دومین بانک ایرانی در افغانستان تاسیس خواهد شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۹    ۱۳۸۹/۲/۱۳ کد خبر: 9994 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بابک افقهی، رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس یک بانک ایرانی دیگر در افغانستان پس از آرین بانک خبر داد و گفت تنظیم موافقتنامه تكمیلی تجارت و گمرک بین ایران و افغانستان می‌تواند در تسهیل تجارت بین دو كشور موثر باشد.

افقهی اظهار داشت سیستم اقتصادی افغانستان بر اساس سه محور محل جذاب‌تر، مردم مبلغ‌تر و محصول مرغوب‌تر به مدت 10 سال برنامه‌ریزی شده و قرار است افغانستان شریك تجرای ایران باشد نه اینكه بازار مصرف كالاهای ایرانی، لذا اگر افرادی بخواهند نگاه سودمابانه به افغانستان داشته باشند ما در مقابل آنها خواهیم ایستاد.

وی افزود نگاه ما یک نگاه استراتژیك و پر اهمیت به افغانستان است چرا كه بازارهای این كشور به بازارهای آسیای جنوب شرقی و آسیای مركزی نزدیك است و همچنین منابع سرشار معدنی در این كشور وجود دارد و افغانستان جاده كلیدی انتقال انرژی محسوب می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی ایران اظهار داشت افغانستان در سال گذشته 320 میلیون دالر صادرات و 4.8 میلیارد دالر واردات داشته است و در حالیكه GDP این كشور به سمت صنعتی شدن حركت می‌كند رتبه 115 را در دنیا دارد.

براساس گزارش فارس، رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینكه در سال گذشته 204 میلیون دالر صادرات به افغانستان داشتیم و این كشور سهم 8 درصدی از صادرات ما را دارد اظهار داشت شركای عمده وارداتی افغانستان، پاكستان، چین و ایران هستند.

رئیس كل سازمان توسعه تجارت گفت ما پیگیر تاسیس یك بانك ایرانی در كنار آرین بانك افغانستان هستیم ضمن اینكه معتقدیم باید از پتانسیل‌های موجود در منطقه ازاد چابهار و پایه گذاری بستر صادرات مجدد در داخل افغانستان بحث و بررسی لازم بین دو كشور صورت گیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کاری خیلی خوب است باید بیشتر از این ها رابطه تجاری با ایران داشته باشیم چون از هر لهاذ برای کشور ما مفید است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است