ماشین حرام گویی به مناسبت نوروز، خاموش!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۹    ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ کد خبر: 91331 منبع: پرینت

یک تعدادی از افراد پیدا شده اند که از منبر و مسجد و محراب یخن پاره می کنند و به حلقوم شان فشار وارد می کنند که نوروز حرام است و معتقدند که چون این روز را مجوسی ها جشن می گیرند ما مسلمانان غیرت مان قبول نمی کند که بیاییم آیین آنها را برپا کنیم؛ بنابراین این دوستان نه چندان عزیز می فرمایند، نوروز را به یکدیگر تبریک نگویید، به جای سفره هفت سین سفره هیچ سین پهن کنید، نامزادها اشتباه می کنند با هفت پشت شان که جلبی و ماهی می برند خانه نامزدهایشان مثل آدم بروند به جای ماهی گوشت بزغاله ببرند خانه نامزد شان و به جای رفتن به زیارت ها بروند زیر کله یک ملا و مولوی چند کلمه حرام شناسی را یاد بگیرند تا اینقدر گنکس و گول تشریف نداشته باشند.

واقعا من نمی دانم این کسانی که ماشین حرام گویی شان به مناسبت نوروز 24 ساعته روشن است چه مشکلی با نوروز دارند، حالا گناه این گل بدبخت و درخت سرسبز چیست که باید رشد و شکوفه و ریشه و این قبیل چیزها را نداشته باشد یا مثلا وقتی سال جدید می شود همگی در سکوت کامل و با چشمانی از حدقه برآمده به همدیگر به جای تبریکی سال نو لُق لُق نگاه کنند و با آمدن سال جدید شروع کنیم به شناسایی اندام مقدسه یکدیگر و هر کسی هم نوروز را تبریک گفت باید در آتش جهنم زنده زنده سوزانده شود. حالا این نامزد بیچاره و فلک برگشته چه گناهی دارد که نباید به همین بهانه سال نو و ماهی و جلبی هم که شده نامزدش را ببیند.

همین بعضی دوستان ملای ما که فقط بلدند حکم تکفیر نوروز را صادر کنند چرا در مورد کسانی که خودشان را هر دم و هر لحظه منفجر می کنند دستگاه حرام گویی شان را فعال نمی کنند که علیه بهار و طبیعت و بلبل و سبزه و گل و طراوت و آبشارهای زیبا می آیند فتوا صادر می کنند. آخر بنده خدا چرا از اسلام می آیید یک چهره زشت و خشن نشان می دهید، مگر شما به جای خدا نشستید که یک فصل را حرام و یک فصل را حرام می دانید، اصلا به شما که اجازه داده بیایید چپ و راست برای بندگان خدا در غیاب پیامبر اسلام امر و نهی کنید.

مردم را از این حرام گویی های بی دلیل و جاهلانه تان عصبانی نسازید. اسلام دین روشنی است، دین باز و عدالت گستری است که در همه جا حتی در بین لبخندهای یک گل و طراوت شبنمِ یک برگ و سبز شدن یک درخت و زلالیت یک آبشار و چشمه هم وجود دارد.

اینقدر لجاجت های شخصی و سلیقه ای و عجیب و غریب تان را از آدرس اسلام و مذهب و دین بیرون ندهید. اینکه در ماه عیسوی سال نو را حرام می دانید و سال نو قمری را هم تحریم می کنید کافی است، همین نوروز را بگذارید مردم کمی بفهمند دارند زندگی می کنند و یک هوای جدید را استشمام می کنند، نه مذهب مخالف این موضوع است نه دین و نه خدا و قرآن و رسول اش، در غیر آن اگر قهر جناب همایونی ما آمد یک فتوایی صادر کنیم که حتی ملا نوروز آخوند هم حیران بماند که این چی رقم وضعیتی است که حتی نمی گذارند ما علیه خودمان فتوای حرام اعلام کنیم؟


مهدی ثاقب


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی ثارنوال درهرات با نامحرم دست بدهد حلال است؟
..افغان

