مقام و منزلت حضرت فاطمه (س) از نگاه اهل سنت
میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه سلام الله علیها و روز مادر و بزرگداشت مقام زن را به همه مسلمانان و به همه مادران تبریک و شادباش عرض می کنیم 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۰۶    ۱۳۹۴/۱/۲۱ کد خبر: 92661 منبع: پرینت

در برابر فضایل عظیم اهل بیت علیهم السلام و مقامات فوق العاده آنها در درگاه خداوند، همیشه این دغدغه خاطر برای بعضی از افراد که در متن این مسایل نیستند وجود دارد که نکند این همه فضایل نتیجه خوشبینی فوق العاده دوستان، و برداشتهای علاقمندان و عاشقان این مکتب باشد. اما باید گفت که در کتب ما اهل سنت نیز مدارک و اسناد فراوانی وجود دارد که عظمت اهل بیت پیامبر را نشان می دهد.

لذا فرصت را غنیمت شمرده در روز ولادت با سعادت حضرت زهرا سلام الله علیها دخت مکرم خاتم المرسلین صلوات الله علیه و آله اجمعین، به برخی از این فضایل اشاره می نماییم.


1. برترین بانوی جهان

در روایات فراوانی که در منابع معروف اهل سنت آمده تصریح شده است که فاطمه زهرا(س) افضل زنان جهان بود، آن سخنی است که پیغمبر اکرم(ص) آن را به تعبیرات مختلف بیان فرموده است:

«اِنَّ اَفْضَلَ نِساءِ اَهْلِ الْجَنَّةِ خَدیجَةُ بِنْتُ خُوَیْلِد، وَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد، وَ مَرْیَمُ بِنْتُ عِمْرانَ، وَ آسِیَةُ بِنْتُ مُزاحِم;(1)


برترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمّد، و مریم دختر عمران، و آسیه دختر مزاحم [همسر فرعون]».رسوا خدا: هنگامی که مشتاق آن میوه‌های بهشتی می‌شوم، فاطمه را می‌بوسم و از بوی او بوی تمام آن میوه‌ها را که در آن شب خوردم استشمام می‌کنم

2. بانوی بهشتی

نخستین سنگ بنای وجود انسان، انعقاد نطفه اوست، چرا که به هر حال نطفه است که قسمت مهمی از ارزش‌های وجودی انسان را در بر دارد، و به همین دلیل در روایات اسلامی دستورهای زیادی وارد شده که این سنگ زیر بنا درست نهاده شود.

هنگامی که به تاریخ زندگی بانوی اسلام فاطمه زهرا(علیها السلام) مراجعه می‌کنیم می‌بینیم او در این زمینه یک وضع استثنائی دارد که در تاریخ شخصیت‌های بزرگ جهان اعم از مرد و زن بی نظیر است، بهتر است این سخن را از زبان پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) بشنویم:

ابن عباس می‌گوید: پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) زیاد فاطمه را می‌بوسید، روزی حضرت عایشه ( رض) عرض کرد: شما زیاد فاطمه را می‌بوسید؟

رسول خدا(صلی الله علیه وآله) فرمود: (این دلیلی دارد) در شب معراج هنگامی که جبرییل مرا وارد بهشت کرد، از تمام میوه‌های بهشتی به من داد، و از عصاره آنها نطفه فاطمه در رحم خدیجه منعقد شد.

«فَاِذَا اشْتَقْتُ لِتِلْکَ الثِّمارِ قَبَّلْتُ فاطِمَةَ فَاَصَبْتُ مِنْ رائِحَتِها جَمِیعَ تِلْکَ الثِّمارِ الَّتی اَکَلْتُها;(2) هنگامی که مشتاق آن میوه‌های بهشتی می‌شوم، فاطمه را می‌بوسم و از بوی او بوی تمام آن میوه‌ها را که در آن شب خوردم استشمام می‌کنم».

