به وزیر فرهنگ الفبای دری بیاموزید!
اولین کاری که باید کمر همت به انجام آن بست آموختن الفبای دری به عبدالباری جهانی این متعصب قوم گرا است که بداند دری و فارسی یکی است تا فاتحه اشعار فارسی را نخواند و ریشه به تیشه آن برای تبدیل به گویش دری نزند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۲۹    ۱۳۹۴/۲/۶ کد خبر: 93715 منبع: پرینت

عبدالکریم خرم، سید مخدوم رهین، عبدالباری جهانی وزرای اخیر وزارت اطلاعات و فرهنگ هستند که در سال های گذشته بر این مسند تکیه زده اند. از وزارت خانه ای با این عملکرد و گذشته و سابقه چنین انتخابی با تقلب آشکار بعید هم نبود.

از روزی که وزرای پشتون تبار ویا پشتون بوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در دری ستیزی و فارسی ستیزی از یکدیگر سبقت گرفتند و هرازچندی با اهمالی و تعللی و بی مسوولیتی ای تمدن افغانستان را به سخره گرفتند؛ انتظار چنین روزی می رفت.

هرچند که در سابقه نه چندان درخشان و تاحدودی خاکستری عبدالکریم خرم و پس از او سید مخدوم رهین از وزارت اطلاعات و فرهنگ به چشم می خورد و به گوش می رسید و به جا مانده بود با این تقلب و تخلف و تخطی آشکار در تایید زورکی عبدالباری جهانی تکمیل شد.

به حد نصاب رساندن رای اعتماد برای تایید صلاحیت نهایی نامزد وزیر معرفی شده اطلاعات و فرهنگ از جانب نمایندگان درحالی با 11 رای مفقود شده انجام شد که آب از آب تکان خورد و جهانی به لطف معاون دوم پارلمان و نیز هزینه به مصرف رسانیده بر چوکی نشست.

انتخاب های پیاپی و متعدد هرات باستان، بلخ باستان، دیار باستانی بامیان و نیز غزنی با تمام قدمت و قدر و قیمت خود بعنوان پایتخت های فرهنگی و مذهبی جهان اسلام یا مهد جشن های منطقه ای باستانی یا امثالهم کورسویی است که در ظلمات این وزارت هنوز روشن است.

120 رای تایید، 66 رای رد و 35 رای سفید برای انتخاب فله ای و گله ای وزرای پیشنهادی شامل عبدالباری جهانی شد تا با تقلب آشکار و بی نگرانی از آرای مفقوده و باطل بر مسند وزارت تکیه زند و کار ناتمام وزرای قبلی را تمام کند.

وی که تابعیت امریکایی داشته و ساعاتی پیش از رای گیری پارلمان ترک تابعیت دوم خود را اعلام می کند و تنها با یک تماس تلفنی با وزارت خارجه امریکا این موضوع مستدل نمایانده می شود مدعی شده آبدات تاریخی را به پدیده های توریستی و جذب گردشگر بدل می کند(!)

به نظر می رسد اولین کاری که باید کمر همت به انجام آن بست آموختن الفبای دری به عبدالباری جهانی این متعصب قوم گرا است که بداند دری و فارسی یکی است تا فاتحه اشعار فارسی را نخواند و ریشه به تیشه آن برای تبدیل به گویش دری نزند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عبدالباري جهاني وساير افغان ملتي هاي هم فكر وي خوب ميدانند، كه فارسي ودري يك زبان واحد است. اين ها نادانسته اين حرفرا نه مي زنند، بلكه اين ها دانسته وعمداً به اين كار مبادرت مي ورزند، زيرا اين ها به زعم خود مي خواهند با فرق قايل شدن بين فارسي ودري، مانع رشد زبان فارسي در افغانستان شوند، ازهمين خاطر بود كه اسلاف شان در سال ١٣٤٣ هجري شمسي جبراً زبان فارسي را به دري تبديل نمودند.

>>>   جهانی از افغانستان است انها دری و پشتو سخن میګوید ان ... که میخواهد فرهنګ... کشور دیګر را رایج. سازد هیچ کس اجازه نخواهد داد افغانستان بیشتر از ده زبان دارد که رسمی ان دری و پشتو است. بنام فارسی کدام زبانی نیست

>>>   چه خوب است به فرهنگ ،زبان وعنعنات یک قوم به حیث یک موضوع پلیتیکال نظاره نشود ،افغانستان بمانند یک گلزار است که زبانها وگویشها وقومیتها گلهای این گلستان هستند،انسانهای فهیم و دلسوز ووطن پرست هرگز یک قومیت را نمی بنند تاجیک همان مقدار عزیز است که هزاره ،ازبیک همان مقدار عزیز وبا ارزش است که پشتون هیچ قومیتی در افغانستان از یکدیگر برتر وبالاتر نیست وتنها تقوی الهی ووطنپرستی است که ارزش دارد .مدیران کشور باید این را اویز گوش خود کنند زبان فارسی یا دری یکی است بلکه گویش فرق می کند یا همان لهجه.باید اقای جهانی کوشش نمایدزبان فارسی راچون پشتون وازبیکی ودیگر زبانهای زنده بمانند بلوچی ترکی پاس وبا ارزش بدارد.بنده بعنوان یک پشتون ز بان در برابر زبان فارسی سر تعظیم فرود می اورم وبعنوان یک زبان زنده وشیرین که در افغانستان بدان گویش میشود افتخار می کنم.
داکتر عبدالرب اچکزی

>>>   امید است آقای جهانی هردو زبان ملی و سایر زبانهای مردم کشور را ارج بگذارد و از وارد ساختن زخم دیگری بر پیکر خون آلود وحدت مردم کشور جداً احتراز نماید.
گلداد فره باغی

>>>   توبه خدایا
صدها وکیل و وزیر و غیره به شمول خود عبدالله و حتی بعضی از پشتون ها هم درست پشتو سخن گفته نمی توانند حالی چی میشه که یک وزیر درست دری صحبت نکرد

>>>   در وصف انتحاری شعر سروده۰ شما از این "انسان" چه توقع دارید؟ کدام فرهنگ۰

>>>   در صورتیکه ما همه بیدار باشیم باری ...جهانی و ... هم کرده نمیوانند، ولو در کرسی وزارت فرهنگ کشور هم نصب باشند۰ آن کریم خره ام چه توانست که حالا این ...باری کاری انجام دهد؟

>>>   این عنصر قبیله اگر توان آنرا داشته باشد اول خودش را از باید پوسته دست و پاگیر قبیلوی اش رها کند که مطمئینا هرگز نمیتواند چه برسد به اینکه بیاید در مورد زبان فارسی و لسان گرامی من حرفی بزند- من متیقن هستم هرقدر که اینگونه عناصر متعصب و جزم گرا در مورد زبان خجسته فارسی مقابله کنند و ژاژ خایی نمایند به همان اندازه ، باروری و نمو و پرورش زبان گرامی فارسی رشد و غنا پیدا میکند و دانشمندان این لسان شریف بیشتر از پیش در عظمت بخشیدن آن جد و جهد مینمایند.
پروانه- کابل

>>>   ...بخدا و بهمه پیغمبران و اولیا سوگند که این متعصبان و تاریک ضمیران دشمن فرهنگ، تمدن و زبان فارسی زبان اکثریت قاطع مردم افغانستان هستند. اینها مملو از عقده و کینه و تعصب اند. طالبان جسم فیزیکی مردم مظلوم افغانستان را در آتش بمب میسوزانند و این ارگ نشینان فرهنگ و تمدن را نابود و منهدم میکنند. اینها دروغ میگویند و دروغ و دروغ و دروغ میگویند.
شمیم الله خان کابل

