اگر ایرانی ها بخواهند
طلای سرخ جایگزین افیون خشخاش می شود!
طی سالهای اخیر به علت مناسب بودن شرایط جوی و ارزان بودن نیروی انسانی، کیفیت زعفران افغانستان بسیار بهبود یافته به گونه ای که با زعفران ایرانی برابری می کند. موضوعی که برای ما بسیار خوشحال کننده است اما برای برخی از ایرانی ها دلیلی بوده برای متهم کردن افغانستانی ها به قاچاق پیاز زعفران از ایران 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۰    ۱۳۹۴/۳/۱۱ کد خبر: 96151 منبع: پرینت

شواهد موجود در کشور حاکی از آن است که کشاورزان افغانستانی کم کم به فکر جایگزینی زعفران به جای مواد مخدر می باشند همانطور که طی سالهای گذشته در راستای اجرای برنامه توقیف کشت خشخاش، کشت و برداشت زعفران در افغانستان رواج خوبی پیدا کرده است.

زمین های مساعد کشت زعفران و صادرات پر سود آن که اغلب به اروپا و هند صورت می گیرد باعث شده تا بسیاری از کشاورزان کشور ما به جای خشخاش، زعفران کشت کنند که از حمایت دولت نیز برخوردار است. در همین راستا وزارت زراعت نیز قصد دارد کشت زعفران را در 32 ولایت از 34 ولایت کشور توسعه دهد.

گزارش های وزارت زراعت نشان می دهد که امسال 21 تن بذر زعفران یا همان پیاز زعفران درمیان کشاورزان 26 ولایت توزیع شده تا آنها به کشت زعفران بپردازند که این مساله، میزان تولید سالانه زعفران در کشور را به بیش از چهار هزار کیلوگرم می رساند و از طریق شرکت های خصوصی به کشور های فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، امارات عربی متحده، عربستان و چین صادر می شود.

آگاهان مسایل زراعی کشور اذعان داشته اند که طی سالهای اخیر به علت مناسب بودن شرایط جوی و ارزان بودن نیروی انسانی، کیفیت زعفران افغانستان بسیار بهبود یافته به گونه ای که با زعفران ایرانی برابری می کند. موضوعی که برای ما بسیار خوشحال کننده است که این کشت جایگزین موفق بوده اما برای برخی از ایرانی ها دلیلی بوده برای متهم کردن افغانستانی ها به قاچاق پیاز زعفران از ایران.

طی چند سال گذشته موضوع کشت جایگزین (زعفران به جای خشخاش) چندین بار به صورت جدی مطرح شده و برخی کشورها از جمله فرانسه و هند استقبال خوبی از آن کرده اند، اما متاسفانه کشور همسایه ایران، با وجود اینکه رنج فراوانی از کشت و قاچاق مواد مخدر در کشور ما می برند، نخواسته اند با یک برنامه ی صحیح و در اختیار گذاشتن تجارب چندین ساله ی خود به گسترش این زراعت در کشور ما کمک کنند.

مهمترین بهانه ی ایرانی ها نیز قاچاق غیر قانونی پیاز زعفران از ولایات جنوب شرق ایران به کشور ما بوده است، در حالی اگر طرح جایگزین زعفران از سوی مسوولین ایرانی مورد توجه قرار گیرد علاوه بر اینکه، انتقال پیاز زعفران به افغانستان از را ه قانونی و با تعرفه های گمرکی صورت می گیرد، قطعا استقبال بیشتر کشاورزان افغانستان و سپس کاهش تولید مواد مخدر را به دنبال داشت.

البته انحصار طلبی ایران در این زمینه سبب شد، تا به علت عدم جوابگویی ایران در برابر تقاضای بازارهای جهانی، چین وارد عرصه کشت و تولید زعفران گردد و هم ایران و هم افغانستان را ناکام بگذارد. از آنجا که کشور چین معروف به تولید هر چیزی است که در آن سود داشته باشد، در این زمینه نیز بیکار ننشسته و هر طور بوده زعفران را نیز تولید و با قیمتی مناسب به کشورهای مختلف عرضه نموده است.

این جفای همسایه در حالی است که چندی پیش یک موسسه تحقیقاتی آمریکا اعلام کرد که زعفران ولایت هرات دارای بهترین کیفیت از لحاظ رنگ و طعم در سطح جهان است. در این تحقیقات، وجود برخی از انواع میکروب‌ها نیز در زعفران هرات تشخیص داده شد، که علت آن، بسته‌بندى زعفران با دست و نبود دستگاه‌هاى مخصوص بیان گردید.