3. فاطمه(علیها السلام) محبوب ترین افراد نزد پیامبر(صلی الله علیه وآله)

در حدیثی از زبان ام المومنین عایشه  (رض) می‌خوانیم که می‌گوید:

«ما رَاَیْتُ اَحَداً اَشْبَهَ کَلاماً وَ حَدِیثاً مِنْ فاطِمَةَ بِرَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه وآله) وَ کانَتْ اِذا دَخَلَتْ عَلَیْهِ رَحَّبَ بِها، وَ قامَ اِلَیْها، فَاَخَذَ بِیَدِها فَقَبَّلَها، وَ اَجْلَسَها فِی مَجْلِسِهِ;(3) من هیچ کس را در سخن گفتن از فاطمه شبیه تر به رسول خدا(صلی الله علیه وآله) ندیدم، هنگامی که وارد بر پدر می‌شد به او خوش آمد می‌گفت، و در برابر دخترش فاطمه بر می‌خاست، دست او را می‌گرفت و می‌بوسید، و او را در جای خود می‌نشاند».

4. مقام قرب فاطمه(علیها السلام) در پیشگاه خدا

در «صحیح ترمذی» از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله)نقل می‌کند که فرمود:

«اِنَّما فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی ما آذاها وَ یَنْصَبُنِی ما نَصَبَها;(4) فاطمه پاره تن من است، آنچه او را آزار دهد مرا آزار می‌دهد و آنچه او را به زحمت افکند مرا به زحمت می‌افکند».

بدیهی است علاقه پدر و فرزندی هرگز نمی‌تواند چنین پدیده ای را توجیه کند، زیرا پیغمبر به عنوان «رسول الله» چیزی را اراده نمی‌کند جز آنچه خدا اراده کند، و هماهنگی خشنودی و رضای فاطمه با خشنودی و رضای خدا و پیامبر دلیلی جز محو اراده او در اراده و خواست خدا ندارد.

این نکته نیز شایان دقت است که معمولا جمله «فاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی» را به معنای فاطمه پاره تن من است، تفسیر و ترجمه می‌کنند، در حالی که در این جمله سخنی از تن در میان نیست، بلکه مفهوم حدیث این است که فاطمه(علیها السلام)پاره ای از وجود و هستی پیامبر(صلی الله علیه وآله) است، هم از نظر جسمی و هم روحی، در خود روایات نیز شاهد بر این معنا داریم که به خواست خدا خواهد آمد.

5. زهد و ایثار فاطمه(علیها السلام)

ابن حجر و دیگران در روایتی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نقل کرده اند، او هنگامی که از سفر باز می‌گشت نخست به سراغ دخترش فاطمه زهرا(علیهاالسلام) می‌آمد، و مدتی نزد او می‌ماند، ولی یک بار برای فاطمه زهرا(علیهاالسلام) دو دستبند از نقره و همچنین یک گردنبند و دو گوشواره ساخته بودند، و پرده ای بر در اطاق آویزان کرده بود.

هنگامی که پیامبر(صلی الله علیه وآله) وارد شد و این منظره را دید بیرون آمد در حالی که آثار غضب در چهره اش نمایان بود، به مسجد آمد و بر منبر نشست.

فاطمه(علیها السلام) دانست که ناخشنودی پیغمبر(صلی الله علیه وآله) به خاطر همان مختصر زینت است، همه را نزد پدر فرستاد تا در راه خدا صرف کند.

هنگامی که چشم پیامبر(صلی الله علیه وآله) به آن افتاد سه بار فرمود:

«فَعَلَتْ، فِداها اَبُوها».(5)


فاطمه آنچه را که می‌خواستم انجام داد، پدرش به فدایش باد.

6. مقام علمی فاطمه(علیهاالسلام)

در «مسند احمد» از امّ سلمه (یا طبق روایتی ام سلمی) چنین آمده : وقتی فاطمه(علیهاالسلام) به همان بیماری که به وفاتش منتهی گشت، بیمار شد من از او پرستاری می‌کردم، روزی حالتش را از همه روز بهتر دیدم، علی(کرم الله وجه) به دنبال کاری رفته بود، فاطمه(علیها السلام) به من فرمود: آبی بیاور تا غسل کنم، آب آوردم و او غسل کرد، غسلی که بهتر از آن ندیده بودم.