>>>   اگر فارسی یا دری از چنین کسانی ضرر میدید تا حال گل سرسبد نبود صد ها باری بیایند وبروند فارسی همچون شکر است وگر نخواهد شد
انجیر گل

>>>   نویسنده محترم !
عبدالباری جهانی از قندهار است ،مردم قندهار مردم متعصب نیستند و باری جهانی هم درسرزمین فارسی و پشتو بزرگ شده و از فرهنگ جهانی برخوردار است . گرچه رای پارلمان برای جهانی جعل اعلان شده ولی ببینید که میتواند کار کند یانه ؟ میتواند فرهنگ مردم افغانستان را از چالش های موجوده نجات دهد یانه؟ ولی بیایید برایتان واضح بسازم که زبان را ،قوم و رنگ را بهانه ساختن از مغز میان تهی سرچشمه میگیرد . کسانیکه درمغز خود چیزی ندارند دستاویز شان فقط قوم ،زبان ،منطقه و رنگ است . کسانیکه اینگونه اند غریب ترین ،فقیر ترین ،بیدانش ترین و خاین ترین مردم اند و به آنها باید دل سوختاند و تاسف کرد که هنوز در قرن اوسطا اند . مگر دانش دانش است که بین انسان فرق نمیگذارد امریکائی ،استرالیایی،آسیایی ،اروپایی و همه یکی اند اگر همین طور باشیم میتوانیم وطن آرام داشته باشیم در غیر آن ما وقت خود را ضایع میکنیم و بهانه برای فساد و خیانت میکنیم که مقدور نیست .
امیرمحمد کابلی

>>>   باری جهانی دری وقارسی نمی داند. ای کاش بعوض ایشان مردی پرکارو استاد دانشگاه کابل ونهرو که اسناد تحصیلی و آثار در هردو زبان دری وفارسی دارد بحث وزیر فرهنگ تعین می گردید. این استاد و مرد کارآگاه و استاد دردانشگاه نهرو دهلی اکنون نیز مصروف تدریس است وایشان جناب پروفیسور استاد عبدالخالق رشید است. که افغانستان و زیان های فارسی د
پشتو را درهندوستان ازرونق خاص برخوردار کرده است. ای افغانستان که نیروی حقیقت ات درخدمت دنیای دیگر قرارد گرفته است و سرنوست فرهنگ ات را بیگانه های فرستاده شده دردست مگیرند. خدا یار ومدد گارت وطن .
ندیم دانشجوی ماستری دریکی از دانشگاهای پنجاب هند

>>>   مطمین باشید که زبان فارسی / دری زبانی نیست که هر کس و ناکس بخواهد انرا از بین ببرد و یا به انزوا بکشاند ، زبان دری / فارسی مثل عسل از جمله شیرینی هایست برعلاوه اینکه شیرین است و خوشمزه برای سلامتی انسان ها نهایت مفید و سودمند میباشد قراریکه مردم میگویند که عسل از جمله معجزات پیغمبر میباشد و به همین ترتیب مولانا جلال الدین محمد بلخی کتاب حدیقه الحقیقه سنایی غزنوی را به قران فارسی لقب داده است بنا هیچکس و هیچیک از متعصبین و مخربین اندک ترین صدمه ای در از بین بردن و یا کمرنگ ساختن این زبان سچه و شیرین رسانده نمیتوانند ، اگر میتوانستند تا حال شمه ای از این الفبا وجود نمیداشت و همچنان اگر زبان فارسی نمیبود همین متعصبین ... اصلا از خود کدام نام و نشانی نمیداشتند.
حسن غمکش

>>>   ... هيچ چيز از بين رفتني نيست هيچ كس قادر نيست يك كتله عظيم ( چه زبان ياقوم ) را از بين بر دارد صرف ...مزدوزان اجانب كه كاملا بي هويت تشريف دارند...

>>>   ....پشتو و دری هردو زبان ملی ما بوده و می باشد و هیچ کس صلاحیت انرا ندارد که در ان تغیر بیاورد و من مطمین هستم که باری جهانی در خصوص زبان کدام تعصب ندارد ...
مجید از ده دانا کابل

>>>   آفرین به دکتر عبدالرب آچکزی. سخنانت نشان داده که با این که پشتون هستی ولی افغان بودن خود را مهم تر از قومیت خود می دانی. راه پیشرفت افغانستان همین است که همه اقوامش با هم متحد شوند.
ایرانی

>>>   ... به نظر بنده تنها شایسته سالاری است که مردم افغانستان را ازمشکلات امروزی نجات میدهند وبس . یک چیز را نمی باید فراموش کرد که برای مسلمان و روشنفکر واقعی مسایل قومی وزبانی ارزش ندارد.
پاکیزه دل.

>>>   اګر راست بګویم جناب جهانی به مراتب از وزیرقبلی سیدمقدوم رهین بهتر است به هرلحاظ اګربګویم بهتر است یک خبرنګار درجه یک است سید مقدوم رحین بود یا رهین مطلق یک شخص بود .... دراداره اقای کرزی واحد ترین فرد که به ګسترده ترین شیوده فساد اداری راانجام داده هست به سید مقدوم کسی الفبای پشتو نخوانده بود خیرباشد اګربه جهانی هم خوانده نشود
(بهرام قل)

>>>   عبدالباری فرزندعبدالاحمد؛ درشهر کندهار به دنیا آمده است. تحصیلات ابتدایی را در مکتب میرویس نیکه به پایان رسانیده و در سال ١٣٥١ از پوهنځى ادبیات پوهنتون کابل، فارغ شده است.
بعد از تحصیلات عالی، مدیر مسول مجلۀ کابل بوده است. از وى بیست کتاب روى موضوعات مختف اقبال چاپ يافته است.موصوف پس از مهاجرت، از طریق یک امتحان در رادیوصدای امریکا شامل کار شده، که در فعالیت های ادبی و ژورناليستی خود، افتخار سرودن شعر سرود ملی کشور را دارد.پس بدون تعصب باید گفت که در دانش مسلکی وی هیچ جای شکی باقی نیست. چه کسی بیشتر از وی کتاب نوشته است . وی یکی از شاعران چیره دست کشور بوده...
احمد بلال از ناحیه 11 کابل

>>>   برادران گرامی: جهانی یک پشتون نشنلیست است. وزارت هرهنگ کشوریکه 90 فیصد مردم ان به دری(فارسی) تکلم میکند ؛ نباید یک افغان که مانند جهانی متصب است وزیر فرهنگ باشد. ما نمی گوهیم که وزیر فرهنگ حتمآ فارسی زبان باشد ولی مخالف یک متعصب قومی و زبانی هستیم.ما فرهنگیان پشتون بدون اینکه تعصب داشته باشند در جامعه خوداریم که به مراتب از جهانی سزاوار و لیاقت این پست را دارند.

