داعش در بغلان نفوذ زیادی دارد
در حالیکه بغلان از وضعیت آشفته و وضعیت بد امنیتی رنج می برد نهادهای امنیتی از راه اندازی عملیات در آنجا حرف می زنند اما چرا این عملیات مثمر ثمر نبوده و چرا نیتجه خوبی به همراه نداشته است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131426 منبع: پرینت

در حالیکه بغلان از وضعیت آشفته و وضعیت بد امنیتی رنج می برد نهادهای امنیتی از راه اندازی عملیات در آنجا حرف می زنند اما چرا این عملیات مثمر ثمر نبوده و چرا نیتجه خوبی به همراه نداشته است؟

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، غوث الدین بختیار فعال جامعه مدنی در برنامه «همگام» گفت: بدون شک بغلان یکی از ولایت های ناامن در افغاستان به شمار می آید که در طول چهارده سال ناامنی و بدامنی و بی عدالتی را دیده و آنچه را که ما می بینیم بدتر از آن در این ولایت جریان دارد. بدون تردید گروه داعشی را که برخی ها وجود آن را انکار می کنند درحالی که در تعدادی از ولسوالی های بغلان نفوذ کرده اند و نفوذ دارند وتقریبا حدود یک سال می شود که در ولسوالی تالو برفک ولایت بغلان خانه کرده اند.

وی افزود: در سال گذشته این گروه یک مانور بسیار منظم اجرا کردند. بنابراین همان سرکرده شان هم توسط یکی از بزرگان قومی به قتل رسید اما متاسفانه هیچ سرو صدا یا گوش شنوایی وجود نداشت که از این حمایت و پیروی می شد سرانجام در طی دو ماه نگذشته بود که همان آدم توسط حامیان داعش به قتل رسید و امروز هم در کابل فراری است.

بختیار، در خصوص نفوذ داعش در بغلان گفت: متاسفانه در طول چهارده سالی که از نظام جدید می گذرد، در ولسوالی تالو برفک بغلان تا هنوز ما یک نظام در آنجا نداریم که برای مردم پاسخگو باشد یا اینکه برای حمایت مردم بوده باشد. این داعشی هم که هم اکنون در بغلان وجود دارد در ابتدا طالب بوده اند زمانیکه وضعیت طالبان تضعیف شد واختلاف میان رهبران آنها بوجود آمد، تعدادی ازآنها داعش شدند و به بیعت با داعش درآمدند و فعلا هم تا نود و نه درصد آنها نفوذ سیاسی ونظامی دارند و فعلا هم قوماندان ولایت بغلان در ولسوالی تالو برفک حضور دارند و نیروهایی تا دندان مسلح در آنجا حضور دارند.

این فعال سیاسی، در خصوص عملیات نیروهای امنیتی بیان داشت: از نیروهای امنیتی افغانستان سپاس گذار هستیم که افغان واقعی هستند وبرای نجات کشورشان مبارزه می کنند و برای مردم افغانستان کار می کنند اما به خاطر عملیاتی که یادآوری شد، انجام می شود متاسفانه باید گفت عملیات ها مقطعی می باشند ما بر عملیات هایشان زیاد باورمند نمی باشیم چرا که کلا سیاسی می باشند و آنچه که مقطعی و سیاسی باشد نه برای منافع مردم است و نه برای کامیابی آنها.

بختیار، حکومت های موازی در بغلان را عامل ناامنی های آنجا می داند و می گوید: هنوز مرکز بغلان ودر نزدیکی مقام های ذی صلاح بغلان هنوز شهر را در اختیار ندارند شهر هنوز از ناحیه پنج و شش در اختیار طالبان است ما اگر بحث از ولسوالی ها کنیم هنوز هم به اصطلاح دور از انصاف می باشد فعلا در بغلان حکومت های موازی وجود دارد و همچنان درتشکیل حکومت های موازی در حرکت هستند.

وی افزود: دلایل سیاسی فوق العاده ای وجود دارد که از سردمداران حکومت که در راس قدرت هستند قانون رانقض کرده اند ما در هیچ جایی ازقانون اساسی افغانستان قانونی ندیده ایم و پیدا نکرده ایم که یک نیروی نظامی و نیرویی که کاملا مخالف حکومت و تمام قوانین این مملکت بوده باشد به آنها سهم داده شود و حکومت موازی ایجاد شود.

