پیامدی که حمله آمریکا به سوریه برای افغانستان دارد
جهان پس از شش سال و فجیع ترین جنایت ها به سوریه چشم دوخته برای افغانستان اگر تبدیل به میدان رقابت امریکا و روسیه شود، چند سال و چه میزان جنایت نیاز است؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۲    ۱۳۹۶/۱/۱۹ کد خبر: 131438 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، خاورمیانه که در آتش رقابت کشورهای قدرتمند می سوزد بار دیگر صحنه تنشی مرگبار شده است و این سوریه زخم خورده از خودی و بیگانه و مامن بی رحم ترین تروریستان چه نزدیک به روزگار پرآشوب گذشته و حال افغانستان است.

تحولات یک هفته گذشته سوریه که قلب مردم جهان را از نظاره قتل بی رحمانه کودکان به درد آمده بود با حمله روز جمعه امریکا به این کشور در بهت و وحشت از جنگی دیگر فرو رفت و اکنون این پرسش به وجود می آید که آنچه در سوریه رخ می دهد برای افغانستان چه پیامدهایی خواهد داشت؟

رویارویی امریکا و روسیه در سوریه در حالی صورت می گیرد که امریکا از سال 2011 قدرتی رقیب در افغانستان می باشد و با تغییر مناسبات منطقه ای، مسکو در پی ورود به صحنه سیاسی افغانستان و تقابل با واشنگتن است.

هرچند پیشینه بد روسیه، حضور در افغانستان را با وجود گفتگو با طالبان و میزبانی صلح سخت کرد و واکنش امریکا را در پی داشت اما دولت اسد با آغوش باز از این قدرتمند منطقه ای برای مقابله با داعش استقبال کرد.

از سویی، امریکا از ابتدای حمله به افغانستان، به چشم یک مستعمره و مامنی برای پایگاه های منطقه ای خود به این سرزمین می نگرد و روسیه نیز با بهانه مرزهای طولانی و هراس از داعش، در پی کنترل قدرت امریکا در خاورمیانه می باشد و به همین منظور هر حرکت این دو کشور در هر نقطه ای از جهان بی ارتباط با افغانستان نیست.

به طور قطع آنچه ترامپ را با چرخشی اساسی در سیاست خارجی آنهم ظرف چند روز واداشت، مشاهده قتل عام "کودکان زیبا"(به تعبیر وی) از سوی اسد نمی باشد زیرا سال هاست که میلیون های کودک زیبا از ویتنام گرفته تا عراق و افغانستان با مداخله نظامی امریکا بی رحمانه به خاک و خون کشیده شده اند.

حال می ماند سیاست منفعت جویانه قدرت ها: اگر امریکا در هماهنگی با روسیه دست به حمله به پایگاه های نیروهای وابسته به دولت سوریه زده باشد، به میزان تقابل این دو کشور برای افغانستان خطرناک است.

جنگ افغانستان هیچگاه جنگ با طالب و افراط گر داخلی نبوده است بلکه از ابتدا توسط بازیگران قدرتمند جهان شعله ور شد و تاکنون ادامه دارد، کشور طی چهاردهه فجیع ترین جنایت ها را تجربه کرد که در "آمد و شد" هر بیگانه ای، صحنه قدرت نمایی بوده است و حال این جنگ روسیه و دخالت امریکا برای افغانستان زنگ خطر را به صدا درآورد.

مردم افغانستان طی 40 سال از ارتش سرخ گرفته تا جهادی، طالب، پاکستانی و امریکایی تنها خون دید و رنج و دیگر توانی نه برای جنگ امریکا و روسیه در این خاک دارد و نه معامله های پیدا و پنهان این دو کشور.

افغانستانی که تجربه تلخ افراط گرایان طالب و وحشت تروریستان را به خوبی لمس کرده و همچنان تاوان می دهد، نه خواهان تجربه کردن داعشِ سوریه است و نه تاب رقابت رقیبان در این کشور را دارد.

امریکا و روسیه همواره به دنبال منافع خود، کشورهای ضعیف جهان و خاورمیانه را قربانی کرده است و اینبار با جنگ در سوریه، خیال نبرد در خاک افغانستان را دارند و به خوبی نشان داده اند که هیچ ابایی از هیچ جنایتی ندارند.

و اگر جهان پس از شش سال و فجیع ترین جنایت ها به سوریه چشم دوخته برای افغانستان اگر تبدیل به میدان رقابت امریکا و روسیه شود، چند سال و چه میزان جنایت نیاز است؟