>>>   افراد متعصب افغان ملت آرزوشان نابودی زبان فارسی و جایگزاری پشتو تا تضعیف زبان فارسی و داخل سازی لغات پشتو در آن میباشد ولی به خواست خدا هرگز به خواست شوم خود نرسند

>>>   بـه آيين بـهاران می‏ ستيزند
بـه لطف گوهر جان می‏ ستيزند
به شور و نغمه‏ های عندليبان
به باغ و طرف بستان می‏ ستيزند
بـه آهنـگ لطيـف آبـشاران
به عطر خاک و باران می‏ ستيزند
به لبخند نـشاط‏ انگيز نـوروز
به مهر و ماه و کيهان می‏ ستيزند
به آهـو بـرگان مست و زيبـا
خيابـان در خيابـان می‏ ستيـزند
به چنگ و بربط و آواز مطرب
به بـزم شـاد مستان می‏ ستيزند
بـه آثـار گــران بـاســتانـی
به خشت و خاک ايوان می‏ ستيزند
به خلق باميان و مهد شيران
به تنديسان بی جان می ستيزند
به خط و واژه و گفتار مـردم
بـه تصويـر عـزيـزان می‏ ستيزند
بـه احساس لطيـف شاعـرانه
به نظم و شعر و ديوان می‏ ستيزند
به شعر حافظ و خيام و جامی
به جوش باده نوشان می‏ ستيزند
به رسم پاک مستان خـرابات
بـه دسـتاويـز رندان می‏ ستيزند
بـه افکار سـنايی، پنـد عـطار
به گنج علم و عرفان می‏ ستيزند
به سوز مثنوی و حالت شمس
بـه خورشيد فـروزان می‏ ستيزند
به شـعر رودکی، قند سمرقند
به خط و خال ترکان می‏ ستيزند
بـه فـارابی و سينا، فـخر رازی
بـه افـکار حکيمان می‏ ستـيزنـد
به فـردوسی خـداوند اسـاطير
به پارسی ارث دهگان می‏ ستيزند
بـه رسـم جـاودان پهـلوانـان
به رستم، خصم ديوان می‏ ستيزند
به پندار و به گفتار و به کردار
بـه آداب بـزرگان می‏ سـتـيزنـد
به ارث باستان و گنج شـايـان
بـه فرهنگ خـراسان می‏ ستيزند
به سيس و قارن و سنباد و مسلم
بـه طـاهر مـرد ميـدان می‏ ستيزند
بـه عيـاران و شيـران خـراسـان
بـه تـاريـخ درخشـان می‏ ستـيزنـد
بـه خوجند و سمرقند و بخارا
به آمـوی خروشـان می‏ ستـيزند
به غزنی و هـری بلخ و فرهرود
به پروان و بدخشـان می‏ ستيزند
به عشق پاک دل های پر از سوز
بـه آه سينه چاکان می‏ ستـيزند
به عـزم راستان و مهر يـاران
به قلـب صاف پاکان می‏ ستيزند
به آيين وفـا و رسـم خوبـان
به لفظ و عهد و پيمان می‏ ستيزند
بـه عدل و داد و قانون مدوّن
به حکم شرع و قرآن می‏ ستيزند
به نـور دانش و صبح معـارف
به شـاگـرد دبستان می‏ ستيزند
بـه پيونـد دل عشاق مسکين
به حسن نو عروسان می‏ ستيزند
به زلف مهوشان برگرد رخسار
بـه آزادی نسـوان می‏ ستـيزنـد
به نفس بيوه گان دل پـريشان
به طفل ديده گريان می‏ ستيزند
به پيران سخن سنج خراسان
بـه افـکار جـوانـان می‏ ستـيزند
بـه انـدرز طبيبان خـردمنـد
به دارو و بـه درمـان می‏ ستيزند
بـه نيروی بـزرگ زنـدگـانی
به عقل و عشق و ايمان می‏ ستيزند
بـه روح آدم و بـنياد هستی
بـه دسـت‏اورد دوران می‏ ستيزند
به عرش کبريا و اصل فطرت
بـه ذات پـاک يـزدان می‏ ستيزند
سخن کـوتاه ايـن گـرگان وحشی
به هست و بـود انسان می‏ ستيزند
شعر رسول پویان

>>>   خداوند خیرت بدهد داکتر عبدالرب شما یک پشتون خوش انصاف و با نظرات بسیار نیک میباشید لطفا به کسانی که با زبان فارسی ستیز میکنند بیاموزید به فرهنگ و زبان سایر وطنداران احترام کنند نه این که بخواهند زبان شیرین فارسی دری که یک زبان توانا و فراملی و تاریخی است را دشمنی کنند و با بهانه های بیهوده در آن کلمات پشتو وارد کنند در حالی که خود کلمات بسیار زیاد دارد

>>>   مردم خود زبان خود را میشناسند شما نخواسته زحمت کشید زبان آنها را از بین ببرید خود زبان زیبای خود را حفظ میکنند

>>>   دری زبان اصلی مردم ماست فارسی لسان دشمنان تاریخی صفوی مردم ماست
عبدالله

>>>   برادر زبان دری بنام ساسانی و زبان دری بنام دری اشکانی یاد میشود هر گز هر دو زبان یک زبان مشترک نمیباشد دری و فارسی دارای فرق زیاد است
قلندر

>>>   من دری زبانم و یا به فرمودهء شما فارسی زبانم . اما بیایید از حق نگذریم و ببینیم که در همین نوشته های شما و خودم ، به چه تعداد کلمات عربی و بعضا کلمات بیگانهء غیر عربی بکار رفته اند؟ من در میان نوشته های بالا ، نظر امیر محمد کابلی را بیشتر پسندیدم و آن را به دیدگاه خود نزدیکتر یافتم. خوب است بجای این همه نفاق پراگنی و کوته بینی ، برای ناب ساختن زبان دری، کمر همت ببندیم و در عین حال، بکوشیم زبان شیرین دری را با کمترین اشتباه های املایی و انشایی بنویسیم. وقتی شاعری دری زبان ( اگر به خطا نرفته باشم - رودکی بزرگ) قرن ها پیش از امروز ، میگوید: " او کسی نیست که در قیمتی دری را به پای خوکان بریزد" معنایش این است که نام و لفظ "دری" برای این زبانی که من و شما به آن صحبت میکنیم و می نویسیم ، صد ها سال قبل از سال 1343 ، بکار گرفته شده است. چرا واقع بین نباشیم؟!

>>>   هموطنان عزیز ما که درین خط زندگی می نماهیم فرق بین دری وفارسی را نمی دانیم وزبان وفرهنگ .الف بای یگدیگر را می شناسیم وفرقی بین فارسی ودری قایل نمی باشیم

>>>   آیا گویش، وجه تمایز فارسی و دری شده می تواند ؟ و آیا وجود چند تا لغت محدود و انگشت شمار در یکی از این دو گویش، می شود دری و فارسی را کاملا از هم جدا کرد طوری که نتوان دری را فارسی گفت و فارسی را دری؟ در واقع فارسی ستیزان با چماق فارسی بر فرق دری زبان ها می زنند می خواهند با دسیسه زبان شیرین فارسی دری را که یک زبان است اما زبان تاریخی و فراملی که اختصاص به یک قوم و به یک ملت و یک نژاد ندارد، تضعیف کرده و بجای آن کلمات پشتو را جایگزین نمایند. کسایی که میگویند دری غیر از فارسی است چرا نمی گویند تفاوت شان در چیست؟ اگر در گویش است بناءا ما نه یک دری بلکه دری های داریم که برای هرکدام از آنها یک نام بگذاریم....
(محمد نبی)

>>>   قلندر ...
اگر این است که میگویی، پس پشتون و پختون هم دوزبان جداگانه دارند یاابدالی ها و غلجایی زبان جداگانه دارند ، چرا نمیتوانی سایر فرهنگ ها و زبان ها را تحمل کنی زبان فارسی زبان بسیاری از دانشمندان و شاعران بزرگ در طی قرون گذشته بوده است و زبان پیوند دهنده تمام اقوام ایرانی بوده است
راجی

>>>   بــ] (بــهـــرام گــل :
چه برتری دارد کمی تشریح کن !

