جنگ در یمن و پیامدهای آن...
حاکمان کشورهای غربی با ابراز شادمانی از تحولات ویرانگر یمن بشارت می دهند که در یمن به سرکردگی عربستان چه انقلابی بزرگی رخ خواهد داد اما اگر این وضیعت ادامه پیدا کند این جنگ به جنگ فرا منطقه ای تبدیل خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۲    ۱۳۹۴/۱/۱۵ کد خبر: 92299 منبع: پرینت

از چند روز بدینسو جنگ در یمن در حال تبدیل به رویارویی جمهور اسلامی ایران با کشور عربستان سعودی می رود. پس ازچندین ماه جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی در یمن به طور پنهان، اکنون با حمله نظامی عربستان سعودی و مُتحدان منطقه ای آن به صنعا، این درگیری به گونه رسمی و سرگُشاده شُعله ور گردیده و در آستانه تبدیل به یک رویارویی مُستقیم قرار گرفته است که آینده آن اگر کنترول نشود خیلی خطرناک است.

از چند روز بدینسو عربستان سعودی در واکُنش به پیشروی شبه نظامیان حوثی و نیروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رییس جمهور اسبق یمن، به مُداخله نظامی در این کشور روی آورده است. ریاض توانسته است برای برداشتن این گام، ایتلافی از کشورهای عربی خلیج فارس (به جُز عُمان) و نیز مصر، اُردُن و پاکستان تشکیل دهد و پُشتیبانی آمریکا را نیز به دست آورد.

از هنگام آغاز بُحران سیاسی در یمن که بیش از همه در رقابت قبایل این کشور در کسب نُفود سیاسی و اقتصادی بیشتر و همچنین دسیسه چینی اجزای بوروکراسی آن علیه یکدیگر ریشه دارد، جمهوری اسلامی ایران نمی تواند با کشتن بدون موجب حوثی ها توسط بمباردمان طیارات سعودی بی تفاوت بمانند به جانبداری از قبیله شیعه حوثی در برابر بمباردمان کشور شاهی عربستان دست زیر الاشه بنشیند و رُقبای سُنی کشور ایران در کشور های عربی آنچه که می خواهند علیه شیعه ها انجام دهند. همه می دانند جمهوری اسلامی ایران در قضایای عراق و سوریه و سرکوب گروه های داعشی و مخالفان رژیم بشار الاسد دست توانمندی دارد ایران در حال حاضر نه تنها با همکاری حزب الله در لبنان بلکه در سوریه و عراق بخاطر سرکوبی تروریستان نقش بارزی را بازی می کند سعودی هم با این حرکت خود در حقیقت به موج سواری روی آثار و پیامدهای خونین و فاجعه بار پرداخته تا به رویای جُنون آمیز خویش، می خواهد تبدیل به "قُدرت منطقه ای"، پر و بال بیشتری بخود بدهد.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به عُنوان تنها پُشتیبان حوثی ها، شمرده نمی شود بلکه حزب الله در لبنان عراق سوریه اردن عمان و مردمان دیگر شیعه در اکثر نقاط دنیا از این حرکت سعودی راضی نیستند به باور من این حرکت سعودی گام به گام جنگ داخلی در یمن را تشویق کرده و به جلو رانده است. حاکمان کشور های غربی با ابراز شادمانی از تحولات ویرانگر یمن بشارت می دهند که "در یمن به سر کردگی عربستان سعودی چه انقلابی بُزُرگ شبیه انقلاب رُخ خواهد داد اما اگر این وضیعت و این حرکت عربستان سعودی ادامه پیدا کند این جنگ در قدم اول یک جنگ منطقه ای و بعد به جنگ فرا منطقوی تبدیل خواهد شد اگر در ویرانی یمن و کشتن حوثی ها ادامه داده شود.

