واقعیت اصلی اظهارات طالبان چیست؟
این اظهارات بیان شده از سوی طالبان می تواند یک تبلیغات سیاسی برای رسیدن به برخی اهداف ، افرادی باشد که قبل از برگزاری جرگه مشورتی صلح آن را مطرح نموده اند تا از این طریق کار خود را مهم جلوه دهند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۱    ۱۳۸۹/۱/۲۹ کد خبر: 9565 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، براساس خبرهای ضد و نقیض رسیده رهبران طالبان قصد شرکت در گفتگوهای صادقانه و خالصانه با طالبان را دارند و حاضر به مصالحه شده اند.

طالبان مدعی شده اند که هدف آنها از مبارزات مسلحانه بازگشت شریعت، خروج خارجی ها و احیاء امنیت بوده است، و اکنون که خارجی ها تصمیم به خروج از کشور گرفته، با اصلاحاتی در قانون اساسی، دیگر نیازی به جنگ نیست که خود به خود امنیت احیاء میگردد و زمانی که این اهداف محقق شود، مهم نیست که طالبان کشور را اداره نمایند یا شخص منتخب ملت.

در این گفتگو که توسط یک خبرنگار با دو تن از اعضاي شوراي كويته كه به فعاليت طالبان در سراسر جنوب افغانستان از جمله ولايت هلمند و قندهار جهت مي‌دهد، انجام شده است، آمده است: طالبان به این نتیجه رسیده اند که فاقد افراد با تجربه و دارای مهارت فنی بالا هستند ، لذا اگر خارجی ها از کشور بیرون روند، آنها سیاست را به جامعه غیر نظامی تحویل داده و به مکاتب درسی خود باز خواهند گشت.

این اظهارات دیدگاه ها و مباحث مختلف و گوناگونی را در رسانه های خبری و محافل سیاسی به وجود آورده است. برخی از کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند که این طرح یک طرح پاکستانی می باشد با این مضمون که طالبان هيچ گاه در مقابل فشارهاي نظامي آمريكا سر تعظيم فرود نياورده اند لذا فشارهاي نظامي بر تصميم گيري هاي رهبر طالبان هيچ تاثيري ندارد.

ولی در این میان پاكستان با قرار گرفتن در منجلابي از مشكلات به اين نتيجه رسيده است كه اگر معضل طالبان افغانستانی حل نشود، خود پاكستان در ميان دود و آتشي كه افروخته است خواهد سوخت.لذا در صورت صحت مطالب فوق، میتوان گفت : اين اظهارات ناشي از فشارهايي است كه پاكستان بر اين گروه وارد كرده است.

برخی دیگر از آگاهان سیاسی بر این باورند که این یک نقشه مطرح شده از سوی غربیهاست که با یک هدف معین از سال گذشته پی ریزی و در حال اجرا شدن است. غربیها در حالی که هیچ موفقیت چشمگیری در عملیات نظامی شان در مناطق مختلف کشور نداشتند، اذعان داشته اند که طالبان برای صلح آمادگی می گیرند و این نشانه موفقیت نیروهای نظامی در افغانستان است.

غربیها با انجام این نقشه قصد دارند تا علاوه بر رسیدن به اهداف مشخص خود، نتیجه لشکر کشی به افغانستان را در نظر مردم جهان مثبت جلوه داده و این تغییر را حاصل تدبیر ریاست جمهوری جدید آمریکا نشان دهند.

از سوی دیگر این دیدگاه نیز و جود دارد که اين اظهارات نتيجه توافقات سري و پشت پرده ای است که بین دولت کنونی افغانستان و شبه نظامیان طالبان صورت گرفته است. چرا که این نمایندگان طالبان ( که البته خود را نماینده و یا سخنگوی طالبان معرفی ننموده اند) اظهار داشته اند: طالبان تا کنون با چند تن از وزراء کابینه مذاکرات مخفی داشته اند ولی با خود شخص کرزی هیچگاه وارد گفتگو نشده اند.

اما سوال این است که چگونه طالبانی که بارها به درخواست رئیس جمهور کرزی مبنی بر پذیرش صلح جواب رد داده بودند، اکنون خواستار مذاکره و بیان مصالحه آن هم بدون شرایط پیش شرط شده اند؟ در پشت پرده این مذاکرات چه وعده هایی به آنان داده شده که حاضر به پذیرش مصالحه شده اند؟ طالبان صرفا تامین امنیت خودشان را پیش شرط مذاکره صادقانه بیان نموده اند.

