افغانستان بحرانی در تنش میان روسیه و آمریکا
اگر روند تحولات در سوریه به سمت افزایش تنش میان آمریکا و روسیه سوق پیدا کند، افغانستان به سمت یک بحران پیچیده در حال حرکت است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۲    ۱۳۹۶/۱/۲۱ کد خبر: 131508 منبع: پرینت

به دنبال خشم جهانی از حمله مبهم شیمیایی در ادلب سوریه و کشته شدن نزدیک به 90 فرد ملکی سوری، آمریکا دولت سوریه را متهم به انجام این حمله و کشتار مردمش کرد و رژیم بشار اسد به اتفاق روسیه این اتهام را رد کرده و گفتند این رویداد نتیجه انفجار مهمات شیمیایی شورشیان ضد دولت پس از حمله هوایی ارتش بر آنان بوده است.
روی اصلی چگونگی و چرایی این حمله پس از نشست های پی هم شورای امنیت سازمان ملل همچنان پنهان باقی ماند. دولت آمریکا اما با تاکید بر اتهامش بر رژیم بشار پایان هفته گذشته طی یک تصمیم غیر منتظره به دستور دونالد ترامپ 60 موشک کروز، بر یکی از پایگاه های هوایی ارتش سوریه انداخت که کاخ سفید آن را مجازات رژیم اسد مبنی بر کشتار مردمش خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان(afghanpaper)، امیر خطیبی، استاد دانشگاه در برنامه «تحول» گفت: این حملات امکان دارد به سوی تنش های فزاینده در حال حرکت باشد. ولی این تنش ها تا جایی که منجر به درگیری های مستقیم دو قطب نظامی و امنیتی روسیه شود بعید به نظر می رسد. تحلیل من این است که این روند روند فرسایشی و تساعدی خود را ادامه می دهد. به این معنا که دولت روس ها با همکاری های متحد منطقه ای خود به حمایت حکومت بشار اسد ادامه خواهد داد و آمریکا با متحدان منطقه ای و غربی خود به حمایت مخالفان ادامه خواهد داد. روسیه در مجموع دو رویکرد نسبت به مسایل بین المللی یا تعامل و تقابل با آمریکا دارد. یک رویکرد، رویکرد سازش و همگرایی در عرصه بین المللی است. با توجه به این، عدم امکانات و منابعی که روسیه بعد از فروپاشی جماهیر شوروی دارد. روسیه به لحاظ منابع داخلی و به لحاظ امکانات توان مقابله یا وارد شدن به جنگ سرد برایش میسر نیست. به همین دلیل روس ها در صدد این هستند تا جایی که منافع نسبی روسیه در منطقه تامین شود وارد رویارویی مستقیم آمریکا نشود. اگر روسیه احساس کند حوزه منافع حیاتی اش مورد خطر است، قطعا روس ها هم به صورت جدی می ایستند.

وی، با بیان اینکه اگر روس ها در مجموع مطمین شوند که آمریکایی ها حوزه ژیوپولتیک روسی را در شرق اروپا و آسیای مرکزی به رسمیت بشناسند قطعا راهی برای سازش و معامله در سوریه اتفاق خواهد افتاد، افزود: ولی این بسیار سخت است که این اطمینان برای روس ها بوجود آید. سوریه حوزه اصطکاک منافع هر دو کشور است. روس ها پایگاه تاریخی در شرق میانه داشته اند. در حال حاضر حکومت هایی که توسط آمریکا ساخته شده اند به نحوی متحدان تاریخی و متحدان ایدیولوژیک روس ها در قدیم بودند و بیشتر ارتش و تجهیزات داخلی آنها توسط روس ها حمایت شده و خرید اسلحه را هم از روس ها می کرده اند. بعد از فروپاشی و در هم شکستن حکومت در عراق توسط آمریکایی ها در لیبی به تدریج روس ها پایگاه خود را در شرق میانه و خاورمیانه از دست دادند. به همین ترتیب پرستیژ خود را نیز از دست دادند.

خطیبی ادامه داد: سوریه آخرین پایگاه روس در شرق میانه است و احتمال این وجود دارد تا حدی که ممکن باشد و راه گریز برای برخورد مستقیم با آمریکا پیدا کند روس ها می ایستند.

