همایش "اعتمادسازی" افغانستان در ترکمنستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۶/۱/۱۷ کد خبر: 131359 منبع: پرینت

همایش گروه فنی بررسی عملکرد و اقدامات اعتمادسازی و زیرساخت‌های منطقه‏‌ای افغانستان با محوریت توافقات حاصله در چارچوب پروسه استانبول در عشق‏‌آباد برگزار شد.

در این نشست کاری در سطح کارشناسان و دیپلمات‏‌های 20 کشور دنیا و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در ساختمان وزارت خارجه ترکمنستان بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد.

برنامه و زمان بندی احیا و اجرای طرح‌های زیربنایی منطقه‌ای در ارتباط با افغانستان تا سال‌های آینده به ویژه در عرصه انرژی، چگونگی اجرای خط لوله گاز «تاپی»، طرح‌های خطوط راه‌آهن بین افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی، ایجاد جاده ترانزیتی ترکمنستان- افغانستان- پاکستان – هند، احداث خطوط انتقال برق، توسعه حمل و نقل دریایی و هوایی و تبیین نقش کشورهای مشارکت کننده در این طرح‌ها و سایر مسائل فنی و اداری در این اجلاس بررسی شدند.

منطقه‌گرایی افغانستان در چارچوب پروسه استانبول و ارایه پیشنهادات نمایندگان دخیل در طرح‌های افغانستان از دیگر مسایل محوری بود که در همایش مذکور مورد بررسی قرار گرفت.

پروسه «استانبول- قلب آسیا» توانست از طریق برگزاری سمینارها‌، کنفرانس‌ها و تجارب نهادهای مدنی و آکادمیک منطقه، ادبیات و مفاهیم زیادی را در مورد تعریف، تبیین، ریشه‌یابی و ارائه راه‌حل‌‌ها در امر مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر و بهره‌برداری از فرصت‌های مشترک منطقه‌ای خلق کند و این روند را با وجود مشکلات متعدد همچنان ادامه می‌دهد.

نشست قلب آسیا که به پروسه استانبول نیز مشهور است در نوامبر 2011 مطرح شد و در ژوئن سال 2011 اساس‌نامه 6 ماده‌ایی آن توسط وزرای خارجه کشورهای عضو به منظور اعتمادسازی کشورهای عضو تصویب شد.

پروسه قلب آسیا دارای 12 عضو است و 16 کشور دیگر نیز حمایت کننده این سازمان می‌باشند.

در نشست پروسه قلب آسیا نمایند‌گان 6 کشور همسایه افغانستان و 8 کشور دیگر از جمله روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، هندوستان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، ترکیه و چین شرکت کردند.

هدف از ایجاد این سازمان اعتماد سازی‌، گسترش همکاری‌های مشترک و همسوئی فعالیت‌ها در بخش مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، حوادث طبیعی، آموزش و پرورش، توسعه تجارت منطقه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های کشورهای عضو اعلام شده است.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
افغانستان ترکمنستان
نظرات بینندگان:

>>>   سفير ما اطلاع ندارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است