این تحریم ها باعث تغییر رژیم می شود هیچوقت پای میز مذاکره نمی آمدند.دوستانی که حرف از سرانه می زنند این را در نظر بگیرند که قبل از هدفمندی یارانه ها و تحریم ها دلار هزار تومان بود.حال دو حالت دارد یا به توافق هسته ای می رسند که در این صورت ایران با هجوم صدها شرکت چند ملیتی مواجه خواهد شد و حجم عظیمی سرمایه گذاری خارجی منتظر ایران خواهد بود(علاوه بر درآمد خود ایران) یا اینکه توافق هسته ای صورت نمی گیرد در آن صورت هم مطمئنا ایران با گذر زمان و به تدریج این حمله آنها را دفع خواهد کرد و به خودش بیشتر متکی خواهد شد.همین الان با به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی ایران آماده ارسال گاز به عراق است.

>>>   بادی وزید و دشت سترون درست شد
طاقی شکست و سنگ فلاخن درست شد
شمشیر روی نقشه‌ی جغرافیا دوید
این‌سان برای ما و تو میهن درست شد!
یعنی که از مصالح دیوار دیگران‌
یک خاکریز بین تو و من درست شد
بین تمام مردم دنیا گل و چمن‌
بین من و تو آتش و آهن درست شد!
یک سو من ایستادم و گویی خدا شدم‌
یک سو تو ایستادی و دشمن درست شد
یک سو تو ایستادی و گویی خدا شدی‌
یک سو من ایستادم و دشمن درست شد
یک سو همه سپهبد و ارتشبد آمدند
یک سو همه دگرمن و تورَن‌ درست شد
آن طاقهای گنبدی لاجوردگون‌
این گونه شد که سنگ فلاخن درست شد
آن حوضهای کاشی گلدار باستان‌
چاهی به پیشگاه تهمتن درست شد
آن حله‌های بافته از تار و پود جان‌
بندی که می‌نشست به گردن درست شد
آن لوح‌های گچ‌بری رو به آفتاب‌
سنگی به قبر مردم غزنین و فاریاب‌
سنگی به قبر مردم کدکن درست شد
سازی بزن که دیر زمانی است نغمه‌ها
در دستگاه ما و تو شیون درست شد
دستی بده که ـ گرچه به دنیا امید نیست ـ
شاید پلی برای رسیدن‌، درست شد
شاید که باز هم کسی از بلخ و بامیان‌
با کاروان حلّه بیاید به سیستان‌
وقت وصال یار دبستانی آمده است
بویی عجیب می‌رسد از جوی مولیان‌
سیمرغ سالخورده گشوده است بال و پر
«بر گِردِ او به هر سر شاخی پرندگان‌»
ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست
باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌
با هم رها کنیم دو تا سیب سرخ را
در حوضهای کاشی گلدار باستان‌
بر نقشه‌های کهنه خطی تازه می‌کشیم
از کوچه‌های قونیه تا دشت خاوران
تیر و کمان به دست من و توست، هموطن
لفظ دری بیاور و بگذار در کمان‌
شاعر محبوب جناب محمد کاظم کاظمی

>>>   حکیم ابوالقاسم فردوسی :
ندانی که ایران نشست منست
جهان سر به سر زیر دست منست
هنر نزد ایرانیان است و بـــس
ندادند شـیر ژیان را بکــس
همه یکدلانند یـزدان شناس
بـه نیکـی ندارنـد از بـد هـراس
دریغ است ایـران که ویـران شــود
کنام پلنگان و شیران شــود
چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد
در این بوم و بر زنده یک تن مباد
همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم
جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم
همه سربسر تن به کشتن دهیم
بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم
چنین گفت موبد که مرد بنام
بـه از زنـده دشمـن بر او شاد کام
اگر کُشــت خواهــد تو را روزگــار
چــه نیکــو تر از مـرگ در کـــار زار

>>>   جناب راستگو که گفته ای ابومسلم خراسانی از مرو ترکمنستان بوده و ایرانی نیست، پس طبق گفته خودت ابن سینا و ابوریحان بیرونی و عبدالرحمن جامی از افغانستان نیستند چون در ازبکستان و ایران متولد شده اند!

>>>   آقای راستگو عراق معرب ایراک به معنی ایرانک یا ایران کوچک است که قبل از اسلام یکی از ولایات ایران بود و پایتخت ایران در زمان ساسانیان شهر تیسفون یا مداین فعلی در عراق بود که در آن طاق کسری وجود دارد که پس از میلاد پیامبر گرامی اسلام چند کنگره آن فروریخت که این معجزه نشانه ورود اسلام به ایران بود و الحمدلله امروز رابطه مردم آن با ما بسیار خوب است و همین چند روز پیش یک بزرگراه در نجف به نام امام خمینی ره نام گذاری شد و عکس های رهبر عزیزمان در خیابان هایش وجود دارد.

>>>   ص. 30 ترجمه کتاب تاریخی التنبیه مسعودی به زبان عربی در هزار سال پیش (345 ق / 956 م.) چنین آمده است: و ما عقاید ایرانیان و نبطیان را در باره تقسیم معموره زمین... آورده ایم و گفته ایم که آن ها نقاط شرقی مملکت خود و مناطق مجاور آن را خراسان نامیده اند که خُر همان خورشید است و این نواحی را به طلوع خورشید منسوب داشته اند و جهت دیگر را که مغرب است، خربران نامیده اند که به معنی غروب خورشید است و جهت سوم را که شمال است باخترا و جهت چهارم را جنوب است نیمروز نامیده اند و این کلماتیست که ایرانیان و سریانیان که نبطیانند به آن اتفاق دارند. در ص. 73 آن، چنین آمده است: پارسیان قومی بودند که قلمروشان دیار جبل«فلات ایران» بود از ماهات و غیره و آذربایجان تا مجاور ارمینیه و اران و بیلقان تا دربند که باب و ابواب است و ری و طبرستان و مسقط و شابران و گرگان و ابرشهر که نیشاپور است و هرات و مرو و دیگر ولایت های خراسان و سیستان و کرمان و فارس و اهواز با دیگر سرزمین عجمان که در وقت حاضر باین ولایت پیوسته است، همه این ولایت ها یک مملکت بود، پادشاهش یکی بود و زبانش یکی بود، فقط در بعضی کلمات تفاوت داشتند، زیرا وقتی حروفی که زبان را بدان می نویسند یکی باشد و ترکیب کلمات یکی باشد زبان یکی است و گرچه در چیزهای دیگر تفاوت داشته باشد چون پهلوی و دری و آذری و دیگر زبان های پارسی.

>>>   افغانستان را دوست دارم...iri

>>>   ملت افغانستان هنوز نمیدانن کی باید جهادکردودربرابر چه کسی جهادفرض است وهرروزهموطنان خودرامیکشد به نام اسلام وجهاد متاسفم برای ملت گمراه ونژادپرستم ما یه ملت عقب مانده هستیم وهزارسال دیگربه ایران نمیرسیم چون رهبران ما نژادپرست ... هستن وفقط برای قدرت میجنگن وملت اهم همه ...

>>>   (تمـــآم حـــرف هــایت پــــــوچ وبــی مــعـــنی است...)
ما بنده دلیل و برهانیم. دشنام دادن هنر نیست. برهانت کجاست؟ یکم (درباره تلویزیون ها): هر شاروالی وظیفه دارد از غذافروشی ها و رستورانت ها بازرسی کند که غذای مسموم به مردم نفروشد. آیا غذای روح از غذای جسم مهمتر نیست ؟ آیا شاروالی نمی تواند بگوید هرکس خودش عقل دارد خو غذای فاسد نخورد .با همین استدلال باید پولیس را هم تعطیل کرد. مردم خودشان عقل دارند و مشکلات خود را حل می کنند و دخالت حکومت لازم نیست. یک چیزی از غربی های نیرنگباز شنیده ای ولی نمیدانی در همان غرب خطوط قرمزی هست که هیچ تلویزیونی جرئت زیرپاکردن آنها را ندارد. بازهم تکرار میکنم.این تلویزیونها با دالر امریکا جور شده اند.چرا هرگز کدام برنامه ای درباره جنایات اسرائیل نشر نمی کنند ؟ چرا همیش گپ آنها موافق سیاست امریکاست؟ چرا 4 سال قبل تلویزیون های افغانستان هم (مثل امریکا) اسد را دیکتاتور و داعش و جبهه النصره را مبارز و آزادیخواه می گفتند؟! چرا این تلویزیون ها خلاف نظر علمای اسلام (چه شیعه و چه سنی) رقص زنان نیمه عریان نشر می کنند ؟ آیا دیموکراسی نمی گوید باید به نظر اکثریت احترام گذاشت ؟ آیا ملاک اکثریت 99 فیصدی مسلمان رنج کشیده افغانستان است یا اقلیت مزدور و جیره خور و راحت طلب غربزده و توجیه گر رذالت ها و جنایت های امریکا ؟ جوان افغان به علم و دانش نیاز دارد یا به رقاصی و فلم ... و شهوانی و چک چک و آواز زن ؟ رسول الله از این قسم تلویزیون های افغانستان راضی است؟دوم (در مورد مستعمره بودن افغانستان)
الف_ 2 سال قبل چند سرباز امریکایی موقع شب به یکی از قریه ها حمله کردند و همه مردم را از خانه ها بیرون کردند و به دختران و زنان پیش چشم پدران و برادران و شوهرانشان تجاوز کردند. تو که میگویی افغانستان مستعمره امریکا نیست بگو آن سربازها چه شدند ؟ در کدام محکمه افغانستان محاکمه شدند و الان در کدام محبس افغانستان استند؟ همه میدانند که آنها بی مجازات به امریکا رفتند. کشور تو نمی تواند متجاوز به نوامیس خود را نه محاکمه کند و نه به زندان ببرد چون مستعمره امریکاست و "باید" قانون کاپیتولاسیون را اجرا کند.
ب_ دو سال قبل در کابل سربازان یک موتر ارتش امریکا بی دلیل بالای مردم در روز روشن فیر کردند و مردم را کشتند. آن سربازان چه شدند؟ دستگیر و محاکمه شدند؟
ج_ حدود 2 یا 3 سال قبل سربازان امریکایی یک محبس (گمانم بگرام بود) پیش چشم زندانیان قرآن عظیم الشان را حریق کردند و به تشناب انداختند که جنجال شد و مردم مظاهره کردند و چند نفری کشته شدند. آن هتاکان امریکایی در کدام محکمه افغانستان محاکمه شدند؟ در کجا جزا دیدند ؟ جرم از هتک حرمت قرآن عظیم الشان بالاتر؟
د_حدود 2 سال قبل سربازان ناتو چند جمجمه افغان ها را از قبر بیرون کردند و با آنها فوتبال بازی کردند. آن سربازان ناتو ( آلمانی بودند) در کجا محاکمه شدند؟
ه_گمانم در فوق هم کسی به ادرار کردن بر اجساد افغان ها اشاره کرده ؟ آنها کجا محاکمه شدند؟
و_ طیاره های جنگی امریکا باربار محافل عروسی را بمبارد کردند و صدها نفر طفل و زن بیگناه را کشتند و هربار گفتند "موضوع در دست بررسی است". چند پیلوت و افسر خطاکار به محکمه رفتند؟ خون صدها افغان اندازه یک بوتل پپسی ارزش ندارد؟
ز_ اخیرا" در امریکا گزارشی از جنایات و شکنجه های ماموران CIA در زندانهای امریکا منتشر شده با بیشتر از 6000 (بله شش هزار) صفحه. کافیست عبارت torture report of CIA prisons را همراه با کلمه Afghanistan در گوگل جستجو کنی. آیا دولت افغانستان توانست حتی یکی از ماموران سازمان مخوف و جنایتکار CIA امریکا را به محکمه ببرد؟ آیا اصلا منکر وجود شکنجه زندانیان در زندان های امریکا مثل بگرام (نه حالا که تحویل شده) و ابوغریب و گوانتانامو و دهها زندان مخفی امریکا در سراسر جهان استی؟! و گزارش 6000 صفحه ای خود امریکا را قبول نداری؟
اینها صرف چند مثال بود.مشت نمونه خروار. پس سرباز امریکایی می تواند روی جنازه های افغان ها ادرار کند و دولت افغانستان نمی تواند او را محاکمه کند. سرباز امریکایی می تواند به نوامیس افغانستان تجاوز کند و دولت افغانستان کاری کرده نمی تواند. سربازان امریکا می توانند افغان ها را لت و کوب کرده و بالایشان فیر کنند و آنها را قتل عام کنند و دولت افغانستان صرف میتواند بیانیه بدهد و حادثه را محکوم کند و نه بیشتر. و مثال های متعدد دیگر. اگر اینها علامت مستعمره بودن یک کشور نیست پس علامت چیست؟ یک کشور باید در کشور دیگر چه کاری بکند تا اشغالگر و استعمارگر محسوب بشود؟ چه ظلمی مانده که امریکا در افغانستان نکرده؟ سوم (درباره مراتب مستعمرات امریکا)
تعداد پایگاههای امریکا در مستعمرات خود بیش از اینهاست.البته همه مستعمرات امریکا یکسان نیستند.درجه بندی دارد. طیاره های جنگی و توپ و تانک و سربازان امریکا پس از ختم جنگ دوم جهانی تا هنوز جاپان و آلمان و ایتالیا را در اشغال دارند و باوجود باربار مظاهره مردم این کشورها خارج نشده اند و خارج نخواهند شد. آنها آمده بودند که بمانند و در آن پایگاههای نظامی درست 70 سال است که حضور دارند( از 1945 و ختم جنگ دوم جهانی تا اکنون). جاپان و کشورهای اروپایی مستعمرات درجه اول امریکا استند و امریکا به آنها در امور داخلی کاری ندارد ولی سیاست خارجی آنها "باید" با امریکا هماهنگ باشد. آیا برلوسکونی (نخست وزیر ایتالیا) هرگز توانست کلمه ای با امریکا مخالفت کند؟ مرکل آلمانی چطور؟ اولاند فرانسوی چی؟ (حساب فرانسه جداست چون در جنگ همپیمان امریکا بود). از مستعمرات درجه 2 امریکا میشود از ترکیه و کوریای جنوبی و عربستان و قطر نام گرفت. امریکا هم در سیاست خارجی اینها دخالت می کند و هم تا حدودی در امور داخلی آنها و آنها را برای اهداف منطقه ای خود استعمال می کند. چرا ترکیه و عربستان و قطر این قسم در سوریه و عراق جنایت می کنند ؟ قطر را پف کنی باد می برد. بدستور کی قطر تروریست ها را تمویل می کند؟ کی دم امیر شکم کلان قبلی قطر را همچو ...گرفت و از قصر حکومت بیرون کرد؟ آیا مردم قطر یا عربستان کمترین نقشی در حکومت دارند؟ اما مستعمرات درجه 3 امریکا همچون پاکستان و بحرین و افغانستان و بنگلادش و متباقی مستعمرات فرمانبردار امریکا. همه دیپلمات ها میدانند که برای امریکا ضرور نیست که سفیر امریکا در اسلام آباد امر و نهی کند.صرف منشی سفارت به دفتر یک وزیر تلیفون می کند و مثلا" می گوید "سفیر با ملاقات شما با وزیرخارجه فلان کشور مخالف است". وزیر پاکستانی بلافاصله اطاعت می کند و ملاقات خود را لغو می کند ! این از وضعیت پاکستان که سلاح ذروی دارد و امریکا هر وقت بخواهد هرجای پاکستان را با طیاره بی پیلوت بمبارد می کند. در افغانستان که همه میدانند امریکا تابستان انتخابات را به مرحله دوم برد و او کسی را که میخواست رئیس جمهور کرد. اما نکته آخر.... مردم افغانستان 99 فیصد مسلمان استند و شرف دارند و قبول نمی کنند سرباز کافر صلیبی بالای ناموس آنها تجاوز کند یا بالای جنازه برادران آنها ادرار کند یا قرآن عظیم الشان را حریق کند و به تشناب بیندازد. مردم غیور افغانستان آگاه و بیدار خواهند شد و بر اشغالگران شورش خواهند کرد و آنها را همچون قوای شوروی بیرون خواهند کرد. تلویزیون های مزدور می توانند چند مدتی به مردم دروغ بگویند و از امریکا حمایه کنند و جوانان را با شهوات تحریک و مصروف ... و مشروب کنند اما آفتاب حقبقت همیش پشت ابر نخواهد ماند و در آنروز مردم افغان عقب یک به یک آنهایی خواهند رفت که با اشغالگر کافر و ظالم همکار بودند. از دشمن اشغالگر حمایه کردن صرف یک معنا دارد : خیانت و حکم خائن در همه جای دنیا یکسان است.