>>>   سال نو، آغاز یک فصل نو است. در این فصل همه نعمت های خداوندی به خود یک شکل دیگری میگیرند، که انسان به دیدن آنها در فکر قدرت بی پایان خداوند یکتا فرو میرود، و در همان لحظه شکر بیشتری نسبت به زمان معمول بجا میآورد، (مثلأ میگوید قربان خدا شوم با این قدرت هایش، خدا را شکر که باز همه چیز تازه شد و غیره امثال این)، در هیچ جائی از قرآن پاک و احادیث مبارک نبوی نیامده که تبریک گفتن سال نو حرام است. این ملا نماهائی که گلو پاره میکنند که این حرام است اینها دین اسلام را یک دین قید، زشت خلاف عدالت انسانی و اخلاقی معرفی میکنند، چرا یک روز کسی نگفت که انتحار، آدم کشی و مردم آزاری و خشونت بر زنان حرام است؟ من دیروز از دهن یک ملا نما در رادیو میشنیدم که خودش میگفت خانمم مریض شد به شفاخانه بردم و این مریض توسط یک داکتر مرد عملیات شد، بعد خودش در واکنش به یک خواهری که تماس گرفته بود و اسرار داشت که خانم ها باید تحصیل کنند، اما همین ملانما به قهر و غضب برایش میگفت که دختر/خانم نباید تحصیل کند، هیچ خانمی نباید داکتر شود، نباید انجنیر شود..... حال شما قضاوت کنید که از این ملا چگونه نصیحت باید شنید؟؟
افغانیار

>>>   این ملاهای وهابی...که به رسم و رسومات مردم توهین میکنه خود اینها غرق در جهالت وهابیت استند و از هیچ چیز آگاهی ندارند ، خوشبختانه مردم به این آگاهی رسیده اند که خود شان راه خود را انتخاب کنند و به چرندیات این ... گوش ندهند!
جلیل

>>>   به آقا یا خانم افغان ! ... تو کی و تو چی کاره استی که باید حساب گناه و ثواب و حلال و حرام دیگران را کنترول کنی ؟

>>>   امام جعفر صادق نوروز را تائید کرده ازین ... ما اگر بدرستی امتحان اخذ شود تعداد خیلی کم کامیاب میشوند به نظر تنگ اینها اسلام یعنی همیشه ماتم همیشه غم همیشه عبوس...

>>>   افغان نوروز چه ربطی به دست دادن با نامحرم دارد؟؟؟؟؟!!!

>>>   ریک بام ودو هوا همین است وقتی که انسان های بیگناه را میکشند راه مسافررا میگیرن رشوه خاری میکنند حرام نیست اما نوروز برای خطرآفرین شده است

>>>   جناب افغان دست دادن با نامحرم به جشن نوروز ربط دارد؟
..ایرانی

>>>   بسیار عالی. تا جاییکه عقل من کار میکند و در طول عمر خود از بزرگان خود شنیده د دیده ام اسلام و قرآن هیچنوعه مخالفت با نوروز و یا خوشی در سال نو ندارند. زیرا که نوروز قبل از اسلام بود اگر حرام میبود خداوند واضحا در این مورد در کلام مبارکش اشاره میکرد، اما نمیدانم که بعضی ها چه مشکل با این روز عنعنوی و تاریخی مردم دارند. اگر کسانی در نوروز دست به صراف و فساد میزنند این تقصیر از نوروز نه بلکه عمل شخصی افراد میباشد. نوروز یک واقعه انکار نا پذیر در طبیعت است که با عث تغییر سال و آغاز بهار میشود، میله شادی دهنده بدل انسانهاست، یک تغییر کلی را برای انسانها در طول یکسال بنمایش میگذارد. میله خوشی برای اطفال و نو جوانان با آرزوهای تازه و ميده دهنده بهره برداری برای دهقانان و مالداران و امثال آنهاست. پس چرا انقدر بیرحم در برابر آن باشیم. تا بکی خوشی ها مردم را به بهانه های بیمورد بگیریم. به امید سال نیک و بهار پر برکت از در بار خداوند متعال به همه گان سعادت آرزو میکنم.
طلای شرقی بغلان