سپس فرمود: لباس‌های تازه ای برای من بیاور، لباس‌ها را آوردم و به او دادم، و او پوشید.

سپس فرمود: بسترم را در وسط اطاق بیفکن، من این کار را کردم، او دراز کشید و رو به قبله کرد، و دستش را زیر صورتش گذاشت، سپس فرمود: ای ام سلمه! [ام سلمی] من الان از دنیا می‌روم (و به ملکوت اعلا می‌شتابم) در حالی که پاک شده ام، کسی روی مرا نگشاید. این سخن گفت و چشم از جهان پوشید!(6)

این حدیث به خوبی نشان می‌دهد که فاطمه از لحظه مرگش آگاه و با خبر بوده، و بی آن که نشانه‌های آن در او باشد، آماده رحلت از این جهان گشت، و از آن جا که هیچ کس لحظه مرگ را جز به تعلیم الهی نمی‌داند این نشان می‌دهد که از سوی خدا به او الهام می‌شد.

آری، روح او با عالم غیب مربوط بود، و فرشتگان آسمان با او سخن می‌گفتند.

به علاوه مطابق روایات گذشته حتی او از مریم دختر عِمران و مادر حضرت عیسی برتر بود، و همین امر کافی است، زیرا قرآن با صراحت می‌گوید: مریم با فرشتگان خدا سخن می‌گفت، آیات متعددی در این زمینه در سوره مریم و آل عمران وجود دارد.

بنابراین فاطمه(علیها السلام) دخت گرامی پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) به طریق اولی باید بتواند با فرشتگان آسمان هم سخن شود.(7)

7. کرامات فاطمه زهرا(علیها السلام)

بسیاری از مفسّران اهل سنّت مانند زمخشری و سیوطی در ذیل آیه شریفه :

«(کُلَّمَا دَخَلَ عَلَیْهَا زَکَرِیَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقاً قَالَ یَا مَرْیَمُ أَنَّی لَکِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَاب);(6) هر زمان زکریا وارد محراب او می‌شد غذای مخصوصی در آن جا می‌دید. از او پرسید: ای مریم! این را از کجا آورده ای؟ گفت: این از سوی خداست، خداوند به هر کس بخواهد بی حساب روزی می‌دهد».

از جابربن عبدالله نقل کرده اند که : رسول خدا(صلی الله علیه وآله) چند روز بود غذایی نخورده بود، و کار بر او مشکل شد، به منزل همسرانش سر زد هیچ کدام غذایی نداشتند، سرانجام به سراغ دخترش فاطمه(علیها السلام)آمد و فرمود: دخترم! غذایی داری من تناول کنم زیرا گرسنه ام؟

عرض کرد: نه بخدا سوگند!

هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از نزد او خارج شد، زنی از همسایگان دو قرص نان و مقداری گوشت برای فاطمه(علیها السلام)هدیه آورد، و او آن را گرفت و در ظرفی گذاشت و روی آن را پوشاند و گفت: بخدا سوگند رسول الله(صلی الله علیه وآله) را بر خود و فرزندانم مقدم می‌دارم!

و این در حالی بود که همه گرسنه بودند.

حسن و حسین را به سراغ پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرستاد و از او دعوت کرد به خانه بیاید.

عرض کرد: فدایت شوم، چیزی خداوند برای ما فرستاده، و من آن را برای شما ذخیره کرده ام.

پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: بیاور. و او ظرف غذا را نزد حضرت آورد. هنگامی که پیغمبر سر ظرف را برداشت مملو از نان و گوشت بود، هنگامی که فاطمه آن را دید در تعجب فرو رفت، و فهمید این نعمت و برکتی است از سوی خدا، شکر آن را بجا آورد و بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) درود فرستاد.

پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: دخترم! این را از کجا آورده ای؟

عرض کرد:

«(هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَاب); این از سوی خداست، خداوند به هر کس بخواهد، بی حساب روزی می‌دهد!».

پیامبر(صلی الله علیه وآله) شکر خدا را بجا آورد و این جمله را فرمود:

«اَلْحَمْدُ للهِِ الَّذِی جَعَلَکَ شَبِیهَةً بِسَیِّدَةِ نِساءِ بَنِی اِسْرائِیلَ».

شکر می‌کنم خدایی را که تو را شبیه [مریم] بانوی زنان بنی اسرائیل قرار داد.

او را فاطمه نام نهاده، زیرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ باز داشته است

8. نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود!

ذهبی در «میزان الاعتدال» آورده است که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمود:

«اَوَّلُ شَخْص یَدْخُلُ الْجَنَّةُ فاطِمَةُ(علیها السلام);(7) نخستین کسی که وارد بهشت می‌شود، فاطمه است!».

9. نام‌های پرمعنای فاطمه(علیها السلام)

از احادیث بر می‌آید که نامگذاری فاطمه زهرا(علیها السلام) بوسیله حکیم علی الاطلاق یعنی خدای عالم انجام گرفته است.

از سوی دیگر «فاطمه» از ماده «فطم» (بر وزن حتم) به معنای بازگرفتن کودک از شیر مادر است، سپس به هر گونه بریدن و جدایی اطلاق شده است.

در حدیثی از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) آمده است که فرمود:

«اِنَّما سَمَّاهَا فَاطِمَة لاَِنَّ اللهَ فَطَمَها وَ مُحِبِّیها عَنِ النّارِ;(8) او را فاطمه نام نهاده، زیرا خداوند او و دوستانش را از آتش دوزخ باز داشته است».

از این تعبیر استفاده می‌شود که نامگذاری بانوی اسلام به این نام، از سوی خداوند صورت گرفته، و مفهومش این است که خدا وعده داده است او و کسانی که او را دوست دارند و در خط مکتب او باشند هرگز به دوزخ نروند.

10. هدیه پیامبر(صلی الله علیه وآله) به فاطمه(علیها السلام)

غیر از هدایای فوق العاده معنوی که پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به دخترش فاطمه زهرا(علیها السلام) داد که هر کدام از دیگری گرانبهاتر و پرارزش تر بود که بعضی از آنها در تاریخ ضبط شده مانند تسبیح حضرت زهرا(علیها السلام) و بعضی را مینمی دانیم. یک هدیه به ظاهر مادی نیز به او داد و عجب این که این هدیه نیز به فرمان خدا صورت گرفت چنانکه در حدیث زیر آمده است:

سیوطی نقل می‌کند: هنگامی که آیه شریفه:

«(وَآتِ ذَا الْقُرْبَی حَقَّهُ);(9) و حق نزدیکان را بپرداز!».

نازل شد، پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فاطمه(علیها السلام) را صدا زد و سرزمین «فدک» را به او واگذار کرد.(10)

البتّه چنانکه در فصل «ماجرای غم انگیز فدک» می‌آید، بخشیدن فدک به فاطمه(علیها السلام) یک مساله ساده نبود، پشتوانه ای بود برای مساله ولایت علی(علیه السلام) و سندی برای تحکیم و تثبیت مقام والای این خانواده، و از این نظر یک هدیه معنوی نیز محسوب می‌شد.

مدارک:

1 . این حدیث در «مستدرک الصحیحین»، جلد 2، صفحه 497 نقل شده و سپس تصریح می‌کند که اسناد این حدیث صحیح است.

2. ذخائر العقبی، صفحه 36 .

3. مستدرک الصحیحین، جلد 3، صفحه 154 .

4. صحیح ترمذی، جلد 2، صفحه 319 .

5. الصواعق المحرقه، صفحه 109 .

6. مسند احمد بن حنبل، جلد 6، صفحه 461. این حدیث را ابن اثیر در «اسد الغابة» و جمعی دیگر در کتب خود آورده اند.

