اجساد دو اعدام شده در ایران تحویل افغانستان شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۰    ۱۳۸۹/۱/۳۱ کد خبر: 9631 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مرزبانان ایرانی شب گذشته اجساد دو تبعه افغانستان که به تاز گی در ایران اعدام شده اند، را به مقامات پلیس افغان تسلیم نمودند.

مقامات محلی در ولایت نیمروز می گویند: این افغانان چند روز قبل به جرم قاچاق مواد مخدر در ولایت های زابل و زاهدان ایران اعدام شدند که اجسادشان شام دیروز از طریق مرز آن ولایت به مقامات افغان تسلیم داده شد.

غلام دستگیر آزاد والی نیمروز به خبرنگار خبرگزاری پامیر(pamir press) با تایید این رویداد گفت: این دو افغان اعدام شده ساکنین ولسوالی های شیندند در ولایت هرات و ولسوالی بکواه در ولایت فراه می باشند.

والی نیمروز با انکه از امکان تحویلی اجساد چند تن دیگر از اتباع افغانستان اعدام شده از سوی مقامات کشور ایران در روزهای آینده نیز خبرداد، در عین حال گفت این اولین مورد در سال روان است که کشور ایران اجساد افغانان اعدام شده را از طریق مرز نیمروز به مقامات کشور در این ولایت تسلیم می نماید.

خواستیم این موضوع را با مقامات در ریاست ارتباط خارجه کشور در هرات درمیان بگذاریم که موفق به گرفتن نظر مسولین این ارگان دولتی نشدیم.

موضوع اعدام شدن ده ها تبعه افغان به اتهام قاچاق مواد مخدر در کشور ایران چند روز قبل از سوی شماری از نمایندگان مردم هرات در پارلمان مطرح شد که این موضوع با عکس العمل تند مجلس نمایندگان و نهادهای حقوق بشر در کشور مواجه گردیده است.

دولت ایران همواره ابراز داشته است که تعداد اعدام شدگان افغانی کمتر از میزان اعلام شده بوده و صرفا کسانی را در بر می گیرد که قاچاقچی مواد مخدر بوده اند.

شورای امنیت ملی افغانستان با صدور بیانیه ای شایعات مطرح شده مبنی بر اعدام 45 تبعه افغان در ایران را رد کرد.

به گزارش مهر ، مشاورامنیت ملی افغانستان طی تماس هایی با سفارت افغانستان در تهران، قونسلگری افغانستان در مشهد و همچنین درگفتگو با والی هرات و کمیساریای نظامی در مرز اسلام قلعه و در ملاقات با فداحسین مالکی سفیر ایران در کابل به این نتیجه رسید که برخلاف گزارش رسانه ها ، تعداد زندانی هایی که در ایران اعدام شده اند ، حداکثر شش نفر هستند که اجساد چهارتن از آنها در روزهای شانردهم و بیست وششم ماه حمل سال جاری از طریق مرز اسلام قلعه به افغانستان انتقال داده شده است.

داکتر رنگین دادفر سپنتا در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: افغانستان و ایران درزمینه های تبادل زندانی ها توافقنامه هایی را امضا کرده اند که حکومت افغانستان خواستار به اجرا گذاشته شدن انها است.

طرفین توافق کردند مقامات مربوطه هرچه زودتر تدابیرلازم را اتخاذ کنند.

در این دیدار مالکی شمار کسانی را که به جرم قاچاق موادمخدر در ایران اعدام شده اند را ازطرف رسانه های افغانستان مبالغه آمیز و ناشی از ناآگاهی دانست .

سفیر ایران همچنین از آمادگی ایران برای استرداد زندانی های افغان به کشورشان خبرداد و گفت: در صورت آمادگی افغانستان طرف ایرانی در چارچوب توافقات قبلی آماده استرداد زندانی ها است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این همه چیزرا که این ملت میکشداز بی کفایتی حکومت و دولت جناب کرزی و وزیران بی کفایتش است...
ر-ح
کا بل

>>>   ر_ح از کابل کسانی که اعدام شده اند فروشندگان مواد مخدر و پیام اورندگان مرگ و تباهی دختران و پسران من و شما بوده اند بی کفایت کسانی هستند که با دیدن این گونه جرایم خانمان سوز از ان انتقاد که نکرده هیچ از ان حمایت هم میکنند
صادق از ایران

>>>   باسلام .
دراصل تعداد اعدامي ها همان 3 هزار نفر است ودولت بي ... كرزي از تر سي بي خوديكه از ايران دارد ميگويد 6نفر آمار درست اعدامي ها هستند بيچاره خانواده ي اعداميان ......................................
آيدا

>>>   چه دارید بگویید در مورد کشته شدن 200 افغانی در لب مرز فقط به بهانه نداشتن کارت هویت که هر 6 ماه به خاطرش جیب افغانی ها را خالی می کنند؟

>>>   بالاخره حرف کیو باور کنیم؟
جواد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است