>>>   بــه محترم راوی :
در کتیبه بیستون جائی سه حرف به شکل رصم آمده بود ونوشته بودندکه این هم یکی از نام های گذشته های دورایران بوده که سرزمین با تاریخ باستانی پرشکوه است حالا اگر این رمص را معکوس بخوانبم مصرمیشود ازینجا ثابت شد که یک نام قدیمی ایران مصربوده دلیلش این که رود خانه نیل آبش مانند رود خانه زنده رود است ونیز یکی از سیاحان دهه بیست هزارم پیش از میلاد نوشته روم نام قدیمی ایران است متاسفانه که این نوشته را تاحال هیچ کس نه دیده ونه خوانده اما مطمئن هستم که واقعیت دارد جون همسایه فیلسوف ارسطو یک ایرانی بوده واصلا همان باغیکه یکی از فلاسفه سه گانه دران تدریس میکردند ان ایرانی هم باغ را از دور دیده بوده جالب تراینکه یکی از شاعران نابینای ان عصر بنام هـــومــر که ایلیا د و ادیسه را سروده اصلا نامش عـــمـــــر واهــــل ایران بوده که آنها به غلط هــومــر تلفظ میکردند همچنانکه اسکندر ایرانی تبار را الکساندر می گــــفــــتــــند اصلا در تاریخ نکات خیلی جالبی وجود دارد که اگر موشگافی شود سره از ناسره جدا وحقیقت آشکار میشود مثالش در دوره هخامنشی ها می خوانیم که داریوش سوم از رومی ها شکست خورد این داریوش که با خدعه ونیرنگ خودرا ایرانی جازده بود اصلا از براعظم انترکتیکا بود نه ایرانی! که بعد ها نواسه اش رستم فرخ زاد در تهاجم اعراب شکست دیگری را برای ما تحمیل کرد اینگونه تلفظ نادرست یک اسم در زبان کشوردیگر حالا هم معمول است گذشته نزدیک دیدیم که همان بروزعلی خود مان اهل قـــــزوین ایران که در خورد سالی به جاپان وکوریا رفته بود بعد ها صاحب نام شد آنها بروسلی تلفظ میکردند ! پایان روایت جهارم
راستگو

>>>   بـــــــــه سوال از این آسان تر؟
آريـا نـا این نام ازهزار سال قبل از میلاد تا قرن پنجم میلادی به افغانستان امروز و بخش های از ایران کنونی، مناطقی در آسیای میانه و بخش هایی درشمال وغرب پاکستان اطلاق می گردید. همین گونه "بطلیموس وبیلو" ولایات آریانا را درهفت ولایت این چنین مشخص ساخته اند:
1 ـ مارجیانا (حوزه مرغاب)
2 ـ بکتریانا (بلخ وبدخشان)
3 ـ هریوا (حوزه هرات)
4 ـ پاروپامیزاس (حوزه کابل وهزاره جات)
5 ـ درانجیانا (حوزه سیستان)
6 ـ اراکوزیا (حوزه ارغنداب)
7 ـ گدروزیا (حوزه بلوچستان)
خـــراســـان بعد از نفوذ وگسترش اسلام از شبه جزیره عربستان به سوی مشرق، سرزمینی که تا آن دوران آریانا خوانده می شد نامش را به "خراسان" به معنی مشرق وطلوع گاه آفتاب داد. افغانســـتان در 1747میلادی حدود جدید تعیین و افغانستان یاد شد .کمی اضافه نمایم آنکه شما همه چیزرا بخود ربط میدهید وتعداد زیاد از دانشمندان محترم ایرانی هم این اضافه خواهی را رد میکنند واینکه در کدام کتاب اسمانی نیامده که همه چیزمال ایران بوده ما تاریخ خودرا اینطور میدانیم : سلطه ایرانی ها برما واز مابر ایرانی ها: سلطة ایرانیان ]کنونی[:
1 - سلطة ماد از همدان 80 سال، بر یک قسمت افغانستان ]کنونی[.
2 – سلطة هخامنشیان پارس 150 سال، بر تمام افغانستان]کنونی[.
3 – سلطة ساسانیان پارس 100 سال، بر یک قسمت] افغانستان کنونی[.
4 – سلطة صفویان اصفهان 200 سال، فقط بر نصف غرب افغانستان ]کنونی[.
جمله 530 سال. سلطة مردم افغانستان]کنونی[:
1 – سلطة ساک‌ها، پارت‌ها ، پهلوا اشکانیان بر یک قسمت ایران 200 سال.
2 – سلطة هفتالی بر یک قسمت 50 سال.
3 – دورة اسلامی از طاهریان تا غوریان چهارصد سال بر تمام ایران]کنونی[.
4 – دورة تیموریان هرات بر تمام ایران]کنونی[ 100 سال.
5- سلطة هوتکیان و ابدالیان قندهار و هرات 50 سال.
جمله 800 سال تاریخ نگاران بیطرف بیرونی هم همین را می گویندهم .
راستگو

>>>   بــــه (باکـــی بحث داری؟ سوال ازین اسانتر نمیشه )
نام های تاریخی افغانستان
اشاره: این بحث مربوط به جغرافیای تاریخی افغانستان است و کاری به حدود کنونی و جغرافیای جاری این کشور ندارد و در این امر، افغانستان تنها کشور استثنا نیست، بلکه کشورهای زیادی در جهان و منطقه نیز سرنوشت همسان دارند. به سخن دیگر، منظور از نامهای تاریخی افغانستان تطبیق این نامها با جغرافیای سیاسی امروز افغانستان نیست، زیرا، حدود و وسعت این سرزمین با نام‌های مختلف بارها در طول زمان تغییر پذیرفته است. نام افغانستان هرچند از لحاظ کاربرد سیاسی آن جدید است؛ اما این سرزمین کهن بوده و طی قرون متمادی با حدود مختلف به‌نام‌های گوناگون یاد شده‌است، که مهم‌ترین آنها آریانا، خراسان و افغانستان است. اگرچه در مورد کاربرد نام‌های تاریخی افغانستان میان ایرانی‌ها و افغان‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد و هر کس به فراخور بینش و نگرش خود دربارهٔ آنها سخن می‌گوید. اما، مهم این است که در اینجا، از لحاظ جغرافیایی تاریخی، به تشریح جداگانه هر یک از این اسامی براساس اسناد و منابع مختلف تاریخی پرداخته می‌شود: آریانا از لحاظ جغرافیای تاریخی، از سرزمین افغانستان در ریگ ودا، که به زبان سانسکریت می‌باشد، آریا ورتایاد شده‌است که به معنای جایگاه و چراگاه آریاهاست. این نام به زبان اوستایی ایریانه ویجه می‌شود و در کتب یونانی به‌صورت آریانا آمده‌است]
الف - در منابع یونانی اراتس‌تن اولین نویسنده یونانی است که اسم آریانا را برای سراسر سرزمین‌های میان بیابان مرکزی ایران تا رود سند و سرزمین‌های شمالی اطلاق کرده‌است. به‌گفتة ریچارد ن. فرای، به‌کاربردن نام آریانا توسط اراتس‌تن و نویسندگان بعد از او، برای بیشتر بخش‌های مشرق ایران [یعنی افغانستان و سرزمین‌های پیرامونش نشان می‌دهد که این اصطلاح را برای نمایاندن سرزمین‌های غیریونانی استعمال کرده‌اند. اما، استرابون، جغرافیدان معروف عهد قدیم یونان، که اندکی بعد از سقوط دولت یونانی باختر می‌زیست و از افغانستان امروزی با نام آریانا یاد کرده، باختر (بلخ) و سغد را هم جزئی از آریانا به‌شمار آورده‌است.].
ب - در اوستا با وجود اینکه خاورشناسان درباره موقعیت ایرانیه ویجه، نظریه‌های مختلف بیان داشته‌اند اما، افق جغرافیایی اوستا، کتاب مقدس زرتشتیان، نیز محل ایریانه ویجه (آریانا = سرزمین اصلی آریایی‌ها) را که زادگاه زرتشت هم به‌شمار می‌رود، در گستره جغرافیای تاریخی افغانستان قرار می‌دهد. در فرگرد اول وندیداد، از شانزده شهر آریایی یاد شده که در سر این شهرها ایریانه ویجه یعنی نخستین سرزمین آریایی‌ها قرار گرفته‌است. پس از آن از شهرهای سغده (سغدیان یا سغد)، مورو (مرو)، بخدی (بلخ)، نیسایه (نواحی بین بلخ و هرات، یعنی میمنه)، هرویو (هرات)، وئه‌کرته (کابل)، اوروه (روه یعنی سرزمین پکتیکا یا غزنه و یا طوس)، خننتا یا وهرکان (گرگان)، هراویتی (حوزه ارغنداب یا قندهار)، جواب ازین بهتر نمیشه ! خواهی قبول کن خواهی رد کن !
راستگو

>>>   بــــه (( اگـــــــــر مـــــولـــوی زنده شود وببیند که نام خراسان... )
شما نام ایران را جانشین فارس کردید دانشمندان خود شما براین کار ایراد دارند: پروفیسور احسان یارشاطر، یکی از محققان فارس در این زمینه، بی‌طرفانه قضاوت کرده، می‌نویسد: « استعمال نام (ايران) برای کشور و واژۀ (ايرانی) برای همۀ آن‌چه که به اين کشور مربوط است و تعلق دارد، هم‌چنان نوعی سردرگمی ‌اصطلاحی (ترمينولوژيک) را ايجاد کرده است. اصلاً واژۀ (ايرانی) وسعت بيشتری نسبت به واژۀ (فارسی) دارد و در برگيرندۀ چندين زبان، به شمول کُردی، پشتو، بلوچی، اُسِت (Ossetic)، فارسی، پارتی، سُغدی و هم‌چنان بسياری از زبان‌های ديگر قديمی ‌و معاصر است. هم‌چنان واژۀ (ايران زمين) به کشورهايی اطلاق مي‌شود که در آن‌ها مردمان ايرانی زبان به سر ميبرند و نه تنها در برگيرندة فارس بلکه تاجیکستان، افغانستان، بلوچستان و اُسِت (Ossetia) است و در زمانه‌های بسيار قديم و در قرون وسطی، هم‌چنان در برگيرندۀ سُغديانه، خوارزم، پارت و غيره بود. به همين دليل اتخاذ نام (ايران) برای کشور(فارس) مرز تفاوت، ميان مفاهيم مختلف را مغشوش و مبهم ساخته و نوعی سردرگمی ‌را به ميان می‌آورد. جناب یار شاطر در بخشی از این مقالة خویش، تغییر نام فارس را به ایران، ناشی از دسایس نازی‌های جرمنی می‌داند
راستگو