>>>   جناب عبدالله. از کی تا حالا صفویان دشمن شما شده اند؟ مگر شاه عباس در هرات به دنیا نیامده است؟

>>>   زبان رسمی کشور عزیزمان افغانستان پشتو و دری است و هیچ وقت و به هیچ صورت زبان فارسی و دری یک شده نمی تواند. تعجب به شما چرا در همه چیز حتی در زبان هم تابع دیگران می گردید چرا زبان مستقل دری را به فارسی یکی می کنید!!!!!! ما در افغانستان فارسی ندرایم دری داریم.
محصل افغان مقیم ایران

>>>   آفرین آقای قلندر با این جواب عالمانه، مه دیدم زمانیکه رئیس صاحب جمهور به ایران رفت با روحانی از طریق ترجمان گپ میزد، پس معلوم است که زبان دوتا است. شما با این استعدادی که دارین اگه لطف کده دیوان حافظ، بوستان و گلستان سعدی، و رباعیات خیام، و یا شاهنامه فردوسی و هم اسکندر نامه نظامی گنجوی ره به دری ترجمه کنین خیلی خوب میشه و ملت هم سود میبره.

>>>   باری هیچ ...کرده نمیتواند. زبان فارسی یک زبان فرا ملی و بین المللی است. زبان پشتو یک زبان کوچی و طالبانی است هرقدر که روی آن هزینه شود باز هم در حال انقراض است.
جلالی

>>>   جهاني یک ژور نالست صدای امریکا است از آنجا فعلآ تقاعد خود را اخذ میدارد . ایشان کنون امریکایی است اولادهایش تمام درآنجااست حتی خانه بنام خود دارد. وکارهای دیگری نیزدارد.
جالبتر ازهمه اینکه ایشان شاعردست اول زبان پشتونیزنمی باشد اقای سیاه سنگ چل اوصاف ایشانرا از آب کشید. باید گفته شود که جهان یک دروغ که می گوید این است که ایشان از دیپارتمنت پشتو فارغ شده است . چون من شاگرد ادبیات بودم و جهان...به نمره نهایت پاین از بخش جغرافیه فارع شده. ایشان فارغ ادبیات نیست چون درآن زمان چغرافیه و تاریخ مربوط فاکولته ادبیات بود. با استفاده ازنام ادبیات خود رافارغ ادبیات می داند . باید خوانندگان ما متوجه این حرف نیزباشند. بلی فارسی را یاد ندارد باید درقدم اول آنرا بیاموزد . بعدا میبینم که چه می شود.
طره بازخان از اکادمی علو م افغانستان

>>>   کسی که دری سخن میګوید انها از ماست کسی که فارسی سخن میګوید انها مهاجرین است ونباید خود را ذلیل نماید و مانند سایری مهاجرین که در لبنان عراق وغیره ممالک زنده ګی میکند زنده ګی کنند

>>>   فارسی یا دری همان یک زبان است۰ زبان و کلتور در سرحدات امروزی منحصر نمیشوند، و ریشه خیلی عمیقتر دارند که تنها منحصر به یک کشور باشند۰ آیا پشتو افغانستان و پختو پاکستان دو زبان هستند؟

>>>   در بین فارسی و دری هیچ فرقی نیست جز لهجه۰ همانگونه که لهجه های بدخشان، کابل، و هرات فرق دارند، همانگونه لهجه های تهران، دوشنبه، مشهد، و سمرقند باهم فرق دارند۰ زبان همان یک زبان است

>>>   دری فارسی یک زبان است، چنانچه سعدی، سنائی، و رودکی که از ایران، افغانستان، و تاجکستان امروزی هستند، همه به یک زبان سرائیدند، و نوشتند۰

>>>   مهمترین زبان درین کشور همیشه فارسی بوده و میباشد۰ حتی کورس های جبری زبان پشتو برای مامورین دولتی در زمان داود ... و پشتون سازی خانواده نادر غدار این حقیقت را تغیر داده نتوانستند۰

>>>   بهرام قل یک از نفر خدمت های کدام صاحب منصب پشتون بوده۰ ایتو خوشش آمده بود که تا حال یادش نمیره۰

>>>   عبدالباري جهاني چه گونه در بين فارسي ودري فرق قايل ميشود، در حاليكه در افغانستان درهر خانه كتاب حافظ شيرازي، گلستان وبوستان سعدي وحتي شاهنامه فردوسي موجود است، همگي به راحتي اين كتاب هار ا مي خوانند وهيچ گونه فرق بين اين كتاب ها وكتاب هاي كه درافغانستان نوشته شده است موجود نه مي باشد. كسانيكه اين حرف هارا مي زنند، متعصبين وافغان ملتي هاي تنگ نظر ومتحجرِ استند، كه از عظمت وشكوهء زبان غني وجهان شمول فارسي رنج مي برند. با اين گونه حرف هاي بي هوده وميان تُهي خود مي خواهند عقدهء حقارت خودرا تسكين نمايند در غير آن خود اين ها هم ميدانند كه زبان فارسي داراي چنان ريشه هاي محكم واستوار است، كه هيكسِ نه مي تواند به آن خللِ وارد كند.

>>>   چه بد بختي كشور مارا فراه گرفته كه از غني ساري دو زبان رسمي كشور ميترسيم كه نكند يك زبان بر ديگرش غلبه كند و يا اينكه يكي ديگرش را منقرص كند در حاليكه اينطور نيست
حالا دري يا فارسي چه فرقي دارد من ١٥ سال در ايران زنده گي كردم چقدر دانشمندان ايراني بر غني سازي زبان فارسي سعي دارند حالا شايد ريشه اولش همان دري بوده باشد ولي سعي شده تا روز بروز لغات بيشر جاگزين كنند تا معفوم جمله را بيشر نمايان كنند من كه در افغانستان درسم را تمام كردم حالا با ادبيات فارسي ايراني مقايسه مي كنم چقدر كلمه كم داريم تا كاملا مفهوم را بيان كنيم .افسوس به اين مي خورم كه سياسون معتصب افغانستان هميشه باعث عقب افتاده گي اين سر زمين بوده اند نه مردم اعوام . حالا كه من در يك كشور اسكانداويي زنده گي مي كنم ميدانم علت پيشرفت اين مردم در چه بوده احترام به قانون كشور شان و همچنان به تمام كلتور ها احترام مي گذارند حتا زبان مادر أقليت ها در مدارس رسمي تدريس مي شود اگر چه تعداد همان زبان فقد پينچ شاگر باشد ساعت درسي زبان مادري در همان مدرسه تدريس مي شود نه تعصب است نه ترس حتا از زبان بيگانه .

>>>   جناب محصل افغان! پس زبان پشتو نیز با پختو متفاوت است!

>>>   او که گفته چرا واقع بین نباشیم همه شاعران بزرگ رودکی سنایی فردوسی مولوی سعدی حافظ عطار نظامی فرخی سیستانی خاقانی هاتف و خیام و دیگران هم لفظ دری را به کار برده اند و هم فارسی یا پارسی ولی همه یکی هستند این نباید بهانه فارسی ستیزان برای حمله به این زبان غنی بشود ما خود در زبان خود به قدر کافی کلمات شیرین داریم نمیخواهیم ما را فریب دهید و واژه پشتو وارد زبان ما کنید و نام آن را شیرینی بگذارید لطفا!!!