هرچند می توان اینگونه نیز برداشت نمود که این اظهارات بیان شده از سوی طالبان می تواند یک تبلیغات سیاسی برای رسیدن به برخی اهداف ، افرادی باشد که قبل از برگزاری جرگه مشورتی صلح آن را مطرح نموده اند . تا از این طریق کار خود را مهم جلوه دهند.

به هر صورت این نتیجه چه حاصل فعالیت پاکستان یا آمریکا باشد و چه نتیجه مذاکرات پشت پرده افراد دولت، اگر با هدف تصرف دولت توسط شبه نظامیان طالبان نباشد، یک تغییر بزرگ و مهم به حساب می آید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   در آرزوي صلح هستيم.
رامين هراتي

>>>   انشاالله با امدن امیرالمومنین حضرت ملا محمد عمر همه چیز روبراه خواهد شد.
بابه گک

>>>   همه مردم به مضاکره ملی ضرورت دارد و از جنگ بی ثمر خسته شده اند.

>>>   فکر میکنم دیگر نقش طالبان افغانی در سناریوی امریکا و غرب به پایان نزدیک شده و اینک نوبت به طالبان پاکستانی است تا نقشه های بعدی را راه بیاندازند. و سناریو را تا به اخر برسانند. زیرا تحولات اخیر در پاکستان و نگرانی اقای گیلانی صدراعظم پاکستان از گفتگوی صلح میان طالبان افغانی و دولت کرزی خو ببانگر همین سناریو است ولی المعنی فی بطن شاعر
م وکیلی

>>>   بابگگ تو راست میگی!!
واقعاً با آمدن ای...... همه چیز ده ............ برابر خواهد شد
وطن دوست

>>>   بلی از جنایتکاران جنگی کرده امیرالمومنین صاحب درست است
خوش آمدی امیرالمومنین صاحب

>>>   بابه گک مه مگوم بیشک به ای طنز قشنگت .
کاکاگل از هرات

>>>   سلام
شاید با به گک راست بگوید- چون با آمدن او کور بمرگ طالبان به لطف خدا فریب میخورند و او کور بمرگ هم سرش زیر بال اش میشه. بفال نیک میگیریم!!

>>>   نظر بنده این است که ما افغانها باید سعی کنیم از اختلاف وبرادرکشی دست برداریم وبه فکرساختن وطن خود باشیم این دو مطلبی که ذکرنمودم چیزهای هستندکه ما افغانها بسیارعلاقه مند به آنهاییم واین هم واضح است که بانی این امورشروفساد کشورهایی مثل ایران ،پاکستان وامریکا کسی دیگری نسیت اینها همچنان می خواهند که ماهی بگیرند تا کی آن بدست ماافغانهاست که چه وقت به خود می آییم و جاسوس ایران ،پاکستان ،امریکاو.... نشویم آنوقت می توان به آینده این کشور امیدواربود وآنوقت است که خداوند هم برما رحم نموده وازقهروغضب هایش خواهد کاست.
انشاءالله
غفارشهرهرات

>>>   فکرنکنم به ای خوش بینی خوبه ..

>>>   حکومت .... برادران جنوب درحال تکمیل شدن می باشد.
بعد از آمدن هیئت حزب اسلامی اکنون نوبت آمدن طالبان است تا حکومت اقلیت بر اکثریت کامل شود.