>>>   بـــــه ( روایت گـــــر خلیج عــــرب (فارس)
حدود خراسان را در تاریخ سیستان، از مولف نامعلوم چنین می‌خوانیم: « طبسین، قهستان، طالقان، گوزگانان، خفشان، بادغیس، بوشنج، طخارستان، فاریاب، بلخ، خلم، مروالرود، چغانیان، [ و ] آشجر، ختلان، بدخشان، بامیان ]چون طالقان دو مرتبه ذکر شده ملک الشعرا بهار، در حاشیه می‌نویسد که شاید یکی از آن‌ها بامیان باشد[ ابرشهر، بخارا، سمرقند، شاش، فرغانه، سروشنه، سغد، خجند، آمویه، خوارزم، اسبیجاب، ترمذ، نسا، ابیورد، سرخس، مرو شاهجان، طوس، بلسم، احرون، نسف.» مرکز سیستان بست است و شهر‌های مهم دیگرش نیز در خاک افغانستان امروزی واقع است. تاریخ سیستان پر از افتخارات است، مانند سرزمین بلخ. در تاریخ سیستان می‌خوانیم: « سیستان گرشاسب کرد و از پیش کردن سیستان خود بُست و رخد و زمین داور و کابل و سواد آن او را بود که جد او کرده بود و از سوی مادر و گودرز نام دارد و اکنون این شهر‌ها به دیوان بغداد و خلفا و از جانب سیستان برآید و مال آن بر سیستان جمع است و سفزوار و بوزستان و لوالستان و غور سام نریمان کرد و کشمیر رستم دستان کرد و خزاین خویش آن‌جا نهاده بود و گردیز حمزه بن عبدالله الشاری کرد، و غزنین یعقوب بن اللیث ملک الدنیا کرد، این همه شهر‌ها به روزگار جاهلیت اندر فرمان پهلوانان و مرزبانان سیستان بودند تا روزگار اسلام که ولایت دیگرگون شد شاد روان سعید نفیسی، در قسمتی از تعلیقات و توضیحاتی که در کتاب تاریخ بیهقی دارد، می‌نویسد: «در زمان رضا شاه که گاهی بیهوده نام‌های آبادی‌های ایران را دگرگون می‌کردند و در این کار راهنمایی از کسانی می‌خواستند که اطلاع دقیق از تاریخ و جغرافیای ایران نداشتند و سطحی چیزهای شنیده و خوانده بودند، روزی هم خواستند «نصرت آباد» در سیستان را که می‌پنداشتند منافی با آبروی ایران است تغییر دهند و یکی از همین مردم ظاهربین سطحی که کلمة «زابل» به گوشش خورده بود و جای آن را درست نمی‌دانست این کلمه را به جای نصرت آباد پیشنهاد کرد و پذیرفتند و از آن زمان نام نصرت آباد در سیستان ایران زابل شده است و حال آن که از آن جا تا سرزمین زابل فرسنگ‌ها راه است ایرانی ها فکر میکنند امرور که ما مشکلات اقتصادی واجتماعی داریم انها از روز ایجاد کره زمین از ما برتر بوده اند اگر سرمایه های نفتی باد اورده نمیبود خدا میداند چی حالی داشتید تحقیر دیگران وعیب جوئی نه تنها ازنظر اسلام بلکه از نظر انسانیت هم بد وناروا است
راستگو

>>>   اگــــــــر سی ســـــال پیش اســــکــاد روسی را شما دوباره اختراع!! کردید چرا وزیر دفاع شما دنبال اس 330 به مسکو میرود ؟

>>>   بـــــه (تمـــآم حـــرف هــایت پــــــوچ ....)
بازهم همه حرف های زشتت... است ... غربی ها از جمله امریکائی ها هزاران کیلومتر سرک مارا پخته ساختند هزاران مکتب وکلینیک شفاخانه ساختند هرسال 4500 ملایون دالر به اردو وپولیس ما کمک میکنند پارلمان ما انان را پذیرفته مجلس بزرگان ما آنان را پذیرفته منافع ملی ما تا منافع ملی شما متفاوت است درینمورد بودن غربی ها به نفع ما ... است شما به فکر خود باشید ما کارخودرا بهتر از شما میدانیم...در جریان جنگ ها طالبان مزدور پاکستان عمدا از میان محافل عروسی بالای نیروهای خارجی آتش میکنند و آنها هم در جواب اقام میکنند حتی گاهی شده که سهوا بالای نیروهای خود آتش کرده اند شما تشویش این چیزهارا نداشته باشید نزد ما این حل است در مورد تلویزیون ها که منبع فساد خواندی ...دیگران صواب را از نا صواب تمیز میکنند وضرورت به چماق دیگران ندارند ازین بایت هم تشویشی نداشته باش ! اگر تو واقعا ایرانی هستی تو شاروالی راچی میدانی؟ بگمانم تو از همان مزدوران فریبخورده پاکستان باشی که در چهره ایرانی چرتدیات می گوئی این نوشته هایت جائی را نمیگیرد چون باد در هوا است !

>>>   بـــه ( ابومسلم )
ابن سینا دربلخ زاده شده وبعد با پدرش رفته بخارا وسمرقند بعد به ایران فعلی ودرانجا صاحب مقام های دولتی شده حالا تو بگو از کجاست ؟؟ به نظر من هرکس در هرجای تولد شده از همانجا است اگر او در اصفهان تولد میشد حالا من میگفتم ایرانی بوده طوریکه می گوئیم فردوسی ایرانی حافظایرانی سعدی وصد ها مردان بزرگ ایرانی دیگر که به همه ارادت وعلاقه داریم !

>>>   بـــــــه دوست ظاهرا ایرانی که تشویش استقلال مارا دارد اما از کلماتش که شاروالی می نویسد...احتمال ایرانی بودنش ازبین میرود : فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان می گوید: بر بنیاد یک پیمان قرار است ارتش آمریکا به ارزش 427 میلیون دالر، 20 فروند هواپیما را در اختیار نیروهای هوایی افغانستان قرار دهد. جنرال جان کمپل گفته است که از این میان تعدادی از آنان در ماه دسامبر به این نیروها تحویل داه خواهد شد. از سویی هم وی می افزاید: تا ماه دسامبر چندین خلبان افغانستانی نیز برای استفاده این هواپیماها آموزش خواهند دید

>>>   شما به وندیداد، کتاب اوستا و شاهنامۀ فردوسی و گرشاسب‌نامۀ اسدی و کتب سیر ملوک عربی رجوع کنید، در آن خواهید دید که چه‌گونه ریشه‌های مدنیت آرین در بلاد افغانستان نشو و نما می‌کند و این مردم در بلخ شهر نشین می‌شوند و از دورۀ حیات خانه ‌به ‌دوشی و کوچی‌گری به شهرنشینی می‌رسند و در تحت نظام شاهی می‌آیند، و مدنیت و شایسته‌گی را بهر سو می‌پراگنند؟ در داستان‌های این دوره که محل وقوع آن بلخ و کابلستان و زابلستان و مجاری هلمند و سیستان و هرات است، نام‌های این بلاد چنین مذکور می گردد:
زرنج و همه غور و زابلستان
هم از بلخ تا بوم کابلستان
«گرشاسب نامه»
راستگو

>>>   بـــــه ( آقای راستگو عراق معرب ایراک به معنی ایرانک یا ایران کوچک است )
بلی کاملا واقفم از بابل تیسفون یا به تعبیر اعراب مداین و سلطه ایرانی ها برمصر وکمبوجیه به اسارت اوردن امراطور روم همه تاریخ درخشان برادران ایرانی ماست که گذشته های مشترک وسرد و گرم روزگار را یک جادیدیم ظلم چنگیز تیمور اسکندر برهردوی ما

>>>   (نام های تاریخی افغانستان)
در این تردیدی نیست که با امضای پیمان پاریس و جدایی هرات از ایران کشور افغانستان کنونی شکل گرفت. سوال اساسی این است که آیا ایران از افغانستان جدا شد یا افغانستان از ایران ؟...که در آن صحبت از اقوام مقدم بر عیلامی ها در اوایل "عصر برنز" در حدود 5200 سال قبل است. محل سکونت این اقوام در اطراف کوههای زاگرس در غرب ایران بوده و ابدا" کدام ربطی به افغانستان فعلی ندارد. **دوم ** طبق کتاب معتبر "رکوردهای گینس" (Guinness book of world records) قدیمی ترین کشور جهان ایران است ونه افغانستان.بدیهی است که افغانستان (یا خراسان یا هرچی) از "ایران " جدا شده و نه بالعکس. قدیمی ترین کشور جهان نمی تواند از کشور دیگری جدا شود چون در آنصورت دیگر "قدیمی ترین" نخواهد بود.درک این که غامض نیست.هست؟ **سوم** نخستین "امپراتوری" تاریخ جهان شاهنشاهی هخامنشیان است که بنابر ویکی پدیا "به عنوان بزرگترین امپراتوری جهان از نظر گستردگی و جمعیت نام برده شده است. بیش از ۴۹ میلیون نفر از ۱۱۲ میلیون جمعیت جهان آن زمان در این سرزمین زندگی می‌کردند. در دوران هخامنشیان سی قوم مختلف تحت لوای این امپراتوری بودند." و ( قلمرو هخامنشیان بسیار گسترده بود به طوری که از دره سند در هند تا رود نیل در مصر و ناحیه بنغازی در لیبی امروز و از رود دانوب در اروپا تا آسیای مرکزی را در بر می‌گرفت.) همان قسم که می بینید در اینجا هم گپی از افغانستان نیست الا اینکه اقوامی که در افغانستان کنونی زندگی می کنند جزئی از آن 30 قوم و جمعیت 50 میلیونی امپراتوری هخامنشی بوده اند. تا هنوز پاسارگاد و پارسه (شهرهای آیینی هخامنشیان) و شوش و همدان در خاک ایران موجود است و مادام که بنای عظیم و حیرت آور تخت جمشید (یادگار اعجاب آور بزرگترین و اولین امپراتوری جهان قدیم یعنی هخامنشیان) نابود نشده هر آدم منصفی صرف با یکبار بازدید می فهمد ماجرا چه بوده و قصه نیرنگبازان جاعلکار تاریخ را قبول نخواهد کرد. **چهارم** اگر به جدول میانی مقاله ( List of sovereign states by date of formation ) از ویکی پدیا مراجعه کنید خواهید دید که در جلوی نام افغانستان نوشته شده ( Afghan separation from Persia gives Afghanistan full control over the country by Ahmed Shah Durrani ) .تمام نکته همینجاست : (Afghan Separation from Persia) یعنی ( جدایی افغانستان از ایران) و خلاص.
** پنجم** سالهاست که این قبیل جعلیات در کتابهای تاریخ مکاتب افغانستان نوشته و به اطفال گفته میشود. اما هرگز هیچکس از ایران پاسخی به این اظهارات کذب نداده زیرا نه برای این ""دروغهای شاخدار"" کسی اهمیتی قائل است ( چون مصرف داخلی دارد برای تداوی عقده حقارت) و نه کسی وقت خود را برای تکذیب این جعلیات طفلانه هدر میدهد. ایران چهار اسبه در حال پیشرفت است و به پیش می رود. هر هفته یک دوای جدید یا یک سلاح پیشرفته جدید یا یک اختراع صنعتی جدید به معرفی گرفته میشود ( طی 10 روز اخیر 2 موشک کروز جدید معرفی شد و در سال 94 یقینا" تداوم خواهد داشت). من لازم دیدم یکبار برای همیشه جواب بدهم. گرچه خیلی مختصر.چون دیده ام که ""در توهم بودن خطرناک است و عواقب دارد"". امیدوارم کافی باشد و این (دروغهای انگلیسی) دوباره ظاهر نشوند ( آن کتابهای تاریخی جعلی از آدرس انگلیس هاست وگرنه پشتون ها اینقدر نیرنگباز نیستند).البته امروز پای مزدوران سفارت و باشندگان اردوگاه اشرف و بهایی ها و باشندگان اسرائیل هم باز شده برای تفرقه افکنی. **ششم** وقتی آدم عاقلی در جایی فیلی و دم فیلی را می بیند می گوید ( دم فیل از فیل جدا افتید). او نمی گوید ( فیل از دم فیل جدا افتید !!!). وگرنه به عقلش باید شک کرد. ختم کلام.