کشت زعفران در کشور ما بیش‌تر سنتی است و کمتر از وسایط مکانیزه در آن استفاده می‌شود، ولی اخیرا کشور فرانسه دستگاه‌هاى بسته‌بندى زعفران را به افغانستان ارایه کرده که با استفاده از آنها زعفران به نام و با آرم خاص افغانستان به بازارهاى جهانى صادر می شود.

براساس گفته آگاهان وزارت زراعت، اگر ایران صادقانه در ارسال کشت جایگزین مواد مخدر به زارعان افغانستان کمک می نمود، امروز چین رقیبی برای ایران محسوب نمی شد و کشاورزان افغانستانی بیشتری به جای استفاده از پیاز زعفران نامرغوب چینی و یا پیاز زعفران قاچاقی، از پیاز زعفران وارداتی ایران استفاده می کردند، که این خود خدمتی دیگر از سوی دولت ایران نسبت به افغانستان محسوب می شد.

حمایت دولت از زارعان کشت جایگزین نیز یک مطلب مهم دیگر است. چرا که در وقت برداشت این محصول دلالان، زعفران داخلی را با قیمت بسیار پایین از زارعین می خرند و پس از انتقال به کشورهای هند و پاکستان، با آرم و نشان همان کشور بسته بندی نموده و با قیمتی سه برابر در اروپا و آمریکا به فروش می رسانند که این نیز یکی از دلایل کم رغبتی کشاورزان برای کشت جایگزین بوده است.

به هر حال امید داریم که هر چه زودتر ریشه مزارع کشت مواد مخدر در کشور ما سوزانده شود و با همکاری همگان زارعان ما با افتخار از کشتهای جایگزینی از جمله زعفران، دانه های روغنی، پسته و ... استفاده نمایند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شما تریاک نکارید ایران شما را حمایت هم میکند.واقعا شما چرا در حق ایرانی ها اینقدر جفا میکنید؟کم روی سفره ایرانی ها نشستید؟...

>>>   اتفاقا ایران کمک زیادی ذر راستا کرد اما متاسفانه ملت افغانی همیشه راههای غیرقانونی را انتخاب میکنم

>>>   نظردهنده اول فراموش کرده زعفران ساخت ایرانیهانیست همچنانکه موز وانبه وبرنج وچای ساخت ایرانیهانیست .ضمناسفره شمامانندرستوران پولی است ورایگان نیست .اینجوری اگه نظربدی اخلاق خودت وبعضی همفکرات رونشون میدی ....درضمن شماسرسفره تریاک مانشستید !!! درارتباط باپیشنهاد نویسنده ماخواستارحاکمیت صددرصدوکنترل دولت برطالبان هستیم چراکه تقریبابالای 90درصدتریاک مادرمناطق تحت کنترل طالبان کشت می شود. درضمن مامحصولاتی مانندباغات پسته وبادام ویاانارودرکوتاه مدت محصولات استراتژیک کشت می توانیم .وباید افیونکاران به عنوان مجرم دستگیر ومجازات شوند.
شیوا.کاندیداحتمالی بلخ

>>>   اگر ایرانی ها بخواهند طلای سرخ جایگزین افیون خشخاش می شود ؟
شما مردم افغانستان قبل از هر چیز بهتر است این تفکر را کنار بگذارید که دیگران بخواهند و دیگران برای شما کاری انجام بدهند . این مردم کشور خودتان هستند که باید باور داشته باشند و یاد بگیرند که رزق خود را و حق خود را از دهان شیر هم شده خارج کنند و به دست آورند . بهترین کمکی که کشور ایران می توانست به شما بکند این بود که به شما نشان دهد که اگر یک ملت بخواهد ، می تواند . به طور مثال در همین مسئله هسته ای کشور های بزرگ دنیا با تمام وجود از هسته ای شدن ایران جلوگیری می کردند تا جائیکه ملت ما را شدید ترین تحریم های اقتصادی کرده اند و دانشمندان ما را ترور کردند اما این ملت ثابت کرد که می تواند در مورد های دیگر هم همینطور . حالا این ملت افغانستان است که تصمیم بگیرد مانند ایران روی پای خود بایستد و بر منابع و استعداد های خود تکیه کند یا اینکه تا ابد چشم به دست دیگران داشته باشد .
شهروند - ایران

>>>   محال است ایرانی ها چنین کاری را بکنند. بهینه سازی کشت زعفران به کمک کشورهایی اروپایی در جریان است. به جایگزینی کشت زعفران به جای تریاک ادامه بدهید خدا کمک می کند.