>>>   از قراین و حوادث جنجال آفرین اخیر واضح شده است که پالسی قدیمی پاکستان و انگلیس دیگر کار نمیدهد. امریکا و اروپا مجبور شده اند که پالسی پاکستان را کمکی اصلاح کنند. دوران افراطیون و راه انداختن عملیات تروریستی، افراطی و ناامنی در منطقه و کشورهای عمده شرقی مانند هند، آسیای میانه و چین هیچ نتیجه نداد و در عوض وقت، پول و قوای امریکا و غرب را بمصرف رساند. پاکستان از این بیشتر نخواهد توانست غرب را بازی بدهد و کمکهای آنها را بنام مبارزه با تروریزم و افارطگرایی بقاپد.
این پالسی مضر پاکستان و انگلیس که سالهای طولانی امریکا و اروپا را فریب داد عوض فایده رقیبان بزرگ اقتصادی، سیاسی و نظامی غرب را تقویت کرد. حالا چین بیش از 12 فیصد رشد سالانه دارد و هند هم قدرت بزرگ اقتصادی شده است. روسیه قدرت عمده اتمی و نظامی میباشد. وای بحال پاکستان که در بحران سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی غرق است. رشد اقتصادی اروپا صفر و از امریکا صفر است. این ها همه از برکت پالسی غلط پاکستان و انگلیس و امریکا در منطقه بود. همچنان آه مظلومان و مردم عذاب دیده افغانستان اثر کرده است.
حالا برای پاکستان و امریکا ثابت شده است که اگر اکثریت مطلق افغانستان را طالبان قتل عام کنند بارهم نمیتوانند بر ملت و مردم حکومت کنند. دیگر افغانستان و کشورهای منطقه تحمل تروریستان مافیائی، موادمخدر و ناامنی را ندارند. این اوضاع جریان تجارت و معاملات اقتصادی را در مناطق تحت نحوذ امریکا و اروپا بمشکل اساسی گرفتار کرده است. در حالیکه در شرق دور و در بین چین، هند، روسیه و کشورهای جنوب شرق آسیا تجارت رونق زیادی دارد. پاکستان از این اوضاع در ضرر مطلق افتاده است. آنان میخواهند خود را از گوری که خود شان کنده اند نجات دهند. این برای مردم ما هم خوب است که از بلای جنگ و افراطگری و سربریدنها طالبان آسوده شوند. هنوز هم عمق نقشه ها معلوم نیست. بهرصورت ختم جنگ اگر راست باشد خبر خوشی میباشد.

عاشق وطن

>>>   بهتر است که از شنیدن یک خبر ناقص وغیر موثق ذوق زده نشویم.واقعیت اصلی این است که هسته ی مرکزی طالبان نافش با ناف القاعده بسته است . این هسته جزو جنبش ایدیالوژیک جهانی اسلام ستیزه جوبوده و بدین زودی ها مضمحل شدنی نخواهد بود.البته بخشی از طالبان که آله ی دست استخبارات نظامی پاکستان اند ممکن است در حالات معین به مانو رهای واداشته شوند ولی به نظر نمیرسد که هنوز وقت آن فرارسیده باشد که به یک چرخش قطعی دست بزنند.
آیینه

>>>   بخدا افرین ریس جمهور
همه دینا را بازی داده طالب ها چی است

>>>   یک حرف صوفیانه بیگویم اجازه است
ای نوردیده صلح به ازجنگ وداوری
ضیا

>>>   طنز نگفتیم راست گفتیم. و برادران مردم افغانستان را دینا بنام افغان میشناسند، از افغانستانی گفتن چیزی جور نمیشه از این گپ ها تیر شوید.

>>>   بنظر بنده. روی آمدن ط لب ها هیچ اثری به خاک افغانستان وملت اغانستان ندارد. طالبان حکومت خودش را پیش میبره. هر چی پاکستان جنایت کار بگن. طالبان اونا را پیاده میکنن. من خودی بنده تنها شخص هیچ وقت به روی آمدن طالبان ... وبیسواد رای نخوام داد.
جز یره با لی یک مهاجر پای در هوا/

>>>   ازین گپ ها هیچ زمانی تیر نه خواهیم شد . یک تعداد خوش دارند که نام قومشان را بالای ما بگذارند. اما برای ما اقوام غیر افغان ساکن افغانستان نا ممکن است برای اینکه آن ها خوش باشند ، ما نام هایی اقوام خود را حذف کنیم .زیرا مانند آفتاب روشن است که افغان وپشتون دو نام برای یک قوم واحد است، طوریکه فارسی و دری دو نام برای یک زبان واحد فارسی است. امید وارم که دارنده گان این نوع نظریات قوم پرستانه آزرده نه شده باشند. واقعیت را ، انسان در هر شرایطی باید بپذیرد.

>>>   طالبان هیچگاه از واقعیت شناخت و آگایی ندارند . کار کرد و عمل جنایت کارانه ای آنها توسط انگلیسها و کشور های غربی سازماندهی و صورت میگیرد. سر نخ بدست آنها است . لحاظا بهتر آست که برای رفع این بحران بعوض طالبان با انگلیسها و امریکایی که عامل و مدافع باند تروریزم طالبان هستند بحث و مذاکره صورت بگیرد .

>>>   فکر میکنم این یک اظهارات سیاسی در افغانستان نی بلکه در تمام کشور های جهان میباشد من


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است