حادثه یمن گام مهار نشدنی و بُلندی است که فروپاشی حُکومت آل سعود را نیز به دُنبال خواهد داشت." تازه ترین رویدادها پیرامون یمن و مُداخله نظامی ایتلاف منطقه ای و فرا منطقه ای، بر این بستر به حرکت درآمده است. آتشی که نه تنها مردم یمن را خواهد سوخت بلکه به گونه پیوسته بر کشور های حوزه ای خلیج فارس بنزین ریخته و آهسته آهسته اینک می رود تا ابعاد خطرناک تر و مهارناپذیری بیابد. پیامدهای ماجراجویی رژیم سعودی اما فقط دامان مردُمان یمن را در شکل تبدیل میهن شان به باتلاق دولت شکست خورده و به بازیچه بدل شدن حاکمیت ملی نخواهد ساخت بلکه کشورهای دیگر را نیز در منجلاب از بدبختی ها گرفتار خواهد ساخت مُداخله گری کشورهای دیگر بدون فیصله ای شورای امنیت ملل متحد و هم همدستان شرقی و غربی آنها در یمن همچنین با تشدید دُشمنی ها در منطقه و به آشوب کشاندن قلمرو زیست مُشترک ملل آن، مردُم یمن را آماج تهدیدها و خطرهای پیش بینی پذیر و نیز غیرقابل پیش بینی قرار می دهد.

سعودی و هم پیمانان دیگر شان تا همینجا هزینه نابخردی و سبُکسری را بیش از تاب و توان خویش باید بپردازند آنها نیاز ندارند با ماجراجویی خارجی – فرقه ای نا عاقبت اندیشان به کام یک بُحران فلاکت بار تازه فرو روند. به باور نویسنده حمله نظامی به یمن که با مشارکت 10 کشور منطقه و حمایت آمریکا صورت گرفته است، این اقدام پیام آشکاری برای مقام های کشور های عربی و جمهوری اسلامی ایران دارد.

باید تاکید شود که حمله به یمن اقدامی از سوی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در ظاهر برای حفاظت از امنیت کشورهای عربی گفته شده است اما در یمن در واقع تنها حوثی که شیعه مذهب اند سرکوب می شوند این جنگ را من هم جنگ مذهبی می دانم و هم علیه جمهوری اسلامی ایران سعودی حوثی ها به ابزار رژیم ایران در منطقه می داند و می گوید حوثی ها اکنون به سراغ یمن رفته اند و پس از آن به سراغ کشورهای دیگر بشمول عربستان سعودی نیز خواهند رسید. سعودی ها می گویند حوثی ها خود تصمیم گیرنده نیستند بلکه رژیم ایران تصمیم گیرنده اصلی است اما جمهوری اسلامی ایران به این باور است که عربستان سعودی بدون هدایت و فرمان آمریکا کوچک ترین گام در سیاست های منطقه و فرا منطقه بر نمی دارد.

پاکستان نیز ماجراجویانه به دفاع از سعودی به اشاره ای آمریکا گام بر خواهد داشت افغانستان تا کنون خاموش است اما آتش را که در یمن شعله ور ساخته اند دامن کشورهای زیادی را خواهد گرفت و خدا ناخواسته باعث جنگ بین شیعه و سنی در کشورهای زیادی خواهد شد.


احمد سعیدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ... بخاطریکه ما طی سی سال جنگ خانمان سوز نتوانستیم راه حد اقل زنده گی انسانی را بیابیم ولی قدرتمندان منطقه همیشه در سکوت تمام نظاره کردند.

>>>   خدواند به برکت خودش مردمان افغانستان را از این بدبختی نجات دهد مردمان افغانستان بجای نرسیده که در مورد یمن و عربستان و ایران فکر کند.
قلندر

>>>   ...ملت با شهامت افغانستان در کنار برادران مسلمان در شبه جزیره عربستان ایستاده و شانه به شانه ادای تکلیف میکند... ما هواداران رییس‌جمهور محبوب و دانشمند محمد اشرف غنی...

