اولین اخطار عبدالله به اشرف غنی و پاکستان!
بسیاری از حملات دهشت‌افکنانه و تروریستی در کشور ما، از سوی پاکستان، رهبری و سازماندهی می‎شود؛ زیرا این کشور به سازمان‎های تروریستی اجازه داده تا از خاک کشورش به عنوان محل اختفا و آسایش خود علیه افغانستان استفاده کنند. لذا اکنون وقت آن رسیده تا دولت فعلی در برابر پاکستان سیاست شفاف و روشنی داشته باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۱    ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ کد خبر: 91287 منبع: پرینت

داکتر عبدالله ریيس شوراي اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان که به دهلي نو سفر کرده، در دیدارهایش به مقامات هندی با ابراز شگفتي از نگرانيهاي هند در خصوص تقويت روابط افغانستان و پاکستان گفت که دولت هند بايد همه نگرانيها در اين خصوص را فراموش کند و بداند که هيچ موضوعي اساس روابط دهلي نو و کابل را از هم نخواهد پاشيد.

داکتر عبدالله با ابراز قدرداني از هند، اين کشور را بزرگترين شريک تجاري افغانستان دانست و افزود که از نگرانيهاي هند آگاه است اما به مقامات هندی اطمينان مي دهد که هيچ اتفاقی روابط دو کشور را تحريک نخواهد کرد.

محترم عبدالله در ادامه در مورد استقرار صلح و تامین ثبات سیاسی نیز اظهار داشت که ناامنی در افغانستان، ابعاد منطقه‎ای و فرامنطقه‎ای نیز دارد که نبایستی نسبت به آن با بی‎توجهی و غفلت برخورد شود زیرا همکاری همسایگان و دوام همکاری‎ها و حمایت‎های بین‌المللی در ایجاد و تحکیم ثبات سیاسی در کشور اثرگذار است و از این جهت بایستی دولت ما بر خلاف دولت قبلی سیاست خارجی فعال، پویا و واقع‎بینانه‎ای را طراحی و تدوین کند.

دیدگاه داکتر عبدالله این است که بسیاری از حملات دهشت‌افکنانه و تروریستی در کشور ما، از سوی پاکستان، رهبری و سازماندهی می‎شود؛ زیرا این کشور به سازمان‎های تروریستی اجازه و امکان داده تا از خاک کشورش به عنوان محل اختفا و آسایش خود علیه افغانستان استفاده کنند.

آنچه مسلم است اینکه نبود سیاست فعال و دیپلماسی دقیق 2 جانبه از سوی افغانستان و پاکستان سبب شده است که سیاست در این دو کشور از طریق رسانه‎ها دنبال شود؛ اگر واضح تر بگوییم سیاست خارجی افغانستان و پاکستان در قبال یکدیگر آنقدر ضعیف و ضربه‎پذیر است که همواره تحث تاثیر رسانه‎های داخلی و بیرونی، به تیرگی و تنش گراییده است. لذا اکنون وقت آن رسیده تا دولت فعلی در برابر پاکستان سیاست شفاف و روشنی داشته باشد.

به ویژه اینکه براساس آمارهای بین المللی، هم اکنون پاکستان با افزایش 119 درصدی خرید سلاح، سومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان است که 54 درصد یان سلاح‌ها از چین و 27 درصد از سلاح‌های مورد نیاز اسلام اباد از آمریکا خریداری می‌شود.

بعد از خواندن این مطلب اولین سوالی که به ذهن می آید این است که پاکستان این همه تسلیحات را چه می کند. اگر هند و چین بزرگترین وارد کننده های تسلیحاتی جهان هستند بدین جهت است که پر جمعیت ترین کشورهای جهان هستند، اما اسلام آباد این هم سلاح خود را در چند جنگی مصرف می کند؟

پیش از این گفته می شد که منبع مالی طالبان، از کشت و فروش عایدات مواد مخدراست. اما همیشه این سوال مطرح بود که این همه تسلیحات نظامی از کجا به دست طالبان می رسد؟ تجربه نشان داده است که اکثر تسلیحات آزاد در افغانستان از بازارهای پاکستان خریداری می شوند و از نقاط مرزی به داخل کشور ما انتقال می یابند و از این طریق سود خوبی حاصل دلالان پاکستانی می شود.

