مراحل اخذ پاسپورت قدم به قدم
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۴    ۱۳۹۴/۵/۱ کد خبر: 99507 منبع: پرینت

حدود یکماه پیش اقدام به گرفتن پاسپورت کردم، حالا باید 20 روز منتظر باشم تا پاسپورتم از کابل بیاید. من زمانی که کارهای اداری گرفتن پاسپورت را در هرات انجام می دادم، متوجه شدم که خیلی ها به دلیل عدم آگاهی کامل در مورد پروسه گرفتن پاسپورت های الکترونیکی سرگردانی های متعددی متحمل می‌شوند. مثلا نیم روز در صف می ایستتد اما وقتی که داخل می روند اسنادشان نا مکمل است و زحمات شان ضرب در صفر می شود، بنا بر این تصمیم گرفتم که در مورد چگونگی گرفتن پاسپورت به صورت مرحله به مرحله توضیح دهم تا از هرگونه سرگردانی احتمالی برای دوستان در آینده جلوگیری شود.

بر اساس اعلام رسمی وزارت داخله، در ابتدا، مدارکی که متقاضی پاسپورت کامپیوتری به اداره مرکزی پاسپورت و واحد های اداری آن در ولایات باید ارایه نمایند قرار ذیل است:
1- اصل تذکره تابعیت و فتوکپی آن
2- 4 قطعه عکس 5*4

گرفتن امر پاسپورت:
پیش از همه باید در کابل کمیسیون موظف و در هرات و سایر ولایت ها، فرمانده امنیت امر پاسپورت صادر کنند، پروسه ای که متاسفانه در هرات تا 3 ماه نیز به طول می انجامد.
عریضه نویس‌ها عریضه را می نویسند، به یکی از عکاسی‌های کاربلد مراجعه کنید تا از تذکره‌های تان فتوکپی رنگه بگیرد و ضم اسنادتان نماید.
روی عریضه باید عکس تمامی متقاضی‌ها نصب شده باشد.

تایید تذکره:
بعد از گرفتن امر، باید ریاست یا مدیریت پاسپورت عرایض را مهر زده و توسط خودتان به اداره ثبت و احوال نفوس راجع کند، مدیریت ثبت احوال پشت تذکره اصلی تان مهر مخصوص می زند و در جاهای خالی همان مهر، مشخصات شما را درج می کند.

نکته مهم: اگر فرزند شما در کودکی تذکره بدون عکس گرفته است اما حالا بزرگ شده، باید مجددا برای گرفتن تذکره جدید به او اقدام کنید تا عکس او در تذکره جدید نصب شود.
تمامی تذکره های افراد بالای 7 سال باید عکس داشته باشند.

گرفتن تعرفه:
مرحله بعدی، مرحله گرفتن تعرفه از مدیریت و یا ریاست پاسپورت است که پول آن در هرات به افغانستان بانک تحویل داده می شود.
قیمت تعرفه در ادامه این نوشته آمده است زیرا قیمت آن برای سنین مختلف متفاوت است.

قیمت و محصول پاسپورت
1- قیمت و محصول پاسپورت کامپیوتری بر اساس حکم رییس جمهور افغانستان مبلغ 5500 افغانی می‌باشد.
2- اطفال نوزاد تا سن 14 ساله، حجاج بیت الله شریف، ماموران رتبه سه و بالاتر از آن دگروالان و بالاتر از آن در ارگان های نظامی و مریضانی که از طریق کمیسیون محترم وزارت صحت عامه رسما معرفی می شوند مبلغ (3250) افغانی می باشد.

قیمت ها تا یک ماه قبل 5000 افغانی و 2750 افغانی بود و به تازگی تغییر کرده و قیمت بالا تایید است.
حالا، تعدادی عکس آماده کنید.
الف: 4 قطعه عکس 4×5
ب:- زمینه عکس (پشت زمینه) آن سفید باشد.
ج:- عکس بدون چهار چوکات باشد.
د:- عکس قسمی باشد که روبرو ودو گوش معلوم شود.
هـ:- عکس دیجیتالی و بدون جلا (فتوشاپ) باشد.
و:- عکس اطفال نوزاد نیز ضروری است.
یادداشت: برای اطمینان بیشتر به یک عکاسی کاربلد مراجعه کنید.

فرم اخذ پاسپورت کامپیوتری
فرم مخصوص اخذ پاسپورت از جانب متقاضی خانه پری می‌شود، این فرم در عکس های پیرامون اداره پاسپورت به وفور اما با قیمت بالا (50 افغانی) یافت می شود این فرمی است که تمام خصوصیات شخص متقاضی درج آن می‌گردد در این فرم اسم، ولد، تخلص، وظیفه، تاریخ تولد( روز- ماه- وسال) محل تولد – سپیل نام اندازه قد آدرس دقیق و شماره تماس همراه حتمی است.

فرم را به اداره پاسپورت می برید تا مدیر پاسپورت زمان بایومتریک را به شما مشخص کند.

بایومتریک:
در روز بایومتریک، مسایل زیر را رعایت کنید.
حضور شخص
1- تمام متقاضیانی که سن شان بالاتر از (3) سال باشند حضورشان ضروری پنداشته می‌شود.
2- مریضان داخل بستر که توان گشت و گذار را ندارند به اساس استعلامیه و تصدیق شفاخانه مربوط از جانب موظفین در اجرای پاسپورت شان رسیدگی بعمل می‌آید.