>>>   درقرانکریم واحادیث نبوی در مورد حلال وحرام نوروز یا سال نو کدام دستورات مبنی به منع خوشی وشادی ازین روز چیزی بیان نشده نمیدانیم که این ملا ها حرام از خوشی وشادی این روز را از کجا کرده اند وتا زمان اشغال کشور ما بدست طالبان اجیر خود فروخته شده همه ساله بدون هیچ نوع اعتراضی از جانب ملایان شیعه وسنی با مراسم شانداری تجلیل میگردید ولی بمجرد اشغال طالبان مزدوران ای اس ای فتوای حرام خوشی ازین روز را صادر کردند واکنون بعضی از ملایان پیرو به طالبان چنین فتوا های غلط را بیان میدارند در حالیکه همین دسته ملایان به اجتهاد نرسیده اند وطبق حکم شریعت حق صادرکردن فتوا راندارند همین نوع ملا های طالب مشرب بهشت ودوزخ را ملک خودشان میدانند هرکسی را خواسته باشند جنت ودوزخ را برای شان اهدامیکنند فکر میکنند که کلید جنت ودوزخ بدست انها است درحالیکه از خود غافل است وخبر ندارد .

>>>   جشن نوروز را حتى نعمتهاى پروردگار , طبعيت, جانداران کوه و دشت , با رشد و نمو گلهاى بهارى جشن مى گيرد! برزگرها پيش از نوروز هفت غله هاى گوناگون ) مانند گندم , جو, جودل, تیره گندم , چاودار, جلبان ارزن را مانند سمن نو و يا سمنک در هفت سين ( بشقاب کلان) تر ميکردند. همان دانه که خوب جوانه زده بود و يا سبزه شده بود از همان غله به زمين کاشته مى شد و از دانه خرمن مى شد. از سبزه هاى غله جات دختران در ديگدان از شب تا بامداد سمنک مى پزيدند سرود مى خواندند و موسيقى مى نواختند.

>>>   خوبش نوشتید، آقای ثاقب! به گفته هموطنان تان، دست تان درد نکند.

>>>   اﻗﺎﻱ ﻣﻬﺪﻱ ﺛﺎﻗﺐ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻳﻜﻲ اﺯاﻳﻦ ﻳﺨﻦ ﭘﺎﺭﻩ ﻫﺎ اﺯ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﺤﺼﻲ ﺭﻭﻱ اﻱ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎﺑﻼﺧﺮﻩ ﻣﺎ ﻫﻢ ﺑﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﭼﻲ ﺣﻼﻝ اﺳﺖ و ﭼﻲ ﺣﺮاﻡ...

>>>   اگر مسلمان هستی عیدی فطر و قربان را جشن بگیر نوروز را رها کون اگر رها نمی کونید حرام گوفته جشن بگیر حرام را حلال حساب نکون گوناه دارد
احمدی

>>>   بنده يكي از علماي شيعه :روز نوروز عيد اسلامي نيست... لکن به عنوان اول روز بهار اگر دید وبازدید از دوستان واقارب شود حرام هم نیست زیرا اصل در اشیاء مباح بودن است, حرام بودن دلیل میخواهد
حوزه علمیه نجف -عراق

>>>   کسانی که می ګویند که نوروز حرام است زندګی کردن وزنده ماندن این... حرام است و این تکداران دین ... را به دین و ملت ما کرده ومی کنند حق زندګی را ندارند
بصیر نظری

>>>   برادران عزیز این دستورات آل سعود و متعصبین پاکستان است. وهابیها رهبران شرعی داعش، طالبان و مدارس پاکستان هستند و آنها ضد بهار، طبیعت، گل و بلبل، موسیقی، علم و عرفان، انسان و انسانیت اند. آنها هر چیز خوب و عالی را حرام میگویند. در مقابل ازدواج با دختر صغیر را حلال دارند. بردگی زنان را حلال دارند. قتل عام مردم را بتوسط داعش و طالبان حلال دارند. تا این ... در جهان باشند حال و روز مردم از بدتر است

>>>   اغای مهدی ثاقب من بعنوان یک نویسنده ازجرئت اخلاقی شما اظهارسپاس مینمایم
س ج ر

>>>   طالبان ملا ندارند بی سواد هستند

>>>   به گفته حکیم گرانمایه دقیقی بلخی:
به یزدان که هرگز نبیند بهشت
کسی کو ندارد ره زردهشت
نوروز است شاد باشید و پشت گپ های جاهلانی که غیر از چرک و چتلی و بیهوده گویی هیچ چیز دیگری ندارند توجه نکنید.
خسرو از دوده کیانیان بلخ

