درگیری های پاکستان و هند بر سر افغانستان!
کشمکش های هند و پاکستان برای اعمال نفوذ در افغانستان از زمانی اوج گرفته است که سربازان بین المللی قصد خروج از کشورمان را دارند و اینان برای اعمال نفوذ بیشتر در افغانستان مجبورند با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته باشند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۰    ۱۳۸۹/۲/۶ کد خبر: 9783 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، در حالی رئیس جمهور کرزی روز دوشنبه عازم هند می شود که نگرانی هایی درباره ایجاد ناامنی در کابل توسط رقبای هند در افغانستان، وجود دارد.

براساس گزارش منتشر شده از دفتر ریاست جمهور محترم حامد کرزی، در راس یک هیات بلندپایه دولتی برای گفتگو با مقامات هندی درباره مناسبات دو جانبه در یک سفر دو روزه وارد دهلی نو می شود.

هدف از این سفر گسترش مناسبات راهبردی و ایجاد فرصتی برای گفتگو درباره مسائل جهانی، منطقه ای و علایق دو طرف پس از دومین دور انتخابات ریاست جمهوری یاد شده است.

محترم کرزی که به دعوت مان موهان سینگ نخست وزیر هند و در ادامه سفرهای منطقه ای اش به کشورهای پاکستان، ایران، عربستان و چین به دهلی نو می رود، قصد دارد یک هزار بورس تحصیلی را که از طرف کشور هندوستان هر سال برای جوانان افغان کمک می شود تا جوانان افغان بتوانند در دانشگاه های مختلف هندوستان تحصیلات عالی شان را ادامه دهند، را تثبیت نماید.

اما این سفر که برای دولت افغانستان از جنبه های مختلفی حائز اهمیت می باشد، می تواند باعث ایجاد تنش و درگیری بین نیروهای مسلح پاکستانی با نیروهای دولتی افغانستان گردد.

هند طی هشت سال گذشته یک میلیارد و دوصد میلیون دالر را در عرصه های مختلفی در افغانستان به مصرف رسانیده است. و در عین حال چهار هزار کارگر هندی در پروژه های مختلف بازسازی و پروژه های زیر بنایی مصروف اند. تاکنون 18 شهروند هندی در افغانستان جان خود را از دست داده اند و با وجود حملات انتحاری و تروریستی متعدد بر سفارت هندوستان و دیگر اماکنی که شهروندان آن کشور در افغانستان زندگی می کنند، هندوستان هیچ تصمیمی برای کاهش حضور و فعالیت هایش را در افغانستان روی دست ندارد.

همین مطلب سبب گردیده تا رقیب دیرینه هند یعنی پاکستان از این موضوع دلخوشی نداشته باشد و به هر طریق ممکن باعث جلوگیری نفوذ هر چه بیشتر هند در بین دولت و ملت افغانستان گردد.

واضح و روشن است که کشمکش های هند و پاکستان برای اعمال نفوذ در افغانستان از زمانی اوج گرفته است که سربازان بین المللی قصد خروج از کشورمان را در اواسط سال 2011 میلادی دارند و اسلام آباد و دهلی نو برای اعمال نفوذ بیشتر در افغانستان مجبورند با یکدیگر رقابت تنگاتنگی داشته باشند.

بر همین اساس، دهلی نو پس از کانفرانس لندن که در آن جامعه جهانی از طرح دولت برای مذاکره و ادغام مجدد طالبان حمایت کردند، عمیقا نگران گسترش نفوذ و نقش اسلام آباد در ساختار حکومت افغانستان شده بود و بدین باور است که با به اجرا درآمدن این روند، نقش آنها در افغانستان محدود خواهد شد.