>>>   با سپاس بیکران از گردانندگان افغان پیپر...
در ابتدای این صفحه من چند سطری صرف برای گشودن در صحبت با برادران عزیز ایرانی نوشتم تا ازینطریق دوستانه ومودبانه بیشتر از نظریات واندیشه های یکدیگر آگاه شویم چون سوال های زیاد وجود دارد که از گذشته است وحتی محــقـقــیـن شناخته شده دوطرف تاحال بربعضی وقایع نظر مشترک ندارند . اما نخست نوشته های کوتاه دره صوفی وبعد فرد مقابل ان وبعدا کسیکه می خواهد بنام ظاهرا ایرنی نظر دهد اما اصطلاحات افغانی استعمال میکند و سرنوشت جسد های ترورستان پاکستانی را دست آویز ساخته بحث های دوستانه را به تلخی کشاندند دیگری دست آورد های ایران را برخ ما می کشد ما بدخواه ایران نیستیم وکامیابی بیشترش را ارزوداریم ! در صنوف هفتم هشتم نهم مکتب در مضامین تاریخ دری ما چیزهای خواندیم که حالا می بینیم این موضوعات در تاریخ ایران شکل دیگری دارد ووزمانی به کتب قدیمی تر مراجعه می کنیم درانجا هم هرکس تعبیر خودرادارد وقتی از ویکی پدیای فارسی معلومات بخواهی می بینی از قبل این بحث بین دوطرف درگیر است ویکی می گوید آنها ویکی را شخصی ساخته اند دیگری می گوید ما نوشته نا درست را درویکی جا نمیدهیم یعنی آنچه ما می گوئیم درست ! وقتی من در مورد زردشت می خواستم معلومات بیشتر حاصل کنم هم همین معضله بود نوشته های ایرانی چیزی وافغانی چیزدیگر می گفت هردو بادلایل ! بنا در جستجوی منبع بیطرف برآمدم که نوشته وتحقیق یک تاجکستانی بود وازانجا اصل مطلبم را حاصل کردم وبه آن اطمینان هم دارم که درست است همینگونه قبلا در مورد حـــــــلاج علاقه داشتم چیزی بخوانم که آنرا ایرانی میپنداشتم وبه آن باورکرده بودم اما حالا نمیدانم درست است یا اصلا از کدام کشورعربی منطقه باشد ؟چون نام اگثرعرفای بزرگ مانند این وابوسعید ابوالخیر بایزید بسطامی عربی است گرچه پسوند بسطام را با خود دارد سوالم اینست که ایا کسی کدام نوشته را دیده است که حلاج را از جای دیگری معرفی کرده باشد منظورم کشورهای عربی چون عراق شام مصر وحجاز انزمان است ؟ چون نام های عربی زیادی داشته ازجمله : اهل فارس او را ابوعبدالله الزاهد، اهل خراسان ابوالمهر، اهل خوزستان حلاج الاسرار، در بغداد مصطلم، در بصره مخبر. اهل هند ابوالمغیث و اهل چین او را ابوالمعین می‌خواند...منصور حـــلاج شطــــــاح انا الـــحــــق شــطــاح ـ به گوینده ی شطح شطاح می گویند.حال شطح چیست؟شطح عبارتست از نوعی سخن با بیانی غریب و نامعهود در توصیف تجربه ایی وجدآمیز که نیروی فورانی آن درون عارف را تسخیر و لبریز می کند(ابو نصر سراج) یکی از شطحیات مشهور ان الحق گفتن منصور حلاج است که به همین جرم او را دار زدند... عطار در تذکره الاولیا چنین منصور را معرفی میکند: « آن قتیل الله فی سبیل الله، آن شیر بیشه تحقیق، آن شجاع صفدر صدیق، آن غرقه دریای مواج، حسین منصور حلاج رحمةالله علیه، کار او کاری عجب بود، واقعاً غرایب که خاص او را بود که هم در غایت سوز و اشتیاق بود و در شدت لهب و فراق مست و بی قرار. شوریده روزگار بود وعاشق صادق و پاک باز وجد و جهدی عظیم داشت، و ریاضتی و کرامتی عجب. علی همت و رفیع و رفیع قدر بود و او را تصانیف بسیار است به الفاظی مشکل در حقایق و اسرار و معانی محبت کامل. فصاحت و بلاغتی داشت که کس نداشت. و دقت نظری و فراستی داشت که کس را نبود. " مولانا تفسیر مشهوری از انا الحق حلاج دارد که به موجب آن این ادعا ادعای کوچکی است. او می گوید:« انا الحق ادعای بزرگی است در حالی که انا العبد: من بنده ی خدایم. ادعای بزرگتری است. انا الحق نشانه ی تواضع زیاد است اما کسی که می گوید من بنده ی خدایم، دو وجود و هستی را اثبات می کند که یکی خود و دیگری خداست. اما آنکه انا الحق می گوید خود را نیست و نابود کرده و به باد داده است. انا الحق یعنی من نیستم، همه اوست." حافظ درباره او می‌گوید:
گفت آن یار کزو گشت سر دار بلند
جرمش این بود که اسرار هویدا می‌کرد
ابوسعید ابوالخیر از روز ان الحق گفتنش می فرماید:
منصور حلاج آن نهنگ دریا
کز پنبه‌ی تن دانه‌ی جان کرد جدا
روزیکه انا الحق به زبان می‌آورد
منصور کجا بود؟ خدا بود خدا
سنایی چنین گفته:
گر چو بوذر آرزوی تاج داری روز حشر
باش چون منصور حلاج انتظار دار دار
شیخ محمود شبستری در "گلشن راز" اینگونه از ان الحق منصور گفته:
انا الحق کشف اسرار است مطلق
جز از حق کیست تا گوید انا الحق
همه ذرات عالم همچو منصور
تو خواهی مست گیر و خواه مخمور
شاه نعمت الله ولی ار دار منصور اینچنین سروده:
برآ به دار فنا تا بقای ما بینی
فنا ندیده چو منصورت از بقا چه خبر
علامه محمد اقبال لاهوری درباره بردار کشیدن حسین منصور سروده است:
کم نگاهان فتنه ها انگیختند
بنده حق را بدار آویختند
آشکارا بر تو پنهان وجود
بازگو آخر گناه تو چه بود؟
وقتی به جرم انا الحق گفتن او را زندانی کردند : « نقل است که در شبانروزی در زندان هزار رکعت نماز کردی . گفتند : چو می گویی که من حقم این نماز که برای چه می کنی ؟ گفت : ما دانیم قدر ما.» خدا وند یار تمام حق پژوهان
راستگو

>>>   راستگو... لازم نیست تو چیزی را تایید کنی و فایده ای هم ندارد که افغانستان از ایران است یا ایران از افغانستان مهم این است که اکنون چه هستی !! اگر نام ایران را از ایران بگیرند و نام پرشیا بر ان نهند باز افتخارات تاریخی ایران دو چندان می شود زیرا دنیا امپراطوری پارس را می شناسد نه ایران را فهمیدی در اصل قضیه هم در حال افغانستان فرقی نمی کند باز کشور بزرگترین صادر کننده مواد مخدر است و دنیا افغانستان را با این نام و طالبان می شناسد پس از دوستان خواهش می کنم بحث در مورد مسایلی که به تاریخ پیوسته و هیچ ارزشی ندارد را کنار بگذارید الان محدوده و نام همه کشورها مشخص است پس زیاد انرژی خرج نکنید و نیرویتان را برای حال و اینده پیش رویتان نگه دارید باشد که هر دو کشور همسایه سر بلند شوند
با تشکر ایرانی

>>>   نصرالدین شاه قاجار در معامله با انگریزها که در مقابل پول انجام داد زمینه را برای سکونت آرام انگلیس در هند فراهم ساخت ، زمانیکه شاه زمان با لشکر قوی خود برای بیرون راندن انگریز به هند میرفت نصرالدین شاه محمود را حمایت و تشویق میکرد که خراسان و هرات را بگیرد وقتی شاه زمان آگاهی میافت مجبورآ از نزیکی های هند بازگشت میکرد برای تنبیه محمود و در این زمان قاجار هئیت با قرآن میفرستاد که خیر است محمود را ببخش سه باز این موضوع تکرار شد و هر بارکه شاه زمان به هند نزدیک میشد انگریزها بار و بنه خودرا در کشتی ها بار میکردند و آماده فرار بودند.امریکا صد سال قبل در ایران لانه داشت ...
افغان

>>>   اگــــــــر سی ســـــال پیش اســــکــاد روسی را شما دوباره اختراع!! کردید چرا وزیر دفاع شما دنبال اس 330 به مسکو میرود ؟
30 سال پیش مهندسان ایرانی موشک اسکاد روسی را reverse engineering کردند یعنی مهندسی معکوس. تکرار می کنم که "مهندسی معکوس" هم به علم پیشرفته ضرورت دارد و هم به صنعت پیشرفته. اگر خیال می کنی کار آسانی است از آن اسکادهایی که پیش شما مانده چند تا بسازید ( از حالا تا 2050 هم فرصت دارید. اگر خواستی تا 2500. مهلت از این بیشتر؟ )
کشورها سعی می کنند از دستاوردهای فنی پیشرفته دیگران بکار بگیرند. مثلا" روس ها از فرانسه کشتی میسترال ( به مقاله مربوط به
Mistral class amphibious assault ship رجوع کنید) را خریداری کردند. آیا روس ها که خود بهترین و عظیمترین کشتی های جنگی و ناوهای هواپیمابر و زیردریایی ها را میسازند احتیاجی به این کشتی فرانسوی دارند ؟ یا پس از فروپاشی شوروی سابق امریکا از آنها تعدادی میگ-29 و طیاره های دیگر خرید. آیا طیاره های جنگی امریکا بهتر از میگ-29 نبود؟ اما چرا وزیر دفاع دنبال S300 است ؟ خیلی ساده. چون روس ها پولش را گرفته اند. نه پول را پس میدهند و نه موشک را ! ایران خیال شکایت به دادگاههای بین المللی دارد ولی روسها می گویند شکایت نکنید ( چون طبق قرارداد باید خسارت بدهند) و بیایید باهم تفاهم کنیم. نام سیستم ایرانی "باور 373" است.اگر به کسب معلومات از موشک های ایرانی علاقه داری صرف چند نوع آنها در این مقاله به معرفی گرفته شده ( دقت حیرت‌انگیز موشک‌های قدرتمند ایرانی/پایگاه‌های آمریکایی در منطقه در تیررس ). آن را در گوگل سرچ کن... در ویکی پدیا هم اسم و مشخصات همه موشک ها و سلاح های ساخت ایران هست. خیر پیش.

>>>   در سراسر کشور عزیز ایران خیر و پرکت وجود دارد، سراسر سرزمین پارسی مملو از موهبتهای الهی است در چه زمینه هایی ایران در جهان دارای رتبه ها و مقام اول است؟
۱- بیشترین تولید پسته
۲- بیشترین تولید خاویار
۳- بیشترین تولید خانواده توت
۴- بیشترین تولید زعفران (۸۰% کل تولید جهانی)
۵- بیشترین تولید زرشک
۶- بیشترین تولید میوه آلویی (از قبیل شفت و گیلاس و غیره)
۷- بالاترین دمای ثبت شده روی سطح زمین (۷۰٫۷ درجه سانتیگرد در کویر لوت)
۸- بیشترین تلفات انسانی در سرما و کولاک برفی (۴۰۰۰ نفر در کولاک سال ۱۳۵۰ کشته شدند، میزان بارش برف ۸ متر در ۵ روز)
۹- بزرگترین وارد کننده گندم
۱۰- بیشترین آمار فرار مغزها !
۱۱- بیشترین نسبت زن به مرد در مدارس و دانشگاه ها (۱٫۲۳ زن در مقابل هر مرد)
۱۲- بالاترین میزان تشعشات زمینی، با شدت سالانه ۲۶۰ میلی سیورت در رامسر (مقایسه = یک عکس رادیوگرام سینه ۰٫۰۵ میلی سیورت، میدانهای اطراف چرنوبیل ۲۵ میلی سیورت)
۱۳- بیشترین تعداد زمین لرزه های بزرگ (بالای ۵٫۵ ریشتر)
۱۴- دقیق ترین تقویم دنیا (تقویم جلالی)
۱۵- بیشترین مصرف مشتقات تریاک و هروئین (آمریکا بیشترین مصرف کوکایین را دارد)
۱۶- بیشترین تعداد تغییر پایتخت در طول تاریخ (تهران سی و دومین پایتخت ایران است)
۱۷- کهن ترین کشور دنیا (تاسیس شده در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)
۱۸- میزبان بزرگترین جمعیت مهاجر جهان (البته اکثرا عراقی و افغانی)
۱۹- بزرگترین تولید کننده فیروزه
۲۰- بزرگترین منابع “روی” در جهان
۲۱- بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فرش های دست بافت (۷۵% کل تولید جهانی)
۲۲- بیشترین شتاب پیشرفت تولید علم و تکنولوژی در جهان (۳۴۰۰۰۰% رشد در طول ۳۷ سال ۱۳۴۹-۱۳۸۷، شتاب رشدی یازده برابر متوسط جهان در سال ۱۳۸۸, رشد سالانه کنونی ۲۵٫۷%)
۲۳- بزرگترین سیستم بانکی اسلامی (کل سرمایه ۲۳۶ میلیارد دلار)
۲۴- بالاترین میزان وابستگی به انرژی (بیشترین اتلاف انرژی در جهان)
۲۵- بزرگترین منابع انرژی هیدروکربن (گاز و نفت با هم، با ارزش ۱۴۰۰۰ میلیارد دلار بر حسب قیمت جهانی ۷۵ دلار هر بشکه نفت)
۲۶- بالاترین تناسب ذخایر به تولید برای نفت در جهان (با میزان تولید کنونی ایران معادل ۸۹ سال ذخایر نفتی دارد)
۲۷- ارزانترین پایتخت جهان (طبق تحقیق شبکه خبری سی ان ان تهران ارزانترین پایتخت جهانست)
۲۸- بزرگترین فوران چاه نفت در تاریخ (نشت چاه نفتی قم در سال ۱۳۳۵ سه ماه ادامه داشت با فوران روزی ۱۲۵۰۰۰ بشکه نفت، ارتفاع فوران ۵۲ متر، مقایسه با نشت نفتی خلیج مکزیک و با خروج سه ماه ۵۳۰۰۰ بشکه در روز)
۲۹- بالاترین آلودگی دی اکسید گوگرد در هوای شهری
۳۰- قدیمی ترین منبع مصنوعی یا ساختگی آبی جهان با قدمت ۲۷۰۰ سال (قنات گناباد هنوز هم آب ۴۰٫۰۰۰ نفر را فراهم میکند)
۳۱- بزرگترین مجموعه جواهرات در جهان (جوهرات شاهی ایران در موزه بانک مرکزی ایران بزرگترین گنجینه جوهرات جهان است)
۳۲- کهن ترین امپراتوری جهان (هخامنشیان اولین ابرقدرت تاریخ بودند و در اوج قدرت بر ۶۰% کل جمیعت جهان حکومت میکردند که این بالاترین درصد جمیعت تحت یک دولت در تاریخ هم هست)
۳۳- بیشترین تعداد تلفات در جنگ شیمیایی (۱۰۰٫۰۰۰ کشته و ۱۰۰٫۰۰۰ زخمی در جنگ با صدام، ایران همچنین دومین رتبه تلفات تاریخ را بر اثر سلاح های کشتار دست جمعی بعد از ژاپن دارد)
۳۴- بیشترین تعداد و تناسب مذهب شیعه در جهان (۸۹% جمیعت ایران)
۳۵- بالاترین رشد مصرف گاز طبیعی
۳۶- بیشترین رشد تعداد خودروهای گازسوز
۳۷- بیشترین عمل زیبایی انجام شده در جهان!
۳۸- بیشترین آمار طلاق در جهان!