>>>   طالب راست میگوید وداعش ازان بیشتر ، نوروز حرام، بهار حرام ،سبزی وشادابی حرام ، گل وسنبل و چه چه بلبل حرام ، جشن وسرور وپای کوبی حرام، استقلال وازادی حرام ، احترام بمقم انسان حرام ،مخالفت با وحشی گری ودرنده خویی وجهالت حرام . اما راه گیری وقطاالطریقی حلال ، تجاوز بهاطفال زن ومرد وحتی حیوانات حلال ،سر بریدن انسان حلال ، اختطاف ٫ انفجار ٫ وانتحار اگر درمسجد هم صورت گیرد حلال ، دربند کشیدن واحیایی برده گی در قرن ۲۱ حلال .همزبان همتبار وهمدیار عزیزم تا کی درخواب زمستا نی هستیبیدار شو یک مشت جاهل بیهویت همه دار وندار تاریخ وفرهنگت را بمرحله نابودی رسانده ، تویی که یادگار مولانا ،حافظ وسعدی ، رازی وسینا ، بیونی وعطار هستی بخود ای دربرابر شب پرستان تاریک اندیش از تاریخ وفرهنگت بدفاع برخیز .
ر - ن سیدنی

>>>   اسلام علیکم:
تشکر از معلومات مفید تان که بعضی انسانهای حلال حرام خود را نفهمیدن خدا کندفهمیده باشند واین کسانیکه سال نو را حرام میکن هیچ افغان نیستن اجنبیها هستن میخواهند عنعنات افغانها را ازبین ببرند کار ما وشما افغانها همین است که متحد باشیم .
کابل

>>>   در جامعه ما تا که این... جاهل و مردم های که از عقل خودشان استفاده نکند، میترسم که برای عید اضحی و قربان هم شاخ و بیخ کشیده و حرام اعلان کند. "هرکس باید از عقل خود استفاده کرده و عاقلانه فکر کند"
ن.ع

>>>   او ... چه می گویید حلال را حرام و حرام را برخود حلال می نمایید!...نوروز بکلمات صریح حرام گفته شده است

>>>   نوروز جزیی از فرهنگ و هویت ما است. در عجبم که چند تا ... بی هویت که از طرف کشورهای تازی مزدور شدند در بین مردم افکار پلید و اهریمنی تازیان را تبلیغ می کنند.
فرید از بلخ

>>>   نوروز این جشن طبیعت را پدران و اجداد ما جشن گرفته اند و ما نیز جشن میگیریم ، به همدیگر تبریکی سال نو میدهیم ، سفره هفت سین می آراییم ، شادی میکنیم و از دگرگونی طبیعت لذت میبریم ، آنهاییکه نمیخواهند تبریکی نگویند و از دگرگونی طبیعت لذت ببرند ، نگویند ولی این حق را به دیگران بدهند که به دلخواه خود زندگی کنند . سال نو مبارک باد ، جشن جمشیدی و کهن آریاییان ، این وارسان واقعی این مرزوبوم به همه وطندران پاک دل مبارک باشد.
کوه کن کابلی

>>>   ضربل مثلی اسه که می گوید بچلان تابچلدای آقایان برای اینکه درنزد بادارخودامتیاز بگیرنداین حرفهارامیزننددینی که استقبال ازنوشدن طبیعت راحرام می داند نمی فهمم این دین زمان که توسط ملای مسجددختر7.8درمسجدزنا میشود دین کجاتشریف دارد که سخن گویدویاوقتی وسکرت انتهاری پوشیده بین بازارخودمنفجرمی کنند مردم بی گناه را قتل عام میکنندای دین کجاست چراخبری از آن نیست .
وطن دوست