در عین حال مقامات هند فکر می کنند که با برگزاری جرگه مشورتی صلح، راه برای مشارکت طالبان در قدرت سیاسی فراهم گردیده و تحولات بعدی به ترتیبی شکل خواهد گرفت که عمدتا منافع، نقش و نفوذ آنها را در افغانستان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

لذا مطمئنا در این سفر تلاش خواهند کرد تا دیدگاه ها و نظرات محترم کرزی را درباره جرگه مشورتی صلح که به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد ، را عمیقا بررسی نمایند و در صورت امکان تاثیراتی نیز در نتیجه این نشست اعمال نمایند.

از سوی دیگر پاکستان نیز آرام نخواهد نشست، زیرا هنوز حلقات نظامی و استخباراتی در اسلام آباد به صورت مستقیم و غیر مستقیم از تروریزم در افغانستان حمایت می کند و مسیر توسعه نفوذ استراتژیک خود را در کشورمان از طریق خشونت و ترور دنبال می نمایند که دستگیری یک صاحب منصب پاکستانی در بین هفده تروریست دستگیر شده در کابل، شاهد این مدعاست.

آگاهان مسائل سیاسی بر این باورند که سفر کرزی به هندوستان سبب ناراحتی های جدی اسلام آباد خواهد شد. حتی بعید نیست که واکنش در برابر این سفر با توجه به تجارب قبلی، از طریق موجی از حملات انتحاری و تروریستی در کابل و دیگر شهرهای افغانستان پاسخ داده شود.

بدون شک در این شرایط عده ای تلاش می کنند که روابط میان کابل و دهلی نو را تخریب کنند و کاری کنند که دولت افغانستان روابطش را با هند کاهش دهد، تا به این ترتیب نفوذ و نقش پاکستان پر رنگتر و قوی تر شود.

ولی واقعیت این است که دولت افغانستان زیر هرگونه فشاری از سوی پاکستان، نمی تواند از نقش هند در بازسازی کشور چشم پوشی کند و یا آن را نادیده بگیرد. زیرا هند یکی از مهمترین کشورهای کمک کننده به افغانستان است .


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   افغانستان باید تضمین آن را نماید که هند ازطریق افغانستان در امور داخلی پاکستان مداخله کرده نمی تواند، در آن صورت، آنهم خیلی با احتیاط، باید مراقب فعالیت های پاکستانی بود و مطابق به نتیجه آن پالیسی باید ساخت. فعلاً بهانه و ترس پاکستان که باعث تشدید فعالیت های مخرب آن کشور در افغانستان شده است، همه در این امر خلاصه میشود که هند از طریق افغانستان در آن کشور مداخله می نماید و جانب افغانستان دلایل محکم در این راه ندارد. 

>>>   هندوستان بزرگترين دموكراسي جهان هميشه دوست مطمئن و صادق نه تنها براي كشور ما بوده، بلكه هيچ آسيبي به كشورهاي ديگر نرسانده است و در شرايط سخت فعلي در باز سازي كشور ما نقش بيشترينه را دارد.ولي افسوس كه پاكستان از راه تخريب ، دهشت و تروريزم به زندگي ننگين سياسي خود مشهور است كه براي هيچ كشوري پوشيده نمانده است.اينكه پاكستان ميكوشد تا در مذاكرات گويا با طالبان نقش عمده ايفا نموده و از وجود طالبان امتياز ميگيرد دليلي نيست كه تمام بدبختي ها و تشنجات در سطح منطقه و جهان به آن نسبت داده شود و آيا اين دهكدهْ جهاني نميتواند خودرا از شر پاكستان نجات دهد و هر روز دامنهْ دهشت افگني كه منشاء آن آي اس آي است ابعاد گسترده تري بخود ميگيرد .اين بازي گربه و موش آي اس آي تا چه وقت؟ دنياي مدني كه دم از حقوق بشر و عدالت اجتماعي ميزند تا چه وقت خودرا كور و كر جلوه ميدهدو جلو اين بي بند وباري هاي دولتي كه جهان را تهديد ميكند نميگيرد ،گاهي ازدر دست داشتن بم اتمي آن ميترسد كه بدست تروريستان خود ندهد وزماني اردوي آنرا با سلاحهاي جديد تجهيز مينمايد.آيا اين طالبان و حقاني و حكمتيار بخاطر اهداف پاكستان بايد حملات انتحاري را توسط طالبان نادان انجام دهند و مردم بيدفاع مارا بخاك و خون بكشند و نامش را اسلام بگذارند آيا اسلام كشتن انسانها ي بيگناه را اجازه ميدهد؟ و آيا تنها پاكستان حق نا مشروع بالاي اسلام دارد تا به اهداف خود برسد؟.
امروز به همه جهان روشن است كه مقصر تمام بربادي هاي كشور ما پاكستان است،به عوض اينكه اقلآاز ما معذرت بخواهد بالاي كشور ما تجارت سياسي مينمايد در حاليكه بايد غرامت بپردازد.
ناظر

