اهداف اشرف غنی از سفر به تهران چیست؟
منافع ملی ما ایجاب کند که همکاری هایی با غرب داشته باشیم که این روابط می تواند برای ایران نگران کننده باشد، اما دو امر واضح است؛ یکی اینکه قلمرو افغانستان هیچوقت برای اعمال ضد ایران استفاده نخواهد شد و دوم اینکه درک منافع ملی ما مانند هر دولتی حق ما است و بر اساس آن تصمیم می گیریم 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۲۰    ۱۳۹۴/۱/۳۰ کد خبر: 93193 منبع: پرینت

بنا بر گزارش های منتشر شده امروز یکشنبه سی ام حمل، محترم اشرف غني در راس هياتي بلندپايه با حضور محمد محقق، معاون دوم ریيس اجرايي دولت، صلاح الدين رباني وزير خارجه، حنيف اتمر مشاور امنيت ملي ریيس جمهور، اکليل حکيمي وزير مالیه، داوود شاه صبا وزير معادن و پتروليم و سيد حسين عالمي بلخي وزير امور مهاجرين، به تهران سفر مي کند.

اشرف غنی که به دعوت رسمی همتای ایرانی خود عازم تهران می شود دو روز در این کشور همسایه اقامت خواهد داشت و با مقامات عالی رتبه ایران دیدار و گفتگو خواهد داشت.

درباره اهداف این سفر، داکتر اشرف غنی دیدگاه اش راجع به ایران را اینگونه ابراز کرده است:
باید اذعان کرد که همکاری های منطقه ای نوعی ثروت ایجاد می کند و ما را از فقر به رفاه می رساند. تولید ثروت محدود نیست و بستگی به نیروی انسانی و طرز فکر دارد. با توجه به اینکه ما در بین 3 میلیارد از جمعیت جهان قرار داریم که مبدل می شوند به یک طبقه متوسط و این بزرگترین فرصت است برای ما، کمک های جهانی اصلا قابل مقایسه با این ظرفیت ها نیست.

ما خواستار این هستیم که صادارت ایران به چین و آسیای جنوبی از راه افغانستان صورت گیرد، همچنین علاقه مند به ایجاد یک شبکه برق منطقه ای هستیم چون ایران در فصل های خاص برق مازاد دارد که این برق در چارچوب یک نظام منطقه ای به آسانی می تواند صادر شود.

وی افزود: ما می خواهیم در ده سال آینده به یک طرح جامع همکاری منطقه ای در باره ثبات و رفاه برسیم تا در این چارچوب، منطقه مشکلات جدی خود را حل کند. مانند اروپا که بعد از جنگ دوم جهانی قادر به ایجاد یک نظام همکاری منطقه ای شد، ما هم خواستار چنین اقدامی با ایران، پاکستان، هند، چین و جمهوری های آسیای مرکزی هستیم.

رییس جمهور ادامه داد: تا 25 سال آینده آسیا به بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا تبدیل می شود و این یک فرصت عظیم برای افغانستان است که در قلب آسیا قرار دارد تا نقطه وصل باشد و بتواند با همکاری از این فرصت بزرگ استفاده کند.

اشرف غنی درباره ضرورت مبارزه ریشه ای با مواد مخدر گفت: تولید و قاچاق مواد مخدر خطری است که همگان را تهدید می کند. ایران سالانه میلیاردها دالر برای امنیت و برای درمان معتادان مصرف می کند و متاسفانه تعداد معتادان افغانستان هم از یک میلیون تجاوز کرده است و ما در این بخش باید بطور مشترک اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از راه های اقدام مشترک ما در این زمینه این است که ایران یکی از خریداران مواد غذایی در منطقه است ما باید بتوانیم با همکاری بطور ریشه ای نظام کشاورزی را بخصوص در هلمند، نیمروز و فراه تغییر بدهیم تا جایگزین بنیادی برای مواد مخدر باشد.

داکتر اشرف غنی گفت: نکته حیاتی دیگر برای ما حضور کارگران اقتصادی و مهاجرین افغانستانی در ایران است. هدف اساسی ما این است که مهاجرین افغانستان بطور آبرومندانه از ایران و پاکستان به کشورشان بازگردند.

وی افزود: کارگران افغانستان بر اساس مطالعات شماری از شاگردان سابق من، سهم عظیمی در بخش ساختمانی ایران ایفا می کنند اما متاسفانه مشکلاتی دارند و ما خواستار توجه جدی دولت ایران به آنها هستیم.

رییس جمهور با تاکید به لزوم قانونمند شدن حضور افغانستانی ها در ایران گفت: کارگران افغانستانی باید در چارچوب قانون و بر اساس حقوق مشترک تردد کنند تا از قاچاق انسان جلوگیری شود. قاچاق انسان هم مانند قاچاق مواد مخدر یک خطر است. توقع ما از جمهوری اسلامی ایران این است که برای تخصصی و حرفه ای شدن مهاجرین نیز کمک کند.

اشرف غنی اظهار داشت: ما صدها ایران شناس در افغانستان داریم چون افغانستانی هایی که در ایران درس خوانده اند و تحصیلات عالی داشته اند ایران را خوب می شناسند اما ایرانی ها متاسفانه به این خوبی افغانستان را نمی شناسند و امید است که شناخت متقابل بیشتر شود.

وی گفت: ایران یک دولت مستقل است و سیاست خارجی آن با استقلال و با حفظ و تامین منافع ملی بوده است. جمهوری اسلامی افغانستان هم یک دولت مستقل است. منافع ملی ما ایجاب کند که همکاری هایی با غرب داشته باشیم که این روابط می تواند برای ایران نگران کننده باشد، اما دو امر واضح است؛ یکی اینکه قلمرو افغانستان هیچوقت برای اعمال ضد ایران استفاده نخواهد شد و دوم اینکه درک منافع ملی ما مانند هر دولتی حق ما است و بر اساس آن تصمیم می گیریم.

