نقش درختکاری در زندگی انسان و سایر موجودات
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۴/۱/۴ کد خبر: 91660 منبع: پرینت

جنگل و درختان در زندگی انسان و سایر موجودات زنده نقش حیاتی دارند. در شریعت اسلام به درخت و درختکاری و سبزه و سبز نگهداشتن محیط زیست بسیار تاکید شده است. درخت، یعنی زندگی، یعنی اکسیژن، از اینرو، گسترش و توسعه جنگل ها، کاشتن درختان و ایجاد فضای سبز، از وظایف اسلامی و اجتماعی مسلمانان محسوب شده و باید بدانیم که تبیین مبانی اصیل اسلام برای مردم و مسوولان مربوطه، نقش اساسی را در انجام این وظیفه، بر عهده خواهد داشت.

بنابراین، لازم است که دلسوزان جامعه و دست اندرکاران مسایل محیط زیست و منابع طبیعی از تاثیر شگرفی که تلاش های فرهنگی و دینی در قلمرو و سالم سازی محیط زیست و حفظ منابع طبیعی دارد، غفلت نکنند و سهم روشنگری دینی را در اینباره دست کم نگیرند. تنها راه حفظ منابع طبیعی و داشتن محیط زیست سالم، این است که فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی تبدیل شود.

به گونه ای که حتی در بحبوحه جنگ از تخریب جنگل و قطع درختان نهی شده است وقتی در بحران جنگ، بریدن، آتش زدن ودر آب فرو بردن درختان جایز نباشد، در زمان صلح و آرامش، به طریق اولی، این کار جایز نیست. قلع و قطع کردن درختان، کندن بوته ها (شیرین بویه، هنگ بدبوی و اسفند دانه) و تخریب جنگل ها، سر برآوردن کارخانه های صنعتی در باغ، مزارع و فضای سبز و خلاصه تجاوز افسار گسیخته انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات، بر حریم طبیعت و محیط زیست، پیامدهای وخیمی در پی خواهد داشت و آسیب های جدی فروانی برپیکره محیط زیست وارد خواهد نمود.

هم اکنون آلودگی فزاینده هوا در کابل از سبب اعمار خانه های غیر معیاری در کوه دامنه های فضای سبز و دیگر شهر های کلان ما، به گونه ای است که بیماری هایی چون آسم، ضعف اعصاب و روان و مرگ و میر کودکان پیر و جوان ناگهانی ناشی از انبار کثافت و زباله های خطرناک و آماری سرسام آور سرطان ها شاهد و گواه است. برای درختکاری اقدام، البته ابعاد گسترده فرهنگی و اهمیت افزایش آگاهی و آموزش عمومی باغداری نباید فراموش شود. برای سرسبز نگاه داشتن کشور عزیز ما افغانستان باید نهضتی فراگیر به پا شود، نهضتی که اشخاص دلسوزان مردم از تمام نواحی ولایات در آن سهیم باشند. همان گونه که همگی مردم ما در درازی تاریخ برای حفظ ایمان و اعتقادات اسلامی و اخلاق اسلامی برخاستند.

به درخت شانی و درختکار، کشت سبزه و سبز نگهداشتن و حراست از محیط زیست کشور بیا خیزیم.

داکتر یارمحمد


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دیگران نهال شاندند ما کندیم حالا ما نهال بشانیم تا دیگران بکنند

>>>   داکتر صاحب خیربینی از این مقاله سودمند برای حیات بشر.
عمر

>>>   داکترصاحب انسان رستگار و دارای انواع تخصصهای آموزشی سودمند برای سالم سازی محیط زیست و حفظ منابع طبیعی است. خدا نگهدارد باشد
امیر محمد

>>>   در آموزه‏های اسلامی به آبادانی و حفظ زمین بسیار توصیه شده است، تا جایی که داشتن بهترین یادگار و صدقه جاریه در پرتو پرداختن به آبادانی زمین است؛ چنان که پیامبر(صلی‏الله‏علیه‏وآله) فرمود: «رجل غرس نخلا او حفر بئر او اجری نهرا»؛21 کسی که (درختی) را بکارد، چاهی حفر کند و آبی را جاری سازد (دارای یادگار و صدقه جاریه است.)
زنده باشی داکتر

>>>   بلی داکتر رستگار
خداوند درخت را برای انسان آفرید، از این رو، او باید درخت بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.

>>>   احترام به داکتر علوم
جنگل و درخت در شریعت اسلام از جایگاهی ویژه برخوردارند و در ده‏ها آیه و روایت، مورد بحث قرار گرفته‏اند.

>>>   به داکتر دلسوز طرف دار شکوفایی وطن
اسلام و محیط زیست
خداوند متعال سرنوشت بشر را به گونه‏ای رقم زده که در دامن طبیعت رشد نماید و بدان وابسته و نیازمند باشد. انسان از دیدگاه قرآن کریم آن قدر عظمت دارد که تمام موجودات به فرمان خداوند، مسخر او گشته‏اند. این مسأله، شخصیت و عظمت واقعی انسان را از دیدگاه اسلام و قرآن روشن می‏سازد و به او عظمتی می‏بخشد که در خور مقام «خلیفة‏اللهی» است. خورشید و ماه، باد و باران، کوه‏ها و دره‏ها، گیاهان و درختان و سبزه زارها... همه و همه، مواهب خدادادی است که در تسخیر انسان ـ که گل سرسبد هستی و خلیفه خدا در زمین است ـ قرار گرفته‏اند و همه سرگشته و فرمانبردار انسان می‏باشند، تا وی از آن‏ها در جهت بقا و حیات دنیوی خویش بهره گیرد. در این میان، پاره‏ای از اعضای شکوهمند طبیعت، همچون «درختان و گیاهان» نقش بسزایی (حیاتی) در زندگی انسان و سایر موجودات زنده دارند.

>>>   پدر درپدر شما محترم داکتر انسنها رستگار ومعزز پنچشیر بوند. برای سالم سازی محیط زیست پنچشیر خدمت زیاد ی گردند باغها سرسز و زیبا آباد کردند. امام صادق در اين باره مي فرمايند: شش چيز است که مومن پس از مرگ از آنها بهره مند مي شود: فرزند صالح، مصحفي که از او بماند، چاه آبي که حفر کرده باشد، آبي که جاري کند، سنت نيکي که بنهاد و در ختي که بکارد. در حقیقت امروزه با صنعتي شدن جوامع بشري درختان نقش مهم تري در زندگي بشر ايفا مي کنند.
امیر محمد

>>>   اگر حقیقت در شعار های انتخاباتی رهران دولت وحدت ملی در شایسته سالاری می بود. امروز همین نویسنده مقاله داکتر یارمحمد که دارای دکترای علوم است یا و زیر زراعت یا و زیر انرژی آب یا ریس اداره ملی حفاظت محیط زیست و یا ریس اداره مبارزه با حوادث پیشنهاد می شد . ولی شعار های انتخاباتی هم دروغ نیرنگ فریب است. افراد واسط دار کم تحصیل کم تجربه و پول دار به کرسی ها وزارت خانه تکیه می زنند.
ضیاء مزارشریف


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است