>>>   واقعا شما افغانها جفا کار و طلبکارید هنوز کاره ای در هیچ چیز نیستید برای ما شاخ و شانه می کشید وای به حال روزی که کسی شوید چرا شما چیزهای دیگر نمی کارید حتما باید چیزی بکارید که در ان سود کنید و طلبکارانه از ایران علمش را می خواهید کشاورز شما عارش می اید گندم وجو بکارد ویا انواع میوه حتما باید خشخاش که پول توش است بکارد واقعا چه مردمی هستید ایران هم حق دارد به شما علمش را ندهد چندی پیش در سایتهایتان می خواندم که در بوق و کرنا کرده بودید که زعفران افغانی بهتر از ایرانی است و ... تمام شامورتی بازی هایی که همیشه در می اورید حال انکه پیاز زعفران را از ایران می دزدید واقعا عجیب مردمانی هستید ...

>>>   ... چه چیز باعث می شود افغانها اینگونه بیاندیشند که همه چیز را گردن دیگری بیاندازند عین جمله((اگر ایران پیاز بدهد افغانستان خشخاش نمی کارد ))
یعنی افغانها منت می گذارند و خشخاش نمی کارند در عوض ایران جایگاه جهانی اش را در کشت زعفران به افغانستان بدهد واگر ندهد جفا کرده...شما اگر خشخاش و تریاک می کارید به ضرر خودتان است ما می توانیم از طرق دیگر مثل بستن مرزها جلوی اینکار را بگیریم و این کار را می کنیم ولی ایا فقط همسایه افغانستان ایران است یا کشور تاجیکستان و روسیه و بقیه هم از شما ضرر می بینند !! شما از ایران می خواهید باج بگیرید و از دو کشور دیگر چه می گیرید وایا نمی دانید ایران به گردن کلفتان این جهان باج نمی دهد شما که دیگر به حساب نمی ایید... واقعا شما افغانها از خودتان خجالت نمی کشید کل دنیا بسیج شد تا کشور شما را سر و سامان دهد میلیونها دلار روانه افغانستان شدکه با این پولها می شد ده تا افغانستان مدرن ساخت ولی نشد چرا !!!! لابد الان می گویید خارجیها!!نه برادران شما خود نمی خواهید شما تا وقتی تکلیفتان را با خودتان روشن نکنید و نبینید که چند مرده حلاجید همین اش است و همین کاسه مشکل خودتانید دهقانان شما نمی توانند گندم و جو صیفی جات بکارند مثل بقیه دهقانان جهان !! بروید مشکل را در خود بابید که حتی اگر ایران هم به شما علم کاشت زعفران را بدهد باز سراغ خشخاش می روید این خانه از پای بست ویران است

>>>   حتی اگر ایرانیها هم بگذارند در افغانستان عده ای سودجو به دنبال خشخاش می روند وقتی یک نماینده مجلس می گوید افغانستان با تجارت افیون ثروتمند می شود تو خود بخوان حدیث این ...

>>>   ...نویسنده منصفانه گفته که اگر مسلمانان و همسایه های بین خودشان بسازند و به همدیگر کمک کنند دیگر چین کمونیست نمیاد بین ما موی دماغ شود و بازارها را از چنگ هر دو کشور خارج کند. جواب منطقی بدهید ..... عقده گشایی فایده ندارد. جانم
مهاجر در ایران

>>>   این کار خوب است مگر نمیگویید ما برادران مسلمان هم زبان و هم تبار از ایران زمین هستیم خو کمک به کشور همسایه برای پیشرفت بهترین عمل دوستانه و خیر خواهانه موجب رضای خداست پیشرفت افغانستان هم پیشرفت ایران است..
مهدی دوست