>>>   امریکائی ها هزاران مکتب وکلینیک شفاخانه ساختند...
شمردن یاد داری ؟ به سفیر امریکا بگو لیست آن "هزاران مکتب" و "هزاران شفاخانه" را که امریکا در افغانستان ساخته نشرکند. بعد آنها را شماره کن و جمع بزن .اگر صدتا بشود. امریکا سنگ تهداب یک مکتب را می گذارد و باربار در تلویزیونهای مزدورش نمایش می دهد. اما جواب سوال اصلی را ندادی ؟ خون افغان ها و ناموس افغان ها ارزش دارد یا بی ارزش است ؟ تجاوز بالای دخترکان افغان جرم است یا جرم نیست ؟ اگر جرم است چرا دولت افغانستان نمی تواند سرباز تجاوزکار امریکا را به محکمه و محبس ببرد یا اعدام کند؟ چون افغانستان مستعمره امریکاست. اما آن چند طیاره کهنه ( خیال می کنی امریکابیست طیاره F16 نو میدهد؟! ) و آن چند مکتب. آن ها بهای ازدست رفتن استقلال افغانستان است. استقلال یک کشور مثل ناموس یک زن است. وقتی زیرپا شد به آسانی برنمی گردد. اینها که میگویم "بدیهیات" است.مکانیک کوانتوم که نیست ...

>>>   همین چند روز پیش یک قاچاقبر را با 21 کیلو مواد مخدر در بندر اسلامن قلعه گرفتارکردیم ! جهان به حکومت ما پیشنهاد کرد که تولید موادمخدر برای ساختن ادویه قانونی ورسمی شود اما حکومت ما این را قبول نکرد اگر ما طرفدارمخدرات می بودیم آنر می پذیرفتیم چی کنیم طالب با تفنگ پاکستانی به زور بالای مردم هشیش کشت می کند تا از محصول آن برای خود سلاح واکمالات بدست آرند ما با هردودر جنگیم وکشت کندگان این زهر را مجرم میدانیم

>>>   جناب راستگو، ابوریحان بیرونی گفته است: «ایرانشهر هی بلاد فارس و خراسان و العراق و الجبال»

>>>   جناب آقای راستگو اولا متاسفم که نام تاریخی خلیج پارس که در تمام منابع تاریخی ذکر شده را به نام جعلی خواندی که بیش از ده سال نیست فتنه گران انگلیس شروع به بازی با نام آن برای اختلاف کرده اند !! امیدوارم این کار زشت شما از حسد نباشد ثانیا خوب است بدانید نام آریانا همان نام رومی ایران است و فقط و فقط در منابع رومی و یونانی به چشم میخورد چراکه در زبان های رومی مثل اسپانیایی ایتالیایی رومانیایی بنا بر تلفظ و فونتیک خاص زبانشان آخر کلمات را (یا) یا (نا) اضافه میکنند مثل مکرانیا ، کرمانیا ، پرشیانا ، روسیا ، عربیا ،ترکیا، آرمنیا ، آلانیا و اوستیا و فرنسیا و... همچنان که نام علی را ایلیا و نام فاطمه را فاطیما میخوانند و این نام در منابع فارسی و عربی از بیش از هزار سال پیش تاکنون(ایران) و قبل از آن در منابع پهلوی و ساسانی (ایرانشهر) یا ایران ویچ بوده است ولی تمام کشورهای حوزه ایران باستان در تمدن آن سهیم هستند مخصوصا پارس و خراسان و آذربایجان که اجزای اصلی آن بوده اند.

>>>   برادران هموطن.اگه میخواستند بفهمند تا به حال میفهمیدند.این ایرانی ها توهم عقل کل بودن را دارند.من درایرانم.ود در ایران به جز نژاد پرستی چیزی ندیدم....
هراتی.افغان

>>>   برادری که با نام راستگو نظر میدهی معلوم است کدام اطلاع و دانشی نداری (مصر) یک لغت کاملا عربی است و به معنی شهر و آبادی میباشد نام اصلی سرزمین مصر (قبط) بوده که به انگلیسی (Egypt) خوانده میشود و هنوز هم ساکنان اصلی مصر را که مسیحی هستند قبطی مینامند عربها وقتی به این سرزمین آمدند در کنار رود نیل آبادی بزرگی دیدند و نام آن را مصر نهادند و امروزه اکثر جمعیت مصر را عربهای مهاجر تشکیل میدهند بدون اطلاع همه چیز را به هم ربط بده و خیال بافی کن!!!

>>>   [ در صنوف هفتم هشتم نهم مکتب در مضامین تاریخ دری ما چیزهای خواندیم که حالا می بینیم این موضوعات در تاریخ ایران شکل دیگری دارد. وقتی از ویکی پدیای فارسی معلومات بخواهی می بینی از قبل این بحث بین دوطرف درگیر است.]
قبلا" هم گفتم ریشه این ها دروغهایی است که انگلیس ها در کتاب های تاریخ مکاتب افغانستان وارد کرده اند ویکی از کلان ترین آنها "جدایی ایران از افغانستان !!!" است. شخص تا زمانی که طفل است این دروغها را قبول می کند اما در وقت کلان شدن با دسترسی به اساتید تاریخ و اینترنت و ( شواهد انکارناپذیر ) خودش میفهمد که همه آنها دروغ بوده. گرچه در ویکی پدیا هم به صراحت "جدایی افغانستان از ایران" ذکر شده ولی تا وقتی تخت جمشید و پاسارگاد (از امپراتوری هخامنشیان) هست چه احتیاجی به ویکی پدیا ؟ امپراتوری هخامنشیان "قدیمی ترین امپراتوری جهان" است. بنائا" هرچه از آن جدا شده از ایران جدا شده. ایرانی که قبلا" بوده. مثلا" ترکیه یا قفقاز یا افغانستان یا حدود 40 سال قبل بحرین از ایران جدا شد. خنده دار است اگر یک بحرینی ادعا کند که "ایران از بحرین جدا شد!!". پس این مسئله با یک استدلال ساده ( ایران = قدیمی ترین کشور جهان) برای همه روشن شد ولی حقیقت مطلب این است که این موضوع کدام اهمیتی ندارد چون یک "مسئله تاریخی" است. آنچه مهم است "وضع فعلی" کشورهاست. احتیاجی به مقایسه وضعیت فعلی ایران و وضع اسفناک افغانستان نیست چون همه چیز مثل آفتاب روشن است. نکته مهمتر دلیل عزت ایران و ذلت افغانستان است. دلیلش "استقلال سیاسی" ایران است. اگر مردم افغانستان دست از دالر مفت امریکا بردارند و برپای خود ایستاد بشوند به استقلال سیاسی خواهند رسید. متاسفانه ما و شما می بینیم که عده ای مزدور اجنبی بی حیا با قوت از مستعمره بودن افغانستان دفاع هم می کنند. (درشتی هم می کنند ! ) در نهایت خود مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند یا عقب این رجاله های مزدور بروند و تا 50 سال دیگر ذلیل و غلام امریکا باشند یا عقب عزت و استقلال. من آنچه شرط بلاغ است را گفتم. صلاح مملکت خویش خسروان دانند. خیر پیش.

>>>   خراسان خود یک نام اصیل ایرانی به نام محل برآمدن خور یعنی خورشید است و قبل از دوره اسلامی هم سال ها بر همین نام بود و این نام را ابوریحان بیرونی دانشمند ایرانی در کتاب (التنجیم ) خود ذکر کرده و خراسان را از ولایات مهم ایران میشمارد این ها همه جعلیاتی است که در کتب تاریخ لیسه به مغز شاگردان فرو کردند تا افغانستان را در سرشان بچپانند. چون در تواریخ عربی ذکر شده عربها نام ولایات ایران را تغییر ندادند و همان عبارات عجمی را معرب کردند مثل اراک که آن را (عراق) کردند.
هرات مرکز خراسان

>>>   ....کسی در ازبکستان بدنیا آمده از پدر ومادر ازبکی بالسان ازبکی با چهره از بکی می گویند ایرانی بود!! خیلی جای تعجب دارد ! با اینکه از هرحیث مردمان خوبی هستید این قدر غرور وخود خواهی دور از تواضع است ! این کاملا درست است که شما نسبت به افغانستان خیلی پیشرفت کرده اید که ماهیچ هستیم اما اگر درسطح جهان نگاه گنیم ایران در رده های خیلی پائین قراردارد اگر ما در موردی نظر ی داریم اولا نظرات افراد سرشناس خود شمارا برایتان نقل کردیم مثلا از نفیسی بهار احسان ودیگران ثانیا ما اگر در مکاتب چیزی خواندیم چیزیست که در منابع خارجی غیر افغان ایران هم موجود است اگر از اوستا می گوئیم یا هرودت وامثالهم این در اختیارشما هم قراردارد

>>>   خدارا شكر كه بلخ از ايران نبوده پس چرا به دروغ بوعلي را دانشمند ايراني ميگوييد؟
م

>>>   قباديان و بدخشان كه از ايران نبوده پس چرا به دروغ ناصر خسرو قبادياني را شاعر ايراني ميگوييد؟

>>>   جناب راستگو ... خود را فریب می دهی یا مردم را؟ نام ایران از زمان ساسانیان ایران بوده. سرزمین های ایرانی از جنوب ازبکستان امروزی (سغد قدیم) آغاز شده تا دریای پارس ادامه داشته. امروز نام کشور شما افغانستان شده ولی نام کشور ما هنوز ایران مانده. ابن سینا و مولانا ایرانی بوده اند چون در آن زمان مردم بلخ ایرانی بوده اند نه افغان. اگر شما نام کشورتان را پشتونستان بگذارید آیا عطا محمدنور و بابه مزاری و احمدشاه مسعود پشتون می شوند؟ آیا لطیف پدرام و محمد محقق پشتون می شوند؟ تغییر نام کشور هویت مردم را تغییر نمی دهد.

>>>   سيد جمال از كنر است كنر كه از ايران جدا نشده پس چرا ايراني مي‌گوييد؟ رستم و سهراب از سيستان بوده و سيستان در تاريخ بخوانيد بين قندهار و غزني بوده و قندهار و غزني كه از ايران جدانشده،پس چرا آنها را قهرمانان افسانه‌اي ايراني ميگوييد؟ و.....كه از كه و چه از چه جداشده؟؟؟؟؟ لطفا راست بگويييد بلوا به پا نكونيد.
حميد

>>>   راستگو جان حرفهایت تناقض دارد. یک بار می گویی نام قدیم افغانستان ایران بوده باز می گویی ابن سینا افغان بوده و ایرانی نبوده!

>>>   محض اطلاع شما تاجیک های ازبکستان مخصوصا در شهرهای فارسی زبان سمرقند و بخارا از سه تا پنج ملیون جمعیت تخمین زده میشود و همه ایرانی هستند
تاجیک

>>>   مفاخر ایران زمین مربوط به خراسان هم هست مخصوصا قسمت زیادش نباید همه را به فارس نسبت دهید.

>>>   من نمی دانم این بحث بی مورد برای چیست همه چیز در تاریخ آمدهدر چینی بزرگترین امپراطوری جهان هخامنشیان هستند دیمیتری کشور ایرانیست پس دگیر بحث نکنید

>>>   راستگوخان چون در برابر سخن مستند جوابی نداری مجبوری حقیقت و جعلیات را به هم آمیخته کنی تا حدود ایران زمین را زیر سول ببری در حالیکه غافل از این هستی این تاریخ پر شکوه ایران متعلق به گذشتگان خودت هم بوده است و عجیب است که مردمی چقدر زود تاریخ خود را دفن کنند! مگر نگفتی هرودوت خوانده ای ببین هرودوت از شکوه و عظمت تاریخ ایران باستان چه میگوید و به حق برای مردم بگو

>>>   همین الان در بودجه سال آینده با اکتساب کاهش قیمت نفت ایران ده هزار میلیارد تومان برای کشورهای هدف در نظر گرفته است! می دانید منظور از کشورهای هدف کجاست؟سوریه، لبنان...الان دولت سوریه با کدام پول سرپاست و حقوق نظامیان و کارمندان خودش را می دهد؟ این آمریکایی ها این همه مدت در افغانستان بودند چه سرمایه گذاری در این کشور کردند؟اگر این ضدیت با ایران در میان بعضی افغان ها نبود ایران مطمئنا خیلی بیشتر از این در افغاسنتان سرمایه گذاری می کرد.اما به نظر می آید یکسری مسائل ایران را نسبت به سرمایه گذاری زیاد در افغانستان کم رغبت کرده است.یکی از دلایلش به نظر من تعصبات قومی و مذهبی است که در افغانستان وجود دارد و ایران خوب فهمیده است که آغوش بازی در افغانستان نسبت به او وجود ندارد...