همچنین شواهد حاکی از آن است که اکثر سلاح هایی که در اختیار طالبان قرار دارد، ساخت کشور انگلیس، آمریکا و جدیدا ساخت اسراییل است که بسیاری از این تجهیزات از پول سعودی با وساطت پاکستان برای طالبان خریداری می شود.

بسیاری از دیپلمات‌های آمریکایی معتقدند که مبالغ مالی زیادی از سوی عربستان سعودی در موسم حج به دست گروه‌های مسلح می رسد و از آنجایی که رهبران و مسوولان طالبان و القاعده و حتی لشکر طیبه ظاهری کاملا اسلامی دارند، در این دیدار و گفتگوهایی که به بهانه سفر بیت الله الحرام صورت میگیرد، هیچ کس شک نمی کند.

درباره اینکه حملات انتحاری در افغانستان ریشه در مدارس دینی پاکستان دارد هیچ شکی نیست. همان مدارسی که با کمک مالی آل سعود با اهداف خاصی تاسیس و اداره می شوند . این واقعیتی است که هم دولتمردان افغانستان می دانند، هم کاخ سفید نشینان غرب.

با این تفاصیل باید اعتراف کرد که نزدیکی اشرف غنی به اسلام آباد بیشتر از آنکه برطرف کننده ی نگرانی های موجود باشد، تنش زا و نگران کننده است و هشدار داکتر عبدالله به رییس جمهور بجا و منطقی می باشد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   (هيچ اتفاقی روابط دو کشور را تحريک نخواهد کرد) این جمله چی معنی دارد؟

>>>   آقای ازمشهد
این چاپلسی عادت جناب رئیس اجرای ګشته که درهرکشورمیرودطبق طبعت همان صحبت میکند چون ازخودش رای ندارد بلکه حرفهایش دستورازغیراست وای برحال ...

>>>   چشم ما روشن که عبدالله اخطار داده است فکر کنم در آیینه خود را ندیده است که ... اخطار داده نمیشود.

>>>   متقلبین چشم دوخته به پاکستان از افشاگری در مقابل بادارشان یعنی پاکستان اتش بجان شان در میگیردو بر افروخته میگردند وبه ادرس واقعیت گویان مانند جناب داکتر عبدالله عبدالله حرف های نادرست دور از واقعیت میزنند تا خشم خود را فروشانند حق گویی را متقلبین ودزدان رای مردم چاپلوسی توجیع میدارند اما خیانتکاری خود را پنهانکاری میکنند کور خود بینای مردم را شنیده بودیم ولی اکنون به چشم می بینیم افسوس افسوس به چنین دیده درایان که شرم وحیا ندارند.

>>>   اولین اشتباه حکومت وحدملی تامین روابط با کشور که از چندین سال با مادشمنی کرده روابطی که داود خان قبول نکرد داکتر نجیب الله قبول نکرد استاد ربانی شهید مسعود و آقای کرزی قبول نکرد به بسیار بهای کم از طرف این حکومت قبول شد با این که تمام مردم افغانستان این را می دانندکه دوستی با پاکستان دشمنی با ملت افغان است
(دژم کوهستانی)

>>>   مردم ما هر روز توسط طالبان این خود فروخته های نوکر پاکستانیها و غربیها شهید میشوند . اشرف غنی نوکر باید بداند که خیانتهای پاکستانیها و هابیها و غربیها در مقابل مردم ما فراموش نخواهد شد.