تصدیق بایومتریک
1- متقاضیان که از جانب موظفین پاسپورت بایو متریک می شوند.
نشان انگشت، عکس شخص، چشم و شهرت مکمل متقاضی ثبت می گردد.

2- هیچ شخص بجای شخص دیگری به صورت قطع بایومتریک شده نمی تواند بنابراین موجودیت خود متقاضی پاسپورت حتمی است.
3- محاسن سفیدان و افرادی که خطوط پاپیلاری (نشان انگشتان شان خشک بوده ) یکروز قبل از مراجعه به ادارات بایومتریک دستان شان را با مواد شحمی چرب نمایند.
4- در صورتی که اشخاص از جانب مسولین بایومتریک مظنون ظاهر گردند رفع مسوولیت شان از جانب اداره های ذیربط رسما صورت می گیرد.

تحویل پاسپورت:
تحویل پاسپورت یک پروسه عادی است که پس از چاپ پاسپورت صورت می گیرد اما در هرات این پروسه به شدت زمانبر است، زیرا اسناد پس از جمع اوری به کابل ارسال می گردد و پس از چاپ در کابل دوباره به هرات می آید و پس از مدتی توزیع می گردد، این پروسه دستکم 20 روز و حداکثر 30 روز به طول می انجامد.

میعاد پاسپورت
1- میعاد پاسپورت کامپیوتری بطور عموم پنج سال بوده که از تاریخ صدور آن محاسبه می شود.
2- در ختم مدت پنج سال، پاسپورت قبلی آن قید و پاسپورت جدید در بدل قیمت و محصول آن صادر می گردد.
3- در صورت مغالطه پاسپورت در تاریخ تولد محل تولد- اندازه قد شغل – امضا و سپیل نام و غیره پاسپورت جدید در بدل قیمت و محصول صادر می گردد.

4- مفقودی پاسپورت: در صورت مفقودی پاسپورت از طریق افغان اعلانات اعلان مفقودی صورت گرفته پارچه کتنگ اعلام ضم عریضه چاپی به اداره مرکزی و یا واحد های اداری آن در ولایات اطلاع داده شود بعد از ساقط ساختن اعتبار پاسپورت به تمام سرحدات رسما اخبار شده پاسپورت جدید در بدل قیمت و محصول آن صادر می گردد.

5- - حریق پاسپورت: بعد از تایید اداره های اطفاییه- ناحیه مربوط و اهالی منطقه و تایید ادارات مربوط پاسپورت جدید در بدل قیمت و محصول صادر می گردد.
6- در صورت شستن، پاره شدن و غیره موارد پاسپورت ضم سوابق حفظ گردیده پاسپورت جدید در بدل قیمت و محصول آن صادر می گردد.


وحید پیمان


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر پیمان صاحب رهنمایی هایت قابل قدر است خیر ببینی.
حقمل

>>>   خانه شما اباد پیمان صاحب ازمعلومات مفصل شما با احترام

>>>   ای برادر نگو که حالم به هم می خورد از این همه بی عدالتی کاغذ پرانی مسولین ادارات دولتی کابل بقیه شهر ها ، اگر پول ندی حتی پیاده دفتر اجازه داخل شدن بهت نمی ده چه رسد که داخل بری و از الف تا ی همه دست بگر دارند ختی قاضی که در مسند عدالت نشسته و حکم می راند دست بگیر میدونی دو هزاز دلار ،! باورت میشه ؟ یک نامه ازسال شده کاپی هم موجود است اما نفر مقابل که در وزارت امور خارج افغانسان تشریف دارند به خودش اجازه نمی دهد تا از کمپوتر نگاه کند چون که منتطر پول است که بهش بدهی و نکاه کند .

>>>   سلام افرادتحت تکفل دریک پاسپورت عکس های ایشان چسبانده میشه یاکه هرنفر یک پاسپورت بگیرد?لطفاً جواب بدهید
عرفانی

>>>   إظهار سپاس از دوست عزيزما
واقعا اين معلومات جامع ، مؤثر و كمك كلان با تمامي اتباع كشور ما است .
دو صورت امكان، اگر عين معلومات به زبانهاي پشتو وانگليسي نيز تنظيم ونشر گردد بيشترين كمك با افغانها در داخل وخارج كشور خواهد بود.
تشكر
ولي - افغان
بلجيم

>>>   برای گرفتن پاسپورت دانشجویی از سفارت تهران دانشجوها قبلاً 3 تا 4 ماه باید صبر میکردند تا پاسپورت از کابل صادر شود الان پاسپورت معمولی را چندروزه صادر میکنند.

>>>   تشکر پیمان صاحب ولا کلان خدمت انجام دادی قربانت.فهیم ک ک

>>>   اداره پاسپورت یگانه ارگان دولتی در کنار آبرسانی است که میتوان ازان تشکری کرد در حالیکه دیگر ادارات مملوء از فساد اخلاقی و اداری.
کوهستانی

>>>   پیمان صاحب تشکر.

>>>   در امان خداوند بزرگ باشید، اما به ریاست محترم پاسپورت و آمریت های مربوطه آن در ولایات نیز پیشنهاد میگردد، که همین قدمه ها را در تخته های اعلانات در ملائعام نصب نموده تا از به زحمت شدن مراجعان جلوگیری گردد و یا همین نوشته عام فهم پیمان صاحب را بدون زحمت نصب نمایند.
سپاسگزرام از برادر مان
جناب پیمان صاحب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است