>>>   توره خدا همی شعر حافظ ایرانی کتی شعر رحمان بابای ما برابری کده میتانه خود تان قضاوت کنین
از حافظ:
نگارمن که به مکتب نه رفت و خط ننوشت
به غمزه مسئله آموز صد مدرس شد
از خود ما:
زه یم زمری په دی جهان زما اتل نشته
هم په کابل نشته هم په زابل نشته
خود تان قضاوت کنین که ای ایرانی گکا و طرف دارای شان خوده ایقه بالا میگیرن شعر اونا ره ببین و شعر ماره

>>>   گرانقدر داکتر عبدالرب اچکزی!
من بعنوان یک فارسی ز بان در برابر زبان شرين پشتو و شاعرتصوفى رحمان بابا و شما بزرگوار سر تعظیم فرود می اورم . افتخار می کنم که شخص شما را بعنوان تصوير برجسته از انسان دوستى و فرهنگ دارم. من در جاى ديگر اين برگ زبانها مليت ها و ملت ها و مذاهب را به گونه گلهاى گوناگون در بوستان و گلستان, و گل باغ پنداريده بودم. زبان خوداش فرهنگ است - زبان فرهنگ مى سازد - زبان فرهنگ را نگهدارى مى کند. فرهنگ ادبيات و هنر هاى گوناگون اند. اين سرزمين هنرستان و فرهنگستان و نگارستان است و اگر همه در اين نکته پى ببرند انسانستان است و برکت ستان است. اين جا هزارستان برکت است. عبدالباری جهانی بايد واژه "ستان" را هم از نام کشور پس کند. تقويت زبان پشتو در خورد کردن زبان فارسى نيست!!!!!!و وزير فرهنگ مانند باغ بان است! وظيفه باغ بان چيست? وى تمام گلها را آبيارى کند, پارو دهد, خويشاوه کند, اين پدر رحمت هاى فارسيستز کلمات بيگانه مانند " پطلون" و "هارند" و "بايسکل" ..... را تحمل ولى دوشمنى به واژه هاى ناب پارينه و يا پارسه ( پارسال) به گونه "شلوار کميز", "کرنا", و "دوچرخه"... دارند من در پيام ديگر خود چنين نگاريده بودم عبدالباری جهانی که يک نژادپرست است... که در شعر پشتوى خود خاک و سرزمين اقوام غير پشتون و يا کسانيکه شهروندان باستانى و پارينه اين ديار اند از خود شان (پشتون) اند.در شعر اش چنين گفته: زمينهاى هزاره و اوزيک و تاجيک ازماست". اين جمله معنى و مفهوم فاشيستى و نژادپرستانه دارد. عبدالباری جهانی اين شخص خود متعصب "تعصب زبانی" را از بین می برد! عبدالباری جهانی به عنوان وزير فرهنگ زبان فارسی را به دری بر می گرداند. متلي ايست که "قوچ را باغبان ساختند".... وزير فرهنگ بايد باغبان باشد که به همه گلهاى بوستان برسد. کشور به نام ستان "افغان" به ده ها زبان و مليت ها و مذهبها دارد. هر زبان و مليت و ملت و مذاهب گلهاى گوناگون اند و هر زبان فرهنگ و هنر است .ما سال ١٣٤٣ خورشيدى برابر به ١٩٦٤ ميلادى را مى نگاريم در همين سال مجلس قبليوى بزرگ قومهاى پشتون زير رهبرى ظاهرخان ولد نادرخان غدار ولديت طلايى نام صفتى فارسى را نام زبان فارسى جايگزين کرد. کتابهاى قراىٚت فارسى براى صنوف نخست به قراىٚت فارسى درى و سپس به قراىٚت درى تغير داده شد يعنى که واژه يک زبان "فارسى" حذف شد. کتاب های "قرائت فارسی, قرائت فارسی برای صنف دوم، قرائت فارسی برای صنف سوم و غيره استاد محمد آصف مایل را نگاه کنيد. سپس همين قرائت فارسی دری برای صنف چهارم، قرائت فارسی دری برای صنف ششم تغير خورد. تصوير هاى اين کتابها در انترنت قابل دريافت است.من هم نام عبدالباری جهانی را به عبدالباری دنيايى و يا گيتى اى تغير مى دهم: حيف گيتى بهتر است که نام اش را منطقه اى گذاشت. او مردم در نام هويت است! اسلافت نتوانست هويت فرهنگى مرا با امر امير وآمر تغير دهد و تو چطور?خرم اين مرد که از فرهنگ به هزارها فرسنگ دور بود فقط يگان واژه هاى فارسى را حذف نمود و نه کل زبان را!!!!! عبدالقهار عاصی (زاده ۱۳۳۵ خورشیدی - درگذشته ۱۳۷۳) از شاعران نسل نوی کشور نامنهاد افغانستان جواب دندان شکن به خاندان زيى ها و خيل ها داد.
گل نيست ماه نيست دل ماست پارسی غوغای که ترنم درياست پارسی
از آفتاب معجزه بر دوش می کشد رو بر مراد و روی به فرداست پارسی
از شام تا به کاشعر از سند تا خجند آيينه دار عالم بالاست پارسی
تاريخ را وثيقه سبز شکوه را خون من و کلام مطلاست پارسی
روح بزرگ و طبل خراسانيان پاک چتر شرف چراغ مسيحاست پارسی
تصوير را مغازله را و ترانه را جغرافيای معنوی ماست پارسی
سرسخت در حماسه و هموار در سرود پيدا بودازاين که چه زيباست پارسی
بانگ سپيده عرصه بيدار باش مرد پيغمبر هنر سخن راست پارسی
دنيا بگو مباش بزرگی بگو برو ما را فضيلتی که ما راست پارسی
زنده جاويدان پارسى! من افغان نيستم من پارسى ام

>>>   این همان دیرینه قند پارسى است‏
نغمه سعدى، نواى رودکى است‏

>>>   خورجینِ ما ز قند پارسى، لبریز است‏
شعر ما از شهدِ ناب پارسى یکسو شکرخیز است‏

>>>   ای زبان فارسی، ای دّر دریای دری
ای تو میراث نیاکان، ای زبان مادری
در تو پیدا فرِما، فرهنگ ما، آیین ما
از تو برپا، رایت دانایی و دانشوری
کابل و تهران و تبریز و بخارا و خجند
جمله ملک توست تا بلخ و نشابور و هری
جاودان زی، ای زبان دانش و فرزانگی
تا به گیتی، نور بخشد آفتاب خاوری
فارسی را پاس می داریم، زیرا گفته اند
قدر زر، زرگر شناسد، قدرِگوهر، گوهری

>>>   اوج شکوه و عظمت دنیاست پارسی
کوه غرو ر شهر دل ماست پارسی
سرنامه ی شجاعت و مضمون راستی
نور و صفای کوچه فرداست پارسی
از شهسوار رخش و خداوند گار بلخ
گلپوش تا نهایت دنیاست پارسی
از رگ رگ غرور سیه جامه گان دی
میراث دلربای مصفا ست پارسی
زآنجا که آفتاب شجاعت طلوع نمود
فا نوس ره سرود لب ماست پارسی
گردآ فرید و رستم و رودابه گوید م
آبش بده که باغ فریبا ست پارسی
تابیده از بهشت و چراغ فرشته گان
هر جا که مهر و ماه ست همانجاست پارسی
آزا ده ی شهید چه زیبا سروده بود
رستم و پسر زال زابلى و رودابه کابلى بود
گشتاسب در بلخ باميانى پدر اسفنديار بود. وى به پارسى سخن مى گفت سه هزار سال پس به پارسى نو هم زبان دربارى گفته شد. بهرام به زبان پارتى و يا فارسى ميانه اولين بار درى گفت: به کتاب توماس هايد (Tomas Hyde) چاپ 1700 ميلادى نگاه کنيد از احمد خان افغان خبرى نبود. وى و نسل باريکزى وغيره اش با افشاريان به کدام زبان گپ مى زند. شکريه جان باريکزى با کدام زبان گپ مى زند, گرچه يک کمى بين اسم عام و خاص تفاوت کرده نمى تواند و بين زخم و آرايش. گونه خود را چطور ماهيرانه و فنى تصوير "زخم" را ترسيم و نقش و نگار کرد. از اين گونه مردم ديگر انتظار پاکى و راستى نيست. تقلب وفريب و جهل و جعل در درون اين حاکمان نهادينه شده
چند تا تقلبهاى کلان شان:
1- نام افغان ستان با بدست گرفتن قدرت توسط احمدخان نام خراسان تغير نکرد بلکه افغان يا پشتون قدرت را بدست گرفت!
2- تقلب ملالى از سنبله ارليوان فرانسه
3- تقلب پته خزانه
4- تقلب درى بجاى زبان فارسى
5- تقلبهاى زياد ديگر و تغير نامها از فارسى به پشتو
6 - تقلب هاى گسترده انتخاباتى به شويه فابريکه اى صنعتى توليدى