استاد دانشگاه، در ارتباط با بحران در سوریه و تاثیر آن در افغانستان بیان داشت: با گسترش فرایند بحران در شرق میانه مخصوصا در سوریه امکان اینکه اوضاع امنیتی افغانستان پیچیده تر شود وجود دارد. دلیل این است که سوریه به یک نحوی آخرین پایگاه روس ها در خاورمیانه و پایگاه استراتژیک ایران در خاورمیانه است. این دو تا متحد طبیعی هستند و در آنجا مستعد علایق استراتژیک هستند و حالت دفاعی دارند. اگر در آنجا تحت فشار بیشتر قرار بگیرند، چیزی که فعلا رقم خورده و همچنین در شرق اروپا اتفاقاتی که در حال افتادن است، که تحت فشار روس ها از سوی ناتو و آمریکا روس ها برای افغانستان برگ برنده هستند. روس ها پایگاه آمریکایی ها هستند و این نظام را آمریکایی ها می خواهند نهادینه کنند. احتمال بسیار بیشتر وجود دارد که رویکرد ثبات بخش خود را در افغانستان که تا هنوز داشته به یک نحوی خواهان این بوده است که یک ثباتی در افغانستان تامین شود که رضایت روس ها هم در آن فراهم شود. این رویکرد ممکن است به سوی نگرش های ژیواستراتژیک یا حمایت از ابزارهای ضد آمریکایی تا توان استراتژی تهاجم آمریکایی در افغانستان به چالش کشیده شده بسیار احتمالش بیشتر است. چرا که اگر روس ها بخواهند که بار فشار آمریکا را در شرق اروپا و در سوریه کاهش بدهد جای آن افغانستان است. باید افغانستان اینجا را به چالش بکشد تا آنجا امتیاز بگیرد.

خطیبی، در خصوص نگرش روسیه در مورد تقابل خود با آمریکا در سوریه گفت: کلا دو نگرش بر روی سیاست خارجی روسیه استوار است. یک نگرش ثبات بخش و هماهنگی با نظام بین المللی آمریکایی به دلایل عدم امکانات اقتصادی، سیاسی و ابزارهای بین المللی و اینکه روسیه مایل نیست وارد بحران های جدی بین المللی شود اگر آمریکایی ها همین رقم که در مرحله نخست بعد از یازدهم سپتامبر نگرانی ها یا آن منافع نسبی که روسیه برای ثبات در افغانستان داشت برداشتن افراط گرایی و ایجاد یک نظمی که حداقل روس ها از آن احساس تهدید نکنند، اگر آمریکایی ها با این روند پیش می رفت شاید روس ها می توانست همکاری کنند.

وی ادامه داد: بعد از تشدید بحران در سوریه، در شرق اروپا روس ها در افغانستان به سمت استراتژی تهاجمی حرکت می کنند. اگر روند تحولات در سوریه به سمت افزایش تنش میان آمریکا و روسیه سوق پیدا کند، افغانستان به سمت یک بحران پیچیده در حال حرکت است و کلاف سردرگمی به وجود خواهد آمد که باز کردن آن کار بسیار سختی خواهد بود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
روسیه آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   Ariaie
شما يك مدت محدود براى زندگى در دنيا داريد، نگذاريد فاشيزم خوشى هايتان را بگيرد!

>>>   Mohaiuddin Mahdi
«طالب پروری»
سالِ پار، در روز هایی که کندز برایِ بار دوم بدست لشکر جهل و سیاهی افتاد، جمعی از خبره گان، مجلسی در کابل برگزار کردند تا از یکسو حکومت را متوجه وظایفش ساخته باشند، و از سویِ دیگر کندزیان افتاده در اسارت طالبان را روحیه بدهند.
یکی از سخنرانان این مجلس بنده‌یِ حقیر بود، و جان سخنانم این دو نکته: ۱. مسئولین درجه یکم کندز چون والی، قومندان امنیه و رئیس امنیت، باید از میان کسانی تعیین گردند که هیچگونه تعلق خاطر یا سمپاتیِ با طالبان نداشته باشند؛ زیرا ۲. طالبان در اطراف شهر کندز، «سرِپل» هایی دارند که همواره از همان جاها وارد شهر می شوند؛ و همیشه بعد از شکست، در همان روستاها پنهان می گردند. درینصورت حکومت محلی که تعلق خاطر به آنان دارد، سربازان را از ورود به آن روستاها مانع می شوند؛ راز بقایِ طالب در کندز، جز این دو نکته، چیز دیگری نمی تواند باشد.

>>>   Mustafa Arya
اسدالله عمرخیل والی کندز در نشستی با بزرگان قوم گفته است
پول اکرامیه ده ها شهید نیروهای دولتی را به خانواده های طالبان کشته شده در جنگ داده است.

>>>   Latifi
خیانت و تبعیض زمانی شروع شد که حاکم جنوب را از خدمت عسکری و دادن مالیات معاف کرد.

>>>   کمک روسیه برای طالبان بداست ومحکوم میکننداما کمک والی قندز ازپول اکرامیه شهدای قوای مسلح راروا میدانند وسکوت میکنند !
این شیوه مربوط کدام ستون میشود ؟؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است