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا سوریه
افغانستان روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   شهرت تعدادی ولایات افغانستان از بابت محصولات ورسومات :
-جلال آباد : کینو . مالته . گل پی . کلدار . کلاه سفید . دکمه آستین ویخن همیشه باز .چپلک
- سمنگان : گدام گندم . بادام . تخت رستم .
-نورستان :جنگلات چارتراش . در هر فامیل یک مولوی تعلیم یافته در پشاور . پکول . رمه بُز
هلمند : چـــرس . تریاک .تربوز
قندهار : انار .چاقو کش . پای لچ . عبیدالله جان کندهاری . عقب بوتها همیشه قات شده
پــــــروان :انگور کشمش . دزد اختطاف چی غاصب اختلاس گر
لــغـــمـــان : نیشکر . گُلــپـــــی
پنجشیر : زمرُد . تلخان . پُک و گچه گری
شبرغــان : نـفـت وگاز . کوپیچه .پهلوان .بزکشی .بنگیچه
ارزگان : مـــاش .بـــرنج . بــهـــی .چـرس
هـــــــرات : انگــور . ابریشم . زعــفــــران .قلورترش .فرش های ایرانی .
خوست : دنــــدکـــــی . کلدار . سفر به کشورهای عربی
لـوگـر : پیاز . سنجد . مس .همیشه ضد حکومت
بغلان : برنج . ذغــال . سمنت .حزب اسلامی
بامیان : کچالو . حلوای سُرخک .دمبوره .بودا وبندامیر . حاجی گک . .صفدر توکلی .
فاریاب : کشمش . قــــره قل . کوپیچه . قابلی ازبکی
بدخشان : زیره . لعل . شعر. موملائی . که از سنگ بدست می آید ودر طبابت یونانی استعمال دارد
بادغیس : خربوزه للمی .پسته
پکتیــــا : چـار تــــــراش . عسل .لنگی های زرد رنگ کلان
دایکندی : کوه .سنگ .ریک . از بید سیب می کشند.کشت بادام در دل سنگ>جوانانش کورسهای ساینس کمپیوتر وریاضی .
وردک : سیــــب . زردک . دید ونظرات قومی .
غـور : خشک سالی. سرما .ظلم برزنان . بیگانه پرستی
کنر :جلفوزه . علاقه به تغیر سُنن مذهبی:گاهی سلفی . گاهی وهابی .گاهی داغش .قاچاق چارتراش .کلدار
نیمروز : ریگ باد . قاچاقبری با بلوچهای دوطرف . ریال وتومن .
کابل : بالاحصار .پل خشتی .مردم مطیع وفرمانبرداروهمیشه رعیت . سیل بین .

>>>   به نظر میرسد که طالبان هم در افغانستان به سلاح
شیمیایی دست یافته باشند که امریکا 1500سربازدیگر به افغانستان اعزام میکند تاجلو حملات شیمیایی را
بالای مردم بی دفاع افغانستان بگیرد ویامیخواهد که بطورکامل انبارهای سلاح شیمیایی طالبان را در افغانستان نابود کند که دیگر خطری برای جهان نباشند.

>>>   اگر روسیه قصد مداخله بکشور ما افغانستان را کرده بمعنی انست که روسیه جان جور را برایشان نمی خواهند روسیه باید از تجاوز گذشته شوروی سابق که نسبت به حال روسیه از هر نگاه قویتر بود از دست همین مردمان کشور ما اقتصاد شان شدیدا متضرر گردید جوانان شانرا از دست دادند و کشور های را که بزور اشغال کرده بودند کشور های اشغال شده شان دوباره ازاد گردیدند و ده ها چیز های دیگری بضرر شوروی ها به اثر مداخله ودست درازی های شان در کشور انجامید اینبار اگر بازهم روسیه چنین قصد مداخله در کشور ما را کرده باشند همنقدر خاک که برای روسیه باقی ماند انرا هم از دست خواهند دادند و شرمسار و خجالت خو در جایش باقیست .

>>>   کل حزب بما لدیهم فرحون
هرکه با داشته های خود افتخار میکند درین میان وجدان ها خوابیده وایمان واسلام کنار گذاشته شده وداعش بهترین وسیله گردیده که هرکه دشمن وحریف خودرا به این اتهام نابود سازد محللین ومبصرین یا برای گرفتن یک مشت پول ویاجانب داری سیاسی وگروهی وجدانهای خود را درگرو مانده اندو...
زمانی که بهار خود ساخته ای عربی غربی ها ایجاد گردید ملت سوریه هم دست به تظاهرات زد وبعض خواسته های مشروع وابتدای را مطرح نمودند متاسفانه این صدا ها با توپ وتفنگ وباروت جواب گفته شد درین میان تقریبا ۵۰۰۰۰۰انسان به قتل رسید وسوریه به کلی منهدم گردید خارجی ها نیز مغرورانه این صحنه را تماشا داشتند ودرمیان مردم کافرترین وبی دین ترین وبی خاصیت هارا جستجو مینمودند وکوشیدند همانطوری که مجاهدین افغان را دور انداختند سوری ها را نیز به همان طریق مهار نمایند تاسرو کله ای روسها پیداشد وانها غافل گیر شدند طبعا خارجی ها هر مرمی که بالای مردم فیر می نمایند ان را حساب میگیرند هم مسلمان را می کشند وهم پول مهمات خودرا چند برابر اخذ میکنند ومعلوم نیست که خود مسلمان چه وقت بیدار میشود وبه خود می اید
تما شابین

>>>   معماي قرن :
يك از خوبي ها و توانمندي هاي اعراب از إمارات ، قطر، مصر تا عربستان سعودي اين است كه وقتي به ما مَي خواهند چيزي بسازند حتما بزرگترين مركز ديني مَي سازند اما وقتي به خودشان مَي خواهند بسازند باز بزرگترين مركز تفريحي جهان و بزرگترين برج تاريخ بشر است !
تا خود ما نسازيم براي خود ما ، ديگران دل شان به ما نمي سوزد !

>>>   معمای قرن
خیلی نظرعالی دادی. عرب ها فعلا ببینید غلام امریکاشدند ونقشه های اورا تطبیق میکنند و بسیارخوش میشوند وقتی کفار راکت پرانی میکند بالای ملک مسلمان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است