7. البتّه دلایل علمی و دانش گسترده و فوق العاده آن حضرت در روایات شیعه وضع دیگری دارد

8. آل عمران، آیه 37 .

9. میزان الاعتدال، جلد 2، صفحه 131 .

10. تاریخ بغداد، جلد 2، صفحه 331 .

11. اسراء، آیه 26 .

12. درّ المنثور، ذیل آیه; میزان الاعتدال، جلد 2، صفحه 288; کنزالعمّال، جلد 2، صفحه 158 .

...........................................

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ميلاد باسعادت دخت نبي مكرم اسلام - ص - حضرت صديقه طاهره زهراي مرضيه سلام الله عيها و روز مادر و يزرگ داشت مقام زن را به همه مسلمان و به همه مادران تبريك و شاد باش عرض مي كنيم
= جعفري =

>>>   تبریگ ولادت با سعادت حضرت زهرا (س)وروز زن

>>>   با عرض تبریک وشادباش گویی زاد روز دخت مکرم پیامبرگرامی اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی ص حضرت فاطمه س وتکریم وبزگداشت مقام زن بتمامی مادران وخواهران مسلمان جهان بخصوص مادران وخواهران وطندار کشورم.باید بکسی که این میلاد فرخنده را بروز زن نام گذاری کرده باید تبریک گفت واحسن.دست سیاست بازان وتفرقه افکنان بشکند که این بانوی با عظمت را فقط مربوط به شیعه میداند چرا که عقل وعاطفه به ما میگوید چگونه پدری را انقدر با عظمت میدانیم ،روح وجان خود را فدایش میکنیم ولی فرزند وپاره تنش را دوست نداشته باشیم .البته که علمای اسلام (سنی وشیعه)بطور اجماع از نیت شوم تفرقه افکنان معلومات دارن ومیدانند که دشمنان اسلام با تفرقه افکنی وایجاد شک وشبه دنبال تصامیم پوچ وباطل خود می باشند.امید دارم نسوان ما با پیروی از اخلاق ورفتار ان بانوی بزرگوار ودوش بدوش مردان وطن ما در راه اعمار وانکشاف کشور کوشا باشند بنده از APHGAN PAPERاز خاطر پرداخت به نکات ارزشمند وانسان ساز تشکردارم.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   میلاد باسعادت ام ابیها,ام الأئمه ,سيدة نساء العالمين حضرت فاطمه زهرا(س)را به همه مسلمانان جهان تبريك وتهنئت عرض ميدارم زن را قبل از اسلام احترام كه نميكرد هيچ بلکه انسان هم نمیدانستند...اسلام بهشت را تحت اقدام امهات گذاشته در روایت دارد که اگر کسی لقمه به دهن زنش دهد ثواب دارد علي ع ميفرمايد: المرأة ريحانة ليست بقهرمانه زن گل خوشبو ست
جوان بامیانی

>>>   هرزن مسلمان باید بی بی فاطمه زهرا وسایر زن های بزرگ صدر اسلام را سرمشق خود قراربدهد زیرا هم دردنیا وهم دراخرت رستگارخواهد شد

>>>   میلاد باسعادت ام ابیها مبارک!

>>>   دريا غريق مرحمت بي كران تو
هفت آسمان تجلي رنگين كمان تو
خورشيد ناز مي كشد از ذرهاي خاك
آنجا كه صبح مي گذرد كاروان تو
صدها فرشته بال نهادند بر زمين
تا دامن خديجه شود ميزبان تو
بهتر شد آن زنان قريشي نيامدند
حوا و مريم اند پرستار جان تو
بر قلبهاي خسته ما هم نزول كن
اي جبرئيل تا به سحر هم زبان تو
يك شاخه ياس در دل مجروح كاشتيم
تنها به احترام مزار نهان تو
در بارش است رحمت بي حد ابر تو
پنهان شده است مثل شب قدر قبر تو