رییس جمهوری اسلامی افغانستان تاکید کرد: مناسبات ما با ایران چند هزار سال سابقه دارد و چند هزار سال دیگر نیز دوام خواهد داشت و امید است مخصوصا در بخش فرهنگی با توجه به فرهنگ مشترک اسلامی و دیگری زبان فارسی و دری، بتوانیم همکاری های به مراتب زیادتری داشته باشیم.

اشرف غنی درباره مسایل اقتصادی نیز گفت: اگر راه آهن، نقاط مختلف افغانستان را به چابهار ایران متصل کند این امر رشد اقتصادی کشور را حداقل به میزان 2 تا 3 درصد افزایش می دهد هر چند تاثیرش برای ایران این میزان نیست چون اقتصاد ایران به مراتب بزرگتر است اما به هر حال برای ایران هم منافعی دارد.

وی در پایان درباره رویکرد و اولویت های دولت خود برای توسعه اقتصادی گفت: همکاری منطقه ای و کمک خارجی تناقضی با هم ندارند اما کمک خارجی نسبتا محدود است و کشوری را از فقر به رفاه نمی رساند. لذا ما نیازمند یک برنامه ی وسیع هستیم.

این دیدگاه جناب اشرف غنی درباره ایران است و اهدافی که قرار است در این سفر دو روزه پیگیر آن باشد تا ببینیم حاصل این سفر چه چیزهایی خواهد بود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   1_او صرف کارهایی می تواند انجام دهد که با موافقت ارباب باشد. امریکا با تحکیم و تقویت روابط افغانستان و ایران موافق نیست پس این سفر نتیجه ای نخواهد داشت.
2_ ضمنا" امریکا با افغانستان پیمان امضا کرد برای اعمار پایگاههای نظامی برای حمله به ایران و چین و روسیه. طیاره های بی پیلوت امریکا از خاک افغانستان برای جاسوسی از ایران پرواز می کنند. برای امریکا نظر اشرف غنی کمترین اهمیتی ندارد. فرضا" غنی مخالف باشد جز مخالفت لسانی چکار می تواند.
3_اگر امریکا می خواست کلگی مزارع کوکنار را حریق می کرد. اما پس از 2001 و آمدن امریکا کشت کوکنار 200 برابر بیشتر از زمان طالبان شد. پس در قاچاق مواد مخدر هم کدام اتفاقی نخواهد افتاد. چون امریکا و انگلیس جوانان منطقه را معتاد و پودری و بی خاصیت می کنند.

>>>   خوش بین نیستم به این رفتن غنی به ایران چون ایران همان برخورد را با محاجرین ادامه میدهدپس بهتر است که نه میرفت.

>>>   رابطه امریکا باافغانستان ربطی به رابطه افغانستان با ایران ندارد.افغانستان باید منافع ملی خود را در این ارتباط ها پیدا کند.
مهاجر از ایران

>>>   اشرف غنی دراین سفر باید ابتدا باید کارمندان سفارت افغانستان در ایران رااز کارهایشان معلق کند که داشتن رابطه بخاطر مسائل شخصی بامقامات ایران را بر منافع افغانستان واستیفای حقوق پناهندگان ومهاجرین را ترجیح میدهند.

>>>   چطور دولت ایران حق اعتراض به کشورهایی که با پناهندگان ایرانی رفتار بد مکنند دارد ولی دولت افغانستان هیچ اعتراضی ندارد .ایران باید بداند پناهندگی یک حق است نه امتیاز.ما از ایران حقوق بین المللی را می خواهیم که تعهد نموده اید.

>>>   پناهنده گان ایرانی جمعیت زیادی از پناهندگان در جهان را در بر میگیرند هروقت در اروپا ویا استرالیا با انان رفتاربد والبته بسیار بهتر که ایران با پناهندگان افغان میکند رادارد دولت ایران وایرانی ها به خود حق میدهن اعتراض نمایند ولی دولت افغانستان بخصوص سفارت افغانستان که بیشتر نقش دفتر منافع ایران رادارد تا سفارت افغانستان هیچ عکس العملی نشان نمیدهند.چرا.......

>>>   دولت افغانستان باید از نقطه قدرت باهمسایگان ارتباط داشته باشد .ومنافع ملی را قربانی رابطه با همسایگان نکند.برای من کا 33سال است در ایران پناهنده ام تجربه شده هرگاه دولت افغانستان دولتی مقتدر بوده رفتار سیاسی ایران فرق داشته حتی در قبال پناهندگان.

>>>   دولت افغانستان باید یا امکانات را برای باز گشت پناهندگان به وطن را مهیا کند یا حق اسکان مجدد را برای پنا هندگان تامین نماید تا دولت ایران از پناهندگان برای فشار بر دولت افغانستان استفاده نکند...

>>>   اشرف غنی باید حقوق پناهندگان را از دولت ایران مطالبه کند .وقتی قرار باشد ما در افغانستان کالای ایرانی مصرف کنیم وکارگران ایرانی ودولت ایران از ان سود ببرد چرا پناهنده افغان از حق کسب وکار محروم باشد.حال انکه ایران وظیفه دارد تعهدات خود بر پایه پرتکولهای بین المللی درقبال پناهندگان اجرانماید .ویا اگر نمیتواند حق اسکان مجدد را از پناهندگان نگیرد.