>>>   پنجاه فیصد مردم یمن شافعی و پنجاه فیصد شیعه میباشند ولی همشان بسیار محب حضرت علی علیه السلام میباشند چون مردم یمن بدست ایشان مسلمان شدند همه مردم شیعه و سنی یمن از وهابیت و یهود تنفر شدید دارند و از دخالت عربستان خسته شده و طلب استقلال دارند چون همیشه روسای یمن توسط عربستان انتخاب شده بوذ این مردم بسیار فقیر میباشند و ظلمشان به کسی نمیرسد کدام آدم بیسواد و بی عقلی باور کرده این مردم حرمین را میخواهد آتش بزند؟! عربستان به طور آشکار القاعده یمن را تجهیز میکند تا خون مردم یمن را بمکند..

>>>   این جنک عربستان ظالم بایمن جنک شیعه وسنی نیست! بلکه این جنک با مسلمانها ی دوکشورهستند دریمن تنهاحوثی ها کشته نمی شوند ،ودرحالکه غیرحوثی های که مخالف ریس جمهوریمن هستند وبا حوثی ها متحد شدند کشته می شوند ! پس جنک این دوکشورجنک بین دومسلمان هستند؟ وظیفه کشورهای مسلمان هستند که این دوکشور را به صلح دعوت کنند بنا به دستوردینی واسلامی ،عربستان درحقیقت که این جنک را آغازکرده است ودفاع ازیک ریس جمهور مستعفی می نماید هیچ ارتباط به دین اسلام !وخطرحرمین شریفین ندارد ؟ بخاطر تبلیغاتی است که سران سرسپرده امریکا وصهیونزم عربستان سعودی را انداخته اند؟ اگر عربستان مدافع دین واسلام هست ؟ بایستی ازمردم غزّه وفلسطین دفاع میکردند ؟ آنزمان که مردم فلسطین وغزّه کوچک بزرک کشته می شدند عربستان درخواب خرگوشی بودند وهیچ خبری ازانسان کوشی وازبین بردن حرمین خبر نبود! وبرعلیه استبکبار صهیونیزم واربابش سکوت کرده بودند ؟ امروز به دستوراربابانش اسرایل امریکا وبه حمایت ریس جمهور مستعفی فراری یمن با حمایت چند کشورعربی که انان هم تحت سیطره اربابان سعودی هستندجنک خانمان سوزی را راه اندخته اند ! که آنقدرعربستان ذلیل وبیچاره هستند ازکشور فقیرکه تاکنون امنیت جانی شهروندان خودرا تامین نمی توانند کمک خواسته است تانیروی برای حمایت ازحرمین شریفن اعزام نمایند! ومتاسفانه شنیده می شود که اقای اشرف غنی هم پاسخ مثبت داده است! که ازاقای غنی بایستی سوال شود که آیا فرستادند نیرو ازافغانستان چه منافعی رابرای افغانستان دارند ؟ اولا نیروفرستادند دفاع ازحرمین نیست بخا طراینکه یمنی ها هم مسلمان است به حرمین حمله نمیکنند، اگرحمله کنند به کاخهای سلطنتی حمله میکنند ؟ حمله به کاخ سلطنتی حمله به حرمین نیست! دوم اینکه اگرواقعا دفاع ازحریم مسلمانها با شند ؟ وکفارحمله ای برکشورمسلمان نمایند؟ وحرمین را مورد تعدّی قراردهند بدون آنکه غنی بیگویند مردم مسلمان افغانستان خودبه دفاع ازحریم حرمین به پاه می خیزند ونیاز به دستورشما نیست ! ثالثا جناب اقای غنی اگرشما مسلمان هستی وسرسپرده وتسلیم امریکا واسرایل نستی ؟اولا امنیت جانی شهروند کشورخودت را تامین کن ؟ وثانیا برای صلح وسازش دوکشورعربستان ویمن اقدام نمایید ، تاافغانستان جایگاه ومنزلت پیدا کند، وخودرا به سخره نگیرید؟