>>>   اي جلوه شكوه و جلال پيمبري
تو حجت هميشه به آل پيمبري
قد راست كرده بود و تنومند مانده بود
از آب چشمه ي تو نهال پيمبري
آنجا كه بحث كيفيت عرش مي شود
جز سينه ی تو نيست مثال پيمبري
مرهم به زخم هاي احد بيشتر بنه
تو با خبر هميشه ز حال پيمبري
كمتر به سينه جاي بده بوسه ي نبي
جاري شده است اشك زلال پيمبري
اين لحظه هاي اخر از احمد جدا مباش
اسوده نيست بي تو خيال پيمبري
قدري صبور باش بهشت دل نبي
تو زود مي رسي به وصال پيمبري
چون تو تمام آينه خلق احمدي
هر روز روز تو ست به سال پيمبري

>>>   اي بهشت قرب احمد (ص) فاطمه(س)
ليله قدر محمد (ص) فاطمه(س)
اي سه شب بي قوت واز قوت تو سير
هم يتيم و هم فقير و هم اسير
وحي بي ايثار تو كامل نشد
هل اتي بي نان تو نازل نشد
مدح تو كي با سخن كامل شود
وحي بايد بر قلم نازل شود
اي كه در تصوير انسان زيستي
كيستي تو كيستي تو كيستي
از شب ميلاد تاآخر نفس
مصطفي (ص)يك دست را بوسيد و بس
آن هم اي دست خدا دست تو بود
اي برآن لبها و دست تو درود
عقل كل از كل هستي شد جدا
تا چهل شب كرد خلوت با خدا
اين چهل شب در سرش شور تو بود
بهر استقبال از نور تو بود
اي كه از سر تا به پا پيغمبري
بلكه هم پيغمبري هم حيدري
تو رسول الله (ص) شويت بوالحسن (ع)
هر سه يك جانيد با هم در سه تن
بس تويي اي عرش حق را قائمه
هم محمد (ص) هم علي (ع) هم فاطمه (س)
بايد اينجا لب فرو بست از بيان
روز محشر قدر تو گردد عيان
صحنه محشر همه پابست توست
اختيار نار و جنت دست توست
مهر تو روز قيامت هست ماست
ريشه هاي چادرت در دست ماست
روز محشر كار ما با فاطمه (س) است
نقش پيشاني ما يا فاطمه (س) است
از كرامت بر جبين ما همه
ثبت كن هذا محب الفاطمه (س)

>>>   تسبيح تو كه تربت حمزه به قاب داشت
در سينه اش شميم دعاهاي ناب داشت
از كور نيز وقت سخن رو گرفته اي
هر چند چهره تو ز نور احتجاب داشت
در شكر روز ه ا ي كه در سه افطار با تو بود
دستت براي خواهش سائل جواب داشت
جسمت نخواست رخت عروسي به تن كند
از بسكه از بساط جهان اجتناب داشت
با عطر يازده سحر اين باغ آشنا ست
هر چند عمر مادر گلها شتاب داشت
بيتي به شعر صائب تبريزي آمده است
آن شاعري كه طبع روان همچو آب داشت
((چون صبح زندگاني روشندلان دمي است
آن هم دمي كه با عث احياي عالمي است ))