>>>   بسيار پول براى اش خرج شد
تا که وزير "کل و تور" شد
عبدالباری "توره" به دست گرفت
تا که شود توريالى در جهان
لنگ و پنگ کرد بلند به هوا
براى تعصب زبان کرد افغان و غوغا
زره نتواند جنگ عليه پارسى کند
به زبانها و زبان مادرى يارى کند
به پارسى و صفت اش توهين کرد
عبدال خود را هر بارى ننگين کرد
وضع فرهنگ بد کند در دره و درگاه
ما را انگيزه کرد که پارسى را پاس کنيم
لفظ فارسى را در زادگا خود هموار کنيم
وى را نزد فرهنگيان کنيم رسوا و روى سياه
به زبان پارسى گپ زدن دوباره آغاز کنيم
پسوندها زبان قوم و خيل و قبيله از خود پاک کنيم
پس به زبان فارسى درى زبان باز کنيم
در خاوران و باختر همچو رودکى تا واصفي سپاس کنيم

>>>   خجالت بر و یا شما فا رسی زبا نهایت که را افغانستان زندگی می کنید بری فار س

>>>   خجالت بر بعضی از شما پشتون ها باد که با بی شرمی تمام با زبان فارسی دری ستیز و دشمنی میکنید که تاریخ و شکوه هزارساله دارد و شاعرانی چون ناصرخسرو بلخی ابوشکور بلخی، فردوسی ،سعدی ،مولوی بلخی ،شمس تبریزی ، حافظ شیرازی،ظهیر فاریابی ، سعید الدین هروی ، نظامی گنجوی،خاقانی شروانی ، خواجه عبدالله انصاری ،صایب تبریزی، هاتف اصفهانی ،رودکی سمرقندی،سنایی غزنوی عطار نیشابوری ، خیام ، خواجوی کرمانی ، بیدل دهلوی ، اقبال لاهوری ، امیرخسرو دهلوی ، فیضی دکنی هندی ، شهریار تبریزی ، فرخی سیستانی ، ادیب پیشاوری ، بابا طاهر همدانی ، وحشی بافقی ، عبید زاکانی ،جامی ، عنصری بلخی و .... دارد که نام آنها را تا صبح هم بر شمارم باز هم داریم ولی شما پشتون ها قبل از سیصد سال پیش اصلا کجا د خراسان بودید نامی از زبان پشتو در خراسان نبوده بود توهین به زبان و فرهنگ مردم خراسان کردید و جرات کرده حال با فارسی ستیز میکنید وای بر شما فقط مردم را به فغان در آورید با همینکار ها تان مردم غیر پشتو را از نام افغان متنفر میکنید....

>>>   به نظر من بسیاری از زبان دانان پشتو به جای این که این زبان را در مناطق پشتونها حفظ کنند میخواهند با فارسی دری که یک زبان فراملی و فراقومی است دشمنی کنند برادران محترم آیا شما با نابودی زبان شیرین فارسی به چه هدف شومی میرسیذ آیا فکر کرده اید پشتو با دشمنی با زبان فارسی تقویت میشود!
س.ح

>>>   واقعا مایه تاسف است که زبان فارسی دری در خراسان و فرا رود دوباره با زحمت بسیار شاعران و ادیبان خراسان رونق گرفت و از آنجا دوباره به همه نقاط ایران زمین و بعد از آن هندوستان نشر یافت. و مدت هفت قرن تا استعمار بریتانیا بر هند زبان رسمی هندوستان بود ولی امروز یک عده ... بخواهد با این زبان که ریشه فرهنگ ماست در محل نشر و شکوفایی آن بجنگد!

>>>   امروز فارسی مادر زبان اردوست شما میخواهید با فارسی دشمنی کنید؟

>>>   تمام آدم های ... بیگانه پرستان از هر طرف قوله می کشند و از تقرر اقای جهانی در هراس هستند...
پشتون از کابل

>>>   در واقعيت امر ما فارسى زبانان از چنين وزيران و حاکمان زبان و فرهنگ ستيز افغان سپاسگزار باشيم. پيگارهاى دشمن نانه و ناشايسته و بىتميزى اين حاکمان قوم وقبيله براى ما فارسى زبانان ( از الف تا ى) از اوزبيک و هزاره تا يغور انگيزه مى بخشد در پهلوى گسترش زبان مادری در زمينه تقويت زبان فراملتى خود بکوشيم که از واژه هاى ناب فارسى و يا به گويش مردم نازنين پشتون "پارسى" از شر وزارت "کل تور" ("کلتور" واژه پشتو هم نيست) آزاد کنيم! اميد وارم که بکوشيم که واژه هاى ناب فارسى را با پسوندهاى دلپزير اش به گونه "دار" و "گاه" و "بان" مانند شهردار, پاسدار, سردار و يا لشکرگاه و گذرگاه, دانشگاه و زايشگاه و يا باغبان و پاسبان بيشتر بکار ببريم . پشتونها از پسوندهاى خود استفاده کنند. شوربختانه سياست برده بارى و مدارا پارسى زبا نان خود زمينه فرهنگ و زبان ستيزى را هموار کرده است. اين سياست خشمگينانه مى بايست در نطفه نابود مى شد همانطور که آلمانى ها امروز در مبارزه ضد فاشيستها و نازى هاى نوين شعار مى دهند: "پدافند از همان آغاز اش"!! "مبارزه از روز بروزشان" ! "تال نتين که ناوقت نشود!"مبارزه عليه خواست شوم وزير "کل تور" از همان آغازش ! پايان داده شود مبارزه تور کل عليه زبان فرهنگ پارسى! آهگاهى براى نگارنده پيام "خجالت ......""خجالت بر و یا شما فا رسی زبا نهایت که را افغانستان زندگی می کنید بری فار س" "فارس" (Persia ) و يا ايرانزمين را کردند انگلستان و روسيه 1856 تجزيه واژه فارس را يونانى ها براى ايران زمين مى گفتند فلات ايرانو يا ايرانزمين و ايران خود مردمان اين سرزمين مى گفتند. ما هنوز در همين سرزمين هستم! فرهنگ و زبان مرز و خط نمى شناسند . آيا با خط ديورند توسط انگليس - و عبدالرحمان خان فرهنگ و زبان پشتو تغير کرد?????
ارمان

>>>   از تقرر اقای جهانی در هراس نيستيم! از فرهنگ اقای جهانی در هراس هستيم! بلى بيگانه گان نوروز راتجليل نمى کنند بلى بيگانه گان تازى بیگانه و يهود پرست جاهل و هابى وسلفى عليه بزرگداشت نوروز است.بلى طالبان ملتانى بیگانه پرست عليه بزرگداشت نوروز است.اقای جهانی هيچ ... در مورد زبان باستانى فارسى کرده نمى تواند....