>>>   .... تا قبل از ان حس خوشایند و برادری به افغانها اشتم ودلسوزانه به انها نگاه می کردم ولی از وقتی کامنتهای برادران افغان را خواندم احساس می کنم نفرت از افغانی در وجودم رخنه کرده تا قبل از این فکر می کردم افغانها ایرانیها را دوست دارند ولی وقتی نظرات افغانها مخصوصا شخصی به نام شیوا را خواندم مایوس شدم واقعا یک افغان چقدر می تواند از ایرنی متنفر باش...هر کسی اب قلبش را می خورد یعنی در این دنیا هر طور فکر کنی و هر طور رفتار کنی در همین دنیا چوبش را می خوری من به اندازه خودم با همه ادمها سعی می کنم مهربان باشم وتا به حال به هیچ کس بی احترامی نکردمواز خداوند می خواهم به دلهای همه ما ارامش ومهربانی وبه دیدگانمان نوری عطا کند که فقط خوبی ها را ببینیم برای همدیگر خوبی بخواهیم تا خوبی ببینیم...از برادران ایرانی و افغانی می خواهم حرمت همزبانانشان را نگه دارند چونزخم زبان از زخم شمشیر بدتر است و بدانید چیزی که باعث تفرقه می شود در ابتدا همین بحث های احمقانه است یک حرفی هم به سید حسن شیوا کاندید احتمالی بلخ داشتم: برادر نمی دانم در ایران به تو چه گذشته و در حق تو چه نا مهربانی هایی شده که اینگونه کینه بر دل گرفتی و با دشمنی سخن می گویی ولی از تو می خواهم به احترام جدت تمام ان کسانی که در حقت بدی کردند ببخشی و دلت را از ایرانیها صاف کنی وتا خودت به ارامش برسی...
در پناه حق دوست ایرانی شما

>>>   چرا شما افغانها مشکلات و کم کاریهاتون را گردن ایران و پاکستان میندازید. شما برای خودتون و همسایگانتون چکار کردید؟

>>>   شیوا من نظر دهنده اولی هستم:
این چیزهایی که تو نوشتی چه ارتباطی به حرف من دارد؟تو واقعا میخوای کاندید بشی؟هنوز به اندازه یک بچه 12 ساله قدرت استدلال نداری.وای به حال شهری که تو نماینتده اش بشی.مگه تو انتظار سفره مجانی داری؟حالا بگذریم که ایران 650میلیون دلار هم به افغانستان کمک کرد.بعد تو به اندازه این قدرت تحلیل نداری که هموطنان تو فرصت های شغلی رو تو ایران اشغال کردن؟بازم میگم تو می خوای کاندیدا بشی؟

>>>   اگر نظر عمیقی بر تجارت مواد مخدر داشته باشیم متوجه میشویم که بزرگترین منفعت پولی را از قاچاق مواد مخدره حکومت های کشورها میکنند. دهقان زمین خود را خاشخاش میکارد و تریاک حاصل شده را به قیمت نازلی به قاچاقبران میفروشند. این قاچاقبران داخلی که توسط یکعده قدرتمندان داخلی حمایت میشوند، تریاک خریده شده را به قاچاقبران خارجی میدهند که اکثر توسط کارمندان امنیتی و اطلاعاتی دولت شان حمایت میشوند، تریاک را در لابراتوارهای مجهز شان به هیرویین تبدیل میکنند و به بازارهای اروپا و امریکا میفرستند. از پول حاصل شده از تجارت مواد مخدره، کار های غیرقانونی دولتها تمویل میشود چرا که این پولها در هیچ جایی درج نشده و شامل بودجه دولت نمیباشد. طور مثال سی آی ای در دهه 1970 از پول حاصل شده از تجارت مواد مخدر سلاح خریده و برای مخالفان دولت نیکاراگوا میفرستاد.

>>>   اگر خودتان نخواهید پیشرفت کنید هیچ کشور دیگری به شما کمک نخواهد کرد. جناب شهروند درست فرمودند اگر تمام مردمان افغانستان تصمیم بگیرند کشت تریاک و خشخاش را کنار بگذارند خداوند هم به آنها کمک می کند.در این حالت اگر همه غربی ها هم جمع شوند دیگر نمی توانند شما را به زانو دربیاورند.خواستن توانستن است. به امید کمک اروپایی ها مثل فرانسه هم نباشید آنها فعلا به این دلیل به شما کمک می کنند که بتوانند نقش ایران را در بازارهای جهانی زعفران کاهش دهند اگر یک روزی احساس کنند افغانستان در حال قدرت گرفتن است و حاضر نیست در برابرشان سر خم کند مطمئن باشید افغانستان را هم تحریم می کنند.
اشکان از تهران