>>>   چرا اشرف غنی احمدزی را حکمران و همه کاره افغانستان خطاب نمیکنید. خطاب کردن وی بحیث رییس جمهور توهین به مقام ریاست جمهوری است. همه بشمول خودش میداند که انخابات ریاست جمهوری را نبرد. از روزیکه قدرت بدستش داده شده این شهروند امریکایی وزارت میکند, صدارت میکند, ولایت میکند, سفارت میکند, ریاست میکند, قوماندن نظامی و پلیس میشود و هرچه دلش بخواهد میکند. حکمران و همه کاره افغانستان بهترین لقبی برای این سلاله قطاع الطریقان وغایله گران است.

>>>   پناهندگان جنگی افغان باید به افغانستان بر گردند وتعداد این پناهندگان ثبت شده کمتر از هزار نفر است بقیه مهاجران و کارگران غیر قانونی اند که حقی ندارند چون باید قانونی وارد می شدند
در ضمن چرا فکر می کنید تا حرف از رابطه ایران و افغانستان به میان می اید شما مهاجرین سریع خود را وسط می اندازید روابط بین دو کشور فراتر از مسیله مهاجرین است و اشرف غنی می داند برای چه به ایران امده مطمین باشید شما مهاجرین کو چکترین اهمیتی برایش ندارید در ضمن ایران خوب می داند با یک سر سپرده امریکا چطور رفتار کند اقای اشرف غنی هم خواسته هایی که از ایران دارد در قبالش باید خواسته های ایران را انجام دهد وگرنه حرف مفت زدن اسان است

>>>   باید بدل عبدالله هم به ایران میرفت چون سیاست وی بهتر میباشد

>>>   اشرف غنی با هيات بلندپايه شان باید بامهاجرین یا علماء نیز دیدار می کردند، درد دلها، صحبتها و سخنان مهاجرین و علماء را از نزدیک می شنیدند تا مردم و ملت افغانستان که در این روزها سخت به ایشان بی اعتماد شده کمی امیدوار می شدند.
رحیمی

>>>   به جای جدال بر سر موضوعاتی همچون پناهندگان باید به پیشرفت و توسعه هر دو کشور و ارتباطاتشان توجه کرد. هر چه در این زمینه کوتاهی کنیم فضای بیشتری را در اختیار تندروها و تکفیری ها و کسانی که منطقشان فقط نابودی دیگران است باز میشود و در مسابقه پیشرفت جهانی ما باسرعت هر چه بیشتر به عقب با میگردیم..

>>>   الحق که از افغانی جماعت نمک نشناستر نداریم . اخه ادم هم اینقدر بیمعرفت ما کار نداریم شما با امریکا یا هر کشور دیگه ای که میخاید همکاری کنید ولی لاعقل نمک نشناس نباشید «مخصوصا مهاجرین» که این همه انتقاد از وضعتون میکنید یه نگاه به خود ایرانی ها بکنید این همه جوون بیکار این همه تحریم رو دارن تحمل میکنن با این حال جمعیت زیادی از شما دارید از منابع این مردم بدبخت استفاده میکنید بعد هم میاید ازشون انتقاد میکنید اونم چه انتقاد هایی تجاوز میکنید ، دزدی میکنید و... بعد انتظار مجازات هم ندارید روتونو برم هی

>>>   سلام به تمام مقامات من درخواستم این است ازآقای اشرف غنی که به شیراز که جمعیت بیشترمهاجرین در این استان است وباانها ملاقات داشته باشد وبه مشکلاتش رسیدگی کند تابفهمد چه خبر اینجا وبه حرفهای دولت ایران گوش ندهد راجب برخودبامهاجرین
باتشکر بختیاری پاسخگوئی

>>>   ایجاد روابط نیک و دوستانه ... موفق باشی جناب رییس جمهور
خراسانی

>>>   باید در این دیدار دولت ایران زمان دقیق اخراج افاغنه را به رئیس حکومتشان اعلام کند.بخصوص بعد از تبدیل شدنتان به پایگاه امریکا وحمایتتان از عربستان نشان داید چگونه می اندیشید.اتباع کشوری که دشمن ایران است برای امنیت ملی ما خطرناک است.البته بعید میدانم دولت ایران دست از دست و دلبازی برای افاغانه بردارد.

>>>   با این پیام های نا عادلانه ای که در باب هم زبانان خود نوشتید بایستی عرض کنم که کی کارگر افغانی خواست که این یارو اومده ایران ههههه شوخی بود ولی انصافا دو تا کشور تو دنیا فارسی بلدند بخونند و بنویسند یه کم تو حرف هایی که میزنید دقت کنید

>>>   خب حال که بقول شما ایران نسبت به پناهندگان خود اعتراض میکند شما هم اعتراض کنید حال که اعتراض نمیکنید منت آنرا بر سر ایران نگذارید!!!اگر جرم و جنایاتی که مهاجرین افغان در ایران انجام میدهند (مانند قتل.آدم ربایی.فروش مواد مخدر و...)مهاجرین ایرانی در استرالیا انجام دهند که پوست از سر ایرانیان میکنند(البته تعدادی از مهاجرین مرتکب این جرایم میشوند که نسبت به تعداد کل مهاجرین باز هم زیاد هست).اگر باور ندارید سری به صفحه حوادث روزنامه ها... بزنید.وقتی که مهاجر افغان برای ورود به ایران داخل صندوق عقب خوردو پژو مخفی میشود چه انتظاری دارید.کسی برای شما دعوت نامه نفرستاده جان مادرتان به ایران سرازیر نشوید...باز هم میگویم بیشتر بزرگنمایی مهاجران افغان از مشکلات ایران بخاطر ترس از افزایش تعداد بیشتر هموطنان خود در ایران میباشد.در ضمن شرایط مهاجرین غیرقانونی در استرالیا آنقدر سخت هست که تا مرز خودکشی پیش میرود لطفا کفران نعمت نکنید.