>>>   چند سرودى از بزرگترين شاعرهاى اسلامى وتصوفى:
پدر ادبيات پارسى نو رودکى
باد بر تو مبارک و خنشان
جشن نوروز و گوسپند کشان
اسدی توسی » گرشاسپ‌نامه »
ز رنگین سپرها در و دشت و راغ
چنان گشت کز گل به نوروز باغ
بیدل دهلوی » غزلیات
تجدد از بهارت رنگ گرداندن نمی‌داند
نفس هر پر زدن بی‌پرده دارد صبح نوروزی
سرانجام زبان آرایی من بود داغ دل
سیه‌کردم چو شمع آیینه از سعی نفس سوزی
خیام » رباعیات
بر چهره گل نسیم نوروز خوش است
در صحن چمن روی دل‌افروز خوش است
از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست
خوش باش و ز دی مگو که امروز خوش است
چون ابر به نوروز رخ لاله بشست
برخیز و بجام باده کن عزم درست
کاین سبزه که امروز تماشاگه توست
فردا همه از خاک تو برخواهد رست
فردوسی
به چندین فروغ و به چندین چراغ
بیاراسته چون به نوروز باغ
همه ساله بخت تو پیروز باد
همه روزگار تو نوروز باد
مگر مهر و نوروز و جشن سده
که او پیش رفتی میان رده
امیرخسرو دهلوی
بخش ۱۲ - بهار و خزان طبیعت و شباهت طبیعت آدمی به آن
باغ در ایام بهاران خوش است
موسم گل با رخ یاران خوشست
چون گل نوروز کند نافه باز
نرگس سرمست در آید به ناز
نوروزست و ساقی جام صهبا برگرفت
هر کسی با شاهد و می راه صحرا بر گرفت
حافظ شيرازى
ابر آذاری برآمد باد نوروزی وزید
وجه می می‌خواهم و مطرب که می‌گوید رسید
سعدى شيرازى
نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست
شب فراق تو هر شب که هست یلداییست
برخیز که باد صبح نوروز
در باغچه می‌کند گل افشان
بلبلی زار زار می‌نالید
بر فراق بهار وقت خزان
گفتم انده مبر که بازآید
روز نوروز و لاله و ریحان
گفت ترسم بقا وفا نکند
ورنه هر سال گل دمد بستان
روز بسیار و عید خواهد بود
تیر ماه و بهار و تابستان
خلیل‌الله خلیلی » رباعیات
بی دولت عشق زندگانی نفسی ست
هنگامه ی عشرت جوانی هوسی ست
بی باد بهار جای گل در گلشن
یا دسته ی خار خشک یا مشت خسی ست
بنگر بنگر به بخارا، شیرین غزل پارسی
شکَّر شکَّر به سمرقند، قند و عسل پارسی
گل نیست، ماه نیست، دل ماست پارسی غوغای کُه، ترنم دریاست پارسی
از آفتاب، معجزه بر دوش می‏کشد رو بر مُراد و روی به فرداست پارسی
تصویر را، مُغازله را و ترانه را جغرافیای معنوی ماست پارسی
سرسخت در حماسه و هموار در سرود پیدا بود از این، که چه زیباست پارسی
از شام تا به کاشغَر، از سِند تا خُجند آیینه‌دارِ عالم بالاست پارسی
شعر: عبدالقهار عاصی
تصنیف پارسی
آهنگساز: هوشنگ سامانی
خوانندگان: نغمه غلامی و مجید بهرامی
همخوان سوپرانو: عسل چمن ماه
نغمه غلامی (خواننده)
مجید بهرامی (خواننده)
رضا قادری (سنتور)
علی اشراقی (کمانچه)
عباس خدابنده (نی) و وحید خدابنده (تمبک)
جعفر رحمانی (ویولون)
معتمد سامانی (عود)
عسل چمن‌ماه (همخوان سوپرانو)
سهیل سعیدی (صدابردار، میکس و مسترینگ
همين شعر به پارسى عزت و افتخار ماست
نوروز ,جشن چرخ فلک, ماست پارسى
جشن مهرگان ماست پارسى
شب يلدا ماست پارسى
جشن تيرگان ماست پارسى
حرام آن است که به پارسى و به فرهنگ پارسا بد نگاه شود!

>>>   یکی به اینها بگوید کریکت ، فوتبال ، اینترنت ، موتور سواری ،کمپیوتر ، مبایل و.... هم همه به آیین وهابیت حرام است چون اینها اصلا زمان اسلام نبوده است

>>>   بعضی احادیث از ائمه اطهار علیهم السلام وجود دارد که نوروز را تایید کرده و آن را از اعیاد اسلامی دانسته و برخی نیز آن را عید اسلامی ندانسته اند بلکه مربوط به عجم دانسته شده است ولی به این معنی نیست که حرام است چون اسلام سنتهای نیک نوروز از جمله صله رحم و دیدار خویشان، پاکیزگی و نظافت و ... را تایید میکند ولی سنت های مغایر با اسلام که رقص و آتش بازی و خرافات است باطل است