>>>   بــــه (- بیشترین تولید پسته )
همه درست است اما بگو که بزرگترین تاجـــر انحصاری پسته کی است؟ من میدانم اما ببینم تو با خطوط قرمز از پیش تعیین شده چی میکنی! وهم باید اقرارنمود که افرین شما به این همه معلومات درباره وطن خود وعلاقه به کشورتان !

>>>   اقای راستگو
افغانستان به جای خیال پردازی و قصه پردازی به دانستن واقعیت نیاز مند است . تنها پس از پذیرفتن واقعیت ها است که می توان نقطه ضعف ها را شناخت و بر طرف کرد ، میتوان نقطه قوت ها را تقویت کرد . حالا اینکه پارت ها را که خاستگاهشان عشق آباد ترکمنستان فعلی ( بخشی از امپراطوری ایران باستان ) بوده است افغانستانی بدانی چه دردی از ملت افغانستان دوا می کند . ملت افغانستان به قهرمانان واقعی می بالند و به آنها افتخار میکنند . نیازی هم به داستان سازی های امثال جنابعالی ندارند . شما اگر دلسوز ملت افغانستان هستی در نوشته هایت اقوام ساکن در افغانستان را به ملت شدن تشویق کن . مشترکات این ملت واحد شده را با همسایگان در وحله اول و با ملت های دیگر در مرحله بعد برجسته کن . امید و وحدت و از خودگذشتگی و تلاش در راه بسط مفاهیم عمیق انسانی را در بین جوانان اشاعه بده . تو که خودت را وارث تمدن ایران میدانی ، بدان که ایرانی به کشورگشائی های اجداد خود نمی بالد . او به داشته های فرهنگی خود می بالد که در طی هزاران سال نسل به نسل به روز شده و دست به دست گشته تا امروز به دست ما و شما و هر کس دیگر که میراث دار این فرهنگ باشکوه است رسیده است . مطمئن باش هر چه امثال تو بیش تر جفا کنید امثال من مهر شما را بیشتر در دل می گیریم و فرض را بر شکستن جام مجنون می گذاریم . برادر چیزی از برادر به دل نمی گیرد . موفق باشید ( من همیشه به نوشته هایتان واکنش نشان داده ام )
راوی چهار روایت و یک دوست برای ملت افغانستان

>>>   كه از كه جداشده : اولين بار سرزمين ببزرگ خراسان و سرزمين پارس0( قسمت غربي ايران فعلي) ، ايران ناميده شد كه تحت سلطه غزنويان بود،( يعني مركز امپراطوري، غزني بود)، خيلي بعدها گوشه هاي از اين امپراطوري بزرگ از مركز جداشد، و اسم كل را بر جزء گذاشتند و يكشبه خود را وارث همه افتخارات خواندند غافل از اينكه حقيقت با تغيير اسم نابود نمي شود.

>>>   جناب راستگو
حرف اول : شما حضور نیروهای بیگانه را در مرزهای خود سلطه نمی دانید اما صحبت از سلطه ایرانی ها بر افغانستان و سلطه افغانستان بر ایران می کنید . خیلی عجیب است .
حرف دوم : در تمام دوران تاریخی گذشته به جز چند سده اخیر ، مرزی بین این مردمان نبوده است و همه خود را ملتی واحد می پنداشتند .
حرف سوم : وقتی می نویسید لطفا یکبار خودتان نوشته اتان را مرور کنید . سلطه ایران بر افغانستان 530 سال ، سلطه افغانستان بر ایران 800 سال خوب این که شد 1330 سال از زمان مادها تا کنون که 2700 سال می گذرد بقیه اش را چکار کردید ؟ 200 سال هم دویست سال اخیر هنوز 1170 سال کم می آورید .
حرف چهارم : خوب نیست آدم برادر خودش را به بیگانگان بفروشد . بیگانگان وفا ندارند . سرنوشت محمدرضا پهلوی و مبارک و قذافی ... و دیگران را ببین . من و شما که جای خود داریم اصلا آدم حسابمان نمی کنند و گرنه بر جسدهایمان نمی شاشیدند و قرآنمان را نمی سوزاندند و کاریکاتور پیامبرمان را نمی کشیدند . و در برابر رنج هایمان اینقدر بی تفاوت نبودند آنها در باطل خود متحدند لطفا شما هم اینقدر دنبال تفرقه را نگیر .
با تشکر

>>>   1- بــــه (هزاران مکتب ....)
این لست را فاروق وردک هم براتی داده میتواند وبه این باورکن همین دیروز 20 فروند طیاره جنگی را وعده دادند ! من عاشق امریکائی نیستم اما ما مجبوریت داریم اسرائیل همسایه ما باعث این بد بختی هاشده چنانچه فعلا با ترفند بازی توانسته روابط هندرا باما سرد بسازد وهند تصمیم گرفته پروژه هایش را دریجا متوقف سازد هندی که دوملیارد دالر برای ما کمک کرد واز همه کمک ها موثرتر وواقعی تر!
2-اگرمن افغانستان یا ایران می گویم مقصدم حدود امروزه است واگر گفتم ایران نام بوده یعنی شعرشاعری که سلطان محمودرا شاه ایران خوانده هدفش محدود ه همین سرزمین فعلی مابوده که بعضی از دانشمندان محترم ایرانی هم همین نظر رادارند
3 - من نام مصر را منعی نکردم از روی شوخی چیزی نوشتم که گویا ایرانیان حتی مصر را هم بخود ربط میدهند ونیز روم را یا شوخی گونه ترش بروسلی
4 - بــــه (( همین الان در بودجه سال آینده با اکتساب ))
خوشبختانه که تحلیل وبرداشت شما حقیقت ندارد کسی را نمی بینم که با مردمان شریف ایران در افغانستان تبعیضی داشته باشد اگر بیاد داشته باشید چند سال پیش یک روزنامه نگار صاحب نام تاجکستانی که گاهی نوشته هایش از طریق بی بی سی پخش میشد گفته بود : ایران بوی مادر میدهد .ما هم همین بوی را احساس میکنیم اگربرسر موضوعی بحث میکنیم معنی اختلاف را ندارد این به معنی کنجکاوی وخواندن افکار طرفین وبدست آوردن معلومات درمورد همان موضوع است مثال خوبش محاسبه عددی 2700 سال که در بالا یاد کرده اند حالا من باید دوباره محاسبه کنم واشتباه خودرا اصلاح سازم وازان دوست هم سپاسگذارباشم
5- به برادر عزیز راوی : حقیقت را بگویم من ازنوشته ها ی که مربوط شما ها میشود از استدلال وبـــرهــان قـــاطــع شمــا از ادبیات مودبانه جمله بندی ها نثر روان وبا معنی واز معلومات سرشار هریک شما حـــــظ میــبـــرم ! دربالا هم گفتم به این بهانه هدفم صرف گشودن سرصحبت با شما بـــود نه افشاندن تخم نفاق وبد بینی ! ازینکه نوشته ام را خواندی ونظر دادی ممنونم
6- به دوست علاقمند هرودت : او اوصاف عالی کوروش وداریوش را می ستاید وکمپوچیه وسایر شاهان را بد وآنانرا ظالم میداند او صفات بسیارعالی از پارس ها وماد ها برمیشمارد در مورد زندگی عادات ورسوم وطرز زندگی آنها یاد آوری میکند واکثرا نظراتش برشمردن خصوصیات برجسته این مردم است همچنان در مورد داستان جنگ که ازان فلم 300 ساخته شده ودرینجا از یونانی ها طرفداری کرده ..البته درین ستون همینقدر کافیست. اما در بعضی موارد چیزهای می گوید که معلوم نیست کسی باشد که انرا بپذیرد مثلا در مورد هند: مورچه های هندوستان از سگ کوچکتر و از روباه بزرگترند ، شترهای دارند که پاهای عقبی ان هرکدام دو ران و دو زانو دارد .
راستگو

>>>   آن روزنامه نگار تا جک محی الــــدین عالم پور بود که دران لحظه به ذهنم نبود
(ر)

>>>   این حرفها فقط وقت تلفی است. من با دو خانم ایرانی در یکی از هوتلهای دوبی آشنا شدم و از ایشان راجع به وضعیت ایران و اینکه چرا ایران را ترک کرده اند و مصروف کار در دوبی هستند، و آنهم چنین شغلی(!)، پرسیدم در حالیکه ایران پیشرفته ترین، مرفه ترین، آرام ترین، آزادترین کشور دنیا است و بزرگترین تاجر پسته (!) شهروند ایرانی است. وقتی این همه را برایش گفتم خنده تلخی کرد و گفت: شنیدن صدای دهل از دور خوش است و شنیده کی بود مانند دیده!
علی

>>>   (خدارا شكر كه بلخ از ايران نبوده پس چرا به دروغ بوعلي را دانشمند ايراني ميگوييد؟)
اولا" بلخ از زمان هخامنشیان از ایران بوده. بجای کتابهای تاریخ جعلی مکاتب افغانستان از مطالب سایتهای معتبر اینترنت بخوان. ضمنا" ابن سینا کدام ربطی به شهر بلخ ندارد. به ویکیپدیا مراجعه کن. ابن سینا در بخارا تولد شد و در شهر همدان از دنیا رفت. در افغانستان رسم است یک بلخی به دم هرکس می بندند. ادیسون بلخی _ آنجلینا جولی بلخی و...

>>>   جالب است که ناصر خسرو خود در دیوانش ایران را بع عنوان کشور خویش میستاید آن وقت یک عده ...میگوید به دروغ اوی را ایرانی خواندید در مقابل جهل چه باید گفت!؟
سنایی غزنوی (سخنور سده پنجم خورشیدی) سروده است:
تا در ايران خواجه بايد، خواجه «ايران شاه» باد
حكم او چون آسمان بر اهل ايران، شاه باد!
ناصر خسرو قباديانی (سخنور سده‌پنجم هجری خورشیدی) سروده است:
برون كرده است از ايران ديو، دين را - ز بی‌دينی چنين ويران شد ايران
خاقانی شروانی (سخنسرای سده ششم خورشیدی) گفته است :
چون غلام تو است خاقانی، تو نيز- جز غلام خسرو ايران مشو

>>>   سی ســـــال پیش اســــکــاد روسی را شما دوباره اختراع!! کردید
حتما" به این مقاله ویکیپدیا ( List of military equipment manufactured in Iran ) مراجعه کنید چون لیست کاملی از سلاحهای ساخت ایران دارد: (من صرف موشکهای ساخت ایران را میاورم. مشخصات بقیه سلاحهای ساخت ایران از جمله توپ و تانک و هلیکوپتر و کشتی جنگی و زیردریایی و غیره در آن مقاله هست)_ ضمنا" موشک بالستیک موشکی است که پس از پرتاب از جو زمین خارج میشود و پس از طی مسافتی با سرعت سرسام آور مجددا" به سمت زمین برمیگردد.
الف_ موشک های بالستیک دوربرد:
1-موشک بالستیک قدر 110 ( برد 3000 کیلومتر )_موشکی نقطه زن و بسیار دقیق (شاهکار مهندسان ایرانی)
2-موشک بالستیک سجیل ( برد 2500 کیلومتر )
3- موشک بالستیک مخوف شهاب 3 ( برد 2100 کیلومتر )
4-موشک بالستیک عاشورا (برد 2000 کیلومتر )
5-موشک بالستیک فجر 3 (برد 2000 کیلومتر )
ب _ موشک های بالستیک کوتاه برد :
1- موشک بالستیک شهاب 2 ( برد 750 کیلومتر )
2_ موشک بالستیک شهاب 1 (برد 350 کیلومتر )
3_ موشک بالستیک قائم (برد 750 کیلومتر )
4_ انواع موشک بالستیک زلزال (1 و 2 و 3 _ برد 200 تا 400 کیلومتر )
موشکهای کروز :
1_ موشک کروز سومار ( برد 2500 کیلومتر _ همین هفته معرفی شد)
2_ موشک کروز مشکات (برد 2000 کیلومتر )
3_ موشک کروز یاعلی ( برد 700 کیلومتر )
4_ موشک کروز نصر 1
5_ موشک کروز قادر ( برد 200 کیلومتر )
موشکهای هوا به هوا :
1_ موشک فاطر
2_ موشک سجیل ( با آن موشک بالستیک همنام است ولی از طیاره فیر میشود )
3_ موشکهای صیاد 1 و 2 و 3 و 4
4_ موشک فکور 90
موشکهای دریایی:
1_ موشک رعد
2_ موشک کوثر
3_ موشک فجر دریا
4_ موشک تندر
5_ موشک ثاقب
6_ موشک نور
7_ موشک ظفر
8_ موشک بالستیک خلیج فارس ( گمانم بجز ایران صرف یک کشور دیگر توانسته موشک بالستیک ضد کشتی بسازد)
موشکهای هوا به زمین :
1_ موشک عصر
2_ موشک سدید
3_ موشک شفق
4_ موشک لیزری بینا
5_موشک شاهین
موشک های زمین به هوا :
1_ موشک لیزری قائم
2_ موشک شهاب ثاقب
3_ موشک های میثاق 1 و 2
4_ موشک مرصاد
5_ موشک شلمچه
موشکهای ضد تانک :
1_ موشک صاعقه
2_ موشک رعد
3_ موشک های توفان 1 و 2 و 5
4_ موشک توسن
5_ موشک دهلاویه
6_ موشک تندر
دیگر بردها را ننوشتم چون خسته شدم و بعضی موشکها هم ناشناخته هستند مثل موشک عجیبی که چند روز قبل در مانور (پیامبر اعظم 9 ) به معرفی گرفته شد و با آتش و دود فراوان از زیر دریا بیرون آمد و به آسمان رفت. مشخصات سلاحها در آن مقاله ویکیپدیا هست. گوگل را هم از کسی نگرفته اند. در سایتهای ایرانی هم عکس موشکها هست و هم گاهی فلم فیر کردن آنها. تکرار میکنم این موشکها را ایران نخریده ( مثل کشورهای عربی یا ترکیه ). اینها را ساخته. بعضی ها را با مهندسی معکوس و بعضی در دنیا نظیر ندارد. ایران پس از روسیه و امریکا و چین قدرت 4 موشکی دنیاست. یک جنرال امریکایی اعتراف کرد که ایران می تواند موشک قاره پیما بسازد ( اگر ایران در موشک هایی که ماهواره به فضا می برند بجای ماهواره مواد منفجره قرار بدهد میشود موشک قاره پیما ) ولی سرفرماندهی موشکی ایران گفته موشکهای فعلی کافیست چون با همین ها میتوانیم اسرائیل را بزنیم. هر سال انواع موشکهای جدید در ایران به معرفی گرفته میشود ولی هرگز نه در تلویزیونهای افغانستان چیزی گفته میشود و نه در روزنامه ها. نتیجه این است که مردم عادی افغانستان خیال می کنند ایران هم مثل افغانستان است صرف کمی پیشرفته تر !!! تکرار می کنم که ایران قدرت چهارم موشکی جهان است. برای همین امریکا لاف حمله به ایران میزند ولی جرئت حمله ندارد چون میداند تودهنی محکم خواهد خورد.