>>>   از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدّثة؛» آن بزرگوار «محدّثه» بود. یعنی فرشتگان بر او فرود میآمدند، با او مأنوس میشدند و با او سخن میگفتند. این، مشخّصه‌ای است که روایات متعدّدی درباره آن وجوددارد. «محدّثه» بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنّی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده‌اند یا میتوانسته‌اند وجودداشته‌باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند. مصداق این در روایات ما، فاطمه زهراست. در روایت امام صادق علیه‌الصّلاةوالسّلام چنین است که فرشتگان الهی نزد فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها میآمدند؛ با او حرف میزدند و آیات الهی را بر او میخواندند؛ همان تعبیراتی که نسبت به مریم، علیهاسلام در قرآن هست که: «ان اللَّه اصطفیک و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین.» این عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها خطاب میکردند و میگفتند: «یا فاطمة، انّ اللَّه اصطفیک و طهَّرک؛» خدا تو را برگزیده و پاک قرارداده‌است. «و اصطفیک علی النساء العالمین؛» تو را بر زنان عالم برتری داده‌است. بعد امام صادق، علیه‌الصّلاةوالسّلام، در همین روایت میفرماید: یک شب که ملائکه با آن حضرت مشغول صحبت بودند و این تعبیرات را میکردند، فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها به آنها فرمود: «ألیست المفضّلة علی نساء العالمین مریم؟» یعنی آن زنی که خدای متعال فرموده‌است «واصطفیک علی نساء العالمین» آیا مریم نیست که خدا او را بر زنان عالم برگزید؟ ملائکه در جواب، به فاطمه زهرا سلام اللَّه علیها عرض‌کردند: «مریم نسبت به زنان دوران خودش برگزیده بود و تو نسبت به زنان همه دورانها - از اوّلین و آخرین - برگزیده هستی». این چه مقام معنوی والایی است! انسان عادّی - مثل ما - نمیتواند این عظمت و رتبه را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّرکند

>>>   قدیمیترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام - مربوط به قرن سوم و چهارم - به نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها گرفته شده است. در گذشته به‌نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها دانشگاه تأسیس میکردند.

>>>   در فضیلت این بزرگ بانوی اسلام همین بس که خداوند در فضیلت ایشان سوره کوثر را نازل فرموده است و ایشان را خیر کثیر مینامدإِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1) فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2) إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3) ما به تو كوثر (خير و بركت فراوان) عطا كرديم. (1) اكنون كه چنين است براى پروردگارت نماز بخوان و نَحر كن. (2) مسلّما دشمن تو ابتر و بدون نسل است. (3)

>>>   میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام (ص) حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه سلام الله علیها و روز مادر و بزرگداشت مقام زن را به همه مسلمانان و به همه مادران تبریک و شادباش عرض می کنیم
ع

>>>   درود بر شما کاری بسیار خوبی را انتخاب کردی ادامه بده که نتیجه خوبی هم نصیب شما خواهد شد زیرا حضرت زهرا سلام الله علیها بهترین الگوی برای زنان مسلمان است که اگر خوب معرفی شود قطعا نتیجه بخش خواهد بود و پاداش شما نیز محفوظ خواهد بود موفق باشید.
علی از ایران

>>>   آفرین برتو برادر اهل سنت من نمی دانستم واطلاعات درست نداشتم نسبت به دید گاهی شما عزیزان همان چیزهای که شما قبول دارید ماهم داریم فرق بین دیدگاه شما ومانیست ازشما عزیزان تقا ضای آنرا داریم که درجاهای سخن میگوییداینها را به گوشو انزار عموم برسانید تا وحدت و انسجام برادران شیعه وسنی گردد انشا... خداوند به شما عزت دهد برادر ما همه یک مسلمان هستیم
( محمدعلی صادقی)

>>>   سوره دهر ( انسان ) در مورد فاطمه(س) نازل شده كه به مناسبت اطعام آن حضرت و فرزندانش و شوهرش كه نذر كردند 3روز روزه بگيرند و هنگام افطار به مسكين و يتيم و اسير انفاق نمودند. در اين سوره از همه نعمتهاي بهشتي سخن رفته الا از حريه هاي بهشتي به خاطر احترام فاطمه(س). قرائت اين سوره چه قدر زوق انگيز است به دقت و با معني بخوانيد و ثوابش را نثار كنيد به همه دوستان فاطمه سلام الله عليها
محمد

>>>   فوق العاده بود ممنون

>>>   ای میتوانستیم که مکتب و روش دخت بهشت را پیروی کنیم و دعا مینمایم که خداوند ج مارا و تمام زنان مسلمان را از رحمت خود که برآن بانوی بهشت عطا نموده است بی نصیب نگرداند. و بروی آن بانوی پاک مارا هم هدایت نیکی بدهد.