>>>   اقدام براندازانه شورشیان مسلح یمن علیه دولت قانونی و بر آمده از آرای مردم محکوم است و وجدان دموکراتیک جهان را سخت متالم کرده و افکار جهانی علیه این اقدام و در جهت حمایت از مشروعیت نظام یمن متحد شده و افغانستان میبایست با این جهت گیری جهانی هماهنگ میشد تا بار دیگر در انزوا قرار نگیرد چون ثمرات انزوا و سیاست منفعل بیطرفی را در دهه های گذشته دیدیم و چشیدیم آنگاه که ... با تجاوز آشکار و نهان تار و پود و اساس ملت و کشور ما را با نیستی مواجه کردند به نحوی که حتی فرزند رهبر جهاد آنچنان از افغانستان نا امید شده بود که تابعیت بیگانه اختیار کرد
کانون هواداران رییس‌جمهور محبوب و دانشمند محمد اشرف غنی

>>>   واقعا برای عربستان سعودی متاسفم . کشوری که خواستگاه اسلام و پیغمبر (ص) بوده بجای بزرگ منشی و میانداری بین شیعیان و اهل سنت . بر اتش جنگ و خونریزی میدمد! ایران هم در عراق دخالت نظامی کرد اما نه بر علیه یک مذهب! نه بر علیه یک عده مردم بیچاره. به حکومت خودمختار کردستان که اکثرا سنی هستند سلاح و مهمات داد تا از خود در برابر داعش دفاع کنند و به دولت عراق و شیعیان عراق هم سلاح و مهمات داد. اما عربستان سعودی که تا همین امروز از سرنگونی دولت قانونی سوریه در برابر داعشی های وحشی حمایت میکند به شکلی عجیب یادش افتاده که از دولت یمن دفاع نماید و به این بهانه شیعیان یمن را به خاک و خون بکشد! من واقعا برای عربستان متاسفم. در گذشته هم شیعیان بحرین را کشته بود.این رفتار عربستان سعودی فقط و فقط به جنگ بین مسلمانان (اون هم در همه کشور ها) می انجامد! همین چند روز پیش افراد نامعلوم 3 نفر از ماموران پلیس اهواز(شهر شیعه و سنی) ایران را کشتند! و این مطمئنا تازه اول راه است...
محمد حسین ( ایران)

>>>   فعلا که دولتمردان شما تمام قد از حمله عربستان به مردم فقیر و مظلوم یمن حمایت میکنند،به آن همزبان افغان که گفته مردم افغانستان دوشا دوش برادران خود در شبه جزیره عربستان خواهند جنگید عرض کنم حتماً در آینده برای فرزندان خود تعریف کن که به رژیمی کمک کردی که مسلمانان را کشته میکرد و شهر ها را آنچنان بمباران میکرد که بوی گوشت سوخته کودکان بی گناه به مشام میرسید...

>>>   در هر سر زمین مردم عوام و بی دفاع پای مال هستند.
"رحیمی"

>>>   ما شیعیان افغانستان اماده جهاد بر علیه سپاه کفر ایستاده ایم واز تمامی مراجع شیعه تقاضا دارم حکم جهاد صادر نمایند.انشاالله این جهاد زمینه ای باشد برای ظهور اقا عج الفرجه تا تمامی این غاصبان و مزدوران را سرجایشان بنشاند .وانتقام تعرض به دختر پیامبر اسلام.وشهیدان دشت کربلا را بگیرد .انشاالله..

>>>   الهم عجل لولیک الفرج.الهم عجل لولیک الفرج .الهم عجل لولیک الفرج.

>>>   شیعیان ظهور نزدیک است.برا ی تعجیل در ظهور دعا کنید.