>>>   دوستان سلام!
نسبت علایق موجود هندوستان را نسبت به چتلستان یا بهتر بگویم چرکستان ترجیع میدهیم.چراکه ازدست این اولاد حرامی مشکلات زیادی را متقبل شدیم.
فرهاد

>>>   مبارک باد هموطنان!
امام وراشد خالد دو تن از اجرا کننده گان پالیسی ای اس ای در دوران مجاهدین وطالبان که در عین حال مشاورین ونماینده گان خاص دولت پاکستان با داشتن صلاحیتهای بیشتر در افغانستان بودند وپدر مجاهدین وطالبان گفته میشدند در وزیرستان لادرک وبعد از دو روز اجساد شان دریافت گردیدند .که اراکین ای اس ای قتل آنها را بدوش بلک واتر انداخته اند .
مبارک باد
چنین معلوم میشود که امریکا آنعده از افراطیون که در اردو ی پاکستان جای دارند ومیخواهند که طالبان را آله سیاستهای خود سازند با وجود هوشدار های مکرر اینک به قتل وترور آنها دست میزنند . نوش جانت بلک واتر

>>>   فکر میکنم که پاکستان در رقابت خود با هندوستان، شاهراه ناکامی را میپیماید، زیرا نسلی که اکنون در افغانستان زندگی دارد، نسبت به پاکستان دل خوشی ندارد و این نسل در طول حیات از جانب پاکستان جز رنج، بدبختی و رذالت چیزی را ندیده است.
اگر پاکستان در موضعگیری اش در قبال افغانستان تغیراتی وارد نسازد، با اطمینان باید گفت دیری نیست که ملت افغانستان با فریاد حق خواهانه علیه آنکشور بپا خواهد خاست که کنترول آن از صلاحیت منطقه نیز بیرون خواهد بود.
پاکستان نباید در مورد تجاوز هندوستان از طریق خاک افغانستان بر آن کشور حتی فکر نماید، اگر هندوستان بخواهد بر پاکستان تجاوز نماید، سرحد طولانی ای برای تجاوز بر این کشور دارد و میتواند جبهات متعددی را در امتداد سرحد با پاکستان باز نموده امنیتش را خدشه دار نماید.
این پاکستان است که با تکثیر عمال ترورستی در جنایات انجام شده در سراسر جهان دست دارد، هرآن نقطه ای از دنیاه که ناامن است، حتماً پاکستانی در آن نا امنی دخیل است، یا تبعه پاکستانی شخصاً در آن نا امنی حضور دارد و یا همکاری مستقیم پاکستان با گروپ تروستی مشهود است.
تازمانیکه کشوری بنام پاکستان با حاکمیت و استخبارات موجود در منطقه وجود داشته باشد، هیچ کشوری در منطقه احساس ایمنی نخواهد کرد، امید وارم که کرزی صاحب در سفرشان به هندوستان، روزنه جدیدی از همکاری را با آنکشور باز نموده و در راه استحکام پایه های دوستی افغان-هند گامهای استوار و هدفمند را بردارند، به امید پیروزی های شان بنفع خلق افغانستان.
تشکر کمین