>>>   من نمیدانم کشور که توانایی این را ندارد برای صد ها میلیون شهروندش حداقل زمینه یک تشناب را مساعد بسازد تا زنان مظلومش بتوانند خالی از ترس ولرز مردان متجاوز رفع حاجت نمایند، چطور میشود کشور که فقر و فاقګی در آن بیداد می کند، اینقدر از سخاوت کار بګیرد که به ملیونها دالر را به قسم بلاعوض به افغانها هدیه بدهد و همچنان ملیونها دالر هم در بخش های مختلف سرمایه ګذاری کند. تقریباْ سیزده سال حامد کرزی خوشخدمتی هندوستان را نمود. این همه خوشخدمتی ها جز قربانی ملت مظلوم افغان چیزی دیګر را در پی نداشت. ما نباید بګزاریم كه كشور ما ميىدان جنګ سرد پاکستان و هندوستان باشد. بدون شک در قدم اول مناسبات حسنه با کشور های همسایه ایران و پاکستان برای سیاست خارچی ما خیلی مهم است. بدون شک که پاکستان در افغانستان علایق اهداف خودش را دارد. رهبران وحدت ملی نیز باید این بصیرت ساسی را پیدا کنند که منافغ علیای کشور ما در چه نوع سیاست نهفته است. سیاستی را به پیش بګیرند که نه سیخ بسوزد ونه کباب. اظهارات اخیر داکتر عبدالله در دهلی از خامی ایشان در سیاست نمایندګی میکند. این عمل عبدالله بنده را به موقفګیری های مرحوم ربانی می اندازد. ایشان زمانیکه به امریکا در وقت جهاد سفر داشتند، در مصاحبه های خود در وصف امریکایی ها افراط می کردند. زمانیکه به تهران آمدند، فرمودند که من به هیچ کسی توصیه نمی کنم که به امریکا برود....جناب داکتر عبدالله هم به همین...مبتلا است. امید وارم که رهبران وحدت ملی در موقفګیری های شان هم آهنګ شوند، شما در دنیا هیچ حکومت مشترک را سراغ نخواهید کرد رییس جمهور با صدراعظم کشور خصوصا در سیاست خارجی در اظهارات شان هم آهنګی نداشته باشند. همچو سیاست ضدونقیض مشروعیت نظام را زیر سوال قرار می دهد. به امید صلح دایمی در کشور عزیز مان افغانستان
حسیب

>>>   داکتر عبدالله هرګز نمیخواهد که صلح به کشور بیایید پاکیستان تا به دندان مسلح همرای چی میکنی

>>>   ... داکتر عبدالله که مردانه وار علیه جاسوسان داخلی٫ پلان های شوم چتلستان و وهابی های السعود را افشاه ساخت....

>>>   از غنی... تنها گپ های بی مفهوم و خند ٱور عوام فریبانه مثل وعده های جریان کمپاین اش ویا وعده های میان تهی بعد از چکر زدن چین و عربستان. این متقلب... نه حیثیت٫ شرف وجدان و ...دارد. خداوند (ج) خیر مردم مسلمان افغانستان را پیش بیاورد. این مزدور غیر از یاوه سرای عوام فریبی استعداد دیگری ندارد٫ او... خودت مردم با استعداد که تمام زندگی خود در بین خون و آتش سپری نمود و شعور سیاسی شان هزار مرتبه... کرده بهتر است...اگر غیر سیاسی بودن واقعاٌ مطرح میبود آیا حنیف اتمر از شورای امنیت ملی برطرف میشود٫ چونکه وی رهبری حزب سیاسی حق و عدالت است. پوست کلیدی امنیت٫ شورای امنیت ملی است. چونکه حنیف اتمر پشتون است سیاسی و یا غیر سیاسی پروا ندارد٫ اگر غیر پشتون باشد صد در صد غیر سیاسی باشد....میفرستم به این بی منطقی اشرف غنی...
وطفروش

>>>   ای عبدالله جان، ای مرد میدان چشم ته قربان !
تو و صدارت، تو و ریاست؛نشانه چیست؟ آخرالزمان!
سی ساله کشور، افتاده بیخی، در دست دزدان!
خانم تو کو؟ مثل بی بی گل، پرتو به میدان؛ مثال کرزی، زنش پشت پرده؛خودش نشسته ما بین نسوان( البته منظور زنان نا محرم است)!
ملک الشعرای ا فغان ها در خارج ، نسیم!