>>>   ملت ماخودقربانی بوده مااین روز ها را کشیده ایم نا ملا یمت های زیادیده ایم مهاجرت آواره گی بسیاری را زبان عاجز ازگفتن آن هست ازترفند های که برای جنگ داخلی ما استفاده کردن ازمذهب استفاده میکند بنام شیعه‌وسنی هدف شیعه سنی نیست بلکه نابودی یک ملت هست آیا درکشور های دیگه همه ای ملت یک مذهب دارد ازفقر فرهنگی ناآگاهی ملتها استفاده میکند تازورمندان به هدفشان برسد هیچ ازیک کشورهای طرفدار دلش نمی سوزد ملت ما تجربه اش راداردامیدوارم که ماعصای دستظالم نشده برسرمظلوم کوبیده نشویم امید آنرادارم که همه ای دنیا درصلح آرامش باشد
(محمدعلی صادقی)

>>>   این حوادث نشان دهنده این است که جبهه حق و باطل در دنیا آشکار شده و جهان انشاالله منتظر فرج مهدی آل محمد خواهد بود برادران سنی و شیعه برای فرج ایشان دعا کرده و مواظبت نمایید خدای ناکرده در حوادث پایانی آخرالزمان خود را در لشکر شیطان و دجال و سفیانی ملعون قرار ندهید و نشانه آن دوری از فتنه یهود و اسراییل و هم دستان او میباشد که آیین جعلی وهابیت را تاسیس نموده و حتی اهل سنت در عربستان آزادی مذهبی ندارد متاسفانه من خبر دارم که بعضی از ملوک عرب به دنبال معرفی مهدی دروغی در اردن میباشند ولی اهل علم شیعه و سنی میداند خروج مهدی محمد انشاالله در کنار شعبه شریف خواهد بود

>>>   از اینکه مسلمانان شعور سیاسی ندارند دایم مقابل متاع دنیای ...فروخته میشوند و اوضاع را درست تحلیل کرده نمیتوانند. به همین خاطر مورد استفاده امریکا و هم پیمانان شان قرار میگیرند. راه حل این است که مردم به گفتار الله قادر دوباره تجدید ایمان کنند و دشمن خدا، پیامبر و امت مسلمه را که کفار و منافقین اند بشناسند و برای ازبین بردن دسیسه هایشان قسمی که پیامبر بزرگوار دعوت را در مکه و مدینه شروع کرد، امت اسلامی را به اسلام دعوت کنند تا مسلمانان برای حاکمیت اسلام شبانه روزی کار کنند و اسلام را تطبیق کنند. آن حالتی است که مسلمانان از دسیسه های کفار در امان خواهند بود. خدا متعال به دعوت بسوی اسلام همه ما را توفیق عنایت فرماید.
وحیدالله از کابل

>>>   عربستان سکوتی به ظاهر اسلامی یک فشنگ علیه اسراییل شلیک نمی کند و خواستار نابودی حماس و حزب الله که دشمنان اسراییل هستند است ولی با هر کسی که علیه اسراییل و امریکا باشه به اسم شیعه یا سنی ... می جنگد

>>>   تجاوزګر به یمن نا مسلمان است زیرا کشور یمن کوچک است و این هیاهو...سعودی دیری نخواهد ګذشت که موجب تنفر عالمیان خواهد شد.
سرور دانش بدخشان

>>>   آن برادر که گفته ما...افغانستان آماده جهاد هستیم فتوای جهاد میخواهد برادر چراغ که درخانه لازم هست درمسجد حرام هست (تو اگرمرد هستی درکشور خودجهاد کن. نمی خواد جای دیگه بری چون که خارج ازافغانستان هرکاری بکنی خیانت بکشور محسوب میشود ... یعنی جنگها ی کشوری دیگه بما ربطی ندارد پس با حرف‌های نا سنجیده برای مردم درد سردرست نکن خدا خیرت بدهد
(محمدعلی صادقی)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است