>>>   ... بعضی از سنتها ملی است و مغایرت هم با اسلام ندارد

>>>   درواقعیت عیدین عنعنه عرب ها است و این نوروز است که از ماست.
افغان

>>>   ... نوروزی که ا ز آمدن بهار و محیط سبز سخن میگوید بوی خون نمی دهد و خودش یک تو دهنی به از خدا بی خبران است که حتی نمی بینند پرندگان در فصل بهار با رفتار عجیب خود به استقبال بهار میروند و با تخم گذاری زندگی جدیدی را آغاز می کنند تا زیبا ترین فصل سال را به نمایش بگذارند آیا آنها را خدا خلق نکرده ، نوروز تقویم ما فارسی زبانان است ، وارد بحث تاریخی نمی شوم ، فقط نگذارید وهابیگری عربستان شما را فریب تا ریخی بدهد .

>>>   وطندوست : برعلاوه اینکه وطن دوست هستی منطق دوست هم هستی! اینها فکر میکنند اسلام ضد موسیقی شعر خنده کالای نو پوشیدن خانه نو ساختن ورزش کردن دختر باپدر دریک خانه نشستن وخلاصه علیه خوشی انسان هاست ومسلمان کسی است که همیشه غمگین عبوس ودست از همه زندگی شسته باشد واین اسلامی است که باید تنها در افغانستان باشد چون در دیگر ممالک اسلامی جهان چنین نیست

>>>   این ها افکار داعش و طالبانی است که همه چیز برایشان حرام است و بالکل زندگی حرام است فقط قتل و انتحار و انفجار و اختطاف و فساد برای خودشان حلال است

>>>   خداوند به ماه بهار به عنوان زنده شدن زمین بعد از مرگش اشاره نموده و درختان و طبیعت شکوفا مشود.
فَانظُرْ إِلَی‌ََّ ءَاثَـَرِ رَحْمَت‌ِ اللَّه‌ِ کَیْف‌َ یُحْی‌ِ الاْ رْض‌َ بَعْدَ مَوْتِهَآ إِن‌َّ ذَ َلِکَ لَمُحْی‌ِ الْمَوْتَی‌َ وَ هُوَ عَلَی‌َ کُل‌ِّ شَی‌ْءٍ قَدِیرٌ ؛(روم‌،50)
پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت‌، هم اوست که قطعاً زنده کنندة مردگان است و اوست که بر هر چیزی تواناست‌.

>>>   نوروز در اصل نیروز بوده یکی از روزهای اجتماعی مردم قبل از اسلام بوده به آمدن اسلام عزیز تجلیل ازان ممنوع قرار داده شده است.

>>>   ...بخاطریکه نوروز در اسلام نیست اگر دلت خوش میشود یا خراب او رضایت داری یا نداری اگر به طبع ات برابر است یا نیست. دین چیزی نیست که انسان بخواهد به همان قسمت تبدیل اش کند بلکه دین پرنسیپ های خداوندی است. اگر مطالعات در مورد دین اسلام بیشتر کنید خوبتر خواهد بود ...
بااحترام احمد از کابل

>>>   برادران یک اصل کلی وجود دارد که عقل هم آن را تایید میکند و آن این است که هر کسی بیگناه است مگر اینکه گناه او اثبات شود . در دین نیز این اصل پذیرفته شده است و به حلال و حرام نیز بسط داده می شود به این معنی که هر چیزی حلال است مگر اینکه حرام بودن آن را شرع اعلام کرده باشد . در دین مبین اسلام ، شارع دیده نشده است که مراسم نوروز را حرام اعلام کرده باشد ، البته در مواردی بعضی از مراسم یا رفتارهای فردی و عمومی مرتبط با آن که صراحتا با دستورات اسلام در تقابل می باشد حرام است و الا صرف برگزاری مراسم نوروز فقط در کلام برخی از چنین ملایان متحجر و کاسه های داغ تر از آش ضد اسلامی و حرام بیان می شود . موفق باشید و خوش و از نوروزتان لذت ببرید .سال خوبی داشته باشید .
یک دوست برای ملت افغانستان - ایران

>>>   جناب ثاقب به خوب نقطه روشن که تاریک میکنند ایشاره نمودید. حماقت انسان دین را آفرید و دین این حماقت را جاودانه کرد " کارل مارکس"...
بااحترام ف. فاروقی از تخار