>>>   تفاوت بین هندوستان و پاکستان
هندوستان... جز ... چور و چپاول و جنایت و خفلسری و در آنجا شکست و نفرت اکثریت از مردم افغانستان چیزی دیگر بدنبال نداشت هما پشتیبانی پاکستان از طالبان جز کامیابی مسلت شودن طلبان به بیش از 95 در صد از خاک افغانستان و آقمیت قانون قل وقم کردند شروفساد ... رزایت بیش از 70 در صد از مردم افغانستان را بدنبال داشت

>>>   عبدالله سر پیاز... پیاز چی کاره که به رئیس جمهور اخطار میدهد باید هرچه زودتر ګزارش سفر خودرا به رئیس جمهور ارایه کند درغیران ریاست اجرائیه ازبین خواهد رفت وعبدالله کماکان به ګریه های خود ادامه خواهد داد
مسعودچاریکاری

>>>   این که این حرف ها در عمل چه است ولی نظریات شان واقع بینانه بوده و است .
زره

>>>   خوننده گان محترم !
یایدگفت حرف های که جناب محترم داکتر عبدالله عبدالله ریس اجرایی دولت وحدت ملی درقبال پاکستان گفته کامیلاً بجا است وهمه ماوشما به یاد داشته باشیم یکانه دشمن کشورما وشما کشورپاکستان است این جمله راهیچکاه فراموش نکنید.
بااحترام فضل احمد نیکپی - بغلان

>>>   ... به خدا به قران شما بخاطر منافع و مقام میجنگید...به شما

>>>   فلم جدید عبدالله بنام عبدالله و خیال پلو به زودترین فرست به روی تلویزیون های یک و طلوع به نمایش. ګذاشته خواهد شد. علاقمندان در این روز به وظیفه و غریبی خود نرود چون. دیدن فلم رایګان است.

>>>   من دیگر ملاحظه ندارم تنها فکر میکنم که اقای رئیس اجرائیه دیرترک ازخواب بیدار شده حال که همه چیز را ازدست داده اند وموقع های طلای از دست شان رفته دیگر سخت گفتن و واواز مظلومانه بلند کردن مثمر فائیده نخواهد بود من شاید انها را نبینم شما ازطرف من برایشان بگوئید که شب پیشک کشی گذشته حال تن به تقدیر تسلیمی خود را اعلان نمائید
بیدل {کم جرئت }

>>>   ... عبدالله چی کاره است که اخطار بدهید او باید برود در آرایشگاه ... از ...عبدالله چیزی جور نمیشود ....
سیر از مزارشریف

>>>   تمام گپهایی که داکتر عبداله در سفر های خارجی خود میزند با مشوره و هماهنگی با داکتر غنی میزند. سیاست خارجی دولت وحدت ملی یکی است. سیاست، خصوصآ در زمان ضعیفی و ناتوانی، به معنی ابراز پلانهای واقعی نیست بلکه در ظاهر چیزی گفتن و در باطن چیز دیگری کردن است. دیپلومات ها همه همینطور هستند. کرزی وقتی به پاکستان رفت در یکی از مصاحبه های خود با تلویزیون جیوی پاکستانی گفت که هند دوست افغانستان است ولی پاکستان برادر دوگانی افغانستان است و اگر هند بالای پاکستان حمله کند افغانستان در پهلوی پاکستان در مقابل هند مبارزه خواهد کرد. پاکستان در ظاهر مخالفت خود را با طالبان اعلام کرده بود و در خفا طالبان را کمک میکرد.
ع. ش کارمند وزارت خارجه

>>>   باید مردم بپا خیزند در برابرحکومت بیپایه واساس غنی که از شروع انتخابات بافریب وتقلب سرکار آمد مردم دیگر تحمل این همه ناانجاری وبی سرنوشتی را ندارند اگر حکومت داری به همین رقم است خوب یک آدم بی سواد هم میتواند حکومت کند اگر نمیتوانی همین حالا هم سروقت است برو کنار که دیگرها کار خود را بفامه ده کشور بیکاری بیداد میکنه مردم فقیر نان خشک ندارن بخورن شما... ده قصرها عیش میکنین

>>>   پاكستان هم ... أمريكا است او إز دست ظالم تربيت شده حالا سر إز خود وبيگانه غوغو ميكند
مسافر جبرى

>>>   چرا مچم که پشتونا فرست ریاست جمهوری ره بری فارسی زبانها نمیتن یعنی فارسی زبانها لیاقت ریاست را ندارند باید جدا شویم ازی قوم ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است