نشست وزیران خارجه ناتو بی نتیجه بود!
نیروهای انسانی اردو و پولیس ملی افغانستان از چه طریقی جذب خواهند شد؟ معاش و نحوه ثبت نام آنها چگونه خواهد بود؟ از همه مهمتر تکلیف این بدون مربی بودن این افراد چه می شود؟ 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۴۳    ۱۳۸۹/۲/۴ کد خبر: 9751 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو در تالین پایتخت اسلوانیا توافق کرده اند که انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای این سازمان به نیروهای افغان در سال جاری آغاز گردد.

وزرای خارجه عضو ناتو که برای تعیین یک ضرب الاجل خروج از افغانستان دور هم جمع شده بودند در این نشست تصمیم گرفتند تا واگذاری امنیت و کنترل اوضاع افغانستان به نیروهای افغانی در ماه عقرب آغاز گردد.

این تصمیم گیری درباره کشورمان که این بار هم در یک کشور دیگر غیر از آمریکا و انگلیس و کیلومترها دور از منطقه صورت می گرفت، نشان دهنده یک شکاف بین مقامات آمریکا و ناتو می باشد چرا که رئیس جمهور آمریکا همزمان با صدور دستور اعزام 30 هزار سرباز کمکی به افغانستان ، آغاز شروع خروج نیروهای خارجی از افغانستان را سال 2011 اعلام نمود.

اما اکنون وزیران خارجه ناتو در حالی دم از خروج نیروهای کشورهایشان می زنند که با تجدید نیروهای آمریکا و اعزام سربازان جدید به مناطق جنوب کشور، عملیاتهای گسترده ای در راه است و این نشان دهنده عدم هماهنگی آمریکا و همپیمانانش می باشد.

از سوی دیگر دبیرکل ناتو در سخنرانی اش در این نشست از نیازهایی سخن گفت که بدون توجه به آنها نمی توان برنامه انتقال مسئولیت تامین امنیت به نیروهای افغانستان را عملی کرد، نیاز به آموزش بیشتر نیروهای امنیتی افغانستان و نیاز به مربیان بیشتر به این منظور.

این در حالی است که ناتو با کمبود 450 مربی برای آموزش نیروهای اردو و پولیس ملی افغانستان مواجه است. ولی در مورد تامین این تعداد مربی در جلسه روز جمعه وزیران خارجه ناتو هیچ توافقی حاصل نشد.

در صورتی که اگر قرار باشد بر اساس برنامه پیش بینی شده شمار نیروهای افغانستان تا سال 2011 به سیصد هزار نفر برسد، در آن صورت حد اقل به هزار مربی برای آموزش این نیروها نیاز است.

متاسفانه مقامات غربی هم فقط طرح و برنامه ارائه می نمایند و از عمل خبری نیست.اصل این برنامه که دولت افغانستان باید مسئولیت های بیشتری را به عهده بگیرند، در واقع در کانفرانس لندن، توافق شده بود ولی تاکنون هیچ جزئیاتی از آن نشر نیافته است.

مساله اصلی این است که این برنامه باید مشخص تر و عملی تر بررسی شود و مشخص شود که چنین برنامه ای تاچه حد عملی است. نیروهای انسانی اردو و پولیس ملی افغانستان از چه طریقی جذب خواهند شد؟ معاش و نحوه ثبت نام آنها چگونه خواهد بود؟ از همه مهمتر تکلیف این بدون مربی بودن این افراد چه می شود؟

دبیرکل ناتو در این باره گفت: برای انتقال مرحله به مرحله و منطقه به منطقه مسئولیت تامین امنیت به نیروهای افغانستان آمادگی دارند، اما توضیح نداد که عملا چنین برنامه ای چه زمانی و از کجا آغاز خواهد شد. و همین بدون برنامه بودن سبب شده تا باز مقامات داخلی و خارجی به اجرایی شدن این روند چشم امیدی نداشته باشند.

نکته جالب دیگر اینکه مقامات این نشست اظهار داشتند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان یعنی کسب توانایی بیشتر برای افغانستان . بدون اینکه این جمله را شرح دهند که چگونه چنین مطلبی به واقعیت خواهد پیوست؟ آیا واقعا دولت افغانستان به این مرحله رسیده است تا در برابر مخالفینی که خارجی ها توان مقابله با آنها را ندارند ، ایستادگی نماید؟ آیا افراد اردو و پولیس ملی آنقدر آموزش دیده اند تا بتوانند از خود دفاع نمایند؟ و یا اینکه خارجی صرفا قصد دارند خود را نجات دهند! حال بر سر افغانها هرچه آمد عیبی نخواهد داشت.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تا زمانیکه ثبات امنیت سراسر در کشور تامین و تضمین نشود علاقمندی در پیوستن به صفوف پولیس و اردو ملی کمتر بمشاهده میرسد . زیرا هیچکس نمیخواهد در شرایط خطیر بمنظور رقابت های سیاسی بین گروه های سلطه طلب و مزدور جان های شانرا از دست بدهند.
ح.آ.ن

>>>   بخصوص پشتونها که از (250)سال قبل تا امروز از خدمت دوره مکلفیت که ادای آن به هر فرد افغانستان واجب است. برعکس اینها از ادای واجب و خدمت به این خاک فرار کرده اند.که در آن زمان اوضاع افغانستان هم بشرایط کنونی نبود.آیا چطور امکان دارد که در شرائط فعلی که کشور در حالت جنگ نااعلام شده از طرف دشمنان معلوم الحال و مزدوران داخلی اش قرار دارد و همه روزه مجروح وشهید میدهد. در صورت واگذار شدن امنیت تمام افغانستان بدوش خود افغانها بعید بنظر میرسدکه یک جوان پشتون حاضر شود که در صفوف پولیس و اردوی ملی بپیوندن..
ح.م.ی

>>>   سلام هموطن . از بیگانه چیگلایه کنیم که بخاطر افغانستان رقابت دارد . بیا از خود بشنو ! مردم وطن با هزار مشکلات و با گذشتن از جانهای شرین شان با پول هنگفت که بیشترین شانرا قرض گرفته و بطرف کشورهای ارو پایی مسافرت نموده تا یک زندگی بهتر را برای خود وفامیل شان به و جود بیا ورد و در ضمن بانی همکاری و کمک برای باقی فا میلش در وطن شود . متاسفانه چند وقت پیش وزیر مها جر وطن در یکی از کشورهای ارو پایی بنام ناروی امده و با مقامات ذی صلاح ان کشور گفته مها جرین که از پارسال وقبول نشده دراین کشور و جود دارد به افغانستان روان کنید . وضعیت روز بروز خراب میشود و مردم وطن که قبول نشده است خیلی فریشان میباشد . ایا این کار وزیر نامنهاد درست است ؟
naser


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است