>>>   "سربازان بین المللی قصد خروج از کشورمان را در اواسط سال 2011 میلادی دارند" چه خیال خامی!
یا باید تا این زمان تمام منابع مارا به غارت برده باشند که البته این از محالات است و در این مدت اندک نمی توانند این کار را انجام دهند.
یا باید باید رقبای افغانی طالب قدرت را به گونه ای بر سر یکی از دست نشانده های خود قناعت دهند که این هم از محالات است.
یا باید دلشان برای این ملت مظلوم بسوزد وما را به حال خودمان رها کنند که این هم از محالات است. میر احمد.

>>>   سلام هموطن . از بیگانه چیگلایه کنیم که بخاطر افغانستان رقابت دارد . بیا از خود بشنو ! مردم وطن با هزار مشکلات و با گذشتن از جانهای شرین شان با پول هنگفت که بیشترین شانرا قرض گرفته و بطرف کشورهای ارو پایی مسافرت نموده تا یک زندگی بهتر را برای خود وفامیل شان به و جود بیا ورد و در ضمن بانی همکاری و کمک برای باقی فا میلش در وطن شود . متاسفانه چند وقت پیش وزیر مها جر وطن در یکی از کشورهای ارو پایی بنام ناروی امده و با مقامات ذی صلاح ان کشور گفته مها جرین که از پارسال وقبول نشده دراین کشور و جود دارد به افغانستان روان کنید . وضعیت روز بروز خراب میشود و مردم وطن که قبول نشده است خیلی فریشان میباشد . ایا این کار وزیر نامنهاد درست است ؟
نظر

>>>   بجا خواهد بود اگر نا م پاكستان به دروغستان ويا دغلستان مسمي شود.
عزيز آخند

>>>   سلام به نظر بنده هندستان بهترین دوست برای مردم افغانستان می باشد نشانه های دوستی اش بورس های تحصیلی بازسازی افغانستان........زندهباد افغانستان و هندستان ..... بر پاکستان تروریست.
خالد کابل

>>>   هموطنان شریف، درد دیده و عذاب کشیده از جنگ، خشونت و بمبهای انتحاری و جهالت و بیرحمی طالبان. بیائید هند و پاکستان را در ترازوی عدالت بگذارید:

هند: دوست، شریک و همفرهنگ تاریخی افغانستان
پاکستان: جدا شده از هندوستان توسط انگلیس و در بازره با ارزشهای فرهنگی، تاریخی و تمدن افغاسنتان

هند: کمک کننده به بازسازی افغانستان
پاکستان: ایجاد کننده مانع در برابر بازسازی و مخالف یاری دهندگان مردم افغانستان

هند: ارسال کننده انجنیر، مهندس، کارشناس و متخصص به افغانستان
پاکستان: ارسال کننده تروریست، انتحاری، خرابکار، اشرار و آدم کش به افغانستان

هند: اعطا کنند ملیونها دالر کمک به بازسازی افغانستان
پاکستان: تلاش برای قطع کمکهای بین المللی با گرم نمودن جنگها و نا امنیها و بمبگذاریها و جلب کمکها بطرف پاکستان. یعنی لقمه را از حلق مردم مظلوم وطن بیرون کردن

هند: خواهان صلح، امنیت و ثبات در افغانستان
پاکستان: ضد امنیت، صلح و ثبات در افغانستان و آتشگر دوزخ جنگ و بحران در وطن

هند: یاری به بازسازی و احیای فرهنگ و مدنیت افغانستان
پاکستان: کوشش بیش از حد در تخریب و انهدام فرهنگ و تمدن افغاسنتان