>>>   هر چه سریعتر باید برنامه های بازگشت مهاجرین تنظیم شود تا پرونده ی این موضوع برای همیشه بسته شود و دو کشور به موضوعات مهم تر و همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف صنعتی ، معدنی ، بازرگانی ، کشاورزی ، علمی ، فرهنگی ، هنری ، سیاسی ، نظامی و بسیاری موارد دیگر بپردازند که مسلما سود بسیاری برای هر دو طرف خواهد داشت و زمینه های تنش بین دو کشور از بین خواهند رفت... نباید به دلیل حضور پناهندگان جنگی ( که البته چون دیگر جنگی وجود ندارد پناهندگی آن ها وجاهت قانونی ندارد زیرا دلیلش که جنگ بود دیگر وجود ندارد) تمام زمینه های همکاری دو جانبه تحت الشعاع قرار بگیرند...

>>>   ع وغ هردویشان جواسیس پاکستان وامریکا استند!
هوادار استاد سیاف

>>>   دولت افغانستان باید امکانات برای باز گشت 3 میلیون پناهندگان قانونی و غیر قانونی از ایران به وطن را مهیا کند. حالا که افغانستان مستعمره امریکاست و همه مهاجران به ایران طلبکارند و دو قورت و نیمشان باقیست خوب است پناهندگان به (امریکای عزیزتر از جان! ) مهاجر شوند یا به ترکیه اردوغانی بروند. در امریکا یا ترکیه بالای یک دختر لیسه تجاوز کنند تا ببینند پولیس امریکا لوله تفنگچه کلت مگنوم را توی حلقشان و پولیس ترکیه توی ... می کند یا نی. 40 سال مهاجرت در ایران کافیست. مهمان یکروز 2 روز. یکماه 2 ماه. نه 40 سال.

>>>   افغانیهای ساکن در ایران بصورت غیر قانونی وارد خاک ایران شده اند و پناهنده نیستند باید آنها را با لگد پرت کرد بیرون چون خیلی زبون درازی میکنند

>>>   اقای ایرانی شما که از قوانین بین المللی اطلاع نداری اول تحقیق کن بعد نظر بده اگه ایران نمیتونه پذیرای مهاجرین باشه حق اسکان مجدد را از انها نگیره مطمئن باش اگه افغانها سودی برای دولت ایران نداشته باشه مرزها را باز نمیزاره .در این صورت مطمئن باش حتی یک نفر هم غیر قانونی وارد نمیشه.ویا همین پناهنده ها رو حق اسکان مجدد میده .

>>>   اره باید امریکا واروپا پناهندگان ایرانی را برگردونه ایران .ایران که نه مشکل اقتصادی داره نه امنیتی!...این را برا اون دسته از ایرانی هایی میگم که از حقوق بین المللی سرشون نمیشه.با احترام وعرض پوزش از دیگر برادران ایرانی که سالها مارا مثل برادر پذیرایی نمودند.ما که نمی تونیم خوبیها شون را جبران کنیم .خدا اجرشون رابده.

>>>   به جای بحث های بیهوده باید کاری کرد تا دو ملت پیشرفت کنند. راه اندازی هر چه سریعتر بندر چابهار، صادرات برق و گاز از ایران به افغانستان و در مقابل واردات کالاهایی که ایران به آن ها نیاز دارد و افغانستان در آن ها مازاد تولید دارد به نفع دو ملت است.
ایرانی

>>>   درد آور است که مردمی که چندهزار سال با هم یکی بودند و در سایه یگانگیشان بزرگترین و قویترین قدرت دنیا بودند اکنون با هم اینطور رفتار میکنند. یکی دیگری را افغانی (مثل واحد پول)و افاغنه خطاب میکند و میگوید برو به خانه ات! و دیگری چاپلوسی اعراب را میکند و رییسش تبعه آمریکاست! اگر مهاجر اهل کابل افغانیست پس مولانا هم افغانیست و بوعلی هم ازبکستانیست و خوارزمی هم قرقیزستانیست. و اگر رابطه با عرب خوب است پس بدانید که عرب وهابی حتی ناموس شما را هم متعلق به خودتان نمیداند و مرد غیر عرب را برده و زنش را کنیز برای هوسرانی میداند. این معنای وهابیت است و نه اسلام. ایران اکنون اسم یک کشور است و حکومتی دارد مستقل ٬ افغانستان و تاجیکستان و ... هم همینطور ولی این منطقه با اقوام و زبانهای مختلف فرهنگی مشترک دارند. حالا اسمش هرچه باشد٬ ایرانی٬ آریایی٬ آریانایی یا ... که مثل کوه جلوی فرهنگ عرب و مغول و غرب ایستاد. نفاق و تحقیر همدیگر فقط باعث تضعیف این فرهنگ مشترک میشود. این محدوده فرهنگی خانه همه ماست و همه در آن باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

>>>   کدام منافع ملی ایجاب می کند که با غرب و آمریکا به گونه ای رابطه داشته باشیم که تمام مقدرات کشور را به دست آنان بسپاریم و خود هیچ اراده نداشته باشیم؟ این ها حرفهای مفت است که به زبان آورده می شود.

>>>   من با نظراتی که از صحبت اشرف غنی با مهاجرین بود موافقم و اگر به حیث یک رییس جمهور به ایران آمده است باید با مهاجرینی که 30 سال است هنوز به عنوان یک مهاجر تلقی می شوند و هرگاه مقامی از افغانستان به ایران آمد با جیبی سنگین بازگشت تا در مورد مهاجرین زبان باز نکند. من به عنوان یک مهاجر و ملیت افغان از رییس کشورم شکایت دارم و او هیچ گاه به ملت خود نیندیشید.