>>>   اين مردکه بايد بداند تقويت يک زبان در تضعیف زبان ديگر نيست! اين مردکه بايد بداند گسترش يک زبان کاستن زبان ديگر نمى باشد. بکوشيد که پشتوى خود را تقويت دهد. حاکمان پشتون کورس زبان پشتو را مورد تحقير و توهين خود بچه هاى حاکمان پشتون قرار داد. به مکانهاى تدريس اجبارى پشتو خود بچه هاى حاکمان پشتون "کنارآب ها یا بیت الخلاها" مى ناميدند. آيا محمدزايى ظاهر خان و داود خان و نسلهاى شان يک کلمه به پشتو گپ زده اند???? و اما در زمان مهاجرت پشتوزبانان در ايران و فارسى زبانان با دردها و غمهاى مشترک زيادتر به اتحاد و همبستگى شهروندان کشور قلابى "افغانستان" خدمت نمود . تنها "قوله" ( پشتون از کابل) عبدالباری جهانی اين نژادپرست و متعصب به رشد و تقويت و گشترش فارسى دوستى انجاميد. من خود را تحقير و توهين نمى کنم ازهمين جهت زبان و مردم پشتو را هيچگاه بد گوى نمى کنم!!!!! گسترش پشتو باعث گسترش فارسى مى شود. انگشت پيگار (پيغور , پيغار) بطرف حاکمان پشتون است. مهر و مينه و محبت و دوستى من به پشتو و مردم پشتون با فغان و افغان حاکمان پشتون کاهش نمى يابد.
ارمان

>>>   پندار بد دور باد از پارسى (درى) - چون پندار نيک در پارسى است
گفتار بد دور باد از پارسى (درى) چون گفتار نيک در پارسى است
کردار بد دور باد از پارسى چون کردار نيک در پارسى است
روزى بد دور باد از پارسى چون درآمد از کار نيک در پارسى است
روزه شکنان ماه نهم خورشيدى دور باد از پارسى چون پشتيبانى و ماليه در پارسى است نيک
دست بد دور از پارسى
چشم بد دور از پارسى
پروردگار سرزمين آريانم و آريا ورتا (هند و يا بهارت) و توران زمين را از شاهان بد و از خشکسالى و از دروغ و از پارسى ستيزى پاک ساز !
هر زبان را يارى کند: هر کس را سرزمين است کشمير است واز خاطر يارم پشتو را و پشتون را دوست دارم: فقط حاکمان شان تقلبکار , تعصب آميز غدار, خاک فروش و دشمن اين سرزمين اند

>>>   یه عده ادم ...به جای اینکه حرف ازانسانیت واسلامیت واقعی بزنددنبال زبان ونژادهست وبااین کارشان میخواهن افغانستان رابه گورستان همه افغانها تبدیل کنندشرم بادبرشمابزرگان که شماحرف ازنژادوزبان میزنیدحرف ازانسانیت بزنیدپشتونهاکلا بیسوادن فکرمیکنن مبارزه بازبان هم جهاداست خدای مایکی پیامبرمایکی دین مایکی همه مامسلمانیم ولی دردپشتونهابیسوادی وبی فرهنگی است که باعث تمام بدبختیهای ماشده همه انسانها حق زندگی دارن ازهرنژاد وازهرملیت ودرهرکجای دنیاازنگاه انسانیت وبه مظلوم بایدرحم کردولی پشتونهااگرمظلوم راببینن.خودرابه زوربرانهاتحمیل میکنن چیومیخواین ثابت کنین بی فرهنگیتونوهمه ماازدست شمااوواره شدیم خداشماراهدایت کندانشاالله

>>>   محبوبم!
دیگر نه در گلویم آوازی مانده
نه در چشمانم رنگی
آه ..وجودم را منفجر می‌کنند
چنانکه مجسمه بامیان را
واژه‌هایم را تاراج می‌کنند
چنانکه لوحه سنگهای قبرستان گازرگاه هرات را
یکی یکی کلماتم را می‌دزدند
چون لنگه دروازه آرامگاه ناصر خسرو در بدخشان
لالایی مادرم را....
لحن شاهنامه خوانی پدرم را
افسانه‌های سرزمینم را
مگر نه اینکه
زبان خانه وجود من است!

>>>   به آنکه که نوشته فارسی زبانها برو به فارس۰ همین خته خودش جز فارس باستان است بناعاً من ضرورت به رفتن به جائی را ندارم۰ تو که پشتو میگوئی برو ...به پشتونستانت زیر اداره پاکستان۰

>>>   او مردم برو زبان خودت را یک کمی اصلاح کنید، گرامر آنرا کمی اصلاح کنید، و یک چند تا کتاب به زبانت بنویسید تا مردم تان ... نجات پیدا کنند۰ به عوض آن همیشه افتاده اید دنبال فارسی دری و کوشش دارید با فارسی دشمی کنید۰ خجالت بکشید...که فرق بین دو لهجه متفاوت و دو زبان متفاوت را نمیفهمید۰

>>>   سرود به اصطلاح ملی تهیه شده توسط این فاشیست سرود قومی پشتونها است که کاملاً به زبان پشتو ترتیب داده شده و به کرزی پیشنهاد شده بود۰ آن سرود ملی نه بلکه سرود قومی پشتونها است۰ سرود ملی کشور باید به زبان اکثریت مردمان کشور یعنی باید به زبان فراقومی فارسی باشد۰

>>>   ... نمیتوانند زبان فارسی را درین دیار مهار و محوکنند۰ این سرزمین جاه و زادگائی زبان شیوا فارسی است، و برای همیشه چنین میماند۰ زبان فارسی مرز و سرحد نمی شناسد، در سراسر منطقه و در کشور های امروزی منطقه به لهجه های زیادی گفته میشود، و هر لهجه آن خوش آمد است۰ فارسی تاجکی ویا دری یک زبان مادری است و هیچ کدام فرقی باهم ندارد۰

>>>   متأسفم برای همه شما که وقت با ارزش خویش را با حرف های بیهوده تلف میکنید سالهاست که افغانهای بیسواد درپی نابودی یک دیگر هستند آیا بجز از ویرانی وتباهی کدام نفع دیگری داشتند؟ بیائید به جای تعصبات زبانی ،قومی وسمتی کمی مثبت بی اندیشید. چون همه ما و شما نتیجه تلخ روزگار گذشته مان را که توسط خود ماو شما طرح وپلان گذاری گردیده بود چشیدیم دیگر بس است.
بامیانی