>>>   حمید خان برایت متاسفم که کدام دانش تاریخی نداری توصیه مکنم برو اول شاهنامه را بخوان ببین رستم و سهراب کیست بعد گپ بزن فردوسی در شاهنامه خوب بیش از هزار بار نام ایران را برای این منطقه سیستان و کابلستان آورده و این را هر کس استاد پوهنمل ادبیات فارسی باشد میداند دوما این که برو دیوان شعر فرخی سیستانی را بخوان که او به خوبی برایت ایران را میخواند و ایرانش را میستاید برو تاریخ صفاریان سیستان را بخوان گپ الکی نزن

>>>   اگر یک بار شاهنامه را مطالعه کنید متوجه میشوید که بیش از هزار بار نام ایران و ایرانی و ایران زمین در آن درج شده است و از بیشتر شهر های افغانستان و تاجیکستان و ایران و آذربایجان و بلوچستان کنونی به عنوان ایران نام برده شده است.
هر آن شهر كز مرز ايران نهى- بگو تا كنيمش ز تركان تهى
از آباد و ويران و هر بوم و بر- كه فرمود كيخسرو دادگر
از ايران به كوه اندر آيم نخست-در غرچه گان تا در بوم بست
دگر تالقان شهر تا فارياب- هميدون ببخش اندرون اندراب
دگر پنج شهرست تا باميان- دگر مرز ايران و جای كيان
دگر گوزگانان فرخنده جای- نهادست نامش جهان پهلوان
دگر از در بلخ تا بدخشان- همين است ازين پادشاهى نشان
فروتر كه از دشت آموی و زم- هميدون به ختلان در آيد به هم
چو شنگان و چون ترمذ و ويسه گرد- بخارا و شهری كه هستش به گرد
هميدون برو تا در سغد نيز- نجويد كس آن پادشاهى به چيز
و ز آن سوكه شد رستم نيو سوز- سپارم برو كشور نيمروز
ز نزديک او باز خواهم سپاه- سوی باختر بر كشاييم راه
بپردازم اين تا در هندوان- نداريم تاريک ازين پس روان
ز كشمير و ز كابل و قندهار- روا رو سوی سند هم زين شمار
وزين مرز پيوسته تا كوه قاف- به خسرو سپارم ابى جنگ و لاف
فردوسی از تقسیم ایران زمین به چهار ولایت سخن میگوید:
چو نوشین روان این سخن برگرفت- جهانی ازو مانده اندر شگفت
شهنشاه دانندگان را بخواند-سخن های گیتی سراسر براند
جهان را ببخشید بر چار بهر- و زو نامزد کرد آباد شهر
نخستین خراسان ازو یاد کرد- دل نامداران بدو شاد کرد
دگر بهره زان بد قم و اصفهان- نهاد بزرگان و جای مهان
وزین بهره بود آذربادگان- که بخشش نهادند آزادگان
وز ارمینیه تا در اردبیل- بپیمود بینادل و بوم گیل
سیوم پارس و اهواز و مرز خزر- ز خاور ورا بود تا باختر
چهارم عراق آمد و بوم روم- چنین پادشاهی و آباد بوم

>>>   رودکی سمرقندی سخنور نامی قرن چهارم از نخستین سخن سرایانی است که خراسان و ایران را چونان نام یک کشور پرداز نموده است. او در ستایش ابو جعفر احمد بن محمد سامانی در قصیدۀ «مادر می» او را شاه خراسان و مفخر ایران توصیف می کند. ناگفته پیداست که پادشاهی سامانیان بیشتر در فرارودان در شمال خاوری فلات ایران متمرکز بود.
خسـرو بر تخت پیشگاه نشسته- شاه ملوک جهان امیر خراسان
شادی بوجعفر احمد ابن محمد- آن مه آزادگان و مفخر ایران

>>>   این ایرانی ها توهم عقل کل بودن را دارند.من درایرانم.ود در ایران به جز نژاد پرستی چیزی ندیدم....
1_ رسول الله (ص) ...فرمود : اگر علم در ثریا باشد مردانی از سرزمین فارس به آن دست می یابند ؟
2_ امریکایی ها هم متوهم استند که چند سال قبل اعلام کردند که ( تحصیلکرده ترین و ثروتمندترین اقلیت امریکا) ایرانی ها استند ؟ یکی از میلیاردرهای معروف ایرانی آقای امیدوار است صاحب شرکت معروف ebay و دیگری خاندان انصاری که جایزه ده میلیون دالری Ansari X Prize آنها معروفیت جهانی دارد. (خانم فضانورد ایرانی انوشه انصاری از همین خانواده است)
3_ انبوهی از ریاضیدانان و فیزیکدانان و انجینیرهای ایران در دانشگاهها و شرکت ها و سازمان های بزرگ امریکا و اروپا مصروف کارند و نیز بهترین جراحان (مثل پروفسور سمیعی در آلمان).
4_ هم خودت سریعا" از ایران نژاد پرست خارج شو و هم به 3 میلیون افغان دیگر همین توصیه را بکن تا کسی نگوید افغان ها ناسپاس و نمک نشناسند. ایران کارگر بخواهد از بنگلادش و افریقا ببرد.

>>>   سایت خراسان زمین، مقاله ای با عنوان «نیاز تاریخی پشتون ها به بازگشت به هویت خراسانی – ایرانی شان»منتشر کرده است و در آن به مستنداتی اشاره کرده است که تا قبل از صد سال پیش شاعران و بزرگان پشتون= افغان نیز در آثار خود به هویت خراسانی ، ایرانی خویش اشاره کرده اند. ایران فقط میراث تاجیک ها و هزاره ها نیست بلکه میراث افغان ها هم هست.
از جمله خوشحال خان ختک به زبان پشتو می گوید:
کابل و قندهار چی آشیانی دی- دا همه واله په نام خراسان دی
چه شاهین خراسانی وی حینی حینی- د بار غوندی توی روغ اوژی پلنیا
در این مقاله اشاره شده احمد شاه ابدالی نیز خراسان را ایالتی از ایالات ایران می دانست. وی در نامه خود به سلطان عثمانی چنین می نویسد: «بنا به تقدیر قیوم قدیر، نادرشاه از ابیورد و درة جز خروج کرد و به مرور، خراسان و عراق و فارس و آذربایجان، بل جمیع مملکت فسیح الفسحت ایران و هندوستان و ترکستان را مسخر ساخته و شجرة استقلال تمامی سران و سرکردگان ایلات و احشامات مملکت ایران را از پا در انداخته، دست تعدی و جور بر ایل جلیل افغان نیز دراز نمود، آثار تسلط به ظهور آورد.»

>>>   شرف‌الدین عبداللّه شیرازی در تاریخ وصاف (تجزیة الامصار و تزجیة الاعصار) که از قدیمترین منابع در باره دوره ایلخانان ، به زبان فارسی است حدود هشتصد سال پیش در حق شمس الدین کرت از سلاله های غوری آورده است که «مصداق این دعوی آن است که سال ها است که تا گوش جان و جان گوش به آوازه جود مخدوم ملک اسلام شهریار ایران، خسرو بر و بحر شمس الحق و الدین که روزگار امر و نهی او را رام باد و جریان افلاک مرام شف و مروج گشته....» در سال 818 هجری قمری چون بنای قلعه دارالسلطنه هرات (حصار اختیار الدین) را گذاشتند، بر کتیبه کاشی آن قصیده یی نوشتند در مدح شاهرخ که این سه بیت از آن است:
ایا پادشاهی که بر روی دفتر- کلامی نیامد ز مدح تو خوشتر
شهنشه الغ بیگ و سلطان براهیم-که هستند شایسته تخت و افسر
یکی را نشانده است بر تخت توران- دگر کرده از بهرش ایران مسخر

>>>   خیام ، مولانا وحافظ بلخ ونیشابور
مرو بخارا وسمرقند وکمی انگور
حافظ بخارا را به ترکی ، داده اما نصر
ازبوی جوی مولیان رودکی مغرور
خیام در ده قرن با بهرام درگیر است
من با خودم ، با عشق ، با اندوه حتی گور ...
تنها سنایی درمیان باغ خوشحال است
شهنامه ی منثور دردست ابو منصور
آینه ها تصویر دنیای ریا هستند
پیچیده بیدل را درون حاله ی از نور
بیدل میان واژه ها آرام می گرید
صائب که رقصیده است بین واژه ها مسرور
شرح پریشانی شکایات دل وحشی است
وقتی که غم را آشکارا می کند مجبور
با فرخی تنها پری رویان خوشحال اند
چون کاروان حله وقتی می رسد از دور
پیر هرات ونقش های از کمال الدین
شبها که می آید کلیم از سرزمین طور
حرف خدا را ذره ذره شعر می گوید
سرمست از حرف خدا با بربط وتنبور
چون مولوی صد قونیه با شوق می رقصد
صدقرن دیگر می زند شعرش به جانم شور

>>>   ابوشکور بلخی در سده چهارم هجری، نوح سامانی را چنین می ستاید:
خداوند ما نوح فرخ نژاد- که بر شهر ایران بگسترد داد.
مسعود سعد سلمان:
به هر شهری که بگذشتی به آن شهر این خبر ده
که آمد بر دژ اینک رکاب خسرو ایران
ادیب پیشاوری نیز خود را با بالندگی پور ایران خوانده است:
منم پور ایران و بر مام خویش- مرا غیرت آید ز اندازه بیش
منوچهری دامغانی در ستایش سلطان غزنوی می‌سرايد:
ای سپاهت را «سپاهان»رايتت را «ری»مکان
ای ز ايران تا به توران بندگانت را وثاق
حال باز هم بگویید بلخ وبدخشان افغان بوده است!!

>>>   [محض اطلاع شما تاجیک های ازبکستان مخصوصا در شهرهای فارسی زبان سمرقند و بخارا از سه تا پنج ملیون جمعیت تخمین زده میشود و همه ایرانی هستند]
همین قسم است که گفتید. فارسی زبانان کشورهای "آسیای میانه" تا هنوز خود را ایرانی میدانند و به ایرانی بودن خود افتخار می کنند. شخصی نقل می کرد که از خانم کتابداری در کتابخانه سمرقند پرسان کردم شما از کجا استید. او با افتخار گفت از ایران. حال آنکه یقینا" به ایران نرفته بود ولی قلب و دلش با ایران بود. به همچنین تاجیکان تاجکستان خود را ایرانی جدا افتیده از ایران میدانند. بخصوص بزرگان و دانشمندان و ادبای تاجکستان علاقه شدیدی به ایران دارند و هربار که به آرامگاه حافظ میروند با عشق و علاقه سنگ مزار حافظ را می بوسند و دربرمی گیرند. شخصی تعریف می کرد یکی از خانم های نویسنده تاجکستان علاوه بر سنگ مزار حافظ به ستونهای سفید پهلوی مزار هم دست می کشید و آن ها را میبوسید و می گفت ایرانی های حاضر با تعجب او را نگاه می کردند. اما خوشبختانه چنین احساسی در مردم افغان نسبت به ایران ابدا" وجود ندارد چون ... در مدارس از طریق نیرنگ و جعلیات تاریخی کینه نسبت به ایران و ایرانی را از همان طفولیت در کله اطفال افغان می کنند و مقامات دولتی ...حتی نسبت به زبان ایرانیان یعنی زبان فارسی هم کینه دارند. ملت ایران بی اعتنا به مکر مکاران نیرنگباز دروغگو راه خود را میرود و همچو یک کشتی عظیم اقیانوس پیما امواج را می شکافد و در هر زمینه پیشرفت می کند و جلو میرود و همچون همیشه گپ های نو فراوان برای بشریت دارد به قسمی که هزاران مشتاق را از سراسر جهان به خود جذب می کند.از کوزه همان برون تراود که دروست.