>>>   به دوستان ایرانی!
هیچ افغان با مردم ایران دشمنی ندارد، مردم افغانستان مردم ایران را منحیث همزبان، همدین، همفرهنگ و همسایه دوست دارند. این انتقادات متوجه مردم ایران نمیشود بلکه انتقاد بالای حکومت ایران و سیاستهای نادرست اش در مقابل افغانها است همانطوریکه از کار های مثبت و مهماننوازی مردم ایران تمجید میشود. گلایه از دوست میشود نه از دشمن. بدون شک هر کشور بفکر فایده خود است چنانکه گفته اند هر کس برای مطلب خود دلبری کند. اگر دولت ایران مانع فروش پیاز زعفران به افغانستان میشود دلیل آن اینست که میخواهد انحصار فروش زعفران را در دست داشته باشد.
گل الرحمن: پکتیا

>>>   شهروند - ایران صد آفرين و هزار آفرين! اين قوم طالب پرست بلاخره روزى اصلاح خواهد شود که ديگر کسى و يا کشورى باقى نمانند که بتواند مقصر بدبختى, بى خبرى, نادانى, تنبلى و عدم استقلالت خود بداند.

>>>   افغان ها عادت کرده اند تمام ناکامی ها و مشکلاتشان را به گردن دیگران بیاندازند... یک بار بیایید به این فکر کنید که خودتان چه مشکلی دارید که کشورتان این گونه است... فراموش نکنید که اگر یک ملت متحد باشد و اراده کند که سرنوشتش را تغییر دهد قطعا می تواند ولی اگر یک ملت متفرق باشد و کارش فقط این باشد که به دستان بیگانگان خیره باشد و ناکامی هایش را هم از بیگانگان بداند به هیچ جا نمی رسد... یک بار بیایید بگویید که شما افغان ها برای افغانستان چه کردید؟؟؟... این سوالی بسیار مهم است که اگر پاسخ داده شود کلید حل بسیاری از معما های افغانستان خواهد بود...

>>>   اگر ایران مانع امور اقتصادی و امنیتی افغانستان نشود ... افغانستان عزیز میتواند مسیر موفقیت خود با تعامل سازنده با جهان پیدا کند.
علی بامیانی

>>>   به دوست ایرانی شما
همه افغانها مثل هم نیستند همانطور که همه ایرانی ها مثل هم نیستند. به حرف های شیوا هم توجه نکن. تک تک ما در مقابل کاری که انجام می دهیم یا حرفی که می زنیم مسئول هستیم و اگر به قیامت اعتقاد داریم بازخواست می شویم. شما از این به بعد هم رویه خودت در مهربانی به مهاجران افغان را ادامه بده. حتی اگر یک افغان به تو فحش هم داد نباید ناراحت شوی شاید برای تحریک تو این کار را انجام دهد. در یک کلام اگر برادرت در حقت بدی کرد او را با خوبی خود شرمنده ساز
اشکان از تهران

>>>   جواب گل الرحمان اگر منظورت از دولت ایران مسیولین نظام هستند قبول دارم برخی شان اشتباه کرده اند ولی اگر نیک بنگرید می یابید بهترین رویکرد و دید به برادران افغان و تحصیل و وضعیت مهاجران را رهبر عزیز جمهوری اسلامی داشته اند که اخیرا هم به مسیولین دستوری فرمودند هر فرزند افغان در ایران حق تحصیل دارد و باید برایش محیط آموزش فراهم باشد حتی اگر بدون کارت و مهاجر غیر قانونی باشد.

>>>   در جواب به انهایی که مدام از ملت ایران میگویند و انتقاداتشان را متمرکز بر دولت ایران میدانند.ملت ایران از شما و کشورتان...و اگر مجال یابند این بند ارتباط را یکبار برای همیشه خواهند گسست این دولت ایران است که برخلاف نظر اکثریت جامعه ایرانی مشغول دست و دلبازی برای افغانی است.بروید خدا را به خاطر اشتباهات تاریخی ایرانیان شکر کنید اگر حکومت پیش از انقلاب بود نتنها 3 میلیونی در ایران نبودید و حالا بیانیه هم برایمان بخوانید که بلایی سرتان می اوردند که هوس رجز خواندن برای بزرگتر از خودتان به ذهنتان هم خطورنمیکرد چون انها به منافع ملی ایران می اندیشیدن و در نزد ملت ایران محبوب بودند...