>>>   باید دانست
۱. مهاجرین افغانستان در ایران حداقل حقوق شهروندی را ندارند از قبیل تحصیل رایگان و گواهینامه وسایل نقلیه و بیمه درمانی ووووو
۲. عدم تردد آزاد بین شهرها و شهرستانها تاجایی که روادید برای سفر به یک کشور خارجی آسانتر است تا مسافرت از تهران به شهرستانی دیگر مضاف بر اینکه بعضی ااستانها و شهرهای وریستی مانند مازندران و گیلان برای مهاجرین ممنوع میباشد
۳ 'اهانت و تبعیض به مهاجرین افغانستانی با سایر مهاجرین از کشورهای دیگر در حد اعلا
۴'آزاد نبودن در انتخاب شغل و محدود به مشاغل سخت با اخذ ماهیانه ۷۰ هزارتومان چه فعالیت کاری داشته باشند چه نداشته باشند!
۵' پایمال نمودن تعهدات بین المللی در حق مهاجرین
۶' وووووووووو
درعین حال خوشبین به این سفر بوده و از پذیرایی گرم بعضی از ملت خونگرم و منصف ایران سپاسگذار میباشیم که معترف به تضییع حقوق مهاجرین افغانستانی می باشند

>>>   از شما ایرانیها بعیده معنای پروتکلهای بین المللی را ندونید. ایا خواست حقوق بین المللی از دولتی که تعهد در قبال اون داره نمک نشناسیه .حق کسب وتحصیل ایا خواسته زیاده ما از دولت ایران نمی خواهیم اون ازادی که ایرانیها وبقیه پناهندگان در اروپا وامریکا دارن واون امتیازات در اون کشورهارا نمیخواهیم .فقط حقوق پناهندگی ان هم از دولت وگر نه میدانیم ملت ایران مشکل دارند .ولی اگه دولت ایران نمیتواند پذیرای پناهندگان باشد لااقل از سازمان ملل وکمیساریا ودولت افغانستان بخواهد زمینه اسکان مجدد را فراهم کند.

>>>   سلام . مهاجرین عزیز خسته نباشید مخصوصا آندسته مهاجران که خیلی آتش شان تند هست خب بگذارید که باهم حرف بزنیم یکطرفه به قاضی نروید شما درست میگویید این حقوقی بینلمللی که میگویید هم این چنین که شما میگویید نیست این در صورتی هست که ایران تعدادی از این مهاجران را خود پزیروفته باشند اما نه این طوری که ما مهاجرین افغانی دسته دسته فوج فوج به صورت قاچاق وارید این کشور میشویم در صورت که ایران بارها سالهای متوالی هست که اعلان میکند که آی مردم نیایید نیایید ما دیگر جای برای شمانداریم اگر بیایید با شما برخرد قانونی میشود خب ما باز هم این هشتار هارا نا شنیده میگیریم گروه گروه وارید میشویم آن وقت از قانون بینلمللی حرف میزنیم خب اگر خودی ما بجای ایرانی ها بودیم چکار میکردیم ؟؟؟ درست هست که اوایل ایران یک عده را قانونی پزیرفته بود و بسیار هم خوب باما رفتار میکرد که تقریبا مثل خودی ایرانی ها ما هم کوپان داشتیم همه چیز اگر مساوی نبود زیاد هم کم نبود حال که کشوری ما جنگ هست تقریبا 50% مردم مهاجر شده هست میلیون میلیون وارد ایران شده هست خب این دیگر مشکل خود ماست ایران و ایرانی ها هیچ مسئو لیتی در قبال ما ندارد خب مهاجر پزیری هم حدو اندازه ای دارد مگر خودی ایرانی ها به شما یا به همه ای ما نگفته که نیایید همه ای ماهم قبول داریم که چنین اعلان هارا بارها شنیده ایم بازهم توجه نداریم برادرم و خواهرم قدری سنجیده و عادلانه تر نظر دهید . درضمن دل تان را به آمدنی اشرف غنی هیچ خوش نسازید چون همین طوری که مابرای دیگران بی ارزیش هستیم برای جناب اشرف هم ارزش نخواهیم داشت چون اگر دولت مردان ما و سیاست مداران ما به ملتی خود ارزشی قا ئل بود افغانستان در حال روزی امروزی نبود همه و همه فقط در فکر این هست که چطوری ملت را سر کیسه کندو برود .
طاهر از ایران (مهاجر )

>>>   ما مشکلی با مردم افغانستان نداشته ایمیل،نداریم، و نخواهیم داشت، فقط مشکل تحریکات و گپ های درشت و بعضا بی ادبانه بعضی از مهاجرین غیر قانونی میباشد که باعث تحریک ما ایرانی ها میشود، چندی پیش صدا و سیما اعلام کرد که چهار تبعه خارجی (باز هم آنقدر ادب داشتند که نام تبعه فلان کشور را نبردند) با سند سازی و جعل اسناد ماهیانه 9میلیون یارانه دریافت میکردند، یکبار یک تبعه افغان نگفت بخاطر خلافهای هم وطنانم متاسف هستم ولی در بدگویی از ایران کم نمیگذرد،اینجا اتفاق افتاده هموطن شما قتل و آدم ربایی کرده،تجاوز کرده، پسر بچه 10 ساله بقتل رسانده، بابا انصاف هم خوب چیزی هست، شاید این مسایل برای شما عادی هست که این کارهای هم وطنان خود را نمیبینید ولی مثلا فلان هم وطن شما در کوره آجر پزی کار میکند دادوهوارتان بلند میشود خب او را بازگردانید و پست شهرداری مثلا کابل را به او بدهید..