با دورد با هموطنان
راستگو از کابل

>>>   کشور پهناور هندوستان در ادوار تاریخ بهترین کمک کننده و دوست برای افغانستان و مردم آن بوده. مگر خداوند پاکستان را تباه و سرنگون کند که ملت افغانستان در ادوار تاریخ خاطرات تلخی از آن دارد. ملت افغانستان در آرزو گسترش هرچه بیشتر در همه ساحات با کشور هندوستان است.
من منحیث یک فرد افغان در صورت بروز هرگونه حوادث که باعث تهدید برای هندوستان شود از آن کشور حمایت و پشتیبانی میکنم . اگر کدام بلای بالای پاکستان بوجود بیاید خداوند را سپاسگزاری میکنم.
دوست هندوستان

>>>   اين افتخار براي باكستان كافي است كه در دوران تجاوز قواي سرخ روسي به افغانستان براي تمام مهاجرين افغان اغوش خود را باز كرده ودر خاك خود اكثر از شش مليون اواره جاي دادند. ودر جهاد مجاهدين را تدريب داد وبه مي فرستاند.

>>>   معلوم میشود که شمایان هیچ وقت کتابی تاریخی را نخواندید.
رول منفعی را که پاکستان در 60 سال ضد دولت افغانستان بازی میکند از ان چشم پوشیدن خطاست ولی دولت هندوسان در طول تاریخ خود نسبت به پاکسان هزارها مرتبه رقیب سر سخت مابوده و میباشد صرف دولت هند اینکه مردم افغانستان بمقابل پاکستان چی روحه دارد میداند و طرزی نرم تر و عاقلانه تر با ما رفتار میکند .اما منفیت هند را دولت افغانستان از ایجاد ان تحت خطر انداخته و هندوستان انرا فراموش نخواهد کرد.

>>>   پاکستان رابگوییدشیطانستان!
چتلستان، فریبستان وبلاخره نوکرستان انگلیس.
موفق نباشید

>>>   برادران مایک چیز رافراموش نبایدفراموش کنیم که مابا پاکستان همسایه هستیم نه باهندوستان.بیش ۳ملیون مهاجردرپاکستان داریم. افغانستان یک کشورمحاط به خشکه است ویگانه راه تجاری وترانزیتی ما کشور پاکستان ویاایران است نه هند. ماشاهدبسته شدن راه ازجانب پاکستان بودیم که درمدت یک هفته یک کیلوآرد به ۷۰ افغانی رسید.برای افغانستان بهترآنست که درسیاست خارجی خودباهردوکشور مساویانه برخورد کندتا "نه سیخ بسوزد نه کباب".اینطوری میتواندهردو برای کشورمفیدتمام شود.
"شهزاد"دانشجو درهند

>>>   مردم هند و دولت هند جایگاهی خاص خود را در قلب مردم افغانستان دارد
و پاکستان مسبب تمام مشکلات و بدبختی مردم افغانستان بوده و هست
باید تلاش شود تا دست پاکستان از افغانستان قطع شود

>>>   شهزاد گرامی!
امید وارم دورۀ دانشجوئی تان در هند، با افتخارات فراوان ختم گردد. نظریات پر عاطفه تان قابل قدر اند، باید هم چنین باشد ولی ایکاش جانب حکومت پاکستان هم این باریکی را مد نظر داشته باشد، ایک کشور (عمال حاکم بر آن) گاهی هم حق همسایه بودن با افغانستان را در نظر نداشته اند، آنچه از پاکستان بما رسیده رنج و دردی بیش نبوده است.
ما به این خود را قانع میسازیم که پاکستان مهاجرین مارا نگاه داشته و یا مجاهدین مارا کمک کرده است، این از بیخبری ماست، پاکساتان در نگهداری مهاجرین ما در خاکش، از نیروی کاری شان بشکل بسیار ارزان کار گرفته در رشد اقتصادش تحرک یافته است، در همکاری با مجاهدین، نیروهای مسلح خود را با سلاح های مدرن غرب تجهیز نمود، اگر امروز پاکستان صاحب سلاح اتمی شده است، این برکت جهاد افغانستان است، ثمرۀ این جهاد به پاکستان رسیده ولی افغانستان جز بربادی چه چیزی از این جهاد دیده است؟
این تنها پاکستان نیست که مهاجرین ما را جاه داده و در جهاد ما همکار بوده است، در این ماجرا تقریباً تمام دنیا دخیل است که نمیتوان همه را در این جا به بحث گرفت، خلاصه اش این است که پاکستان تا کنون نتوانسته است منحیث همسایه خوب برای افغانستان ثابت شود.
تشکر کمین