>>>   به دوستان ایرانی که همیشه وهرجا از افغانی ها طلب کارند وباز خود افغانی ها رو متهم میکنند شما یه نگاه به کامنت های بالا بیندازیدکه افغانی ها بیشتر ... بدوبیراه به افغانی میگن یا ایرانی ها شما با تمام لطفی که توی این سالها به ما داشتین ولی همیشه همین برخوردها باعث جبهه گیری علیه خودتان میشود امیدوارم این نظرو بخونید و منصفانه قضاوت کنید. بهتره به جای متهم کردن یکدیگر تحمل انتقادمان را بالا ببریم.
یک افغانی ساده

>>>   خطاب به نظر دهنده اولی
اگر افغانستان تریاک نکارد... هزاران نفر تریاکی در ایران خواهند مرد این یک واقیعت است و باید بپزیری و یگانه دلیلی که ایران کاشت زعفران را در افغانستان حمایت نمی کند این است.

>>>   هم وطن ایرانی و دوستان افغانی دقت داشته باشید : هر چه اینجا نوشته می شود لزوما نمی تواند بیانگر افکار عمومی و نظر جامعه ایران و افغانستان باشد و تنها نظر نویسنده آن مطلب است . واقعیت این است که همه ما از تفرقه منع شده ایم . ما امت واحده هستیم امروز دست های تفرقه انداز هر روز موضوعی برای فریب و تفرقه پیدا می کنند و در شیپور جدائی دل ها می دمند . بر ما تکلیف است که بدنبال نشانه ای از یگانگی و برجسته کردن آن باشیم . در این زمان دشمن در سرزمین های اسلامی با تمام توان به دنبال ایجاد تفرقه و اغتشاش در اجتماعات مسلمین است . بیائید دشمن را مأیوس و دل رسول خدا را با گام زدن در جاده وحدت شاد کنیم .
شهروند - ایران

>>>   افغانی به قاچاق عادت کرده.حالا قاچاق وارد کشور دیگر شود.قاچاق زندگی کند.قاچاق بکارد.تا صد سال دیگر هم دست از کشت افیون بر نمیدارند.کدام کارشان درست است که این کارشان درست باشد.دولت ایران هم حق ندارد در هیچ ضمینه ای کمک افغانی کند.به ما ربطی ندارد که وضعیت افغانستان چگونه است.از خیر داعش مرزها در حال بسته شدن است و افیونشان هم یا دامنگیرخودشان خواهد شد با به طرف روسیه و چین و هند خواهد رفت.

>>>   موضوع کشت زعفران در افغانستان را بسیاری نظر دهنده گان فراموش کردند و پرداختند به مسایل دیگر. به هر حال، زمین و هوای افغانستان ،بستر بسیار مناسبی برای کشت زعفران است و علاقمندی به کشت این نبات در میان زارعان افغان، رو به افزایش است.بعضی از افغانان بنام ایرانی و بعضی دوستان ایرانی الاصل ابراز نظر هایی کرده اند که در برخی موارد با ایشان موافقم. اما به دوستان ایرانی با حفظ احترام شان، خاطر نشان میسازم که این همه از علم کاشت زعفران و انتقال این علم به افغان ها سخن نگویند.افغان ها شاید در اول در سطح شریک ساختن تجارب کشت زعفران و مراقبت های زمان کشت و بعد از آن ،نیازمند کمک ایران بودند ، ولی حالا به فضل خداوند بی نیاز ،دیگر ضرورتی به این "علم نافع" ایرانیان ؛نداریم ! حالا سالهاست دهقانان ما زعفران میکارند و تجربهء خوبی در این عرصه، حاصل کرده اند و اگر دوستان ایرانی ما آگاهی داشته باشند ، زمین کشور ما حاصلخیز تر از مال ایشان است و از زمینی با مساحت مشابه، محصول زعفران در افغانستان، دو تا چهار چند بیشتر از حاصل آن در ایران است. تجربه و پشتکار و تحقیق، فنون کشت و بهر برداری، مراقبت، بسته بندی و بالاخره، فروش وصدورزعفران را به افغان ها خواهد آموخت و گذشت زمان ، این گفتهء مرا ثابت خواهد کرد! پس برادرن ایرانی، لطفا برای مدتی، به قول خودتان -دندان روی جیگر بذارید ، و "علم" تان را هم واسه خودتون نگر دارید تا از آن چیزی کم نشود! و البته این را قبول داشته باشید که مسوولین بلند پایهء بخش زراعت شما، از افزایش کشت زعفران در افغانستان، نگران و هراسان اند.
با حرمت فراوان- مورچه

