هشدار باشندگان بند امیر به دولت (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۲    ۱۳۹۴/۳/۱۴ کد خبر: 96347 منبع: پرینت

اگر در رسیدگی به مشکلات مردم شریف بندامیر در رابطه با زمین هایشان در منطقه اقدام جدی و عملی صورت نگیرد، اهالی شریف بندامیر دست به یک اقدام مدنی برای نشان دادن انزجار شان از دولت محلی خواهند زد.


http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201506/201506040935354015.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201506/201506040936062826.jpg

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201506/201506040936064342.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زمین های بند امیر زمین دولتی از پارک ملی است. افراد غاصب از منطقه بند امیر باید دولت برون کن بند د که از آسیب ها بن امیر کم شود.

>>>   در سالهای آخیر تهدید ها که به ساحات فضای سبز بند امیر پارک ملی افغانستان هموارآن توسط اشخاص غاصب به طور غیر قانونی و آگا هانه صد ها هکتار زمین های آنرا غصب گرده انند. و در ختان اطراف جهیل ها توسط این غاصبان قطع و به کلی تخریب گردیده است و ساحات فضای سبز آن تبدیل به زمین کشت زار وهم بعضی دامنه های سبز آن به مناطق رهاشی و قشلاق تبدیل گردیده است. امروز تشکیل این قشلاق جدید با عث تهدید مدهش وآسیب زیست محیطی جهیل های بند امیر شده است و ظیفه اداره ملی محیط زیست به همکاری نهاد های دولت درکشدن این غاصبان از این ساحه وهم در توقف کشت زمین های زراعتی غیر قانونی هرچه زوتر چه توسط قانون و چه از نگاه وظیفه انسانی توجه جدی نمایند . چون ساحات و جدارهای جهیل ها از خاک آهک به شکل طبیعی تشکیل یافته است و بر اثر رفت و آمد زیاد آدم ها و حیوانات جهیل ها بند امیر در معرض تخریب و تهدید جدی قرار دارند. این جهیل های روزبه روز زیبایی نقاط برجسته اکولوجیک و ارزشهای ملی بین الملی خود را از دست داده روان است. جهیل ها بند امیرصندوق جوهرات اکوسیتم منابع طبیعی ارزشمند مناطق مرکزی افغانستان هستند که باوجود منظره دلکش جهیل ها آنها با خود راهایی , تنهایی را خوش دارند. این جهیل ها که مهد جای گا ه دگر گونی زیستی یاد می شود که با فراهم ساختن آب و قابلیت زاد آوری رول مهم در دوام زیست گونه های بی شمار گیا هان وجانوران و بخصوص حیوانات وحشی ( بز کوهی , قوچ کوهی , پلنگ وغیره ) ایفا می کنند. این جهیل ها روزانه یک مقدار زیاد حرارت هوا را جزب کرده و در اثنای شب آن را دوباره آزاد می کند و بدین صورت از شدت گرمی روز وسردی شب تا حدود کاسته وامکانات زندگی را برای نباتات وحیوانات درمحیط واطراف خود مساعد می سازد.جهیل ها بند امیر نیز نقش موثر در جلوگیری از گسترش کویر های صفات شمال غرب کشور ما وهمچنین در تغذیه آب های زیر زمینی منطقه نقش موثری را ایفا می کند. علاوه بر این در بهبود و بهسازی وضعیت اقلیم مناطق مرکزی کشور وهم در جلوگیری از فرسایش خاک وکنترول سیلاب منطقه و بخار آب این جیل ها در سرسبزی منطقه نقش اساسی دارد.
داکتر یارمحمد حیدر زاده کارشناس حفظ محیط زیست

>>>   چه خوب است که این باشنده گان قریهء ... همه امضآ دارند و هیچ کسی آز آنها شست خود را نگذاشته است! یا اینکه یکی-دو نفر؛ به نماینده گی از دیگران ، امصاء کرده اند؟ به هر حال در این اخطار نامه ، مشکل اصلی ، ذکر نه شده است بناء فهمیده شده نمیتواند که به خاط احقاق کدام حقوق شان ، میخواهند دست به تحصن بزنند؟
مورچه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است