>>>   کسا نی که از هند بسیار تو صیف میکنند حتما" هیچگا ه هند نیا مده اند و راجستریشن پو لیس یا F R R O را ندیده اند و هم از .... و ... بیور کراسی دو لت هند خبر ندارند که حتی از ارگا ن بسیار مهمش یعنی وزارت خا رجه به دیگر ادارات مکا تیب بعض و قت ما هها و حتی سا ل را میگر د و نتیجه کار معلو م نمیشود .
وطنیا ر

>>>   برادر محترم دوست هندوستان!
نوشته تو خیلی مرا خوشم آمد . حقیقت را بیان داشتید. من هم با نظر شما موافقم . نه تنها من بلکه نود و پینچ فصید مردم افغانستان کمک های بشر دوستانه هندوستان را در همه دوره های حکومات وقت فراموش نکرده و نمیکند. حکومت هندوستان از سالیان متمادی روابط خوب و حسنه را با حکومات افغانستان بدون مداخله در امور یکدیگر تحقق بخشیده و زمینه های مناسب را برای نزدیک شدن درشقوق مختلفه برای همدیگر مساعدت نموده اند. همین طور هندوستان همه ساله به هزارها بورس های تحصیلی را در رشته های مختلفه به افغانستان ارزانی داشته است. از این جهت نه حکومت و نه ملت افغانستان کمک های قابل چشم دید هندوستان را فراموش میکنند. اما برعکس هندوستان ، حکومت ... و.... جنایتکار پاکستان مرتد و.... ، دین مبین اسلام را با اعمال جنایتکارانه و شیطان گونه ای خود بدنام و آنرا امروز زیر سوال قرار داده است. این حکومت پاکستان مزدور شیطان از بذل تاسیس آن بمثابه ای یک ... و ..... برای افغانستان و هندوستان بروز کرده ، که باید برای سرنگونی و نابودی آن متحدانه دست بکار شویم.
گرز رستم

>>>   هموطنان عذاب دیده
تما آه و ناله مردم جنگزده و درد و داغ دیده وطن چون آتش عاقبت خرمن ظلم و جفای پاکستان را میسوزاند. پاکستان هیچوقت بمردم ما و به کشور ما کمک نکرده است. در دوران جهاد ضد ارتش سرخ تمام کمکهائیکه بخون فرفرد وطن از خارجیان و کشورهای عرب گرفته میشد بیشتر آن بجیب کلان پاکستانیها میرفت. تمام سلاح کهنه پاکستان بسلاح نو کمک شده به افغانستان عوض شد. ملیاردها دالر کمک بنام مجاهدین بحلق و شکم فراخ پاکستانیها رفت. پاکستانیها بخون، جان و آبرو و عزت مردم افغانستان توانستند صاحب سلاح اتمی شوند. غرب بخاطر تجاوز شوروی و موضوع افغانستان خاموش بود و به پاکستان اجازه سلاح اتمی داد. تاهنوز پاکستان از خون ملت ما تغذیه میکند. چرا از طالب و افراطیون دست نمیکشد. پاکستان از جنگ در افغاسنتان و از موضوع ترورسیت نان میخورد. کمک جمع میکند و مملکت خود را آباد میکند. هرقدر اقغانستان در آتش جنگ بسوزد و ویران و منهدم شود پاکستان خوش و خندان میشود. تمام جنگها، نفاق بین مجاهدین، جنگ داخلی، طالبان از روز اول تا حالا و همه بحران افغانستان با دسیسه ها و نقشه پاکستان بوده، هست و خواهد بود. هرکس میگوید نیست فقط بتاریخ سه دهه اخیر توجه کند. به انتحاریها توجه کند. به ارسال تروریستها توجه کند. به کارشکنیهای پاکستان توجه کند. به کمکهای مستقیم به طالبان توجه کند و به صد موضوع دیگر توجه کند. بلحاظ خدا حقیقت چون آفتاب را با دو انگشت پنهان نکنید. در وطن حتی چند فیصد هم از پاکستان دل خوشی ندارند. مرد و زن، پیر و جوان، جوان و طفل عاملین جنگ و پاکستان را نفرین میکنند. پاکستانیها باید بدانند و بخاطر خدا، قرآن و حضزت محمد ص از تخریب و فریب و حیله دست بردارند. بگذارند تا امنیت در کشور ما برقرار شود.