>>>   ای کاش به جای این حرف های بی هوده مهربان تر داشته هایمان را در طبق اخلاص می گذاشتیم و همفکری می کردیم و پیشنهاد های سازنده می دادیم . ظرفیت های همکاری و همگرائی بین دو ملت فوق العاده است کافی است آستین همت بالا بزنیم . بخش کشاورزی و نیروی کار افغانستان می تواند برای ایران جذابیت داشته باشد . اما باید سامان داده شود . موقعیت جغرافیای ایران میتواند افغانستان را به دریاهای آزاد پیوند بزند و بخش انرژی و برق ایران میتواند افغانستان را متحول کند . بازار افغانستان برای تولید کننده ایرانی یک نعمت است و سرمایه و صنعت ایرانی همان چیزی است که افغانستان فعلی برای گذر از این مرحله و برای توسعه به آن نیاز دازد . افغانستان می تواند کریدور مناسبی برای پیوند ایران به آسیای میانه باشد و دهها فرصت طلائی دیگر و از همه مهم تر اتصال فرهنگی دو ملت می تواند به بالندگی فرهنگی هر دو کشور منجر شود و از تحلیل رفتن هر دو جامعه در فرهنگ های مهاجم بیگانه جلوگیری کند . یادمان باشد که چیزی حدود پنج قرن خراسان بزرگ مرکز ثقل فرهنگی سرزمین ایران بوده است و در این زمان نیز استعداد های ناشناخته بسیاری دارد . این مسئله مهاجرت ها هم به امید خدا همیشگی نیست بالاخره حل می شود . ایران باید کمک کند که مسئله مهاجرت از درون کشور افغانستان حل شود . دولت افغانستان باید مستقر و فراگیر شود تا بتواند اندک اندک به مسائل اقتصادی سر و سامان بدهد . مردم ایران در کل مردم بدی نیستند آنگونه که بعضی ها می نویسند . افغانستانی ها هم بسیار شریف هستند و بهتر است نسبت به همدیگر جانب انصاف و برادری را داشته باشیم .
یک دوست برای ملت افغانستان - ایران

>>>   بهترین کار مهاجرت کلگی مهاجرین ساکن ایران به امریکاست. صرف امریکا. امید که حتی یک افغان هم در ایران نماند و همه به امریکا مهاجر شوند تا مزه "حقوق شهروندی" را از پولیس امریکا مزه کنند!

>>>   نظردهندگان لطفاً به یکدیگر و سایر اقوام توهین نشود. طرح جامع منطقه ای یا اتحادیه کشورهای منطقه طرح خیلی خوبی است و موجب پیشرفت همه جانبه ی اعضاء می شود می توان علاوه بر همکاری های سیاسی و اقتصادی حکومت های منطقه ، المپیادها و فستیوال های علمی، ورزشی ، فرهنگی و ... به صورت دوره ای برگزار شود. البته بدون حضور چین ،زیرا اقتصاد همه اعضا را می بلعد.
محمد از تهران

>>>   افغانی ها بروند افغانستان و حقوقشان را از حکومت و کشور خودشان مطالبه کنند.. چرا ایران باید جور حکومت افغانستان را بکشد؟؟؟؟!!!!!

>>>   کلا دوست داریم به همدیگه توهین کنیم...مهم نیست فرهنگ مشترک داریم یا ریشه مشترک واینکه در دل دوست داریم بیشتر با هم آشنا بشیم و بهم نزدی..مهم اینست که بتونیم حرفی بزنیم یا توهینی کنیم که طرف مقابل حرص بخورد و تحقیر شود...شروع کنید از مشترکات نگید همدیگر را خرد کنید

>>>   درود. دوستان افغان و تاجیکو ایرانی خواهش میکنم دچار جنگ ندانسته نشوید ما همه هم زبانیم ما باید بایکدیگر همچون برادر باشیم. من میدانم که به شما برادران و خواهران افغان(خراسان بزرگ)در ایران در بعضی مواقع بد گذشته شما به بزرگی خودتان ببخشید. اما باور کنید در ایران مشکلات برای خودمان هم بسیار زیاد است وبرخی اوقات نیز کارهای زشت و ناجوانمردانه ای از مهاجرین سر میزند مانند قتل غارت و تجاوز به دختران و زنان. باور کنید که ما مهمان نوازان خوبی هستیم در حد وسعمان. خب ایرانیان بر سر این اتفاقات بسیار حساسند ...

>>>   طیاره بدون سرنشین میلیتاری امریکایها RQ170 سه سال پیش از خاک افغانستان وارد ایران شد و در داخل ایران سرنگون شد در حالی که مقامات افغان اصلا اطلاعی از این حرکت امریکایها نداشتن بعد ما ایرانی ها باید باور کنیم که از خاک افغانستان علیه ایران استفاده نمیشود!!! در حالی که مشخص هست حتی کنترل خاک افغانستان در دست افغان ها نیست!!
نصیر شیرازی از ایران

>>>   در جواب طاهر... گیرم حرفهای شما درست!؟ دولت ایران مهاجرین غیر قانونی را هر روز ...در اطاقهای حبس زندانی میکند وبعد رد مرز اما آنهای که کارت دارند وتحت نظر سازمان ملل هست وپول‏(‏ تنفس هوای‏ ایران) شهرداری وکارگری میگیرند در قبالش چه کاری برای مهاجرین انجام میدهند؟امریکا به قول دولت ایران شیطان بزرگ فقط 12 میلیون مهاجر غیر قانونی از مکزیک دارند تا حالا شنیدید که مهاجران مکزیکی را امریکا اخراج کرده باشند؟هر دولتی حق مهاجر را باید بدهد ولو آن مهاجر مسلمان هم نباشد.
صدای عدالت

>>>   برادرهای در این شرایط و اوضاع منطقه ما مسلمانها همه با هم باید یکی شویم و آمریکا و اسرائیل را شکست دهیم و تمتم عصبانیت خود را بر سر شیطان بزرگ خالی کنیم. دشمن از این اختلافات سود می برد و خوشحال می شود
دوست ایرانی