بختیار گفت: متاسفانه ما در بغلان بزرگانی را داشتیم که طالبان و داعش آنها را ازسرزمین خودشان فراری داده و آنها فعلا در بامیان مهاجر هستند آنها بزرگانی بودند که داعشی ها آنها را از بین بردند اما هیچ بازرسی از این وضعیت صورت نگرفت تا بر اثر آن اقداماتی انجام گیرد و این گروه ها از منطقه دور شود.

وی در اخیر گفت: فعلا وضعیت عام مردم در یک وحشت بسیار جدی روان است. مردم در ترور هستند. چه از طرف داعشی ها و چه از طرف طالبان ما عملیاتی را در آنجا نمی بینیم نیروی نظامی که در بغلان فعلا حضور دارند فعلا در مذاکره با طالبان هستند هنوز از طالبان تقاضا کرده اند که به آنها راه دهند که به آنها راه دهند که قربانی ها را بررسی کنند. وضعیت بغلان تا این حد آشوب است و حکومت داران ما هم تابحال همیشه ما را دلخوش می کرده اند. در حالیکه هیچ عملیات واقعی وجود نداشته است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
داعش
بغلان
نظرات بینندگان:

>>>   برای براندازی این نظام تک قومی، متمرکز ، فاسد و ضد بشری و برای دست یابی به عدالت و آزادی، باید طرح نو و خردمندانه ای را پیشکش کنیم.

>>>   حکومت های قبایلی نفرین تاریخ از آن تان باد که در بیشتر از دوسده دست کم یک کاخ شاهی یا ریاست جمهوری به سطح کشور بنگله یش هم ندارید و مقایسه کنید ارگ محقر تانرا با کاخ کشور فقیر بنگله دیش .

>>>   تخار دژ استوار و تسخير ناپذير مقاومت بود، فرمانده مسعود را استوار تَر ساخت، مردم تخار نبرد ها و دشواري هاي فرواني را تجربه كرده اند. حق مردم اين سرزمين نستوه و ازادي آور است كه مورد حرمت قرار گيرند. استبداد، ستم، محروميت، بي عدالتي و خون سهم تخار نبايد باشد. من جنگ چهل دو شب و روز را به ياد دارم و در آن زمان ديده بودم كه مادران تخاري چه گونه به خط اول مقاومت نان و آب روان مي كردند. اينك اين پايگاه استراتژيك، مدتي است در خون است. يك قلدر و استبدادگر در شهرستان رستاق خون مردم را مي نوشد و آبروي مردم را مي ريزد؛ اما هيچكسي تكان نمي خورد. قتل ها و خون ريخته شده پسين انگار ارزش پي گيري و دادخواهي را ندارند. ملت رستاق مدتي است كه همه عدالت و قانون مي خواهند؛ أما از والي ولايت، از مركز و از نمايندگان اين ولايت خبري نيست. من هنگاميكه هجم اين تراژدي را بالآي مردم خود در تخار مي بينم، خويشتن را نفرين مي كنم و جز وأي دريغ گفتن چاره يي ندارم. مردم سربلند و مقاومت گر تخار را دريابيد! زيرا دوباره آنها چون كوه پناه و سنگر ما خواهند بود.
نخبه گان تخار و نسل جوان بايد دادخواهي كنند و خونخواران را به قانون بكشانند تا مردم نفس راحت بكشند.

>>>   این کاخها ودارای این مردم بی چاره توسط شورای نظار چور شد پولهایکه پنجشیریها دوذدی کردند ده وصدها قصر ساخته میشود ملک در دست دوذدهای سقاوی افتیده برادر

>>>   همه میدانند که در افغانستان داعش نیست وکسانی تحت نام داعش ترور میکنند، همان قوم خاص اند که هرشیوه و طریق میخواهند سایر اقوام ساکن این کشور را قتل عام ونسل کشی کنند، پشتونها تحت هرنام و هر چره می خواهند اقوام هزاره، تاجک و ازبیک را نابود سازند، برای آنها مسلمانی مهم نیست به آنها قوم مهم است زبان مهم اینکه در قران کریم آمده صرف نظر از رنگ، زبان و قوم همه مسلمانان باهم برابر اند به آنهااهمیت ندارد. آنها چهره هرجانی و درنده را به خود میدهد ومردم مسلمان مارا به قتل میرسانند، این کدام حرف دورغ نیست به همگان چون روز روشن است.
و همۀ مردم باید در برابر این قاتلان به پا بخیزندو خاموش نباشند دشمن همان دشمن است فقط این بار به چهره کثیف اش پوست درنده دیگری را عوض کرده
نیاز حکیمی

>>>   فرق بین دزد وداعش رابدانید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است