>>>   این فقط سیاستمداران و دولتمندان خصوصآ دولتداران دو کشور قدرت طلب هستند که باعث نفاق مسلمانان شده اند و بخاطر قدرت از نام شیعه و سنی استفاده سو ء میکنند ورنه الله (ج) یکی، قران کریم یکی، محمد (ص) یکی!

>>>   من صدقه ریزه ګل قهرمان افغانی خود شوم!

>>>   از سال ۹۰۹ میلادی تا سال ۱۱۷۱ میلادی خلفای اسلامى خلافت خود را به نام نامى فاطمه زهرا دختر پیامبر مسلمانان، نامگذاری نمودند: دانشگاه الاهزر آنان بمدت بیش از دو قرن مؤسسِ دولتی بودند که به گسترشِ علم، هنر ، فن معمارى و بازرگانی پرداختند. قاهره پایتختِ مصر، توسط فاطمیان پایه گذاری شد. دانشگاه ها در زمان خلفای فاطمی در قلمرو فاطمیان ساخته شد. اولين دانشگاه اسلامى به نام يک بانو در پایتختِ مصر به نام لقب دخت پیامبر فاطمه زهرا گذاشته شد. زهرا, زهره , گردانى از الاهزر است. , با معنى و مفهوم "نورانى, درخشان, زهره ناهید, زن زیبا, الهه عشق و زیبایی, خورشید, ستاره زهره" دعوت خلفای فاطمی در سرزمین ایران در عهد سامانیان و غزنویان آغاز شد و به وسیله ناصر خسرو قبادیانی، شاعر معروف پارسىزبان ايرانزمين خراسان این دعوت تا حدی به ثمر رساند. وى در سفرنامه خويش درباره اين دانشگاه و رابعه دختر کعب قُزداری که به رابعه بلخی هم شناخته شده‌است . تصوير پيکر نیم تنه رابعه بلخی Робиаи_Балхи.jpg. ناصر خسرو قبادیانی که به ناصر خسرو بلخی هم شناخته شده‌است پشنهاد اساسگذارى همچو دانشگاه اسلامى داد که در پهلوى دين دانشهاى مانند پزشکى و هندسه و ديگر دانش ها آموزش داده شود که شور بختانه رد گرديد. واما تورانيان = تيموريان پارسىزبان ايرانزمين خراسان دوقرن پس از آن دانشگاه و آرمگاه بنام شوهر فاطمه زهرا و داما پيامبر "سخی شاه مردان" بنا کردند. ابومسلم خراسانی زمينه ساخت اين آرامگاه را برابر کرد که عليه حکومت بنى اميه مبارزه کرد و شرایط براى حکومت و مستقل را در خراسان ايرانزمين ایجاد کرد. ریزه گل , بى بى گل کوه کوه گل "قهرمانان افغانی" به زبان پارسى کى بوند مانند پروين , ميترا و انايتا و شيوا و منيژه , انادريا, راگنى , ناهيد و يا شرين زهره و يا زهرا و خورشيد پارسى! خورشيد يکى و نور اش هر طرف است!چه خوب آواز خواند زلاند: اى زهره اى ستاره زيباى آسمان!!!! باکره فاطیما نام در پرتگال "معجزه خورشيد" ( تجلی مریم تجلى باکره فاطيمه) شد. واژه اى که قهارعاسى براى پاس از پارسى بکار برد: "از آفتاب معجزه بر دوش مى کشد رو به مراد و روى به فرداست پارسى" مردمان عيسوى اين مکان را مبارک دانستند و نور اين دخت در منطقهٔ روستایی «فاطیما» در پديد آمدن ويا ظاهرشدن چهره باکره فاطیما تجلی مریم , نور مريم و يا درخشنده گى ماريا مادر پيامبر عيسويان ناميدند. يک بانو و يک دخت و يک مادر در جهان جهانى شدند, فرع نبودند بلکه اصل بودند: بانو بزرگ پيامبر اسلام , مادر پيامبر عيسويان, و دخت پيامبر بزرگ اسلام !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است