>>>   چه کار کنیم؟ آمریکا به بهانه های واهی حتی پول نقد ایران را به آنان نمی دهد آن مقداری را که میدهد به صورت قطره قطره و آنهم در قبال شروط خاصی از قبیل کاهش غنی سازی و...، پاسخ این کار های آمریکارا از که بپرسیم؟ عبور هواپیمای جاسوسی آمریکا از همین قبیل است

>>>   باسلام وخسته نباشيدمن هم باعزيزان هموطن موافقم تسهيلات وحقوق مهاجرين بايدمدنظررييس جمهوران محترم ايران وافغانستان قراربگيردمهاجريني كه30سال40سال است دراينجا
زندگي ميكننداماازامكاناتي كه حق انهاست محرومنددرحاليكه هموطنان ديگري هستندكه بامهاجرت به كشورهاي غربي معمولاپس از7&يا10سال تابعيت ان كشوررادريافت ميكنندومثل شهروندهمان كشورميشوندامامهاجرين ايران بعدازگذشت30سال40سال هنوزحتي نميتوانندازشهرمحل سكونت خودبدون نامه كه انهم زمانش محدود است بيرون بروند......

>>>   پسر بچه! چی واهی میگی!
آمریکا جرأت ندوره پول نقد ایرون رو بگیره. اگه آمریکا داشت پول نقد ایرون را میگرفت ایرون توی دهنش میزد و در یه ثانیه بخاکش میکرد. ایرون بزرگترین قدرت نظامی، اقتصادی، علمی، کامیپوتری، فرهنگی، اجتماعی، سینمایی، هوایی، زمینی، فضایی، سپورتی و ... در جهانه!
علی آبادان

>>>   هروقت كشورعزيزايران مهاجرين خودراازكشورهاي غربي واروپايي به ايران برگردونداونوقت مهاجرين افغاني هم بايدبه بازگشت فكركنندنميدونم مگه ايران چي كم داره كه مهاجراش برنميگردن امنيت نداره كه داره كارپيدانميشه كه بالاخره نون بخورنميري جورميشه دقيقا2مشكل اساسي كه ماافغاني هابخاطرنبودهمينامهاجرشديم

>>>   ادم هاي خوب وبددرهرملتي پيداميشن اين فقط مختص افغانيها نيست نبايدمليونهانفرروبخاطرچندصدنفرادم بي همه چيزسرزنش كردوهمه روبه يه چشم ديد

>>>   دولت افقانستان و طالبان داعش نکر امریکاست هیچ وقت به دین اسلام کمک نمکنه

>>>   صدای عدالت
ایران کشور مهاجر پذیر نیست با امریکا مقایسه نکن ایران بارها گفته که به ایران نیایید ولی کو گپش شنوا در ضمن شما با ویزا و پاسپورت بیا واقامت ایران را بگیر واگر ایران اجازه اقامت وتبعگی بهت داد بیا اینجا واز حق و حقوقت صحبت کن وقتی بدون طی مراحل قانونی وارد ایران می شوید وبعد تازه ثبت نام می کنید حکن غیر قانونی را دارید وهیچ حقی در هیچ کجای دنیا شامل حالتان نمی شود

>>>   من نمیدانم به افغانی چه مربوط است که در مورد اتباع ایرانی در دیگر کشور ها سخن بگوید.به افغانی چه مربوط است که ایران بخواهد قانونی را در دنیا اجرا کند یا نکند؟؟عزیزان ما از شعارهای حمایت از بدبخت بیچاره های عالم پشیمانیم .وقتی افکار عمومی فشار اورد و برای اولین بار بعد از 36 سال وزرای خارجه ایران و امریکا پای میز مذاکره نشستن و در 3 ماه اینده هم به توافق میرسن یعنی ملت ایران دیگر نمی خواهد ثروتش را با کسی شریک شود.بساطتان را از ایران جمع کنید چون افکار عمومی هر روز فشار را بیشتر میکند تا در نهایت دولت ایران این سفره ای را که برای همه بیچارگان از افغانستان تا میدیترانه پهن کرده را جمع کند.مگر ایران بنگاه خیریه هست که هر بیچاره ای در دنیا طلب خود را درخواست میکند؟؟ اتباع ایران در هر جا باشند به ایران مربوط است و افغانی حق دخالت ندارد.ایران هر قانونی را بخواهد اجرا میکند و این یک امر داخلی است و افغانی حق دخالت ندارد....هزاران تن مواد مخدر تولیدی در افغانستان.تروریسم سازمان یافته و میلیون ها اواره است که معلوم نیست تا چند ده قرن دیگر باید وجودشان را تحمل کنیم.سفره در حال جمع شدن هست زودتر تشریفتان را ببرید وقت دنیا را هم اینقدر تلف نکنید.همانطور که با انتخاب تاریخی در سیاست خارجی تعقییر دادیم و توافق بزرگ اتمی به زودی امضا میشود در بخش های بعدی هم تعقییر خواهیم داد.بیگانه هم حق دخالت ندارد.

>>>   ایران مهاجر پذیر نیست... واقعا نمی دانیم این جمله ی کوتاه را چگونه بیان کنیم تا همسایگان متوجه شوند...

>>>   طبق آمار گرفته شده مردم مهاجر در ايران باسواد تر از مردم خود افغانستان هستند پس بايد توجه زيادى به اين مهاجرين شود ساليانه تعداد زيادى از اين مهاجرين از ايران به کشور هاى اروپايى مهاجرت ميکند چون هيچ اميدى به ايران و افغانستان براى آينده خود ندارند،پس اين حرف مفد هست که ميگويند مهاجرين ساکن ايران هيچ نيستند در مقابل اهداف بلند افغانستان،آيا دولت افغانستان اين اهداف را فقط براى بهتر شدن دولت ميخواهند يا مردم کشور؟ پس بايد اول مشکل مردم راحل کند تا رسيدن به اين اهداف آسان تر شود.
خليل رضايى

>>>   هدف شاه اشرف افغان در ایران چیه؟ خب معلومه دیگه.