>>>   هر دو کشور رقابت کنند دو رقیب هیچگاه به هم کمک نمی کنند شما هم می توانید رقابت کنید هم از ایران کمک می خواهید هم برایش خط ونشان می کشیدوشخصی به نام مورچه هم از ایران علمش را می خواهد هم خنجر را از رو بسته افغانها همیشه همینگونه بوده اند افرادی نمک نشناس این قضیه تاریخی است.شما همیشه به ایران اویزان هستید الان هم که ما باید میزبان تیم فوتبالتان باشیم خداوند اینقدر به ایران بدهد تا بدبختهای دوروبرمان هم سودی ببرندبگویید امین

>>>   مورچه جان ما ایرانی ها یک ضرب المثل دیگه هم داریم که می گوید : مورچه چیه که کله پاچه اش چی باشه و نیز می گوئیم جوجه را آخر پائیز می شمارند و همچنین می گوئیم با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شه یک ضرب المثل هم داریم که می گه با طاق با انگشت بستن نمی شه رفت زیر طاق نشست بعضی ها هم به حرف و وعده های توخالی می گویند بزک نمیر بهار میاد خربزه با خیار میاد و نیز می گوئیم مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد و همچنین داریم که هر کس به امید همسایه نشست گرسنه خوابید . یک مثل دیگه هم داریم که می گه کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من . باز این را هم داریم که هر کس آرزو کاشت حسرت درو می کند . مورچه جان ، دندون رو جیگر گذاشتن مال شما نیست مال کسیست که کشته هایش را کاشته و حالا در انتظار درو کردن است خوب مدتی باید صبر کند . این مثل هائی که در بالا برایت نوشتم به درد مردم عزیز افغانستان می خورد با خیالبافی که نمی توان پیشرفت کرد جهت اطلاع جنابعالی تولید زعفران در جهان 250 تن است که 200 تن آن را ایران تولید می کند برادران افغانی اگر می خواهند در این بازار پرسود سهمی داشته باشند باید آستین ها را بالا بزنند مطمئن باشید مسئولان و مردم ایران هم از این بابت نگرانی ندارند حالا اینهمه کشاورز در سراسر دنیا دارند یک محصولی را تولید می کنند خدا رزق خودش را به هر کس بخواهد می دهد اما شما خود باید طلب کنید و زحمت بکشید . چشم طمع خود را از ایران و به قول آن برادر فرانسه ؟ و دیگران بر دارید و به دستان خود و همت خود تکیه کنید انشائالله که روزی یک افغانستان امن و مرفه در همسایگی ایران قد بلند کند .
شهروند - ایران

>>>   شهروند ایران دمت گرم هموطنم

>>>   شهروند جان... احسنت...جان مطلب دقیقا همین است که تا وقتی که دست یک کشور یا ملت یا حتی یک انسان جلوی دیگران دراز باشد چنین فرد یا کشوری به هیچ جا نخواهد رسید...

>>>   افغانها از تمام دنیا متوقعند والا ما دیدیم در این سیزده سال فقط در توهم پیشرفت بوده اند این پولی که به افغانستان سرازیر شد به هر جای دیگر می رفت تا به حال به یک کشور نه به ده کشور پیشرفته تبدیل می شد...به نظرتان وقت ان نرسیده که دستتان را روی زانو بگذارید و بگویید یا علی و بلند شوید اینقدر خیالبافی نکنید شما هم زعفران بکارید ماهم می کاریم و رقابت سالم می کنیم تمام چیزها را که از روی نوعدوستی بهتان اموزش داده ایمپس شروع کنید توقع ندارید که ما زعفران نکاریم تا شما بکارید و لطف کنید و خشخاش نکارید خیرررررررر ما با هم رقابت می کنیم البته ما به فکر کشتهای جایگزین هم هستیم چون کاشت زعفران خاک را از بین می برد ودیگر بعد از سالها لم یزرع می شود پس حواستان به همه چیز باشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است