>>>   مقامات بایدمراقب خراب کاریهای پاکیستان باشند
شریف ایران

>>>   سلام به همه دوستان: ملتی که سرنوشت شان به دست افراد ناکار آمد و یا کار آمد به نفع خود باشد وهیچ در فکر ملت ما نباشند،
که نتیجه آن بی هدفی جوانان را به دنبال دارد.
وجامعه که خودش به فکر خویش نباشند، بازی چه ملتهای دیگر قرار بگیرند شرم آورنیست؟
بیاید نه باکستان نه هندوستان همه با هم افغانستان و افغانی باشیم
تا به ملت ما اسیب نرسد.
علی احمد امیری
از ایران-قم

>>>   دوستان سلام
کشور هندوستان زمینه تحصیل را برای 8000 محصل جوان افغانستان فراهم کرده که من هم یکی از آنها میباشم و فعلا در بخش زراعت مصروف فراگیری پروگرام ماستری هستم.....ولی پاکستان بجز تربیه تروریستها تا حال چه خدمتی به ملت مظلوم افغان نموده است.شاید میخواهد پاداشی هم در برابر این خدمت دریافت کند.. انشاء الله آن پاداش از سوی منتقم حقیقی برایش داده خواهد شد.
دانشجو از دهلی جدید.

>>>   همه همسایه های افغانستان پیرو منفیت خود است و نه در قصه مردم و دولت ما بوده و نخواهد بودند.
برای پاکستان افغانستان ویران پس مانده غرق تفرقه ملی
و عقب بودن و اجز بودن او در سیاست بین المللی اسیاه میانه
خیلی خوب است و با سواد های بیسواد ما بدون تفکر ملی منفیت ملی غرق تفرقه بین اقوام تاجک و پشتون هزاره هستند و مردم عادی را گروگان گپهای بی معنی و ثمر خود گرفته اند.
خواهش عدالت و برابری مردم را انها با رو به رو ساختن اقوام یکسان میدانند که این خود منافقت و بی عدالتی را بین اقوام عزیز ما بمیان میاورد.
ارام اسوده و خوشبخت باشید.
احمد احمدزی

>>>   مقصر تمام بربادي هاي كشور ما پاكستان است،بایدمراقب خراب کاریهای پاکیستان باشند
شریف احمدزی دانشجو درهند

>>>   سلام.
ما به شاهراه ها و را های پاکستان ضرورت داریم اگر پاکستان سرحد خود را با ما بسته کند در افغانستان قحطی خواهد امد، افغانستان باید کاری کند که نه سیخ بسوزد نه کباب. ولی در هرصورت ما افغان ها خواهان خاک خود از پاکستان هستیم. که انشاالله بعد از گرفتن خاک خود حتما یا بلوچستان یک کشور جداگانه میشود یا هم با افغانستان میپیوندد. در انصورت افغانستان به بحر راه خواهد داشت و به یکی از قدرتمندترین و اسوده ترین کشور ها مبدال خواهد شد.
این خواب هر افغان است.
بابه گک
کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است