>>>   من از پشتونهاى که مخالف من اند و جواب منطقى به من مى دهند و نظريات من را رد مى کند احترام دارم ولى کسانيکه ناسزا و و دشنام و... مى دهند و. خود را و نظر خود را زير چتر اسلام انسانیت و اسلامیت واقعی پنهان مى کنند واقعيت را کتمان و ناواقعيت ها را اکران مى کنند: هويت انسان در قدم نخست با زبان با هزارها تارها بافت بسته و با زبان پيوند ناگستنى دارد. پس مجموعه نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیات و روان جان و شخصيت , فرهنگ و هنر , رسم ورواج , اعتيقاد و حتى دين و مذهب یک فرد بدون زبان ناممکن است.
هويت انسان را زبان اش مى سازد. زبان انسان نشانه از شناخت خودى و فاميل مى باشد. زبان انسان نشانه از شناخت مليت و ملت است. زبان انسان نشانه از مليت و ملت است.
زبان انسان تصوير برجسته از فرهنگ مى باشد اسلامیت را با زبان ياد مى گيرى! عيسويت را با زبان ياد مى گيرى! پرورش و آموزش با زبان و فرهنگ زبانى مى شود. زبان پديده فرهنگى ايست انسان موجود عاطفه اى هم مى باشد. پس زبان پديده عاطفى است کودک پشتون در خانواده فارسى زبان و يا اوزبيک و يا بلوچ فرهنگى و اجتماعى ويا کلان مى شود. هويت انسان را زادگاه ايش و پرورشگاه اش تعينمى کند. دولت -کشور هويت انسان را تعين نمى کند.هويت انسان را نام کشور نمى سازد. کشور تجزيه مى شود ولى هويت زبانى نى! پس چرا وحدت پشتونها در آنسو پاکستان و در اين سو! پس اين خط ديورند را قبول کن! پشتونت ويا افغانيت شان را پاکستانيت و يا پاکستانى بگو و زبان پختو را در پاکستان اردو (ودرا) تغير دهد!
من شما را دعوت مى کنم به تفکر! راه هاى "وحدت ملى" چيست?
1- تغير نام افغانستان
2- فدرالى ساختن کشور
3- بگذار که پشتون خود را پختانه و افغان و پتان وروهيله گويند
4- بگذار که هر مليت و ملت زبان خود را همان نامد که خود داند.
کسيکه فارسى و درى جدا کند دلم کوبد, قلبم رنجاند, روان و روح ام بيازارد به نياکانم مانند رودکى, ابوشکور و دقيقى, انورى, فرخى, فردوسى , خيام, حافظ و سعدى , چهار صد شاعر در غزنه و سه صد شاعر در بلخ , دوصد و پنجاه شاعر در هرات و آگره و دهلى تحقير کنند. با از من انتظار داريد که زبان پشتو و يا افغانى بياموزم????? کمى فکر کنيد پشتون و يا افغان با کلاه تان پيش رخ تا که شويد شاهرخ! شاهرخ پشتون است! من از خاطر يار پشتون هستم . ولى افغان نيستم و نام اش سزاوار و زيبنده نيست نه به پشتون و نه به غير پشتون. زيرا اين نام حيثيت ملى بخود نگرفت: همين جمله را خود يک پشتون نگاريده بود. عبدالبارى جهانى سبگدوش بايد گردد!

>>>   من زبان پارسی را پاسداری می کنم
و بیان خویش را فرهنگ داری می کنم
خون دل خوردم مدام و باسرشک دیده ام
گلشن باغ ادب را آبیاری می کنم
من زبان پهلوی را خوانده ام دّر دری
واژه های ناب آنرا ساختاری می کنم
شهر یاران ادب را می نهم ارج گران
هر یکی را هرکجا حرمت گذاری میکنم
چون زبان ماست گنج معرفت اندرجهان
احتراز از فحش وطعن وجعلکاری میکنم
من به حرف نابکار دشمنان بی ادب
چون گذشته صبر دارم، بردباری میکنم
کاخ ایوان ادب را آب و رنگ تازه یی
با سرایش های نغز آیینه داری می کنم
ژاژ خایان را به نام عشق میسازم ادب
بازبان پارسی مردم مداری می کنم
می زنم بر فرق هر یاوه سرا چوب ادب
از حریم ملک معنی پاسداری می کنم
نیست مداحی و فحاشی مرا در شآن لیک
من ازین فرهنگ حس شرمساری می کنم
مینهم مرهم به زخم مردمان ملک و دین
التیام درد ملت زین مجاری می کنم
می برم رنج یتیمان از بلای صلح وجنگ
درد مندان وطن را غمگساری می کنم
هست صلح و عشق جاری در زبان پارسی
هر جماعت را به لطف مهر، یاری می کنم
دوش با شمشیر تیز و حال با خون قلم
گلزمین فارسی را آبیاری می کنم
واجب آمد پاسداری از زبان فارسی
این وجیبه را ادا با لطف باری می کنم
بهر تحکیم بنای دین انسان ساز خود
معنی فرهنگ را در ملک جاری می کنم
در کویر خشک آفت دیدۀ این مرز و بوم
لاله شعر دری را سبزه کاری می کنم
در ثقافت می نمایم کار های بی نظیر
حرف و املای غلط ویرا ستاری می کنم
بهر برپائی رستاخیز فرهنگی چنان
اهل علم و معرفت را یار یاری میکنم
تا بروید در نهاد ما درخت معرفت
کار فرهنگ و هنر را افتخاری می کنم
زنده گی بی فهم ودانش آرزوی ما مباد
نو بهار معرفت را گل عذاری می کنم
تا که پیرایش شود دّر دری در میهنم
بانی اندیشه مشق ابتکاری می کنم
کاخ بنیاد ستم را مضمحل خواهم نمود
آب را در جو یبار عدل جاری می کنم

>>>   عهد من با "آریازاد" است تا روز پسین
این وطن کی طمعه گرگان هاری می کنم
آنچه دراین مملکت از جور بد اندیش رفت
سالها بینی برایش سوگواری می کنم
کی به اهریمن دمی هم سازگاری میکنم
دست بی فرهنگ دشمن بشکنم باردگر
حامیانش را زهر صحنه فراری می کنم
طالب آدمکـــش و میهن ستیز قرن را
خاک پای قهرمان با استواری می کنم
کی بسان نوکران اجنبی در مملکت
چاکری و برده گی و سر سپاری می کنم
مسخ بنمودست همین بیگانه ها تاریخ ما
من خراسان را زهر جرثومه عاری میکنم
نی یمین ونی یسارم، نی سیاه وسرخ رنگ
موکب آزادگی را جان نثاری می کنم
مدعی را گو اگر داری تو از مردی نشان
بین که در میدان رزمت چون عیاری میکنم
می نوازم مردم با علم و با فرهنگ را
دشمنان را سر دچار شرمساری میکنم
رنگ ما را کرد ه طاغوت زمانه زار وزرد
قطع بنیاد شر و طرز شراری می کنم
ما چسان تخریب میراث نیاکان بنگریم
باچنان ذلت کجا،کی بردباری می کنم
دشمنان مملکت غرق اند در ناز و نعم
من، که قــوت لایموت نان جواری میکنم
ریشه های جهل راهرجای میبایدکشید
جهد و پیکاری به هر لیل و نهاری میکنم
برسر آنم که گر روزی شود در مملکت
کار را بر اهل کارش واگذاری می کنم
در ره عشق وطن تا زنده باشم هرکجا
جانفشانی مینمایم،جان نثاری میکنم
خواهمی امن وامانی از برای کشـورم
من نکوهش حمله های انهاری میکنم
دارم ایمان متین و اعتقاد راستین
زین سبب از ناکسان پرهیزگاری میکنم
فارسی و تاجکی گوییند و یا در دری
هرکسی منها کند من بی قراری میکنم
نیست فرقی در میان لهجه هایی دلنشین
من به لطف لهجه های خویش کاری میکنم

>>>   فارسی چون عروةالوثقی ابنای وطن
این حقیقت را بیان و کامگاری می کنم
همدلی ازخود مگیر ای همزبان نازنین
زنده این دوران نو را همچو پاری میکنم
همزبانا! گر تو باشی همره و همکارمن
دانش و اندیشه را هم پایداری می کنم
در تقابل با دسایس های اعدای وطن
دایمآ تآکید بر وجدان کاری می کنم
گر"من" و "تو" "ما" شویم وروزآید باهمی
کشور ماتمسرا را باغ باری می کنم
باز هم با معجز فرهنگ انسان ساز خود
کار هـــای جاودان و ماندگاری می کنم
عظمت پارینه فرهنگ را در هر زمان
از خداوند توانا، خواستاری می کنم
گفت اندر جمع یاران با صراحت قادری
کز زبان پارسی، خود پاسداری میکنم

>>>   سلام ..بسی رنج بردم دراین سال سی..عجم زنده کردم به این فارسی.....زبان فارسی ظرفیت آن را دارد که تبدیل به زبان بین المللی شود...
سبحان ازایران اسلامی

>>>   درود بر شما , سروده شما اشک در چشمانم روان کرد....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است