>>>   ...دوستان عزیز! در حقیقت این جفا بزرگ است که برما روا میبینند. نوروز نمایانگر فرهنگ ماست که جمشیدی ها بیشتر از 2000 سال پیش نژاد با تمدن و با فرهنگ بودند، مگر متاسفانه وهابیون متعصب... نمیگذارند فرهنگ که تا هنوز نیاکان ما سینه به سینه بر ما آورده اند را با استفاده از شمشیر دین و مذهب از بین ببرند. سال گذشته در دوبی بودم و شاهد تجلیل سال نو عیسوی بودم که با بسیار آرایش تجلیل گردید حتی فضای دوبی مملو از پتاخه پرانی بود که کاملا فضای دوبی را روشن ساخته بود و هزاران درخت به عنوان کریس میس تری در دوبی غرص گردید. چرا همان شیخان وهابی عرب... تبلیغ بلند نکرد که تجلیل سال نو عیسوی در کشور اسلامی حرام است که برعکس این ملا های افغانی ...سال نو فصل دوباره زنده شدن طبیعت که از جانب خداوند ج تمام گیاهان را روح دوباره میدهد را نادیده و حرام میدانند. اگر ما بالای سبزه ها و در دامنه های تپه ها گشت و گذار کنیم چی نقص را در دین بار میآورد و اگر ما نعمت های خداوندی را ببینیم که این بهار سبز و این دامنه های نیلگون و آن درخت های پوشیده چی یک خزان در پی دارد که در حقیقت پند است برای انسانها.
ولی زاده

>>>   ... به همه معلوم است که نوروز و تجلیل از آن در دین جایکائی ندارد... رفتن به سخی و پاره کردن پیراهن و یخن در کدام جای دین جای دارد . تجلیل از رسوم جاهلیت حرام بوده و این عمل از طرف هر کس صورت بگیرد مذموم است... برای درست عمل کردن به احکام دین فهم درست آن ضروری می باشد. کسانیکه نمی دانند لطف نموده به آموزهای دینی مراجعه فرمایند.
عبدالله از کابل

>>>   ... پایبند بودن به دین اسلام بر دو عنصر بسیار مهم قرار گرفته است وآنهم : پذیرفتن واطاعت کردن از فرمایشات شارع . منکر شدن وکافر شدن به آئین وعقائد باطل ونادرست . واز آنجائیکه أعیادی مانند : عید نوروز وکریسمس وغیره از آئین ومقدسات غیر اسلامی بشمار می آید واجب است هر فرد مسلمان منکر این نوع عیدها باشد . زیرا جشن گرفتن وشاد بودن به این نوع عیدها مانند اینست که شخص آنها را پذیرفته باشد در حالیکه در دین اسلام دو عید بیشتر وجود ندارد وآنهم عید فطر وقربان همانگونه که در حدیثی که أبو داود (1134) ونسائی (1556 از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت کرده اند که فرموده است :" عَنْ أَنَسٍ رضی الله عنه قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ ) وصححه الألبانی فی السلسلة الصحیحة (2021). زمانیکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وارد مدینه شدند مشاهده کردند أهل مدینه دو روز در سال را بعنوان عید اعلام کرده اند ودر آن جشن ومراسم برگزار می کنند که از آن پرسید وگفتند این روزی است که ما در آن جشن می گیریم رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : " پروردگار دو روز بهتری را برایتان قرار داده است وآنهم عید فطر وقربان است " ذهبی رحمه الله درکتاب "التمسک بالسنن والتحذیر من البدع" گفته است " أما مشابهة الذِّمة فی المیلاد ، والخمیس ، والنیروز ، فبدعة وحشة" شباهت با کفار در عید میلاد وپنچ شنبه ( که از عید نصاری محسوب می شود )وعید نوروز از جمله ی بدعتها دور از اسلام بشمار می رود . وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامة ....والله أعلم