>>>   بــــه ( انجلینا جولی بلخی)
اینهم نوشته ویــــــکـــــــی : بخشی از زندگینامه او به گفته خودش به نقل از شاگردش ابو عبید جوزجانی بدین شرح است: پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد......

>>>   به انجلینا جولی بلخی !
همینقدر که رازی شدی ابن سینا در بخارا تولدشده پس بگو ابن سینای بخارائی نه ایرانی باقی اش را بگذاربه افغان وازبک ها !

>>>   ایران کشوری که اختراعات و دانشمدان زیادی داشته که اروزی هر کشور است که مثل ایران باشد کشوری مثل کره که سعی دارد که با ساختن فلیم های به اسم افسانه اختراع های ما را به اسم خود رد می کند مثل فلیم ایسان که سعی دارد فولاد را که از اختراع های ماست به اسم خود رد کند و تاریخی برای خود سازد مثل تاریخ با شکوه ایران ما باید جلوی انها را بگیرم بدانیم یکی از ابزار تخریب فرهنگ و در نهایت نابودی یک کشور نابودی گذشته ان کشور است باید بدانیم که وقت امیکا و غرب نیست که به دانبال نا بودی ایران است

>>>   (1_خدارا شكر كه بلخ از ايران نبوده...)
(2_همینقدر که رازی شدی ابن سینا در بخارا تولدشده پس بگو ابن سینای بخارائی نه ایرانی باقی اش را بگذاربه افغان وازبک ها ! )
1_به مقاله ( Achaemenid Empire یعنی امپراتوری هخامنشیان ) در ویکیپدیا مراجعه کنید. یا در گوگل بنویسید ( نقشه ایران در زمان هخامنشیان) . خواهید دید از دو هزار و پنجصد سال پیش هم بلخ از ایران بوده و هم بخارا.
2_ به مقاله ( سامانیان یا Samanid Empire ) از ویکیپدیا مراجعه کنید. چون ابن سینا در زمان سامانیان تولد شد ( در آنجا گفته شده: سامانیان (۲۶۱ - ۳۹۵ ق / ۸۷۴ - ۱۰۰۴ م) یکی از دودمان‌های ایران کهن بودند). در طرف چپ مقاله فارسی بر روی نقشه کلیک کنید تا نقشه بزرگ شود. در آنجا خواهید دید که هم Bukhara (بخارا) و هم Bactria ( بلخ ) در زمان سامانیان هم از ایران بوده اند. این دو شهر در قرن نوزدهم میلادی از ایران جدا شدند.بخارا توسط روس ها و بلخ توسط انگلیس ها در ماجرایی سیاسی که ( The Great Game مقاله ویکیپدیا ) نامیده میشود از خاک ایران جدا شدند. آدم حیرت می کند. معلوم نیست در سالهای اخیر در کتابهای تاریخی مکاتب افغانستان چی نوشته می کنند. البته از آنهایی که 50 سال قبل با جعلکاری نام زبان فارسی را به "دری" تبدیل کردند تا ریشه ایرانی این زبان را انکار کنند کدام نیرنگی عجیب نیست. گرچه عده کمی عقب این چیزها به دایره المعارف های معتبر بین المللی یا کتابهای باستان شناسان موثق ( البته بعضی ها یهودی و ضد ایرانی استند) مراجعه می کنند و اغلب همان جعلیات کتابهای مکاتب را قبول می کنند. ضمنا" گپ ما درباره ابن سینا بود و نه پدر ابن سینا یا مادرش یا مادرکلانش !! ابن سینا در بخارا تولد شد و در همدان از دنیا رفت. ( ضمنا" "رازی" نام بزرگترین کیمیادان و داروساز و طبیب ایرانی و کاشف الکل و اسید سولفوریک است که در ری _نزدیک تهران_ تولد شد و همانجا از دنیا رفت. شاید منظور شما "راضی" باشد). فی امان الله.

>>>   همینقدر که رازی شدی ابن سینا در بخارا تولدشده پس بگو ابن سینای بخارائی نه ایرانی باقی اش را بگذاربه افغان وازبک ها ! روح ابن سینا : این افغانستان و ازبکستان کدام چیز است ؟ در زمان ما که این چیزها نبود. من در یکی از شهرهای ایران بنام بخارا تولد شدم از پدر و مادری ایرانی و فارسی زبان. خودم هم فارسی گپ می زنم.
جواب : ای روح ابن سینا برو خدایت را شکر کن که در قرن ماضی روس ها بخارا را از ایران جدا کردند و به روسیه ضمیمه کردند و تو روس شدی ( ابن سینای روس !! ). در سال 1990 شوروی نابود شد و ازبکستان موجود شد و بخارا از ازبکستان شد و تو شدی ابن سینای ازبک !!. اگر بخارا را چینی ها گرفته بودند الآن ( ابن سینای چینایی ) بودی !! چی میکردی؟ سر پیری باید زبان چینی یاد می گرفتی تا روحت ضایع نشود ! ابن سینای ایرانی > ابن سینای روس > ابن سینای ازبک > ابن سینای چینایی ؟؟!! ضمنا" اگر مریخی ها به زمین حمله کنند و زمین را بگیرند حتما" میشوی (ابن سینای مریخی ! ) آن دنیا پاسپورت بدست منتظر باش ... تا ببینیم کتاب تاریخ معتبر !! مکاتب افغانستان چی میگوید !!!

>>>   چون در بالا چند بار از صفوی وقاجار یاد شده یک دومتن کوتاه را می آورم :
طبابت قاجاری : طبيبي به نام ميرزا جعفر، نبض مريض را گرفته، مدتي فکر کرد و بعد از مدتي تسبيح بلندي داشت و چشمش را بر هم گذاشت، استخاره اي کرد و با آواز بلند گفت: خدايا صلاح مي‌بيني فلوس به اين بنده خدا بدهم؟ اگر خوب مي‌آمد با ترازو فلوس را مي‌کشيد، مي‌داد و پولش را مي‌گرفت. اگر براي فلوس خوب نمي‌آمد، مجددا استخاره مي‌کرد و مي‌گفت: اگر ترنجبين بدهم، چطور است؟ باز آن هم اگر خوب نمي‌آمد، استخاره اي ديگر مي‌کرد و عناب را جويا مي‌شد و بالاخره استخاره خوب مي‌آمد. در دوره قاجار، عبور زنان از زير شکم فيل به منظور رفع نازايي که گاهي صحنه‌هايي مضحک را به همراه داشت، و يا ماليدن روغن گرگ به لباس زن براي دلسرد کردن شوهرش از او، خوراندن زهره گرگ به زن براي رفع نازايي و استفاده از ناخن هدهد براي زمان بندي و چشم خفاش براي خواب بندي، جگر ميمون اکسير محبت
تدبیر نظامی صفوی: وقتي محمود افغان در چهار فرسخي اصفهان پايتخت صفويه بود...« فتح علي خان قاجار»، شاه سلطان حسين را متقاعد کرد که از پيرزني در استرآباد شنيده است که اگر دو پاچه بز را با 325 دانه نخود پخته و دوشيزه 1200 بار لااله الا الله بخواند و بر آن فوت کند، سپاهياني که با آن خوراک اطعام شوند از نظرها ناپديد خواهند شد و بر دشمن غلبه خواهند يافت. یعنی همه عساکر ایران نامرئی میشوند وبدینگونه تمام افاغنه را نیست ونابود میکنند!

>>>   بـــه دوست محترم وبا انرژی وپرحوصله !
ابن سینای چینائی! نظرات من وتو مشابه است مانند همان انگور مولانا که حتما میدانی ویا ..سخن از زبان ما میگوئی! اولا درست گفتی هدفم راضی بود نه رازی کیمیاگر ! شاید حالا به موافقه کامل برسیم و آتش بس کنیم .من هم همینرا می گویم اگر یک کشور قویتر سرزمین دیگر را تحت تسلط خویش در آورد وبعد ها بیرون شد نباید افراد سرشناس آن سرزمینرا بخود ربط دهند مانند مثال خودت نمیشود ابن سینای روسی گفت یا چینائی مثلا افعان ها درگذشته هند رادر اختیارگرفتند وسال ها بران حکومت کردند حالا ما نباید بگوئیم رابندرانات تاگور افغانی بود! همینطور ایرانی ها یعنی پارسها در زمانه های هخامنشی وساسانی از رود جیحون گذشتند و وارد آسیای میانه شدندوآنجاهارا تسخیرکردند اما بعد از ورود اعراب و چنگیزیها تیموریها پارس ها دوباره عقب نشستند ...... خیلی ها بعد روسها آمدند و اسیای میانه واز جمله بخارا را تسخیرکردند آنها هم رفتند همان ازبک ها ماندند وهمان افراد سرشناس وسرزمین شان
ما هم از هند بیرون شدیم هند وسرزمین شان ماند وتاگورشان !نه آن سرزمین از ماشد نه تاگور بلند مرتبه شان زمانی خارجی ها مثلا جرمن ها انگریزها می گفتند استالین روسی است اما حالا باید بگویند استالین گرجی است چون روسها دوباره به مکان اصلی خود برگشتند وگرجستان ماند و استالینش !...
( ر )

>>>   به شاهنامه فردوسی مراجعه کنید به سلسله های تاریخی اشاره شده مثل ساسانیان تعداد زیادی از محققین سلسله کیانی را همان هخامنشیان میدانند بعد از اسلام ایران به صورت واحد وجود نداشت و هر کس در گوشه ای حکومت تشکیل می داد خود را حاکم ایران می دانست مثل سامانیان تا اینکه صفویان بار دیگر ایران را متحد کردند افغانستان هم وجود خارجی نداشت هر چه بود خراسان بود که از مهمترین ولایات کشور بود از این به بعد به جای افغانستان یا خراسان بگویید یا ایران شرقی تا افتخارات پدران مردم این سرزمین برای همه باشد
محسن

>>>   سوال ازین اسانترنمیشه !
من سوال اسانتربلدم : ازجمله 26 ملیون نفوس ازبکستان تنها ابنسینا که از پدر افغانی در ازبکستان تولد شده ایرانی است باقی ازبکی؟ اما چرا هزاران طفل مهاجرما که درخود ایران تولدشده ایرانی نیستند؟؟؟

>>>   سول آسانتر بشنو
آن موقع افغان در خراسان کجا بود میشود در یک کتاب تاریخی بگویی ضمنا قبل از حمله مغول مسکن اقوام تاتار و ازبک ماورای جیحون و در توران قرار داشت ولی بعد از تیمور یورش ها و تاخت و تاز های اقوام ترک به داخل خراسان و سایر ولایات ایران بیشتر شد از جمله اینکه بعد از همین جدایی هرات، شهر مرو فارسیزبان را نابود ساخته و فارسی زبانهای آن را به بخارا کوچاندند تا فکر الحاق به ایران نکنند سپس روسها در نزدیکی آن شهر(ماری ) را با معماری روسی ساختند. ضمنا در ابتدا ولایات سمرقند و بخارا ی فارسیزبان جزو تاجیکستان بود ولی بعد ها روسها آن را به ازبکستان دادند و امروزه پارسیزبانهای ولایات سمرقند و بخارا شش ملیون تخمین میشود.

>>>   به ( سول آسانتر بلدم)
محص اطلاع شما امروز طبق آمار نفوس سمرقند و بخارا بین هشتاد و پنج تا نود فیصد تاجیک باشند

>>>   ان موقع وحتی بیشتر ازان افغان بنام قوم در گوشه های این سرزمین بود اما ازینکه فعلادرمجموع نام همان خطه افغانستان است برای تفهیم وتفریق مطلب آنان را افغان میگوئیم وپدر ابن سینا که از بلخ بوده وبلخ تابع افغانستان است تاریخش را به تاریخ افغانستان مدغم میسازیم و آنهارا افغان میگوئیم اگر در مورد بودن یا نبودن قومی بنام افغان اسرارداری از کتاب تاریخی می گویم که قابل اعتماد شماست بـــه شهنامه فردوسی مراجعه کنید شهنامه فردوسی نظم از نثر است که قبلا شاعران ونویسندگان بلخی برای زنده نگهداشتن تاریخ بزرگان خود آماده کرده بودند که دقیقی بلخی با چهار خصلتش هم نتوانست آنرا تکمیل کند تاکه بعدا فردوسی همت گماشت و آنرا تکمیل کرد یعنی میراث مشترک ماست نیمش را ما تهیه کردیم قسمت بزرگتر ودلکش ترش را شما
( ر )

>>>   ســـوال مشکل :
به این باما موافقت دارید که اولین فضانورد زبان فارسی عبدالاحد مومند از افغانستان ودومین فضانورد انوشه انصاری از ایران بود؟؟؟؟

>>>   مردمان افغانستان و آسياي ميانه كه جد اندر جد در آنجاه بوده همه افغانستاني و ازبك و تاجك بوده و الان هم چنين هستند و بس، الا بزرگانشان مثل ابوعلي سينا و جلالدين و ناصرخسرو ... اينها همه حتما ايراني اند و بس.
با منطق


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است