>>>   در جواب به افغانیها چه ربط داره.اولا انرژی هسته ای فقط دلیل پیشرفت نیست خیلی از کشورها تودنیا هستند انرژی هسته ای واقعی دارن وحتی بمب اتمی دارن خیلی هم از شما فقیرتر وعقب مانده ترند وخیلی از کشور ها انرژی هسته ای حتی در سطح آزمایشگاهی هم ندارند.خیلی از شما ومای جهان سومی جلوترند .که مردم شما به اونجا رفته وفرصتهای شغلی انهارا گرفته اند تاکی انها پناهندگان ایرانی را تحمل کنند دیگه وقت ان رسیده انها سفره شان راجمع کنند .به ایرانی چه استرالیا دیگه پناهنده ایرانی نمیخواد به ایرانی چه کشور های اروپایی وامریکایی تحصیل ایرانیها رو در بعضی رشته ها ممنوع کرده اون یه تصمیم داخلی اونهاست شما چرا اعتراض میکنیدو درامور داخلی انها دخالت میکنید.متاسفانه بعضی ها خیلی خودشون را دست بالا میگیرند.وزود گذشته شون را فراموش میکنند.اگه از شما گذشت از ماهم میگذره.مغرور نشه تقدیر دست کسه دیگست.

>>>   ازنظرات که داده یاخواهیدداداستفاده کردیم امّاشمارابه آنچه که باورداریدبه دوملّت مسلمان وبرادراهانت نشودکه عاقبت سوءآن دامن گیرهمه خواهدگردید...
غ-ف-ل-

>>>   هر وقت ایرانی اومد در افغانستان شما حق دارید نظر دهید وگرنه اصلا حق نظر دادن راجع به پناهنده های ایران در کشورهای دیگر ندارید خیلی فهمش سخته !!! ببخشید اسونتر از این نمی تونم بگم در ضمن جمعیت سه میلیونی خودتون را که فقط در ایران هستید را با جمعیت حدود سه میلیون پناهنده ایران در جهان مقایسه نکنید به هیچ وجه ...ایرانیها هر وقت چند میلیون اومدند افغانستان حق نظر دادن دارید درکش خیلی سخت نیست

>>>   اقای اشرف غنی در جایی گفته که مشکل مهاجرین در گرو حل مشکل اب هریرود!!!! من فکر نمی کنم این طرز حرف زدن رییس غنی مناسب باشد چون ایشان خود را با ابر قدرت جهانی اشتباه گرفته افغاستان باید در حد خود صحبت کند واین گونه صحبت کردن همه چیز را به هم می ریزد اب مرزی هریرود مشکل نیست چون قرار داد نوشته شده است وبین المللی است و نمی تواند تخطی مند ولی ایران می توتند به یک چشم به هم زدن تمامی سه میلیون مهاجر به غیر از هزار نفر پناهنده را رد مرز کند و سیلی محکمی به غنی بزند در ضمن راهای دیگری از جمله بستن بندر چابهار و .....هست غنی خنجر را از رو بسته و اعلام دشمنی می کند

>>>   سلام به همه صاحب نظران عزیز
چقدر نظرات متفاوت است من اکثر نظرات دوستان راملاحظه کردم چقدر بعضی تحلیلها پیش پا افتاده و سطحی و نا پخته است در عوض نگرش بعضی دوستان عمیق و با درک و پختگی در ان هویداست قریب به اتفاق دوستان به موضوع اشراف ندارند و نسنجیده بحث میکنند این اویزه گوش همه دوستان باشد که «هیچ گربه ای محض رضای خدا موش نمیگیرد » با این بحثهای دوستان یاد جواب دکتر احمدی نژاد افتادم در جواب سوالی که خبر نگار گفته بود گوجه خیلی گران شده ((( بیایید از سر کوچه ما گوجه بخرید ارزان است ))) ببخشید دوستان اگر جسارت کردم

>>>   بحث بنده راجع به حق و حقوق براي ان دسته ازمهاجرين بودكه سالهاست باكارت اقامت بين المللي وكاملاقانوني دراينجازندگي ميكنند....درباره توافق هسته اي ماازخدامونه ايران موفق بشه درمذاكرات چون الان تنهاكشوريكه نام حكومت شيعه روداره ايرانه موفقيت ايران موفقيت تمام شيعيان جهانه

>>>   مخلص كلام اينست كه عزيزان شيعه منتظران مهدي موعوداين بحث هافايده ندارد بدانيدقلب مولايمان ازذره ذره حرف اختلاف انگيزكه باعث خوشحالي دشمنان شيع شودميشكندخواهشا..... خدامن راببخشد

>>>   اگرماشيعيان باهم اينطورباشيم ديگر چه انتظاري ازآمريكاوعربستان واسراييل خلاصه همه اوناييكه شيعه هاروتوكشوراي مختلف آواره كردندميره؟... كنه اين ال سعود واسراييل وآمريكارو.....اللهم عجل لوليك الفرج...

>>>   خلاصه بگم من به عنوان یک مهاجر درایران می گویم باید رییس جمهور کشورم از هر امری بیشتر به فکر مهاجرانش در کشورهای بیگانه باشد تا ملتش از او راضی وخوشحال باشد وخواستار این باشد ازدولت محترم جمهوری اسلامی ایران که به پناهندگان افغان رسیدگی فرماید باتشکر فراوان از هردو دولت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است