>>>   آیا تبریک گفتن به مناسبت سال نو جایز است؟ الحمدلله، اگر منظور از تبریک گفتن به دیگران، تبریک به مناسبت عید باشد این امر جایز نیست بجز عید رمضان یا فطر و عید قربان، زیرا اعیاد مسلمین سه تا هستند: عید فطر، عید قربان و روز جمعه، و جز این اعیاد برای مسلمان عید دیگری وجود ندارد و مسلمانان نباید بغیر از دو عید (فطر و قربان) به هم تبریک گویند زیرا ثابت شده است که صحابه بزرگوار این اعیاد را به هم تبریک می گفتند (منبع: الفتح 2/446 و "الفتاوی الکبری" (2/228)). ولی تبریک گفتن بمناسبت روز جمعه از سلف صالح مشاهده نشده است و لذا علما آنرا مشروع نمی دانند.( مراجعه شود به : فتوای شیخ صالح فوزان - " مجلة الدعوة الإسلامیة ") بنابراین جایز نیست که به کسی گفته شود: عید نوروز شما مبارک! اما اگر منظور از تبریک گفتن بمناسبت تغییر ایام و تحویل سال جدید باشد و لفظ "عید" در آن ذکر نشود یا اینکه اصلا منظور از تبریک، مناسبت آن با عیدی باستانی نباشد، مثلا گفته شود :"سال نو مبارک" در اینصورت بنظر نمی رسد گفتن آن ایرادی داشته باشد، هرچند بهتراست شخص شروع کننده تبریک به دیگران نباشد بلکه در جواب دیگران به وی تهنیت گوید در مورد تهنیت گفتن بمناسبت سال جدید هجری قمری از شیخ محمد بن صالح العثیمین سوال پرسیده می شد که ایشان چنین جواب می دهند: " اگر فردی تبریک گفت، پس جوابش را بده ولی نباید آغازگر تبریک گفتن به احدی بود، و این رای صواب در این مسئله است. اگر به تو گفته شود:"این سال جدید بر تو تهنیت باد" تو در جواب بگو:"خداوند این سال جدید را خیر و برکت قرار دهد" اما انسان نبایستی خود آغازگر تبریک به دیگران باشد زیرا نمی بینم که چنین چیزی یعنی تبریک گفتن بمناسبت سال جدید از صحابه و سلف وارد شده باشد" (المصدر إجابة السؤال رقم 835 من اسطوانة موسوعة اللقاء الشهری والباب المفتوح ‏)... فقط اگر هدف از تبریک، تهنیت گفتن بمناسبت تحویل سال جدید باشد نه تبریک عید، همانطور که گفته شد اگر شخص آغازگر تبریک نباشد جایز است که در جواب دیگران بدانها تهنیت گوید.

>>>   متاسفانه مردم ... ما چنان مانند زمان جاهلیت جاهل شده اند که وقتی حرفی از دین زده شود آنرا به موضوع دیگری ربط میدهند، اما این...مردم نمیدانند که وقتی خداوند و پیامبر چیزی را حرام کرده است و ما بر آن مهر حلال را بزنیم مرتکب کفر شده ایم و از دین خدا خارج هستیم. ای مردم ....به هوش بیائید اگر مؤمن باشید باقیمانده [حلال] خدا براى شما بهتر است و من بر شما نگاهبان نیستم
بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَاْ عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ ﴿86﴾

>>>   هیچکس نگفته نوروز عید است ، نوروز یعنی روز نو ، که مصادف است با آغاز سال نو هجری شمسی ، که این تقویم خاص ایران و افغانستان است ، در پاکستان که باصطلاح مسلمان هستند ، و از تقویم میلادی استفاده می کنند درست مثل کشورهای غربی نمیدانم این موضوع حلال است یا حرام ، بالاخره هر کشوری تاریخی داشته و روی یک نظمی جلورفته که برهم زدن آن نظم هرج و مرج ببار دارد ، بودن خارجی ها در افغانستان حرام است یا حلال ؟ آمدن داعش به افغانستان و بدست گرفتن تفنگهای ساخت غرب برای کشتار مردم بی گناه حرام است یا حلال ؟ تازه خود واژه عید یعنی جشن و اگر در ایام نوروز کسی به فردی بگوید عیدت مبارک این دلیل بر نفی کردن عید فطر یا عید قربان نیست ، و سنت های فرهنگی خوب که هیچ ضرری بدنبال ندارد و از ادب و فرهنگ یک ملت آرام برخاسته است فکر نکنم باعث ویرانی و تباهی مردم بشود ، آنچه که مردم را به تباهی کشانده گرفتار شدن در دام وهابی گری است ، هیچ مسلمانی حق ندارد انسان دیگری را بدلیل داشتن عقاید و دین متفاوت از بین ببرد یا حتی مورد توحین و سرزنش قرار بدهد «لا اکراه فی الدین» ، راباید همیشه بیاد بیاوریم .آیا افراد داعش اینها را می دانند ؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است